Nemyslíš, že to označení kananejská se týká národnosti, že se týká otázky kulticky čistého a nečistého? Tebe ani trochu nezaráží, že pro oslovení Ježíše používá čistě židovský mesiánský titul? Palestina prvního století byla z hlediska náboženství velmi pestrá společnost, kde se mísily všelijaké kulty. Ona klidně mohla patřit mezi tzv. bohabojné. Je to podobné tomu, kdybys četl, že někoho na ulici oslovil Arab a dovodil, že ten Arab je muslim. Může to být muslim, ale také křesťan, budddhista, ateista ... Pro nás je přece důležitá víra té ženy v Ježíše.
Odkud čerpáš své povědomí o víře Melchisedecha? Alexandrijská židovská tradice se tu rozchází s tou rabínskou, která ho ztotožňuje se Šémem, synem Noema. Jsou toho názoru, že bylo původním Božím záměrem zřídit kněžství skrze něj (Šéma), ale ten diskvalifikoval, protože ve svém požehnání uvedl napřed Abraháma a až pak Boha. Alexandrijci (např. Filon) v něm spatřují projev předabrahámovského a nežidovského monoteismu (něco jako Henoch).
Souhlasím s Tebou, že každý člověk je stvořen k obrazu Boha, který v sobě nese. Pokud se podíváš na různé náboženské systémy, uvidíš jejich inklinaci k víře v jediného či jednoho nejvyššího boha. To se zdá být člověku tak nějak přirozené a pro člověka logické. S tím termínem polyteista bych byl hodně opatrný, protože se je vždy nutné dívat na obsah za kulturně podmíněnými termíny. Nezřídka jsou ty spousty bohů k nejvyššímu stvořiteli v pozici podobné biblickým andělům či světcům v ŘKC. V hinduismy se setkáš s tím, že manželky boha jsou jakousi personifikací pro vlastnosti toho boha. Asi tak jako Písmo mluví o personifikované moudrosti.
Já jsem nepsal nic o tom, že jeden musí sdílet moji křesťanskou (trojiční) nauku, aby se klaněl stejnému Bohu jako já. Vždyť jsem přece jasně vysvětlil, proč věřím, že judaisté se klanějí stejnému Bohu, ne? Je tedy pravda, že i v rabínském judaismu (a SZ jako takovém) je místo pro pluralitu Božích osob v rámci jednoho bytí Boha, ale to je na jinou debatu. Rozlišuji dvě skupiny. Jedna se klaní Bohu na základě jeho sebezjevení a druhá pak bohu, který je konstrukcí člověka. Ty máš statisticko-religionistický přístup, který respektuji, ale se kterým nesouhlasím.
|