Re: Re: Re: Růženec a tak vůbec (Skóre: 1) Vložil: jirka_ v Čtvrtek, 24. duben 2008 @ 12:11:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | A já děkuju za nominaci toho článku - to mě nenapadlo, ale uznávám, že si to vážně zaslouží.
Jinak ano, vím, že mě nepřesvědčuješ k mariánské úctě, ale větou "Jen si myslím, že by se nekatolíci měli vyvarovat toho, aby s vaničkou vylili i dítě." jsi vystihl přesně a stručně to, co jsem se pokoušel vyjádřit v komentáři výše. Ale nejen nekatolíci! Ruku dám po rameno do ohně za to, že v tomto mi podobných katolíků, co dítě už vylili a třeba o tom ani neví, jsou spousty, takže i jim může být ten článek ku prospěchu.
Ohledně umění a sakrálních předmětů - se sochami a uměleckými díly nemám problém, pokud to slouží k tomu, k čemu byly určeny - totiž k přiblížení toho, co si člověk těžko představuje a k prohloubení prožitku. Jasně, je to nebezpečné, v co to může přerůst (pražské jezulátko apod.) - ale vem si zase třeba typické barokní Boží muka nebo kříže podél cest (které vypadají tak hezky). Pocestní se před nimi odjakživa pokřižovávali, a nikoho by asi přesto nenapadlo tvrdit, že je to modloslužba, že někdo chová úctu k tomu kříži samotnému. Porozumět středověkým symbolikám a ikonám určitě složité je, těm ikonám asi obzvlášť - ikony se totiž nemalují, ale píší, jak jsem kdysi slyšel na Vltavě v pořadu jim věnovaným. Hlavně musejí být jednoduché kompozicí, ale s hlubokým mystičnem, které na druhou stranu (myslím si) dodnes cítíme. Že papežové brojili proti četbě Bible prostým lidem jsem nevěděl (i když už tu jednou něvo tom smyslu zaslechl), a taky to nechápu:(
Začínám se ale pomalu taky obávat, aby zase nevyšel článek "Hyperion přiznal, že nevěří v princip Sola Scriptura a čte katolické knihy" ;-)
Ještě by mě ale zajímal Tvůj pohled na jinou snad ryze katolickou záležitost, které jsme se nedotkli: jak se stavíš ke zpovědi? |
| Nadřazený |
|