Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jaroslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429750, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 558 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116648778
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Moc klíčů.
Vloženo Neděle, 15. listopad 2009 @ 20:54:21 CET Vložil: Stepan

Katolicismus poslal oko

Uživatel "garwin" ocitoval část z Heidelberského katechismu reformovaných církví.


83.) Co je to moc klíčů?
Moc klíčů je kázání svatého evangelia a křesťanská kázeň vedoucí k pokání. Jimi se
království nebeské věřícím otvírá , nevěřícím zavírá
.

84).Jak se kázáním svatého evangelia království nebeské otevírá a zavírá?
Království nebeské se kázáním svatého evangelia otevírá , když na rozkaz Kristův je
všem věřícím a každému zvlášť zvěstováno a veřejně svědčeno, že jsou jim všecky jejich
hříchy Bohem odpuštěny pro zásluhu Kristovu, jakmile pravou vírou přijímají zaslíbení
evangelia.
A opět království nebeské se kázáním svatého evangelia zavírá , když je všem
nevěřícím a pokrytcům zvěstováno a veřejně svědčeno, že na nich spočívá Boží hněv a věčné
zatracení, pokud se neobrátí. Podle tohoto svědectví evangelia chce je Bůh souditi v tomto
i budoucím životě.

85). Jak se křesťanskou kázní království nebeské zavírá a otevírá ?
Království nebeské se křesťanskou kázní zavírá na rozkaz Kristův těm, kteří pod
jménem křesťanů mají nekřesťanské učení a vedou nekřesťanský život. Byli-li několikrát
bratrsky napomenuti, a nechtějí-li upustiti od svých bludů a neřestí, jsou oznámeni církvi
anebo těm, kdož jsou k tomu církví ustanoveni. Jestliže se po napomenutí neobrátí, jsou
vylučováni odepřením svatých svátostí z křesťanského sboru a Bohem z království Kristova.
Království nebeské se jim opětně otevírá a jsou přijímáni za údy Kristovy a církve,
slíbí-li polepšení a skutečně je dokáží.

Tedy řekl [Ježíš] jim [učedníkům] opě t: Pokoj vám. Jakož mne poslal Otec, tak i já posílám vás. To pověděv,
dechl, a řekl jim: Přijměte Ducha svatého. Kterýmžkoli odpustili byste hříchy, odpouštějíť se jim; a kterýmžkoli
zadrželi byste je, zadržániť  jsou (J 20,21-23). A tobě dám klíče království nebeského. A což bys koli svázal na
zemi, budeť svázáno i na nebi; a což byskoli rozvázal na zemi, budeť rozvázáno i na nebi
(Mt 16,19)
.


Kdyby si autoři tohoto katechismu k tomuto připsali i verše (Mt 16,17-18) , bylo by z nich zřejmé, že ony klíče Pán Ježíš dal jmenovitě Petrovi a žádnému jinému z apoštolů.

Ježíš mu tedy řekl: "Blaze tobě, Šimone, synu Jonášův, protože toto ti nezjevilo tělo a krev, ale můj Otec, který je v nebesích.

A já ti říkám, že ty jsi Petr a na té skále postavím svou církev a brány pekla ji nepřemohou.

Že tedy celý smysl takového reformátorského výkladu je zavádějící a zevšeobecňující naprosto proti duchu Písma.



Podobná témata

Katolicismus

"Moc klíčů." | Přihlásit/Vytvořit účet | 41 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 08:42:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty klíče dané Petrovi byli dané Petrovi a jsou Petra.
Tedy ne Linovi či Klementovi či jakémukoliv "nástupci".
Petr dostal klíče, ale nedostal právo těmi klíčemi nijak manipulovat, na nikoho je převádět, atd. atd.
Petrovi klíče v současnosti třímá Petr v nebesích a žádný podržtaška tady někde dole.



Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 08:49:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Eleazare
Kdyby Pán Ježíš neustanovil církev a nedal klíče Petrovi a jeho nástupcům, nebyl bys tady ani ty, moudrý Eleazare. Neměl by ses od čeho odštěpit. I když věřím, že církev Kristova je tělo a to má mnoho údů.


]


Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 08:56:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) Nikde se nic nepraví o nástupcích
2) Petr před svou smrtí sepsal 2 epištoly, jeho myšlenky a svědectví se dochovalo. Mimochodem on Petr je jediný, kdo se odkazuje na Pavlovu sbírku listů, nebýt tto jediné zmínky, Pavlove svědectví by nemělo žádnou teologickou oporu jako pravověrné.


]


Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 09:13:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já se domnívám, že se Kristus o nástupcích nutně zmiňuje.

(Mt 28,18-20)
Ježíš přistoupil, promluvil k nim a řekl: "Je mi dána veškerá moc na nebi i na zemi.
Proto jděte, dělejte učedníky ze všech národů; křtěte je ve jméno Otce i Syna i Ducha Svatého
a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal. A hle, já jsem s vámi po všechny dny až do skonání světa. Amen.


Určitě nepředpokládal, že by Petr a ostatní apoštolové žili až do skonání světa, tedy nástupnictví je jediná logická verze. Nehledě na historickou církevní praxi, která byla chápána i vykonávána přesně v tomto duchu.

(Sk 20,28)
Dbejte tedy na sebe i na celé stádo, nad nímž vás Duch Svatý ustanovil biskupy, abyste pásli Boží církev, kterou získal svou vlastní krví.

(Fil 1,1)
Pavel a Timoteus, služebníci Ježíše Krista, všem svatým v Kristu Ježíši, kteří jsou ve Filipech, s biskupy a diakony:


]


Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 14:04:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím,
jestli dovolíte, tak se připojím. Vámi uvedený Mat. 28,18-20, hovoří o národech. A na konci není až do skonání světa, ale věku. Uznáte, že to je rozdíl. Takže vaše logická dedukce nemá smysl. 



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 19:28:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."A na konci není až do skonání světa, ale věku. Uznáte, že to je rozdíl."...

Schválně kvůli reformačním křesťanům používám nekatolický přklad Bible, konkrétně kralické. Kralická je velmi věrným překladem původního řeckého textu.

A jaký je rozdíl mezi skonáním světa a skonáním věku? Ve významu biblickém je to jedno a to samé - druhý příchod Kristův.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 20:30:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak takový význam tomu dávají jen někteří, a to ti co to tak chápou, kdyby to bylo jedno, tak autor Písem použije jedno slovo, ale on jak naschvál používá dvě různá slova, proč asi. Myslíte, že Bohu to je jedno? Není, studujte z Písem význam slova věk a svět, začněte od počátku Bible až do konce a pochopíte ten rozdíl. Chce to vzít konkordanci, nejlépe Bičovu a studovat. A o překladech do češtiny se raději nebavme, jsou všechny ovlivněné těmi, co to překládali, mnohdy nejde o překlady, ale výklady těch co to přeložili. Když narazím na různé překlady jednoho místa, zásadně používám The greek new testament vydaný v Německu v roce 1990 atd. a Součkův slovník, i když ani ten není úplný a mnohdy i nedostatečný. A to by jste se mnohdy divil co ti naší překladatele provedli s originálním textem. Ale nejvíc samozřejmě spoléhám na Ducha Svatého. Čtete mé články? Jde to sice pomalu, ale snažím se o výklady těch sporných míst. Anebo se podívejte na můj blog tady na granosalis. Dal jsem tam několik mých článků na zásadní témata.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 17. listopad 2009 @ 08:16:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." tak autor Písem použije jedno slovo, ale on jak naschvál používá dvě různá slova, proč asi."...

Asi by to chtělo se bavit o konkrétním místě a o podobě v řeckém originálu. Autorů Písma je více, není to jeden a vyjadřování každého člověka je jiné. Bohatství jazyka dovoluje použít jiná slova se stejným významem (synonyma). Je možné použít různá slova pro stejný význam, proto nutno vždy přihlédnout ke smyslu celého textu. Neslovíčkařit.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Úterý, 17. listopad 2009 @ 16:59:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dovolím si tvrdit, že autorem písma je jeden, ne více autorů. Tak jako Kristus je jeden, to jen my lidé dělíme člověka na víc osob.
A slovíčkaření je podle mého chápaní, když někdo vytrhne nějaké slovo, nebo verš ze souvislého textu a udělá z toho učení, však to píšete, ale ani tento souvislý text nesmí odporovat celému Písmu. Natož nějaké učení. Takže mluvíme-li o pokolení, věku, světě, a jiných Biblických pojmech, nemůžeme nebrat v potaz, když Duch Svatý používá různá slova, pro jakoby stejnou věc. On se neplete, jen my máme problém pochopit jeho sdělení. On je Duch Pravdy a my jen více, nebo méně tělesní křesťané. Myslím, že na tom se zhodnem.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 17. listopad 2009 @ 18:29:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Písmo je Bohem inspirované, ale je výsledkem spolupráce Boha a lidí. Bůh ho nenadiktoval přímo, slovo od slova, ale Duch svatý působil na pisatele jednotlivých částí, aby sdělili, co sám zamýšlel. Přesto tam každý vnesl svou osobnost, svůj způsob vyjadřování, svou identitu. A to tak zjevně, že ještě dneska je možno srovnáním textů určit co třeba Pavel (nebo kdokoli jiný )skutečně napsal a co se mu jen přisuzuje a skutečným autorem byl někdo jiný. Je to jako podpis, jako rukopis.

Písmo je Božím slovem, ale autorů (spolupracovníků na textu) má z tohoto pohledu mnoho. Jeden se vyjadřoval tak, druhý onak. Stejná věc jde vyjádřit různými způsoby.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: leonet v Úterý, 17. listopad 2009 @ 19:23:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak já věřím v doslovnou inspirací se zahrnutím individuality jednotlivých pisatelů.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 18. listopad 2009 @ 11:15:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já tady ale uvádím věcné důkazy, že jsou věci tak, jak tvrdím. Člověk se ve formě vyjadování nezapře, různí lidé vyjádří stejnou myšlenku různě.


Věřit v něco, co není v souladu s rozumem - nad tím bych se zamyslel. Věda (výsledky rozumového bádání) a víra by neměly být v rozporu.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 14:28:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co Ježíš předpokládal ví nejlépe On sám. U Jana se dlouho spekulovalo, jestli přirozenou smrtí zemře, anebo zůstane do skonání světa. Hle není tu :-) Asi se odstěhoval či skutečně zemřel (!).

Nástupnictví je jedna z verzí, které Písmo nijak nezjevuje; pouze se samo nabízí jako nejlogičtejší. A tudíž není důvod, proč jí brát jako jedinou správnou. Církevní praxe je irelevantní. V historii Církve se jako oficiální praxe prosadilo tolik zvěrsev, že tím bych raději neargumentoval. Ne každý chce diskutovat konstruktivně.

Mně se jako "lepší" (pro mě) alternativa nástupnictví jeví přesun apoštolských kompetencí po vyhymutí Dvanácti mimo planetu Zemi. S tím, že Církev se bude řídit Duchem, stávajícím zjevením a ve ostatním moudře svobodně, tj. ne lidskou autoritou.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 19:46:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh je nejvyšší Logo (rozum), nedělá nic, co by se rozumu příčilo.

Praxe nástupnictví je v Písmu zjevena dostatečně. Příkaz Kristův Petrovi pást ovce je rozšířen i na další starší.

(1. Pt 5,1-5)
Starší, kteří jsou mezi vámi, vyzývám já, váš spolustarší, svědek Kristových utrpení a účastník té slávy, která má být zjevena:
Paste Boží stádo, jež je mezi vámi, a buďte jeho strážci - ne z povinnosti, ale dobrovolně, ne ziskuchtivě, ale ochotně,
ne jako byste panovali nad tím, co vám bylo svěřeno, ale buďte stádu příkladem.
A až se ukáže ten nejvyšší pastýř, přijmete nevadnoucí korunu slávy.
Podobně vy mladší, poddejte se starším. Všichni pak buďte poddáni jedni druhým a oblečte se pokorou, neboť "Bůh se staví proti pyšným, pokorným však dává milost."



]


Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 09:38:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Být podržtaškou nebo přesněji řečeno podržklíčem samotného Boha tady dole zní docela lákavě a pravděpodobně i o dost lépe než jste měl v úmyslu. Svatý Petr krom klíčů dostal také ještě jméno a zároveň jistý příslib. Předtím se jmenoval jinak. Na druhou stranu je dobře že chápete jeho klíčový význam. Párkrát jsem se setkal s lidmi kteří svatého Petra záměrně tupili a snižovali a tvrdili cosi v tom smyslu že byl špatný a málo významný apoštol a zdůrazňovali jeho selhání. Podobně jako lidé kteří zle mluví proti Kristově matce protože mají výhrady vůči lidem kteří jí uctívají a přijímají její pomoc.
Pokud by bylo pravdou že svatý Petr třímá v Nebesích klíče určené výhradně pro Nebesa tak by to byla opravdu nová a neotřelá myšlenka s dalekosáhlými důsledky. Z kontextu okolo jejich předání se mi nezdá že by se jednalo o nefunkční předmět ve stylu čestného klíče od města který nemá praktický význam pro nás pro všechny. Nebo že by nás až umřeme měl soudit výhradně svatý Petr na prahu nebeské brány a nikdo jiný. Nebo po nás těmi klíčemi házet pokud budeme v Nebi zlobit.


]


Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: rastan v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 18:00:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Poutnicku vysvětli mi jednu věc, kterou nerozumím. Petr první papež, v jeho dopisech ani zmínka o nástupnictví, ani zmínka o vedoucí úloze (jenom já), naopak
"1 Petrův 5:1  Starších, kteříž mezi vámi jsou, prosím já spolustarší, a svědek Kristových utrpení, a budoucí, kteráž zjevena bude, slávy účastník:
2  Paste stádo Boží, kteréž při vás jest, opatrujíce je, ne bezděky, ale dobrovolně, ne pro mrzký zisk, ale ochotně,
3  Ani jako panujíce nad dědictvím Páně, ale jako příkladem jsouce stádu."

ani zmínka o nadřazenosti římského biskupa a div se světe první papež (s tímto pojmenováním) se objevuje až počátkem 5. st. po Kr.
A aby bylo úplně jasno, tímto neznevažuji úlohu Petra ani jeho práci, kterou vykonal, ani neznevažuji Marii, že ji neuznávám jako svatou a pomocnicí atd., oba vykonali co měli a to jim slouží ke cti, nic víc nic míň.
rastan


]


Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 17. listopad 2009 @ 08:49:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."Petr první papež, v jeho dopisech ani zmínka o nástupnictví, ani zmínka o vedoucí úloze"...

Na to byl Petr příliš skromný, aby sám sebe vydzdvihoval. Ale v Písmu jeho vedoucí úloha zakotvena je. Kdo nechce, nevidí...

Mt 16,18;  - ale nejenom tam.

(Sk 2,14)
Petr však spolu s jedenácti povstal, pozvedl svůj hlas a promluvil:...

(Sk 15,6-7)
Apoštolové a starší se tedy sešli, aby tu věc zvážili.
A když došlo k velkému dohadování, vstal Petr a řekl jim: "Bratři, vy víte, že mě Bůh mezi námi odedávna vyvolil, aby pohané slyšeli slovo evangelia z mých úst a uvěřili.


Petr byl vždy mluvčím církve a také měl nakonec mezi apoštoly  i poslední slovo závazného rozhodnutí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 17. listopad 2009 @ 12:21:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
(Sk 15,6-7)
Apoštolové a starší se tedy sešli, aby tu věc zvážili.
A když došlo k velkému dohadování, vstal Petr a řekl jim: "Bratři, vy víte, že mě Bůh mezi námi odedávna vyvolil, aby pohané slyšeli slovo evangelia z mých úst a uvěřili.

  Oko, jen pro zajímavost - všimnul sis, na co se Petr odvolává, z čeho odvozuje svoji autoritu? Že svoji autoritu a schopnost mluvit k danému tématu odvozuje z docela jiné události, než o které jde v článku?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 17. listopad 2009 @ 12:37:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Toníku,
musím říci - tedy ne, že by mne někdo nutil - že chovám obdiv ke tvé trpělivé snaze přimět mého jmenovce, aby poznal Pravdu, která ho vysvobodí. Kéž byste byli ty a slovo Boží milosti, které má moc jej zbudovat a dát mu podíl mezi všemi posvěcenými (Sk 20:32), úspěšní. Amen.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 17. listopad 2009 @ 18:17:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Toníku.
Jen se neboj dál rozvíjet svou myšlenku, je docela zajímavá. Bůh si tedy Petra vyvolil mezi všemi ostatními apoštoly - to říká Písmo, tak na tomto faktu se snad shodneme.

Co je ale skutečný význam výroku: "aby pohané slyšeli slovo evangelia z mých úst a uvěřili"?

Byl snad Petr jediný z apoštolů, který šel hlásat evangelium pohanům?
Jak víme, naprostá většina apoštolů hlásala evangelium právě pohanům. Šli do celého světa! V tomto se Petr od nich nijak neliší. Tak v čem konkrétně je tedy mezi nimi od Boha vyvolen? V čem se od nich jeho postavení liší? Na to si odpověz!

Petr jako nejvyšší rozhodčí udělal konec živému projednávání sporné otázky (ohledně obřízky pohanů). Ve své řeči připomíná událost s Kornéliem. Stalo se to v prvních letech církve a teď jsme v r. 49 (po 16 letech). Petrovi se to však zdá už velmi dávno a to vzhledem k tolika událostem a tak velkému rozšíření církve. Jedná zcela v souladu se svým pověřením moci klíčů. Právě tímto se odlišuje od všech ostatních apoštolů.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 18. listopad 2009 @ 08:17:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Ahoj Oko.

  Kladeš dobré otázky, ale závěry jsou docela mimo toho, co tvrdí písmo.

  Petr byl první apoštol Ježíše a Bůh si ho vyvolil jako člověka, který jako první zvěstoval evangelium pohanům. To, o čem Petr mluví je zjevně událost ze Skutků 10, kdy byl Petr poslán k pohanům s evangeliem s jasným prorockým snem. Petr se tedy lišil v tom, že byl první, byl vyvolen aby otevřel evangelium pohanům (před tím bylo kázáno pouze Božímu lidu)

  Když se pak řeší otázka kolem pohanů, Petr se vůbec neodvolává na "moc klíčů" ale právě na tuhle událost jasného poslání evangelia k pohanům s vylitím Ducha svatého a duchovními dary, které zažili učedníci předtím několikrát, věděli tedy, že je to od Boha a také věděli, že vylití Ducha a víra je výsadní součást nové smlouvy.

 
  Postavení Petra směrem k pohanům má ještě jednu vyjímku proti jiným apoštolům - S pohany měl Petr zjevně později problém, když se choval pokrytecky a Pavel ho musel napomenout.

 
  Pokud jde spor o obřízku, tak bys měl ty události v bibli číst celé a nejen vyrvané kousky, pak bys věděl, že Petr nebyl ten, kdo udělal konec projednávání sporné otázky a nebyl ten, kdo vydal rozhodnutí, co mají pohané dělat, ale tohle rozhodnutí vydal Jakub a nebylo to po slovech Petra, ale po vylíčení toho, co o své službě mezi pohany řekli Pavel a Barnabáš (mimochodem, Pavel je nazýván tradičně apoštolem národů - po staru pohanů, ne Petr) To, že rozhodnutí vydal Jakub zjevně nebyla náhoda, podobnou řešenou věc najdeš o pár kapitol dále.

  O moci klíčů není v celém úryvku bible ani slovo, tu sis tam domyslel.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 18. listopad 2009 @ 11:31:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Toníku,

máš pravdu, že v tebou zmíněných úryvcích není zmínka o moci klíčů či o klíčích vůbec, nicméně apoštol Petr skutečně klíče, které mu dal Pán Ježíš, použil - a to na den Letnic, aby otevřel dveře evangelia obřezaným, tj. Židům a později v Kornéliově domě neobřezaným, tj. pohanům - národům. Tímto dvojím použitím byla moc těchto klíčů vyčerpána, neboť splnily svůj účel a je jisté, že nikdo po Petrovi -  vlastně ani sám Petr - už žádné jeho klíče nepoužíval a ani používat nemohl, neboť byly určeny pro toto "jednorázové" použití. Byly dány pouze Petrovi, který je správně použil a tím to skončilo! Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 18. listopad 2009 @ 11:50:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."už žádné jeho klíče nepoužíval a ani používat nemohl, neboť byly určeny pro toto "jednorázové" použití."...

Není místa v Písmu, které by nějak omezovalo použití moci klíčů jen na tyto dva případy. Čirá spekulace, postavená na vodě.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 18. listopad 2009 @ 11:45:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Toníku.
Některé věci si skutečně musíš domyslet, ale ze souvislostí děje jsou naprosto zřejmé.

(Sk 10,46-48)
...Tehdy Petr odpověděl:
"Může snad někdo odepřít vodu těmto, kteří přijali Ducha Svatého jako my, aby nebyli pokřtěni?"
A přikázal, ať jsou pokřtěni v Pánově jménu.

Pán Ježíš dal klíče od nebeského království Petrovi.
To nebylo jen prázdné gesto. Petr pod vlivem Ducha svatého rozhodl naprosto zásadní věc v církvi - přijímání pohanů do církve. Toto rozhodnutí uskutečnil právě Petr (Sk 10,48), zcela ve shodě s Pavlovým učením potvrdil (Sk 15,7-11), že člověk bývá ospravedlněn nikoli ze skutků zákona Mojžíšova (včetně obřízky), nýbž jedině milostí Boží, kterou nám Pán Ježíš zasloužil. Jednal snad Petr svévolně? Kde bral tu jistotu, že ostatní budou jeho rozhodnutí akceptovat? Petr definoval jasné stanovisko spasení z milosti, celé shromáždění zmlklo a poslouchalo svědectví Pavla a Barnabáše, jaké divy činí bůh mezi pohany. Apoštol Jakub pak už jen potvrdil, že má stejný názor, jako Petr a navrhl praktické řešení. Ale toto rozhodnutí o praktickém řešení vydala už církev společně (Sk 15,22). Jen si to pozorně přečti!

Jakub přece nerozhodl ani o přijímání pohanů do církve, ani o zbytečnosti tělesné obřízky.


]


Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 18:05:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Synu můj, čerpej sílu z milosti, která je v Kristu Ježíši. Co jsi ode mne slyšel před mnoha svědky, to svěřuj věrným lidem, kteří budou schopni učit zase další. 2Tim. 2,1-2

Co myslíš, Oko, kolik těch klíčů asi tak bylo, jeden těžko. Dva, tři, deset, tisíc ?



Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 19:35:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro mě je významější, že ony klíče byly svěřeny konkrétně Petrovi. A Petr jako římský biskup procházel všechny církve (Sk 9,32), také zemřel jako římský biskup.
Klíče zůstaly uschovány pro jeho nástupce v šuplíku Petrova pracovního stolu na Vatikánském pahorku.  :-))


]


Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 20:20:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...takže sprivatizovaná cirkev...kľúče sú v šuplíku...ako k tomu prídu napr. Kopti ktorý svoju existenciu odvodzujú od ap. Marka, od roku 43 n.l ?...tí uverili na základe Markovho svedectva nie Petra...tí chudáci nemajú kľúče nemôžu nič zviazať ani rozviazať...nechcel by som byť v ich koži, to fakt nie...

...už v prvej cirkvi bola dohoda medzi Pavlom a Petrom: Gal 2,7 Peter ostal doma v Jeruzaleme medzi ,,obrezanými,, a Pavel išiel medzi pohanov ,,neobrezaných,,...tí čo uverili skrze Pavla 13- teho apoštola boli plnohodnotnými kresťanmi, veď Pavel nemal žiadne kľúče...asi Peter chodil za Pavlom a zväzoval a rozväzoval kľúčom to čo Pavel započal?...

...ak je to tak, tak potom napr. tí ktorí dnes uveria a príjmu spásu skrze Krista v protestantskej misii niekde v brazílskom pralese majú smolu, pretože kľúče sú vo Vatikáne...Alebo majú uveriť a potom sa prihlásiť na biskupskom úrade v Ríme?

...a čo mesiánsky židia ktorým sa Kristus priamo zjavuje a oni uveria...sú plnohodnotnými kresťanmi alebo nech sa radšej ponáhľajú do lona RKC tam kde sú kľúče?...

ivanp


]


Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 17. listopad 2009 @ 08:08:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kopti to velmi dobře pochopili. Apoštol Marek nezaložil jejich církev, jen jim přinesl evangelium.  I jejich církev založil už Kristus a oni dneska uznávají svrchovanost římského biskupa.

 Koptská církev si ponechala svou starobylou liturgii, ale je v naprosté jednotě s římským biskupem i katolickou církví.


I v brazilském pralese, v protestantské misii, mají všichni možnost udělat podobný krok k jednotě klíčů.


]


Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Lu v Pondělí, 16. listopad 2009 @ 20:30:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A Petr jako římský biskup procházel všechny církve (Sk 9,32)...
Petr obcházel všechny církve a cestou přišel také ke svatým v Lyddě....
Že byl Petr římský biskup mi připadá jako báchorka. Lydda se nachází poblíž Joppy (Tel Aviv). To se musel nachodit.

Klíče ve Vatikánském šuplíku nejsou. Petr je naštěstí včas předal někomu z církve. Teďs mi připoměl Foglarovo Tajemství Velkého Vonta. Ten nosil v sáčku dlažební kosku, aby Vontové nepoznali, že promrhal Ježka v kleci. Ale nechci být příliš agresivní....




]


Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Středa, 18. listopad 2009 @ 12:17:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lu, v katolické heraldice se, nepletu-li se, s papežstvím spojují 2 klíče Petra. Absolutně netuším proč, ale právě jsem se zeptal Oka, který to snad vědět bude. Když dosáhneš v Anglii 21 let, říká se, že jsi dostal klíče od domu. Vlastně se tím uznává tvoje úplná dospělost a samostatnost. Ve strověku klíče symbolizovaly velkou autoritu a pravomoc. Takže vůbec nejde o to, kolik těch klíčů Petr dostal (on pochopitelně nedostal fyzicky žádný). Ježíš mu tu slíbil pravomoc v církvi, ale o tom už psal výše Elo.

Podobné vyjádření autority a "moci" najdeš např. v Lk 11,52. Jinak klíči jako symbolem autority se hemží Zjevení (1,18; 3,7; 9,1; 20,1), kde je potřeba číst text tak, že dotyčný má moc nad tím či oním. Osobně považuji svěření klíčů Petrovi za vyjádření jeho velké autority v církvi a to ve vztahu k odemknutí království pohanům (nežidům).


]


Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 17. listopad 2009 @ 03:33:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V prípade "kľúčov" ide  o frázu, ktorú Ježiš, zdá sa,  preberá priamo zo Starého zákona. V tomto sa zhodujú aj viaceré protestantské aj katolícke komentáre, hovoria, že tu Ježiš cituje Izaiáša, alebo že sa jedná o alúziu. V každom prípade sú použité slová natoľko podobné, že nám dávajú dobrý dôvod veriť, že Ježiš vyberá práve tieto slová, hovoriace opäť o kľúčoch od kráľovstva.

  O čo tu šlo? Izaiáš bol prorokom počas vlády kráľa Ezechiáša, syna Dávida, ktorý žil v 8. storočí pred Kristom. Ide tu teda už o dynastiu, trvajúcu niekoľko storočí. Ako väčšina kráľovstiev na Strednom Východe, malo aj toto okrem kráľa aj ministrov a týmto ministrom predsedal ministerský predseda.  V tomto príbehu máme takéhoto ministerského predsedu menom Sobna, ktorý sa ale ukázal byť zlým a oportunistickým a tak bol zosadený a na jeho miesto nastúpil spravodlivý a pokorný služobník Eliakim. A Eliakim je ten, ku ktorému sa hovorí v nasledujúcich veršoch (Iz 22, 19-24):

"Odstránim ťa z tvojho miesta a zvrhnem ťa z tvojho postavenia. V ten deň zavolám svojho služobníka Eliakima, syna Helkiáša, a oblečiem ho do tvojho rúcha, opášem ho tvojím pásom a dám mu do rúk tvoju moc. I bude otcom obyvateľom Jeruzalema a Júdovmu domu. Dám mu na plece kľúč Dávidovho domu, keď otvorí, nikto nezavrie, a keď zavrie, nikto neotvorí. Osadím ho ako kôl na pevnom mieste, že bude slávnym trónom domu svojho otca. Bude na ňom visieť všetka sláva domu jeho otca: konáre a ratolesti, všetky malé nádoby, od hrnčekov až po krčahy."

Vidíme, že okrem paralely s odovzdávaním kľúčov od kráľovstva, sa tu nachádza aj paralela s mocou otvárať, tak že nikto nezavrie a zatvárať tak, že nikto neotvorí (Petrova moc zväzovať a rozväzovať). Čo sa týmto všetkým chce povedať? Keď Ježiš vyberá tieto slová, nerobí to spôsobom, ktorý by narušoval, alebo menil ich originálny význam. Práve naopak, je tu plynulý prechod od pôvodného významu k významu novému. A čo to znamená pre situáciu spomínanú v Mt 16?

V prvom rade to znamená, že Ježiš je nový Ezechiáš, On je syn Dávida, On je pravý kráľ Izraela, On sedí na tróne Dávidovom, koniec koncov z Mt 1 vieme, že Ježišova genealógia siaha až po Dávida. Ježiš tu práve utvára štruktúru svojho kráľovstva nie len tým, že menuje svojich dvanástich apoštolov (ministrov), ale aj tým, že vyberá jednu konkrétnu osobu menom Šimon za ministerského predsedu a ktorému podobne ako Ezechiáš Eliakimovi odovzdáva kľúče od kráľovstva.

Táto paralela je veľmi pravdepodobná, pretože dokonale ladí so spôsobom, ako Ježiš používa starozákonné verše a ako Matúš toto používanie zaznamenáva vo svojom evanjeliu. Ježiš perfektne pozná Starý zákon, ctí si jeho pôvodný význam, z ktorého berie citáty a alúzie a používa tieto originálne texty ako primárny zdroj pre nás, aby sme pochopili význam slov, ktoré sa pôvodne nachádzajú v Starom zákone.

Takže čo vlastne znamenajú tieto kľúče? Pri  odovzdávaní kľúčov  dochádza k istému odovzdaniu moci kráľom, svojmu prvému ministrovi. A nie len že dostáva moc otvárať, tak že nikto nezavrie a zatvárať tak, že nikto neotvorí, ale explicitne je povedané, že ho obyvatelia Jeruzalemu majú volať otec.

Pretože v Starom zákone už nie sú žiadne iné verše, ktoré by mohli slúžiť ako základ pre túto alúziu, je táto pasáž pravdepodobne základom, ktorý nám má pomôcť pochopiť význam Ježišových slov Petrovi...

Je v tom však niečo viac, ako len toto a síce dynastické nástupníctvo. Normálne takéto nástupníctvo predpokladáme u kráľov (panovníkov), kedy po ich smrti nastupuje na trón ich potomok, obvykle prvorodený, ale môže byť aj iný, podľa definovaných pravidiel. Izaiáš 22 nám ale pomerne jasne ukazuje, že táto postupnosť sa týkala aj postu prvého ministra.

Prvým dôkazom je fakt, že kľúče sú od Dávidovho domu, pretože ani fakt, že Dávid zomrel pred niekoľkými storočiami nezmenil tento spôsob odovzdávania moci tak pre kráľa (syna Dávida) ako aj pre jeho prvého ministra, ktorý vládne pod ním.

Ďalší dôkaz je v spôsobe, akým prebehlo menovanie Eliakima po odvolaním nehodného Sobna, ktoré bolo automaticky spojené s odovzdaním kľúčov od kráľovstva. Inými slovami, to naznačuje akúsi zaužívanú prax, pri ktorej nástupníctvo nezahŕňa iba kráľa, ale aj jeho prvého ministra.

Ďalší zaujímavý dôkaz máme vo verši 23, ktorý hovorí, že Eliakim bude slávnym trónom v dome svojho otca. Inými slovami, nie len kráľ má slávny trón, ale aj jeho prvý minister. Isto v podriadenom postavení, ale stále vlastný trón.

Hovoríme tu teda v súvislosti s prvým ministrom o úrade, ktorý keď sa uprázdni, musí byť obsadený jeho nástupcom. Tento fakt potvrdzujú aj iné historické pramene, z ktorých vieme, že tento úrad bol v izraelskom kráľovstve do určitej mieri dedičný a teda sa aj na neho vzťahovalo dynastické nástupníctvo.

Ježiš tým, že odovzdáva Petrovi kľúče ho menuje do funkcie prvého ministra s tým, že kľúče sú jasným symbolom toho, že vytvára úrad a teda keď Peter zomrie, automaticky sa predpokladá, že nastúpi jeho následník a potom jeho následník a tak ďalej...

Toto je biblický základ viere, že Ježiš vytvoril Petrov úrad, ktorý zahŕňa aj nasledovníkov, známych ako pápeži. V praktickom chápaní dať niekomu kľúče značí dať mu právomoc vpúšťať, či nevpúšťať, či vylučovať /dom, auto.../. Ježiš myslel zrejme na "dom " svojej Cirkvi.  V histórii naozaj mnohí heretici sa práve cez rímskeho biskupa, pre je ho veľkú autoritu, ktorú požíval v Cirkvi snažili sa "udomácniť" v Cirkvi svoje učenia. Spravidla sa však riešenie heretikov konalo na synodách, či snemoch, pretože spravidla bol treba vec posúdiť v širšom fóre, ale v čase, ked boli stretania rozikové /kvôli prenasledovaniu/, rozhodoval často /najmä na západe/ rímsky biskup. On bol často ako posledná inštancia, na ktorú sa viacerí obracali...



Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 17. listopad 2009 @ 08:37:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jediný z apoštolů - Petr byl pověřen mocí klíčů, ale tíhu moci svazovat a rozvazovat Pán Ježíš nenechal jen na jednom člověku, ale rozšířil i na ostatní apoštoly (potažmo na jejich nástupce - biskupy) (Mt 18,18).

A proto se také Petrův nástupce označuje jako první mezi rovnými. Papež veškeré závažné věci (před tím, než vydá rozhodnutí), konzultuje s ostatními biskupy. Papežovo rozhodnutí tedy nebývá výrazem svévole, ale je promodleno a zváženo celou církví. Je výsledkem působení Ducha svatého v církvi.


]


Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Úterý, 17. listopad 2009 @ 18:35:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Fakt dobrý výklad, Elo. Proč jsi ale toho Izajáše ukončil ve verši 24? Nemyslíš, že by bylo rozumné do té aluze zahrnout i verš 25 ("V onen den, je výrok Hospodina zástupů, povolí hřeb zaražený na spolehlivém místě, zlomí se, spadne a náklad, který je na něm, se zničí." Tak promluvil Hospodin.)? Mně by se to celkem hodilo ke konci 18. verše z Matouše (brány pekel ji nepřemohou.) Pokud se pletu a ten konec 18. verše takto chápat nelze, pak je 25. verš v Izajášovi celkem silné varování. No jak to vidíš ty?

Myslím, že v tom přirovnání pokulhává to, o čem jsem se bavili a na čem jsme se shodli. Klíčník z Izajáše je aktivním činitelem (alespoň z překladů včetně Septuaginty), kdežto klíčník z Matouše je sdělovatelem rozhodnutí na nebesích - cokoli svážeš už bylo svázáno.

Mně se nejvíc pozdává výklad, že klíče se vztahují k tomu, že Petr odemkl království pohanům, jak o tom svědčí na mnoha místech Skutky.


]


Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 19. listopad 2009 @ 06:17:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, ssns! Každé prirovnanie trochu pokuľháva. Dôležitý je zmysel, ku ktorému sa mieri. Kľúčiar na zemi  koná, resp. mal by konať v intenciách "neba", mal by sa cítiť zodpovedný pred ním. No on faktixcky aj tak to koná len vo viere, zrejme nemá výdy absolútnu istotu, či to trak aj "hore" chápu, a teda či vlastne rozhodol správne podľa "neba". V tomto prípade aj tak platí to praktické pravidlo, že "autoritu treba pposlúchať", pokiaľ nerozkazuje zlo, hriech a nenasledovať v tom, čo koná zle... Pamätá,m si raz na jedného predstaveného jednej reehoľnej spoločnosti, ktorý povedal: Poslúchať je oveľa ľahšie, ako rozkazovať. Keď ja prikážem svojim podriadeným /reehoľníkom v jeho reholi/ niečo, a nie je to morálne zlé, tak pre nich je to jasná vôľa Božia - poslúchať /aj keby mali na vec trochu iný názor, a aj po vyslôovení by predstavený potvrdil svoj názor.../. No ja nie som si istý, či som prikázal to, čo som mal podľa Boha prikázať... Tento princíp sa prakticky realizuje v Cirkvi, hoci aj tu sa niekedy musí rešpektovať človek, jeho svedmie, a predstavený, aj pápeži, či biskupi sú tiež len ľudia, a to nikto nikdy nezmení. takže ono to je všetko, aj s tou autoritou , aj s tými kľúčami oveľa viac ľudské, než si to predstavujú mnohí...

POkiaľ by kľúče Petra spočívali len v prijatí pohanov do Cirkvi, to by bolo naozaj málo. A je to neadekvátne vzhľadom na skro až slávnostný tón, ktorý Kristus použil v svojich slovách Petrovi, s odovzdaním mu nového originálneho mena, s jeho potvrdením "Pas ovce moje" atd. To sa mi zdá veľmi lacný a pohodlný protestantský výklad, zjavne ignorujúci celú skutočnosť...


]


Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Čtvrtek, 19. listopad 2009 @ 13:03:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co ten 25. verš z Izajáše a 18. z Matouše? Vidíš tam nějakou souvislost? A pokud ano, jakou?

POkiaľ by kľúče Petra spočívali len v prijatí pohanov do Cirkvi, to by bolo naozaj málo. A je to neadekvátne vzhľadom na skro až slávnostný tón, ktorý Kristus použil v svojich slovách Petrovi, s odovzdaním mu nového originálneho mena, s jeho potvrdením "Pas ovce moje" atd. To sa mi zdá veľmi lacný a pohodlný protestantský výklad, zjavne ignorujúci celú skutočnosť...

No já přece netvrdil, že to bylo JEN o těch pohanech, i když to byl obrovský krok novým směrem. Chápu to jako konkrétní ukázku toho, jak ty klíče fungovaly. Petr byl jako "Boží klíčník" významným apoštolem a považuji za oprávněné považovat ho za jakousi pozemskou hlavu církve. Otevřenou otázkou ale zůstává následné postavení Pavla, který jakoby to postavení převzal. Ono je ale docela těžké nějak spekulovat v podmínkách. I kdyby byl Petr tou pozemskou hlavou do konce života, bylo jednodušší a praktičtější obrátit se třeba na Pavla, který byl v sousedním městě, než na Petra, který v té době mohl být tisíc kilometrů daleko. Myslím, že i ty uznáš, že i v samotné KC byla zpočátku obrovská autonomie jednotlivých církví. Když dnes papež vydá nějakou encykliku, může si ji za pár minut přečíst celý svět. Když vznikne nějaký velký problém ve vaší farnosti, je pro tebe otázkou chvilky kontaktovat svého biskupa nebo i Svatý stolec, kam si můžeš dovolit v případě, že by šlo o něco závažného, zaletět (finančně dostupné, časově nenáročné). No a teď si představ stejnou situaci ve druhém století - cesta do Říma trvá 14 dní a je to pěkně nákladná věc, pošta pomalá a ještě ke všemu může v Římě probíhat nějaký ten hon na křesťany. Takže se spousta věcí musela vyřešit na místní úrovni a v Římě se o tom třeba ani nedoslechli. Na druhou stranu známe případy, kdy třeba Klement zasáhl z Říma, ale spíš bych to viděl jako vyjímku než pravidlo.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 20. listopad 2009 @ 11:45:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj, ssns! Napadlo ťa niekedy, že Pán, keď odchádzal, a povedal "Iďte a učte všetky národy...", že z toho by malo byť zrejmé, že učiť aj pohanov?... Prečo to musel Boh Petra až osobitným spôsobom ešte "dotláčať" k tomu? Je to zaujímavé, že?... V tomto zmysle vlastne všetci apoštoli tam boli prítomní, a teda všetci dostaali "kľúče" aj k pohanom, či nie?...

Pokiaľ uvažuješ o podmienkach vtedajšej doby, rozmýšľaš celkom správne. Naozaj to boli iné podmienky. Tam určite musela byť oveľa väčšia autonómnosť. Tam bol naozaj každý apoštol "Petrom" vo svojej obci, či v regióne, kde pôsobil. Ale postupne s objavovaním sa bludov a siekt na scéne, sa vedúci cirkevných obcí museli - ak sa cítili zodpovední za Kristove dielo - nejako dohodnúť na postupe ako ďalej. Ved tak je to v každej organizácii, spoločnosti... Musela jednoducho nastúpiť určitá kontrola, dozor /biskup = dozorca.../ nad tým, či sa načelo dostávajú tí správni ľudia, či sa ohlasuje správna viera, a nemieša sa to s gnosticizmom a pod.

Pán predsa predvídal, že sa situácia zmení, že svet sa "zmenší", do života Cirkvi bude zasahovať aj ktosi zvonka. Vedel, prečo musí byť v Jeho Cirkvi autorita, pevná rukaa s právmocou rozhodnúť, "zväzovať", ktorú treba "počúvať" a pod. Náš Pán určite nebol nejaký rojko, bol realista najvyššieho kalibru, božsky predvídavý.

Ja nechápem, ako niektorí môžu uvažovať v zmysle, ako by Pán dal právmoc, kľúče, prvenstvo vo  svojej Cirkvi len Petrovi, a po ňom akoby to už Cirkev nepotrebovala /myslím to taktiež na celé spoločenstvo apoštolov, ako vedenie, ústredie Cirkvi spolu s Petrom ako jedným z nich, akoby predsedom ich kolégia, a nie nejakým monarchom.../. Dokonca sú to schopní pripustiť pre "službu apoštolov", teda ako vedúccich cirkevných obcí /ved každá niekoho má vedúceho, pastora, kazateľa a pod./, no len to nechcú pripustiť, že aj medzi vedúcimi by mal byť jeden vedúci.

Napadá ma myšlienka, či to nie je preto, lebo v ľudskej /osobitne mužskej/ povahe nie je snaha byť autonómnym, a preto jednoducho aj biskupi z prvých storočí Cirkvi nie radi vyzdvihovali nejakého rímskeho biskupa, pretože nechceli sa cítiť nejako "nižšie", resp. aby im náhodou nezačal "kafrať" do ich roboty...? Snád len niektorí ozajstní svätci to priznávali, prípadne ak niekomu "tieklo do bot", tak mu bol dobrý aj rímsky biskup a vtedy si spomenul... Tie cirkevné dejiny sú naozaj zaujímavou školou...


]


Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Středa, 18. listopad 2009 @ 12:10:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli se nepletu, bývají ve vztahu s papežstvím zobrazovány 2 klíče Petra. Písmo samozřejmě počet klíčů nespecifikuje, protože tam jde o symbolický obrat týkající se velké autority Petra. (k tomu viz pěkný komentář od Ela níže). Možná se pletu, ale řekl bych, že ten počet klíčů (tj. 2) by měl něco symbolizovat. Nevíš náhodou co? Aby bylo zřejmé, co myslím. Bílá koruna faraóna symbolizovala Horní Egypt, červená Dolní a tak se pak používala kombinovaná červeno-bílá, která symbolizovala vládu na oběma Egypty. Napadá mě, že první klíč by mohl symbolizovat "svazování" a druhý "rozvazování", ale to je jen můj momentální nápad a moc bych na něj nevsadil.



Re: Re: Moc klíčů. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 18. listopad 2009 @ 20:48:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj ssns.
Na toto opravdu neznám odpověď. Já nevnímám že by měl počet klíčů něco symbolizovat, vnímám klíče jako obraz určitých pravomocí. Pověření mocí, či úřadem.
Svazování a rozvazování je sice docela hezká myšlenka, ale asi to nebude to pravé. Protože v Mt 18,18 je to rozšířeno na celý sbor apoštolů.

Ono vůbec i Petr měl snahu podělit se se svým posláním i s dalšími. Pán Ježíš mu říká: "Pas mé ovce"!

Petr později říká starším: "Paste Boží stádo, jež je mezi vámi, a buďte jeho strážci" (1. Pt 5,2).

Já v tom vidím právě počátek vytváření posloupnosti v církvi v určené službě.


]


Smysl klíčů odhalen, oko:-) (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Čtvrtek, 19. listopad 2009 @ 01:17:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak mi to nedalo a vyhledal jsem to. Světe div se - měl jsem skoro pravdu. Takže:

jeden klíč je zlatý a druhý stříbrný. Jsou oficiální insignií Svatého stolce od 14. století. Zlatý klíč vpravo symbolizuje moc svazovat a rozvazovat v nebi, stříbrný pak totéž na zemi. Oba klíče směřují k nebi a "rukověť" (nevím, jak se tomu u klíče říká, ale je to část, za kterou se drží při odemykání) směřují k zemi, čímž se symbolizuje, že jsou v ruce papeže. Tuto informaci mám přímo z webu Vatikánu.


]


Re: Smysl klíčů odhalen, oko:-) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 19. listopad 2009 @ 08:01:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak díky.
Zase jsme o něco moudřejší.  :-))


]


Re: Smysl klíčů odhalen, oko:-) (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 19. listopad 2009 @ 20:53:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj ssns,

už jsem to zmínil v jiném komentáři Cizincovi. Klíče byly skutečně dva - jeden odemykal dveře Království Nebes skrze evangelium Židům a byl Petrem použit na den Letnic a druhý byl určen pro odemčení téhož pohanům/národům a byl Petrem použit v Kornéliově domě. Moc svazovat a rozvazovat v Pánově jménu však měla a má vedle apoštola především církev (Mt 18:18).

Tož tak.

willy


]


Stránka vygenerována za: 0.34 sekundy