|
Právě je 544 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116889706 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává?
Vloženo Pondělí, 20. leden 2014 @ 17:56:22 CET Vložil: Stepan |
poslal karels Námitky odpůrců náboženství potažmo křesťanství nebývají vždycky hloupé.
Mnohdy si je dobře promýšlejí a mají svou logiku. S jednou námitkou
ohledně pravovdivosti křesťanství jsem se setkal už dříve, ale odpověď
jsem nalezl až poměrně nedávno.
Jde o rozpory v biblických textech,
konkrétně o rozpor v otázce Božího slitování. V jednom biblickém textu
je řečeno, že se Bůh slitovává, v jiném biblickém textu se zase Bůh
neslitovává, viz příklady:
„A Hospodin se dal pohnout k lítosti nad zlem, o němž mluvil, že je dopustí na svůj lid.“ Exodus 32,14
„Bůh není člověk, aby lhal, ani lidský syn, aby litoval. Zdali řekne, a neučiní, promluví, a nedodrží?“ Numeri 23,19
„Když Hospodin kolem něho přecházel, zavolal: Hospodin, Hospodin! Bůh plný slitování a milostivý, shovívavý, nejvýš milosrdný a věrný.“ Exodus 34,6
Jak je to tedy? Slitovává se Bůh nad člověkem, nebo se nad člověkem neslitovává?
O pomoc s řešením „požádáme“ Tomáše Akvinského a jeho analogia entis. Analogia entis
totiž řeší svým osobitým způsobem problém jak pochopit naprostý přesah
Boha nad světem, ale zároveň Boží účast na Jeho stvořeném světě.
V tomto myšlenkovém světě Tomáše Akvinského existují tři kroky:
1. Bůh se slitovává. 2. Bůh se neslitovává jako člověk. (jednoduše slitování v něm neexistuje tím způsobem, jak slitování rozumíme my sami) 3. Bůh je mírou veškerého slitování, Bůh je slitování samo.
Tyhle tři kroky se nazývají latinsky via affirmationis, via negationis, via eminentiae
a jsou možným řešením „načrtnutého“ problému z úvodu článku. Je náš Bůh
slitovný, slitovává se nad člověkem, nebo se neslitovává nad člověkem?
Odpověděl jsem výše.
Analogia entis mohou být pomocí v dalších případech. Jako příklad, otázka: je Bůh spravedlivý?
1. Bůh je spravedlivý. (via affirmationis) 2. Bůh není spravedlivý. Alespoň ne ve smyslu, jak chápeme spravedlnosti my sami. (via negationis) 3. Bůh je měřítkem, mírou spravedlnosti, ba Bůh je Spravedlnost sama. (via eminentiae)
Těžko
totiž jinak můžeme vyřešit nejrůznější rozpory, které Svaté texty Bible
obsahují. Analogia entis je možností, přínosem středověké scholastiké
teologie.
|
Podobná témata
|
|
Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pondělí, 20. leden 2014 @ 18:47:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím, že kdyby se Tomáš Akvinský podíval do hebrejského textu a věnoval pozornost kontextu, měl by problém vyřešený bez vymýšlení takových věcí.
Jakkoli lze z pohledu gramatiky překládat v Nu 23,19 jako "ani lidský syn, aby litoval", není to správný překlad. Ani tak by tu však nešlo o nějaké slitovávání se ale o litování (až ve smyslu pokání). Leč správně bychom měli číst:"ani lidský syn, aby měnil názor/plán". Smyslem celého verše je poukázat na Boží svrchovanost a spolehlivost. V tomto kontextu je zajímavý překlad Septuaginty, kde se píše, že "Bohu nelze vyhrožovat jako synu člověka". Smyslem celé pasáže je pak ukázat kontrast mezi Bohem (důvěryhodný, svrchovaný) a všelijakými modlami, které jsou prolhané a je možné ovlivňovat je třeba magií. |
Re: Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 20. leden 2014 @ 19:01:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zdravím, podobně mně argumentovali na blogu, jistě, je to řešení, ale princip Tomáše Akvinského nemusí být závadný. Zřejmě jsem to použil v nesprávné souvislosti.
|
]
Re: Re: Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: ssns v Pondělí, 20. leden 2014 @ 20:32:45 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Aha, promiň, pochopil jsem to tak, že Akvinský ten svůj princip demonstroval právě na tomto příkladu.
Asi bych v tom nehledal tak složitou filozofii. Možná bychom si tu mohli půjčit výrok "Allahu Akbar", který doslova znamená "Bůh je větší." Naše lidská teologie (včetně způsobu, jak o Bohu mluví Písmo) je tak nějak na úrovni antropologie prvoků. My se nevyhneme antropomofrismům, pokud nechceme o Bohu mluvit pouze v negativních pojmech. Ale jinak ten princip je něco, co snad každý křesťan dělá automaticky, když o Bohu čte, mluví, přemýšlí. Řeknu-li, že Bůh je spravedlivý a že pan XY je spravedlivý, pak samozřejmě mluvím o dvou zcela odlišných kvalitativních pojmech spravedlnosti. Je to stejné i s výroky "Karel je" a "Bůh je". Karlovo bytí je podmíněné a závislé a tudíž ontologicky a kvalitativně úplně jiné než bytí Boha, který je sám bytím. Díky tomu, že jsme byli stvořeni k Jeho obrazu a díky Kristu máme jakous takous představu, ale jak se říká "lidské, stále příliš lidské." |
]
|
|
Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pondělí, 20. leden 2014 @ 19:37:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | To je taky dobrá otázka. Jaký je vlastně Buh?? Máme my lidé o něm správné představy?? Známe Boha vůbec?? Správná odpověd se také nedá zlatem vyvážit. |
Re: Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 21. leden 2014 @ 08:31:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Lidské myšlení je krátké na to, aby obsáhlo a pochopilo velikost Boha.
Domnívám se, že jsme schopni v takovém případě tak akorát fakty, které známe, vymezit mantinely - v negativistickém smyslu totiž určit, co Bůh určitě není. Tím se přehledněji přiblížíme pravdě, získáme jakou - takou lidskou představu, tušení, co Bůh vlastně pro nás je.
|
]
Re: Re: Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: Frantisek100 v Úterý, 21. leden 2014 @ 10:58:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To máš pravdu! Vymezit, co Bůh není.
|
]
Re: Re: Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 21. leden 2014 @ 12:32:20 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tak jsem se pro zajímavost podíval do Jeruzalémské Bible, abych viděl, jak překládají Nu 23,19. Velmi mile mě překvapilo, že použili překlad, který jsem navrhl já:"není syn Adamův, aby bral nazpět své slovo." Jsou to jiná slova, ale význam je stejný. Za zajímavé pokládám jejich "syn Adamův". |
]
|
|
Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 21. leden 2014 @ 09:38:11 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Amen. K tomu bych dodal jen to že věřím tomu že svatý Tomáš Akvinský nevycházel jen z biblických textů ale že byl také naplněn Svatým Duchem a žil v jednotě s církví, aby je mohl správně pochopit a vyložit.
Pokud se někdo pokouší popírat křesťanství a odrazovat od něho druhé tak obvykle nebere v potaz právě tohle. Že Bůh není díky Bohu jako my a často zcela vytěsňuje a odmítá věčnost. Uvažuje jen v dimenzích krátkého pozemského života. Proč se zlému daří dobře a naopak. Proč umírá nevinné dítě apod. Jako jediné měřítko úspěchu a štěstí bere délku pozemského života a uspokojení dočasných potřeb.
|
|
|
Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: unshaken v Pátek, 24. leden 2014 @ 16:28:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | To je dobrá otázka: "Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává?"
Co si myslíš ty? Nad tebou se neslitoval?
|
|
|
Re: Slitovává se Pán Bůh nad člověkem, nebo se neslitovává? (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Čtvrtek, 13. únor 2014 @ 14:45:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz | Nevím, proč chodíš za Akvinským, proč ti není bližší třeba apoštol Pavel:
15 Mojžíšovi řekl: ‚ Smiluji se, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji.‘
16 Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo se namáhá, ale na Bohu, který se smilovává.
17 Písmo přece říká faraónovi: ‚Vyzdvihl jsem tě, abych na tobě ukázal svou moc a aby mé jméno bylo rozhlášeno po celé zemi.‘
18 Smilovává se tedy, nad kým chce, a koho chce, činí zatvrzelým. Buď rád, že v Kristu Ježíši jsme všichni slitovaní: 1P 2,10 Kdysi jste ‚vůbec nebyli lid‘, nyní však jste lid Boží; pro vás ‚nebylo slitování‘, ale nyní jste došli slitování.
Díky milosti Ježíše Krista dnes může do Božího slitování vejít opravdu každý:
1P 2,6 Neboť v Písmu stojí: ‚Hle, kladu na Siónu kámen vyvolený, úhelný, vzácný; kdo v něj věří, nebude zahanben.‘
|
|
|
|
|