Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Milan.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 15466, komentáře < 7 dní: 518, komentářů celkem: 345381, adminů: 60, uživatelů: 4866  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 55 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Reakce libereckého sboru na rozhodnutí Sjezdu delegátù 2019
·Usnesení Sjezdu delegátù BJB 2019
·Ad komentáøe ke èlánku Biblické køesťanství, teologie a baptisté
·Americká ´´liberální´´ teologie
·Pásmo køesťanských básní
·Bojujme proti názoru, že každý má ve všem nárok na svou pravdu
·Odpovìï rakata docentu Mackovi
·Èervnové èíslo èasopisu Dobrá zpráva
·Informace z jednání VV dne 14. kvìtna 2019
·Prohlášení Výkonného výboru ke Sjezdu delegátù Bratrské jednoty baptistù 2019

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
99361485
přístupů od 17. 10. 2001

Grano Salis: Studijní materiály

Search on This Topic:   
[ Go to Home | Select a New Topic ]

Historie: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie
Studijní materiály

poslal karels

Kniha „Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele“ popisuje vznik starověkého Izraele ze tří hlav­ních úhlů pohledu, respektive zdrojů, které se snaží metodologicky držet v rovnováze a pouštět do roz­hovoru vzhledem k jejich výpovědním možnostem. Prvním je hmotná nepísemná kultura (archeologie), druhým písemné doklady nebiblické provenience (zvl. asyrské texty) a třetím biblické texty. 

Důraz je kladen na představení základních existujících teorií a jejich kritické zhodnocení vzhledem k tomu, jak pra­cují či naopak nepracují s uvedenými zdroji. Autorův pohled na vznik Izraele je kritický k některým tvrzením o raných počátcích Izraele stejně jako k potvrzování téhož na základě biblických textů. Za zásadní považuje rozpoznání a zohlednění konceptů paměti a identity, které hrají při utváření dějinného vědomí klíčovou roli. 
Vložil: Tomas v Středa, 24. duben 2019 @ 10:11:09 CEST (439 čtenářů)
Více... | 3365 bytů | 30 komentáře | Historie | Skóre: 0



Historie: Teorie vzniku Pentateuchu II.
Studijní materiály

poslal karels

Pentateuch byl podle tradičního pojetí napsán Mojžíšem. O tom svědčí již např. Josef Flavius a tento názor zastává celá antická a středověká židovská i křesťanská obec. V textu se však objevuje příliš mnoho rozporů.
Vložil: Tomas v Pondělí, 15. duben 2019 @ 09:05:29 CEST (184 čtenářů)
Více... | 13968 bytů | komentáře? | Historie | Skóre: 0



Historie: Teorie vzniku Pentateuchu
Studijní materiály

poslal karels

Pentateuch byl podle tradičního pojetí napsán Mojžíšem. O tom svědčí již např. Josef Flavius a tento názor zastává celá antická a středověká židovská i křesťanská obec. V textu se však objevuje příliš mnoho rozporů, které ukazují na to, že text nemá jednoho jediného autora ani nebyl napsán v jedné době. Mezi tyto jevy patří například:
Vložil: Tomas v Pondělí, 15. duben 2019 @ 09:04:34 CEST (185 čtenářů)
Více... | 8677 bytů | komentáře? | Historie | Skóre: 0



Život víry: Jan Heller – Význam smlouvy ve Starém zákoně
Studijní materiály

poslal karels

Hebrejsky smlouva je berít. O etmylogii a původním významu tohoto výrazu vedou odborníci už řadu let rozhovory. Zdá se, že nejpravděpodobnější je výklad, který slůvko berít odvozuje od akkadského birítu = pouto.
Vložil: Tomas v Středa, 10. duben 2019 @ 02:18:44 CEST (242 čtenářů)
Více... | 19655 bytů | 1 komentář | Život víry | Skóre: 0



Teologie: Literární postavy jako narativní kategorie v biblickém textu Ex 2,1–22
Studijní materiály

poslal karels

Literární postavu v textu vytváří povahové rysy, kterými je charakteristická, a ty jsou roztroušeny v celém příběhu. Povahové rysy se mohou v textu objevit jen jednou (popis zevnějšku postavy), nebo se opakují (jméno postavy).
Vložil: Tomas v Úterý, 02. duben 2019 @ 10:53:40 CEST (243 čtenářů)
Více... | 15505 bytů | 2 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Teologie: Narativní kategorie času v biblickém textu Ex 2,1–22
Studijní materiály

poslal karels

Čas v literárním díle nabývá různých podob. Rozlišuje se čas vypravování (čas vypravěče), který je dán volbou a použitím kompozičních prostředků, a čas vyprávěný (někdy označován jako čas syžetový nebo čas fabulární).
Vložil: Tomas v Úterý, 02. duben 2019 @ 10:47:45 CEST (252 čtenářů)
Více... | 16639 bytů | 2 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Americký novo-kalvinismus – „druhý život“ Jana Kalvína?
Studijní materiály

poslal Nepřihlášený

Novo-kalvinismem označujeme teologickou pozici a s ní spojené hnutí, které zhruba v posledním desetiletí rozčeřilo hladinu teologického diskursu v části církví evangelikální provenience v USA a jemuž se dostalo i vydatné mediální pozornosti. [1] Nejproblematičtějším prvkem tohoto oživení či oživnutí post-reformačního kalvinismu (zda je to přímo aktualizace ženevského reformátora z hlediska základního náboje či ústředních myšlenek jeho teologického díla, by museli potvrdit znalci) je její soteriologie, její tvrzení či soudy o lidské spáse, resp. o tom, kdo je nebo může být spasen. 
-----------------------------------------------------------
[1] Tento trend nesmíme zaměňovat s holandským neokalvinismem, protimodernistickým, ale zároveň proti-pietistickým teologickým hnutím z konce 19. století, jehož nejznámějším představitelem byl teolog, novinář a posléze i státník Abraham Kuyper. Asi bychom tu jakési tematické spojitosti našli, ale svým základním zájmem (Boží obnova všeho stvoření) a mnohými svými důrazy (milost se týká celého kosmu, nejen určitých lidí, a Boží prozřetelnost pečuje i o padlého člověka) je holandský neokalvinismus spíš antitezí novo-kalvinismu americké ražby. 
-----------------------------------------------------------

Vložil: Tomas v Neděle, 10. březen 2019 @ 21:06:15 CET (223 čtenářů)
Více... | 38841 bytů | 4 komentáře | Skóre: 0



Teologie: Výklad veršů vybraného biblického oddílu textu: Exodus 2,1–22
Studijní materiály

poslal karels

Kniha Exodus označovaná někdy též jako 2. kniha Mojžíšova, je druhá kniha Tóry neboli Pentateuchu a zároveň i Starého zákona. Kniha vypráví o odchodu Izraelitů z Egypta pod vedením Mojžíše a jejich putování pouští.

Vložil: Tomas v Čtvrtek, 28. únor 2019 @ 08:07:54 CET (592 čtenářů)
Více... | 19554 bytů | 36 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Život víry: Hesla Jednoty bratrské pro rok 2019
Studijní materiály

poslal karels

Program, který každý den zobrazí na obrazovce vašeho PC dva verše z Písma. Tento program je obdoba tištěných Hesel Jednoty bratrské. Chcete-li každý den začít práci s počítačem nějakým biblickým veršem, je tento program pro vás.
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 03. leden 2019 @ 12:00:03 CET (256 čtenářů)
Více... | 957 bytů | 1 komentář | Život víry | Skóre: 0



Poslední večeře či krvavá oběť?
Studijní materiály

poslal Nepřihlášený

[22] Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal, rozlomil a dával jim řka: »Vezměte! To jest mé tělo.« Počínání s chlebem je počínání hospodáře: vzíti chléb, požehnati, lámati a dávati spolustolujícím s výzvou, aby jedli. Ale slova, která hospodářův úkon doprovázejí, dávají mu zvláštní smysl. Ježíš mluvil aramejsky a tato řeč nezná kopuly »jest«. V Ježíšových ústech jeho slova zněla: »Toto — mé tělo.« Je tedy předem vyloučen smysl: toto jest reálně, skutečně mé tělo, tento chléb se mění nebo proměnil v mé skutečné tělo. O reálné ztotožnění chleba a těla, o reálnou přítomnost Ježíšova těla v chlebě nemohlo jít a nemůže jít. Slova mohla a mohou mít smysl jedině: Toto znamená mé tělo, chléb je symbolem, podobenstvím, obrazem mého těla. Lámání chleba pak je symbolem, podobenstvím, obrazem Ježíšovy smrti. Jeho tělu se děje totéž, co lámáním chlebu. Jako se chléb láme a ve své celistvosti ničí, tak se jeho tělo ničí smrtí. Chléb se však láme k pojídání, proto jim jej podává s výzvou, aby vzali a jedli. Tak i jeho smrt je obrazem, podobenstvím, symbolem užitku pro učedníky, který je obdobný užitku, jejž učedníkům přináší pojídání chleba. Chléb živí a to tím, že je lámán a ničen. Tak i Ježíšova smrt, zničení těla, je životem pro učedníky, životem arci duchovním. V čem záleží, není blíže vysvětleno. Je tu jen myšlenka: jako chléb slouží výživě, tak Ježíšova smrt slouží duchovní spáse. Jeho smrt má význam pro ně, oni mají duchovní podíl na požehnání jeho smrti, která je vyvrcholením a ověřením jeho díla. Společně pojídaný chléb také spojuje Ježíše s nimi i je mezi sebou navzájem. Jeho nastávající smrt tedy nezruší, nýbrž nově založí obecenství mezi ním a jimi i mezi nimi navzájem. Ježíš tedy dává význam tomuto obraznému úkonu: jednak jím oznamuje učedníkům smysl své smrti, jednak jim dává osobní účast na tom, co je jeho smrtí, jako vyvrcholením jeho díla, pro lidi získáno. Podobenstvím učedníkům vysvětluje smysl své smrti a svého díla i jejich účast na užitku té smrti a toho díla. Poznámka: Převzato z knihy Františka Kováře: Výklad Evangelia Markova

Vložil: Tomas v Pátek, 21. prosinec 2018 @ 08:31:32 CET (2087 čtenářů)
Více... | 6373 bytů | 237 komentáře | Skóre: 0



Život víry: Jan Heller: Násilí – bezpráví – náprava
Studijní materiály

poslal karels

Násilí? Co s ním? Kde má kořeny? Zřejmě dost hluboko. Osobně se mi nelíbí a velmi těžce nesu, že se rozmáhá a prostupuje celý náš život: zavraždění lékaři, potlučení sanitáři jsou jen jedním z viditelných příkladů.

Vložil: Tomas v Čtvrtek, 25. říjen 2018 @ 09:41:29 CEST (1439 čtenářů)
Více... | 5468 bytů | 164 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Teologie: Různé užití hebrejského vav
Studijní materiály

poslal karels

Hebrejské písmo je písmo, jímž se zaznamenává hebrejština, jidiš a ladino. Vav je páté písmeno hebrejské abecedy. Článek si vzal za cíl vysvětlit, že hebrejské vav je mnohem víc významově různorodé, než aby znamenalo prosté „a“. ​

Vložil: Tomas v Pátek, 28. září 2018 @ 20:49:19 CEST (576 čtenářů)
Více... | 6614 bytů | 5 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Teologie: ZÁKLADNÍ VZTAHY UVNITŘ BOŽÍ TROJICE
Studijní materiály

poslal BohemianAnonymus

Vložil: Tomas v Čtvrtek, 24. květen 2018 @ 23:44:42 CEST (1900 čtenářů)
Více... | 8759 bytů | 162 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Kontrasty: Historie inkvizice
Studijní materiály

poslal unshaken

 Bratří kazatelé (dominikáni) již dlouho nenalezli heretika, který by mohl být postaven před inkvizici. Dokonce se jim ani nedařilo nalézt udavače, který by „uštknul“ a tím oznámením umožnil konání inkvizičního procesu. Začali se proto domnívat, že tím ztratí vážnost a lidé na ně zapomenou. Vymysleli proto lest. Osobně začali doručovat dopis manželkám bohatých šlechticů, ve kterém stálo:

„Milá paní!
Bratří kazatelé Vás ubezpečují svou přízní a láskou k Vám. Musíme Vám však oznámit, že Váš manžel je podchycen v inkvizičních spisech. Je ve Vašem zájmu, aby jste ochránila Vaše děti, sebe a Váš majetek a přiměla jakýmkoliv způsobem svého manžela, aby se sám dobrovolně dostavil k nám a vyznal se ze svých hříchů. ….“
Vložil: Tomas v Úterý, 10. duben 2018 @ 11:57:49 CEST (480 čtenářů)
Více... | 2874 bytů | 2 komentáře | Kontrasty | Skóre: 3



Teologie: Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel
Studijní materiály

poslal karels

Mám pro čtenáře Grano Salis něco speciálního. V současné studii se budu zabývat biblickým textem z knihy proroka Izaiáše. „Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel.“ (Iz 45,15)
Vložil: Tomas v Neděle, 04. březen 2018 @ 19:33:29 CET (1627 čtenářů)
Více... | 15723 bytů | 122 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Teologie: Struktura biblické knihy Exodus
Studijní materiály

poslal karels

Všechno v knize Exodus je dobře chronologicky uspořádané a zdá se, že tohle uspořádání tvoří jakousi kroniku událostí od útlaku Izraelitů v Egyptě Ex 1,1-22 až do chvíle, kdy Hospodinova sláva naplnila stan setkávání Ex 40,34-3.

Vložil: Tomas v Úterý, 16. leden 2018 @ 15:13:25 CET (545 čtenářů)
Více... | 17368 bytů | 6 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Teologie: Kniha Kazatel varuje před přicházejícím Soudem
Studijní materiály

poslal karels

Článek vznikl hlavně díky myšlenkám z vyučování profesora Jacquese Doukhana v rámci biblického týdne, který jsem strávil společně s členy církve Adventistů sedmého dne[1].

Vložil: Tomas v Pondělí, 28. srpen 2017 @ 20:15:17 CEST (694 čtenářů)
Více... | 5659 bytů | 18 komentáře | Teologie | Skóre: 4.5



Z internetu: Štúdium Zjavenia Jána-Pod Povrchom
Studijní materiály

poslal skalaa

Pozývame Vás k štúdiu poslednej knihy Biblie Zjavenie Jána

Vložil: Tomas v Úterý, 27. červen 2017 @ 18:55:28 CEST (939 čtenářů)
Více... | 16 komentáře | Z internetu | Skóre: 0



Teologie: Kalvinismus jako způsob života
Studijní materiály

poslal Nepřihlášený

Radka Páchová


Kalvinismus vznikl v šestnáctém století díky působení Jana Kalvína. Navazoval na luteránství a zwingliánství. I když kalvinismus přejal některé myšlenky luteránství, stavěli se jeden proti druhému. „Kalvinisté považovali luterány za vlastně nereformované, za katolíky maskované rouchem bohabojnosti. Luteráni by zase nikdy neuznali, že kalvinismus je „legálním“ náboženstvím: kalvinisty házeli do stejného pytle s novokřtěnci...“[1] Učení se rozšířilo po celé Evropě i mimo ni. Svojí povahou byl směrem nejenom náboženským, ale také sociálním. Kalvinismus dal vzniknout dalším náboženským směrům, jako například puritánství aj.
Vložil: Tomas v Pátek, 07. duben 2017 @ 00:22:08 CEST (1753 čtenářů)
Více... | 21222 bytů | 14 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Teologie: Biblická hapax legomena v knihách Samuelových
Studijní materiály

poslal karels

Dostala se mi do rukou práce švýcarského starozákoníka Prof. Waltera Dietricha – Hebräische Hapaxlegomena in den Samuelbüchern. S výsledky jeho práce se budu nyní sdílet[1].

Vložil: Tomas v Neděle, 26. únor 2017 @ 22:28:06 CET (1014 čtenářů)
Více... | 17530 bytů | 6 komentáře | Teologie | Skóre: 5




Stránka vygenerována za: 1.57 sekundy