Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Ingrid.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 16310, komentáře < 7 dní: 623, komentářů celkem: 407932, adminů: 60, uživatelů: 5132  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 179 návštěvník(ů)
a 7 uživatel(ů) online:

JirkaB
Frantisek100
Milka
ivanp
Danny42
Syntezator
cizinec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110873383
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Růženec a tak vůbec (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Neděle, 20. duben 2008 @ 22:07:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, legrační to každopádně je, a to jsem ani nevěděl, že je to z katolíků snad i většina, co růženec ani neznají...

Na odkaz jsem se díval, a máš pravdu, připomíná mi jakýsi "průřez" evageliem. Samozřejmě neodsuzuju to, že se ho někdo modlí - faktem ale (pro mně) zůstává, že aktraktivnější mi připadá asi jiný způsob modlitby. Jinak ty pověstné babičky ale můžu potvrdit, tento druh opravdu ještě nevyhynul a alespoň u nás jsou běžně k vidění, ranní růženec přede mší můžeš slyšet i na vlastní uši:)
...A pozdě bych chodit na mše jistě neměl, ale copak můžu za to, že jsou uprostřed hluboké noci;-) (pozn.: v tom byl s náma ajtíkama vždycky problém - jen na fakultě už to pochopili a přednášky na osm ráno jsou rarita)

Ale jsem si jistý, že by to mojí babičce nikterak nevadilo, kdybych jí řekl, že mi růženec představil nějaký protestant - a to ani za předokladu, že by dost dobře věděla, kdo takový protestant vlastně je:) Ale neboj, nikde to na Tebe neřeknu. A z kryptokatolíka si případně taky nic nedělej, s tím, co tady píšu já, už jsem stejně dávno buď protestantský agent, nebo katolický vytvářející "kouřovou clonu".
;-)

Ohledně Mariánské úcty: Za velice pěkný článek považuju tento. Ten bych snad dal povinně přečíst každému, kdo by chtěl přispívat do sekce Katolicismus! (přeháním, pochopitelně)
A když píšeš, že "na druhé straně se nemohu zbavit pocitu, že si protestanté jaksi - asi jako vzdor vůči ŘKC - neuvědomují její velikost a důležitost před tváří Boží", napadá mě ještě jedna poznámka. Nemám ponětí, jak je to u jiných katolíků, ale jakobych se v tomto opět řadil k prostestantům - proč? Možná, že jako vzdor vůči ŘKC taky - paradoxně. Pokud jsem totiž nepřijal mariánskou zbožnost v té podobě, jak mi byla nabídnuta, odmítl jsem ji tím nevědomky vlastně úplně, protože v jiné formě jsem ji nezažil. A teprve teď, jak jsi mi to napsal, si to začínám uvědomovat...


Díval jsem se na to Lumen Gentium a dostal jsem se ke třetí kapitole - takže jsem četl i ty pasáže katolících, nekatolících a Božím lidu - to jsi měl asi na mysli, že? Je to opravdu zvláštní. A jakoby čím dál víc pasovalo na mně to, co o svém působení napsal T.Halík: "Dávno jsem pochopil, že můj úkol není vyrábět ze všech duchovně hledajících "standardní katolíky" podle představ minulých generací, a myslím, že by mnoho kněží bylo ušetřeno velkých frustrací, kdyby vzalo na vědomí, že se budou setkávat se stále větším počtem lidí, kteří s námi budou ochotni jít třeba jen kus cesty nebo nebudou chtít sdílet plně všechno, čím se katolicismus kdysi snažil vyplnit a poznamenat všechny aspekty životního stylu člověka. Nebylo by spravedlivé házet tyto všechny tyto "částečně identifikované" do jednoho pytle a podezírat je všechny ze svévolného a laciného "vyzobávání hrozinek". Je mnoho lidí, kteří i při poctivé snaze zůstávají ve vztahu k našim církevním institucím v podobné situaci "za hradbami", v jakém poměru k jasně definovanému náboženskému prostoru "učitelů zákona" ocitali ti "celníci a hříšníci", ke kterým Pán měl tak pohoršlivě vstřícný vztah." Je tu totiž zmínka o dalším rysu katolicismu - "snaze poznamenat všechny aspekty lidského života". Ano, jakoby i to bych tam cítil, něco jako "závan starého světa", kdy náboženství bylo ještě opravdu tím religiem, jednotící složkou společnosti, kterou už ale dnes dávno nehraje. Mluvím o všech poutích, požehnáních, odpustcích...jakoby to byla jakási snaha o jednotný životní styl mě už kdysi napadlo, a teď tu čtu i z těchto řádků. Jenže jak včerejší taková snaha pro dnešního člověka je! Ve světě, který se čím dál víc institucionalizuje, kdy se o obstarávání aspektů lidského života jednotlivé instutuce doslova perou, mi takové snahy připadají jako z dob romanticky působící barokní scény s moudrým panem farářem coby nejvzdělanějším mužem v obci, který se laskavě stará o své ovečky. Kdepak...
Ale to by samozřejmě nebylo to hlavní, co působí fakt, že mnozí s katolickou církví ujdou třeba jen ten kus cesty, řekl bych. Přesto, mám-li mluvit za sebe, věřím tomu, že ten cíl společný s jinými křesťanskými církvemi ŘKC má - to už jsem tu psal - i to, že je proto pro mě církví křesťanskou. Pokud se ale kdy skutečně od této cesty oddělím, věřím tomu i proto, co jsem tu citoval, že to bude oddělení laskavé, s poděkováním ze strany mé a s přáním šťastné cesty na stranách obou. A tak to má asi být...

No, největší choroba křesťanství - nemyslíš, že spíš obecně největší choroba lidí? Ano, víra samotná asi složité teologické systémy nepotřebuje, máš pravdu - jenže lidi tou chorobou trpí:(. Shodneme se i v tom, že bychom ale oba kázali vodu a pili víno - ale pak už narážíme na tradici, která je realitou všude, nejen v ŘKC. Jestli je to snad taky ze vzdoru k ŘKC, podobně jako u Panny Marie, že se tradici v jiných církvích říká jinak nebo "se o ní nemluví", to nevím, ale co jiného to je než tradice, která všechny mimokatolické církve rozděluje? Asi ve většině případů půjde o výklad Písma, a ten je na ní přece ukotvený...
A k čemu bych se v tomto případě příklonil víc - to nevím. Vždyť jak taky ten problém rozhodnout, když každý verš mluví pomerně jasně? No a abych v rámci té své hereze dal poslední hřebík do své římskokatolické rakve, napíšu, že bych se napřiklonil ani k jednomu z výkladů přestože vím, který z nich zastává moje církev ;-)


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy