Non
habemus papam! Dedicated to His Holiness John
Paul II. P.P.. See also prayer down.
ČERNĚ – řeč autora spisu, děkana starobylé kapituly SS. Petra a Pavla na Vyšehradě, 1862, P. Vojtěcha Ruffera Sv. Bernard dí: „Uznej, o - takto uvedeni Svatí Otcové od ustanovení světa.“ (Mat. 25.34.) – takto uvedeny citáty z Písma Svatého Pán Kristus praví: Pojďte ke mně všickni – takto uvedena přímá řeč Pána Boha |
Láska
k Bohu s láskou k bližnímu jest tak úzce spojena, že jedna beze
druhé ostati nemůže. Tyto dvě lásky jsou jako dva kruhy v jedno spojené.
Sv. Řehoř praví: „Pokud
kdo Boha i bližního miluje, potud se ku vkročení do království nebeského
přibližuje.“
Sv. Prosper píše:
„Bohu-li a bližnímu prokazujeme lásku z čistého srdce, a
dobrého svědomí, snadno hříchu odpíráme, všemi dary oplíváme, světskými
rozkošemi pohrdáme, ba i s radostí konáme všecko, i to, co jest lidské
křehkosti těžko a obtížno.“
A dokládá týž
svatý: „Láska probuzuje ty, kteříž v hříších svých pohřbeni
jsou, léčí churavé, vyhledává ztracené, zoufalcům vzdechuje naději. Působí
v kajících, raduje se v prospívajících, jest slavná
v setrvajících, vítězná v Mučenících, účinlivá ve všech věřících; pro
ni pohrdá svatá nábožnost tělesnými rozkošemi; bez ní se nikdo Bohu nelíbí. –
Toť dokonalá láska, kterou sv. Apoštol nazývá vyšší
cestou. (I. Kor. 12, 31)A v skutku, ona jest cesta do
nebeské vlasti.“
Sv. Augustin
praví: „Láska jest hrad všech cností, zaslíbení království, nejvyšší
odměna Svatých v nebi.“
Sv. Bonaventura
píše: „Kdo jest co dobrého, co by bez lásky před Bohem příjemné bylo! „Snad to víra?“ Také ne, „a kdyby i
andělskými jazyky mluvila“. Snad mučenictví? Nikoliv; „a kdybych i tělo
své k upálení dal,“ vece, sv. Pavel. Ano bez lásky nebývá nižádná cnost
od Boha přijata. Čistota bez lásky, lampa bez oleje. Vzdal olej, a lampa
uhasne; odstraň lásku a čistota nemá ceny. S láskou ale nebývá ani ten
nejmenší dobrý skutek zamítnut.“
Sv. Jarolím v jednání o
cnostech k svaté Paule vdově takto píše: “Chceš-li věděti,
zdali miluješ Boha, viz, jsou-li při tobě tato znamení: Želíš-li hříchů
spáchaných? Máš-li úmysl, varovati se pilně budoucích? Slyšíš-li ráda slovo
Boží? Pospícháš-li dobře činiti? Čistíš-li své svědomí častou zpovědí? Ráda-li
o Bohu mluvíš? Často-li na Boha zpomínáš? Nábožně-li Jemu v svých
modlitbách svá vzdychání i své radosti otvíráš? – V tom poznáváme, že Boha
milujeme, když se snažně hříchů varujeme, a tělesné rozkoši, při níž jest zlá
radost s nečistým myšlením, se chráníme. Neb kdo své vůle v hříchu
požívá, nemiluje Boha, poněvadž Jemu v Jeho vůli odmlouvá.“
Sv. Augustin (v Manuale
c. 28) píše: „Milující Boha když chodí, když sedí, když odpočívá, a když
cokoliv jiného dělá, srdcem se Boha nestrhuje. Všecky jiné k milování Boha
nabízí, všechněm milování Boha schvaluje a jak sladké jest milování Boha, jak
proti tomu zlé a jak hořké jest milování světa, srdcem, ústy i skutkem všechněm
ukazuje. Pohrdá slávou tohoto světa, a předkládá, jak bláznivé jest míti
doufání v těch věcech, kteréž pomíjejí. Často patří na Boha svého, a
v tom se kochá a občerstvuje, tím šťastnější, čím častěji.“ Obsah
↑
Sv. Terezie
praví: „Jak mile duše opravdu láskou k Bohu chycena bývá, ztrácí se
beze vší bolesti láska, kterouž na věcech stvořených lpěla, a to se bez lásky
k Bohu státi nemůže; neboť všeliká náklonnost k věcem stvořeným,
prudce-li milujeme, plodí jakoukoli strasť, když se od nich odloučíme. Jestliže
ale Bůh v duši panuje, tož jí uděluje vládu nade vším, co jest
stvořeného.“
Sv. Tomáš Kemp.
píše: „Kdo pravou a dokonalou má lásku k Bohu, nehledí v žádné
věci na sebe samého, nýbrž hledá ve všem toliko chvály Boží. O, by kdo měl
jiskřičku pravé lásky l Bohu, zajisté by poznal, že všecko na světě marnost
jest.“
Sv. František
Salezský učí: „Miluješ-li horlivě Boha, budeš o něm často
v obyčejných jednáních s domácími, přáteli a sousedy svými
rozprávěti. A jako včely svými ústy samý med plastují, tak jazyk tvůj, vždy Bohem
oslazen, žádné větší lahůdky nepocítí nad chválu Jeho sv. jmena.“
Kristus Pán
pravil: „Miluje-li kdo mne, řeč mou zachovávati bude.“ (Jan 14, 23) Zkouška lásky
tedy jest konání skutků. Protož týž sv. Jan praví v listu svém: „Řekl-li by kdo: Miluji
Boha, a přikázání Jeho nezachová, lhář jest.“ (I. Jan 4, 20)
Neboť
v pravdě milujeme, když se svých libůstek dle Jeho rozkazů zdržujeme.
Sv. Basil praví: „Láska Boží jest
poklad nehynoucí, jejž kdo má, jest bohatý, komužkoli se nedostává, jest chudý.“
Bl. Tomáš Kemp.
píše: „Tisíckráte to opakuji: nejvýbornější zaměstnání, nejslavnější dílo
jest, Boha svého Stvořitele a Spasitele z celého srdce svého, ze vší duše
své, a ze vší mysli a síly své milovati a velebiti.“
Sv. Augustin
roznícen láskou k Bohu volá: „Bože můj! Což jsi musel teprv výslovně
nám přikazovati, že Tě milovati máme, a tak velikými trety nám hroziti, pakli
bychom Tě nemilovali? – Nebylo-liž dost na tom, že jsi nám dovolil, Tebe
milovati? A tato dovolení nebyla-li to již milost největší a blaživost
nejblaživější? Aneb může snad větší neštěstí býti, jako nemilovati Tebe? – Bože
můj! Hle miluji Tebe, a jestli to málo, více Tě budu milovati. Tvým milováním
jsem jat, v Tvé žádosti hořím, v Tvé sladké paměti se kochám. Pozdě jsem
Tě začal milovati, o kráso věčná. Běda času tomu, když jsem Tě nemiloval. Bože
můj! dejž ať miluji Tebe vždy víc a více,srdce mé hoří milováním Tebe, Bože
můj!“
Sv. Alfons
Liguori radí: „Chceš-li dokonalou lásku Ježíše Krista sobě získati, užívej
následující prostředky:
1. Měj vroucí žádost
Boha nade vše milovati, a nepozoruješ-li v sobě tuto žádost, tedy pros
Boha o ni.
2. Vystříhej se vší
přílišné a nepořádné lásky k stvoření.
3. Často rozjímej o
životu a umučení Pána Ježíše. A v rozjímání tomto kdyžby nezahořel láskou
k Bohu svému, když pováží, co všecko pro něj Bohu učinil!“
Sv. Řehoř píše: „Z lásky
k Bohu rodí se láska k bližnímu, a z lásky k bližnímu béře
potravu láska k Bohu. Nebo kdo bližního milovati zanedbává, neumí v pravdě
Boha milovati. Láska k Bohu plodí lásku k bližnímu, a láska
k bližnímu rozněcuje lásku k Bohu.“
Sv. Alfons
Liguori praví: „Láska k Bohu jest co nejúžeji spojena s milováním
bližního.“ Za touž příčinou píše sv. Jan: „Kdo nemiluje svého bratra, jejž
vidí, kterak může milovati Boha, jehož nevidí?“
Sv. František
Salezský praví: „Chceme-li dokázati, že milujeme Boha, tedy milujeme
bližního; a bližního milujeme, když, jemu sloužíme, pomáháme, a o síly naše
postačuje, ve všech potřebách mu přispíváme.“
Sv. Prosper učí: „Všecky bližní
milujeme jako sebe, když o jich dobré mravy, o jich spasení jako o své
pečujeme, jim v pokleskách a nebezpečenství spomáháme tak, jak bychom sobě
přáli, aby nám spomoženo bylo; aneb když zlého bližnímu nepřejeme.“
Sv. Augustin
dokládá: „Lidi sluší tak milovati, aby se nemilovali jejich chyby.“
Sv. Bernard nazývá lásku
znakem, jíž se od sebe liší vyvolení a zavržení. Nemohouť rozeznáni býti věrou
neb štědrotou, ani vědou neb postem, bděním a mučenictvím; neboť to vše jest i
vyvoleným i zavrženým společné. Jedináť tedy láska dělí syny Boží a syny pekla dle výroku
Páně: „Potomť poznají všickni, že jste moji učeníci, budete-li míti
lásku jedni k druhým.“ (Jan 13, 35) „Chceš-li
obdržeti tuto lásku“, jak radí sv. Jarolím, „buď pokorný a poslušný.“ A sv. Bernard dí: „Vykopej
v sobě základ pokory, a dojdeš vrchu lásky.“ Obsah ↑
Sv. Lev veliký
píše: „Byť i kdo věřil, čistotný a střídmý byl, byť i jinými vznešenými
mravy se ozdobil, přece nedojde milosrdenství, není-li sám milosrdný. Pravíť Pán: „Blahoslavení
milosrdní, neboť oni milosrdenství dojdou.“ Při onom velikém
soudu tolik vážena bude štědrá dobročinnost aneb pobožná skoupost, že se ona za
plnost všech cností, tato za úhrnek všech provinění uvedení, a druzí pro toto
zlé v oheň vrženi budou.“
Bohu nás činí
podobnými. Kristu Pán řekl: „Buďte milosrdní, jako i Otec váš nebeský
milosrdný jest.“ (Luk. 6, 36) Na kteréžto vyrčení výklad dává sv. Jan
Zlatoústý: „Neřekl prý Kristus, abychom pouze se modlili, postili, trýznili, nešli kříž svůj, ty svaté; spasitelné
a potřebné skutky ještě nenesou podobu Božskou na sobě: Bůh jest
láska, dobrota, milost. Milosrdenství
tedy a dobročinnost vtiskne teprv v nás podobu Božskou; z té příčiny pravil Pán: „Buďte milosrdní,
chcete-li Otci nebeskému podobni býti.““
Sv. Lev píše: „Žádná zbožná služba
věřících netěší Pána více, jako ona, kteráž se k jeho chudým prokazuje, proto Pán
Ježíš řekl: „Cokoli jste učinili jednomu z bratří těchto mých
nejmenších, mně jste učinili.“ (Mat. 25, 40) “
Sv. Řehoř
Naziánský dí: „Hleď abys se k chudému Bohem ukázal v následování
Božského smilování: nebo člověk nic tak Božského na sobě ukázati nemůže, jako
jiný, dobře činiti. Tobě jest chudý pozůstavený jako Bohu.“
K chudým štědrý býti, naše povinnost.
Sv. Cyprian píše: „Mezi svými
božskými zákony a nebeskými předpisy nekáže Pán nic tak často,
jako abychom pilně almužnu dávali, statkův pozemských sobě nehleděli, nýbrž
spíše pokladů nebeských ukládali. „Prodávejte to, čím mládnete,“ praví, „a dávejte
almužnu.“ (Luk. 12, 33) A opět: „Neskládejte sobě pokladů na zemi,
ale skládejte sobě poklady v nebi.““
Sv. Basil praví: „Proč jsi ty
boháčem, proč onen chudým? Proto, abys ty obdržel odplatu za dobročinnost a
věrné vladaření, onen pak obdržel převelikou odměnu za trpělivost.“
Sv. Augustin
vece: „Komu se almužny konati přikazuje, nechť se raduje, že není
v takém stavu zrozen, aby sám potřeboval. K slávě dárcově postačuje,
že dobročinnost Bohu půjčuje na úroky, že v chudém sytí Krista, že bídou jiného
dosahuje prominutí hříchů.“ Ano radí nám Kristus Pán, abychom sobě
almužnami nebe dobývali, řka: „Čiňte sobě přátely z mamony
nepravosti, aby, když zemřete, přijali vás do věčných stánů.“ (Luk. 16, 9) Načež sv. Jan
Zlatoústý dí: „Stánek v nebesích staví ruce chudobných.“ A opět: „Známá jest
almužna branám nebeským, a kdo skutky milosrdné pošle napřed, bez odporu bude
jemu otevřeno.“
Sv. Augustin
píše: „Snad ale řekne kdo: Chudý jsem, tudíž mi nelze dávati almužnu. Aby
se žádný chudý vymlouvati nemohl, slibuje Spasitel náš, že i za číši studené
vody odměnu udělí. I pouhá dobrá vůle, rada, outrpnost s bližním sdílena,
jest almužna.“
Jak a s jakým úmyslem almužna se udíliti má.
1. Dávej vesele a
s ochotností. Sv. Jan Zlatoústý učí: „Chudé co dělníky
považujeme, jenž nám příležitost k spasení poskytují; štědře a
s veselou ochotností s nimi se sdělujeme, nikdy se nevzpírejme jim
uštědřiti, alebrž s veselou vlídností s nimi rozmlouvajíce, velikou
laskavost jim prokazujeme.“ Proto také praví sv. Pavel: „Veselého dárce
miluje Bůh.“
Sv. Ambrož radí: „Slušiť také
v udílení ohled bráti na stáří a na slabost, časem i na stydlivost, abys
sestárlým více uštědřil, ješto nemohou již prací sobě výživu zaopatřit. Aniž se
zdržuj almužnu udíleti tím, že snad nevíš, komu máš dáti, zdaž prosící hoden
jest almužny neb nic, věz, že vševědoucí Bůh o všem ví, a že nám vše odmění, co
jsme z lásky k němu dobrého učinili bližnímu.“
2. Dávej vší
marné chlouby vzdálen. Sv. písmo dí: „Nechť neví levice tvá, co činí pravice
tvá.“ Což sv. Augustin vykládá: „Skrze pravici vyrozumívá se láska
k Bohu, skrze levici marnost neb chtivost světská. Dáváš-li almužnu pro
lidskou chválu, koná vše levice. Dáváš-li však almužnu z lásky
k Bohu, a abys dosáhl hříchův odpuštění, koná všecko pravice.“
Sv. Stibor praví: „S jakým kdo
úmyslem uštědřuje, takť to i od Boha bývá přijato. Kdo tedy zde dobrým skutkem
přítomnou chválu vyhledává, ztrácí naději, a neobdrží slavné odměny
v životě budoucím. Bývá-li chudý sycen pro chloubu, i sám ten milosrdný
skutek v hřích se proměňuje.“
Sv. Ambrož učí: „Dokonalá jest
pak dobročinnost, když někdo skutek svůj mlčením ukrývá, potřebám chudých tajně
pomáhá, a jehož ústa chudých a ne ústa vlastí vychvalují.“
3. Dávej ze
svého. Sv. Augustin píše: „Bratři, s nevolí pohlíží
Bůh, z podvodů-li kdo svých almužnu udílí. Z prací spravedlivých
přikázal dávati, z loupeží však nespravedlivých zakázal udíleti. Když pak
Bůh souditi počne, řeknou ti, kdož z loupeží žijí, a
z oloupení bližních almužnu udílí: „Pane, milosrdenství ve jmenu
tvém prokazujíce, chudé jsme sytili, nahé odívali a cizince pod střechu
přijímali.“ Jimžto odpoví Pán Bůh: „Co jste dali,
pravíte; co naloupili, nepravíte. Jež jste nasytili, pamatujete, proč
nepřipomínáte těch, jež jste povraždili? Ti, jež jste oděli, radují se; ti, jež
jste oloupili, bědují. Já jsem přikázal, milosrdenství prokazovati; nepřikázal
jsem podvodů a loupeží se dopouštěti.““ Podobně dí sv.
Stibor: „Nic tobě neprospívá, jestliže jednoho nakrmíš a druhého
zloupíš. Není to almužna, vzíti lačnému a dáti nuznému.“
4. Dávej
a všech hříchů se varuj. Sv. Augustin učí: „Nechť se
neklamou, kdož se domnívají almužnami sebe hojnějšími zakoupiti sobě nekázeň,
v hrozných nepravostech svých zůstávajíce. Netoliko je páší, nýbrž i tak
milují, že sobě žádají, kdyby jen možné bylo, bez trestu v nich setrvati. Kdo
ale miluje nepravost, nenávidí duše své, a kdo duše své nenávidí, není
milosrdným ale ukrutným.“ (Žalm X, 6.)
Týž sv. Otec
Augustin píše (o městě Božím Kn. XXI. Kap. 27.) takto: „Kdyby lidé za
jediný těžký hřích rozdali všecky statky své mezi chudé oudy Kristovy, a
neupustí-li při tom od zlých skutků, a neprospívají-li v lásce, která
v nic neslušného se nevydává: nic by jim k platnosti nebylo. Čteme v Ekl. XXX, 24. takto: „Smiluj se nad
duší svou, líbě se Bohu.“ A opět: „Kdo sobě zlý
jest, komu dobrý bude?“ (Ekl. XIV, 5.) A na jiném místě dí též sv. písmo: „Synu, zhřešil-li
jsi, nepřidávej opět, ale i za předešlé odprošuj, aby tobě odpuštěni byli.“ (Ekl. XXI, 1.) Proto tedy jsme
povinni dávati almužny, abychom, prosíce odpuštění přebedlivým hříchům, byli
vyslyšeni; ale nikoliv se nedomnívejme, bychom, zůstávajíce ve hříších, svobodu
ke zlým skutkům skrze almužny mohli sobě získati. Jest jistý způsob života, že
není ani tak zlý, aby těm, kteří jeho se přidržují, k získání nebeského
království nic prospěti neměla štědrost almužen, jimiž i spravedlivým v nedostatcích
se pomáhá, a tudy přízeň jejich se získá ku přijetí do věčných stánků; aniž-kdo
vede život tak dobrý, aby sám byl jim postačitelným k dosažení takového
blahoslavenství, lečby došli milosrdenství pro zásluhy těch, jež sobě byli
přátely učinili.“ Tak učí svatý Augustin.
Veliký zisk a prospěch almužny pro tento i pro život budoucí.
Sv. František
Salezský píše: „Skoro nic není, zač bychom více i tohoto pozemského požehnání
nabývali, než za almužnu. O jak svaté a bohaté jest zchudnutí, ze štědrých
almužen pocházející.“
Sv. Stibor učí: „Věci pozemské
zadržujíce, škodu trpíme, neboť ono hyne, rozdávajíce ukládáme je. Dlouho
s věcmi svými zůstati nemůžeme; protože buď my je umírajíce opouštíme,
aneb ony opouštějí nás žijící.“
Sv. Ambrož praví: „Jmění, byť i
nechtíce, zde zůstavíme; vědomí však skutků dobrých spolu s námi
k Bohu půjde. A poněvádž, jak veliká bude to pro tebe sláva, když všecko
to množství, jenž tvou štědrostí syceno bylo, před spravedlivým Soudcem tebe
vděčným hlasem za svého milosrdného živitele a ochránce prohlásí.“
Sv. Basil píše: „Jako zrno,
rolníkem v zemi hozené, roste a užitek nese: takť přináší též almužna,
bližnímu jsouc udělena, starý užitek pro věčnost.“
Sv. Jan Zlatoústý
praví: „Má-li do sebe nějaké umění tu vlastnost, nějakého prospěchu
dojíti, patrnosť zajisté, že jest almužna uměním tím nejlepším. Nezhotovujeť
nám obuvy, aniž sešívá roucha, aniž staví chatrné domy tyto, avšak věčný poskytuje
život, vytrhuje z rukou smrti, v obojím životě nás oslavuje, chystá
příbytky v nebi, a věčné připravuje stánky. Ona nedopustí, aby lampy naše
uhasly, aniž abychom s rouchem pokáleným při svatbě spatříny byli, ale
očišťuje nás. Nepřipouští, abychom padli v místo, kdež se nalézá onen
boháč – alebrž v lůno nás uvádí Abrahamovo.“
Sv. Jarolím dí: „Nikdy jsem
nečetl, že by zlý konec byl měl, kdo rád milosrdné skutky konal. Neb takový má
mnoho přímluvčích, a není možno, aby modlitba tak mnohých byla oslyšena.“ A na jiném místě dí týž sv. Otec: „Kdo chce hněv
přísného Soudce, kterého hřešením proti sobě popudil, ukrotiti, dávej chudým
almužny.“
Sv. Cyprian radí: „Rozděl se o
svůj poklad a ourodu s Kristem, aby i On někdy zúčastnil tebe dědictví
nebeského.“
Kdo dává almužnu, udílí ji samému Kristu.
Sv. Augustin
píše: „Co jsou chudí, jimž uštědřujeme, neli nosičové naši, jimiž
s země putujeme do nebe? Dávej, svému nosičovi dáváš; neseť k nebi,
čeho udílíš. Kterak pravíš, do nebe nese, an vidím, že toho požívaje, ztráví.
Právě, ne podržením, nýbrž užitím donáší. Pamatuj, co řekl Kristus Pán: „Pojďte požehnaní
Otce mého, vládněte královstvím. Neboť lačněl jsem a dali jste mi jísti. Pokudž
jste činili jednomu z bratří mých nejmenších, mně jste činili.““
Sv. Cyprian vece: „Dává se nám to
naučení, že takovýchto darů Bohu samému se poskytuje, a že takový dárce Pána
sobě nakloňuje.“ Jak dí sv. písmo: „Kdo se smilovává nad chudým, Bohu na
ourok půjčuje.“ (Přísl. 19, 17.) Protož praví sv. Řehoř: „Co se chudým
dává, není vlastně žádný dar, nebo se to jen půjčuje, a Bůh to mnohonásobně
nahražuje.“
Sv. Jan Zlatoústý
tvrdí takto: „Ruka chudého jest pokladnice Kristova, neboť cožkoli chudý
obdržuje, Kristus dostává.“
Sv. Gaudenc dí: „Nemiluje
Krista, kdož ho v chudém nemiluje: a lže, kdož lásku, kterou slovy
přislibuje, skutky zapírá.“
Sv. Augustin
dokládá: „Chudý jest cesta k nebi, kterouž se přichází k Otci.
Počni tedy udíleti, nechceš-li blouditi. Pouta jmění svého, jimiž jsi svázán
v tomto životě, roztrhni; abys se mohl k nebi bez překážky
přibližovati.“ Obsah ↑
Péči míti o spasení bližních naše povinnost.
Sv. Jan Zlatoústý
(v Hom.
3.) praví: „Jako jest duše lepší nežli tělo, rovněž nad ty, kdož
nuzným peníze a jmění poskytují,větších odměn hodni jsou oni, kteří nedbalé
bližní své napomínáním na pravou cestu uvádějí, ukazujíce jim Božských cností
příjemnost, a nepravosti zlost.“
Sv. Jarolím dí: „Vím, že
netoliko ten blahoslavený jest, kdo sám s pomocí Boží svého spasení dojde,
ale blahoslavenější jest, kdo jiné k nebeskému království vede.“
Sv. Augustin (v knize 19. o městě Božím) píše: „Náležíť mezi
povinnosti spravedlivého, aby netoliko nečinil nikomu nic zlého, nýbrž aby ho
také od hříchu zdržoval, ze hříchu káral, tak aby kleslý se kál ze své viny, i
jiní příkladem jeho se zastrašili.“ A na jiném místě dí týž sv. Otec: „Zpáchám-li
hřích v skrytě, kárej tajně. Je-li hřích veřejný a zjevný, trestej
veřejně; aby se tento napravil, a ostatní se báli.“
Sv. Basil tvrdí: „Jako líky na
nemoci, podobně působí napomínání na hříchy; a jakož jest nemoudrý ten, kdo
zavrhuje léky a jimi pohrdá: rovně tak jest nemoudrý, kdo napomenutí
s vděčnou myslí nepřijímá.“ Obsah ↑
Bližního
k spasení přivésti, veliká zásluha.
Sv. Jan Zlatoústý
praví: „Nemůžeme Krista lépe následovati, jako jestliže bližním našim
k spasení budem napomáhati. Cenu duše lidské zná sám Bůh nejlépe. Před
Bohem není tak odporná všech království zkáza, jako ztráta jediné duše.“
Sv. Diviš praví: „Boha chváliti a
velebiti, jest práce andělská; ale hříšníky obraceti a lidem k spasení
dopomáhati, jest dílo Božské.“ Pročež sv. Pavel dí: „My zajisté Boží pomocníci jsme.“
Sv. Jan
Zlatoústec (v Hom. 60.) praví: „K mému spasení připojme též
spasení bližních; pečujme o spasení své i bližních svých. Nepřítel sám u sebe:
Já jsem člověk světský, mámť ženu, mámť dítky; toť patří kněžím! Považ ale,
uzříš-li na cestě zlatý peníz, oč že dlouho se nedotazuješ, proč ho nezdvihl
ten neb onen, alebrž pospíšíš sobě, abys předešel jiného a sám ho zdvihl.
Rovněž tak máš smýšleti ohledně padlého; tyť máš za to míti, žeť pečlivostí o něho
nalezáš poklad. Naleješ-li do ran duše jeho oleje křesťanské pravdy, ovážeš-li
je tichostí, a vyhojíš-li trpělivostí, tak jsi zajisté neshromáždil sobě
největších pokladů, a jediný tento čin vymaže na tobě mnohé poskvrny hříchů.“
Sv. Řehoř píše: „Velikou to
zásluhou, smrti vyrvati tělo, ačkokoliv smrtelné: jak veliká to zásluha, od
smrti vysvoboditi duši; jenž v oné nebeské vlasti bez konce žíti má.“
Sv. Ignác
z Lojala říkával: „Spasení jediného kteréhokoli člověka nechť jest tobě více;
nežli všickni pokladové celého světa!
Sv. Jan Zlatoústý
dokládá: „Kdožkoli udělí hříšníkovi miliony, nedáť mu toliko jako ten,
ježto zachová duši jeho, jenž jej odvrátí od cesty zlé a nazpět uvede
k bohabojnosti. Kdož obdaruje chudého, nečiní konec hladu jeho; kdo však
polepší hříšníka, učiní konec bezbožnosti jeho. Jeden osvobodí tělo od zlého,
druhý vychvacuje duši z pekla. Nuž tedy vizte, jáť vám ukázal, kterak
můžete poklad dobýti: popiltež si, ať vám neuteče zisk tento. V této
případnosti nemůžete předstírati ani chudobu: tady netřeba jiného nákladu, leč
slov a řečí.“
Sv. Pavel (II. Tim. 2,
18.) píše: „Jedině Pán zná ty, kteříž jsou jeho.“ Načež dí sv. Augustin (Hypog. Lib. 6.): „Jak dalece však nám to možné, všecky lidi k dobrým
skutkům povzbuzujeme, nikoho v zoufalství neuvodíce, za sebe vespolek se
modlíce. V jeho bude to moci, zasloužené odsouzení při nás změniti, a
nezaslouženou milost předřízení nám uděliti.“
Jak svatí vyhledávali
spasení lidské.
Abychom od krále
všech svatých začali, příklad nám dal Kristus Pán; On pro spasení
lidské opustil trůn Otce Nebeského, v pronásledování a bolestech živ
a i umřel, a k tomu cíli vysílal proroky i apoštoly.
Pozoruj, jak
andělé strážní o spasení lidské pečují. Oni dokonalí milovníci Boží jsouce,
vidí, že Božská velebnost žádostiva jest, aby všickni lidé k spasení
přišli, protož s velkou radostí s nebe na zem sstupují, aby lidem
k spasení napomáhali.
Sv. Dominik byl žádostiv zatvrzelé
kacíře obrátit, byť skrz to na tisíc kusů rozsekán byl. Sv. Terezie žádala až do dne
soudného v očistci býti, by tím jediný hříšník spasení došel. Sv. Ignác
z Loy. říkával: „Bych mohl i hned do nebe jíti, volil bych zde pozůstati pro
spasení duší lidských, byť bych budoucně svým spasením nebyl jist“. Sv. František
Xaver na tisíce mil přes moře a pouště učinil pro spasení cizích národů.
Sv. Martin biskup Turenský když umíral a věčné koruny jsa
blízek, zvolal: „Pane Bože, jsem-li tvému lidu potřeben, neprotivím se
práci: staň se vůle tvá!“ Sv. Gertruda říkávala: „Kdybych mohla
k tobě Bože všecky lidi přivésti, s nimiž Ty ráčíš své rozkoše míti,
ráda bych bosa svět procházela až do dne soudného, a přinesla bych Ti každou
duši na svých loktech, abych tvému srdci radost učinila.“ K tomu cíli
misionářové opouštějí zde svou milou vlast a přátelé, a jdou přes moře do
dalekých a neznámých krajin,divochům tam zvěstovat Evangelium Krista Ježíše, a
učí cizí národ víru katolickou. S nebezpečenstvím svého života odvažují se
napomáhati lidem k spasení.
Pročež i ty milý
křesťane, můžeš-li komu k věčnému spasení pomoci, pomoz; kde můžeš hříchu
zabrániti, zabraň; hřešící karej: neumělé uč, pochybujícím dobře raď, nemocným
zpovědníka přiveď, zdravé k časté zpovědi měj. I také zbožnou,
vzdělávající knihu bližnímu půjč. Modli se každodenně za obrácení zatvrzelých
hříšníků a kacířů, za obrácení divých národů v dalekých krajinách; ne
samým kázáním, ale modlitbou bývají hříšníci k Bohu obráceni. A konečně,
komukoli tato kniha k spasení poslouží, pamatuj také s modlitbou na
toho, kdo na ní pracoval. Obsah ↑
Čeho máme pilní býti při vyučování jiných.
Sv. Stibor biskup
píše: „Co slovy učíš, příkladem toho na sobě dokazuj. Nebo neníť na tom
dosti, abys toliko to, což mluvíš, schvaloval, ale abys slova svá skutkem
naplňoval.“ Podobně mluví sv.
Ambrož: „Dobrýť to zajisté učitel, kterýž skutky plní, čemu slovy
vyučuje. Neboť více přesvědčují skutkové, nežli slova.“
Sám Pán
Kristus učil, řka: že „Ten toliko největším v říši nebeské mistrem slouti
zasluhuje, kdož prvé skutkem koná, čemuž potom vyučuje.“
Sv. Jan Zlatoústý
praví: „Budeš-li cnostně žíti a dobře vyučovati, všechněch se soudcem
staneš. Budeš-li nešlechetně žíti a dobře vyučovati, svým se toliko soudcem
staneš: neboť dobře uče, lid poučuješ, kterak by měl žíti; zlý pak život veda,
poučuješ Boha, jak by tebe měl zavrhnouti.“
My však se dle
dobrých naučení řiďme, nechť je učitel jaký-koliv.
Sv. Jan Zlatoústý
praví: „Často zajisté vychází dobré učení od člověka zlého, rovněž jako
sprostá země skvostné plodí zlato. Což se snad proto, že země jest sprostá,
drahým pohrdne zlatem? Následovně, jakož se zlato vybírá a země zpět zůstavuje,
podobně i vy učení přijímejte a mravů si nevšímejte.“
Kristus Pán
řekl: „Všecko, což by koli zákonníci a farizeové řekli vám,
zachovejte a čiňte: ale podle skutků jejich nečiňte.“ (Mat. 23, 3.)
Sv. Stibor píše: „Co dobrého kdy uslyšíš
neb čísti budeš, to také jiným pověz. V učení vystříhej se lidské chvály.
Tak uč jiné, abys i sebe zachoval, abys o pokoru nepřišel, neklesl.“
Učitele veliká
odměna. Jak praví sv. Jan Zlatoústý: „Kdo snaží se
poučovati bližního, ten na tak jinému dobře činí, jako spíše sobě samému
velikou mzdu připravuje, a dvojího dochází zisku; on od Boha větší odměny
dosahuje, a bratru svému naučení dávaje, i v sobě paměť toho obnovuje.“ Obsah ↑
Dobrý příklad bližnímu dávati – naše povinnost i zásluha.
Sv. Řehoř píše: „Jsouť někteří,
jež k milování nebeské vlasti více rozněcují příklady, nežli kázání.“ Podobně dí sv.
Lev: „Mocnější jsou příklady než slova; a úplněji se poučuje skutkem
než hlasem.“
Sv. Bernard radí: „Neznámť já rady
lepší, jako když hledíš příkladem svým bratra poučiti, co by se mělo a co
nemělo díti, vybízeje ho k tomu, co jest lepšího a radě mu ne slovem,
nýbrž skutkem a pravdou.“
Sv. Augustin
píše: „Nepečujme jedině o to, abychom dobré svědomí měli, nýbrž jak
dalece s to jest křehkost naše, pečujme též o to, abychom ničeho nečinili,
co by mdlému bratru mohlo zlým býti podezřením.“
Kristus Pán
učí: „Tak svět světlo vaše před lidmi, aby viděl skutky vaše dobré,
a velebili Otce, jenž jest v nebesích.“ (Mat. 5, 16.)
„To se děje pak,“ jak dí učený Hugo, „když se
v náklonnosti projevuje milosrdnost, v tváři laskavost, v jednání
pokora, v obcování mírnost, v trápení trpělivost.“
Sv. Augustin se o
tom projadřuje takto: „Kdo je v skrytě dobře živ, k cizímu vzdělání ale
nic neprospívá, jest uhel: kdo však k následování v svátosti
předložen, světlo cnosti mnohým ukazuje, lampou jest; jelikož i sebe zahřívá, i
jiným svítí.“
A sv. Bernard
učí: „Lidem dávejte dobrý příklad zjevnými skutky; andělům působme
velikou radost tajnými vzdechy.“ Obsah
↑
Zlý příklad jest
přeškodný a hřích převeliký.
Sám Pán Ježíš nazývá přebídným
toho, kdož by zlým příkladem pohoršil jiných, řka: „Kdož by pak
pohoršil jednoho z maličkých těchto, kteříž ve mne věří, lépe by jemu
bylo, aby zavěšen byl žernov osličí (t.j. mlýnský kámen) na hrdlo jeho,
pohřížen byl do hlubokosti mořské.“ (Mat. 17, 6.)
Sv. Jan Zlatoústý
píše, že: „Spíše mívá Pán smilování s jinými, i většími hříchy,
nežli s pohoršením.“ „Kterak,“ praví Pán, „není tobě dosti
na tom, že mne urážíš, chceš i jiné sváděti, aby se vzpírali proti mně? ‚Běda
člověku tomu, skrze kterého přichází pohoršení.‘ “
Sv. Cyril Alex.
praví: „Neliší se od ďábla, kdo pohoršení dává, a jakýmkoli
způsobem lidi s pravé cesty svádí.“
Sv. Lev jmenuje
vražedníkem toho, kdož zlým příkladem dává pohoršení: „Kdo jiného pohoršuje,
usmrcuje duše bližního. Vraždí nejen tělo, nýbrž duši svého bližního, a
způsobuje, že na zmar přicházejí všechny slzy, všechny bolesti, a vše to, co
Pán Ježíš činil a trpěl, aby tuto duši získal.“
Tudíž praví také
sv. Pavel: „A tak hřešíce proti bratřím, a urážejíce svědomí jejich
mdlé, proti Kristu hřešíte.“ (I. Kor. 8, 12.)
Sv. Bonaventura
učí: „Že snáze mohou býti ulečeny následky třeba i těžšího hříchu,
jestliže v skrytosti zůstal, nežli následky nějakého pohoršení. Za onyno
může tajným pokáním zadostiučiněno býti; vzpomínku na dané pohoršení však sotva
bude lze vymazati ze srdcí těch, kdož o něm slyšeli.“
Podobně vece sv.
Cyprian: „Svým pádem škodí hříšník toliko sobě: dává-li ale pohoršení,
táhne pak s sebou do zkázy.“
Sv. Tomáš z Wilanova
píše: „Hanebno-li jest, vzíti někomu kabát,a je-li ještě hanebnější,
vzíti mu život: nejhanebnější musí býti, duši bratra svého na věky zkaziti.“
Pročež nebuď
nikomu pohoršením. Sv. Augustin napomíná: „V našich mravech nic nechť se
nestává, co by něčí pohled uráželo, nýbrž co se s naší svatostí srovnává.“
Sv. Řehoř
dokládá: „Pána Ježíše beru za svědka v duši své, že žádnému od
nejvyššího až k nejmenšímu, nechci příčinu dáti k pohoršení.“
Sv. Alfons
Liguori následující radu dává: „Je snad všechna naděje ku spasení
ztracena pro toho, kdo pohoršení dal? Ne, nikoliv; milosrdenství Boží jest
veliké velmi; avšak třeba, aby kdo pohoršil, přísné za to pokání činil, a Boha
ustavičně o prominutí žádal. Musí též dané pohoršení napravovati tím, že
poskytuje dobrý příklad, svátosti často přijímá, a nábožný život vede.“
Zlého příkladu nenásleduj
– nýbrž dle dobrého se řiď.
Sv. Augustin (Serm. 49. de
verb. Domini) píše: „Jakého-koli nešlechetníka by kdo následoval, v den
soudný od něho jisté zastáván nebude. Nebo jako ďábel všecky, jež svádí,
nesvádí, aby s nimi společně vládl (ve slávě), nýbrž aby s nimi byl
zatracen: rovněž všickni, kteří zlých následují, společníky sobě hledají
k peklu, nikoli orodovníky ku království nebeskému.“
Sv. Jarolím
napomíná: „Nesmíme hleděti na příklad, jakéhož nám poskytuje množství (větší
část s námi obcujících). Aniž máme následovati těch, jenž jméno majíce
křesťanů, pohanský vedou život; a cos jiného vyznáním, cos jiného obcováním
osvědčují: a jakož Apoštol praví – „Vyznávají, že by
Boha znali, skutky ale zapírají.“ “ (Tit. 1, 16.)
„Raději se dobrým příkladem řiďme,“ tak nás
povzbuzuje sv. Augustin, řka: „Probuď se, o duše křesťanská! Uvažuj,
jak mnohé tisíce Svatých ušlapanou pro tebe učinili stezku. Tou kráčeli
mučenníci, kráčeli panicové a panny, kráčeli manželé a vdovy a jiní ze všech
stavů; a ještě se lekáš? Poučuje tebe onen, jenž jest cesta, pravda a život.
Cesta v příkladu, pravda v zaslíbení, a život věčný v odplatě.“
A sv. Stibor
dokládá: „Ve všem svém obcování příkladu svatých lidí šetř, šlépějí lidí
svatých a spravedlivých následuj.“
Hospodářů zvlášť
povinnost jest, o čeleď svou pečovati.
Sv. Tomáš Wilanov mluví ke všem hospodářům a
hospodyním takto „Neříkej: já čeledínům pokrmi dávám a povinnovanou mzdu platím,
o duše své nechť se sami starají, nejsem já knězem. Ne, tak neříkej; neboť
v den soudný tvůj i jejich Pán požádá z nich přísný počet od tebe.“
Sv. Augustin
píše: „Nechť i každý hospodář uzná, že jest v domě svém jaksi
kazatelem, a že pod tímto jménem jest povinen otcovskou lásku rodině své. Pro
Krista a život věčný nechť všech svých svojátek napomíná, vyučuje, nabádá,
trestá lásku jim prokazuje a kázně ať nezanedbává. Takto bude ve své domácnosti
duchovní, ano v jistém způsobu bude tak i biskupský vykonávati úřad,
slouže Kristu, aby napotom byl s Ním na věky.“
Sv. Jan Zlatoústý praví: „Každý, může,
pokud jen chce, býti učitelem bratří svých. Tyť sice nemůžeš napraviti celou
obec. Ovšem; než ty můžeš k dobrému povzbuditi, přiměti ženu svou. Tyť nemůžeš
k celému sboru mluviti jako kněz. Ovšem; ale ty můžeš syna svého přivesti
na lepší cestu. Ty nemůžeš vyučovati všechen lid. Ovšem; ale ty můžeš napraviti
čeládku svou. A těchto žalův není přes příliš nad sílu tvou, a vyučování takové
nepřevýšuje míru vědomostí tvých. Kněže nemůžeš často v domě svém míti: ty
ale, maje dotčené žáky své každý den okolo sebe, můžeš choti své, dítkám svým,
čeledi své i večer i u stolu i po celý den dávati dobrá naučení.“
Sv. Augustín píše: „Nemůžeť hříšník
doufati milosrdenství od Boha, kterýž milosrdenství nečiní vinníkům svým. Nechť
tedy opustí člověk vinu častou, aby zasloužil věčného dobra dosíci. Chceme-li
duše své od škvrn hříchů očistiti, neupírejme proti nám se proviňujícím
milosrdenství, aby nás v den odměny k dosažení milosrdenství Božího
milosrdné skutky podporovaly. Kdo chce, aby se Bůh nad námi smiloval, ať se
smiluje nad svými vinníky. Co nejbezpečněji může doufati odpuštění, kdo uvykl
jiným odpouštěti.“
Sv. Nil vypravuje, že „znal člověka,
který jednou po svém nepříteli kamenem hodil, avšak chybiv ho, svého vlastního
syna na blízku stojícího do oka udeřil. Syn oslepl. Nevidíme tu trest Boha
vševědoucího? Otec chtěje jiného uškoditi, své srdce bolestně ranil.
Z toho se učme, že nemáme po svém nepříteli zlořečením, co kameny, metati.
Poručeno nám, za nepřátele se modliti, a ne jich kletbami obsypati.
Sv. Augustin
píše: „Kdo z Ducha Božího cností nabývá, tak se spravedlnosti
oddává, že i své nepřátelé miluje, a sice tukovou láskou miluje, která žádá,
aby z nenávistníků a utrhačů stali se napravení společníci, a do
království věčného se dostali.“
A na jiném místě
píše sv. Augustin: „Všecky lidi z celého srdce milovati se snažme, modlíce
se, aby kdož dobří jsou, stali se lepšími a v dobrém setrvali, zlí pak
rychle se polepšili, toho se lekajíce, čím Pán pohroziti
ráčil, řka: „Jestliže neodpustíte lidem vin jejich, aniž Otec váš odpustí
vám hříchů vašich.“ (Mat. 6, 15.) S Jeho pomocí spíše se přičiňujme,
aby se na nás splniti mohlo: „Odpouštějte, a bude vám odpuštěno.“ (Luk. 6, 37.) V naší moc
jest složeno, a v den soudný souzení budeme, odpouštějme všechněm nepřátelům
svým, abychom s čistým svědomím se modliti mohli: „Odpusť nám viny
naše, jakož i my odpouštíme vinníkům svým.“ “
Stibor Belusista
říkával: „Nepřátelství zapiš vodou, aby co nejdříve v zapomenutí
vešlo.“
Sv. Stibor biskup
učí: „Kdož by tebe, abys mu odpustil, požádal, učiň to rád a
vděčně. Nevracujícího se zase k tobě pojmi. Odpusť, aby i tobě bylo
odpuštěno. Promiň, aby i tobě prominuto bylo.“
Sv. Augustin dí: „Jest-li zlý
bližní tvůj, odpusť mu, byvše nebyli oba zlí.“
Ze srdce máme odpustiti nepříteli svému.
„Ne na oko, nýbrž
ze srdce odpustiti máme nepříteli svému,“ dí sv. Jan Zlatoústý, „žádnou zášť neb
hořkost nemáme nositi v srdci svém, ale býti ochotni, prokázati mu dobrodiní.
Jakým chceš, aby k tobě Bůh byl, takovým ty buď provinilému bližnímu
svému.“
Sv. Augustin
píše: „Kdokoliv prosícímu a poklesku svého želícímu ze srdce nepromine,
ten a takový žádným způsobem se nedomnívej, že by mu od Pána odpuštěny byly
hříchy jeho, poněvadž Pravda klamati nemůže, an dí: „Takť i Otec můj
nebeský učiní vám, jestli že neodpustíte jeden každý bratru svému z srdcí
svých.“ (Mat. 18, 35.) Strašná to výpověď! Kdo se při tomto tak
velikém hromobití neprobudí, nespí, alebrž mrtev jest.“
Sv. Bernard
napomíná: „Chceš-li, aby nic neostalo bez pomsty, odpouštěj rád
srdcem, ústy a skutkem. Nenávidí tě kdo v srdci, ty ho miluj ze srdce;
uškodil tobě kdo ústy, otevři ústa svá k vroucí modlitbě za něho; ublížil
tobě kdo skutkem, prokazuj mu dobrodiní a lásku. O blahoslavená msta, smiřující
bližního, líbezná před Bohem.“
Důležité pohnútky, proč nepříteli odpustiti máme.
Sv. Chrysolog (Serm. 67.)
píše: „Člověče, jelikož nemůžeš bez hříchů býti, a vždy žádáš, aby
hřích byl odpuštěn tobě, vždycky odpouštěj. Tolikrát promiň, mnoholikrát, aby
tobě odpuštěno bylo, žádáš: ano, poněvadž chceš, aby vše bylo, prominuto tobě,
i ty všecko odpusť. Rozuměj ó člověče, že odpustiv jinému, sám sobě jsi
prominutí udělil.“
Sv. Augustin
praví: „Tak jak my soudíme, soudí Bůh i nás. V naší moci jest
to takřka, jak od Soudce souzeni býti máme. Jestliže milosrdně soudíme, kdož se
proviňují proti nám, milosrdně soudí nás též Bůh, jenž hřešíme proti Němu.
Řiďme se tedy dle příkladu, jakž nás nabádá učitel národů, řka: „Odpouštějte sobě
vespolek, má-li kdo proti komu jakou žalobu; jakož i Bůh v Kristu odpustil
vám, tak i vy čiňte;“ (Kolos. 3, 13.), to jest, jakož Bůh v Kristu hříchy
odpustil vám, rovněž odpouštějme i my těm, kdož se prohřešují proti nám.“
Sv. Stibor píše: „Nikterak
odpuštění nedojdeš, leč sám odpouštěti budeš. A byť pak ten nepřítel tvůj ani
se tobě nepokořil, ani tebe za odpuštění neprosil; však proto ty jemu přece
z pravého srdce odpusť, ty z mysli své všecku proti němu nechuť
vypusť, ty jemu darmo promiň, ty sám od sebe odpusť.“
Sv. Jan zlatoústý
učí: „Není možné aby člověk, který bližnímu svému prominul, úplného nedosáhl
odpuštění. Vždyť jest Bůh nad nás nevyslovitelně milosrdnějším.“
Láska k nepřátelům vznešená cnost.
Sv. Řehoř praví: „Nepřátely
snášeti, jest cností před lidmi; je však milovati, jest cností před Bohem:
poněvadž jedině Bůh onu oběť přijímá, kterou před Jeho očima na oltáři dobrého
skutku plamen lásky zapaluje.“
Sv. Bernard
říkával: „Milovati nepřátele jest spíše věc Božská, nežli lidská.“
Cutymius dí: „Láska
k nepřátelům jest všeliké cnosti korunou a vrcholem.
Námitky marné. Jak praví sv.
Jarolím: „Mnozí praví, že jest nemožné milovati nepřátely své, ale Kristus
Pán dí: „Milujte nepřátely své, dobře čiňte těm, kdož vás
nenávidějí.“ (Mat. 5, 44.)“
Věz tedy každý,
že Kristus Pán nepřikazuje věcí nemožných, nýbrž dokonalých.
Pán Ježíš co učil slovem,
ztvrdil to svým příkladem, vise na kříži v největších bolestech, odpustil
nepřátelům svým, ano On se za ně nebeskému Otci modlil.
Příkladem tímto i
sv. Štěpán odpustil nepřátelům svým a modlil se za ně. Sv. Jakub žalobníka svého
obejmul. Sv. Ambrož svému zrádci po dlouhý čas pokrm podával. Sv. David odpustil Saulovi.
A tak mnoho jiných svatých dle příkladu Pána Krista a z synovské lásky pro
Krista Ježíše odpustiti svým nepřátelům i svým mučitelům.
Pročež napomíná
sv. Augustin: „Nemůžeš se ani chudobou vymlouvati, že ti nelze
k bližnímu milosrdným býti, ale však můžeš a máš každého milovati, a tomu,
kdož se proti tobě provinil, ze srdce odpustiti.“
Sv. Jan Zlatoústý
dokládá: „Jak lehko jest odpustiti? Není třeba dalekých a obtížných
cest, ani peněz, aniž slov mnoha. Chtěj – a tím vystačíš.“
Pravá láska se
jeví nejen k živým bližním, nýbrž i k zemřelým. Miluj i v Pánu
odpočívající a pomáhej jim z muk do radosti, neb čekají na tvou modlitbu.
Jako člověka
obveseluje dobrý a dlouho očekávaný posel, tak modlitba věřících obveseluje
duše. Jistě všecka slova při mši svaté zdají se jim jako ty nejchutnější krmě.
Kristus Pán sv. Gertrudě řekl: „Modlitby, posty,
zpověď, přijímání, almužna a jiní dobří skutkové, které mi za věrné dušičky
obětuješ, jsou mi tak příjemné, jako bys mne pokaždé se svými penězi ze zajetí
vykoupila. Zaplatím tu lásku časem svým dle všemohoucnosti a nejštědřejší
dobrotivosti mé. Pokaždé, když se za dušičky modlíš, zdá se mi, že vidím ruce,
které jim pomoci a je z ohně do radosti přenésti chtějí.“
Aniž se
strachuj, že dávaje dušičkám své modlitby, nic sobě nezanecháš.
Když se sv. Gertruda za jednu duši
modlila, Syn Boží každému jejímu dobrému skutku za ni obětovanému ráčil něco
přidati ze svých zásluh. A jako to, co sám ráčil přidati, tak to, co ona jeho
Božské velebnosti obětovala, dal a vrátil jí, aby za svou dobrou vůli dvojí
odplatu měla v království Božím.
(Obšírnější
pojednání o tomto předmětu nalezneš zde na den všech věrných dušiček.)
*18.5.1920 - † 2.4.2005
John Paul, ora pro nobis peccatoribus,
Ad revidendum in caelo,
Amen.