Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Křest Páně - proč vlastně? (Skóre: 1) Vložil: Elo v Středa, 23. leden 2013 @ 14:02:58 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj, Slávko, tak ešte stále je tá "uverzálna spása" tvojou "slabosťou"? A aj taká variabilita sa toleruje v oficiálnom pravosláví ako popieranie existencie pekla?... Tam nie je o tom nijaká dogma, či záväzné učenie? Nezdá sa ti však v tom prípade prinajmenšom zaujímavé, že také slovíčko "filioque" mnohých pravoslávnych vie rozhádať, kým v otázke neba a pekla sú takí vzájomne tolerantní?... Isteže, kto by si tajne neželal, aby to tak naozaj bolo, a Boh by napokon všetkých šokoval tým, že by sa peklo vyprázdnilo a všetci by boli spasení?... Alebo prinajmenšom, aby boli anihilovaní...? Ale tak sa zdá, že je to len sen. Žiaľ, mystici Cirkvi, ba aj svedkovia, ktorí prežili klinickú smrť hovoria, že peklo existuje. Napr. aj deti z Fatime ho videli, aj Medžugorci niektorí, ba aj Vassula Ryden a iní. A ťažko to poprieť a nejako racionalilzovať, či relativizovať. Dokonca potvrdzdujú aj očistec, a nebo. Zrejme to treba nechať na Pána, preetože mne sa zdá, že nám- ľuďom, chýba nejakú senzus pre plné pochopenie tejto skutočnosti. Boh to však vidí objektívnejšie.
"Dovedeš si opravdu představit člověka, který "ví,
že Bůh prostřednictvím Ježíše Krista založil církev [z kontextu KC] jako
nezbytnou, a přesto by do ní nechtěl vstoupit či v ní setrvat"?L - Dokážem si to predstaviť. Ľudia dovolľujú často vplývať na seba iné fakty, než také, ktoré by racionálne mali nechať vplývať najviac. Ľudia totiž nekonajú často racionálne, ale emocionálne, zmätene, podliehajú slabosti a rozličným vplyvom. Ale chel by som veriť, že ak niekto verí, že KC je potrebná k spáse, a napriek tomu do nej nevstúpi, alebo odíde od nej, že to bolo nie celkom uvedomelé, či slobodné, a že teda u Boha je to viac, či menej ospravedlniteľné, a preto aj keď nebude v KC, môže byť spasený napriek tomu, že čiastočne pôjde proti svojmu svedomiu. Verím, že Boh bude zohľadňovať aj iné fakty. A analogicky to bude, myslím si, aj pre veriacich, či neveriacich nekresťanov vo vzťahu ku kresťanstvu /zrejme aj tam môžu byť ľudia veriaci v Krista, ale pre určité vplyvy sa nestanú kresťanmi/. Tá ľudská psychika je, myslím si, veľmi zložitá, a preto je najmúdrejšie príliš sa nezaoberať posudzovaním toho, kto by mal byť spasený a kto nie. Stačí /a je psychologicky najpraktickejšie/ ohlasovať spásu v Ježiša Krista tam, kde je to možné...
"Protože však všichni jednou pokleknou a vyznají,
že Ježíš je Pán, protože Bůh je Spasitel všech lidí atd., utvrzuje mě
Písmo v mém celkem logickém závěru, že nikdo takto poučený neodmítne." - Nie som si issý, či to tak bude. V Písme je kdesi napísané, že "kde je strom naklonený, tam i padne". A teda ak sa aj všetci ppoklonia, niektorí sa poklonia ako výraz ich viery, a niektorí sa budú musieť pokloniť ako súčasť ich poníženia, pretože sa vyvyšovali nad Boha...
Za Denzingera vďaka. Ja naozaj mám D - S. Ale ohľadom tých dogiem som toho názoru, že v podstate vývoj chápania a aj vyjadrovania právd viery je v každej cirkvi. Stačí si pozrieť staré kalendáre, či katechizmy alebo /u nekatolíkov/ staré príručky výkladu ich viery. Niekedy si myslsím, že KC má naozaj nevýhodu v tom, že ak už raz niečo zaradila medzi dogmy, je to na jednej strane opora /oniec zbytoč, diskusií/, ale na druhej strane určitý bremeno /zaväzuje/, ktoré v budúcnosti, ak sa prehĺbi poznanie, môže robiť problémy. Isteže aj vďaka nedokonalosti ľudského slova sa však nakoniec vždy dá z toho nejako "vykorčuľovať", ako nás o tom presviedča skúsenosť /aj KC, ale aj iné cirkvi.../. Veď o spáse len v Kristovi zrejme voľakedy verili všetci doslova, teda tak, že ho musia uveriť. Ale zrejme dnes mnohí by nehádzali do pekla všetkých nekresťanov, keď vedia, že sú často naozaj lepší ako kresťania, a je to všetko oveľa zložitejšie, ako sme to schopní vyjadriť, Niekedy si myslím, že BOh v celom Písme, aj Kristus sa vyjadroval obrazne, a robil to úmyselne, aby sme ho nemohli chytiť za slovíčka /hoci práve niektorí kresťania sa práve v tom vyžívajú a vidia v tom najväčšiu vedu.../, pretože On sám najlepšie vie, že plnosť skutočnosti, ako ju vidí Boh nie je možné komunikovať ľudskými slovami ľudom tak, aby to všetci boli schopní jednoznačne pochopiť. Preto bude vyžadovať od všetkých pre spásu len to najzákladnejšie a najpresvedivejšie: lásku pri zohľadnení opravdivých možností človeka /okolnosti jeho života/. Čo ty myslíš o tom?...
A o "filioque" sa tu na ffore Kzrajeva vedú nekonečné debyty. Ale priznám sa, m%nas to až tak nezaujíma. Zgiodneme sa zrejme v tom, že mi to pripadá, ako keď sa dvaja silne krátkozrakí dohadujú o tom, koľko je hviezda na nebi... Možno to je pre niekoho užitočné, iste to má význym, ak to je v Kráde, ale za hádku a rozdelenie Cirkvi to naozaj nestálo, a myslím, že im to už všetkým dochádza...
Drž sa.
|
| Nadřazený |
|