J. Pleva napsal
: Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské
Tak milý bratře hned za prvé,
neřekl bych, že jsou to vysloveně nepřátelské články vůči někomu, (
jeden z nich je dokonce od Tebe), jsou to články které většinou nějak o
něčem vypovídají. Určitě jsou většinou kritické, a jsou-li snad místy i
nepřátelské, pak nikoli vůči celé Jednotě bratrské, ale pouze k její
jisté části. Vážený pane redaktore,nejsem redaktor, ale přesto bych si
dovolil pár poznámek též připojit. Když jsem po hodně dlouhé době zase
jednou zavítal na GranoSalis, byl jsem zděšen záplavou nepřáelských
článků o Jednotě bratrské. Píšete, že nesnášíte manipulaci, přitom tyto
články obsahují neskutečně mnoho polopravd i prokazatelných manipulací
se skutečností, ano lží. Většina článků hovoří o určitých a snadno
ověřitelných faktech. Je proto až příliš laciné je všechny šmahem
prohlásit za lživé. Očekával bych spíše, že se pokusíš alespoň o vlastní
interpretaci událostí kolem tradičních sborů Jednoty bratrské. Ale vím,
že momentálně jsi v Americe i s celou Úzkou radou Jednoty bratrské v
České republice na synodu Světové Jednoty bratrské , tak doufám, že se k
naznačenému dostaneš, až se odtud vrátíš zpátky. Jinak Tvoji reakci
pokládám za až příliš emotivní a nevěcnou, a tak věřím, že též přejdeš k
reálnějšímu tónu. A vy to všechno sázíte jeden za druhým, zdá se, že
většinu doslova v posledních dnech, bez ohledu na aktuálnost, aniž by
vás zajímalo, co je na tom pravdy nebo jak se věci skutečně
odehrály. Předně, většina zde zveřejněných článků je již dlouhá léta na
internetu, avšak ohlas na ně byl zatím minimální. Využil jsem tedy
možnosti, které nabízí Grano Salis, a přiblížil jsem je zde dalším
sestrám a bratřím k posouzení. Shoda s dobou synodu UF je zde spíše
náhodná, rozhodně nebylo mým cílem, aby se většina těchto článků zde
objevila v této době. Ale stalo se. Nu, doufám, že Velká stránka nejsi
jenom Ty a Úzka rada, a že někdo z této stránky se rovněž k publikovaným
článkům vyjádří.Říkáte, že milujete svobodu slova - to je krásné, ale
cožpak svoboda slova ve vašem pojetí znamená, že je možno libovolně
kohokoli urážet a kydat na něj špínu? V tom jste mě milí bratři,
případně sestry hluboce zklamali, takovýto přístup já osobně za
křesťanský nepovažuji. To samozřejmě možné není. Že se však pouze jedná
o kydání špíny na neposkvrněné anděly, to budeš muset nejprve prokázat.
Svým způsobem to je i kydání špíny, ale spíše to vidím jako špínu z vaší
"Velké stránky" . Naprosto pak nechápu, proč publikujete dokumenty až 4
roky staré, bez ladu a skladu, bez souvislostí, návaznosti...? Jde vám o
senzace? To prostě zveřejníte, jak vám kdo co pošle, ať je to jakýkoli
blaf či blábol? Jak už jsem uvedl - část dokumentů je už na internetu
možná i 4 roky, některé, jsou ale i z letošního roku, navíc, než se něco
zdokumentuje a nechá se to vykrystalizovat, chvilku to trvá. Proto to
zpoždění. Prostě jsem byl zvědav na názor těch ostatních a tak jsou ty
dokumenty tady. A neřekl bych, že jsou to blafy nebo bláboly. Vím ovšem
i o tom, že jste se co by Velká stránka snažili podobné dokumenty
blokovat a zpochybňovat. Máš v tom i kus pravdy - špinavé prádlo se má
prát doma. Mělo se prát doma. Ale nepralo se a tak jsem ho rád nechal
vyplout na povrch. Nezajímá vás, že to někomu ubližuje, a nezeptáte se
aspoň hypoteticky, pracovně, zda to někomu neublíží neprávem? Řeknu Ti
to hned na rovinu, vy a především Ty jste se takhle chovali zcela
plánovitě a vůbec vás nezajímalo, jestli někomu ubližujete nebo ne. Tak
jakým právem se tady dožaduješ podobné spravedlnosti? Stále ještě právem
silnějšího? Měl jsem dojem, že jste informační projekt, a pokud se
nazýváte křesťanským, čekal bych větší odpovědnost, než u světských
médií - zejména v takto citlivých záležitostech. Je jenom škoda, že
stejně odpovědně, jak se zde dožaduješ, jste se nedokázali zachovat
především vy z Velké stránky.Chcete být seriózní? Pak bych si
představoval, že když vám dojdou podobná obvinění a urážky o nějaké
církvi nebo skupině křesťanů, že kontaktujete onu skupinu, zjistíte, jak
se věci mají z jejich strany atd apod. Za prokázané urážky a obvinění se
Ti rád veřejně omluvím. Ale víš velmi dobře, že mi to zatím nehrozí.
No,
nebudu vám radit, jen se modlím, aby nás Pán Bůh chránil před takovou
novinařinou. Je mi moc a moc smutno, protože od křesťanů bych takové
jednání skutečně nečekal. Já se zase stále modlím, aby nás Bůh chránil
před Velkou stránkou, v novinařině se teprve orientuji, to je pravda, a
nejvíc je mi smutno právě z vašeho jednání s naší tradiční menšinou.
Mám
jeden zásadní dotaz: Znamená to, že GranoSalis jsou stránky
proticharismatické? Kdosi na nějaký článek replikuje, že by ho zajímalo
vyjádření charismatiků - jak asi, když jsou tupeni a špiněni, aniž se o
tom vůbec dovědí??? A kdo jsou ti charismatici, kterým se nadává a
kterým jsou ve vámi zveřejněných článcích připisovány tak hrozné
věci? Já sleduji na Grano Salis široké názorové rozpětí a to je i to, co
mne tu zajímá. Pokud jde o označení "charismatik", i mně se zdá dosti
nepřesný a nevypovídající, přesnější se mi zdá termín "letničář", ale
vžil se termín charismatik. Pro mne charismatici je označení pro skupiny
a sbory mladých, nezkušených, impulsivně a povrchně věřících a většinou
svými vůdci různě manipulovaných křesťanů. Ale neodbočujme do teorie,
buďme konkrétní. Mohu vás ujistit o tom, že v Jednotě bratrské jsou
nejen tzv. charismatici, ale i řada necharismatiků (předpokládám, že
vaším kritériem bude nejspíš mluvení jazyky?), a na druhé straně ve
skupině, která se nazývá Ochranovský seniorát, jsou lidé, kteří o sobě
veřejně prohlašují, že "cizími jazyky" aktivně mluví. Co je měřítkem,
kdo je charismatik? "Mluvení jazyky" pokládám jenom za jednu z
naprostých charismatických směšností , nikoli za dělící čáru, a že by v
OS někdo ještě "mluvil jazyky", to mi není známo. Ale zase mne těší, že
je nás tolik, že všechny ani neznám. Pokud to nemíníš tak, že občas
mluvíme třeba německy nebo anglicky. Jste ochotni se na stránkách GranoSalis omluvit a pravdivě informovat čtenáře, že Jednota bratrská je
církví otevřenou všem lidem, kteří milují Pána Ježíše Krista, kde může
každý najít svobodu a prostor k osobnímu růstu i službě druhým a nikdo
nikoho nenutí "mluvit jazyky"?
Po té sérii by to bylo spravedlivé a na
místě. Mně se nyní jeví Velká stránka Jednoty bratrské jako církev
otevřená všem lidem, kteří si naprosto nebudou dovolovat jakoukoli
kritiku svých nadřízených, budou nadšeně souhlasit s autoritami, budou
mít hodně peněz na placení desátků. Ale možná to až tak hrozné není, ale
ani to není náš aktuální problém, k tomu se pomalu blížíme. Konflikt v
Jednotě bratrské měl mnoho aspektů. Vedle teologických otázek (i ty zde
samozřejmě byly, ovšem zdaleka nehrály hlavní roli: jen posloužily jako
snadno srozumitelná, úderná hesla) hrály hlavní roli mocenské ambice
těch, kdo stáli ve vedení církve za minulého režimu a chtěli se tam
udržet navzdory vůli církve,Konflikty o mocenské posty protínají dějiny
všech církví a Jednotě se také nevyhnuly. Ale boj o těch pár mocenských
postů se v Jednotě kryl se bojem o celkovou orientaci Jednoty jako
celku. Tradiční se snažili o zachování tradic Jednoty, charismatici
těmito hodnotami skrytě opovrhovali a prosazovali modernistické prvky. A
protože obě skupiny k sobě nenalezli cestu, došlo k rozkolu. Zvítězila
však jenom hrubá síla, nikoli síla idejí. dále odhalení manipulace,
zneužití pravomoci a strach z odkrytí finančních machinací s církevním
majetkem. Jestli toto chcete na vašich stránkách rozkrývat, tak do toho
jděte, ale poctivě! Nadávání na charismatiky je ubohé a nízké. O
finančních machinacích v Malé stránce mi není zatím nic známo a o tom,
jak to chodí ve stránce Velké mi rovněž samozřejmě není nic známo.
Je-li
něco jisté, pak to je skutečnost, že konflikt v JB nebyl sporem mezi "charismatiky"
a "necharismatiky". Jednota bratrská to říká od samého počátku v roce
1998 - leč toto jsou hesla, kterým církevní publikum rozumí a které
spolehlivě nabudí spravedlivý hněv... Co jiného je cílem těch článků,
než rozpumpovat adrenalin proti Jednotě bratrské? Mohu Ti rád napovědět
- cílem těchto článků je získat podporu mezi křesťany pro Malou stránku
Jednoty bratrské a postavit hráz hrubé síle a nepravostem stránky
stránky Velké. Je to ovšem nám známé křesťanské dilema - máme zlému
ustupovat a nebo se mu máme bránit. Máme těm, kteří nám berou střechu
nad hlavou přidat ještě kabát? A jak je vidět z některých reakcí, daří
se to. Jsem Ti vděčen, že to taky tak vidíš.Koho zajímají fakta, že
představitelé Ochranovského seniorátu po čtyřech letech přiznají, že
neříkali pravdu... Tak to skutečně je: Nejzřetelněji to přiznal B. Kejř
v červnu na Evropské regionální konferenci, která se konala v Benátkách
n. Jizerou. Zde byli přítomni zástupci Unitas fratrum - Jednoty bratrské
z řady evropských zemí: Německa, Holandska, Švýcarska, Anglie, Švédska a
B. Kejř přiznal, že to není otázka "charismatiků", že prý to "nyní
poznali". Nu, stejně je to málo platné, když GranoSalis v "aktuálním"
zpravodajství živí nelásku a zlobu vůči charimatikům materiály, které
jsou čtyři roky staré... Některé dokumenty píší historii, co jsou potom
čtyři roky proti věčnosti. Ve zveřejněných dokumentech jsou problémy
věčně aktuální a je jich tam k zamyšlení víc než dost. Je možné si tam ověřít například i Tvá zde publikovaná tvrzení.
Abychom si rozuměli, já
se nezastávám těch "charismatiků", kterým se na vašich stránkách spílá,
protože nevím, koho tím myslíte. Možná vám lidé, kteří se takto
nazývají, ublížili a byli to opravdu nějací fanatici, to nemohu vědět.
Já jen myslím, že pokud opravdu - cituji: nesnášíte manipulaci, a jste
alergický zejména, schovává-li se za nábožné řeči... zde máte
příležitost dostát svým zásadám. Jak je vidět, jsi stále nevinnost sama
ale máš možná zřejmě i trochu delší vedení, omlouvám se za levnou
invektivu, ale spíše bych řekl, že se snažíš trochu mlžit a
bagatelizovat vážný problém, který jsi pomohl založit. Tak, prosím, zkus
taky chvilku přemýšlet o své případné vině. Jeden svatý (Evald Rucký -
viz zpráva "nezávislé" vyšetřovací komise) snad bude Velké stránce
stačit. Což to ve skutečnosti není nádherná věc, být charismatikem v
biblickém smyslu - totiž člověkem, který od Boha přijal nebo přijímá dar
nebo dary milosti?Podle mého názoru každý křesťan (1) jednak JE charismatik, protože každý má nějaké CHARISMA neboli dar milosti -
přinejmenším dar věčného života (Řím 6,23). A i když toto slovo budeme
chápat v užším smyslu vyplývajícím z 1 Kor 12, jsem přesvědčen, že (2)
každý křesťan by MĚL BÝT charismatik, totiž měl by usilovat o rozvíjení
Božích darů a charismat a stát o to, aby v jeho životě Boží Duch působil
a projevoval se. Co je na tom špatného? Proč je toto slovo
nadávkou? Proč se zrovna toto slovo stalo skoro nadávkou? Musíš o tom
víc přemýšlet, pak Ti to jistě dojde. Nu nějak jsem se rozepsal. Abych
vás jen nekritizoval, když prosím, abyste se nepřidával k pomlouvačům,
jsem samozřejmě připraven k rozhovoru. Jenže co by vás zajímalo? Mohu
vám nabídnout desítky (možná stovky) stránek usnesení, zpráv a dokumentů
týkajících se odchodu skupiny kolem Halamových z Jednoty bratrské. Mohu
vám nabínout Závěrečnou zprávu vyšetřovací komise, která byla ustavena
pro zjištění obvinění proti libereckému sboru. V naší zemi se vystřídala
řada delegací ze světové Unitas fratrum (v roce 1988, 1999 dvakrát,
2000, 2001), v níž byli bratři z Anglie, Německa, USA, Surinamu,
Jamajky... Čtenáři Grano Salis si jistě již brzy budou moci řadu
dokumentů přečíst přímo v originále na internetu, kde ostatně již delší
dobu jsou k dispozici. Souhlasím s tím, že "charismatické" hnutí je
aktuální a módní celosvětovou křesťanskou vlnou a kam půjde vývoj, ukáže
jenom Bůh a nebo čas. Ale jak sis správně povšiml - konflikt a následný
rozkol v Jednotě bratrské nebyl prvotně způsoben rozumným charismatismem
( jeho excesy - abych byl konkrétní - válení se po zemi v křečích ,
chechtot a podobné chování co by projevy Ducha Svatého - však tento
rozkol jednoznačně urychlily). K otázce charismatického "hnutí" v
Jednotě bratrské se vyjádřili biskupové světové Unitas fratrum, k
situaci po odchodu této skupiny vydal řadu prohlášení Unity Board (orgán
předsedů 19 provincií svěrové Unitas fratrum), který se jí zabýval na
svých setkáních na Aljašce v červnu 1999 a Jamajce v únoru 2000 a
připravil několik návrhů na smírné řešení. Jak jsem napsal, vše je na
internetu, takže Tě přátelsky upozorňuji, že prostor na jakékoli výmysly
je dost minimální. Abyste mi rozuměl: mně nejde o to, tuto věc otvírat.
Poté, co skupina kolem Halamových deklarovala, že nechce zůstat v
Jednotě bratrské, pouze upřesňuji - ve Velké stránce Jednoty bratrské,
ale ani to není úplná pravda, poté, co odmítla návrh jedné z komisí Unitas fratrum na zřízení samostatného distriktu,
lež jako věž - zřízení
samostatného distriktu pro Malou stránku
překazila Velká stránka. poté,
co se připojila k českobratrské církvi a založila své "ochranovské
sbory", po vyhození doslova na ulici požádala Malá stránka o druhé
členství v ČCE , jde tedy u Malé stránky o dvojí členství, v Jednotě
bratrské i v ČCE,nevymáháme jejich dluhy a pohledávky, kterými církev
zatížili (cca 2,5 mil.) a na jejich výpady se snažíme nereagovat. To
zatížení dluhy byly převážně celocírkevní půjčky na opravy církevních
budov , většinou zde byl nějaký kalendář splátek a podobně, k tomu, jak
doufám, se vyjádří povolanější bratři či sestry, jiná věc, že nevracíte
peníze, které jste sborům téměř doslova ukradli , a na tuhle výtku
opravdu nereagujete, to mohu potvrdit, Máme za to, že jsou pozitivní
úkoly, které církev má, a těch se chceme držet.
Není to vždycky snadné,
protože obsadili církevní budovy a brání našim členům, kteří se k nim
nepřipojili, ve vstupu i možnosti shromáždění. Milý bratře, přečti si
některé uvěřejněné příspěvky, ono to takhle vypadá, že Ty vůbec nic o
ničem nevíš.
Já ale vím, že jenom lžeš, jako když tiskneš. Žádné
církevní budovy jsme neobsadili, prostě se v nich i po vašem pokusu nás
administrativně zlikvidovat dál scházíme, a i když nás občas nějaké
katastrofické scénáře z dílny Velké stránky straší a postihují, zatím
ještě stále bráníme to, co nám patřilo a patří. A neznám nikoho, komu
bychom bránili v příchodu do našich modliteben, i když jsme museli
uvažovat i o případném násilném obsazení budov Velkou stránkou.
Přesto
jsme hledali domluvu, ale ochr. seniorát ČCE na Jednotu bratrskou podal
mnoho soudních žalob, takže nám nezbývá, než se bránit. Co dodat - že k
tomu se už jen říká, co zloděj křičí. Pokud jde o postoj světové Unitas
fratrum, faktem je, že Unity Board - orgán předsedů 19 provincií svěrové
Unitas fratrum - v posledním usnesení z Jamajky rozhodl, že ochr.
seniorát má (mj.) stáhnout soudní žaloby, omluvit se za pomluvy a
uzavřít nájemní smlouvy v budovách Jednoty bratrské, které užívá. Ani
jedinou věc tato skupina za rok a půl nesplnila, naopak podala nové
soudní žaloby a rozjeli další kampaně v jiných církvích, zejména ČCE.
Unity Board pouze navrhl některá řešení a doporučení pro rozloženou
Českou provincii, většinu z nich jste však odmítli - připomenu Ti -
vznik distriktu a jeho akceptace Úzkou radou, vzetí kazatelů zpět do
služby, vrácení zcizených peněz sborům. Pokud jde o nájemní smlouvy, je
to pro nás věc zcela zásadní a proto nájemní smlouvy nevítáme - kdo by
taky měl zájem si pronajímat své vlastní modlitebny, a dále, pokládáme
se stále za součást Jednoty bratrské, ale ne té, kterou z ní udělala
Velká stránka. Proto nebyly staženy žaloby proti prodeji sborových budov
a naopak, žalobu v Tanvaldě podala stránka Velká, divím se, jak málo jsi
zřejmě informován. Pokud jde o pomluvy, v některých doporučeních Unity
boardu se opravdu mluví o nějakých pomluvách a deflamacích, ale není to
nijak specifikováno, a pokud jde o dokumenty publikované zde na Grano
Salis, tak věřím, že tam nějaké pomluvy asi těžko najdeš. Na internetu
se tedy připojila i stránka GranoSalis. Líto mi to je, ale stránky jsou
vaše, odpovědnost nesete vy. Na Grano Salis jsem se připojil spíš jenom
sám ( ale bude to všechno taky potřebovat trochu času ), a odpovědnost
je zatím spíše moje. A pokud se Ti zdá, že redaktoři Grana mě trochu
podporují, tak to bude možná tím, že i oni byli kdysi postižení tím,
čemu se dnes říká charismatické praktiky. PS. Abyste měli nějaký novější
dokument, než jsou zprávy mnoho let staré, posílám vám naši reakci na
obvinění pražských farářů, které vyšlo nedávno v časopise Evangelický
týdeník - Kostnické jiskry. Tento dokument jsem téměř okomentoval již
tady, a proto nechávám jeho komentování ostatním.Přeji vám pěkný den a
zdravím. J. Pleva, Jednota bratrská Modlím se za Tebe modlitbou pro
členy a přátele Jednoty bratrské, tak jak nás o to požádali naši bratři
z kontinentálních sborů :
Pane Bože náš,
prosíme tě za synod v Bethlehemu.
Požehnej všem členům synodu a pomáhej jim k vzájemné důvěře
a porozumění při jednáních a rozhodováních.
Veď synod svým Svatým
Duchem. Obnov Jednotu bratrskou v celém světě v nové víře a v nové
lásce.
Dej aby synod byl pomocí a impulsem k živému svědectví o tobě v
chudých i bohatých zemích, v různých společenských systémech i v
oblastech neklidu a válek.
Prosíme tě za ty oblasti v Jednotě, kde je
vnitřní napětí, které ohrožuje jednotu.
Dej sestrám a bratrům na synodu
moudrost, vhled i trpělivost naslouchat, porozumět konfliktům a nalézt
cesty k řešení.
Zvláště tě prosíme za Českou provincii.
Pomoz , aby obě
strany byly slyšeny skrze své zástupce, skrze delegáty Kontinentální
provincie i prostřednictvím rostoucího počtu těch, kteří prosbě
seniorátu rozumí a požadují, aby byla přijata v lásce a pravdě. Pomoz k
dobrému a únosnému řešení, které bude spravedlivé.
Dej, aby synod byl
požehnáním pro celou Jednotu, její sbory i členy.
Amen