Trojice před Nicejí
https://www.biblicalunitarian.com/articles/the-trinity-before-nicea
ÚvodVěřili
křesťané v Trojici před naším letopočtem? 325 když Nicejský
koncil stanovil, že Pán Ježíš Kristus existuje jako jedna
substance (homoousios) s Otcem? V následujícím textu hodlám
prozkoumat víru klíčových křesťanů ve druhém a třetím
století, abych na tuto otázku odpověděl. Vzhledem k obrovskému
objemu literární produkce v tomto období je však mým prvním
úkolem najít nějaký způsob, jak vše prosít, abych se dostal k
relevantním informacím. V důsledku tohoto metodologického
problému jsem se rozhodl zaměřit se na shromážděné důkazní
texty jednoho prominentního trojičního apologeta, Matta Slicka.
Vybral jsem si ho ne kvůli jeho nenapadnutelné odbornosti v oblasti
patristiky, ani kvůli jeho roli samozvaného lovce kacířství, ale
proto, že jeho článek na carm.org se v dotazu vyhledávače
vyšvihl na samý vrchol: „Trinity před Niceou." Kromě toho
Slickův styl a postoj charakterizují mnoho evangelikálů v této
otázce, takže jeho přístup je reprezentativní. Vzhledem k tomu,
že jeho článek je stručný a cituje pouze šest zdrojů, mohu s
ním také adekvátně reagovat v eseji této délky.
Hodnocení
raných trinitářských citátů
V následujícím textu se
propracuji Slickovým krátkým příspěvkem „Early Trinitarian
Quotes“, jednoho autora po druhém, a analyzuji každého, abych
zjistil, zda je citace přesná a zda dokazuje, že autor věřil v
Trojici. Ale než se do toho ponořím, chci nejprve upřesnit, co
myslím pod pojmem „Trojice“. Jak opakovaně zdůraznil Dale
Tuggy, neexistuje žádná doktrína „o“ Trojici.[1] Spíše
existuje několik konkurenčních způsobů výkladu vyznání víry
Konstantinopolského koncilu z roku 381 (často nesprávně
nazývaného Nicejské vyznání). Pro mé účely zde, když říkám
„Trojice“, mám na mysli to, co Slick specifikuje v následujícím
odstavci:
Bůh je trojice osob: Otec, Syn a Duch svatý. Otec
není tatáž osoba jako Syn; Syn není tatáž osoba jako Duch
svatý; a Duch svatý není tatáž osoba jako Otec [sic]. Nejsou to
tři bohové ani tři bytosti. Jsou to tři odlišné osoby; přesto
jsou všichni jediným Bohem. Každý má vůli, umí mluvit, umí
milovat atd., a to jsou ukázky osobnosti. Jsou v naprosté dokonalé
harmonii sestávající z jedné látky. Jsou souvěční, rovní a
spolumocní [sic]. Kdyby byl kterýkoli z těch tří odstraněn,
nebyl by žádný Bůh.
Ježíš, Syn, je jedna osoba se dvěma
přirozenostmi: Božskou a Lidskou. Toto se nazývá hypostatická
unie. Duch svatý je také božské povahy a je si vědom sám sebe
[sic], třetí osoba Trojice.[2]
Z tohoto jazyka mohu
vytáhnout následující návrhy:
Bůh je trojice osob: Otec,
Syn a Duch svatý.
Každá osoba je odlišná od ostatních
dvou.
Každý člověk je jeden Bůh.
Osoby se skládají z
jedné substance.
Každý člověk je věčný.
Každá osoba
je rovnocenná ostatním (pravděpodobně ve stavu).
Každý
člověk je stejně mocný.
Bůh neexistuje bez jedné ze tří
osob.
Ježíš má v hypostatické unii dvě přirozenosti.
Duch
svatý si je vědom sám sebe.
Kdybych vzal svou definici
„Trojice“ z jiného zdroje, viděli bychom nějaké drobné, i
když významné rozdíly v jazyce, ale myslel jsem si, že by bylo
nejdůslednější použít Slickovu vlastní verzi Trojice při
posuzování Slickova případu, kterému křesťané věřili. v
Trojici před Niceou. Pokud má pravdu, měli bychom najít mnoho
odkazů na těchto deset bodů v citátech, které cituje, protože
tvrdí, že „ukazují, že nauka o Trojici byla skutečně živá a
živá před Nicejským koncilem“. [3] V následujícím textu
postupně propracuji každou z citací. Slickova slova jsem označil
čísly, aby bylo jasné, když ho cituji.[4]
1. Polykarp
(70-155/160)„Ó Pane Bože všemohoucí. . . Žehnám ti a
oslavuji tě skrze věčného a nebeského velekněze Ježíše
Krista, tvého milovaného Syna, skrze něhož buď sláva tobě, s
Ním a Duchem svatým, nyní i navěky“ (č. 14, vyd. Funk; PG
5.1040 ).[5]
Tento krátký úryvek pochází z mučednické
smrti Polykarpa, kdy se Polykarp modlil těsně před svou popravou
(kap. 14). Těžko však říci, jak moc je toto tvrzení
důvěryhodné. Nyní uznávám, že Mučednictví má historické
jádro, ale nejsem vůbec přesvědčen o autenticitě jeho
filmovějších scén, jako když se pokusili spálit Polykarpa ve
velkém ohni a ten se zázračně zformoval do podoby oblouk a hořelo
kolem něj, vydávalo sladkou vůni jako kadidlo, ale nespálilo ho
(kap. 15). Nejsem si ani jistý, že když ho následně bodli,
krvácel tak silně, že to uhasilo peklo, které kolem něj řvalo
(kap. 16). Ale i když tato modlitba přesně odráží Polykarpovu
teologii, je mnohem jednotnější než trinitární. Zde je více
kontextu, vyplnění části Slick výše vynechané.
Umučení
Polykarpa 14
Pane Bože všemohoucí, Otče svého milovaného a
požehnaného[6] Syna Ježíše Krista, skrze něhož jsme přijali
poznání o tobě, o Bohu andělů a mocností a o celém stvoření
a o celém pokolení spravedlivých, kteří žijí ve tvém
přítomností, žehnám ti... oslavuji tě skrze věčného a
nebeského velekněze, Ježíše Krista, tvého milovaného Syna,
skrze něhož buď sláva tobě, s ním a s Duchem svatým, jak nyní,
tak i na věky budoucí. Amen.[7]
Za prvé, Polykarp jasně identifikuje
„Pána Boha všemohoucího“ jako Otce Ježíše Krista. Za druhé,
vidí Krista především jako prostředníka, jehož prostřednictvím
můžeme poznat Boha. Nenajdeme nic o osobě, substanci, Trojici,
společné rovnosti, společné věčnosti atd. Jak tento citát
nějakým způsobem ukazuje, že Polykarp věřil v Trojici?
Předpokládám, že jedinou zajímavou částí je, když Polykarp
zahrnuje Ducha svatého jako někoho, kdo má být oslavován vedle
Otce a Syna, což může naznačovat, že Polykarp souhlasil se
Slickovým desátým bodem, že Duch svatý si je vědom sebe sama.
Tento bod však není zdaleka jistý, protože ve verzi zachované v
Eusebiových církevních dějinách čteme:
Církevní dějiny
4.15.35
Proto tě také za všechno chválím; Žehnám ti,
oslavuji tě skrze věčného velekněze, Ježíše Krista, tvého
milovaného Syna, skrze něhož s ním, v Duchu svatém, buď sláva
tobě nyní i na věky budoucí, Amen.'[ 8]
Nyní se naše
předložky změnily. Spíše než oslavovat Boha „spolu
s...Ježíšem Kristem...a Duchem svatým“, máme Polykarp
oslavující Boha „skrze...Ježíše Krista...v Duchu svatém“. V
důsledku této textové nejistoty bychom tomu neměli přikládat
příliš velkou váhu jako důkazu Polykarpova vyznání v Duchu
jako odlišné osobnosti. Kromě toho ze svého jediného
autentického díla jasně rozlišoval mezi Bohem a Ježíšem, když
řekl: „Nyní ať vás buduje Bůh a Otec našeho Pána Ježíše
Krista a sám věčný velekněz, Syn Boží Ježíš Kristus“
(Filipským 12,2).[9]
Závěrem, Polykarp nám nedává žádný
důkaz, že věřil v Trojici. Mohl věřit v osobnost Ducha, ale to
není zdaleka jasné. Nyní se zaměříme na Slickův druhý zdroj,
Justin Martyr.
2. Justin Mučedník
(100?-165?)„Neboť ve jménu Boha, Otce a Pána všehomíra
a našeho Spasitele Ježíše Krista a Ducha svatého přijímají
obmytí vodou“ (První Apol., LXI).
To se zjevně vrací ke
křestnímu prohlášení z Matouše 28,19, kde sám Ježíš říká
svým učedníkům, aby křtili „ve jménu Otce i Syna i Ducha
svatého“. Justin však přidal několik slov, aby povýšil Otce
nad Ježíše a Ducha. Boha nazývá „Otcem a Pánem vesmíru“.
Již na základě toho můžeme mít podezření, že Justin
nezastává názor, že Otec a Syn jsou si rovni. Justinův výrok
„Otec a Pán vesmíru“ je navíc výstižný, popisuje „Boha“
a odlišuje Boha od Krista a Ducha svatého. Navíc, hned v dalším
odstavci téže kapitoly, Justin používá téměř totožné
prohlášení a jasně klade rovnítko mezi Boha a Otce.
První
omluva 61
Nad tím, kdo se rozhodl znovuzrodit a činil pokání
ze svých hříchů, se vyslovuje jméno Boha Otce a Pána vesmíru;
ten, kdo vede k umyvadlu osobu, která se má umýt, volá ho pouze
tímto jménem. Neboť nikdo nemůže vyslovit jméno
nevyslovitelného Boha... A ve jménu Ježíše Krista, který byl
ukřižován za Pontského Piláta, a ve jménu Ducha svatého, který
prostřednictvím proroků předpověděl vše o Ježíši, který je
osvícen je umytý. [10]
Všimněte si rozdílu, který Justin
klade mezi jméno „Bůh Otec a Pán vesmíru“ a Ježíš Kristus.
Jméno prvního je nevyslovitelné, zatímco jméno druhého snadno
vysloví. To by nemělo překvapit nikoho, kdo je obeznámen s
dalšími Justinovými spisy, kde jde až tak daleko, že říká, že
Ježíš je „na druhém místě“ vedle Boha, což jasně dokazuje
jeho podřízenost (První omluva 8). Není divu, že hlavní proud
patristických učenců dochází k závěru, že Justin nebyl
trinitář. Nyní se obracíme na Ignáce, biskupa z Antiochie.
3a
Ignác z Antiochie (zemřel 98/117)„V Kristu Ježíši,
našem Pánu, skrze něhož as nímž sláva a moc Otci s Duchem
svatým na věky“ (č. 7; PG 5.988).
Tento citát nepochází
z Ignáce, ale z Ignácova mučednictví, které vědci obecně
považují za pozdější padělek, a proto jej vylučují ze sbírky
Apoštolských otců. I tak nám tento citát moc neřekne o tom,
čemu autoři věřili. Pouhá zmínka o Ježíši, Otci a Duchu
svatém ani v nejmenším nedokazuje, že tento autor věřil v
Trojici. Je zajímavé, že „Ignác“ je v rozporu s Trojicí
dříve ve stejném díle, když říká:
Umučení Ignáce
2
Mýlíte se, když nazýváte démony národů bohy. Neboť jest
jen jeden Bůh, který učinil nebe i zemi, moře i vše, co je v
nich; a jednoho Ježíše Krista, jednorozeného Syna Božího, z
jehož království se mohu těšit.
Toto prohlášení je
exkluzivní. Identifikuje jediného Boha jako někoho jiného než
jediného Ježíše Krista (srov. Jan 17,3).
Další Slick se
obrací k dlouhé recenzi Ignatia pro další trojiční důkazní
text. Zde je to, co cituje:
3b Ignáce
„Máme také za
lékaře Pána, našeho Boha Ježíše Krista, jednorozeného Syna a
Slovo, dříve než začal čas, ale který se potom stal také
člověkem, z Marie Panny. Neboť ‚Slovo se stalo tělem.‘
Jelikož byl netělesný, byl v těle; protože byl neprůchodný,
byl v průchodném těle; protože byl nesmrtelný, byl ve smrtelném
těle; jako život se stal předmětem zkažení, aby mohl osvobodit
naše duše od smrti a zkaženosti, uzdravit je a vrátit jim zdraví,
když byly nemocné bezbožností a zlými chtíči." (Alexander
Roberts a James Donaldson, eds., The ante-Nicene Fathers, Grand
Rapids: Eerdmans, rpt. 1975, sv. 1, str. 52, Efezským 7.)
Slick
opět velmi pečlivě vybral svou nabídku. Zálohováním pouze
jedné věty zjistíme následující:
Ignác Efezským 7,22
(Dlouhá recenze)
Ale náš Lékař je jediný pravý Bůh,
nezplozený a nepřístupný, Pán všech, Otec a Zploditel
jednorozeného Syna. Máme také za lékaře Pána Boha našeho,
Ježíše Krista, jednorozeného Syna a Slova, dříve než začal
čas, ale který se potom stal také člověkem, z Marie
Panny.
Kontrast nemůže být jasnější. Otec je v kategorii
sám o sobě jako „jediný pravý Bůh, nezplozený a
nedosažitelný, Pán všeho, Otec a Zploditel“ – všechna
označení se zde nevztahují na Syna. Ještě jednou, nemáme nic o
Trojici, nic o rovnosti, podstatě nebo věčnosti. Pokud něco,
tento text zdůrazňuje rozdíly mezi Otcem a Synem.[11] Dále se
zaměříme na Ireneje, biskupa z Lyonu.
4. Irenej (115–190)„Církev,
i když je rozptýlena po celém světě až na konec země, přijala
od apoštolů a jejich učedníků tuto víru: . . . jeden Bůh, Otec
všemohoucí, Stvořitel nebe a země a moře a všeho, co je v nich;
a v jednoho Krista Ježíše, Syna Božího, který se vtělil pro
naši spásu; a v Duchu svatém, který skrze proroky hlásal
dispensace Boží a příchody a narození z panny, utrpení a
vzkříšení z mrtvých a nanebevstoupení v těle milovaného
Krista Ježíš, náš Pán, a Jeho zjevení z nebe v Otcově slávě
„shromáždit vše v jedno“ a znovu vzkřísit veškeré tělo
celého lidského pokolení, aby se Kristu Ježíši, našemu Pánu a
Bohu , a Spasitele a Krále, podle vůle neviditelného Otce, 'každé
koleno se má sklonit, z věcí na nebi, věcí na zemi i věcí pod
zemí, a aby každý jazyk vyznal; k němu a že by měl vykonat
spravedlivý rozsudek vůči všem . . . “ (Proti herezím
X.l)[12]
Kde je tady něco o Trojici? Ve skutečnosti je to
jedno z Irenejových nejsilnějších unitářských prohlášení!
Označuje jediného Boha jako Otce a poté pokračuje v samostatné
kategorii o Ježíši. Otec je všemohoucí stvořitel, zatímco Syn
se (pasivně) vtělil pro naši spásu. Ano, Irenej nazývá Ježíše
Bohem, ale není zdaleka jasné, co tím myslí. K nejednoznačnosti
pojmu „Bůh“ se vrátím později. Ale nyní se podívejme na
několik dalších Irenejových teologických výroků ze stejné
knihy:
Proti herezím 1.9.2
Když totiž Jan hlásá
jednoho Boha, Všemohoucího a jediného Ježíše Krista,
Jednorozeného, skrze něhož bylo všechno stvořeno, prohlašuje,
že toto byl Syn Boží…
Proti herezím 3.6.4
Proto k
tobě také volám, Pane Bože Abrahámův a Bože Izákův a Bože
Jákobův a Izraelův, který jsi Otcem našeho Pána Ježíše
Krista, Boha, který si díky hojnosti tvého milosrdenství získal
přízeň k nám, abychom poznali Tebe, jenž jsi učinil nebe a
zemi, jenž vládneš všemu, jenž jsi jediný a pravý Bůh, nad
nímž není jiného Boha; uděl skrze našeho Pána Ježíše Krista
vládnoucí moc Ducha svatého; dej každému čtenáři této knihy,
aby tě poznal, že jsi Bůh jediný, aby v tobě byl posílen a aby
ses vyhýbal každé heretické, bezbožné a bezbožné
doktríně.
Proti herezím 3.9.1
Sám Pán předává svým
učedníkům, že On, Otec, je jediný Bůh a Pán, který jediný je
Bůh a vládce všech…
Proti herezím 5.18.2
A tak je
prohlášen jeden Bůh Otec, který je nade vším, skrze všechny a
ve všech. Otec je vskutku nade vším a On je Hlavou Krista; ale
Slovo je skrze všechny věci a ono je Hlavou Církve; zatímco Duch
je v nás všech a On je živá voda, kterou Pán dává těm, kdo v
Něho správně věří a milují Ho a kteří vědí, že „jeden
je Otec, který je nade všechny a skrze všechny, a v nás
všech."
Aby bylo jasno, stejně jako před ním Justin,
Ireneus věří, že Ježíš je nižší božstvo, které také
existovalo před jeho inkarnací, ale nemůže být trinitářem,
protože opakovaně vyvyšuje Boha jako nadřazeného Ježíši. Nyní
přejdeme k Tertullianovi, prvnímu významnému latinskému
autorovi.
5. Tertullian (160-215)„Definujeme,
že jsou dva, Otec a Syn, a tři s Duchem svatým, a tento počet je
tvořen vzorem spasení . . . [což] přináší jednotu v trojici,
která spojuje trojici, Otce, Syna a Ducha svatého. Jsou tři, ne
důstojností, ale stupněm, nikoli podstatou, ale formou, ne mocí,
ale povahou. Jsou jedné podstaty a síly, protože je jeden Bůh, od
něhož tyto stupně, formy a druhy pocházejí ve jménu Otce, Syna
a Ducha svatého.“ (Adv. Prax. 23; PL 2.156-7).
Ach, tady to
je! Konečně, na úsvitu třetího století, máme slovo „trojice“.
Nezdá se vám však zvláštní, že toto slovo je malé? Možná je
to Slickova překlepová chyba nebo by to mohlo odrážet pochopení,
že Tertullian zde nepotvrzuje pozdější doktrínu o Trojici, ale
místo toho pouze vyjmenovává triádu nebo trojici tří bytostí:
Boha, Ježíše a Ducha. Pokud jde o tento citát, vidím, jak mocně
se zdá, že identifikuji Tertulliana jako plnohodnotného trinitáře,
zvláště když je čten anachronicky, za předpokladu pozdější
trinitární teologie. Tento krátký citát však není vše, co od
Tertulliana na toto téma máme, a uděláme dobře, abychom se
ujistili, že nevytrháváme jeden výrok z kontextu jeho knihy. O
„trojici“ toho napsal poměrně hodně, takže tento citát
musíme číst ve světle jeho dalších výroků. Jak se ukázalo,
Tertullianus se držel klasického subordinacionismu, i když značně
povýšil Syna a Ducha.
V tomto citátu ze stejné knihy je
jasné, že Tertullianus vidí významný rozdíl mezi Otcem a Synem
v jejich podstatě, čímž fakticky popírá představu, že se
skládají z jedné a téže podstaty.
Proti Praxeas 9
[T]
Otec není totožný se Synem, protože se jeden od druhého liší
způsobem svého bytí. Neboť Otec je celá podstata, ale Syn je
odvozenina a část celku, jak sám uznává: „Můj Otec je větší
než já. V žalmu je jeho méněcennost popsána jako „o něco
nižší než andělé“. Otec je tedy odlišný od Syna, protože
je větší než Syn, protože ten, kdo plodí, je jeden, a ten, kdo
je zplozený, je jiný; I ten, kdo posílá, je jeden, a ten, kdo je
poslán, je jiný; a opět ten, kdo tvoří, je jeden, a ten, skrze
něhož je ta věc stvořena, je jiný.
Nezbývá nám zde
žádná otázka. Tertullianus vidí Otce jako většího než Syna
kvůli svému původu. Trinitáři obecně považují
subordinacionistické texty v písmech za funkční nezbytnosti kvůli
inkarnaci. Tertullianus to však tak nevidí. Syn je původem a
podstatou nižší než Otec. Je pravda, že Tertullianus mluví o
Otci a Synu jako o jedné podstatě jinde, ale není to nicejský
způsob. Spíše je to v tom smyslu, že se oba skládají ze stejné
božské hmoty, stejně jako jsou dva lidé vyrobeni ze stejné
lidské hmoty.
Proti Praxeas 7
Potom tedy Slovo také samo
přijímá svou vlastní podobu a nádherný oděv, svůj vlastní
zvuk a hlasový projev, když Bůh říká: „Buď světlo“. Toto
je dokonalá narozenost Slova, když vychází od Boha – Jím
nejprve zformovaného, aby vymýšlel a promýšlel všechny věci
pod jménem Moudrosti – „Pán mě stvořil nebo utvořil jako
počátek svých cest; pak potom zplozeni, aby vše uskutečnili...
Neboť kdo popře, že Bůh je tělo, ačkoli "Bůh je Duch?"
Neboť Duch má tělesnou substanci svého druhu, ve své vlastní
formě. Nyní, i když neviditelné věci, ať jsou jakékoli, mají
jak svou podstatu, tak svou podobu v Bohu, čímž jsou viditelné
pouze Bohu, oč spíše to, co bylo vysláno z Jeho podstaty, nebude
bez podstaty! Ať už tedy byla podstata Slova, které označuji za
Osobu, cokoliv, prohlašuji za to jméno Syna; a když poznávám
Syna, prohlašuji, že je druhý po Otci.
Znovu vidíme, že Syn
není roven Otci, ale je mu druhým na základě svého původu a
podstaty. Ve skutečnosti se zdá, že Tertullianus říká, že
Slovo (Syn) vzniklo, když Bůh řekl: „Budiž světlo“, protože
tuto událost nazývá „narozením Slova“.
Poslední
prohlášení Against Praxeas jasně ukazuje, že Tertullianovy
spekulace nebyly v jeho době ani zdaleka ortodoxní.
Proti
Praxeas 3
Prostí, skutečně (nebudu je nazývat nemoudrými a
neučenými), kteří vždy tvoří většinu věřících, jsou
zaskočeni dispensací (Tři v Jednom) na základě toho, že jejich
samotné pravidlo víry je odvádí od světová pluralita bohů k
jedinému pravému Bohu; nechápou, že ačkoliv je jediným Bohem,
musí se v něj přesto věřit s jeho vlastní οἰκονομία
[ekonomie]. Číselné pořadí a rozložení Trojice, o které se
domnívají, že je rozdělením Jednoty; zatímco Jednota, která
odvozuje Trojici ze svého vlastního já, je zatím f
6a Origen (185-254)„Kdyby někdo
řekl, že Slovo Boží nebo Moudrost Boží mají počátek, ať si
dá pozor, aby svou bezbožnost nesměřoval spíše proti
nezplozenému Otci, protože popírá, že byl vždy Otcem a že vždy
zplodil Slovo. a že měl vždy moudrost ve všech předchozích
dobách nebo dobách nebo cokoli, co si lze představit jako
prioritu. . . Není starodávnějšího titulu všemohoucího Boha,
než je titul Otce, a on je Otcem skrze Syna“ (De Princ. 1.2.; PG
11.132).
Zde nacházíme původ nauky, která se později
stala známou jako „věčné pokolení“, nezbytný koncept pro
potvrzení jak Synova zplození, tak jeho věčnosti. Na základě
tohoto prohlášení a dalších podobných v téže knize (O prvních
principech) se zdá, že Origenes věří, že Slovo/Moudrost/Syn je
věčný. Pojďme k druhému Slickovu Origenovu citátu.
6b
Origen„Neboť kdyby [Duch Svatý nebyl věčně takový, jaký
je, a v určité době přijal poznání a pak se stal Duchem Svatým]
tomu tak bylo, Duch Svatý by nikdy nebyl počítán v jednotě
Trojice, tj. s nezměnitelným Otcem a Jeho Synem, ledaže by vždy
byl Duch svatý." (Alexander Roberts a James Donaldson, eds.,
The Ante-Nicene Fathers, Grand Rapids: Eerdmans, rpt. 1975, sv. 4,
str. 253, de Principiis, 1.111.4)
Teď se někam dostáváme.
Máme věčnost Syna a věčnost i osobnost Ducha svatého. Navíc
Origenes zmiňuje „jednotu Trojice“, což je silný náznak toho,
že musí věřit v Trojici, že? Ale počkejte, je toho víc.
6c
Origen„Navíc nic v Trojici nelze nazvat větším nebo
menším, protože samotný pramen božství obsahuje všechno Jeho
slovem a rozumem a Duchem Jeho úst posvěcuje vše, co je hodné
posvěcení. . . “ (Roberts a Donaldson, Ante-Nicene Fathers, sv.
4, str. 255, de Principii., I. iii. 7).
Toto poslední
prohlášení přináší důkaz, že Origenes věřil ve stejnou
rovnost Otce, Syna a Ducha svatého. To skutečně vede k působivému
kumulativnímu případu. V tomto bodě by mohlo být užitečné
položit Slickových původních deset bodů oproti Origenovým
prohlášením.
Matt Slick Origen z Alexandrie
1. Bůh je
trojice osob: Otec, Syn a Duch svatý. 1. Otec, Slovo/Syn/Moudrost a
Duch používají osobní zájmena
2. Každá osoba je odlišná
od ostatních dvou. 2. Otec odlišný od Syna odlišný od Ducha
3.
Každý člověk je jeden Bůh. 3. Otec, Syn a Duch se počítají v
jednotu Trojice
4. Osoby se skládají z jedné substance. 4.
neuvedeno
5. Každý člověk je věčný. 5. Slovo a Duch jsou
věční
6. Každý člověk je rovnocenný ostatním. 6. nic v
Trojici nelze nazvat větším nebo menším
7. Každý člověk
je stejně mocný. 7. neuvedeno
8. Bůh neexistuje bez jedné ze
tří osob. 8. Je bezbožné popírat věčnost Syna, protože by to
znamenalo, že Otec nebyl vždy Otcem
9. Ježíš má v
hypostatické unii dvě přirozenosti. 9. neuvedeno
10. Duch svatý
si je vědom sám sebe. 10. nazývá Ducha „on“
Nyní, když
jsme se posunuli k někomu, kdo píše do poloviny třetího století,
dostáváme se mnohem blíže k jazyku a významům čtvrtého
století. Jak jsem však opakovaně ukázal, korekturu těchto autorů
nepomůže. Origenes napsal hodně, až šest tisíc rolí nebo
kapitol materiálu. V jednu chvíli měl sedm stenografů, kteří
střídali diktáty, takže mohl rychle chrlit knihy. Několik z
těchto knih přežilo až do našich dnů. Z nich bych rád uvedl
tři Origenova prohlášení, jedno ze stejné knihy, kterou citoval
Slick, a dvě další z Proti Celsovi, než ukážu, proč jsou
Slickovy citace zcela nedůvěryhodné.
O prvních principech
1.3 (řecký fragment 9)
Bůh a Otec, který drží vesmír
pohromadě, je nadřazený každé bytosti, která existuje, protože
každému dává ze své vlastní existence to, čím každý je;
Syn, který je menší než Otec, je nadřazen pouze rozumným tvorům
(neboť je druhý po Otci); Duch svatý je stále méně a přebývá
pouze ve svatých. Takže moc Otce je větší než moc Syna a Ducha
svatého a moc Syna je větší než moc Ducha svatého, a naopak moc
Ducha svatého převyšuje moc každého jiná svatá bytost.
[14]
Proti Celsovi 8.12
Uctíváme tedy Otce pravdy a Syna,
který je pravda; a tito, ačkoli jsou dva, považováni za osoby
nebo existenční prostředky, jsou jedno v jednotě myšlení, v
harmonii a v identitě vůle. Jsou tak zcela jedno, že ten, kdo
viděl Syna, „který je leskem Boží slávy a výslovným obrazem
Jeho osoby“, viděl v Tom, který je obrazem Boha, samotného
Boha.
Proti Celsovi 8.15
Neboť my, kteří říkáme, že
viditelný svět je pod vládou toho, kdo stvořil všechny věci, to
prohlašujeme Syn není mocnější než Otec, ale nižší než On.
A tuto víru zakládáme na výroku samotného Ježíše: „Otec,
který mě poslal, je větší než já“. A nikdo z nás není tak
šílený, aby tvrdil, že Syn člověka je Pánem nad Bohem. Když
však spasitele považujeme za Boha, Slovo a Moudrost, Spravedlnost a
Pravdu, jistě říkáme, že vládne všemu, co mu bylo v této
funkci podřízeno, ale ne, že Jeho nadvláda přesahuje Boha. a
Otce, který je Vládcem nade vším.
Pokud tedy Slickovy
citáty dokazují, že Origenes věřil v rovnost Otce, Syna a Ducha
svatého, jak je možné, že stejného autora nalézáme, že jinde
výslovně učí nadřazenosti Otce nad Synem a Syna nad Duchem? A co
víc, můj první citát pochází ze stejné knihy, kterou citoval
Slick, Origen's On First Principles. Co se tam děje?
Jak se
ukázalo, Origenovo velké dílo On First Principles se stalo
předmětem mnoha kontroverzí, zejména ve čtvrtém století, kdy
spor o trinitárním světě narůstal. Aby bylo jasno, Origenes byl
vždy kontroverzní i za svého života, ale lidé považovali jeho
christologii za provokativní až desítky let poté, co zemřel.
Útoky na Origena pro jeho christologii začaly Metodějem na počátku
čtvrtého století. Ačkoli jeho jméno nezaznělo v Nicei v roce
325, následné Pro-Nicene a Anti-Nicene strany si obě nárokovaly
Origena pro sebe, čímž se jeho spisy staly hlavním bojištěm v
polovině čtvrtého století. Poté, co se usadil prach od římského
císaře Theodosia, který v roce 381 oficiálně zakázal veškeré
netrinitární křesťanství, Epiphanius ze Salaminy, lovec
kacířství, zamířil na každého, kdo by bránil Origenova díla.
Epiphanius proti němu bojoval, protože Origenes učil: „Syn
nepochází z Otcovy podstaty, ale představuje ho jako zcela cizího
Otci a jako stvoření.“[15] Cestoval do Palestiny a tam se střetl
s Jeronýmem, Rufinem a Jan biskup jeruzalémský v kousavém kázání
proneseném v kostele Vzkříšení. Poté Jeroným obrátil svou
pozici a obrátil se na Origena, již nepřekládal jeho díla z
řečtiny do latiny. V roce 397 však Rufinus zvolil jiný směr a
vážně se vydal zprostit reputace svého pána (bez ohledu na
skutečnost, že Origenes byl mrtvý více než 140 let). Rufinus byl
tak přesvědčen, že Origen je ortodoxní, že ve svém latinském
překladu upravil vše, co bylo sporné v Origenově knize O prvních
principech. Rufinus ospravedlňoval své buzerování nepodloženým
tvrzením, že nějací zlí kacíři zkazili Origenovu knihu. Učenec
a překladatel G. W. Butterworth na druhé straně považuje za
naprosto znepokojivé, že Rufinus dal světu takovou „zkomolenou
verzi Origenova díla“, místo toho dává přednost přesnému a
poctivému překladu. Butterworth odhaluje Rufina slovy: „Strach z
kacířství je u něj silnějším motivem než láska k
pravdě...prokázal, že je ochoten text pozměnit nebo jeho části
vynechat, a to bez jakýchkoli důkazů a za žádným účelem,
kromě usmíření. předsudky svých čtenářů a dát větší
autoritu svému překladu.“[16]Butterworth je z Rufina zvláště
frustrován, protože kromě jeho latinského překladu tvoří
všechny dochované řecké fragmenty jen asi šestinu knihy.
Překvapivě Rufinus svobodně přiznává, že Jeroným měl ve
zvyku uhlazovat výroky, které by mohly způsobit urážku, a že se
řídil stejnou metodou, „aby nereprodukoval takové pasáže z
Origenových knih, o kterých se zjistí, že jsou v rozporu s a v
rozporu s jeho pravým učením.“[17] Rufinus pokračuje ještě
jasněji:
O prvních principech, předmluva Rufina 3
Kdekoli
jsem tedy v jeho knihách našel něco, co by bylo v rozporu s jeho
uctivým prohlášením o Trojici na jiných místech, buď jsem to
vynechal jako zkaženou a interpolovanou pasáž, nebo jsem to
reprodukoval ve formě, která souhlasí s naukou, která Často jsem
ho viděl potvrzovat jinde.
To je důvod, proč v dochovaných
řeckých fragmentech Origenova O prvních principech, stejně jako
jeho Proti Celsovi, nacházíme subordinacionismus, zatímco výše
citované části Slicka znějí podivně trinitárně. Jednoduše
řečeno, Slickův citát pochází ze zdroje, který Rufinus upravil
jako trinitární. Abychom uzavřeli náš vpád do Origenova světa,
podívejme se na shrnutí Josepha Trigga o Origenově
přesvědčení.
Důsledkem Origenova ztotožnění Krista s
druhou božskou hypostází platonismu je Synova méněcennost vůči
Otci. Jako emanace navenek z naprosté jednoduchosti Otce směrem k
naprosté mnohosti světa je druhá hypostáze nutně méně dokonalá
než ta první... Kvůli tomu Origenes, ačkoli trval na Kristově
božství a naprosté odlišnosti od všech menších. bytostí,
nebyl ochoten připisovat Synovi stejnou důstojnost, jakou
připisoval Otci. The Son jako zprostředkující hypostáze je nižší
než Otec a představuje nižší stupeň v kosmologické škále.
Pouze Otec, řekl Origenes, je skutečně Bůh; Syn je Bohem pouze
účastí v Otci. V úvodním verši Janova evangelia našel
gramatickou konstrukci, která potvrdila jeho hodnocení nižšího
Synova božství. Tam biblický autor používá řecký určitý
člen, když mluví o Bohu, ale vynechává článek, když mluví o
Kristu, Slovu, jako o Bohu… Tato tendence podřizovat Syna Otci
nezpůsobila Origenovi během jeho života žádné teologické
potíže, protože většina Křesťané považovali takovou
podřízenost za samozřejmost. Později, když rozvoj trinitární
teologie ve čtvrtém století učinil subordinacionismus
neudržitelným, přivedl Origenovu teologii ke špatné
pověsti.[18]
Dospěli jsme tedy k závěru, že Origenes
nebyl trinitář, i když jistě vyvinul některé nezbytné
komponenty, které by pozdější teoretikové trojice považovali za
nepostradatelné.
Shrnutí výsledkůPo analýze
šesti Slickových údajných trinitárních autorů před Niceou
jsme zůstali zcela s prázdnou. Polykarp nevěřil v Trojici, stejně
jako Justin, Ignác, Irenej, Tertullianus nebo Origenes. To
samozřejmě neznamená, že před Niceou nikdo nevěřil v Trojici,
ale ukazuje to, že v Slickově metodologii je něco hluboce
chybného. Možná přirovnání pomůže vysvětlit tento omyl.
Pokud někdo v roce 2019 řekne: „Miluji používání Instagramu“,
víme, že takový člověk má na mysli aplikaci sociálních médií,
která fotí, používá filtry a sdílí tyto obrázky se sítí
svých sledujících. Pokud však nějaká dáma v roce 2005 řekne:
„Miluji používání Instagramu“, měli bychom právo zpochybnit
její prohlášení, protože aplikace, kterou známe jako Instagram,
neexistovala až do roku 2010. Možná odkazovala na okamžitý
způsob vaření cizrny, které se také nazývají gramy. Možná se
vdala a díky tomu okamžitě získala babičku – instagram. Nebo
možná existuje nějaké jiné vysvětlení, ale víme, že ať už
člověk z roku 2005 myslí výraz „Instagram“, nemůže to
odkazovat na síť sociálních médií. Ale co kdyby měl někdo
teorii, že Instagram v roce 2005 skutečně existoval, a chtěl to
dokázat? Jak by na to šel? Dokázal najít citáty od lidí toho
roku, kteří hovořili o pořizování digitálních snímků,
použití filtrů a okamžitém posílání fotografií přátelům.
Všechny tyto možnosti jsme však měli v digitálních
fotoaparátech, Photoshopu a službách pro rychlé zasílání zpráv
již od 90. let. To by nestačilo k prokázání existence Instagramu
v roce 2005. Navíc mohl dokonce najít citáty o lidech, kteří
nahrávali své obrázky na sociální média, ale to by stále nic
nedokazovalo, protože Myspace i Facebook už tehdy existovaly a lidé
je ochotně sdíleli. obrázky na nich. Ne, potřebovali bychom
důkaz, že tyto komponenty (fotografování, přidávání filtrů a
jejich odesílání) byly provedeny jako součást služby Instagram.
Možná existoval časný beta test Instagramu pět let předtím,
než vyšla skutečná verze? Bylo by to těžké, ale ne nemožné
prokázat, a důkazní břemeno by leželo na osobě, která
předpokládá existenci Instagramu před rokem 2010.
Tak je
to s Trojicí. Víme, že tato myšlenka se plně zformovala až ve
čtvrtém století a nebyla kodifikována až do Konstantinopolského
vyznání víry v roce 381. Potřebujeme někoho, kdo ukáže, že
křesťané nejen používali různé součásti teorie Trojice, ale
že rozuměli aby se k sobě vztahovali trinitárním způsobem.
Jinak nám zbyla pozdní Trinity. Nestačí pouze tvrdit spolu se
Slickem, že „Trojice je biblická doktrína a byla vyučována
před koncilem v Nicei v roce 325.“[19] Nestačí citovat několik
církevních otců, kteří vytvořili výroky slučitelné s
pozdějším trinitářstvím. Nepomůže ani najít lidi, kteří ve
svých spisech používají slovo „Trojice“. Potřebujeme vidět
celý soubor přesvědčení, které zahrnují minimální pochopení
Trojice. Ve všech výše uvedených případech jsme nejenže
neviděli jediný příklad toho, ale také jsme viděli, že každý
autor učinil prohlášení neslučitelná s jakoukoli teorií
Trojice. Jednoduše nemůžeme předpokládat Trojici a pak ji číst
autorům z druhého a třetího století.
Nyní se někteří
apologeti pokusili argumentovat mnohem zásadnějším bodem, že
otcové z ante-nicénské doby věřili, že Ježíš byl Bůh, a
uvedli v tomto smyslu řadu důkazů. Víme však, že tuto víru
zahrnovaly všechny druhy teorií od arianismu přes modalismus až
po gnostiky. Ne, potřebujeme vidět autora, který nazývá Ježíše
Bohem trinitárním způsobem. Potřebují znamenat, že Ježíš je
Bůh v tom, že je roven Otci a Duchu, věčný jako Otec a Duch,
soupodstatný s Otcem a Duchem, a ne pouze částí nebo částí
Boha. Navíc, starověký svět měl několik více kategorií
božstev, než je převládající dnes. Například hebrejské
smýšlení nemělo problém použít slovo Bůh v druhotném smyslu
na Mojžíše (Exodus 7,1), anděly (Žalm 8,5; srov. Židům 2,7),
božskou radu (Žalm 82,1, 6), izraelské soudce (Exodus 21,6). ,
22.8), davidovský král (Žalm 45.6), břicho (Filipským 3.19), ti,
kteří přijímají slovo Boží (Jan 10.34-35), a dokonce Satan (2.
Korintským 4.4).[20] Kromě toho v řecko-římském světě
nazývali širokou škálu bytostí bohy, včetně panteonu vysokých
bohů, regionálních bohů, zemřelých císařů a celé řady
dalších božstev nižších úrovní. Jinými slovy, Bůh byl
flexibilní slovo během prvních staletí křesťanství a musíme
to vzít v úvahu, když se snažíme dokázat to či ono o
patristických autorech.
Poslední metodologickou otázkou,
kterou se chci zabývat, než přejdu ke stručné diskusi o Nicei,
je tendence církevních historiků předpokládat nevyhnutelnost
trinitarismu čtvrtého století. Místo toho, abychom nám říkali,
čemu ten či onen člověk ve své době věřil, dostáváme vágní
prohlášení o tom, jak tomu je někdo se pokoušel formulovat
Trojici, ale prostě ještě neměl jazyk, filozofii nebo intelekt,
aby se tam dostal. Toto není užitečný způsob psaní historie.
Nyní je v pořádku měřit někoho na základě toho, co se později
stalo dominantní teorií, ale neměli bychom předpokládat, že se
pokoušel formulovat tuto pozdější myšlenku a prostě selhal.
Například Tertullianus nevěřil v Trojici. Měl teorii trojice,
ale ta odporovala rovnoprávnosti pozdějších verzí, protože
představovala Otce jako jediného nejvyššího Boha, který měl
více božské podstaty než Syn. Takže je od nás nečestné
označit Tertulliana za trinitáře. Kromě toho na nás nikdo
netlačí, abychom souhlasili s tím, co říká kterýkoli konkrétní
autor. Není to jako v Bibli, kde text nese Boží inspiraci a
autoritu. Ne, církevní otcové si neustále odporují, a to je
naprosto normální. Přemýšlejte o křesťanských knihách
napsaných dnes. Protiřečí si někdy? Samozřejmě, že ano,
protože autoři jsou omylní lidé, kteří se snaží přijít na
ten či onen aspekt teologie. Takže místo toho, abychom každého
vtěsnali do naší předem určené formy, dovolme každému mluvit
sám za sebe, ať už je ortodoxní nebo ne.
I když by to byl
docela úkol, nejlepším scénářem by bylo, kdyby tým spravedlivě
smýšlejících badatelů prošel systematicky a objektivně
veškerou křesťanskou literaturu před rokem 381, aby našel a
kategorizoval všechna relevantní triadická, christologická a
pneumatologická prohlášení. . Pak můžeme vidět, kdo čemu
věřil, a rozeznat celkovou trajektorii teologie v tomto období.
Ale i když se tento úkol v budoucnu objeví pro ty, kteří jsou
ochotni převzít odpovědnost, stále se můžeme spolehnout na
předchozí vyšetřování, jako je vyšetřování Alvana Lamsona.
Jeho slova, i když jsou zapouzdřena v nehybném stylu literárního
cítění devatenáctého století, odhalují otřesné pravdy, které
se přímo dotýkají našeho bádání.
Po tom, co bylo
řečeno na předchozích [395] stránkách, jsme připraveni závěrem
znovu potvrdit, že moderní učení o Trojici se nenachází v
žádném dokumentu nebo relikvii patřící církvi prvních tří
století. Dopisy, umění, zvyky, teologie, bohoslužby, vyznání
víry, hymny, chorály, doxologie, askripce, pamětní obřady a
slavnostní obřady, pokud se dochovaly nějaké pozůstatky nebo
záznamy o nich, pocházející z raných dob, jsou, pokud jde o tato
doktrína je absolutní prázdnota. Svědčí, pokud vůbec svědčí,
o svrchovanosti Otce, jediného pravého Boha; a na nižší a
odvozenou povahu Syna. Nikde mezi nimi není rovnoprávná Trojice.
Kříž je tam; Kristus je tam jako Dobrý pastýř, Otcova ruka
klade na jeho hlavu korunu neboli věnec vítěze; ale žádné
nerozdělené tři – stejné, nekonečné, samoexistující a
věčné. Bylo to početí, ke kterému věk nedorazil. Byl
pozdějšího původu.“[21]
Nyní jsem ochoten odmítnout
Lamsonova zjištění, pokud někdo předloží důkazy o opaku, ale
dokud se tak nestane, jeho závěr platí.
Pár slov o NiceiNež skončím,
chci nabídnout ještě jeden historický opravný prostředek,
tentokrát o Nicei v roce 325. Příběh obvykle zní takto: Křesťané
vždy věřili v Trojici, ale když radikální inovátor Arius začal
kázat, že Syn byl stvořen spíše než věčné vyvolalo velkou
kontroverzi. Horký teolog zaútočil na Kristovo tělo zvenčí jako
virus, ale hrdinské protilátky Alexandra, Athanasia a Kappadočanů
odrazily „arianismus“ a zachránily církev před herezí. A
dnes, když se někdo odváží zpochybnit platnost Trojice, je
propuštěna mávnutím ruky: "Ach, už jsme s tím čelili a
vypořádali se s tím." Historie však v našem informačním
věku nebude ležet ladem, pohřbena pod staletími prachu. Nyní
máme přístup k záznamům a můžeme sami vidět, co se skutečně
stalo na počátku čtvrtého století.
Pravdou je, že Arius
byl skromný, inteligentní, disciplinovaný a přesvědčivý.[22]
Na jáhna byl vysvěcen až po čtyřicítce a už mu bylo něco přes
padesát, když se stal presbyterem v Alexandrii. V době, kdy se
rozhořel spor s jeho biskupem Alexandrem, mu bylo již dvaašedesát
let a byl všemi vysoce respektován. Svědčí o tom i fakt, že
když ho Alexandr sesadil a exkomunikoval, odešlo s ním
devětaosmdesát dalších.
Arius nebyl mladý a impulzivní,
nebyl ani pokrokový nebo liberální. Naopak, byl konzervativec a
měl v úmyslu zachovat si víru, kterou obdržel. V dopise
Alexandrovi po jeho vyhnanství Arius tvrdil, že jeho víra byla
„přijata od našich předků a naučila se také od vás.“[23]
Dále podrobně popisuje víru, kterou se naučil od Alexandra, že
existuje jeden nezplozený a věčný Bůh. který je nade všechny
ostatní – dokonce i Syn. Je zajímavé, že Arius byl opatrný,
aby se vyhnul heretickému chápání Krista.
Dopis Alexandru
Alexandrijskému
Zplodil ho ne naoko, ale ve skutečnosti...ani
potomstvo Otce nebylo projekcí, jak učil Valentinus, ani, jak
představil Mani, nebylo potomstvo soupodstatnou [homoousios] částí
Otce, ani nebyl jako Sabellius. řekl, rozdělující Monad,
Syn-Otec, ani, jak učil Hieracas, lampa zažehnutá z lampy... jak
jsi také, požehnaný papeži, uprostřed církve a v radě často
vyvracel ty, kteří tyto myšlenky zaváděli.
Arius si
očividně nemyslel, že vymýšlí něco nového, a neměl problém
to říct správně muži, který ho pronásledoval. To pak vyvolává
otázku, co se stalo? Jak mohl Arius vyhodit jeho biskup Alexandr,
když byl konzervativec? Alexandr zjevně na nějakém velkém
setkání učinil veřejné prohlášení. Historik Sokrates uvádí
následující:
Církevní dějiny 1.5
On [Alexander], v
neohroženém výkonu svých funkcí pro poučení a vládu církve,
se jednoho dne pokusil v přítomnosti presbytáře a zbytku svého
duchovenstva vysvětlit, možná až příliš filozoficky, ono velké
teologické tajemství. — jednota Nejsvětější Trojice.
Když
Arius slyšel Alexandrův výklad, myslel si, že Alexander učí
sabellianismus (myšlenku, že Syn je Otec). Zanedlouho se slovo o
Ariově nesouhlasu vrátilo k Alexandrovi, který Ariuse požádal,
aby se s ním setkal. Jakmile bylo jasné, že nemůže Aria
přesvědčit, Alexander svolal v roce 318 radu presbyterů a několik
biskupů, aby ho oficiálně prověřili.[24] Arius a mnozí další
(včetně některých biskupů) odmítli podepsat vyznání
„pravověrnosti“, takže koncil vedený Alexandrem veřejně
exkomunikoval téměř sto jejich bratří a sester v Kristu.
Neústupné trvání biskupa Alexandra na věčnosti Syna vyústilo
nejen v Ariovu exkomunikaci, ale o sedm let později na koncil v
Nicei, kdy císař Konstantin prosadil porozumění věčné
přirozenosti Syna pomocí slova homoousios (stejné bytosti nebo
substance, stejné slovo dříve spojované s herezí). Nicméně,
místo aby ukončila polemiku o vztahu Syna k Otci, Nicea rozpoutala
válku mezi pro-nicejskými a anti-nicejskými křesťany, která
zuřila téměř šedesát let, dokud mocný císař Theodosius v
roce 381 tuto otázku neukončil.
Mým cílem v této
souvislosti není nikoho přesvědčit, aby věřil v Ariovu
doktrínu, ale jednoduše ukázat, že všechno toto osočování a
kacířské nálepkování je nejen bezbožné, ale končí
překrucováním historie, což nepomáhá. kdokoliv. Je načase, aby
Matt Slicks z celého světa upustil od tohoto mýtu o trojiční
primátu a prostě připustil, že teorie o Trojici se vyvíjely
pomalu během prvních tří set let po Kristu, dokud jsme neskončili
s jazykem Konstantinopole v roce 381. To neznamená, že Trojice se
mýlí, ale posouvá ji z apoštolské tradice k jednomu z několika
modelů porozumění. Je vyznání nicejsko-konstantinopolského
vyznání tím nejlepším vysvětlením bible učení o Bohu? Tato
otázka nás bohužel překračuje rámec této malé eseje, ale
doporučuji vám, abyste tuto otázku prozkoumali a četli bibli s
novýma očima. Pravda se koneckonců nemá čeho bát.
——
Poznámky pod čarou ——
[1] Tuggyho taxonomii viz Tuggy,
Dale, „Trinity“, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (vydání
pro zimu 2016), Edward N. Zalta (ed.),
plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/trinity.
[2]
Slick, Matt, „The Trinity Chart“, carm.org/trinity, přístupný
26. března 2019.
[3] Slick, Matt, „Early Trinitarian
Quotes“, carm.org/early-trinitarian-quotes, přístupné 3. března
2019.
[4] Neváhejte a podívejte se na celý Slickův
příspěvek na carm.org/early-trinitarian-quotes.
[5] Každý
z těchto očíslovaných citátů pochází přímo z článku Matta
Slicka, „Early Trinitarian Quotes“. Ačkoli jsou odkazy někdy
matoucí, nekonzistentní nebo zastaralé, nezměnil jsem je.
[6]
Všechny odvážné stylizace v těchto citacích je můj vlastní
důraz.
[7] Michael Holmes, Apoštolští otcové: řecké
texty a anglické překlady, třetí vydání (Grand Rapid: Baker
Academic, 2007), s. 321-323.
[8] Některé překlady to
překládají „s ním a Duchem svatým“. 153, přel. od Kirsopp
Lake (Cambridge, MA: Harvard University Press 1926, 2001 dotisk), s.
354-355.
[9] Holmes, 295. Za zmínku stojí také pozdější
řádek ve stejném verši, který zní: „Věřte v našeho Pána a
Boha Ježíše Krista a v jeho Otce“. Podle Holmese jsou slova „a
Bůh“ v mnoha starověkých autoritách vynechána.
[10]
Pokud není uvedeno jinak, citace jsou z The Ante-Nicene Fathers, ed.
Alexander Roberts a James Donaldson (Buffalo: The Christian
Literature Publishing Company, 1896), Nicene and Post-Nicene Fathers,
ed. od Philipa Schaffa (NY: The Christian Literature Publishing
Company, 1894) a Nicene and Post-Nicene Fathers, Second Series, ed.
od Philipa Schaffa a Henryho Wace (NY: The Christian Literature
Company, 1900).
[11] Nic z toho by nás nemělo překvapit,
protože učenci dlouho katalogizovali Ignácovu dlouhou recenzi jako
subordinacionistickou úpravu jeho střední recenze ze čtvrtého
století. Kvůli zmatku tří ignaciánských korpusů Lamson tvrdí,
že „[Č]as pro citování ignaciánských dopisů v té či oné
formě jako pravých, na podporu jakéhokoli bodu historie nebo
doktríny, pominul. Viz Alvan Lamson, Církev prvních tří století:
Notices of the Lifes and Opinions of Early Fathers, with Special
Reference to The Doctrine of the Trinity; Ilustrování jeho pozdního
původu a postupné formace, 2. vyd. (Boston: Walker, Fuller, and
Company, 1865), str. 14.
[12] Slickův odkaz je zde chybný,
protože tento citát pochází z Against Heresies 1.10.1.
[13]
Pro důkladnější zpracování Tertullianových unitářských
tendencí viz Tuggy, Dale. "Unitář Tertullian." European
Journal for Philosophy of Religion sv. 8, č. 3 (2016). doi:
https://doi.org/10.24204/ejpr.v8i3.1693.
[14] Další
informace o tomto fragmentu z řeckého textu Paula Koetschaua
najdete v G. W. Butterworth, Origen On First Principles (Gloucester,
MA: Peter Smith, 1973), s. 33-34. (Viz také poznámku pod čarou 6.)
To, co jsem citoval výše, pochází z řeckého fragmentu, který o
několik století později použil císař Justinián, když byl
Origenes odsouzen za kacířství. Nyní někteří obránci Origena
tyto texty odmítli s odůvodněním, že ačkoli jsou řecké (což
je jazyk, kterým Origenes psal), pocházejí z nepřátelských
stran, které se snažily Origena podkopat a vrhnout ho do špatného
světla. Přikláním se však k názoru, že tento citát je
legitimní ze čtyř důvodů: (1) máme také tento fragment v
latině od Jeronýma, což posiluje jeho nárok na pravost. (2) Máme
řadu dalších subordinacionistických výroků z jiných
Origenových knih. (3) Takzvaní „ariáni“ čtvrtého století
tvrdili, že Origenes je na jejich straně, což by bylo nemožné,
kdyby neměl subordinacionistické tendence. (4) Origenes byl ponořen
do novoplatonismu a spíše přijal koncept emanací z monády směrem
ven k nižším formám, než aby potvrzoval přísnou rovnost.
[15]
Panarion 64.4.4 in The Panarion of St. Epiphanius, Bishop of Salamis,
Selected Passages, trans. Philip R. Amidon (New York: Oxford
University Press, 1990), str. 215.
[16] Butterworth, str. xli.
Viz také str. xlvii.
[17] K prvním principům, Předmluva
Rufina 3, citováno z Butterworth, str. lxiii.
[18] Joseph
Wilson Trigg, Origen: Bible a filozofie v církvi třetího století
(Atlanta: John Knox Press, 1983), str. 98-99.
[19] Viz závěr
Matta Slicka na https://carm.org/early-trinitarian-quotes, přístupný
29. března 2019.
[20] Podrobné vysvětlení těchto textů
naleznete v mém článku „Ježíš je Bůh: Zkoumání pojmu
reprezentativního božstva“, 2008 Jeden Bůh
Seminář Asociace pro křesťanský
rozvoj, červen 2008, Seattle, Washington, na
https://restitutio.org/2016/01/11/explanations-to-verses-commonly-used-to-teach-that-jesus-is-
bůh/ nebo můj podcast Restitutio, „163 Jesus, God's Agent“, 10.
února 2019, na
https://restitutio.org/2019/02/10/163-jesus-gods-agent/.
[21]
Alvan Lamson, Církev prvních tří století: Oznámení o životech
a názorech raných otců, se zvláštním odkazem na Nauku o
Trojici; Ilustrování jeho pozdního původu a postupné formace, 2.
vyd. (Boston: Walker, Fuller, and Company, 1865), str. 396.
[22]
Viz Ephiphanius Panarion 69.3.1, Sokratův výrok v Eusebiových
církevních dějinách 1.5.
[23] Arius z Alexandrie, Dopis
Alexandrovi Alexandrijskému v křesťanství v pozdní antice od
Barta Ehrmana a Andrewa Jacobse (NY: Oxford University Press, 2004),
s. 167.
[24] Pro podrobnější chronologii viz R.P.C.
Hansonův devítibodový obrys. R.P.C. Hanson, The Search for the
Christian Doctrine of God (Grand Rapids, Baker Academic 2007), s.
134-135.