Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 163, komentářů celkem: 429704, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 421 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116604433
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI
Vloženo Sobota, 24. leden 2009 @ 21:24:41 CET Vložil: Olda

Kritika bludů poslal Nepřihlášený

Prof. ThDr. Jan Heller

Evangelická teologická fakulta University Karlovy

„Bůh život stvořil a chce jej tu mít. To je z celku Písma zřetelné. A Spasitel přišel, aby jeho ovce měly hojnost života.“

Stará doba

V předklasickém starověku, především u Semitů, převládá představa o člověku značně vzdálená dnešku. Člověk je podobný nádobě z hlíny (srovnej Adam – člověk, adama = hlína, půda, země), naplněné krví (hebrejsky dám). Tato nádoba se ve staré době nazývá „duše“ (hebrejsky nefeš). Teprve později označuje výraz „duše“ – nefeš individuum i individualizovaný, tedy jednotlivý život, tak zvláště v Novém zákoně. Proto je původně „krev v duši“ – tak doslova v hebrejském znění Genesis 9:4:„Pouze maso s jeho duší – jeho krví – nebudete jíst ...“ (1. Mojžíšova 9:4) Duší se pak ve Starém zákoně nazývá každý tvor, který má v sobě krev, tedy i zvířata. Člověk nemá duši, nýbrž je duší. (1. Mojžíšova 2:7) Když však krev z duše vyteče, duše zemře. Může být – jako nádoba – i vylita k smrti (Izajáš 53:12) nebo zaplavena (Žalm 69:1, 2), i to je konec. Odtud vyrostla stará představa, že krev v lidském nitru, tedy v semitské „duši“, oživuje, ba že je nositelem života. Toto staré pojetí najdeme i v řadě biblických míst. (3. Mojžíšova 17:11 a jiné) Z této představy pak vznikla pověra: napiju-li se cizí krve, přivlastním si magicky cizí život, a tak obohatím, rozšířím či prodloužím svůj vlastní. Z takových pověr rostou starobylé představy o upírech i pohanské obřady, při nichž se pila krev.

V Izraeli jinak

V církvi Staré smlouvy či v pohledu Hospodinově je však každé parazitování, každý život na cizí účet, každé využívání, zneužívání a kořistění něčím, co se Bohu nelíbí. Pochopitelně. A proto jako hráz proti takovému pití krve a vůbec proti jakýmkoli magickým manipulacím je zakázáno krev používat vůbec. Je to podobné jako s vepřovým: Vepř byl starověkým Semitům ztělesněním sil plodnosti, ba leckdy až vtělením bohů plodnosti, má totiž mnoho mláďat, a tak jej lidé pilně jedli, aby byli plodní. A právě proto Starý zákon používání vepřového zakazuje vůbec. (Izajáš 65:3–5) Shrnuto: Zákaz požívání krve ve Starém zákoně má kultické čili nábožensko-magické pozadí, bez něho není logicky vysvětlitelný.

Židé a Nový zákon


Jenže pak došlo k posunu: Někteří Židé, zvláště farizeové Ježíšovy doby, si začali dělat zásluhy z toho, co nejedí. Nechápali předpisy o jídle jako varování před pověrou a pohanskými zvyky a kulty, nýbrž jako návod k získávání zásluh před Bohem, tedy na zcela jiné rovině a v jiných souvislostech, než to bylo původně ve Starém zákoně míněno. Ježíš a Nový zákon celý odpírá každému sbírání zásluh, ať jakýmkoli způsobem. Žijeme přece z Boží milosti a z Kristovy oběti, nikoli z vlastních výkonů, nežijeme tedy z toho, co děláme či neděláme, co jíme či nejíme. A tak jídelní předpisy – či přesněji jejich bezpodmínečnou závaznost – zpochybňuje už Ježíš: „Člověka neposkvrňuje to, co vstupuje do jeho úst, ale člověka poskvrňuje to, co z jeho úst vychází.“ – Matouš 15:11 a dále verše 12–20, výrazněji apoštol Petr (či chcete-li Lukáš ve Skutcích 11. kapitole) a ještě ostřeji apoštol Pavel (Římanům 14:1–8 atd.). Je tu ovšem hranice: je dána láskou k bližnímu, tj. je třeba zachovat ohled na bratra, jehož víra ještě nedozrála do pravé svobody, a nepohoršovat jej. (Skutky 15:29; srovnej 1. Korinťanům 8:7–13; 10:25–31) Ale zároveň je třeba vysvětlovat, že nyní, „po Kristu“, už se zachováváním jídelních předpisů k Bohu nepřiblížíme. Když někdo nejí něco, protože mu to nechutná či není na to zvyklý, nemám žádné námitky. Ale když svému jídlu přikládá náboženský význam, když uvízl v představě, že se jídlem Bohu vzdaluje či blíží, vrací se zpět jakoby do zajetí formalismu.

Jde o život


Celý problém má hluboké kořeny, ale ty nejsou jen ve staré symbolice krve či v pověrách s ní spojených, nýbrž v tom, že Bůh tu chce mít život. (1.Mojžíšova 1:22, 28) Ne krev, v různých dobách různě chápaná, ale sám život je klíč k problému: Bůh život stvořil a chce jej tu mít. To je z celku Písma zcela zřetelné. A Spasitel přišel, aby jeho ovce měly hojnost života. (Jan10:10)

Ten, kdo starozákonní příkazy o krvi staví nad Boží příkaz k životu, dopouští se hned několika chyb:

A )
vytrhuje starozákonní výpovědi z jejich zřetelné dobové souvislosti,

B )
pomíjí Nový zákon a dar svobody v Kristu,

C )
nadřazuje znamení života (krev) nad život sám, a tak se vlastně vzpírá Boží vůli. Kdo kvůli příkazu ve Skutcích 15:29 odmítá transfúzi a myslí si, že tím koná Bohu oběť, možná jakousi oběť koná, ale je to oběť modlám vlastních představ, a s oběťmi křesťanských mučedníků v římských arénách nebo Jana Husa to nemá nic společného.

Poznámka bibliografická: O krvi, duši i životě najde každý čtenář statě v každém biblickém slovníku či encyklopedii, nebudu je zde vyjmenovávat, je jich řada jak českých, tak i cizojazyčných. Nicméně nejdůkladnější stať o těchto pojmech je ve velkém německém díle „Theologisches Wörterbuch zum Alten Testament“ (ed. G. J. Botterwck und H. Ringgren, Stuttgart 1970 nn), a to pod hesly nefeš = duše (sv. V, sloupec 531–555), dam = krev (sv. II, sloupec 248–266) a chajjim = život (sv. II, 874–898), tam je i novodobá podrobná literatura. Česky jsem krev a souvislosti kolem ní probral ve své knize „Tři svědkové“ (Oikumené Praha 1995, str. 20–26). Prof. ThDr. Jan Heller, Praha, 7. února 2004 - Citováno z knihy Život je svatý, str. 55-7

Literatura:
1. Život je svatý. Svědkové Jehovovi a otázka krve. Brno: L.Marek; 2006.

Zdroj: www.straznavez.cz


"DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 26. leden 2009 @ 06:56:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--V církvi Staré smlouvy či v pohledu Hospodinově je však každé parazitování, každý život na cizí účet, každé využívání, zneužívání a kořistění něčím, co se Bohu nelíbí.--
 
A zajali synové Izraelští ženy Madianské i děti jejich; všecka hovada jejich, i všechny dobytky jejich, a všecka zboží jejich pobrali.
10 Všecka také města jejich, v kterýchž svá obydlí měli, i všecky hrady jejich vypálili ohněm.
11 A všecku loupež i všecky kořisti pobravše, lidi i hovada,
12 Vedli je k Mojžíšovi a k Eleazarovi knězi, a ke všemu množství synů Izraelských,i zajaté i kořisti, i loupeže, k vojsku na roviny Moábské, kteréž jsou při Jordánu naproti Jerichu.
13 I vyšli Mojžíš a Eleazar kněz a všecka knížata shromáždění proti nim ven za stany.
14 Tedy rozhněval se Mojžíš na vůdce vojska, hejtmany nad tisíci a setníky, kteříž se navraceli z boje,
15 A řekl jim Mojžíš: A což jste zachovali všecky ženy?
16 Ej, onyť jsou hle synům Izraelským, podlé rady Balámovy, daly příčinu k přestoupení proti Hospodinu, při modlářství Fegor, pročež ona rána přišla byla na lid Hospodinův.
17 Protož nyní zmordujte všecky děti pohlaví mužského, a všecky ženy, kteréž poznaly muže.
18 Všecky pak panny, kteréž nepoznaly muže, zachovejte sobě živé.

Numeri 31



Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pondělí, 26. leden 2009 @ 08:49:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To jsou skutečně těžké věci, Nulo, ale pro přiblížení nebo větší pochopení vezmi v úvahu, že tito lidé, které izraelci zajali, házeli vlastní děti (novorozence) do ohně (zřejmě modla Fegor, Moloch), prováděli orgie (možná také i znásilňovali nebo vraždili).

Tak že to skutečně mohl být i určitý soud od Boha. Později však tak vážné věci již ve SZ nevidíme, i když války a boje trvaly.

V Novém zákoně, však vidíme jiné důrazy, jako: "Milujte své nepřátele," - je kázáno evangelium o Boží záchraně a Písmo zmiňuje také například i odpuštění těm, kteří neuposlechli za dnů Noémových (před potopou), Pán Ježíš vstoupil do pekla a kázal i těmto. Tak že tu jsou i Boží soudy nad hříchy a hříšníky, ale je tu také i milost a odpuštění pro kající.

isim



 


]


Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 26. leden 2009 @ 11:05:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
-- ale pro přiblížení nebo větší pochopení vezmi v úvahu, že tito lidé, které izraelci zajali, házeli vlastní děti (novorozence) do ohně (zřejmě modla Fegor, Moloch)--
 
to prováděli do určité doby i sami Izraelci

Dětské oběti a Bible

http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2007050001

Lidské oběti

http://www.myty.cz/view.php?cisloclanku=2006120003

--prováděli orgie (možná také i znásilňovali nebo vraždili).

vraždění prováděli Izraelci také, podobně znásilňování,vždyť právě v Numeri si vojáci a lid rozebrali panny , 32 z nich obětovali Hospodinu   


]


Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: isim v Úterý, 27. leden 2009 @ 09:15:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Nulo,

odkazy a články, které jsi uvedl jsou zkreslením skutečnosti. - Nikdo z Božích mužů Starého zákona (jako byli Mojžíš, Jozue, Samuel, David a jiní, a v konečném důsledku ani Abrahám) lidské oběti neprováděli.

Tyto věci byly právě Starým zákonem velmi přísně zapovězeny. - Jak je i uvedeno ve 3Moj. 20,1-5:
  1. Hospodin promluvil k Mojžíšovi:
  2. 'Řekni Izraelcům: Kdokoli z Izraelců i z těch, kdo budou v Izraeli přebývat jako hosté, by daroval Molekovi někoho ze svých potomků, musí zemřít; lid země ho ukamenuje.
  3. Já sám se obrátím proti tomu muži a vyobcuji jej ze společenství jeho lidu, neboť daroval někoho ze svých potomků Molekovi, a tak znečistil mou svatyni a znesvětil mé svaté jméno.
  4. Jestliže lid země přivře oči, aby neviděl, že ten muž daroval někoho ze svých potomků Molekovi, a nepotrestá ho smrtí,
  5. postavím se sám proti tomu muži i proti jeho čeledi a vyobcuji jej ze společenství jejich lidu se všemi, kdo ho v tom smilstvu následovali a také smilnili s Molekem.
Zákon také přesně stanovil, co se má obětovat a nebyli to lidé ! - Byla to zvířata (brav, skot, bílá mouka, olej). (3Moj. 1.-7.kap.)

- Jestliže někdo z pospolitosti izraele nebo i z jejich králů páchal takové věci nebo se učastnil těchto pohanský kultů a orgií, pak to byli právě lidé odpadlí od Boha izraele.

Připadá mi, jestli nejsou tyto věci v těchto uvedených článcích úmyslně zkresleny. (Všiml jsem si, že jsou vynechány některá slova v odkazech z Písma.)

Příliš se nedivím, že jsi i tak skeptický vůči křesťanství. Když toto čteš a neprověříš některé věci. (Některé z těchto věci ve Starém zákoně (jako jsou války apod.) jsou jistě velmi těžké a pro někoho jsou také nepřijatené. Vyžadovalo by to zřejmě také nějaké delší vyučování nebo i článek na toto téma.)

isim


]


Re: Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 27. leden 2009 @ 11:06:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--které jsi uvedl jsou zkreslením skutečnosti.--

ve tvém současném viděním to ani jinak nejde  bez ohledu na to jak to je

--- Nikdo z Božích mužů Starého zákona (jako byli Mojžíš, Jozue, Samuel, David a jiní, a v konečném důsledku ani Abrahám) lidské oběti neprováděli.--


tyto mýtické či polomýtické postavy nejsou podstatné,jde o to co lze historicky doložit na konání Izraelitů jakožto národu  

--Tyto věci byly právě Starým zákonem velmi přísně zapovězeny. - Jak je i uvedeno ve 3Moj. 20,1-5:--

že je někde něco uvedeno neznamená,že se i jinak nedělo ,v článku bylo několi jasných příkladů osud skotu nebyl ve verších oddělován od od osudu prvorozených,ostatně v Bibli to nebyl problém viz. vraždění prvorozených v Egyptě či dětí v Numeri 31
Příkladem je i obětování dcery Jichtácha ,kde je za to v NZ ještě chválen   


--Příliš se nedivím, že jsi i tak skeptický vůči křesťanství.--

není křesťanství jako křesťanství  


--(Všiml jsem si, že jsou vynechány některá slova v odkazech z Písma.)--

například?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 27. leden 2009 @ 13:09:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jichtách nebyl chválen za to, že zabil svou dceru, ale za to, že dodržet slib, daný Hospodinu bylo pro něho víc, než milovaná dcera.


Srovnej s Martinem Lutherem, který dal tři sliby, slib pohlavní zdrženlivosti, slib chudoby a slib poslušnosti svému biskupovi. Všechny tři sliby porušil.
Zachoval se evidentně proti duchu Bible.


(Dt 12,31)
Nic takového Hospodinu, svému Bohu, nedělej! Vždyť pro své bohy dělají vše, co Hospodin, tvůj Bůh, považuje za ohavnost a co nenávidí. Dokonce pro své bohy pálí své syny a dcery v ohni!

(Dt 18,9-10)
Až vejdeš do země, kterou ti Hospodin, tvůj Bůh, dává, neuč se jednat podle ohavných způsobů oněch národů.
Ať se u tebe nenajde, kdo by svého syna či dceru provedl ohněm! Stejně tak žádný věštec, jasnovidec, hadač, čaroděj,



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: isim v Středa, 28. leden 2009 @ 03:31:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak jsem již napsal, jsou to těžké věci - války a zabíjení ve Starém zákoně.

Přesto však trvám na tom, že lidské oběti byly zapovězeny, pokud to někdo z izraele učinil, pak se jednalo o hřích. Zákon stanovil, co se má obětovat, a byla to zvířata. (3Moj. 1.-7.kap.) - A to skutečně tyto články, na které odkazuješ, zkreslují nebo zamlčují.

Podle Starého zákona každý prvorozený byl zasvěcen Bohu, posvěcení ovšem neznamenalo lidskou oběť nebo obětování. Posvěcení znamenalo určité požehnání, prvorozené děti nebyly obětovány, za ně byla obětována zvířata. (2Moj. 13,13 a 14) - To je nepochopení a není to pravda. (To by potom byl izrael stejný, jako okolní pohanské národy a to nebyl.)

Pokud jde o Jefeta, tam není zcela jasné, jestli šlo skutečně o obětování nebo pouze o zasvěcení a to tím, že se jeho dcera neprovdala a zůstala pannou.

Co se týče vynechaných slov jde o slovo Moloch, v odkazu z 3Moj. 20,1-5. (Jiná jsem dále nezjišťoval.)

Pokud jde o tyto války a těžké věci ve SZ, šlo zřejmě také o válečný stav.

Nový zákon však zjevuje a doplňuje toto částečné poznání o Bohu. Smrt fyzická a některé fyzické soudy (které se staly i ve SZ) ještě nemusí znamenat naprostý konec a zánik pro člověka, ale je tu naděje záchrany (spasení) a odpuštění v Kristu, neboť Písmo zmiňuje, že evangelium bylo hlásáno i mrtvým. (Pán Bůh to vše nejlépe posoudí na Svém soudu.)

isim


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 28. leden 2009 @ 09:56:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
S Jefetem je to bohužel naprosto jasné.

(Sd 11,30-39)
A Jiftach učinil Hospodinu slib. Řekl: "Vydáš-li mi opravdu Amónovce do rukou,
kdokoli mi ze vrat mého domu vyjde naproti, až se vítězně vrátím od Amónovců, připadne Hospodinu a přinesu ho jako zápalnou oběť.
Jiftach tedy přitáhl k Amónovcům, aby s nimi bojoval, a Hospodin mu je vydal do rukou.
Od Aróeru až skoro po Minnit, to je dvacet měst, a po Ábel Keramím je zcela rozdrtil velikým úderem. A tak se synové Amónovi dostali do područí synů Izraele.
Když se Jiftach vrátil do Micpy ke svému domu, hle, vychází mu vstříc jeho dcera! Má bubínky a tančí. Měl jenom ji, jedinou. Kromě ní neměl ani syna, ani dceru.
Jakmile ji spatřil, roztrhl svá roucha a zoufale vykřikl: "Dítě moje!! Tak mě srazit! Tys mě uvrhla do zkázy! Vždyť já dal slovo Hospodinu! To nemohu vzít zpět!"
Nato mu odpověděla: "Tatínku, ty jsi dal své slovo Hospodinu? - Nalož se mnou tak, jak ti to vyšlo z úst, když ti Hospodin dopřál pomstu nad tvými nepřáteli Amónovci."
Řekla však svému otci: "Ať se se mnou stane toto: Pusť mě na dva měsíce pryč. Půjdu do hor, abych spolu se svými družkami plakala nad svým panenstvím."
On jí řekl: "Jdi" a propustil ji na dva měsíce. Šla tedy se svými družkami a na horách oplakala své panenství.
Když ty dva měsíce uplynuly, vrátila se ke svému otci a ten s ní naložil podle slibu, který učinil. Ani nepoznala muže.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: isim v Čtvrtek, 29. leden 2009 @ 04:40:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si, že to není úplně jednoznačné (přeci jen oplakávala své panenství). Pokud se tak skutečně stalo, byl to zřejmě hřích, s ohledem už i na Starý zákon. - Obětována měla být zvířata, nikoliv lidé. -

isim


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 29. leden 2009 @ 09:41:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistěže to bylo špatné, už v okamžiku, kdy dal slib, že přinese v zápalnou oběť toho, kdo mu přijde z jeho domu naproti. Už ten slib byl špatný, to nikdo nezpochybňuje.

Tady jde o něco jiného.
Slib, daný Hospodinu, měl pro něho takovou váhu, že ho splnil, i když to pro něho znamenalo obrovskou oběť. Jedinou milovanou dceru dát Hospodinu jako zápalnou oběť, pro něho nebyla lehčí cesta. Ale úcta k Bohu mu velela dodržet i nesprávný slib. To kvůli této úctě je dáván za vzor.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 30. leden 2009 @ 03:24:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím si spíše, že byl dán za vzor kvůli své víře a také proto, že bojoval proti nepřátelům Božího lidu, kteří je utlačovali. (S tou obětí to není tak úplně jednoznačné).

isim


]


Re: DUŠE, KREV A ŽIVOT V BIBLI (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 28. leden 2009 @ 10:11:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
" Když někdo nejí něco, protože mu to nechutná či není na to zvyklý, nemám žádné námitky. Ale když svému jídlu přikládá náboženský význam, když uvízl v představě, že se jídlem Bohu vzdaluje či blíží, vrací se zpět jakoby do zajetí formalismu...."


Toto platí v otázce vhodnosti jednotlivých pokrmů.
Neplatí to však obecně.
Odpírání si jídla z náboženského důvodu - půst, je s křesťanstvím spjat odjakživa a má své dobré důvody. I Kristus se postil.



Stránka vygenerována za: 0.29 sekundy