Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Evžénie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429643, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 158 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
ivanp
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116521022
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Mnohoženství a SZ - Re: Dekonverze od křesťanství (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pondělí, 21. leden 2019 @ 11:34:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Jenže v tom Německu žily ty ženy v jiném prostředí než prostředí SZ středního východu, žily na místě, kde je "normální" že se žena může starat sama o sebe, že může sama chodit kam chce, sama se živit, dokonce že není méněcenná tím, že muže nemá.

Nevím. Kolik je skutečně veršů, které by ukazovaly tento motiv pro mnohoženství? Osobně jsem v tom spíše viděl vliv doby a toleranci ze strany Hospodina.

//Kde ?

Mk 10:6  Od počátku stvoření `Bůh učinil člověka jako muže a ženu;
7  proto opustí muž svého otce i matku a připojí se ke své manželce,
8  a budou ti dva jedno tělo´; takže již nejsou dva, ale jeden.
9  A proto, co Bůh spojil, člověk nerozlučuj!"

Pokud Ti dva už nejsou dva, ale jeden, pak si žena bere i ženu a dopouštěla by se možná např. hříchu homo/bisexuality. I když je to pouze dedukce - jak jinak rozumíš tomu, že ti dva jsou jeden? Věříš tomu slovu tak, jak jej Pán vyslovil? Nebo to znamená, že nejsou jeden a ten muž se v jedno může spojit s další ženou? Nerozumím Ti.

Pro úplnost dodávám i požadavek na služebníka sboru:

1 Tim 3:2  Nuže, biskup má být bezúhonný, jen jednou ženatý, střídmý, rozvážný, řádný, pohostinný, schopný učit,

Je patrně, že zřejmě existovali i tehdy, podobně jako dnes, lidé, co se oženili vícekrát. Měli přistup do církve, pokud činili pokání, ale nikdy neměli být vzorem pro další křesťany.

//To tedy nevím. Kde je v NZ psané, že pokud si muž vezme druhou manželku, že je to cizoložství? Teď nemyslím, že si vezme cizí manželku, to je cizoložství i když si jí bere jako první svou manželku.

Pokračuji kontextem Písma z Marka, které jsem citoval výše:

10  V domě se ho učedníci znovu na tu věc ptali.
11  I řekl jim: "Kdo propustí svou manželku a vezme si jinou, dopouští se vůči ní cizoložství;
12  a jestliže manželka propustí svého muže a vezme si jiného, dopouští se cizoložství."

Jak si chceš vzít druhou, když s tou první jsi jedno tělo? Aniž bys ty dvě ženy spojil v jedno tělo...?

Nehledě na to, že dneska toto neřeší skoro nikdo. Mnohem častěji se na tu svou vykašle a vezme si jinou. Ale rozvede se třeba proto, že to naše zákony neumožňují mít papírově dvě ženy. V Duchu Písma ji propustí tak jako tak, protože už s ní není jedno tělo.

//Kde je v NZ psané, že když si muž vezme dvě svobodné ženy, nebo když už má dvě ženy, že je to cizoložství?

Snad jsem to vysvětlil výše. Přímo tak, že by si vzal dvě svobodné ženy, tak napsané podle mne není. Asi je to natolik absurdní, a vyplývající z výše uvedeného, že tam opravdu všechny možné kombinace napsané nejsou. Ani, co se týče jiných hříchů.

//Nevím. Když nevnímám, kam míříš, nemělo by naopak smysl mi to vysvětlit?

To si právě jistý nejsem. Samozřejmě se o to snažím, a snažil jsem se už před tím. Ale ne každému má smysl všechno vysvětlovat. Nicméně pokračuji v tom i tentokrát. Třeba nemá to smysl, pokud máme jiný pohled na to, co to znamená, že dvě těla se staly jedním tělem. Pokud se v tom neshodneme, nemá smysl se snažit druhého přesvědčit, co to přesně znamená. A třeba nám to dá Pán jednou poznat a až budeme staří a změní se u nás zákony třeba vlivem posilujícího Islámu, tak si nějakou mladou ženu jakou druhou manželku pojmeme. Já bych to jaké správné nevnímal. Ty ano?

//Jestli dobře rozumím, tak vnímáš NZ jako nějakou "lepší" nebo "vyšší" normu?

Neberu SZ a NZ jako normu, takže takto bych to nenapsal. Napsal bych to tak, jak píši. Třeba, že Bůh slevil ze svých původních nároků na člověka. Nebo že lidem bez milosti bylo povoleno to, co lidem pod milostí není. A to třeba proto, že zachráněni budou lidé vždy jenom na základě milosti Boží. Ať žili kdykoliv.

//Jakože v SZ byly některé věci dovolené, kdežto v NZ nejsou?

Nemyslím si, že je dobré vyjádření, že něco bylo povoleno v SZ a něco v NZ nebylo. Přirozenější je mi vyjádření mého předchozího odstavce (o lidech pod milostí, bez milosti). Když tak už by se dalo napsat SZ povoluje nebo NZ nepovoluje... ale stejně, není to ono.

//Jakože v SZ některé věci nebyly hřích, kdežto v NZ jsou?

Takto už vůbec neuvažuji. Ale asi by se to z některých Ježíšových slov odvodit dalo. Hřích se totiž vždy nejeví až jako tak exaktně daná veličina, situace, čin, postoj. Když je psáno, že cokoliv není z víry, pak je hříchem, tak to přece značně relativizuje stejné skutky u různých lidí. Ale taky to neznamená, že když někdo bude věřit, že je dobré jednat třeba jako pozorovatelnik, pak to hřích není. Jediným a konečným rozsuzovatelem hříchu je pouze Pán Bůh.

//Řekněme třeba rozvod: Pokud byl v SZ upraven zákonně rozvod (bylo nařízeno, že muž se má vypořádat se svou ženou a jak) tak vnímáš, že v SZ rozvod nebyl hřích a rozvod je hříchem až po slovech Ježíše?

Vnímám to tak, že zlé to bylo vždycky. Nepotřebuji řešit, jestli to byl hřích v té které době. Naštěstí to ani řešit nemusím. Jenom nevěřím, že hřích spočívá na dodržování nebo nedodržování 613 micvot, které si ze SZ vytáhli Židé. Anebo ani na doslovném znění litery SZ. Beru to jako Zákon pro život Izraelského národa ve své době. Ne jako absolutní indikátor toho, co hřích ještě není a co už je. Píše se snad v SZ něco zásadně jiného? Židé byli boží vyvolený národ a žili podle Zákona, který jim dal Mojžíš. Pokud jde o vztah k Bohu, měli jej především milovat a mít na prvním místě.

Mimochodem některé evidentně zlé věci jsou popsány pouze v SZ. Takže ono to tak jednoduché opravdu není. Nelze si třeba myslet, že NZ obsahuje vše podstatné, jak by to možná mohlo z mého psaní někomu vyznívat. To rozhodně ne. NZ je naplněním SZ, tak jak je psáno. NZ by bez SZ neměl smysl. Spíše bych se znovu odkázal na to, že cokoliv není z víry a je hřích. A k tomu podotýkám, že takováto víra nechť stojí na lásce k Božímu Slovu, nikoliv k vlastním choutkám.

//Řekněme například koukání na cizí ženu: Pokud David koukal v SZ chtivě na cizí ženu, jak se nahatá koupe na cizí střeše, tak to nebyl hřích

Nevím. Já si ani nejsem jistý, co to přesně znamená v případě NZ. I křesťané na to mají různé pohledy. Osobně si myslím, že se to třeba týká rozvedeného křestana, který se poohlíží po vdané křesťance nespokojeném ve svém manželství s úmyslem, povzbudit ji k rozvodu a následně ji pojmout za vlastní ženu. Považuji to za cizoložství v srdci, pro ten jeho úmysl, aniž by se s ní nutně musel vyspat. 

Samotný pohled se na hezkou ženu a přiznat si, že se nám líbí... to snad ciziložství v srdci není... Ale kde je přesně hranice, to opravdu těžko říci. V dnešní době, kdy se mnozí křesťané rozvádějí a znovu oddávají, a ještě to navzájem mezi sebou považují za požehnání Boží, je opravdu pohled na nenahou pěknou ženu relativně nepodstatný a těžko posouditelný.

//Stejně tak nevnímám, že by SZ (a speciálně proroci, spisy) nějak "méně" řešili motivaci srdce.

Proroci ji řešili. Měl jsem na mysli především samotný Zákon. V prorocích později nalezneš řadu dokladů o tom, že samotné dodržování zákona nestačilo, ba bylo někdy i na škodu - totéž nalezneš i v NZ. Například:

Amos 5:22  Když mi přinášíte zápalné oběti a své oběti přídavné, nemám v nich zalíbení, na pokojnou oběť z vašeho vykrmeného dobytka ani nepohlédnu.

1 Kor 11:17  Když už vás napomínám, nemohu také pochválit, že se shromažďujete spíše ke škodě než k prospěchu.

//Vždyť už to první přikázání Zákona, kterým celý Zákon začíná, "miluj Boha svého celým svým srdcem" by mohlo napovědět...

Toto neřeší motivaci. V podstatě to nařizuje lásku. Jenže skutečnou lásku nařídit nelze. Ukazuje to na to, jaký by člověk měl být, ale ne na motivaci k tomu, proč by měl Boha milovat. Někdo miluje peníze, někdo drahá auta, někdo lidi, někdo jenom sám sebe. Milovat je pojem, který má velmi široké spektrum významu. Proto Ježíš, ačkoliv zmínil dvě hlavní přikázání, která souvisí s milováním, zanechal nám po sobě celý NZ, abychom mohli posoudit, co to milovat opravdu znamená a jak se projevuje za nejrůznějších situací. Lidé, co se oddali třeba hnutí víry nebo křesťanské prosperity také budou tvrdit, že milují Boha, třebaže když je pozorujeme, těžko se nám bude těžko věřit, že je nemotivuje především bohatství...

Toliko od mne.

wollek


| Nadřazený