Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Alexej.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 332, komentářů celkem: 430035, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 570 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116765240
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dogmata - katolíci jako jehovisté? (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 26. leden 2013 @ 00:36:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Schizma

Ano, máš pravdu, že těch problémů bylo více. Jistě mezi ně patří i to tebou zmiňované. A stejně tak tam patří touha papežů ovládat celou církev. Přesto právě vyznání víry je hodně důležitým faktorem. 

Věčný život

Podstatnou otázkou je, co vlastně znamená aiónios zóé. Spojení "věčný život" není překlad, ale je to gramatický kalk a k tomu ještě špatný. Nechci zatěžovat dlouhým rozborem, ale přesto stručný nástin. Podržím se jen řečtiny (pro SZ tedy textu Septuaginty, který je pro výklad významu slov v NZ relevantní). Slovo aión se nejčastěji vztahuje k libovolnému časovému úseku, a to i v řádu dní. Aiónios je z něj přídavné jméno. Každé přídavné je determinováno podstatným jménem, které popisuje. Malost slona ve spojení "malý slon" je téměř vždy větší než malost myši ve spojení "malá myš" a i než velikost myši ve spojení "velká myš". "Dlouhé vrtání zubu" je kratší než "krátká dovolená" či "dlouhá dovolená". Přídavná jména navíc v sobě nesou vlastnost podstatných jmen, ze kterých jsou odvozena. Přípona -ios znamená týkající se, související s. Používala se např. u jmen, kdy byl název domovského města součástí jména. My to známe jako např. Klement Římský, Klement Alexandrijský. 

Pěkně to demonstruje třeba Abakuk 3,6 (číslování LXX je trochu odlišné), kde se mluví o aiónios (pro přehlednost neskloňuji) horách a aiónios cestách Božích. Je tam popsán konec v čase u "věčných" hor a my víme, že u nich nejde mluvit ani o nějaké věčnosti směrem do minulosti, protože byly stvořeny. Pokud bychom chtěli aión a aiónios překládat jako věčnost a věčný, spousta vět v Bibli nebude mít absolutně smysl. Např. Jonáš by byl v rybě navěky, tj. 3 dny. Sodoma a Gomora by dodnes hořely, protože je spaluje věčný oheň.

Otázkou je, jestli se spojením aiónios zóé opravdu myslí popis toho života z hlediska nějakého časového trvání. Pokud by aiónios mělo popisovat kvantitativně ten život, tj. život bez konce, pak je zarážející, že i ti věčně trpící v pekle mají věčný život (třeba ŘKC přece učí o nesmrtelné duši, ne? Proč dávat nesmrtelnost = život bez konce něčemu nesmrtelnému = žijícímu bez konce?). Jenže NZ často používá právě slova aión a aiónios v eschatologickém smyslu. Je důsledně rozlišován tento náš aión a pak aión budoucí. A právě aiónios se pak vztahuje k nastávajícímu věku naplnění, který však již proniká do věku dnešního (rodí se v něm). Kristus nám tedy neslibuje, že získáme možnost žít bez konce, ale mluví o kvalitě či podstatě bytí v nastávajícím věku. Aiónios zóé je tak terminus technicus pro stav ve věku naplnění. Samotná kniha Zjevení pracuje hodně s různými aióny (je jich tam víc než ty dva zmíněné), ale to by bylo na dlouhé povídání. V souvislosti se Zjevením je zajímavá otázka druhé smrti a ohnivého jezera, takže snad jen na zamyšlení - Zj 20,14 nás informuje, že smrt (opravdu je tam slovo thanatos) bude uvržena do toho jezera, o kterém se v souvislosti se Satanem mluví ve verši 20,10. Není mi vůbec jasné, jak by asi tak mohla být smrt nějak trýzněna. A pak, za co? Copak je smrt nějaká bytost, která byla stvořena či se nějak objevila a něčím zhřešila?

Takže ono aiónios zóé bychom měli překládat jako boží (= od Boha pocházející, angl. divine) život. Zvláštní na tom je, že jsem si právě uvědomil, že jsem se nechtěně a neplánovaně dostal k jedné z klíčových věcí v pravoslaví, totiž k theosis člověka. Je tu pochopitelně i vazba na aiónios kolasis (boží, od boha pocházející restorativní trest), ale to už je jiná otázka.

Bruslení a logika

Díky za upřímnost. Mně učení ŘKC přijde jako takový složitý uzavřený systém. A abych se vyhnul slovům jako autoreferenční, metalogický, tautologie atp., zkusím příklad. Papež 1: "Tento objekt je kruh." Papež 2:"Tento objekt je čtverec." Axion:"Papež 1 i papež 2 mají pravdu." Výsledek:"Tento objekt je čtverec, který má všechny rohy stejně kulaté." Když jsem se bavil se svědky o té třídě duchovních (ale i o jiných věcech), dostával jsem podobné odpovědi:"My nemáme duchovní." "Starší vykonávají úřad duchovních." Závěr:"Starší nejsou duchovní, ale pouze vykonávají úřad duchovních." Jediné, co mě na tom opravdu děsí, je fakt, že i pokud já sám žiju a uvažuju v podobném systému, je prakticky nemožné zjistit to.



| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy