Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: wollek v Středa, 21. únor 2018 @ 10:27:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Toníku,
děkuji. Zatím se k tomu vrátím jenom stručně (z časových důvodů), snad budu moci více později.
Předně, řada či většina těch veršů patří mezi mé oblíbené a pro mne dobře známé. A myslím, že většinou jim rozumím, že se opravdu jedná o všechny lidi (ale výjimky tam budou, což spíše usuzuji z kontextu celého Písma).
Pár poznámek:
//Tomu "vy všichni" rozumím: Vy všichni, vyvolení i nevyvolení. Tedy i Petr, Tomáš a další. Tedy že se nestalo, že by nějací "vyvolení" neodpadli. A opravdu všichni pak odpadli a Ježíše opustili.
Myslím, že na popis událostí, které se týkají stavu věci na počátku vzniku církve, musíme být někdy docela opatrní, pokud jde o jejich výklad a jejich interpolaci a zobecnění do celých dějin církve a období milosti. Toto se týká zejména Skutků, kde některé záležitosti byly víceméně jednorázové, dočasné. Ani nevím, zda tato myšlenka je primárně z mé hlavy, ale určitě jsem takový názor četl i z pera renomovaných církevních učitelů (minimálně jednoho, i když už nevím, kterého :-) )
A tím, co mi píšeš o 'odpadnutí po ukřižování', jsem si uvědomil, že to nejspíše patří do téže 'kategorie' - ukřižování a smrt Krista (jednorázová událost v dějinách) byla tehdy zřejmě pro učedníky a apoštoly šokem. Oni neměli to poznání, co máme my dnes, dva tisíce let po té. Byli zmateni, obětovali chození s Pánem Ježíšem rok(y) života a najednou byl mrtvý. Prostě těžko věřili jeho slovům, že bude vzkříšen. A tak odpadli. Bylo to však před tím, než byl dán Duch Svatý, před tím než byla ustanovena církev, tj. 'shromáždění vyvolaných' v pravém smyslu slova.
Jinak zrovna zde tomu všichni rozumím spíše selektivně, i když je to v tomto případě zcela nepodstatné. Vnímám to jako zdůraznění toho, že odpadli všichni ti, co Mu byli blízko, blízcí. Těžko mohli odpadnout třeba ti, co jej nechali ukřižovat. Neměli jak odpadnout, neboť Pánu Ježíši nevěřili nikdy. Opravdu to všichni tu podle mého zahrnuje všechny, kteří do té doby Ježíši věřili, ale nikoliv ty ostatní. Snad uznáš sám, že ti ostatní neměli od čeho odpadnout :-).
A ano, věřím, že Ježíš v podstatě umřel za všechny lidi, že Kristus smířil sebe/Boha se světem, i tomu, že Bůh si přeje, aby všichni lidé uvěřili a byli zachráněni.
Ale taky věřím, že to není možné, že to nenastane. Není to podle mne možné z přibližně stejných důvodů, jako nebylo možné stvořit svět bez zla, bez smrti, prostě nějaký ideální. Je to tedy má logická úvaha, se kterou nemusí ostatní souhlasit. Ale pokud je Bůh všemohoucí a vševědoucí, milující, milosrdný a neskonale dobrý, je sotva představitelné a připustitelné, že by vytvořil svět, na kterém je nyní tolik zla a vzpoury pro Bohu, když by měl možnost vytvořit svět bez těchto nešvarů.
Pro taky píši o vyvolených, stejně jako Písmo, a není mi příjemné hovořit o nevyvolených - ono je to spíše o rozhodnutí těch lidí nemilovat Boha. Bůh prostě vyvolí ty, kteří jej milují, resp. budou milovat věčně. A ostatní pak zůstanou venku. Nebude je přece nutit do poslušnosti, do lásky. To přeci nejde. Proto se mi líbilo jak jsi psal o svobodě v souvislosti s láskou.
Jednou věcí si nejsem jistý, a tak se Tě zeptám přímo. Věříš, že nakonec budou všichni lidé všech dob spaseni a budou s Bohem na věčnosti? Nebo věříš, že někteří budou odsouzeni a nebudou s Bohem věčně?
Pokoj Tobě,
wollek |
| NadřazenýRe: Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: wollek v Středa, 21. únor 2018 @ 10:37:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ještě jsem si všiml nepřesnost, která se mi jeví jako nepodstatná, ale když jsem se díval znovu na Tvůj bod dvě, tak bys mne pochopil nedobře:
píšeš: Bůh smiřoval svět se sebou, ne sebe se světem
a já: 'že Kristus smířil sebe/Boha se světem' => by opravdu mělo být lépe 'že Kristus smířil svět se sebou/Bohem'
Vnímám to běžně téměř jako ekvivalent, ale když si čtu Tvůj důraz, tak s ním v podstatě souhlasím. |
]
Re: Re: Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 21. únor 2018 @ 22:55:59 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Tak toho příspěvku jsem nevšiml až teď, moje otázka na tebe je tím zbytečná.
I když to je jádro toho, o čem jsme se bavili na začátku - zda Bůh nějak potřeboval průběžně měnit svůj postoj ke svému stvoření, nebo zda ten postoj potřebovalo a potřebuje měnit pouze stvoření. Ale tam už je zase slovo "potřebuje", takže to se nikam nedobereme.... ;-) |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: wollek v Středa, 21. únor 2018 @ 23:33:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Toníku, na toto zareaguji nejdříve. Snad jsi pochopil, že toto je pro Tebe nesmírně důležité, zatímco pro mne zcela irelevantní. Beru to tak, že na Tvou otázku týkající se tohoto nemusím odpovídat - patrně bych Ti vyjádřil souhlas.
Obecně věřím, že Bůh nic nemusí u sebe měnit, že nastavil jednoznačná pravidla. Zbytek toho, jak všemu rozumím já, si snad můžeš 'posbírat' různě z mých komentářů a odpovědí. Nebo se klidně na něco konkrétního zeptej přímo.
Pokud jde o 'potřebovat', tak jsem si to nyní vypsal z Písma, protože opravdu před Pánem neprožívám, že by On něco potřeboval. Asi jediná zmínka, že Bůh něco potřeboval, bylo oslátko :-) (Mt 21:3, Lk 19:31, Mk 11:3) - jsou to lidé, co mají nějaké své pozemské potřeby. A ty skutečné jejich Pán naplňuje (Fil 4:19, 1 Tim 6:17, Lk 12:30, Mt 6:8 a 32). Kromě toho jsme to my, kdo potřebují vytrvalost :-) (Žd 10:36).
Bůh opravdu nic nepotřebuje, ani nemusí sebe měnit. Možná potřebuje milovat. Možná potřebuje být spravedlivý. Ale možná prostě musí být spravedlivý a svatý, protože takový je ze své podstaty a nemůže se zapřít. Já si raději myslím a věřím, že Bůh nepotřebuje nic, ale přeje si milovat své stvoření, a mít s ním oboustranný dobrovolný vztah. Myslíš si, že se na tomto základním můžeme shodnout? |
]
Re: Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 21. únor 2018 @ 22:53:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | Jinak zrovna zde tomu všichni rozumím spíše selektivně, i když je to v tomto případě zcela nepodstatné. Vnímám to jako zdůraznění toho, že odpadli všichni ti, co Mu byli blízko, blízcí.
Aha, promiň.
Opravdu velmi nepřesné a zavádějící vyjádření z mé strany k tomu odpadnutí. To "všichni" tam samozřejmě nevnímám "univerzálně" pro všechny doby a krajiny, ale pro ten konkrétní okamžik. Dal jsem to jako příklad toho, že od Boha odpadli i zjevně vyvolení. Nemyslel jsem tím to, že ten verš říká všude a všem, že odpadnou.
A ano, chápu, že to bylo v době, kdy apoštolové i učednici ještě nebyli křesťany, v době, kdy nebyl dán Duch svatý a že to není precedent k tomu, že je dnes nutné pro každého odpadnout nebo důkaz toho, že vyvolení dnes mohou odpadnout. Klidně je možné, že vyvolení dnes opadnout nemohou, to nevím. Tehdy je Bůh odpadnout nechal a přesto to nebyl "problém" pro jejich spásu. Přes to, že odpadli, tak Bůh své slovo dodržel a spasil je. Tedy kromě toho jednoho, který se prolitoval až ke smrti a pokání nepoznal.
Stejně tak dnes znám lidi, kteří nikdy neodpadli od Boha. Věřím tedy, že jistě mohou být lidi, kteří od Boha neodpadnou ani jednou.
Ta část s odpadnutím byla spíše komentář k tématu "vyvolení nemohou odpadnout" a netýkala se článku.
A ano, věřím, že Ježíš v podstatě umřel za všechny lidi, že Kristus smířil sebe/Boha se světem, i tomu, že Bůh si přeje, aby všichni lidé uvěřili a byli zachráněni.
O to mi šlo. Jestli se na některých těch místech, kterým rozumím univerzálně, shodneme. Speciálně k tématu článku "Bůh na Ježíše nechal dopadnout vinu nás všech", "Skrze spravedlivý čin jednoho člověka přišlo na všechny lidi ospravedlnění k životu." a "Bůh totiž všechny uzavřel pod neposlušnost, aby se nade všemi slitoval." To byl základ, o kterém jsem mluvil.
Pokud se shodneme, že toto platí na všechny, na vyvolené i nevyvolené, můžeme se bavit dále.
Pak je tu dotaz z mé strany. Píšeš, že Kristus smířil sebe/Boha se světem.
Jak jsi na to přišel? A k čemu by se Bůh smiřoval se světem?
Při tvé úvaze, že Bůh "musel" stvořit svět tak, jak ho stvořil (pochopil jsem tě snad dobře?), jaký vidíš důvod k tomu, aby se Bůh smiřoval se světem? Dává ti nějakou logiku, aby se Bůh smiřoval s tím, co sám stvořil tak jak to stvořil a "musel" to tak stvořit?
Věříš, že nakonec budou všichni lidé všech dob spaseni a budou s Bohem na věčnosti? Nebo věříš, že někteří budou odsouzeni a nebudou s Bohem věčně?
Ani to, ani to. Pro mne to určitě není "buď" a "nebo". Navíc nevím. Věřím zcela jistě, že někteří lidé budou odsouzení a dostanou trest - budou to ti, kteří budou souzeni "pozdě", ve chvíli, kdy už nebude čas na pokání, jako je teď. To je jasně napsané v písmu. Nebudou tedy zachráněni od soudu.
Je pro mne otázka, co bude "výsledkem soudu, výsledkem trestu", co bude "po tom trestu". Nezdá se mi, že by k tomu písmo něco jasného říkalo, kromě toho, že "všechno stvoření bude chválit Boha".
Z toho se mi zdají jen dvě logická východiska - anihilace problematických, nebo jejich náprava tím soudem a trestem. Náprava soudem a trestem mi přijde mnohem logičtější, navíc je to víra církve od poměrně rané doby, byť není v písmu jasně napsaná.
Pokud by tam byla likvidace části lidí, pak by verš ve stylu 'všechno stvoření jsem slyšel volat: „Tomu, jenž sedí na trůnu, a Beránkovi dobrořečení, úcta, sláva i moc na věky věků!“' zněl poněkud podivně.
Navíc by Ježíš dost zklamal - dostal za úkol smířit všechno s Bohem a nepovedlo se mu to?
Naproti tomu třetí varianta středověká, tedy nějací lidé, kteří při věčném utrpení v pekle Bohu navěky zlořečí, mi přijdou v příkrém rozporu s těmi místy Izaijáše i Zjevení.
To o soudu a nápravě už jsem ti psal asi třikrát. Je to nějak pochopitelné?
Toník |
]
Re: Re: Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: wollek v Čtvrtek, 22. únor 2018 @ 00:40:22 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Toníku,
//Aha, promiň.
Prosím, za nic se mi neomlouvej, opravdu si nemyslím, že je to potřeba. Sdělujeme si své postoje, líbí se mi Tvůj přístup a chci jej poznávat. Je o to zajímavější, když se neshodneme přímo, hned. Tuto konkrétní věc jsem se snažil vysvětlit obšírněji, snad to dávalo smysl. A budu se snažil reagovat i na vše ostatní, co je pro mne nějak zajímavé, tedy 'challenging' :-)
//že to není precedent k tomu, že je dnes nutné pro každého odpadnout nebo důkaz toho, že vyvolení dnes mohou odpadnout. Klidně je možné, že vyvolení dnes opadnout nemohou, to nevím.
Ono záleží spíše na definici odpadnutí, způsobu odpadnutí, hloubce odpadnutí.... naprosto se neodvážím toto nějak zásadně posuzovat. Víš, toto poznáme až v nebi, až uvidíme, kdo opravdu byl vyvoleným. Jediným měřítkem toho, kdo je vyvolený v tom smyslu, jak tento pojem používá Písmo, je podle mé víry to, kteří lidé budou opravdu věčně u Pána - jinými slovy jsou zapsáni v knize Života. Mohou tomu předcházet libovolné životní události, selhání, 'odpadnutí', cokoliv - podstatné je, kdo byl zachráněn pro věčnost s Pánem.
//Přes to, že odpadli, tak Bůh své slovo dodržel a spasil je.
Přesně tak. A to je úžasná Boží milost. Jeho slitování nezná mezí :-).
//Stejně tak dnes znám lidi, kteří nikdy neodpadli od Boha.
Toto bych si možná s jistotou nedovolil tvrdit o nikom (ač sám si nepamatuji, že bych kdy od Boha nějak zásadně odpadl. A třeba u manželky také ne - ale prostě to neřeším) - pro mne spíše byla zajímavá zkušenost, když jsem poznal křesťany, kteří se jevili jako velmi duchovní, vlivní ve sboru, kteří byli výrazní mezi mládeží... ale před Pánem jsem záhy prožil něco jiného (dneska bych mohl říci jejich ne-'vyvolení'). Oni skutečně od Pána odcházeli. A jeden případ byl pro mne extrémní - Pán mi to dal prožít celkem jasně - a o týden později tento bratr byl mimo Boha. Pro mne byl významný tím, že den před tím, než jsem se obrátil k Pánu Ježíši, strávil jsem s ním dost času, a hodně jsme si povídali (neznali jsme se, ten den jsme se viděli poprvé). A během pár let mi Pán dal poznal, že právě tento bratr 'není vyvolený' - jeden týden jsem toto slovo prožil, a následující neděli na shromáždění bylo svědectví, kde jeden z mládeže, který tomuto bratrovi byl blízko, oznámil, že se dotyčný vydal na svou vlastní cestu, mimo Boha - byl to tehdy šok pro všechny. I pro mne, to se přiznávám. Pochopil jsem však aspoň trochu, jak toto probíhá (někdo by řekl 'funguje').
//Pokud se shodneme, že toto platí na všechny, na vyvolené i nevyvolené, můžeme se bavit dále.
Ano shodneme. Myslím, že Písmo toto praví celkem jednoznačně.
//Při tvé úvaze, že Bůh "musel" stvořit svět tak, jak ho stvořil
Tu otázku už odpovídat 'nemusím' :-) (nemám námitek), ale věřím, že Bůh opravdu musel stvořit takový svět, jakým se stal nyní, jak jej známe dnes. Vyplývá to však spíše z mých logických úvah, než z Písma samotného, které toto prostě neřeší. A tak to je i třeba brát. Pro toho, kdo zlo v současném světě považuje za samozřejmost, nijak mu nekolidující s jeho 'zdravým' rozumem, je zřejmě lepší toto neřešit. Sám s tím problém nemám, ale je to pro mne významné z hlediska argumentací vůči inteligentním lidem, kteří Bohu nevěří a mají zdánlivě opodstatněné námitky. Pokud se s tím svěřím mezi křesťany, tak jenom tehdy, pokud si myslím, že by mělo smysl můj postoj vystavit konfrontaci či zkoušce s názorem někoho podobně uvažujícího - nepovrchního, někoho, jehož názory též procházejí poměrně přísnou a opodstatněnou logikou. Většina lidí se spokojí s vysvětlením, že za zlo mohou lidé, kteří jsou neposlušní Bohu - a tečka. Pro mne je to málo, i když s tím souhlasím.
//Navíc by Ježíš dost zklamal - dostal za úkol smířit všechno s Bohem a nepovedlo se mu to?
Nevnímal bych to jako zklamání. Vnímal bych to úplně stejně jako 'zklamání' z toho, že už tento svět, který aktuálně známe, není dokonalý. Ale je Bohem prokletý. Své postoje naznačuji průběžně - a bohužel neznám jiné postoje, které by mi dávaly opravdu smysl do všech důsledků.
Proč by Ježíš měl zklamat, a zároveň nezklamal Bůh tím, že mu odpadl satan, později Adam s Evou, a později téměř celé lidstvo, když na něj poslal potopu a zůstal jen Noe a pár vyvolených? Nedívám se na to nic z toho jako možné možné zklamání. A ani se tak na to logicky dívat nedokážu.
//Naproti tomu třetí varianta středověká, tedy nějací lidé, kteří při věčném utrpení v pekle Bohu navěky zlořečí, mi přijdou v příkrém rozporu s těmi místy Izaijáše i Zjevení.
Ano souhlas. Ale svůj názor jsem změnil až na základě výkladu Myslivce, což už jsem několikrát zmiňoval. Desítky let jsem věřil na věčné utrpení - možná ne přímo v pekle (hádes/šeól), ale někde ano. Momentálně věřím na skutečný zánik těch, co nechtějí být s Bohem a milovat Jej do té míry, aby se mu už nikdy navěky nevzpřeli (druhá smrt). Takto mi to dává smysl největší. Je to však vše spíše teorie, řekl bych pro uspokojení vlastního intelektu - což je v mém případě poměrně hodně důležité. Snad i proto mne baví se o tom bavit s někým, u něhož předpokládám, že nad danými tématy přemýšlí docela logicky a není jen v zajetí tradic či běžně přijímaných (a mnohdy nedostatečně uspokojivých) výkladů či dogmat.
//To o soudu a nápravě už jsem ti psal asi třikrát. Je to nějak pochopitelné?
Jestli myslíš ten restorativní trest - pak se mi to nejeví jako opodstatněné Písmem, ani jako logické. Představa, že trest postupně povede k nápravě úplně všech stvořených lidí, je pro neuchopitelná a nelogická - ve světle Písma. Nevěřím na neodolatelnou Boží milost, kterou myslím hlásají kalvinisté, nevěřím na to, že by to obstálo před kritickým myšlením těch, kteří křestanství nevěří vůbec. Věřím, že by takové pojetí naopak jejich nevíru utvrdilo.
wollek |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 08. březen 2018 @ 07:20:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.cizinec.com/ | To je jednoduché: Ježíš dostal nějaký úkol - aby smířil všechno s Bohem. Bůh naproti tomu nedostal od nikoho úkol aby satan neodpadl.
Tak o tom jsem psal, když jsem myslel "všechny".
K tomu jen můj názor, jak tomu rozumím k tomu, co jsme se bavili: To, co Bůh udělal pro všechny v Ježíši, bylo důsledkem Boží lásky, milosti a Božího odpuštění. Ne že by to, co Bůh v Ježíši udělal (přinesl oběť nejvyšší), způsobilo Bohu odpuštění.
Chápu. Tohle nevím. Mám představu, že Bůh je poměrně kreativní a nemusel, mohl to udělat jinak. Ale nevím jak ;-)
Chápu a nevím. Mne zase připadá dost nelogické někoho stvořit a pak ho zlikvidovat.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ježíš a lidská oběť (Skóre: 1) Vložil: wollek v Sobota, 10. březen 2018 @ 21:03:08 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | // To je jednoduché: Ježíš dostal nějaký úkol - aby smířil všechno s Bohem.
Jenže ten úkol dostal až na základě konkrétní situace (hřích a odpadnutí od Boha). Kterou buď způsobil Bůh je tak pro své potěšení. Nebo k tomu měl zásadní důvod, jež v podstatě nebylo možné překlednout. Vidíš ještě třetí variantu? (pak bych snad ty své dvě mohl upřesnit)
//Chápu. Tohle nevím. Mám představu, že Bůh je poměrně kreativní a nemusel, mohl to udělat jinak. Ale nevím jak ;-)
Neříkám, že vím. Přemýšlím, uvažují, nahlížím do Písma. Mohl to udělat jinak, jasně. Ale zeptám se, mohl to udělat lépe? (upřesňující info, např. v čem lépe, si nechám až podle Tvé odpovědi)
//Chápu a nevím. Mne zase připadá dost nelogické někoho stvořit a pak ho zlikvidovat.
Proč? (zkus se prosím u té odpovědi držet i Písma - v rámci potenciálního zjednodušení diskuze) |
]
|
|