Ano, souhlasím, že další debata nemá smysl. Ten pro mě totiž ztrácí každá debata, kde ten, který má odlišný názor, sebevědomě a bez dalších argumentů prohlásí, že právě jeho názor je přijatý přímo od Krista, kdežto můj je jen plodem nějakého mého vlastního troufalého uvažování (ty), nebo negativního vlivu tradice církve (zdejší "protestanti" - někteří mluví v souvislosti s KC a PC rovnou o působení ďábla). Já rovněž věřím, že můj pohled je věrným pohledem Evangelia (tj. Ježíše), ale jsem vždy ochoten diskutovat věcně nad textem Písma a třeba s tebou i tradicí. Nikdo z nás přece nevěří něčemu, o čem si myslí/ví/věří, že není v souladu s Boží vůlí a slovem.
Ne, nemyslím si o tobě, že jsi troufalý a že si fandíš. Zastáváš tedy některé názory, o kterých si myslím/věřím, že jsou chybné. Ačkoli tu vidím neblahý vliv mnoha dávných i současných teologů a myslitelů, věřím a doufám, že jsi poctivý k sobě i k druhým. Mým cílem není kohokoli tu o čemkoli přesvědčit. Jde mi o to poznat, jak žijí a věří druzí křesťané, podělit se s nimi o svoji víru a život v Kristu. A pokud jde o moje názory a postoje, pak je chci jen konfrontovat s opačnými či odlišnými, abych je mohl znovu zvážit a opustil případně chybné.
Věřit či aspoň doufat v univerzální spásu není ani v KC a ani v PC důvodem pro exkomunikaci (v některých "protestantských" církvích však de facto ano). Protože jsem si jist, že ne vše, čemu věřím v souvislosti s Bohem je pravda, připouštím samozřejmě i možnost, že se pletu i v této otázce. Pak ale nevěřím ve skutečného Boha a Krista, ale v jakési modly. Pak toho skutečného Boha vlastně odsuzuji (odmítám jeho pojetí spravedlnosti; zpochybňuji, že je láska) a předpokládám, že on pak odsoudí mne. Doufám, že pak pro tebe v nebi bude radostí pohled na nás dolu, kde budeme věčně trpět, protože uvidíte vítězství Boží spravedlnosti (tak pěkně to popsal právě Akvinský), o které si já budu myslet svoje, pokud na to tedy budu mít v tom nepředstavitelném utrpení a bolesti, jak popsala Tereza z Avily, vůbec čas. Možná se s Vassulou budete bavit sázením se, koho že to Satan příště trefí lávou do hlavy. |