Re: Re: Re: Dogmata - katolíci jako jehovisté? (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 24. leden 2013 @ 20:55:06 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Odpovědí katolické církve na tvrzení, že kněz,
který je v v těžkém hříchu nevysluhuje platně svátosti (Hus tuším mluvil
hlavně o zpovědi), je ono ex opere operato, které tak leží v žaludku
Toníkovi.
Ahoj Slávku.
Působíš zde celkem vzdělaným a nestranným dojmem, ale občas ti to ujede ;-)
1. Mně docela vůbec neleží v žaludku Ex opere operato - nijak se jím nezabývám, nanejvýš jsem schopen napsat praktickou historickou zkušenost, kterou s tématem mám.
2. Hus nehlásal to, co mu připisuješ. Snad to píšeš z neznalosti tématu, či co, od tebe bych nečekal že budeš opakovat nepravdy vymyšlené ideology.
Kdyby ses chtěl něco dozvědět o Václavu Havlovi či Ctiradu Mašínovi, co budeš číst? Dobové Rudé Právo, aby ses dozvěděl, co byli zač? Nebo si přečteš o jejich životě jejich svědectví?
Přečti si svědectví Jana Husa:
"Povinnou poslušnost, jež osvědčovati se má církvi Ježíše Krista a nejvyššímu jejímu knězi, vyznávám.
Ochoten jsa vždycky každému, kdo toho si žádá, k uspokojení vydati počet z té víry, kterou chovám, vyznávám srdcem čistým, že Pán Ježíš Kristus jest pravý Bůh a pravý člověk, a že všecek zákon jeho tak pevnou pravdu obsahuje, že ani jediná literka ani jediný puntík jeho klamati nemůže, potom že jeho svatá církev tak pevně založena jest na pevné skále, že brány pekelné nemohou jí nijakž přemoci, a poněvadž hotov jsem v naději k její hlavě Pánu Ježíši Kristu raději trest hrozné smrti podstoupiti nežli všetečně něco jiného mluviti nebo tvrditi, co by bylo na odpor vůli Kristově a jeho církve, na základe tom věrně, pravdivě a pevně ujišťuji, že od protivníků pravdy nepravě jsem u stolice Apoštolské byl obviněn.
Křivé najmě žalovali! a žaluji, že jsem učil lid, že ve svátosti oltářní zůstává podstata chleba hmotného, křivě, že když se pozdvihuje hostie, tu jest tělem Kristovým, a když se položí, tu není; křivě, že kněz ve hříchu smrtelném platně nepřisluhuje; křivě, aby páni kněžstvu odňali statky časné, aby desátkův neplatili; křivě, že odpustky nic nejsou; křivě, že jsem radil mečem hmotným kněžstvo odpraviti; ... atd ..."
3. Snad znáš apoštolská pravidla a pravidla sněmů, například:
- Biskup nebo kněz nebo jáhen, který byl usvědčen ze smilstva nebo z křivé přísahy či z krádeže, budiž zbaven duchovenské hodnosti, nikoliv však vyloučen z církevního obecenství.
- Biskup nebo kněz nebo jáhen, který se oddává hře nebo opilství musí toho zanechati, jinak budiž zbaven hodnosti.
- Opováží-li se biskup nebo kněz nebo jáhen, který byl za dokázané viny spravedlivě zbaven své hodnosti, konati služby dříve mu svěřené, budiž úplně vyobcován z církve.
- V případě, že biskup nebo kněz nebo jáhen dosáhnou své hodnosti úplatkem, budiž zbaven hodnosti jak sám, tak i onen, který jej ustanovil, a vyloučen vůbec z církve, jakožto Šimon-kouzelník mnou Petrem (v některých rukopisech: jakožto Šimon kouzelník Petrem.
- Využije-li některý biskup světských hodnostářů k tomu, aby jejich přispěním dosáhl biskupské moci v církvi: budiž zbaven hodnosti a vyobcován z církve a všichni, kteří se s ním budou stýkat.
- Ani žena v mužském monastýru, ani muž v ženském ať nespí, neboť věřící musejí býti mimo jakýkoliv úraz a pohoršení a zařizovati svůj život se vší náležitostí a přidržováním Pána. (1.Kor. 7,35) Učiní-li tak duchovní, budiž zbaven úřadu, laik odloučen od sv. přijímání.
- atd...
Dost dobrá pravidla, která se po několik století v jedná části tzv. "církve" nedodržovala, zato se s gustem dodržoval opak. A ta pravidla sněmů a apoštolů je totéž, co říkal a učil Jan Hus. On byl totiž dost pravověrný římský katolík, respektující pravidla koncilů a církve. Na rozdíl od některých lidí, pro které "Sněmovní pravidla ovšem platily v době sněmu. Nejsou učením církve, nejsou evangeliem.", jak hezky napsal jeden z nich při diskuzi nad filioque a celou tou patálií okolo svévolné změny kréda s jedním pravoslavným.
|
| Nadřazený |
|