Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Alexej.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16656, komentáře < 7 dní: 331, komentářů celkem: 430034, adminů: 60, uživatelů: 5253  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 570 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Frantisek100
rosmano
rebekah

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116760114
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Křest Páně - proč vla (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Čtvrtek, 24. leden 2013 @ 21:25:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já samozřejmě uznávám, že velké schizma bylo do značné míry výsledkem situace, která byla z velké části způsobena politickými jevy, na které neměl ani Řím a ani Konstantinopol vliv. Došlo k velkému omezení vzájemných kontaktů (barbarská invaze na Západě a faktické rozbití té části impéria, invaze slovanů, Avarů atd.). Za ještě důležitější však považuji kulturní a jazykové odloučení obou částí církve. Zatímco v minulosti se mluvilo na obou stranách latinsky a řecky, postupem času se Západ latinizoval a pro neznalost řečtiny se tak nečetly spisy z Východu, Východ byl řecký a znalost latinských autorů byla též mizivá. Rozdílné politické uspořádání také vedlo k odlišnému způsobu fungování Říma a Konstantinopole. Řím byl nucen jít cestou větší centralizace. Netřeba dodávat, že máš samozřejmě pravdu v tom, že na obou stranách najdeme nehodné biskupy. Řím podle mě pokulhával spíše v oblasti mravů a morálky, Východ pak častěji v oblasti víry. 

Na západě se začalo filioque používat už někdy v druhé polovině šestého století (standardně se uvádí koncil v Toledu z osmdesátých let šestého století, ale to je podle mě jen nejpozdější datum). Papežové se s tím nějak museli vyrovnat a zvolili podle mě přesně tu správnou cestu - povolili použití, ale odmítali doplnit posvátné krédo. O skutečném přijetí filioque papeži do kréda nelze podle mě mluvit dříve než v roce 1014 při korunovaci Jindřicha II. Na Východě začali filioque věnovat pozornost až v devátém století a bylo přijímáno vesměs odmítavě. Sergius (patriarcha Konstantinopole) těsně před tou korunovací (snad na základě dopisu z Říma) nezařadil svého jmenovce Sergia IV. do svého seznamu patriarchů, které se vedly v každém patriarchátu kvůli apoštolské posloupnosti. Jestli to ale byl nějaký záměr či gesto, nelze jasně tvrdit, protože ty seznamy nejsou úplné ani před tím - někdy i kvůli tomu, že informace o novém biskupovi jaksi nedorazily. Nemá cenu idealizovat si jednotu před schizmatem. Je pravda, že Východ a Západ se ubíraly jinými cestami v teologii a mnohé z toho, co se dnes vzájemně kritizuje bylo už rozdílem v tom prvním tisíciletí. I přes všechny rozdíly a nedostatek vzájemné komunikace žila celá církev v jednotě právě díky takovým věcem jako bylo posvátné krédo. Papež také neměl šťastnou ruku, když do Konstantinopole poslal právě cholerika Humberta. A Michael také nebyl právě umírněný, že?

Paradoxně si myslím, že filioque není vůbec překážkou jednoty. Římu by vůbec nedělalo problémy uznat právo ostatních patriarchátů držet se původní verze (vždyť to krédo je u vás stále platné!) a Východ by se mohl více snažit chápat obsah a důvody, které pro filioque máte. Nakonec zůstává faktem, že to jsou jen jakési přibližné pokusy něco vystihnout, a nikdo z nás přesně neví a vědět nemůže, jak se to s bytím Otce, Syna a Ducha má. Když jsem opravdu pilně studoval důvody pro a proti, často mě napadalo, že by těm teologům slušelo více pokory, protože Bůh není rozpitvaná žába na laboratorním stole.


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy