Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jaroslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429750, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 552 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116645639
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke.
Vloženo Neděle, 09. leden 2011 @ 18:45:15 CET Vložil: Stepan

Historie poslal rybar

Řekl papež a sluší se aby náměstek boží na této zemi biskupové a preláti jeho bili bez peněz?
Odpovědeli všichni zaisté,to se nesluší.Usmál se papež a řekl; čeho je nejvíce třeba prostému lidu
hříšnemu? Tu povstal jeden biskup tlustý jako káď a odpovděl; odpuštění hříchu svatý otče.I rozkázal

papež.Vyjděte tedy do světa a prodávejte odpustky.



 
Za onoho dne řekl papež prelátům a biskupum.Nejsem liž já náměstkem Božím na této
zemi? Odpovědeli mu biskupové a preláti.Jistě zaisté ty jsi prvním náměstkem božím na této zemi
svatý otče.Řekl papež a sluší se aby náměstek boží na této zemi biskupové a preláti jeho bili bez peněz?
Odpovědeli všichni zaisté,to se nesluší.Usmál se papež a řekl; čeho je nejvíce třeba prostému lidu
hříšnemu? Tu povstal jeden biskup tlustý jako káď a odpovděl; odpuštění hříchu svatý otče.I rozkázal
papež.Vyjděte tedy do světa a prodávejte odpustky.Čím více jich prodáte tím lépe a veseleji nám bude.
Tak jako hejná krkavců snesli se na túto zemi prodavači odputků,aby tu vyklovali kdejaké zrnko zlata,nebo stříbra , neznajíce slitováni.Jejich srdce stvrdla a jejich ústa zjedovatela,závistí a lží.
Vším kupčí všechno prodávají.Chceš pokřtít dítko, zaplať,vyspovídati se zaplať,chceš poslední pomazáni zaplať,chceš loupit vraždit zaplať a bude ti odpušťeno.
Ale podle toho,kdyby sám ďábel přišel a zaplatil, vstoupil by na nebesa.A za peníze vydřené takto z
křesťanského lidu jen obchody své provozují ,lichvy,koňe krásne,čeleď nepotřebnou chovají v kostky hrají a na své kubjeny drahé plášte a kožichy věšejí aby snimi smilnili jako hřebci plemení a bíci neskrocení.
Zatím co Kristus chodil v plátně a bos.Neměl střechu kam by svoji hlavu sklonil. Ale poznejte to loupežníci chudých lidí,vy vrahové zloději a svatokrádežníci neboť lidé i Bůh vás proklínají.
Nešťastným bohactvím jež cirkev tone, zjedovatele a otrávené jest veškeré  kresťanstvo na duši.
Odkud svárové mezi papeži, preláti, biskupi a ostatními knežími. Psi oko sehrižou, vezmi kost a přestanou.
Vezměte prelátům a biskupům a ostatním bohatství, peníze,  majetek, světské panování a rázem se přestanou drát o místa, podplácet, přeplácet hodnosti a svárové mezi papeži přestanou.
Pamatujte si jedno ať je to prostý kněz biskup alebo sám papež; pokud žijí v hříchu nejsou z milosti Boží.
Nezoufejte tedy nejmilejší bratři a sestři z toho že jste malí a utlačovaní. Věste, že nad kňeze arcibiskupa či papeže  žijícího v hříchu prostý sedláček tovariš či žena chudá z lidu, žijící čiste a zbožne vědší je před Bohem.  Amen.

Podobná témata

Historie

"Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke." | Přihlásit/Vytvořit účet | 32 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Neděle, 09. leden 2011 @ 20:56:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z jakého kázání to je?

Jinak mi to příjde neskutečně slabé, na kazatelské úrovni někde mezi kladivem na čarodějnice a proletářskými agitkami, rozhodně dosti nezasvěcené na mistra teologie a pokud je autorem skutečně mistr Jan, tak chápu, že si s ním němečtí mistři nerozuměli. Myslel jsem si, že Jan Hus plodil texty a kázání vyšší úrovně. Ale že byl prvoplánovým populistou, to jsem si nemyslel.



Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: monsek v Pondělí, 10. leden 2011 @ 00:51:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Za mych mladych let, kdyz si nekdo stezoval, ze na nej treba ve fronte nevyslo maso a nebo na vanoce nedostal pro deti pomerance / on si nestezoval nahlas, to by zkoncil jako Hus a nebo kterykoliv kritik jakekoliv diktatury/ se rikalo : a v Americe zase bijou cernochy...
Tedy odpoved zadna, na otazku proc...
A ja se ptam, proc odpustky ? A proc se treba i inteligentneji proti odpustkum neozval nejaky z kardinalu. Loni jsem byl v Praze a temer jsem ziskal odpustky za to, ze jsem se zucastnil navstevy hrbitova... bylo nam sice vysvetleno, ze kostel neni hrbitov, ale kdyz je v nem pochovany nejaky clovekl v krypte, je to valstne taky hrbitov.. a odpustky jsem mohl venovat mym mrtvym rodicum, no pise se rok 2011 a uroven mysleni katolickych knezi se nezmenila, i modlosluzbu dokaze cirkev ocenit.. tak proc ji kritizovat a jeste proletarskymi agitkami. :)
Kdyz papezi tahali z lidi penize na valky a nevestince, dokazal bych to pochopit, protoze tito v posloupnosti zastupci Petra a potazmo Syna Boziho na Zemi, byli neverici a urad si koupili.
Kdyz se nabizi odpustky dnes, i kdyz treba za ucast na msi nebo modlosluzbe / modli li se k mrtvym / povazuji to za vec cirkve RK a jejich vericich, ale chtel bych zduraznit, ze by se krestanstvi nemelo spojovat s touto cirkvi, nebot tato cirkev je jen jednim proudem, od zakladu se lisicim a strhujicim poctive lidi k odstupu.
Odpustky dnes, zasveceneho vericiho pohorsuji jako troufalost, demagogie a rouhani se... a nevericimu davaji falesny obraz Boha.

Z tohoto pohledu je treba i Husa se zastat i za tento proletarsky projev, ostatne - byl mistrem a tak asi moc pod urovni cirkevni retoriky nebyl.
Nekritizoval bych formu projevu, ale podstatu veci..a jak je videt, ta  i po 600 letech trva


]


Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 10. leden 2011 @ 09:56:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč?

Protože odpustky jsou něco jiného, než co o nich Hus v tomto článku píše. To, co o nich tvrdí, jsou velice časté omyly, které se dají pochopit u bezvěrce, ale ne u mistra teologie.

Odpustek není projevem bezvěrerečných papežů, kteří tahali z lidí v době Husově peníze.

Odpustek není nikterak spojen s odpuštěním hříchů. Nijak. Hříchy se odpustek nesmývají. To je první lež a mystifikace, které se Mistr Jan v článku dopouští.

Další věcí je, že odpustek je primárně vázán na pouť. Odpustková praxe vyrostla z pokání po zpovědi. Zpověď vždy byla a je zadarmo.
V době Husově podnikl papež relativně výjimečný, ale nikoli ojedinělý krok a dovolil věřícím, že mají možnost získat odpustek, jinak získatelný cestou do Říma, pokud splní ostatní podmínky pro zisk odpustku a věnují náklady na tuto cestu církvi. S tím, že pro nemajetnější jsou tyto náklady poměřeně sníženy.

Odpustek pochopíme lépe, když se podíváme na opravdu staré církevní formy pokání. Za opilost bylo v době Cyrila a Metoděje pokáním 7 dní o chlebu a vodě. Tradiční formy pokání byly poutě, půst, dar nebo veřejně prospěšná práce (za velice osvětové bylo například považováno stavěný mostů a cest...a ne nadarmo je papežovým titulem "nejvyšší stavitel mostů"). V době Husově pod vlivem zprávničtění celé záležitosti se začaly za dary dávat stvrzenky, odpustkové listiny, které poměřovali, kolika dnům o přísném postu daný dar odpovídal. Šlo tedy o to, zda si zvolíte pokání "odtrhnout si něco od huby" nebo pokání "odtrhnout si od huby pár penízů".

Že odpustková praxe (v prakticky nezměněné podobě až na ty peněžní dary) trvá, svědčí o tom, ze na odpustku není nic špatného a pobuřujícího.

Žádný pan farář ale většinou nepředpokládá, že mu do kostela lezou lidé, kteří neví, co to odpustek je, a tak tuto dějepisnou přednášku vynechává. Chápu, že pak může dojít u neznalého ke zmatení odpustků a zpovědí.

Jinak je smutné, když křesťan nevěří na posmrtný život v Kristu a hovoří o modlitbách ke svatým jako o modlitbám k mrtvým a označuje je za rouhání a modloslužbu. I Kristus zemřel a modlíme se k Bohu skrze něj. A ani vás by nenapadlo, že se v jeho případě modlíme k mrtvému.

Takže s těmi zasvěcenými pobouřenými věřícími pozor, mají se ještě hodně co zasvěcovat.


]


Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 10. leden 2011 @ 10:14:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Neuvěřitelná demagogie nebo neznalost historie.

  Ti, kdo správně rozpoznali praxi odpustků jako ulet nebyli těmi, kdo by si vymyslel, že odpustky se odpouštějí hříchy. Odpustky chápali lidé jako odpuštění hříchů celá staletí. Že tě dnes učí něco jiného a ty svým dnešním naučeným pohledem posuzuješ situaci před šestisty lety bez znalostí tehdejších reálií je poněkud neuvěřitelné ignorantství na člověka který se snaží tvářit jako inteligentní a vzdělaný.


  Dám ti k tomu příklad. Jádrem problému odpustků je totiž rozdělení viny a trestu.

  Nějaký člověk zavraždí jiného. Přijde před soud a tam je usvědčen. Soudce se postaví a následuje rozsudek:

  "Odsouzený, povstaňte. Jste uznán vinným pro trestný čin vraždy. Protože jste však náležitě litoval svých hříchů, jste očištěn a jste nevinný. Za hřích však budete odsouzen k trestu smrti. Trest vám bude odpuštěn, pokud vykonáte pouť do Říma a vylezete po kolenou po zázračných schodech, nebo zaplatíte 25000Kč církvi jako náhradu za pouť do Říma a údržbu schodů"

  Co si asi myslíš, že by normální člověk nezmagořený ideologií okolo odpustků považoval za odpuštění hříchu?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 10. leden 2011 @ 10:56:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pozor na to, tvůj příklad je ad absurdum. Když vytváříme nějaké podobenství nebo obraz, musíme dávat pozor, aby korespondoval s tím, co popisujeme. A ne naopak, abychom si zvolili obraz...a pak skutečnost roubovali násilím na obraz i na místa, kde se od ní obraz vzdaluje, či hovoří již o zcela něčem jiném.

Takto vypadá ve stejné analogii správná demonstrace odpustku:

Obžalovaný sice ukradl vyšší peněžní obnos, majitel mu ale přesto dokázal odpustit. Po čase obžalovaného začalo hryzat svědomí, majiteli se přiznal, poprosil ho o odpuštění a peníze vrátil.


To je naše podání, to kritizuj. Ne své podání.

Jádro tohoto problému je to, že obžalovaného začalo hryzat svědomí, přiznal se a prosil o odpuštění. Vrácení peněz jsou důsledkem toho, že to se svým obrácením myslel upřímně.

S tím jádrem odpustků se máš tedy ještě co vzdělávat. ;)

A pokud překrucuju historii, jistě mě vyvedeš historickými prameny hravě z omylu. Odpustek nikdy nebyl považován za svátost, ani svátostninu.

Pro další informace o odpustcích např:

http://www.getsemany.cz/node/2499


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 10. leden 2011 @ 11:46:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Obžalovaný sice ukradl vyšší peněžní obnos, majitel mu ale přesto dokázal odpustit. Po čase obžalovaného začalo hryzat svědomí, majiteli se přiznal, poprosil ho o odpuštění a peníze vrátil.

  Rád budu na vaše podání reagovat, když do něj zapracuješ tzv. časné tresty jejich odpuštění - pokud už se bavíme, rozdělení viny a trestu, o odpustcích a odpuštění hříchů. Budu rád, když mi jádro odpustků vysvětlíš, tak jak si ho představuješ ty.


  Já si jádro odpustků představuji tak, jak ho učili nás, když jsem byl v ŘKC.

  Nás učili, že jsou viny a tresty za viny. Vina hříchu je odpuštěna účinnou lítostí, trest ale zůstává, ten si člověk musí vytrpět. Má pak několik možností, jak ho vytrpět.

  - základní možnost je ta, že trest vytrpí/odčiní sám, například dobrými skutky nebo trpělivým nesením vlastního utrpení, například nemoci.

  - pokud to nestihne za svého života, musí si trest vytrpět v očistci.

  - pak je tu třetí cesta, kdy někteří lidé, tzv. "svatí" v církvi vytrpěli více, než by odpovídalo trestům za jejich hříchy, případně udělali více dobrých skutků, než by odpovídalo trestům za jejich hříchy. To je především Marie, která byla zcela bez hříchu a pod křížem bezmezně trpěla, ale pak i další svatí. Souhrnu takového nadbytečného utrpení a dobrých skutků se říká "poklad církve" a tento poklad spravuje náměstek na zemi, pan papež a z toho pokladu rozdává tzv. odpustky. Ty odpustky jsou právě odpuštění trestů, které je možné díky tomu, že ten trest v církvi vytrpěl za člověka někdo jiný.


  Pokud nás ty odpustky, očistec a jejich princip učili špatně, tak mne to mrzí. Můžeš mi pak snadno vysvětlit, jak to s tím očistcem a odpustky je správně, zároveň můžeš jiné ŘK, kteří byli vyučeni stejně jako já (1, 2, 3) upozornit na to, že se ve svém učení mýlí a že ho mají opravit tak, jak je to dle JMK správně.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 10. leden 2011 @ 12:12:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To te buď neučili a špatně si to pamatuješ, nebo tomu sami správně nerozuměli (i to se může stát). Ten poklad, ze kterého papež rozdává odpustky, je něco zcela jiného - a byl tak chápán i ve středověku:

Podobně jako při jiných formách zahlazení hříchu prosí i zde církev jakožto tělo Kristovo v solidaritě se svojí hlavou a s odvoláním na její dílo vykoupení. Právě v tom spočívá - poněkud nešťastné slovo - „poklad církve", tedy milost, o niž se zasloužil Ježíš Kristus, které se může církev při odpustku účinnou prosbou dovolávat. Není to tedy nic jiného, než Boží touha po spáse z plné lásky k jednotlivému člověku, která zahrnuje i usmíření a překonání trestu za hřích.


O poklad církve se tedy zasloužil Kristus.

Pokud tě princip odpustků a očistce učili špatně, můžeme si z toho i v dnešní době něco odnést. Pochopení. Pokud i v dnešní době se naleznou lidé, kteří se v praxi od učení církve odchylují a nerozumějí mu, o co spíše k takovému nepochopení mohlo dojít v době Husově nebo Lutherově.

Tady je zapracování časných trestů, předesílám, že ten příklad je ilustrační a nelze na něj aplikovat mechanismy českého právního systému, je to jen vysvětlující model:

Obžalovaný sice ukradl vyšší peněžní obnos (hřích), majitel mu ale přesto dokázal odpustit. Po čase obžalovaného začalo hryzat svědomí, majiteli se přiznal, poprosil ho o odpuštění (svátost smíření - přijal odpuštění viny) a peníze vrátil (pokání). Soudu se tak vyhnul.( odpuštění časného trestu) Pokud by se pouze přiznal, ale peníze neuhradil, soud by ho sice s přihlédnutím k tomu, že mu majitel odpustil, nenechal uvěznit, ale uložil by mu finanční kompenzaci (časný trest). Pokud by se ani nepřiznal, finanční úřad by nakonec zjistil neshody v jeho majetkovém přiznání a po následném soudu by byl usvědčen z nekalého obohacování a byl by uvězněn.(věčný trest)

Pro naprosto správné pochopení časných trestů je třeba ale chápat, že těmi, kdo v případě časných trestů trestají, jsou ti potrestaní. Pokání je v jistém úhlu pohledu dobrovolné trestání sebe sama. A odpustek vychází z tohoto pokání. Při používání slova trest je tedy třeba býti obezřetný a je třeba ho vždy vnímat v kontextu pokání.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 11. leden 2011 @ 11:17:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Milý JMK, co zná učení ŘKC nejlépe a jedině správně.

  Ke svému příspěvku jsi zapoměl uvést, kde se dané učení vzalo:

"Papež Pavel VI. roku 1967 nově upravil učení o odpustcích apoštolskou konstitucí Indulgentiarum doctrina. Podle ní spočívá podstata odpustků ve zvláštní modlitbě církve, kterou vykonává za své členy a v modlitbě věřících za úplné odpuštění hříchů, a pak zvláštním způsobem věnuje odpustky těm, kdo splňují příslušné předpoklady."

  Já jsem ještě žil ve farnosti, ve které sloužil pan farář vyučený na teologii za první republiky. U nás ve farnosti byl od roku 1940, křtil mojí mámu i mne a o nových úpravách učení o odpustcích neměl ani tušení. I další faráři nás učili to, co je o pokladu církve a odpustcích napsáno v katechismu KKC.

  Pokud nás to učení o odpustcích ten pan farář učil špatně a postaru, tak bys ještě měl iniciovat aby konečně přepsali i ten KKC, ty paragrafy 1474-1478, jak je níže uvádí oko, aby ten katechismus byl správně podle učení JMK.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 10. leden 2011 @ 18:42:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."když do něj zapracuješ tzv. časné tresty jejich odpuštění - pokud už se bavíme, rozdělení viny a trestu, o odpustcích a odpuštění hříchů."...



Vycházíme ze dvou základů:
1.) Bůh je nejvýš milosrdný.
2.) Bůh je nejvýš spravedlivý.

Ovocem hříchu je smrt (Ř 7,5; Jk 1,15).
Bůh je nejvýš milosrdný, proto nám při naší účinné lítosti dokáže hříchy odpustit, Ale protože je také spravedlivý a každý hřích vyžaduje po právu trest, bere tento trest místo nás na sebe Kristus. On platí za následky našich hříchů a jen proto nám mohou být odpuštěny.
 

Hřích ovšem způsobuje i následky na člověku, duchovní invaliditu člověka (někdy i tělesnou - bere zdraví), jeho deformaci. A ta je třeba napravit. Duchovní kripl se do nebe nedostane.

Člověk se napravuje pokáním - modlitbou, postem, obětí a utrpením. A zde přicházejí ke slovu odpustky z pokladu církve.


KKC §1474
Odpuštění hříchů a obnovení společenství s Bohem přinášejí prominutí věčných trestů za hřích. Nicméně zůstávají časné tresty za hřích. Křesťan se má snažit přijímat tyto časné tresty za hřích jako milost tím, že trpělivě snáší utrpení a zkoušky všeho druhu, a jednoho dne tím, že se klidně postaví tváří v tvář smrti; má usilovat o to, aby úplně svlékl „starého člověka“ a oblékl „nového člověka“ prostřednictvím skutků milosrdenství a lásky, jakož i modlitbou a různými kajícími úkony.


§ 1476 - §1478
Tato duchovní dobra společenství svatých se nazývají také poklad církve, který „si nelze představovat jako součet hmotných statků, nashromážděných během staletí, nýbrž jako nekonečnou a nevyčerpatelnou hodnotu, jakou mají u Otce Kristovy zásluhy a smírné skutky, jež byly obětovány, aby celé lidstvo bylo osvobozeno od hříchu a dosáhlo společenství s Otcem; a tyto zásluhy a tato zadostiučinění jeho vykoupení se nacházejí v hojnosti v Kristu, našem Vykupiteli“.
- „Stejně jak náleží k tomuto pokladu opravdu nesmírná, nesrovnatelná a stále nová cena, jakou mají u Boha modlitby a dobré skutky blahoslavené Panny Marie a všech svatých, kteří se posvětili Kristovou milostí, kráčejíce v jeho stopách, a vykonali díla příjemná Otci tak, že úsilím o svou vlastní svatost spolupracovali na spáse svých bratří v jednotě mystického těla.“
- Odpustky se získávají prostřednictvím církve, která na základě moci svazovat a rozvazovat, udělené Ježíšem Kristem, zasahuje ve prospěch určitého křesťana a otevírá mu poklad zásluh Krista i svatých, aby dosáhl od Otce milosrdenství prominutí časných trestů za své hříchy. Tímto způsobem církev nechce pouze poskytnout tomuto křesťanu pomoc, nýbrž touží ho i pobídnout, aby konal skutky zbožnosti, pokání a lásky.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 11. leden 2011 @ 11:20:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
Člověk se napravuje pokáním - modlitbou, postem, obětí a utrpením. A zde přicházejí ke slovu odpustky z pokladu církve.

  Vidíš, a tohle my máme jinak, oko. A dost podstatně - proto si v mnoha věcech nerozumíme, proto nejsi schopen pochopit svobodu a jistotu, kterou máme v Bohu.

  Člověk se sám nedokáže napravit, i kdyby se umodlil, upostil, uobětoval a uutrpěl.

  Člověk se opravdu napravuje jen změnou smýšlení a Boží milostí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kapl (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Úterý, 11. leden 2011 @ 11:27:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk se opravdu napravuje jen změnou smýšlení a Boží milostí. Lépe řečeno - je napravován Bohem, Jehož dobrotivost vede člověka k pokání a který dává člověku k pokání milost a vede ho, aby nesl také ovoce pokání, jelikož pokání = změna smýšlení a jednání!

Tož tak.

w.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 11. leden 2011 @ 11:44:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš pravdu, Willy. Půst, modlitba, almužna...to nejsou cíle, ale prostředky, jak toho dosáhnout. Neberte je ale lidem a nedehonestujte je.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehems (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Středa, 12. leden 2011 @ 11:46:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Měl bys vědět, co se mne týče, že nechci nikomu nic brát, ale chci, aby všichni měli všechno, co jako Boží děti, jsou-li jimi, mají podle Boží vůle a Božího zalíbení mít, tj. především Krista jako život, zaopatření životem a všechno pro vybudování Těla Kristova v lásce. Tož tak.

w.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kapl (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 11. leden 2011 @ 15:52:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Cizinec
Víš, když mám něco vést a být za něco zodpovědná, je to těžké. 

Když čtu tvé řádky tak mi to tak připadá, že nechceš být zodpovědný za své jednání, a proto je pohodlnější svou zodpovědnost hodit na Hospodina.

To by ses musel umodlit.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: monsek v Úterý, 11. leden 2011 @ 17:44:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily Oko, zdravim Te,

smutne je to, kdyz se mezi mne a Boha musi postavit nekdo treti, tj knez jako ve starem zakone, cirkev nebo dokonce primluvce z rad svatych, protoze mame jedineho kneze a velekneze, z radu melchisedechova, tj. Jezise Krista, ktery nas ucil Boha oslovovat Otce  ...
Nebyt tohoto intimniho vztahu k Bohu - ktery Tobe ani katolikum neupiram - a nebyt Buh laskou, podobal by se tento Buh bohum pohanskym, zlym, malichernym a trestajicim... Vyzadujicim obeti..

Nezbavil nas svepravnosti , aby nas nekdo musel zastupovat, / knez ,cirkev /v okamziku,  kdy se s nim virou setkavame. protoze nas miluje, a my milujeme jeho, touzime spolecne po vzajemnem kontaktu a pritomnosti, spolecenstvi / i s ostatnimi vericimi, kteri tvori tu neviditelnou cirkev, ktera neni rizena administrativne na zemi, ale jejiz hlavou je Kristus, na kterem stoji /

Buh Syn,  je zakladem cirkve, avsak nikdo, kdo do ni patri, nemuze pro nas udelat vic, nez o Bohu svedcit, svedcit o jeho lasce, odpusteni a v prosbach k Bohu nabidnout mu svou pomoc tam, kde musi zapusobit Duch Svaty, abychom si sve hrichy mohli uvedomit, litovat jich, zanechat jich a prosit o odpusteni, ktere da jedine Buh. Sve hrichy musime vyznat a take zadat o odpusteni ty, na kterych jsme se provinili.. a pak nas cirkev muze ujistit o tom, co rika Buh milujici o zahlazeni nasich hrichu jako cervec dvakrat treba zbarvenych. Jen ujistit, pomoci najit pokoj v nitru, mozna jeste zmitanem pochybnostmi, dokud nenalezneme klid ve smlouve, kterou potvrdil svou krvi. Tot asi od cirkve vse. Mrvemu, ktery uzavrel sve uctovani, asi uz nemuze byt odpusteno jinak, nez milosti Bozi, snad u konecneho soudu.

Nasim vinikumm jsme povinni odpustit, jinak semodlime zbytecne...

prot ja neverim v silu odpustku a nemohu verit ani v moznost odpusteni za zady, bez toho procesu poznani, litosti atd...

Zdravim Te :)

Lojza 



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kapl (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Středa, 12. leden 2011 @ 12:09:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kněz ale není naším zástupcem před Bohem, tím se lišíme od pohanů. Kněží jsou ustanoveni a povoláni k jiným věcem, než nás zastupovat před Bohem. To činí náš velekněz, Kristus.

Jsme církev viditelných lidí, tedy tvoříme viditelnou církev. Nikdo z nás, co tu teď jsme, nemá schopnost být neviditelný. Je tu někdo z vás neviditelný? Ježíš nepřišel ustanovit virtuální církev, ale církev živou a skutečnou. A sám byl viditelný. A ustanovil za své učedníky viditelné lidi. A ti předali jeho ustanovení dál.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 10. leden 2011 @ 11:03:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To není zrovna nejlepší příklad. U soudu se právě tomuhle úředně říká účinná lítost a má dost zásadní vliv na výšku trestu. Platí to u nás a ještě víc v zemích kde mají anglosaské právo jako je GB, USA a Austrálie. Tam vždycky soud napřed zajistí odškodnění a pak teprve trestá. Ne jako u nás kdy jenom trestá a Vy se pak můžete soudit sám o náhradu škody. Pachatel který spolupracuje je trestán podstatně mírněji. Když třeba někoho zabije a zabezpečí jeho rodinu, zaplatí způsobenou škodu, přispěje na charitu. Podle toho jak projeví nebo neprojeví vrah lítost se odhaduje jakou má šanci se zařadit do společnosti a opět se od toho odvíjí výška trestu.
Předpokládám že i ve Vaší rodině platilo nebo platí že když dítě způsobí nějakou škodu, přizná se a řekne že si to odpracuje nebo zaplatí z kapesného, když ukáže že ho to mrzí tak třeba dostane místo trestu pusu a rodiče řeknou že jsou na ně hrdí.
Jak projevujete účinnou lítost ve Vaší denominaci a jakým způsobem se kajete ?


]


Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 10. leden 2011 @ 15:53:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych si poslechl co by řekl mistr Jan Hus člověku který by se před ním opovážil popírat a tupit světce nebo Pannu Marii. Celý svůj život kázal o jejich svátcích a na jejich počest. Jako člověk byl docela temperamentní a dokázal si stát za svou věcí. Když se podíváte na slavné teze Martina Luthera tak se zas v jedné z nich dočíst o rouhání. Svatému Petrovi a papeži který v danou chvíli sedí na jeho stolci.
Podstata věci je pořád stejná a bude až do posledního dne v podobě v jaké je známe.



]


Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 10. leden 2011 @ 10:51:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mistr Jan Hus byl vzdělaný a kultivovaný člověk s vytříbeným slohem. Zachovala se spousta jeho spisů, krásná modlitba k Panně Marii a některá kázání k poctě svatých, což byla v Betlémské kapli i předtím jeho hlavní pracovní náplň. A kritické spisy požadující reformu. Jeho kázání jsou čtivá a dokážou zaujmout posluchače. Vážně si někdo myslí že napsal zrovna tohle a takhle ? Kdy se to vlastně objevilo poprvé a jaký je nejstarší exemplář ?




Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 10. leden 2011 @ 11:08:51 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
http://www.youtube.com/watch?v=G1YoXUM9Bes

Asi jsem přišel na to, odkud vítr vane. Soudružská historie.


]


Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 10. leden 2011 @ 11:11:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nevím, jestli je to originální Husovo kázání či ne, nikde jsem ho nedohledal. Ale už vím, proč to na mě působilo tak proletářsky. :-)


]


Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: boro v Úterý, 11. leden 2011 @ 14:05:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zasílám všem dva výňatky z kázaní, které jsou v Postile. Je to Jan Hus a myslím, že kdo chce vidět a slyšet tak vidí a slyší.
1. Janův 4; verše 4 - 6

Neděle druhá v Advent

A to prorokoval Kristus, když pravil svým učedníkům, Mt 24, 4 – 5 Vizte ať vás nikdo nesvede, neboť přijdou mnozí v mém jménu a řeknou: Já jsem Kristus ! a mnohé svedou. Potom dí Kristus, že vstanou falešní prorokové, a činí znamení veliká a zá­zraky, tak aby uvedeni byli v blud, kdyby to  mohlo býti, i vyvolení. A to se nyní velmi plní, neb již Kristova pravda i Kristus málo v lidech svítí, oni již chtějí, aby čtení se nekázali a Krista nejmenovali; a kohož se chopí, jak Kristovu pravdu upřimě vy­znává, toho pomlouvají, pronásledují, vyslýchají, hrdlují i mučí i žala­řují, i zabíjejí. Jakož  nyní v Moravě oficiál a jiní věrného člověka hladem umořili, a knězi Martinovi, kazateli, nohy usekli; a co se stalo loni v Praze a i nyní se děje nad těmi, kteříž Kristovu pravdu zvěstují, jest známo mnohým lidem. A to vše pochází od Antikristových poslů, falešných kazatelů, jenž peníze honíce od lidu k svému lakomství, pýše, rozkoši a smilství, dávají za peníze hřichů odpuštění, pravíce, že papež jest zemský bůh, jenž má moc dávat komuž chce a když chce odpuštění hřichů: ale neřeknou lidu, že Kristus dí, Luk. 13, 3: Nebudete-li se z hříchů káti, všichni zahynete! Neb již zatemnili tak velmi pravdu, Krista, že již kazatelé více jmenují papeže než Krista, a více velebí i drží nařízení papežská, než zákon pána našeho Jezu Krista. A protož jest dal věrným jeho synům  v zemích;   v Čechách i na Moravě, v Míšni i v Englantě, proto jest veliké súženie, jehož sem toho svědkem; neb mordují, mučí i osočují věrné kněží, a do Říma není odvolání, ano zde je vrch vší Antikristovy zlosti: pýchy, lakomství, smilství, pokrytství i svatokupectví, tak že od Říma až do Čech svatokupectví a lakomství se vylilo a rozmohlo. Neb prodávají a kupují arcibiskupství dráže než mnohá v Čechách panství, a odpustky dávají v ceně, jakouž, který Antikristův posel může utržiti, aby mohl více na lidu sprostném vyloudit. A proto lidé hynou a schnou, jedni bojíce se pravdy proti tomu bludu vyznati; druzí nevědíce pro rozdělení kněžské v kázaní, čeho se mají držeti; třetí majíce veliké tesknosti, že tak jiní bloudí; a čtvrtí trpíce hanění, věznění i mordování, a také pro veliké popírání pravdy boží. Neb zvučí moře, to jest lid tohoto světa, jenž se moři přirovnává. Pravím: "zvučí," a hlásá, že ti kte­říž Krista následují a jeho pravdu zvěstují, že ti jsou bludaři a kacíři.

Čtení 25Neb praví S. Augustin: Co jest to  nájemník? Odpovídá řka: Pomíjivé odměny hledá, v domu [t. království nebeského] nebude přěbývati na věky. A svatý Řehoř praví: Jsou někteří, jenž více zemský statek než ovce milují a tím hodně úřad pastýře zatracují a haní; neb ne pastýř, ale nájemník se nazývá ten, kte­rýž ne z lásky boží  ovce boží pase, ale pro užitky tělesné. Nájemník jistě jest, kterýž pastýřovo místo drží, ale prospěch duší nehledá; tělesných zisků pilen jest, a ctí prelátskou se pyšní. A S. Řehoř. A třemi věcmi nájemník se vyznačuje : Prvé, že přijímá úřad, a ovce  zanedbává. Druhé, že když protiv­nost bude, tehdy utíká; a to položil již Kristus. A třetí se v tom slově nájemník míní, to jest, že zisku a mzdy nebo od­měny tělesné hledá.
G. A považte, co jest nájemníků! I kde jsou pastýři? Pohříchu ve vlky i v nájemníky se  obrátili, a zlodějů a lotrů, jenž jinudy než skrze Krista vcházejí, je nespočet. I kdo by je z nás zčetl, ano dí Kristus ihned po tomto čtení, Jan 10, 8, že všichni, což jich přišlo, zloději jsou a lotři, vlci hltaví, jichž se máme jak velí Kristus pilně ostříhati, řka v 7 k. 15 v. S. Mat.: Pilně sě ostříhajte od falešných proroků, jenž přichází k vám v rouše ovčím, ale vnitř jsou vlci hltaví. Falešní prorokové, s odpust­ky peněžními; v rouše ovčím, to jest v úřadu a v moci kněžské, jenž je jako ovci Kristovu navenek ukazuje. Hlas ovčí jest: Budete hříchů zbaveni! Však uvnitř hltání a žádost, aby dali peníze; a hned se jako vlci ukáží, neb jako vlci vzdvihnouce hlavu vysoko i vyjí.



Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 11. leden 2011 @ 17:38:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavé je že se tu mistr Jan Hus odvolává na svatého Augustina a na svatého Řehoře. Což potvrzuje to že k poctě světců nejenom kázal v době než se začal dovolávat církevní reformy ale že se na ně odvolával i později.
Zajímalo by mě jak se stavěl k otázce papežství. K tomu jak francouzský král Filip Sličný nechal zajmout římského biskupa který přitom zemřel po úderu do obličeje. A k tomu co přišlo potom. V dobách avignonského zajetí a schizmatu. Koho vlastně uznával jako papeže v průběhu času jak se měnila situace a proti komu konkrétně kdy kázal.



]


Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: boro v Pondělí, 17. leden 2011 @ 13:11:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že to vidíte špatně. Myslím, že nikdy nekázal k poctě světců. Určitě nezpochybňoval jejich životy jako mocné svědectví víry, ale kázal o nich a citoval je ve smyslu k poctě Krista a Boha Otce. Ne jich samých, neboť je to Bůh kdo v nás působí, abychom činili co se jemu líbí. Spasení je dar, to si nikdo z nás nekoupí a vlastní pílí nepřivlastní, ani Augustin ani Řehoř. I jim bylo dáno z milosti Boha Řím. 9. 15-18.
 Nevidím nic špatného na tom, že se dovolával jejich svědectví,koneckonců i my jako protestanté stojíme na Augustinově vyznání víry. A nezříkáme se svědectví víry církevních otců, ale přijímáme jejich životy jako důkazy slávy Krista. Nechceme jejich dílo povýšit na stejnou úroveň jako Písmo. Zkoumáme i je samotné a jejich dílo  ve světle Bible. Pevný základ byl totiž položen, úhelný kámen Kristus a základy apoštolové a proroci Ef. 2 -20. Je nemožné k tomu něco přidávat. Povýšit jejich dílo na roveň Písmu je prostě špatně a vede to k tomu co ŘKC činí, k tomu, že káže k poctě světců a modlí se k nim. Nezlobte se, ale to je nepřijatelné ubírání slávy Bohu Otci a tomu kterého on poslal Ježíši Kristu. Kanonizace tkzv. svatých je v přímém rozporu s Biblí. Svatý je každý kdo přijal a vyznal Krista. Ta svatost je nám darována, skrze krev Pána nás Otec vidí jako svaté, totiž nepočítá náš hřích, ale to neznamená, že jsme bezhříšní, jsme i nadále hříšníci, pouze omilostnění. Svatost jako kvalita a charakter je pouze u Krista a Otce.Spasení křesťana  totiž nezbaví hříšné přirozenosti, která přebývá v padlém těle. Té budeme zbaveni až přijmutím nového dokonalého těla. Posvěcení je nekončící boj proti hříchu v našich tělech. I z toho je patrné jak se rouháte tím, že některé pozdvihujete na tuto úroveň svatosti jako vlastnosti. Skutečně bez hříchu a tím Svatý je jen trojjedinný Bůh.
Jinak ale musíme vycházet z toho, že Hus byl katolík, neboť ani nemohl být něčím jiným a že mu nešlo o vznik jiné církve a netušil, že i z jeho díla vzejde reformace a protestantismus. Zápasil o reformu katolické církve, o návrat k Písmu jako jediné jistotě podle které můžeme vše poměřovat a které máme být poslušni. Citoval-li Augustina či Řehoře, pak proto, aby na jejich svědectví prokázal nutnost tohoto návratu k Bibli jako jediné autoritě. Neboť oni stáli na Písmu. Ne na neomylnosti své či papeže, ale na neomylnosti Písma 2. Tim 3-16.
Katolická církev tehdy tím, že Husa upálila prokázala svou nechuť se reformovat a vrátit se k pravdě Božího slova. Ale to ostatně prokazovala již mnoho let tím co Hus a nejen on kritizoval.Myslím, že je to v jeho kázáních, ze kterých jsem vyjmul dvě části velice zjevné. Tím že Husa upálila, jen potvrdila své mnohé skutky předešlé. Proto, že se ŘKC církev prokázala jako nereformovatelná a svůj boj proti pravdě Boží (pravdě Písma) vystupňovala až k Tridentu, proto to již zbožní křesťané v tváří tvář protireformaci museli řešit odchodem z ní. Bůh si oddělil své.
 Vím, že nebudete souhlasit a budete složitě argumentovat, pokud to tak budete činit, pak prosím nečiňte to tak, jako jste to učinil  zde. Odvedl jste totiž pozornost od životně důležitých věcí, k tomu že i Hus cituje zmíněného Augustina a Řehoře a k otázce jak se Hus díval na papežství. Ani jedno totiž není podstatné, to proč citoval církevní otce, jsem se snažil vysvětlit. Jak se díval na papežství zkuste posoudit sám. Informací je v textu dostatek. Možná se nepřel o počátek a vznik papežství, ale jen dokazoval jeho zcestnost a blud na stavu, jakého papežství dosáhlo v jeho době.Určitě je vám znám verš o stromu a ovoci, špatný strom papežství přinesl své prohnilé ovoce. Myslím, že silněji to Hus už formulovat nemohl, když napsal o Římu jako o centru antikristovské pýchy, šířící se do Evropy. Hus volal lidi k poslušnosti Ježíši, ne papeži, to byl jeho pohled.
Problém ŘKC je v tom, že se nezřekla ničeho co hlásala v rozporu s Písmem. To samo svědčí o setrvání ŘKC na všech bludech, které zastávala. A další v průběhu let a staletí přidala. V Tridentu máte bod, který praví: Proklet buď každý kdo by vyučoval spasení  pouhou milostí. To je totální obrácení biblického verše Ef. 2-9. Sám Pavel dále vynáší v Gal. 1-8 prokletí nad každým, kdo by přidával skutky ke spáse z milosti. Nazývá to jiným falešným evangeliem. Kdo má pravdu Písmo, nebo ŘKC? Víte kdo takto jako vy převrací Písmo? Opravdu si myslíte, že to je z Ducha svatého? Takto převrací Písmo ďábel, nepřítel Boha. Bůh v zahradě řekl: Ze stromu poznání dobrého a zlého nepojíš. Ze všech ostatních se syť. Přišel had a totálně to převrátil, stějně jako vy v Tridentu. Pravil: Jakže!? Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?
Víte mohli bychom se takto přít až do konce našich dnů. Pokud sem starší já, tak by ste pravděpodobně jednoho dne nedostal mou reakci :-). Já vás jen spolu z Husem vybízím, přesťaňte být poslušen otcům, papeži a tradici, všeho se zřekněte, vylejte tu nádobu a jděte k samotnému Kristu. Ne k Marii, ne k Josefovi atd. Jděte jen k němu a jeho se zeptejte, jemu předneste ŘKC a její nauku. Pokud se v upřímnosti vzdáte všeho co jste zastával a dáte to do Kristových rukou, on vám to vrátí pročištěné a ryzí, bez bludů a scetných nauk. Sám mám tuto zkušenost. On sám vám otevře Písmo. K tomu je potřeba odvaha a důvěra v Krista.
 Nejsem nepřitel katolíků, ba právě naopak nemohu snést, že v rozporu s tím co říká Kristus vede ŘKC lidi do záhuby. Nezlobte se, ale z toho neslevím, právě pro tu miliardu duší, která slepě následuje Vatikán. Je smutné, že to viděl Hus a jiní, dokonce už to mohli pozorovat podle jejich vlastních slov i Augustin a Řehoř, ale ŘKC stále jen pokračuje v tom co oni kárali. Nebo se dnes neprodávají odpustky? Neplatí i dnes hlásání spásy ze skutků? A co blud očistce, sami nepopíráte, že vychází z tradice navdory Písmu. To je falešná naděje a falešné evangelium. Opravdu se nebojíte být v tak mnohém rozporu s Bohem. Vám ani na chvilku nedochází, že kdyby Augustin,  Řehoř a jiní, které tak ctíte a na ně se pořád odvoláváte a stavíte jim pomníky kanonizací Luk. 11-47, žili v době Husa, dopadli by stejně, proto se nebojí je Hus citovat, protože oni hlásali stejné pravdy na základě poznání Písma jako slova Boha. A na základě toho by je ŘKC musela stejně umlčet. Anebo činit pokání, to se však do dnes nestalo.S přáním poznání Krista v pravdě Pavel Borovanský


]


Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 17. leden 2011 @ 13:32:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechceš, abychom argumentovali kličkovaně a krkolomě, takže vypíchnu jen tvé podstatné otázky a k nim jednoduché odpovědi (alespoň se o ně pokusím)

Nebo se dnes neprodávají odpustky?

Odpustky se již neprodávají, resp. jako forma pokání se již nepropaguje peněžní dar (i když osobně si myslím, že pro chamtivce lepšího pokání není), protože tato praxe vedla k velkým pohoršením. Odpustky lze nadále získat tradičním způsobem, tedy např. poutí (což ostatně šlo i v době Husově také, odpustky, které tehdy byly vypsány, měly nahrazovat pouť do Říma a byly ve výši nákladů na takovou pouť, úměrně snížené pro méně majetné)

Neplatí i dnes hlásání spásy ze skutků?

Ne. To nikdy neplatilo. Šlo o velké nedorozumění. Viz společné prohlášení katolíků a luteránů:

Vyznáváme společně, že hříšníci jsou ospravedlňováni vírou ve spásné jednání Boha v Kristu. Jednáním Ducha svatého při křtu hříšník dostává dar spásy, který tvoří základ veškerého křesťanského života. Hříšníci kladou svou důvěru v Boží milostiplná zaslíbení ospravedlňující vírou, která zahrnuje naději v Boha a lásku k němu. Taková víra je činná v lásce a tak křesťan nemůže a neměl by zůstat bez skutků. Avšak cokoli, co v ospravedlněných předchází či následuje svobodnému daru víry není ani základem ospravedlnění, ani toto ospravedlnění nezasluhuje.

A co blud očistce, sami nepopíráte, že vychází z tradice navdory Písmu.

Ne. Popíráme, že by vycházel z tradice navzdory Písmu. Vychází z tradice a podle nás není v rozporu k Písmu. Jak bylo uvedeno jinde, všechny předpoklady očistce jsou obsaženy v Písmu, očistec tedy vznikl jako interpretace Písma. Můžeme se bavit o případné správnosti či nesprávnosti této interpretace, ale nemůžeme přistoupit na pozici toho, že je to apriori blud navzdory Písmu. Tak to není.

Ano, o samotném očistci se v Písmu nikde nedočteme. To ale neznamená, že kvůli tomu, že není v Písmu, musí být navzdory Písmu. O potratech se také v Písmu nedočteme a přesto o nich máme učení, které s Písmem v rozporu není, ale z Písma vychází. A podobně.

Myslím, že samé důvody k radosti, neboť ve světle pravdy se mnohé věci, které nás rozdělují, jeví jako neodpodstatněné.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: boro v Pondělí, 17. leden 2011 @ 15:44:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
díky za odpovědi, o odpustcích jsem v poslední době četl několik článků. V jednom z nich  stálo, že v tradičně katolických zemích jsou stále normální praxí např. Španělsko. pokud to tak není, jen dobře.
 Ke spáse ze skutků, myslím, že dodnes nikdo z ŘKC oficiálně neodvolal prohlášení a usnesení Tridentského koncilu. Takže trvá prokletí vynesené tam, také ale jde nejen o slova, ale i o praxi. Podmíněné odpuštění, kdy kněz určuje jako podmínku například 10 zdrávas, nebo růženec či pouť je i nadále praxí skutků. Za prohlášení vámi citované děkuji, pokud se projeví i v praxi budu rád. A pokud je toto oficiálním prohlášením k Tridentu pak haleluja. Ale jedna věc je uznat to jako nedorozumění a druhá je činit z toho pokání, protože to byl hřích a vzpoura proti pravdě Písma. Ne obyčejní praktikující katolíci, ale Vatikán, vaši vedoucí. nástupci těch předešlých.
Očistec,omlouvám se za mou interpretaci, ale myslím že v kontextu celého Písma je neobhajitelný. Argument, že není v rozporu s Písmem znám a myslím, že není pravdivý. Vysvětlím dále. Znám i některé verše na které se můžete odvolávat. Ale myslím, že přitom došlo ke ztrátě hlavního kontextu spásy. Vím, že je to na dlouhou debatu. Ale jen k zamyšlení. Döniken z Písma vyčte mimozemšťany a mohl by argumentovat stejně jako vy, že to není navzdory Písmu, nikde tam není jasné ne k jejich existenci. Synkretista vyčte v Písmu mnohé co ho podpoří v jeho učení o reinkarancích a podobných věcech, včetně toho, že Ježíš byl vlastně budhista co přinesl světlo ubohým židům.
Četl jsem vyjádření jednoho kardinála (na jméno si nevzpomenu), řekl to co jsem citoval, očistec je více věcí tradice, než Písma, i když i on nakonec dodával to samé co vy,že není v rozporu k Písmu. A co toto: jen jednou umírá člověk a potom bude soud Žid. 9-27. Klidně tam vsunete co tam není, potom bude očistec a pak teprve soud.
 Navíc to nejzávažnější je, že se zde opět něco přidává ke Kristově oběti, proto to je v rozporu z Písmem. A to si myslím, že je neobhajitelné a bludné. Tvrdit, že ještě něco musí člověk udělat, nebo podstoupit, protože jinak má smůlu a nebude přijat. Ale Kristova oběť v tom případě není dostačující a člověk musí  přidat utrpení očistce a pozůstalí modlitby za něj. Jestli toto není jiné evangelium a blud, tak co potom. Nehledě na to, že v tom případě je Kristus lhář, protože jeho věta na kříži: Dokonáno jest, není pravdivá. Nebo snad chtěl říct, že z poloviny učiněno jest a zbytek je na nás v očistci. Jinými slovy tvrdíte, že Kristova oběť nestačí ke spáse.
A můžete to obhajovat velmi logicky a třeba i z Písma, ale žádná argumentace  byť z Písma nesmí popírat hlavní zjevené pravdy Bible, ale musí být s nimi v souladu. A tou největší a nejzjevnější pravdou Písma je: Jan 3:16. To že Kristus zemřel za naše hříchy, místo nás a kdo v něho věří má již život věčný. A ve svém listě píše Jan břatřím, jestliže v něho věříte, již máte život  věčný.Máte, ne budete mít po očistci. Vy to nevidíte? Proto je očistec bludem. Zlehčuje Kristovu obět, tím že tvrdí že je nedostačující a musí se k ní něco přidat.
To je jeden ze základních znaků falešného evangelia. když přidává ke kříži. Jedni dar jazyků a proroctví, druzí sobotu a třetí očistec a modlitby pozůstalých. A ještě tuto falešnou víru v lidech podněcují zádušní mší, za kterou si nechají pěkně zaplatit. Chvála Pánu za to, že jeho kříž je plně dostačující, a nemusím k němu něco přidávat. Díky mu za to. že jeho krev stačí na odpuštění všech a každého hříchu, kromě hříchu neodpustitelného, kterým je podle mne trvalá něvěra v Krista.
Za přidáváním stojí naše lidská pýcha, která ve své hříšnosti nesnese představu o tom, že si to nijak nemůže zasloužit a že je ve své spáse zcela závislá na Bohu, že  Bůh to učinil sám a svrchovaně, dokonale dle své vůle v Kristu a na Golgotě. Z toho důvodu lidé neustále spekulují o tom jak zpochybnit dostatečnost Kristova kříže a vymýšlejí si různé dodatky, ti první ve Skutcích a Galatským obřízku a dodržování zákona, ti dnešní a poučení a proto rafinovanější, druhý křest Duchem a jazyky a dary, sobotu a její dodržování, nebo očistec a modlitby za zemřelé.
 Jinak sám přemýšlejte o neodpustitelném hříchu, vždyť ŘKC je na poloviční cestě k němu. Opravdu věříte v Krista, pak nepopírejte dostatečnost kříže očistcem, nepřidávejte Marii a svaté. jak můžete tvrdit jsme křesťané a Kristu a v něho věříme, ale na kříži vlastně lhal, není dokonáno, jen napůl a zbytek v očistci a zádušní mši.
Tvrdíte věříme v Krista ale on lhal, když tvrdil, že je jediný prostředník mezi Bohem a lidmi, my dnes víme, že také Marie a ostatní kanonizovaní svatí a každý vysvěcený kněz je prostředníkem. Věříme Kristu, ale ne v tom, když říkal, že máme setrvat v jeho učení a nic neubírat a nepřidávat. My jsme však přidali mnoho nutného a potřebného pro získání spásy a ubrali mnoho slávy Bohu Otci i Synu, a rozdělili mezi Marii a panteón svatých. Pochopte mne dobře s Marií, neubírám jí nic z toho co o ní řekl Bůh. On věděl proč si ji vybral, byla zbožná a silná ve víře, našla u Boha milost. Ale to je vše, potřebuje Spásu stejně jako každý jiný. a dostala ji  díky kříži svého syna a své víře v něj.
 Netvrdím, že nejsou mezi katolíky znovuzrození lidé patřící Pánu, myslím však, že pokud nezůstávají v ŘKC s nadějí, že přispějí k její změně, musí odejít, protože křesťan nemůže mít podíl na skutcích a bludech ŘKC s klidným svědomím. Vím, že většina praktikujících římských katolíků svou víru uvádí v život v největší upřímnosti a nám mnohým protestantům vyvstanou na mysli slova Pavla, která pronesl o svém lidu. Mnoho mne a mnohdy zahanbuje horlivost a zbožnost katolíků a proto se k rád k Pavlovi přidám.
Římanům 10:1  Bratří, toužím z celého srdce a modlím se k Bohu, aby Izrael (ŘKC) došel spásy.
2  Vždyť jim mohu dosvědčit, že jsou plni horlivosti pro Boha, jenže bez pravého poznání.
3  Nevědí, že spravedlnost je od Boha, a chtějí uplatnit svou vlastní; proto se spravedlnosti Boží nepodřídili.
4  Vždyť Kristus je konec zákona, aby spravedlnosti došel každý, kdo věří.

Nezlobte se, ale očistec je myslím opravdu v rozporu z Písmem, protože i když to v Písmu nenajdete po lopatě, tak je zcela zjevně v rozporu s hlavním poselstvím Bible, o tom, že Bůh učinil vše potřebné ke spasení každého člověka a kdo uvěří a přijme křest, bude spasen. Nečtu zde kdo uvěří, přijme křest a k tomu bude dodržovat svátosti, jako třeba spověď, a případně projde očistcem, počas kterého se bude za něj církev modlit. Nic není možné přidat, Bůh a jeho Syn  vykonali vše potřebné. Dokonáno jest to od toho okamžiku, kdy toto bylo řečeno.
Musím však s velkou lítostí a smutkem říct, že se naplňují slova Pavla, která platila o Izraelitech, od dob Husa i nyní v ŘKC. A Jen proto existují reformace a protestantské církve. Pro velký a tragický odklon ŘKC od pravdy Bible. Když měla šanci se navrátit a vyslyšet volání Husa a jiných k žití  dle Písma umlčela ty hlasy, Hus jasně popisuje v tom výňatku kázání jak tyto hlasy umlčovala, sám je toho důkaz. A usnesla se na prohlášeních tridentu. Možná je dnes další šance, vím o touze mnohých katolíků i o tkzv K. obnově. Vím o mladých kněžích, kteří vykládají Písmo jako dostačující slovo boží. Mám radost i z toho prohlášení, které citujete.
Ať vám Pán žehná.
Pavel Borovanský


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Pondělí, 17. leden 2011 @ 16:18:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšeš velmi obsáhle a nemám moc času se ke všemu vyčerpávajícím způsobem vyjadřovat. Pokusím se jen nakousnout některá témata.

K tomu očistci: Ono opravdu je možná očistec v rozporu s Písmem. Záleží na tom, co si pod takovým slovem očistec představíš. Napřed mi pověz, co je očistec a já ti možná skutečně řeknu "ano, takový očistec je skutečně v rozporu s Písmem". A dokonce, podle toho, co tu píšeš, si opravdu myslím, že to, co si zařazuješ pod slovo očistec skutečně je v rozporu s Písmem. Správně se tedy na očistec hněváš a zavrhuješ ho. Co pod tím slovem ale skutečně rozumí katolická církev? Opravdu to samé co ty, nebo jim jen někdo tato slova kládá do úst?

O očistci nevíme jak dlouho trvá, jakým způsobem probíhá, "jak to v něm vypadá", nic. Co víme je, že jsme hříšní a od hříchu špinaví, to víme. Víme také, že navzdory naší hříšnosti nás Kristus spasil. A víme také, že do nebe si svůj hřích neponeseme. V určité "fázi", jak vyjadřujeme a formulujeme, dojde tedy "nějak" k našemu očištění pro nebe. A této fázi říkáme očistec. Zkusím to říci v přirovnání:

Když jsme se narodili znovu ke svobodě Božích dětí, odložili jsme své černé košile (v nich si člověk tak moc neuvědomuje, když se zašpiní) a vzali si košile bílé, svatební. Ale i na nich časem ulpěla nejedna čmouha, vždyť žijeme ve světě, který si libuje ve špíně. Když pak jdeme na hostinu k ženichovi, je třeba si ještě jednou, naposledy své košile vyprat, aby bílá bílá byla. Žádná větší věda v tom není. Nezpochybňuje to ani to, že jdeme na hostinu, ani to, že jsme pozváni ženichem, ani to, že jsme vyměnili černé košile za košile svatební.

K prokletím Tridentu tu sepisoval stohy papíru Oko, můžeš si na to téma něco od něj přečíst, jestli chceš dopřát své duši v tomto ohledu klidu.

S podmínkami odpuštění se to má trochu jinak. Podmínkou odpuštění je lítost. Kdo hříchů nelituje, tomu se ve svátosti smíření neodpouštějí. Kající skutek vyplývá z lítosti, ne naopak. Kající skutek bez lítosti není kajícím skutkem, ale jen prázdným skutkem. Můžu tu vydat svou osobní zkušenost mnoha zpovědí o jejich průběhu, ať se bavíme konkrétně. Svátost smíření (nebo také zpověď) končí zpravidla takto:

Kněz: Bůh, Otec veškerého milosrdenství, smrtí a vzkříšením svého Syna smířil se sebou celý svět a na odpuštění hříchů dal svého Svatého Ducha; ať ti skrze tuto službu církve odpustí hříchy a naplní tě pokojem. Uděli ti rozhřešení ve jménu Otce i Syna i Ducha Svatého.

Kajícník: Amen.

Kněz: Chvalte Hospodina, neboť je dobrý.

Kajícník: Jeho milosrdenství trvá navěky.


Kněz: Pán ti odpustil hříchy. Jdi v pokoji.



]


Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 11. leden 2011 @ 18:04:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímalo by mne jak si vlastně čeští mistři Karlovy university a nespokojená nižší šlechta představovali další vývoj v zemi. Učení Johna Viklefa které si nechali přivézt z Anglie mimo jiné znamenalo to že do čela církve se postaví král a duchovní v celé zemi budou prakticky podřízeni místní šlechtě. Nebo primátorovi svobodného města. V té době zrovna vládnul Václav IV. Sesazený z říšského trůnu pro celkovou lenost a pasivitu, slabý a pronásledovaný panstvem. Neustále pod vlivem alkoholu a s četnými záchvaty šílenství kdy nechával srážet hlavy. Vedle sebe měl neustále svého kata kterému říkal kmotře protože byl za kmotra jeho dětem, podivného kouzelníka a tělesnou stráž z omilostněných zločinců nízkého původu která ho měla chránit před vlastní šlechtou. Během své vlády stačil utratit většinu finančních prostředků které mu zanechal jeho otec a zoufale potřeboval peníze. K zástupům které pak táhly krajem se rozhodně nestavěl přátelsky. Umřel po záchvatu hněvu když se o nich dozvěděl. Jeho dědicem byl král Zikmund. Těžko si můžeme představit horší konstelaci k tomu aby v sobě král spojil světskou i duchovní moc po vzoru byzantských císařů, zachránil církevní statky před rozkradením a zničením a zajistil s jejich pomocí alespoň nějakou infrastrukturu a sociální péči. Popřípadě z vlastního majetku.
Nevíte někdo jaká byla tehdejší představa a jak chtěli danou situaci řešit ?





Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JMK v Úterý, 11. leden 2011 @ 21:27:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Napřed je třeba svrhnout vládu...a až pak, když to výjimečně vyjde, špekulovat, co dál. Co mi to jen připomíná. Ne, nebudeme to tu politizovat. :-)


]


Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JanMiloslav v Středa, 12. leden 2011 @ 08:32:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To opravdu pověděl ten tlustý kněz Jan Hus?. Je k tomu nějaký zdroj informace?  Proč si Hus nechával říkat mistře?



Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 12. leden 2011 @ 10:58:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Protože měl z Karlovy university titul mistra filozofie, mistra svobodných umění a bakaláře theologie. Vystudoval všechny tři katedry které tam byly.


]


Re: Re: Re: Nejznámejšie kázanie M.J.Husa v Betlehemskej kaplnke. (Skóre: 1)
Vložil: JanMiloslav v Středa, 12. leden 2011 @ 12:26:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za vysvětlení.


]


Stránka vygenerována za: 0.35 sekundy