Re: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 13. září 2021 @ 07:20:42 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Ano, mám to tak, Voto a je to určitě moje věc. Byť nejen moje.
Dobře píšete, že potopa pro Noeho či moře pro Izrael neznamenaly potopení. Nebylo totiž účelem potopit v potopě Noeho, ani nebylo účelem potopit v moři Izrael. Účelem potopy bylo potopit zkažený svět, zachránit Noeho od zkaženého světa. Účelem zavřeného moře bylo potopit Egypt, zachránit Izrael od Egypta. Určitě nejsou ani jedno ani druhé obrazné, ale skutečné.
To je také účelem křtu ve vodě. Určitě není podstatné to potopení či ponoření či smočení člověka, který patří Bohu. Křest také není obrazný, ale skutečný, je to skutečná záchrana od starého života a od světa.
Vaše ješu neřeším, ani jeho učedníky, co k čemu přirovnali, ty se netýkají ani jednoho, ani druhého, ani křtu. Potopa za Noeho ani přechod moře Izraelem ani křest nebyly ani narození dítěte, ani obrození, ani očištění od provinění, ani obrození jako čistý, ani obraz. Alespoň nevím o tom, že by se za potopy či za přechodu moře někdo narodil nebo byl někdo očištěn od provinění.
Cizinec
|
| NadřazenýRe: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Vota v Pondělí, 13. září 2021 @ 09:03:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | >>To je také účelem křtu ve vodě. Určitě není podstatné to potopení či ponoření či smočení člověka, který patří Bohu. Křest také není obrazný, ale skutečný, je to skutečná záchrana od starého života a od světa.<<
Dovolím si nesouhlasit, Cizinče. U toho "křtu", což tedy znamená z řečtiny ponoření, určitě podstatné je, aby byl ponořen, přímo potopen do vod, ten, kdo je křtěn. Smočení není ponořením ani polití vodou není ponoření.
Ono křťení, křest, se samozřejmě také děje, když je vykonáván křest.
Při křtu vodou, o tomto se bavíme a ne o křtu učení, člověk vchází do vody, vnoří se člověk do vody a z ní se zase vynoří a z vody vyjde. Pokud máte na mysli jiný křest, a zřejmě ano, ať už učení či ducha, nenoří se člověk do vody, ale do učení a do toho ducha. Nicméně vždy jde o ponoření, tedy sebe vnoření do čehokoliv.
>>Alespoň nevím o tom, že by se za potopy či za přechodu moře někdo narodil nebo byl někdo očištěn od provinění.<<
O ničem takovém také nevím, tedy pokud nebudu mít na mysli samotnou Zemi u potopy a u přechodu Rákosovým mořem mysl Jisrae'ele od strachu z Micrijců. |
]
Re: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 13. září 2021 @ 20:18:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Dovolím si nesouhlasit, Cizinče.
Dobře nesouhlasíte, Voto. Špatně jsem to napsal, nesrozumitelně. Omlouvám se.
Člověk, který patří Bohu, ten, který žije s Bohem, ten se nepohřbívá, nepotápí, neponořuje do vody. Není to potřeba. Podobně, jako se nepotopil Izrael, jako se nepotopil Noe.
Potopil se Egypt, potopil se hříšný svět okolo. To je princip křtu, stejně jako princip potopy či Egypta přikrytého mořem.
Nevím, zda je vám to srozumitelné, lépe vysvětlit neumím.
Křest ve vodě se děje ponořením těla, a to celého těla, pod vodu, to nerozporuji. Smočení ani polití není ponoření, není křest. O tom ale nebyl můj příspěvek - ten byl právě o srovnání s potopou a přechodem moře, jako základními prvky, které odpovídají křtu.
Hezký den Cizinec |
]
Re: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Vota v Úterý, 14. září 2021 @ 08:05:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | >>Nevím, zda je vám to srozumitelné, lépe vysvětlit neumím.<<
Ani není více třeba, Cizinče. Pochopil jsem, jak to myslíte.
>>Křest ve vodě se děje ponořením těla, a to celého těla, pod vodu, to nerozporuji.Smočení ani polití není ponoření, není křest.<<
No, a o tm jsem taky psal. Je to podstatný rozdíl, odklon od toho, co se dělo s Noachem a také s Jisra'elem, když procházeli Rákosovým mořem.
>>O tom ale nebyl můj příspěvek - ten byl právě o srovnání s potopou a přechodem moře, jako základními prvky, které odpovídají křtu.<<
O tomto jsem také psal, že jak potopa Země, tak přechod Jisra'ele Rákosovým mořem, neodpovídají tomu, když je člověk křtěn, tedy ponořen do vod. Nejde tedy v žádném případě o nějaký předobraz křtu, ale ten křest je obrazně přirovnáván k těmto událostem.
A jen tak mimochodem, v křesťanských písmech je napsáno, že ten křest vás "nyní zachraňuje" nikoliv tak, že odstraňuje vaši tělesnou špínu, ale tak, že je vaší odpovědí dobrého svědomí B-hu. Tím se ovšem dostáváme z kontextu toho napsaného k těm, kdo byli při potopě světa pro své neuposlechnutí zahubeni a jejichž duchům měl Ješu vyhlásit zvěst o svém zmrtvých vstání, aby povstali znovu k životu, tedy byli vzkříšeni z mrtvých skrze jeho z mrtvých vstání. A tady už jde opravdu o předobraz, který se má naplnit v odpovědi B-hu dobrého svědomí křesťanů. Jenže ... křesťané nejsou kontextově pozorní :) Třeba se stanete výjimkou ;)
A to smytí tělesné špíny s očistou svědomí má samozřejmě mnoho společného. Jako se čistotný člověk, který se zašpiní, třeba jen zapotí :), necítí čistý, vnímá se nečistý, a má potřebu se celý umýt ve vodě, má také svědomitý člověk potřebu se očistit v Mikvi, být tedy očištěn B-hem. A proto se také Židé očišťují v mikvi. Vchází do ní už se svědomím vědomým si svých vin a vychází z ní se závazkem B-hu zachovat si před Ním svědomí čisté. A čisté svědomí vnímá, pakli na něm ulpí nečistota a má potřebu se očistit.
Tak asi takto. |
]
Re: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 15. září 2021 @ 07:19:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Nejde tedy v žádném případě o nějaký předobraz křtu, ale ten křest je obrazně přirovnáván k těmto událostem.
Voto, tak jinak: Ta událost s potopou a Noem a s Izraelem a přechodem moře se stala pro nás, pro naše poučení. Abychom názorně rozuměli tomu, jak Bůh jedná.
Hezký den |
]
Re: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Vota v Středa, 15. září 2021 @ 08:36:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | >>Voto, tak jinak: Ta událost s potopou a Noem a s Izraelem a přechodem moře se stala pro nás, pro naše poučení. Abychom názorně rozuměli tomu, jak Bůh jedná.<<
Cizinče, tak ne :) Křest, co by ponoření do vod, je v křesťanských písmech jasně připodobněn těmto událostem. Jde o podobenství. A to hodně násilnou formou. Pokud se podíváte do řečtiny daného místa v 1.Pt 3, snad zjistíte, že jen málo překladů porozumělo tomu textu tak dobře, jako kraličtí překladatelé.
Psal jsem Vám to už, že ten přest je připodobněn k oné popisované události pisatelem listu 1.Pt. A tam je jasně uvedeno, že ten křest má očišťovat, avšak nikoliv tělesnou špínu, a že takové omývání nezachraňuje, ale že zachraňuje dobré zpytování svého svědomí před B-hem, po křesťansku skrze vzkříšení toho Ješu, tedy jde o vzkříšení toho dobrého svědomí z nečistoty vin.
Nikoliv tedy potopa Země, kdy Noe nebyl s rodinou zatopen, ale před utonutím zachráněn, a nikoliv přechod Rákosovým mořem, kdy Jisra'el nebyl vodami zatopen, vody je nepřikryli, mohou být obrazem či předobrazem - tj.podobenstvím křtu. To násilné přirovnání křtu k těm dvěma událostem je nepřehlédnutelné. Jde tedy toliko o podobnost výslednou, tedy že byl Noach zachráněn, Jisra'el zachráněn, a křesťan, že je zachráněn před zhoubou, ale způsoby se jednoznačně liší. Navíc je do toho právě zakompována mikev, kde právě nejde o omytí tělesné špíny, to se už před mikví vykonává v jiné místnosti, kde se člověk omyje a očistí sám, ač i toto má svůj duchovní význam. A ona zhouba u křtu je podle křesťanských písem, vyjít ze zvrácenosti světa, zachránit se od zvrácenosti pokolení, ze své zvrácenosti. A to je o tom, že na to člověk kladně před B-hem odpoví a změní své jednání a smýšlení. Žádné lusknutí prstů a stal se zázrak. Ač tedy to zázrak je, když třeba lhář přestane lhát. Ale zároveň je to běžná lidská schopnost silné vůle sebenápravy, změny, jít si za cílem.
Pokud rozumíte, pak veškerá další porovnávání, která provádíte, jsou naprosto zcestná. Ale to si musíte sám přečíst a pochopit z toho křesťanskýho textu. |
]
Re: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 15. září 2021 @ 09:12:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Voto, Petr znal křest a věděl, co prakticky znamená, stejně, jako my dnes. Popsal tedy téma dobře, psal z praxe a věděl, jak křest zachraňuje - stejně, jako máme tu zkušenost my a ta zkušenost souhlasí s tím, co Petr psal. A ta zkušenost je analogická k tomu, co zažil Noe při potopě a Izrael při přechodu moře.
S vašimi ješu a jejich nápady či silnou vůlí sebenápravy a dalšími věcmi, co píšete, téma křtu nesouvisí. Křest je záchrana stejně tak pro ty, co mají silnou vůli, jako pro ty, co silnou vůli nemají a nikdy neměli a ješu u toho potřeba nejsou.
Zato je tu toho potřeba dobré svědomí, svědomí očištěné Bohem. A dobrá a jediná logická odpověď Bohu za to, co pro člověka udělal.
Hezký den Cizinec |
]
Re: Zjevení Janovo 3, 15-16 (Skóre: 1) Vložil: Vota v Středa, 15. září 2021 @ 17:51:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Inu, Cizinče, popasujte se s tímto textem, jak to právě Vy jen umíte a dokážete :)
21K čemuž připodobněn jsa nyní křest, i nás spaseny činí, ne to tělesné špiny smytí, ale dobrého svědomí u Boha dotázání, skrze vzkříšení Ježíše Krista. |
]
|
|