Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Michal.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 9, článků celkem: 16224, komentáře < 7 dní: 392, komentářů celkem: 399134, adminů: 60, uživatelů: 5084  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 30 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
109591948
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Sporná katolická dogmata
Vloženo Čtvrtek, 21. červen 2007 @ 10:58:41 CEST Vložil: bolek

Ekumenismus poslal donkichot

Vážení čtenáři stránek Granosalis dovolte mi, abych Vám připomenul, základní římskokatolická dogmata, která jsou v naprostém rozporu s Biblí a jsou pohoršením nejen pro protestanty ale i pro samotné katolíky (Starokatolická církev). Jsou to dogmata o:

- neomylnosti papeže

- neposkvrněném početí panny Marie

- nanebevzetí panny Marie.

Pro obecné seznámení s nimi jsem vybral několik citací, které jednotlivá dogmata popisují a dle mého názoru i přesně vystihují.



Neomylnost papeže
Papež může jako člověk hřešit a i jako nejvyšší učitel církve se dopouštět omylů.

Neomylnost papežského úřadu definoval 1. vatikánský koncil v konstituci Pastor aeternus (Věčný pastýř) z 18. 7. 1870 takto: "Mluví-li římský biskup z nejvyšší učitelské moci (ex cathedra), tj. když definuje jako nejvyšší pastýř a učitel všech křesťanů, v nejvyšší apoštolské úřední moci s konečnou platností nauku o víře a mravech, kterou má věřit celá církev, pak má na základě Božího přispění, které je mu přislíbeno ve sv. Petrovi, onu neomylnost, jíž chtěl mít svou církev vyzbrojenu božský Spasitel při definování nauky víry a mravů. Tato jeho konečná rozhodnutí jsou proto nezměnitelná sama ze sebe, nikoli na základě souhlasu církve (ex esse, non autem ex consensu ecclesiae)".

(Citováno z http://www.karmelitanske-nakladatelstvi.cz/encyklopedie.php?id_select=615)


Dogma o neposkvrněném početí Panny Marie
Jako dogma byla tato idea vyhlášena „ex cathedrapapežem Piem IX. dne 8. prosince 1854 bulou Ineffabilis Deus:

"Učení, že nejblahoslavenější Panna Maria byla od prvního okamžiku svého početí ojedinělou výsadou milosti všemohoucího Boha se zřetelem k zásluhám Ježíše Krista, Spasitele lidského pokolení, uchráněna neporušenou od všeliké poskvrny prvotní viny, je od Boha zjeveno, a proto mu všichni věřící musí pevně a stále věřit."
 
Maria podle katolické nauky byla (podobně jako Eva) bez prvotního hříchu. Na rozdíl od Evy však tuto neposkvrněnost neztratila ani osobním hříchem. Byla (na rozdíl od ostatních) uchráněna i od následků dědičného hříchu, jako je náklonnost k hříchu a nezřízená žádostivost. Nebyla však uchráněna od vnějších důsledků hříchu, jako je bolest a utrpení, které nesla spolu se svým synem. Mariino uchránění od prvotního hříchu jistě nebylo nutnou podmínkou vtělení Božího Syna. Podle katolické nauky nicméně bylo vhodné, aby Bůh přišel na svět do čistého, svatého příbytku, protože vedle jeho svatosti neobstojí nic poskvrněného. I pro jeho lidský vývoj v rodině bylo vhodné prostředí dokonalé svatosti. Ale hlavním důvodem bezhříšnosti Mariiny je zřejmě to, že Maria měla jako nová Eva zastupovat lidstvo v souhlasu s Božím vykupitelským záměrem.

Slavnost Neposkvrněného početí Panny Marie katolická církev slaví 8. prosince.


 
Nanebevzetí Panny Marie
Na početné žádosti kněží a věřících papež Pius XII. vyhlásil 1. listopadu 1950 Nanebevzetí Panny Marie za dogma katolické víry. Apoštolské konstituci Magnificentissimus Deus říká: „Když zakončila běh svého pozemského života, byla Panna Maria s tělem i duší vzatá do nebeské slávy.“

(Citace z www.isidorus.net/cz/modules.php?name=News&file=article&sid=178 - 37k - Supplemental Result)
 
 
Dogma o nanebevzetí Panny Marie bylo vyhlášeno papežem Piem XII. dne 1. listopadu 1950 apoštolskou konstitucí Munificentissimus Deus. Praví se v ní, že „Neposkvrněná, vždy panenská Matka Boží Maria byla po dokončení běhu pozemského života s tělem i duší vzata do nebeské slávy.“ Toto dogma nic neříká o tom, zda Panna Maria zemřela a byla hned vzkříšena, nebo byla vzata do nebeské slávy bez porušení smrti. V každém případě však její přítomnost v nebi s tělem i duší je v křesťanské víře předobrazem a zárukou přítomnosti církve ve společenství Nejsvětější Trojice a našeho pozemského putování. Slavnost Nanebevzetí Panny Marie katolická církev slaví 15. srpna.

 
Toto přesvědčení je dogmatem katolické církve, je však (nikoliv však jako dogma) značně rozšířeno i v řadách věřících pravoslavných církví. Naproti tomu drtivá většina protestantských denominací je odmítá, neboť o tělesném nanebevzetí Panny Marie se Bible nikde nezmiňuje.

(citováno z http://cs.wikipedia.org/wiki/Dogma_o_nanebevzet%C3%AD_Panny_Marie)
 
A nakonec již zbývá jen otázka, přátelé, co vy na to?


Podobná témata

Ekumenismus

"Sporná katolická dogmata" | Přihlásit/Vytvořit účet | 28 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Sporná katolická dogmata (Skóre: 1)
Vložil: Leviathan v Čtvrtek, 21. červen 2007 @ 11:32:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
.....Jako VŠECHNA DOGMATA - tedy obecně něco, co není podepřeno důkazy - JE TO NAPROSTÝ NESMYSL.
     Stejně jako  KAŽDÝ VÝROK, který se opírá o POUHOU VÍRU.
     Mohu vyhlásit jakékoli DOGMA - třeba i to, že  JÁ jsem "vtělením" Ježíše, Buddhy etc. etc....až ad nauseam. A záleží jen na tom, zda pro to své "dogma" najdu dostatek "blbců", kteří ho schválí a budou dál hlásat.
     VŠECHNA MÁBOŽENSTVÍ, katolické nevyjímaje, MAJÍ svá DOGMATA. Některá více, některá méně. Některé jsou "přesvědčivé" pro více, některé pro méně "oveček".
     Pravdou ovšem zůstává, že jsou to pouhé "články víry" - a jen od schopnosti těch, kteří je vyhlašuji, vymýt mozek těm ostatním - záleží, kolik taková dogmata mají "přívrženců"...
     Nebo je to snad jinak???



Re: Sporná katolická dogmata - P.S.: (Skóre: 1)
Vložil: Leviathan v Čtvrtek, 21. červen 2007 @ 11:54:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...ještě mne  - v souvislosti s tématem "dogmata" napadá jeden nádherný citát (i když jinak vulgarismy nemusím):

...."když, chlapče, posloucháš cizí hlavy, do své si naser...!"

(český myslitel V.Balcar, asistent Járy Cimrmana při "filozofické" diskusi...)



Dogmata (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 21. červen 2007 @ 12:53:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
předřečník to vystihl dobře,


ono už tvrzení "která jsou v naprostém rozporu s Biblí" je už dogmatické v tom,že se pracuje s touto knihou dogmaticky vyhlášenou za Boží slovo podle které se posuzují ty jiná dogmata,tedy dogma se srovnává s dogmatem:-) Autor navíc jmenoval dogmata mladšího data,lze  vzpomenout např. dogma o panneství Marie až do smrti ,přitom NZ vzpomíná Ježíšovi sourozence ,dogma o označení Ježíše za Bohočlověka,kvůli kterému se církevní hodnostáři při schvalování i fackovali a další.   



Re: Sporná katolická dogmata (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Čtvrtek, 21. červen 2007 @ 14:50:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co my na to? Co my s tím?

To jsou jejich věci, nás se to netýká. My tomu nevěříme.
Pro mě to nepředstavuje žádný trn v oku, neboť jsem z charismatického prostředí zvyklý na jinčí hifi*****ace, s kterými se musíme potýkat. Tato dogmata mohu bezbolestně ignorovat. Stejně na tom katolická církev nestojí.

Olin



Re: Sporná katolická dogmata (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 22. červen 2007 @ 06:57:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Tvrzení, že něco je v naprostém rozporu s biblí, je výrokem, kterému lze přiřadit jednu ze dvou logických hodnot.--

Ne vždy protože sama Bible jednu a tutéž věc popisuje mnohdy různě např.   

V Genesis 11:12-13 je  Sala syn Arfaxadův.Autor Lukášova evangelia mezi ně vsunul Kainana a tak ze Saly udělal Arfaxadova vnuka.

Takže tu máme jasný logický rozpor- Sala nemohl být současně Arfaxadovým vnukem i synem-  no když se zas v církvích s oblibou říká, že u Boha není nic nemožné:-) 
 

--Přisoudit ji atribut dogmatická je liché a nesmyselné.--
 
Dogmatická v tom smyslu pokud ji někde automaticky považuje za neomylnou,samozřejmě kniha sama o sobě tuto vlastnost nemá 

--Měl jsi napsat: je pravdivé, nebo nepravdivé.--
 
Pro někoho pravda pro druhého lež




bojovníkovi s větrnými mlýny (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 22. červen 2007 @ 13:31:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Jak problematika biblických rodokmenů souvisí s tvrzením, že uvedená dogmata jsou nebiblická?--

tak,že jsi psal něco o logických hodnotách,proto jsem uvedl jeden příklad logických tvrzení ve kterých si ta kniha sama odporuje 


--Nepamatuji si, že by v nějakém biblickém rodokomeni, a je jich hodně, byla nějaká zmínka o neomylnosti papeže, nenebvzetí panny Marie či jejím neposkvrněném početí. Pokud to tam najdeš, tak si potvrdil, že moje tvrzení bylo nepravdivé a stačí ti na to alespoň jedna jediná zmínka.--
 
To není,ale problém je ten,že  se  samotných biblických tvrzení se udělalo dogma a teď to porovnáváš s dalšími pozdními dogmaty.Dogmata o vztazích ve tzv. Trojici které vedli či spíše byly zámínkou k velkému schizmatu jsou také pozdější církevní vynálezy,tvůrci českého ekumenického překladu se pak ani nestydí upravovat si podle toho Bibli. 




Re: Sporná katolická dogmata (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Pátek, 22. červen 2007 @ 21:20:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dogmata o Panně Marii nejsou "proti Písmu", jsou jenom "mimo Písmo". Osobně jsem přesvědčen, že je vysoce pravděpodobné, že to s PM tak bylo, ale nemá smysl tím zatěžovat víru těch, kteří to nechtějí přijmout. Výjimkou je dogma Efezského koncilu, že Panna Maria je Matkou Boží. To má totiž kristologické důsledky, totiž, že v Kristua byl Bohem (ale i člověkem) a byl jím už od početí/narození, tedy nebyl napřed jenom člověkem, který se stal až v průběhu života Bohem.



Stránka vygenerována za: 0.33 sekundy