Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Zikmund.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 333, komentářů celkem: 430016, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 571 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116721081
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Moc svazovat a rozvazovat + schizma (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Neděle, 27. leden 2013 @ 00:28:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mt 18,18 a 16,19

Výklad i překlad těchto veršů je velká tragedie. Dovolím si předpokládat, že umíš anglicky, protože právě na tomto jazyku lze celou věc dobře ukázat. Standardně se překládá "co svážete/rozvážete bude svázáno/rozvázáno" (whatever you bind/loose will be bound/loosed). Tvůj výklad, který zřejmě vychází z tvé katolické minulosti, je však špatný a neodpovídá řeckému textu. Katechismus k tomu uvádí:

Ježíš udělil Petrovi zvláštní moc: „Tobě dám klíče od nebeského království: co svážeš na zemi, bude svázáno na nebi, a co rozvážeš na zemi, bude rozvázáno na nebi“ (Mt 16,19). „Moc klíčů“ označuje autoritu, která vládne nad Božím domem, jímž je církev. Ježíš, „dobrý pastýř“ (Jan 10,11), potvrdil toto pověření po svém zmrtvýchvstání: „Pas moje ovce“ (Jan 21,15-17). Moc „svazovat a rozvazovat“ označuje pravomoc k rozhřešování hříchů, k pronášení soudů ve věcech nauky a k disciplinárním rozhodnutím v církvi. Ježíš udělil tuto pravomoc církvi skrze službu apoštolů, zvláště Petra, jemuž jedinému výslovně svěřil klíče království. (553)

Pán udělal skálu své církve pouze ze Šimona, kterému dal jméno Petr. Jemu svěřil klíče; jeho ustanovil pastýřem celého stádce. „Je však známo, že moc svazovat a rozvazovat, která byla dána Petrovi, byla udělena také sboru apoštolů, spojenému se svou hlavou.“ Tento pastýřský úřad Petra i ostatních apoštolů tvoří jeden ze základů církve; pokračují v něm biskupové pod papežovým prvenstvím. (881)

Při překladu je nutné věnovat pozornost gramatickým časům a jejich vzájemné vazbě a posloupnosti. Správný český překlad je "cokoli svážete/rozvážete bude již (lze psát i bylo) svázáno/rozvázáno" v angličtině pak "whatever you bind/loose will(shall) have been bound/loosed". Posloupnost děje tedy není Petr/apoštol sváže a pak Bůh sváže, ale přesně opačná. Nejde tu o udělení nějaké moci, ale o slib schopnosti zjevovat Boží vůli. Ono je to krásně vidět třeba v 10. kapitole Skutků. Není to tak, že Petr rozhodl, že jako může stolovat s pohanem a jíst jeho jídlo a Bůh se přizpůsobil. Petrovi byla napřed zjevena vůle Boha, kterou on pak manifestoval. A kromě toho ono svázat/rozvázat je překlad klasických hebrejských (židovských) termínů (běžně je najdeš třeba v Mišně) a jejich význam je: svázat = prohlásit nějakou činnost (skutek) za odporující Zákonu (Boží vůli) a rozvázat = prohlásit nějakou činnost (skutek) za jsoucí v souladu se Zákonem (Boží vůlí). Takže tu máme co do činění s tvrzením, že Petr (apoštol) má slíbenou schopnost věrně oznamovat Boží vůli, a to ve značně užším (ono se stačí podívat na kontext, že?) smyslu než předpokládá katechismus. Samostatnou kapitolou jsou ti, kteří v souvislosti s těmito verši mluví o svazování démonů.

Schizma

Rozumím tvému postoji a je mi blízký. Klíčovou otázkou je, zda je Božím záměrem, aby na zemi byla nějaká církev ve smyslu instituce, která dbá na věrné uchovávání Evangelia. Já věřím, že tomu tak je. Jak víš, je pro mě právě toto záruka, že Bible je místem, kde je věrně zachyceno Evangelium. Kromě Písma akceptuji za závazná i pravidla ekumenických koncilů. Protestanté / a asi i ty) mají obvykle s některými problém (asi nejvíc s těmi o ikonách z posledního, ale pro mě je zase zajímavé vidět, jak "sola-scripturisté" běžně argumentují právě dogmaty koncilů. Zkus jen tak cvičně zpochybnit Trojici či božství Krista a uvidíš sám ten příval "podstat, osob, vůlí" od protestantů. Nevím, jak přesně máte organizovaný sbor, ale vynecháme-li pravidla, která se vás netýkají (třeba ohledně mnišství, územního rozdělení církve), pak bych odhadl, že pod naprostou většinu těch pravidel byste se podepsali. Některé otázky už nejsou aktuální, např. 1. pravidlo 1. sněmu:"Komu lékař odejme úd v nemoci, nebo kdo byl vykleštěn barbary, ten budiž ponechán nadále v kleru. Kdo však sám sebe, ač zdráv, vykleští, ten budiž vyloučen, i když přísluší ke kleru. Napříště takoví lidé nesmí býti přijímáni. Jak jest zde zřejmo, toto jest řečeno o těch, kdož obmyslně se osmělili sebe vykleštiti. Ti však, kdož byli vykleštěni od barbarů nebo svých pánů, a ukážou se toho hodnými, mohou býti podle tohoto pravidla přijati do stavu duchovenského." U jiných je zajímavé sledovat, jak se třeba v ŘKC naplňují, např. 7. pravidlo 4. sněmu:"Rozhodli jsme, že osoby, které byly jednou přijaty do duchovního stavu nebo mezi mnichy, nemají konati vojenskou službu ani nabývati světských hodností. Kdo se toho dopustí a nevrátí se kajícně k tomu, co si dříve zvolil pro slávu Boží, bude dán do klatby."

Všichni křesťané věří v kontinuitu s tím, co hlásal Ježíš a jeho učedníci. Někteří ji vidí i právě v té církvi, která reálně existuje od počátku, druzí pak spoléhají jen na Písmo, další jsou někde uprostřed. Je-li spor veden mezi zastánci prvního pohledu (reálně ŘKC a PC), pak se samozřejmě musí argumentovat v rámci toho "uzavřeného logického systému". Někdo tu porušil jednotu a odpadl. Budu-li se však bavit s tebou, budu řešit přesně ty otázky, které zmiňuješ. Ty mi totiž jistě nebudeš tvrdit, že váš sbor/církev má tu první formu kontinuity. Jakkoli je to paradoxní, vaše sebepochopení je legitimnější a pochopitelnější než sebepochopení ŘKC, která se vydává za něco, co není. ŘKC je, abych použil s nadsázkou tvých slov, přesně ta modrá smrt.


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy