|
Právě je 569 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: rosmano gregorios777
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116776831 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
|
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Křest Páně - proč vlastně? (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 23. leden 2013 @ 08:39:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | ..."Změna kréda církve, které schválil koncil a zakázal zavádět něco nového do něj"...
To je nepochopení smyslu tohoto zákazu. Koncil se vymezil proti bludům (ariánstvíu a Nestoriánství) a definoval pravé učení církve v těchto věcech vyznáním víry. Nic z tohoto vyznání se nesmí změnit a Nikajsko-cařihradské vyznání má tak pro křesťany trvalou platnost.
Žádný koncil však nemá právo zakázat církvi další vyznání víry, které se také pravověrně vymezuje zase proti jiným bludům a definuje jinou formulí pravdy učení církve. Takhle tento zákaz ani otcové Efezského koncilu nezamýšleli!
Vždyť už před Nikajsko-cařihradským krédem bylo historicky krédo nikajské, které také nepozbylo nijak svou platnost (i když má docela jinou formuli). A před Nikajským bylo zřejmě už i crédo apoštolské, které obsahovalo to nejstručnější vyznání křesťanské víry.
Také po nikajsko-cařihradském krédu přišly další kréda v jiných formulacích (třeba Atanášovo), které dřívější kréda nijak neruší, ale doplňují či rozšiřují z jiných úhlů pohledu.
Kdyby se tento zákaz měl vztahovat na jakékoli doplnění či rozšíření v poznání víry, znamenalo by to zakonzervování věrouky a nemožnosti dalšího růstu! Zákaz se tedy vztahuje pouze na jakékoli změnění smyslu Nikajsko-cařihradského kréda.
Vždyť některá církevní dogmata křesťanského učení (které dneska ani jedna ze stran nezpochybňuje) byla zformulována až
na koncilech dalších (třeba učení o dvou přirozenostech Ježíše Krista a
pod.).
Jistě je ti známo, že nikajsko-cařihradské krédo bylo na příkaz papeže napsáno na stěnu chrámu Sv. Petra ve Vatikánu a je tam v nezměněné podobě dodnes. A považujeme ho za své vyznání víry ( i když se v něm nemluví ani o filioqe, ani o dvou přirozenostech Ježíše Krista).
Smyslem kréda totiž není úplný výklad věrouky, ale je jen stručným vyjádřením základního učení církve - páteře víry. Krédo tedy může být podle okamžité historické potřeby stručnější nebo podrobnější - nesmí si ale v ničem protiřečit.
|
| Nadřazený |
|
|
|