Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Ondřej.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 4, článků celkem: 16266, komentáře < 7 dní: 389, komentářů celkem: 403856, adminů: 60, uživatelů: 5115  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 78 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

ivanp
cizinec
Myslivec
gregorios777
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110165036
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Dar jazyků
Vloženo Středa, 05. srpen 2009 @ 19:03:27 CEST Vložil: Stepan

Dotazy čtenářů poslal Hany87

Jak je to s darem jazyku a predevsim tzv. andelskymi jazyky?

Vazeni a drazi.


Chci se vas zaptat na vas postoj a zkusenosti s modlitbou v tzv. andelskych jazycich.

   Ja jako katolik jsem s takovymi vecmi nijak neprisel do kontaktu a ani jsem na toto tema u nas katoliku nezaznamenal nejake hlubsi texty ci prednasky (klidne me muzete na neco odkazat). Modlitbu v jazycich jsem zazil u jedne evangelikalni cirkve. Kdyz jsem to zazil poprve bylo to pro me neco noveho zajimaveho a mystickeho. Fascinovalo me to ale zaroven se od tohoto drzim velmi zpatky.
    Jmenuji se Jan ale me druhe jmeno by mohlo byt klidne Tomas. K nekterym tematum jsem velmi odtazity a neduverivy. Kdyz jsem se jednou opet ucastnil takove modlitby nedalo mi to a snazil jsem se v tom "mumlani" neco hledat. Nejaky system pripadne urcit o jaky druh jazyka by mohlo jit. Jsem clovek velice zvidavy a proto take studuji experimentalni jadernou fyziku ktera je fascinujici ale zaroven velmi narocna. Nejradsi bych si danou modlitbu nahral a podrobyl nejakemu mensimu zkoumani. Jedna se opravdu o jazyk v nemz je system nebo se jedna pouze o stridani par "slov" zvuku a potom je to jen nejake to mumlani ktere je obohaceno a intonaci atd.?
    Nejvetsi ma obava pred modlitbou v jazycich je ze teto modlitbe nerozumim! Nevim za co se dani lide modli a jak rikaji oni sami ani oni nevi co je v techto modlitbach. Jejich tvrzeni je ze je to modlitba Ducha Svateho jez promlouva skrze ne a chvali Pana.
    Ja darum jazyku rozumim tak ze apostolove byly schopni mluvit s kazdym clovekem a ten jim mohl rozumet. Proto zustavam u klasicke modlitby v mem rodnem jazyce a modlitby Otce nas :)

Honza

Podobná témata

Dotazy čtenářů

"Dar jazyků" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Středa, 05. srpen 2009 @ 20:31:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hany87
1. Korintským 14, 4 Kdo ve vytržení mluví jazyky, mluví k svému užitku, ale kdo mluví prorocky, mluví k užitku církve.

Když ti Hospodin dá dar modlitby v jazycích, který neumíš vyložit, je to ke tvému užitku. Modlí se s tebou Duch svatý.



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 05. srpen 2009 @ 20:37:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hany,
máš to podobné jako já. taky bych nerad naletěl. Jeden můj kamarád si takové mluvení jazyků nahrál a dal to na jazykový ústav, kde mu řekli, že to není žádná souvislá řeč, ale něco na způsob dětskému žvatlání. Nebyl jsem u toho ani jsdem to neslyšel. Mohu Ti jen doporučit, aby jsi zde na Granu (je tu pěkný článek) i jinde hledal pod názvem "glosolálie" či "glosolování". V protokatolické církvi se toto vyskytovalo také, ale bylo s tím spojeno i nemálo potíží od bludařů.
eleazar



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Středa, 05. srpen 2009 @ 20:43:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
     S mluvení jazyky je to stejné jako když bubnuješ rychle prsty o stůl a nepřemýšlíš nad tím jak, který prst kladeš. Tak je to i s jazyky, jen místo prstu používáš hlasivky a jazyk. Vyznám mají pro toho, kdo věří v moc tohoto mechanismu (nesmí však uvěřit tomu co jsem teď napsal:-)).



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Středa, 05. srpen 2009 @ 20:52:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Honzo, už dost dávno jsem tu popsal svoji jedinou zkušenost, kdy jsem (zřejmě) osobně zažil to, čemu se říká modlitba v jazycích. Takže si to sem dovolím zkopírovat:

---
Nezřídka se mi stane, že mám najednou neodolatelnou potřebu pomodlit se. Obvykle to bývá během každodenních činností. Jsem jakoby uchvácen a přemožen a zajímavé na tom je, že slova začínají a končí u oslovení Pána Boha. Pak jsem modlitbou zcela pohlcen, ale jsem jakoby vyprázdněn. Nemám řádné myšlenky, nic neříkám a přesto vím, že se modlím mnohem víc, než když tradičně s Bohem "debatuju". Asi bych to posal jako stav, kdy zcela zapomenu na sebe a Bohu otevřu hlavu a srdce a nechám ho listovat, aniž bych se vměšoval. A domnívám se, že ono mluvení v jazycích je úplně stejné naplnění Duchem, ale někteří lidé při tom prostě vydávají zvuky. To nejsou žádné jazyky, kterými by mluvili eskymáci či andělé, to je jen zvuková kulisa toho naplnění. Proč si to myslím? Protože se mi jednou stalo, že jsem při takové modlitbě taky "mrmlal", ale ani jsem si to v té chvíli neuvědomoval. Bylo to naprosto stejné, jako když mlčím.
---
Svým pochopením si nejsem vůbec jistý. Slyšel jsem tedy vyprávění o tom, že někdo někde mluvil ve vytržení reálným jazykem, který neovlával, ale je to vše minimálně z třetí ruky. Pokud by šlo opravdu o nějaké reálné andělské jazyky, pak by nám lingvistický rozbor asi moc nepomohl - ten totiž apriorně předpokládá výstavbu jazyka podobnou některému lidskému. V principu si myslím, že slouží-li tento dar k dobrému a k růstu v Kristu, je celkem jedno, jde-li o reálné jazyky nějakých andělů, nebo jestli je to tak, jak jsem napsal já výše.



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Středa, 05. srpen 2009 @ 21:00:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jelikož nefunguje správně+ odkaz, předkládáím jednu výbornou práci na toto tema do komentáře

Jak je to s darem jazyků?

Datum: Středa, 22. únor 2006 @ 14:33:25 CET
Téma: Služba bližním

     Dar jazyků Tomáš Novotný  Zápas o duši, Leden 2004 (č.79) Glosolálie v náboženských dějinách V náboženských dějinách lidstva se od nepaměti vyskytuje fenomén tzv. glosolálie (česky "mluvení jazyky", z řec. glossa jazyk, lalein - mluvit). Jedná se o verbální projev, kdy dotyčný mluví nebo i zpívá v jemu nesrozumitelných slabikách a slovech. Vyskytoval se již v Dionýzských kultech, v Delfách, u Sybily i v Egyptě ještě dávno před počátkem našeho letopočtu.1

Někteří vykladači se dokonce domnívají, že zvláštní biblický text u proroka Izajáše (28,10 a 13), kde čteme v původním hebrejském textu nesrozumitelná slova "tsav latsav tsav latsav kav lakav kav lakav z'ér šam z'ér šam", jsou vyjádřením glosolálie a naznačují, že se vyskytovala i u extatických proroků v prostředí Izraele. Jasné je, že se s ní můžeme setkat v některých sborech prvotní církve (viz např. 1. list Korintským 12-14). První učitelé k ní však přistupovali přinejmenším ostražitě, zřejmě proto, že byla v jejich představách spojena s pohanskými helenistickými kulty. V prvních stoletích našeho letopočtu pak narážíme na glosolálii u následovníků Montana z Frygie, jenž se prohlašoval za nástroj Ducha Svatého k připravení druhého příchodu Kristova.2 Údajně mluvil jazyky i Mohamed, zakladatel islámu.3 V pozdější době praktikovali glosolálii např. valdenští (od konce 12. století), hugenoti ve Francii na konci 17. století, v 18. století to byli angličtí quakeři a američtí metodisté. V 19. století se stali největšími zastánci glosolálie následovníci Edwarda Irvinga, jež se stali později spolu s hugenoty vzorem daleko známějším shakerům a mor- monům.4 Mormoni pak praktikovali glosolálii již v první polovině minulého století tak, jak ji známe dnes z prostředí letničních a charismatických skupin. Dobový zápis z ledna 1836 vypovídá: "Prezident Rigdon povstal, aby uzavřel večerní bohoslužby vzýváním nebeského požehnání na Pánovy pomazané. Učinil tak s velkou výmluvností a shromáždění odpovědělo dlouhým provoláváním hosana a dar jazyků na nás padl s velikou mocí, andělé spojili své hlasy s našimi a jejich přítomnost byla mezi námi a neutuchající chvály nadouvaly naši hruď po dobu půl hodiny." Mormoni považovali glosolálii za mluvení v tzv. adamickém jazyku, kterým mluvil Adam v ráji.5 V křesťanském prostředí je glosolálie většinou spojována s Duchem Svatým a v poslední době je považována především za typický znak letničního a charismatického hnutí. To se snaží dokonce představovat glosolálii jako typický znak poslední doby, který byl od biblických dob znovuobnoven až s počátky tohoto hnutí (Kansas, USA, 1901). Mnozí vyznavači tohoto hnutí se také domnívají, že mluví nějakým skutečným jazykem. Někdy se dokonce glosolálie nesprávně zaměňuje se schopností vyjadřovat se v jazyku, jemuž se dotyčný předem nenaučil. Tomuto nikdy vědecky nedoloženému jevu se však říká správně xenoglosie. Ve skutečnosti se však při glosolálii nejedná o jazyk v pravém slova smyslu. Dojem jazyka může vznikat z toho, že již z fyziologických důvodů je glosolálie členěna do makrosegmentů (vět) a mikrosegmentů (slov). Nejde však o skutečnou větnou stavbu. Ukázalo se také, že rodný jazyk mluvčího zcela určuje způsob glosolalie. Výzkumy prokazují, že glosolalisté používají zvuky, jež považují za cizí, a naopak se vyhýbají těm, které jsou podvědomě považovány za typické pro rodný jazyk. Tak např. Američané vyslovují "r" v glosolálii jako alveolární (dásňovou) znělou kmitavou souhlásku (jak ji znají ze španělštiny) a nikdy ne jako skutečné americké retroflexní "r". Na druhé straně se zcela vyhýbají otevřené přední samohlásce a [ae], která je cítěna jako typicky americký zvuk.7 (Bylo by zajímavé statisticky doložit, zda se čeští glosolalisté také vyhýbají např. hláskám "ž" a "ř". Podle mých zkušeností tomu tak je.) Na druhé straně glosolalisté nikdy nepoužívají skutečně fonémy typické pro jim cizí jazyky, jako např. tzv. kliknutí nebo zvuky asijských jazyků. Invence zvuků v glosolálii je vůbec velice omezená (menší než v jakémkoli existujícím jazyce) a repetitivní. Je např. doloženo, že sekta shakerů používá především slabiky se souhláskami "k, l, ts".8 (Srovnej se zápisem u Izajáše!) Typické také je, že glosolalisté v určité oblasti nebo prostředí mají sklon používat stejné výrazové prostředky. To vzbuzuje otázku, zda je mluvení jazyky skutečně projevem změněného stavu mysli, jak se někteří domnívají, anebo se jedná pouze o na- učený způsob náboženského vyjádření. Badatel Nicholas P. Spanos udělal pokus, zda je možné glosolálii naučit. Šedesát pokusných osob nejprve poslouchalo 60 se***** příklad skutečné glosolálie. V následujících třiceti se*****ách pak mohli zkusit sami mluvit v ja- zycích. Asi dvacet procent bylo schopno mluvit v jazycích okamžitě a bez ja- kéhokoliv nacvičování. Poté, co dotyční prodělali určitý výcvik, bylo schopno 70% z nich se projevovat zcela plynně v glosolálii.9 To naznačuje, že se při glosolálii může jednat (při nejmenším v mnohých případech) o spíše naučené jednání než zvláštní stav změněné mysli. To by vysvětlovalo i tu skutečnost, že glosolalisté z jednoho sboru nebo oblasti vykazují často stejný lingvistický charakter. To nemění nic na skutečnosti, že glosolálie může být jistým druhem psycholingvistické katarze (očištění), jež může být prožívána jako hluboký náboženský zážitek. Samostatnou oblast pak tvoří tzv. výklad jazyků, kdy někdo z přítomných glosolálii převádí do srozumitelného jazyka. Nikdy však nebyla dokázána žádná semantická souvislost mezi "jazykem" glosolálie a "překladem". Nepodařilo se ani nezávislými pokusy dokázat "správnost" takového překladu. Jeho obsah ostatně bývá zcela v intencích příslušné skupiny a jejího očekávání. Přesto zůstává pro dnešní letniční a charismatické skupiny glosolálie velice podstatnou součástí jejich náboženské praxe a důkazem duchovní úrovně jejich členů, tak jak to např. vyjadřují Základní články víry nejdůležitější americké letniční organizace "Assemblies of God": "Křest věřících v Duchu Svatém je dokládán prvotním fyzickým znakem - mluvením jazyky." - Tomáš Novotný -
DINGIR 3/1999, str. 26. Citace
a odkazy na požádání poskytneme





Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 07. srpen 2009 @ 01:10:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, třeba tu odpoví taky nějaký praktik, tak teď jen teoretik - který toho hodně o duchovních darech slyšel ;-)

  Rozličné dary jazyků a výklad jazyků jsou duchovní dary a jako takové jsou důležité pro církev. Jsou různé druhy jazyků:

 - Nejznámější místo v bibli na tohle téma jsou asi letnice, kde byl na svátek Zákona a smlouvy s Izraelem seslán Duch svatý právě na Izraelce. V té době svátku byli v Jeruzalémě židé, kteří mluvili různými lidskými jazyky a apoštolové k nim mohli díky tomuhle daru mluvit v jejich jazyku. Zajímavé je, že těmito jazyky začali mluvit všichni (to mohlo být nějakých sto-dvě stě lidí)

  Zajímavé je, že každý ze židů, co tam byli, slyšel ty učedníky Ježíše mluvit svým jazykem. To se dá vykládat různě - že učedníci křičeli jeden přes druhého a ti židé okolo slyšeli právě toho, kdo mluvil jejich řečí, nebo třeba mluvil jeden učedník a Bůh dával lidem výklad či překlad, způsobů toho daru mohlo být více.


 - Pak je známé více míst ve skutcích kdy byl křest Duchem svatým provázen právě darem jazyků a výklad o duchovních darech v Korintským 12-14, kde se mluví o různých duchovních darech a speciálně o daru modlitby v jazycích. To je dar, o kterém je napsáno, že tomu jazyku nikdo nerozumí, protože tím jazykem se mluví k Bohu. Není to tedy andělský jazyk - a bylo by trapné se mu snažit rozumět, když je o něm napsáno, že mu nikdo nerozumí, jen Bůh.
  Jako jediný z duchovních darů není tenhle dar dán církvi, ale je dán jednotlivci (na rozdíl od předchozího daru). Jako jediný z darů je tenhle dar označen tak, že je určen pro každého křesťana (to dává logiku, když slouží k budování vnitřního člověka) a taky je zjevné, že tenhle dar přijímali všichni, kdo byli pokřtěni v Duchu svatém (nevypadá to, že by v bibli byly v tomto tématu vyjímky)


 - Pak jsou ještě další druhy jazyků - andělské jazyky, možná ještě jiné. Tomu fakt nerozumím. Ale vím, že jimi lidé mluví a jiní lidé dostávají výklad, ale zažil jsem to málokdy.




Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Sobota, 08. srpen 2009 @ 08:24:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Jednoduše řečeno:

Apoštolé o Letnicích mluvili naprosto mimořádně srozumitelnými, existujícími jazyky, kterým se nikdy neučili, protože jim takto dal vymlouvat Duch. To byl však naprosto mimořádný případ. Po Letnicích již těmito jazyky nemluvili ani se jimi nemodlili. Potom již jim byly dány pouze jazyky andělské (nesrozumitelné).

Mluvení v jazycích v případě křtu v Duchu (a také v Církvi) ostatních Božích dětí, je provázeno naprosto nesrozumitelnou řečí (čili andělskou). Není to porozumitelné pro člověka - rozumí tomu jen Bůh a andělé.

Proto také taková modlitba ve shromáždění potřebuje VYKLADAČE a nikoli PŘEKLADATELE.

Mám zkušenost, že v mých jazycích se občas vyskytne jednotlivé známé slovo z existujícího jazyka (např. Kirios apod.).



Dar jazyků z pohledu pravdy a odborného, teologického výkladu! (Skóre: 1)
Vložil: Tomik v Sobota, 08. srpen 2009 @ 16:13:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odborná studie:   Mluvení v jazycích





Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: oko v Neděle, 09. srpen 2009 @ 11:02:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přidal bych také zkušenost ze života, jak ji popsal jeden francouzský venkovský farář. Přišel do kostela a uviděl tam sedět jediného člověka - prostého nevzdělaného rolníka. Po dvou hodinách tam seděl pořád. Protože mu to bylo divné, když se zvedl a odcházel z kostela ven, zeptal se ho, co tam vlastně tak dlouho dělal, zda se vůbec modlil.

Ten prostý člověk mu odpověděl: "Seděl jsem a díval se na Pána Ježíše. A on se zase díval na mě".


V úzkém kontaktu (ve společenství naprosté důvěry a odevzdanosti) s Bohem může člověk být klidně i beze slov.

Řeč bývá pramenem nedorozumění (Malý princ, Exupery).



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 09. srpen 2009 @ 12:45:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ještě pár poznámek.

- Dar jazyků je jeden z mnoha duchovních darů. Duševní lidé nerozumí duchovním věcem a pokud všelijakou lidskou moudrost nadřazují nad Boží duchovní dary, vychází z toho úlety, které je lepší ignorovat (případ některých studií tady)

- Duševní lidé jsou také jedním z "problémů" křesťanství. Dar modlitby v jazycích není v křesťanství nijak vyjímečný či důležitý - je to jeden z mnoha běžných duchovních darů, který křesťané dostávají.

  * Pokud se na duchovní dary v nějaké církvi dívají duševní křesťané "z venku", připadají jim ty dary "veliké, vyjímečné, mimořádné, nestandardní, problémové atd.". V samotných církvích to tak zpravidla nevypadá.

  * Pokud je v nějaké církvi neznovuzrozený člověk, nemůže dostat duchovní dary, ani dar jazyků. Jestliže ale takový člověk touží splynout s daným společenstvím, začlenit se a je duševně dostatečně silný na to, aby se přizpůsobil, "natře se nakřesťansko" - ovládá svoje chování, přizpůsobuje slova a slovník. Součástí bývá také to, že se "naučí mluvit jazyky" - a tohle chování je docela velký průšvih a je průšvih, pokud to církev nerozpoznává.

- V jedné věci mají ty studie pravdu - "mluvení v andělských jazycích" je součástí mnoha duchovních kultů, není to nějaká výsada křesťanství. Ze zkušenosti znám více lidí, kteří "mluvili v jazycích" a neměli s křesťanstvím nic společného. To, že někdo "mluví v jazycích" tedy není žádným rozpoznávacím znamením křesťanství.

- Pokud ale učedníci kázali evangelium (viz Petr ve skutcích a křest pohanů ve vodě) - byl pro ně křest Duchem svatým a duchovní dary (mluvení v jazycích) jasným rozpoznávacím znamením toho, že dotyční pohané přijali zvěst evangelia a věčný život.


  Pokud vím z příkladů křesťanů poslední doby, byl křest Duchem svatým a duchovní dary u nás v církvi záležitostí svrchovaného Božího jednání, podobně jako je část svědectví ve skutcích - t.j. Boží děti byli pokřtěni duchem bez zásahu druhých lidí, bez toho, že by na ně někdo třeba musel vzkládat ruce, třeba někde doma, na cestě. Jeden příklad uvádím třeba v příběhu Uzdravení, podobně tu svědčí třeba Lu.

  Stejně tak znám jiná svědectví. Psal jsem tu o také třeba o Marianovi. Ten uvěřil Ježíši před lety, ale v jeho církvi se o křtu v Duchu a duchovních darech léta nevyučuje (je to kupodivu KS, která bývá nazývána "charismatická"). Takže po mnoha letech víry Ježíši tu celá cikánská církev prožila doslova a dopísmene Skutky 19, když k nim jednou přijeli romští evangelisté až z Anglie...



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Hany87 v Neděle, 09. srpen 2009 @ 15:16:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vsem dekuji za plodne prispevky.

A jaky je muj zaver?
I nadale zustanu u klasicke modlitby nebot bez vykladace je to pro me nebezpecne. Predevsim mam obavu o tom zda se u jedincu jez tvrdi ze se modli jazyky se nejedna o neco pouze nauceneho a tedy to neni dar Ducha Svateho.

Predevsim se mi libil prispevek od oka: oko v Neděle, 09. srpen 2009 @ 10:02:16 CEST
Tento prispevek mi pripomel cast kazani na hore jak se modlit v Matousovi 6.

Honza



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Pondělí, 10. srpen 2009 @ 20:31:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Také nevíte, co s darem jazyků?
10.05.2004, autor: Kateřina Lachmanová, kategorie: Dary Ducha svatého
Čím dál častěji se setkávám s lidmi, kteří prošli kurzem obnovy, přijali nové vylití Ducha Svatého, ale v jazyku se nemodlí a ani po tom netouží. Proto bych ráda odpověděla na několik nejčastějších otázek a námitek a snažila se uvést důvody, proč k zablokován vůči tomuto daru dochází.
1) K čemu jsou vůbec jazyky dobré, když jim nikdo nerozumí, ani já sám? TO SE RADĚJI POMODLÍM VLASTNÍMI SLOVY...
"Kdo mluví jazyky, mluví k svému užitku"...(1 Kor 14, 4). Tento dar je tedy určen k posilování našeho vnitřního člověka. Kdo z nás si může říci, že už je dostatečně posílen, a že už víc nepotřebuje? Jazyky jsou však dobré už jen proto, že je dává Bůh. On dává JEN dobré dary svým dětem (Mt 7, 7 /), i když ony někdy Jeho dary nedoceňují.
2) Písmo říká: "Když tak horlivě usilujete o duchovní dary, snažte se, abyste měli hojnost těch, které slouží růstu celé církve." (1 Kor 14,12). PROČ TEDY KLÁST DŮRAZ NA JAZYKY, které slouží jen k budování sama sebe?
Zkušenosti mnohých ukazují, že dar jazyka má poněkud výsadní postavení - totiž v tom, že otevírá bránu pro rozvoj ostatních darů: těch, které slouží k budování Těla. Např. při modlitbě v jazycích často přichází prorocké slovo, slovo poznání, či moudrosti. Modlitba v jazycích je rovněž mocným pilířem ve službě uzdravování, zvláště vnitřního uzdravování a osvobozování. Tato modlitba však především nesmírně rozvíjí osobní modlitební život, a tím vlastně náš kontakt s Bohem, proto má nutně kladný dopad na celý náš život.
3) V seznamu darů (1 Kor 12,7-11) je dar jazyků na posledním místě. NENÍ TO DŮKAZEM, že má nejmenší význam?
Pokud je tento seznam "pořadníkem" darů (čemuž nic nenapovídá), pak by bylo vysvětlením spíše to, že předchozích sedm darů je známo už ze Starého Zákona (i když u výjimečných jedinců), kdežto dar jazyků a výkladu přichází až ode dne letnic.
4) Copak se VŠICHNI MUSÍ modlit v jazycích? Sv. Pavel přece říká, že VŠICHNI V JAZYCÍCH NEMLUVILI (1 Kor 12, 30).
Tentýž apoštol však říká na jiném místě: "CHTĚL BYCH, abyste VŠICHNI mluvili jazyky..." (1 Kor 14,5). "Děkuji Bohu, že mám dar mluvit jazyky více než vy všichni..." (1 Kor 14,18).
l když si svatý Pavel zjevně více cení jiných darů, zvláště daru proroctví, je zde jasně vidět, že dar jazyků neodsouvá stranou. Ano, touží, abychom všichni přijali dar jazyka, protože zná z osobní zkušenosti jeho cenu.
Poznámka: S těmito čtyřmi námitkami se setkáme nejčastěji u "pokročilejších", kteří sice přijímají obnovu, nikoli však dar jazyka. Zvláště otázky 1) a 4) svědčí o úplném nepochopení věci. Bůh nám nevnucuje "štíra", ale DAR, něco dobrého. Kdyby se např. vláda rozhodla rozdělit všem občanům zdarma po tisícikoruně, asi se nikdo nebude ptát: "A to si VŠICHNI ty peníze MUSÍ vzít?" Stavět přijímání dobrého daru jako nepříjemnou povinnost je absurdní. Proč tedy negativní náboj vůči jazykům v lidech vzniká?
Kromě strachu z neznáma a základního neporozumění věci (díky nedostatečnému vyučování) jsou tito kovaní odpůrci často výsledkem nešetrného zacházení některých "omodlovačů", kteří jim svým nátlakem při modlitbě za vylití vytvořili z celé situace trauma. Jistěže je možné i vhodné člověka povzbudit, aby pak dotyčný nepovažoval případné nepromluvení za osobní selhání. Takoví lidé totiž později skrytě po daru touží, ale ze strachu, aby se zase neopakoval ten trapas "vymačkávání" jazyka, si raději vybudují obranný teologický systém a tvrdí, že tento dar je k ničemu a že ho nechtějí.
Takovým vždycky říkám: "Neboj se, Duch Svatý je gentleman, on není násilník. Respektuje tvou svobodu a počká, až po tomto daru budeš toužit, nebude ti nic nutit. Vlastně už ten dar máš, můžeš si to vyzkoušet, až budeš sám, potichoučku, třeba v koupelně nebo na zahradě... Duch Svatý zná i tvé pochybnosti a je schopen ti vše krásně vysvětlit. Jen se, prosím, vzdej svého obranného systému, celý mu ho dej...
5) Je to vůbec dar jazyka, co vy to máte? Vždyť apoštolům VŠICHNI OKOLO ROZUMĚLI...
Dar jazyků se vyskytuje asi ve 3 známých podobách:
a) existuje prostý MODLITEBNÍ JAZYK (to může být jedna slabika, či pár stále se opakujících slov), který je dán každému, kdo se mu otevře, zároveň s vylitím Ducha Svatého (není potřeba zvláště vyprošovat). Neznamenalo, že pokud člověk "nepromluví", Ducha Svatého nepřijal - většinou jsou překážkou pouze psychické zábrany (strach, neporozumění věci, velké rozumářství), v žádném případě však to, že by mi dar Pán nechtěl dát;
b) tento modlitební jazyk se ve spojení s darem výkladu stává darem k budování společenství (na úrovni proroctví). Jeden se modlí v jazycích a druhý, aniž prvnímu rozumí, dostává vnuknutí od Ducha Svatého, co chce Duch společenství říci (nejde tedy o PŘEKLAD!);
c) dar promlouvání v jazyku, který je ve světě znám (případně archaické formy známého jazyka). Bůh jej použije často ke vzbuzení víry a kajícnosti u některého pochybovače, a to tak, že např. Polák žijící v Americe najednou uslyší během kázání amerického kazatele (který v Polsku nikdy ani nebyl) větu v čisté polštině, která mu mluví přímo k srdci, jako by kazatel přesně znal život a současný duchovní stav přítomného. Taková zkušenost je často podnětem k obrácení (viz Sk 2).
6) Nechci žádné extravagance (míněn dar jazyka či proroctví). KDYŽ UŽ NĚJAKÉ DARY, PAK BUDU prosit třeba o dar lásky nebo pokory...
Tento postoj vídám nejčastěji u žen. Vypadá ctnostně, ale zase jde spíš o nepochopení věci (nebo maskovaný strach). Láska i pokora jsou přece ovocem Ducha Svatého. Ovoce ani dary Ducha však nemůžeme přijmout odděleně od Ducha, který v sobě nese všechno, a měli bychom mu dovolit, aby nás obdaroval, jak on sám chce (neklást mu překážky). Je-li dar jazyků dobrý "k budování vnitřního člověka" a je-li branou vedoucí k ostatním darům, je přirozeným projevem lásky k bližnímu po tomto daru toužit. Vždyť když mě Duch Svatý promění, budou z toho mít užitek všichni kolem mne. Proto říká Písmo: "Držte se lásky a USILUJTE o duchovní dary." (1 Kor 14, 1).
7) NENÍ TO JEN "ZE MNE"? Nevymyslel jsem si ten jazyk?
Můj známý je špičkový technik a proto nedokáže přijímat věci jako dítě. Pán mu z těchto pochybností pomohl tím, že mu asi na dva měsíce tento dar odňal, aby si můj známý mohl ověřit, že se dar jazyka tak jednoduše imitovat nedá. Pak se mu (už vyléčenému) tento dar vrátil.
8) JÁ SE MODLÍM A TOLIK CHCI, ale ono to nepřichází...
Písmo nám říká: "(ONI) ZAČALI MLUVIT jinými jazyky" (Sk2, 4). Někdy nás matou nepřesné překlady Písma, které popisují tuhle zkušenost jako "mluvení ve vytržení". Modlitba v jazycích nemá s vytržením nic společného. Kdo tento dar přijal, může jej svobodně používat kdy chce (ale také nemusí). Pozor, Duch Svatý se nezmocní mých mluvidel násilím, nic na mě nespadne, co by mě nutilo mluvit. Je pravda, že někteří prožijí vylití Ducha Svatého emocionálně silněji, takže ani neví, jak přešli v modlitbu v jazycích, přesto však platí, že Duch Svatý jim nebere kontrolu nad jejich jazykem. Většina lidí však prostě musí ZAČÍT MLUVIT (otevřít ústa a začít vyslovovat s vírou, že Duch Svatý má ústa naplní). Podobá se to skoku padákem, i když je to daleko méně riskantní a daleko prostší.
Včera jsem se modlila za jednu důchodkyni. Když jsem ji povzbudila, aby otevřela ústa, otevřela je. Když jsem jí řekla, aby začala chválit v jazycích, nečesky - začala ihned. Když jsem ji povzbudila, aby začala v jazycích zpívat, s rozzářenou tváří zpívala. A já jsem si s dojetím vzpomněla na Ježíše, jak se radoval z maličkých.
9) A jak poznám, že to není Z ĎÁBLA?
Jistě, ďábel dokáže imitovat všechny dary. Nemůže to však udělat, kdy ho napadne, a hlavně, u koho ho napadne. Člověk sám mu musí otevřít dveře. Jak?
Může se to stát např. u lidí, kteří se zabývali okultismem, esoterickými (tajnými) učeními, meditacemi v různých sektách orientálního ražení a dosud se VĚDOMĚ těchto praktik a duchů s nimi spojených nezřekli -neodevzdal i své životy Ježíši. (Poznávací znamení - často dál věří v převtělování, nevěří v božství Kristovo. Zkušenost s Duchem Svatým je přitahuje pouze jako prostředek uvolnění mimořádné energie a moci, či poznání (Gn 3, 5 "...budete jako Bůh..."). Tímto postojem dávají příležitost ďáblu. Klasickým příkladem je Šimon Mág (Sk 8, 18-23).
Máš-li pochybnost, zodpověz si dvě otázky:
a) Dal jsi svůj život vědomě Pánu Ježíši a trváš na tom? (Jestli ano, On tě přijal a patříš Jemu).
b) Koho jsi o dar Ducha prosil: Boha či ďábla? Pokud Boha, poslouchej, co ti říká Ježíš: "Což je mezi vámi otec, který by dal svému synu hada, když ho prosí o rybu? Nebo by mu dal štíra, když ho poprosí o vejce? Jestliže tedy vy, ač jste zlí, umíte svým dětem dávat dobré dary, čím spíše váš Otec z nebe dá Ducha Svatého těm, kdo ho prosí!" (Lk 11,11 13)
Závěrem: Znám mnohé Boží služebníky ve světě, skrze něž Duch svatý mocně působí, kteří doznávají, že modlitba v jazycích je jedním z pilířů jejich služby druhým. Znám ale také mnohé, kteří pro "neatraktivnost balení" tento dar brzy odložili, aniž by tušili, jaký poklad nechávají ležet ladem a s ním často i celou zkušenost obnovy, jakožto "epizodu mládí". Škoda.



Vyšlo v časopisu Effatha. Zpět



Re: Dar jazyků (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 17. srpen 2009 @ 18:06:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si že dobře děláte. Podobných věcí bych se nezúčastnil ani ze zvědavosti. Dar jazyků chápu tak že měl pomoci lidem k tomu aby rozumněli hlásanému Evangeliu a svým bližním navzájem, ne k tomu aby si nerozumněli a nevěděli co se vlastně modlí a říkají. Váš postoj bych přirovnal spíš k Petrovi než k Tomášovi.



Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy