Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jaroslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429750, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 553 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116645739
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Albert Einstein o náboženství a vědě
Vloženo Středa, 13. únor 2008 @ 07:49:46 CET Vložil: olda

Zamyšlení poslal nula

Všechno, co lidé konají a vymýšlejí, má uspokojovat potřeby, které pociťují, a mírnit jejich bolesti. Tohle musí mít člověk pořád na zřeteli, chce-li porozumět různým duchovním proudům a tomu, jak povstávají. To, jak člověk cítí, po čem touží, je motorem jakého­koliv jeho usilování a tvorby, byť by se nám zvláště to druhé jevilo někdy sebevznešeněji. Jaké city a jaké potřeby přivedly člověka k náboženskému uvažování a k víře v nejširším slova smyslu? Když o tom přemýšlíme, záhy je nám zřejmé, že u kolébky náboženského uvažování a religiózních prožitků jsou nejrůznější city.

U primitiv­ních lidí vyvolává religiózní představy v první řadě strach. Strach z hladu, z divokých šelem, z nemocí, ze smrti. Protože na tomto stupni existence poznání příčinných souvislostí bývá ještě nepatr­né, lidský duch sám nám předstírá, že existují více nebo méně ana­logické bytosti, na jejichž vůli a působení závisí prožitky, kterých se obáváme. A lidi si myslí, že si mohou příznivě naklonit takové by­tosti tím, že budou provozovat úkony a přinášet oběti, jaké se pod­le víry tradované mnohá pokolení mohou oněm bytostem líbit, a tak se jim vlichotí do přízně. V tomto smyslu mluvím o nábožen­ství bázně.

Tuhle víru sice neprodukuje, zato podstatně udržuje při životě zvláštní kasta kněží, která se časem vytvoří, vydává se za pro­středníka mezi tou kterou obávanou bytostí a lidmi a na tom si bu­duje své privilegované postavení. Nejednou vládce nebo vůdce, pří­padně ta nebo ona privilegovaná vrstva, která opírá svou světskou vládu o jiné faktory, spojí své panování s funkcemi kněžskými, aby si svou vládu pojistila, nebo existuje soulad zájmů u politicky vlád­noucí kasty a kněžstva.

Druhým zdrojem vzniku náboženství jsou city sociální. Otec i matka, pohlaváři větších lidských společenství, jsou smrtelní a chybující. Touha po nějakém vedení, po lásce a po opoře podněcuje vznik pojmu boha, který vyvěrá ze sociálního, pří­padně mravního pojetí. Takový bůh je bohem prozřetelnosti, bo­hem, který ochraňuje, určuje, co a jak má být, který odměňuje a trestá. Je to bůh, který - vždy podle toho kterého lidského rozu­mu - miluje a podporuje život kmene, lidstva, ba život jako takový, je to bytost, která člověka konejší v jeho neštěstí a v nesplněných tužbách, která střeží a uchovává duše zemřelých. Takový je sociální nebo mravní pojem boha.

Ve svatém písmu židovského národa se dá krásně vysledovat, jak se náboženství opřené o bázeň vyvíjelo v náboženství mravní. Po­kračováním tohoto vývoje pak byl Nový Zákon. Náboženství všech civilizovaných národů, zejména pak také národů Orientu, jsou v zá­sadě náboženství mravní. Vývojová proměna náboženství bázně v náboženství mravní je důležitým pokrokem v životě národů. Je nutné střežit se předsudku, že snad veškerá náboženství primitiv­ních národů jsou náboženstvími bázně, kdežto náboženství kultivo­vaných národů náboženstvími jen a jen mravními. Všechny mají v sobě prvky jednoho i druhého, ovšem tak, že na vyšších stupních vývoje sociálního života převládá náboženství mravní.

Všem těmto typům je společná antropomorfní povaha ideje boha. Povznést se nad tento stupeň náboženských prožitků dokáží pouze neobyčejně vnitřně bohatí jedinci a neobyčejně ušlechtilé pospoli­tosti. U jedněch i u druhých se však vyskytuje ještě třetí stupeň reli­giózních prožitků, i když jen zřídka v ryzí podobně; nazval bych jej vesmírnou religiozitou. Tomu, kdo ji v sobě nemá, dá se jen velice těžko ozřejmit, kdyžtě jí navíc neodpovídá žádný antropomorfní po­jem boha.

Jedinec nejasně tuší, jak nicotné jsou lidské tužby a cíle a jaká vznešenost a jaký zázračný řád se mu vyjevuje v přírodě i v myšlen­kovém světě. Individuální existenci vnímá jako svého druhu vězení a touží po tom, zakusit veškeré bytí jako cosi jednotného a smyslu­plného. Jakési náznaky vesmírné religiozity se najdou už v raných etapách vývoje, třeba v nejednom Davidově žalmu, a také u jiných proroků. Daleko silnější je komponent vesmírné religiozity v buddhismu, o tom nás poučují zejména podivuhodné spisy Schopenhauerovy.Náboženští géniové všech dob se vyznačují právě touto vesmírnou religiozitou, která nezná dogmata, nezná boha, který by byl podobný člověku. Nemůže proto ani existovat církev, jejíž učení by se opíralo zejména a hlavně o vesmírnou religiozitu. A proto ta­ké právě u heretiků ve všech dobách najdeme jedince, kteří v sobě měli zejména takovouto vesmírnou religiozitu a svým současníkům připadali jako ateisté, občas i jako světci. Z tohoto hlediska lidé jako Demokritos, František z Assisi a Spinoza jsou si vnitřně navzájem dost blízcí.

Jak si mohou lidé sdělit vesmírnou religiozitu, když nemůže do­spět k jakémukoliv završenému pojmu boha a k jakékoliv teologii? Zdá se mi, že nejdůležitější funkcí jak umění, tak vědy je probouzet pocit této religiozity v každém, kdo je s to ho vnímat, a udržovat jej při životě.

A tak dospíváme k otázce, jaký je vztah vědy k náboženství, vztah, který se dost liší od obvyklých vztahů. Člověk je totiž z historie zvyklý považovat vědu a náboženství za nesmiřitelné antagonismy, ze snadno pochopitelných důvodů. Kdo je bezvýhradně oddán názoru, že veškeré dění je zřetězením příčin, pro toho myšlenka bytosti, kte­rá zasahuje do běhu světa, je naprosto nepřijatelná - ovšem za předpokladu, že hypotézu obecné kauzality bere opravdu zcela vážně. Náboženství opřené o bázeň odmítá, ale neméně i jakékoli nábožen­ství sociální nebo mravní. Bůh, který odměňuje a trestá, je pro něj nemyslitelný už proto, že člověk jedná podle vnější i vnitřní zákoni­té nezbytnosti, z hlediska božího nenese tedy žádnou zodpovědnost, stejně tak jako jakýkoliv neživý předmět neodpovídá za pohyby, kte­ré vykonává. Proto se vědě už nejednou vyčítalo, že podlamuje mo­rálku, ovšem zjevně neprávem. Etické chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství. Bylo by to s lidstvem věru smutné, kdyby se mělo ukrocovat jen bázní z trestu a nadějí na posmrtnou odměnu.

Je tedy pochopitelné, že církve odjakživa potíraly vědu a proná­sledovaly její přívržence. Na druhé straně ovšem tvrdím, že vesmír­ná religiozita je nejsilnější a nejušlechtilejší vzpruhou pro jakékoli vědecké bádání. Jen ten, kdo je s to ocenit obrovské úsilí a přede­vším nesmírné zaujetí, bez něhož by nebyly myslitelné veškeré prů­kopnické výtvory vědeckého rozumu, dokáže také ocenit sílu citu, z něhož jedině může vzejít takové dílo, které je vzdáleno veškerému bezprostřednímu praktickému životu. Jak hluboká víra v rozumnost uspořádání vesmíru a jaká touha po tom, aby porozuměli byť i jen tomu nejnepatrnějšímu odlesku rozumu, vyjevujícímu se v podobě tohoto světa, nejspíš žila v mysli Keplerově i Newtonově, takže mno­haletým osamělým úsilím dokázali rozšifrovat, jak funguje nebeská mechanika! Kdo vědecké bádání zná hlavně jen z jeho praktických důsledků, ten snadno dojde k naprosto nesprávnému názoru na du­ševní stav mužů, kteří - obklopeni skeptickými současníky - ukáza­li cestu všem, kdo sice smýšleli a smýšlejí jako oni, kdo však byli a jsou rozváti po všech koutech zeměkoule i po různých staletích. Jen ten, kdo zasvětil svůj život podobným cílům, je schopen si živě představit, čím byli takoví lidé prodchnuti, co jim dávalo sílu, aby nesčetným neúspěchům navzdory se nezpronevěřili svému cíli. Ta­kovou silou nás obdaruje právě vesmírná religiozita. Jeden součas­ník nikoliv neprávem podotkl, že seriózní badatel je v té naší všeo­becně hmotařské době jediným hluboce nábožensky založeným člověkem.

Tím nejkrásnějším, co kdy můžeme zažít, je tajemno. Je to ten nejzákladnější pocit, který je vždy na začátku jakéhokoliv opravdo­vého umění i vědy. Kdo ho nezná, kdo už se nedokáže divit, kdo už nedokáže žasnout, je takříkajíc mrtvý a oči má vyhaslé. Prožitek ta­jemná - i když spojeného s bázní - zrodil náboženství. Vědomí, že existuje něco, do čeho nepronikneme, rozumnost svrchovaně hlu­boká a krása svrchovaně zářivá, která se našemu rozumu ukazuje pouze ve svých nejprimitivnějších podobách, že tohle víme a že to cítíme, z toho povstává skutečná religiozita; v tomto smyslu a pou­ze v něm patřím k lidem hluboce nábožným. Boha, který odměňuje i trestá objekty svého stvoření, Boha, který má takovou nebo onakou vůli podobnou té, jakou zakoušíme na sobě, toho si představit nedo­vedu. Ani si neumím a také nechci představovat jedince, který by přežil svou fyzickou smrt; takové myšlenky ať v sobě živí duše slabé, ze strachu nebo z nějakého směšného sobectví. Mně stačí mystérium věčnosti života a vědomí nebo tušení,že veškeré bytí má stavbu až zázračnou,a pokorné usilování o to,abych pochopil třeba i jen nepatrnou část oné rozumosti,která se vyjevuje v Přírodě.

Albert Einstein (Jak vidím svět)


"Albert Einstein o náboženství a vědě" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Středa, 13. únor 2008 @ 10:05:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsme si přečetli pohled významného fyzika. A co jsme se dozvěděli? Že v tomhle textu neuvažuje o tom, že by některé záznamy mohli ukazovat na Boha, který má vůli. A proč?  Protože 'Boha, který má takovou nebo onakou vůli podobnou té, jakou zakoušíme na sobě, toho si představit nedovedu.' Přitom Einstein patří do období fyziky (vznik kvantové fyziky a teorií relativity), kdy se loučíme s názornou představou (třeba o mikroobjektech).

'Kdo je bezvýhradně oddán názoru, že veškeré dění je zřetězením příčin, pro toho myšlenka bytosti, kte­rá zasahuje do běhu světa, je naprosto nepřijatelná - ovšem za předpokladu, že hypotézu obecné kauzality bere opravdu zcela vážně.' Tady je asi jádro problému. Věda ukazuje, že opřít se o princip kauzality (bez nadpřirodních vlivů) vede k dobrým výsledkům v mnoha připadech.  Ale odkud víme, že je to obecný princip? To vypadá spíše na přání, aby tomu tak bylo, abychom to měli 'v hrsti'. Ale co když to tak není?

'Etické chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství.'  Ale proč? Jaký to má smysl?

Mám z toho nepřijemný pocit. Že 1.K 1:19 má k tomu co říct. A skutečně mi z toho není dobře, jako pokaždé, když si uvědomím, že některé věci jsou jen z Boží milosti a Bůh se smiloval nade mnou, mnohem menšim než třeba Einstein.



Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 13. únor 2008 @ 11:40:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--A co jsme se dozvěděli? Že v tomhle textu neuvažuje o tom, že by některé záznamy mohli ukazovat na Boha, který má vůli. A proč?  Protože 'Boha, který má takovou nebo onakou vůli podobnou té, jakou zakoušíme na sobě, toho si představit nedovedu.'—
Ty záznamy by byl až důledek navíc u nich Eistein vidí jejich postupný vývoj-u Božího díla by se očekávala spíše jejich nadčasovost-univerzální platnost
 --Přitom Einstein patří do období fyziky (vznik kvantové fyziky a teorií relativity), kdy se loučíme s názornou představou (třeba o mikroobjektech).—
A co má Bůh na principu policajta - ochránce běžně v náboženstvých  prezentovaný společného s mikroobjekty??  Jako princip neurčitosti ve stylu- nebe,peklo,ráj kam tě duše  dám  ?

--'Kdo je bezvýhradně oddán názoru, že veškeré dění je zřetězením příčin, pro toho myšlenka bytosti, kte­rá zasahuje do běhu světa, je naprosto nepřijatelná - ovšem za předpokladu, že hypotézu obecné kauzality bere opravdu zcela vážně.' Tady je asi jádro problému. Věda ukazuje, že opřít se o princip kauzality (bez nadpřirodních vlivů) vede k dobrým výsledkům v mnoha připadech.  Ale odkud víme, že je to obecný princip? To vypadá spíše na přání, aby tomu tak bylo, abychom to měli 'v hrsti'. Ale co když to tak není?—
Takto lze spekulovat do nekonečna a pochybovat o všem např. co když se ti tvůj život jen zdá,je to iluze a jednoho dne se vzbudíš.



--'Etické chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství.'  Ale proč? Jaký to má smysl?—
Smysl to má ten jak píše,že se chování člověka lze účinně opřít o soucit, o výchovu, o sociální vazby, nepotřebuje tedy oporu náboženství např. ve formě posmrtných rajských slibů nebo pekelného vyhrožování  přirovnal bych to k autu kde náboženství představuje střešní zahrádku-auto je 100 % funkčí i bez střešní záhrádky ,je to jen doplněk ,nádstavba,která má určitou funkci                            



 --A skutečně mi z toho není dobře, jako pokaždé, když si uvědomím, že některé věci jsou jen z Boží milosti a Bůh se smiloval nade mnou, mnohem menšim než třeba Einstein.—
Dobře ti právě je:-)  vytvořit v někom  pocit vyvolenosti je i dobrý byznys a pro ego pěkná slast  



Re: Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Středa, 13. únor 2008 @ 12:35:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
'Ty záznamy by byl až důledek navíc u nich Eistein vidí jejich postupný vývoj' - jak jsem psal 'v tomhle textu neuvažuje o tom, že by některé záznamy mohli ukazovat na Boha' - předpokládá, že je to nutně tak jak to vidí - vše je postupný výtvor lidského strachu

'u Božího díla by se očekávala spíše jejich nadčasovost-univerzální platnost' - by se kdo očekávala? Když zasáhl Bůh do dějin, zasáhl do konkrétního kontextu. Může to přesahovat danou dobu a mít platnost i pro jiné kontexty. To třeba zatím neumíme plně posoudit a tu univerzální platnost nevidíme. No a co? Možná se na nás budou za 200 let dívat jako na stejně překonané, jako je pro nás (z jistého úhlu) překonaný světový názor před 200 lety.

'A co má Bůh na principu policajta - ochránce běžně v náboženstvých  prezentovaný společného s mikroobjekty?' To, že je úsměvné, že někde 'si představit nedovedu' někde překážkou není, někde je.

'Takto lze spekulovat do nekonečna a pochybovat o všem např. co když se ti tvůj život jen zdá,je to iluze a jednoho dne se vzbudíš.' Ano. Ale na základě obecné kauzality (ve výše zmiňovaném smyslu) vylučuje Boha ze dění. Takže víra v obecnou kauzalitu (bez nadpřírodních zásahů) versus víra v osobního Boha. To věda nerozsoudí. On se v tomto textu pouze přiklonil k jedné víře. Kde je nějaká síla argument?

'Smysl to má ten jak píše...' Myslel jsem to: Proč ale mít nějakou etiku? Proč vychovávat tak a ne naopak? Nemám se přeci komu zodpovídat.

'Dobře ti právě je:-)  vytvořit v někom  pocit vyvolenosti je i dobrý byznys a pro ego pěkná slast'. Prd víš. Já se musel věcma, ke kterým Einstein přispěl prokousávat. Vím, že to není triviální, uvědomuji si o kolik byl asi chytřejší než já a mám vůči němu respekt. Občas se objevující pocit vyvolenosti (protože já jsem přece dobrej) se stává směšnej - kdyby to bylo mou zásluhou, kde až bych byl ve frontě?



]


Re: Re: Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 08:54:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--'Ty záznamy by byl až důledek navíc u nich Eistein vidí jejich postupný vývoj' - jak jsem psal 'v tomhle textu neuvažuje o tom, že by některé záznamy mohli ukazovat na Boha' - předpokládá, že je to nutně tak jak to vidí - vše je postupný výtvor lidského strachu—
Zmínil i city sociální .Ono těžko lze popřít,že většina lidí má strach ze smrti (umírání) a to je jedna z hlavních příčin náboženství od nepaměti  



--'u Božího díla by se očekávala spíše jejich nadčasovost-univerzální platnost' - by se kdo očekávala? Když zasáhl Bůh do dějin, zasáhl do konkrétního kontextu. Může to přesahovat danou dobu a mít platnost i pro jiné kontexty. To třeba zatím neumíme plně posoudit a tu univerzální platnost nevidíme. No a co?---
Pak bych se zeptal-jak by to vypadalo kdyby ten trestající- odměňující Bůh do dějin nezasáhl? Jak bychom to v každodením životě poznali ?  
--Možná se na nás budou za 200 let dívat jako na stejně překonané, jako je pro nás (z jistého úhlu) překonaný světový názor před 200 lety.—
Ve vědě určitě,dogmata se nikdy nemění


--'A co má Bůh na principu policajta - ochránce běžně v náboženstvých  prezentovaný společného s mikroobjekty?' To, že je úsměvné, že někde 'si představit nedovedu' někde překážkou není, někde je.—
No  usměvné je to,že ani ty  mikroobjekty si vědec neumí v jejich reálné podobě představit, protože na to není zkrátka vybaven,on z pozorovaných a nezávisle ověřitelných indicií skládá mozaiku ze které vidí,že objekty mikrosvěta se chovají jinak než v makrosvětě řeklo by se proti zdravému selskému rozumu -naší každodenní zkušenosti. Na základě jakých indicí poznáme my, křovák v Africe,Eskymák u polárního kruhu atd.  existenci Boha který na základě určitých kritérií? rozdává nebeské odměny a pekelné tresty?    



--Ale na základě obecné kauzality (ve výše zmiňovaném smyslu) vylučuje Boha ze dění.—
Ale nevylučuje prvotního hybatele.Když programátor vytvoří program a pak do něj zasahu různými updaty ,ukazuje na chyby původního programu, to by se všemohoucímu Bohu stát nemělo A když jsou tu nějaké boží zásahy kde je pak ta tzv. svobodná lidská vůle?  


-- Občas se objevující pocit vyvolenosti (protože já jsem přece dobrej) se stává směšnej - kdyby to bylo mou zásluhou, kde až bych byl ve frontě? –
No to je taková hra na Slepou bábu ,jednou se cítím že jsem nahoře a pak,že nestojím za nic hlavně ,že je nějaká změna,která jde prožívat    


]


Re: Re: Re: Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Čtvrtek, 14. únor 2008 @ 12:46:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
'Zmínil i city sociální ' Sociální city na tom nic nemění. 

'Ono těžko lze popřít,že většina lidí má strach ze smrti (umírání) a to je jedna z hlavních příčin náboženství od nepaměti'  Souhlasím. Třeba Egypt a další. Něteří křesťané JSME tím taky nasáklí. Vylučuje to nějak existenci Boha?

'Pak bych se zeptal-jak by to vypadalo kdyby ten trestající- odměňující Bůh do dějin nezasáhl? Jak bychom to v každodením životě poznali ? ' To nevím. Ale co třeba takto: Bůh má určitý 'názor' na to, jak by měli ti, co jej slyší a chtěji poslechnout, jednat. Tím myslím ty, co jednají v souladu s Boží vůlí, nikoliv určitou konfesi. (Co je Boží vůle lze vidět na životě Ježíše - prosím neplést sem inkvizici apod.). Například v kontextu podmínek starého Izraele se nemělo paběrkovat (aby se mohl najíst i bezdomovec), otroci měli být v určitém čase propouštěni na svobodu, apod. Vždy tady byli lidé, kteří (vědomě, či nevědomě) Boží hlas zaslechli a jednali podle něj. Tím tento svět udělali více podobným Božímu království. Pokud by k nim Bůh nemluvil, skutečnost by byla vzdálenější než je - více obětování jedněch ve prospěch druhých, na některé by nezbylo nic, někteří by byli neomezeně zotročeni. To se samozřejmě děje, ale bylo by to možná neporovnatelně horší - a bez naděje na zlepšení. ZDŮRAZŇUJI, ŽE JE TO JEN POKUS. Trvám na tom, že nevím.
Mimochodem 'trestající- odměňující Bůh' - netrvejme na této zjednodušeníně - nemyslím, že je to nejvýstižnější charakteristika.


'Ve vědě určitě,dogmata se nikdy nemění.'  Co mají být ta dogmata? Biblické výroky nebo jejich interpretace? Jestli jde o výroky, pak se nemění. Jde-li o interpretace, pak odrážejí pochopení určitého člověka, které může být odmítnuto.

'Na základě jakých indicí poznáme my, křovák v Africe,Eskymák u polárního kruhu atd.  existenci Boha který na základě určitých kritérií? rozdává nebeské odměny a pekelné tresty?' To bych nechal na osobní zkušenost. Každý se může zamyslet nad Jeho stvořením, nad smyslem věcí, nad svým nitrem a někdo i nad Písmem. Pak se může rozhodnout kam mu to ukazuje. A jestli je ochoten podle svých závěrů jednat. 'rozdává nebeské odměny a pekelné tresty' - opět pionýrský tábor :) - ale tak jednoduché to není.

'pak do něj zasahu různými updaty ,ukazuje na chyby původního programu, to by se všemohoucímu Bohu stát nemělo' - když uživatel něco podě...kazí, může mu programátor říct - tak se rozluč s daty. Nebo: počkej já s tím zkusím něco udělat.

'A když jsou tu nějaké boží zásahy kde je pak ta tzv. svobodná lidská vůle?' Když je tu gravitace, kde je svobodná vůle? Jednak o ni trochu pochybuji, druhak i kdyby byla - v čem je problém s Božímy zásahy?

'No to je taková hra na Slepou bábu ,jednou se cítím že jsem nahoře a pak,že nestojím za nic hlavně ,že je nějaká změna,která jde prožívat' Nerozumíte. To je nepodstatně.




]


Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: Sylfaena v Středa, 13. únor 2008 @ 11:49:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pane Nulo, Vy s temito pohledy souhlasite? proto jste je sem zkopiroval?
Z Vasich ostatnich prispevku jsem usoudila, ze jste mnohe texty, at nabozenske nebo svetske dukladneji zkoumal.
Pochopila jsem spravne, ze Vy neuznavate ideu osobniho Boha? Satany, peklo atd... ? Zkoumate take ale svedectvi ruznych lidi, kteri toto potvrzuji, nebot to dle svych slov na sobe zakusili? Ne? Vsechno to hodite do hnoje, vsichni si vymysli, aby byli poplatni te ktere ideologii, nebo proto, ze si nechali vsugerovat nektere predstavy, ci snad proto, ze se nechali oklamat svym egem,ktere tak casto zminujete? Vite, moje kamaradka je velka ctenarka. Hlavne ji zajimaly ruzna TAJEMNA. Tak jsem se jednou ( davno, ted jsem si na to akorat vzpomnela) dozvedela, ze ty skrabance, ktere nemohla mamince vysvetlit (asi nechtela), byly od demona, ktereho si sama vyvolala.( Sukubus- Inkubus) Wau! Ale v Boha neveri. Pokud verite jako Einstein, nemate o nic uslechtilejsi viru, (myslim). V te Bibli jsou patrne i pravdive informace. Lide delaji to, co jim Jezis slibil. V jeho jmenu.  Nekteri, ( ale vetsinou az kdyz jsou uplne na dne- proto si asi spousta obyvatel mysli, ze verici je poznamenan svym utrpenim, pritom mozna bez toho utrpeni by se vetsina vericimi ani nestala) nekteri se dle svych slov setkali i se satanem, kdyz meli na kahanku, a pak si museli vybrat, na jakou stranu se obrati,( bud Jezis- a nebo zemrou). To zkoumat nechcete? neni to pro Vas verohodne? Diky za odpoved.



Re: Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: Sylfaena v Středa, 13. únor 2008 @ 11:51:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
zajimala- ta tajemna:)


]


Sylfaena (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 13. únor 2008 @ 14:20:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Paní či slečno


--Pane Nulo, Vy s temito pohledy souhlasite? proto jste je sem zkopiroval?--
Něco bych napsal jinak,ale zvláště začátek je povedený



 --Pochopila jsem spravne, ze Vy neuznavate ideu osobniho Boha?—
Jak se pro Vás liší idea osobního- neosobního Boha ?
 
--Satany, peklo atd... ?—
 

Je to pro mě něco jiného než se běžně prezentuje
--Vite, moje kamaradka je velka ctenarka. Hlavne ji zajimaly ruzna TAJEMNA. Tak jsem se jednou ( davno, ted jsem si na to akorat vzpomnela) dozvedela, ze ty skrabance, ktere nemohla mamince vysvetlit (asi nechtela), byly od demona, ktereho si sama vyvolala.( Sukubus- Inkubus) Wau! Ale v Boha neveri.—
Věřit v Boha nemusí (ostatně čarodějnice obvykle vyznavají  wiccu a  kult Bohyně starý asi tak 35000 let) a přesto tohle funguje,znají to i domorodé kmeny,kteří o Bibli v životě neslyšely.Sám vím, že takové věci fungují,když  tomu člověk věří a existují  vhodné podmínky pak se to generuje do naší reality. V pubertě jsem  se třeba zabýval „energiemi“ kdy jsem poslepu vnímal různé předměty na několik metrů a různé jiné kousky. Ono žádný jev se sám od sebe neprohlašuje za boží,andělský či ďábelský.

 --Pokud verite jako Einstein, nemate o nic uslechtilejsi viru, (myslim).—
A čímpak jste tu míru ušlechtilosti změřila-myslim? Einstein byl především skromný člověk,který si nedělal patent na pravdu což je v kontrasním poměru se zdejšími kazateli,kteří přesně ví jak ďábel působí co bude s kým po smrti atd. A na základě čeho vlastně?   
--V te Bibli jsou patrne i pravdive informace.—
No samozřejmě  
-- Lide delaji to, co jim Jezis slibil.—
Řekl bych,že slíbil není zrovna vhodné slovo. A neznám člověka v církvi  který by to realizoval např. zapřel sám sebe  všichni se snaží jak by se sami spasily i když jejich ústa tvrdí něco jiného.Matka vůči svému dítěti se dokáže mnohem více sebeobětovat  
--Nekteri, ( ale vetsinou az kdyz jsou uplne na dne- proto si asi spousta obyvatel mysli, ze verici je poznamenan svym utrpenim, pritom mozna bez toho utrpeni by se vetsina vericimi ani nestala)
Životy jsou různé,nějak to shrnout to by bylo nadlouho
--nekteri se dle svych slov setkali i se satanem, kdyz meli na kahanku, a pak si museli vybrat, na jakou stranu se obrati,( bud Jezis- a nebo zemrou).—
A jsem zase u toho nezapření sama sebe,opačně je i smrt krátká…. ono tohle by až zavánělo vydírám a mentalitou dozorců koncentračního tábora,kteří si  podobném duchu pohrávali s vězni  
--To zkoumat nechcete? neni to pro Vas – verohodne?--

Takhle jsem to přímo nikde nečetl-víra v církevního Ježíše nebo smrt





]


Re: Sylfaena (Skóre: 1)
Vložil: Sylfaena v Středa, 13. únor 2008 @ 16:53:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak se pro Vás liší idea osobního- neosobního Boha ?
Nejsem jeste v takovem duchovnim stadiu, abych se v tomto bodu mohla plne vyjadrit a stala za tim.
Hmm. Pod pojmem osobni Buh si predstavuji( se predstavuje): Mohu se k nemu modlit, mohu se na nej napojit, ale neni to jednosmerne. On slysi, a i odpovida. ( tzv pri modlitbe se nejedna o pouhou sebereflexi:)- samomluvu apod.) Pokud nekteri rikaji, ze jdou po Bozi ceste a tento s nimi ma dokonce i svuj plan, co proti tomu rici? Kdyz se odevzdali a pozadali ho o to a souhlasi podminky vyse? 
Neosobni Buh: Nepredstavitelna energie. Modlitbe se vetsinou rika meditace. Clovek nekomunikuje s Bohem, ale se sebou.
Snazi se napojit na tu vesmirnou vse pronikajici silu a splynout s ni. Trojice a Bozstvi J. krista je pro nej spise pohadkou.
nyni uz mozna budete moci odpovedet.
Sám vím, že takové věci fungují,když  tomu člověk věří a existují  vhodné podmínky pak se to generuje do naší reality.
Tuto vetu bych si skoro troufla oznacit za veroucne nauceni. tedy jedno z nich.  Bude to vsak stale Vase realita- nerovna se nutne pravda. A vira je preci predpokladem. Ze by ti demoni skutecne existovali, a na Zemi byl doslova boj mezi dobrem a zlem, to Vam, pane Nulo, prijde jako vykonstruovana fraska vznikla na zaklade prebujele a neuspokojene fantasie, vidte?
A čímpak jste tu míru ušlechtilosti změřila-myslim?
Tady jsem spise reagovala na Einsteinuv clanek- vyznani. Z textu bylo patrne, ze on povazuje zpusob, jakym veri, za uslechtilejsi a pravdivejsi. O jeho ne- skromnosti nic nevim a take na to neutocim. Presto usuzuji, ze nadprumerna inteligence
muze byt nekdy ve vire i prekazkou. (Prece to musi byt mnohem slozitejsi, nez to, co pise Bible, nebo naopak jednodussi, ne? :) Evangelium je ale pro vsechny. I pro to dite, ktere veri pohadkam. Proto Jezis odkazuje na sebe, zve k sobe, usnadnuje to. ?
V pubertě jsem  se třeba zabýval „energiemi“ kdy jsem poslepu vnímal různé předměty na několik metrů a různé jiné kousky.
Cetla jsem svedectvi lidi, kteri delali i jine kousky, a mozna jeste grandiosnejsi, nez Vy. Osobu, jejiz pribeh mne zvlast zaujal, jsem i osobne kontaktovala a vymenila si s ni nekolik emailu. Jedno ty osoby mely spolecne. Dosly k tomu, ze ty kousky nedelaly ony. Jedna modlitba k Jezisi, a kousky, tolik pilovane a nacvicovane a ovladane vuli= jsem king, byly fuc. jako para nad hrncem. Presto jsem otevrena nazoru, ze tady lidske ego hraje klicovou roli. ( nemluvim o virgulich a ruznych pomuckach slouzicich k tomu, aby se clovek vysplhal na nejakou uroven) ale ze se napr. uz narodi s darem? jasnovidectvi a pouziva ho. Je to spatne? podle nekterych vericich ano. Podle mne je to mnohem slozitejsi. zalezi na tom, jak o tom ten clovek smysli, jak s tim naklada.. a na cem vlastne jeste? ale to je jina vec. Na novy clanek a dlouhou diskusi pod nim. Pozname dobre po ovoci? myslim, ze ano. jen to nekdy trva cas.
Řekl bych,že slíbil není zrovna vhodné slovo. A neznám člověka v církvi  který by to realizoval např. zapřel sám sebe  všichni se snaží jak by se sami spasily i když jejich ústa tvrdí něco jiného
Vysledkem toho je jedine. Pokud nesvedci sami sebou, skutecne nemohli presvedcit ani Vas. Jini lide ale meli vetsi stesti, nez vy.
A jsem zase u toho nezapření sama sebe,opačně je i smrt krátká…. ono tohle by až zavánělo vydírám a mentalitou dozorců koncentračního tábora,kteří si  podobném duchu pohrávali s vězni  
Treba zavani:) Ale zase to muzeme pochopit i jinak. (Tak uz si vyber. zasel jsi moc daleko. Ale ne tim, ze bys nesel primo ke mne, ale tim, ze uz jsi sel primo na druhou stranu. je to vydirani? A neni to proste pravda, se kterou kazdy musi nalozit sam- svym rozhodnutim? Pokud si udelame pomyslny radek( jen priklad) BUH- NECO MEZI- SATAN, nekteri budou uprostred, nekteri primo se nalepi na Boha a nekteri jakoby na toho Satana ( stale to zavisi na prijeti tohoto principu, samozrejme.) Pak v momente, kdy nastane duchovni boj, a ja budu na prahu smrti a uslysim a uvidim satana, a ten mi rekne- Pojd, vzdej to uz, mas tady misto. A v tom prijde andel, a rekne- budto se obratis a nebo zemres. Je to vydirani? Myslim, ze neni. ( Druha vec je, jestli je to pravda. A ta otazka: Chcete to zkoumat? Nejsou to ojedinela svedectvi.
Dekuji za Vasi odpoved.



]


Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Středa, 13. únor 2008 @ 19:01:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Přínos tohoto článku vidim v tom, že až budou křesťane jednou uvažovát zda jmenovát Einsteina ve vyčtu osobnosti, které věří v Boha, aspoň budou vědět jaka byla Einsteinová představa o Bohu, představa, která je na hony vzdalená od křesťanské. Možná ho tedy z tohoto vyčtu raději vynechájí.



Re: Re: Albert Einstein o náboženství a vědě (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 13. únor 2008 @ 19:36:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já taky.
 
Ještě za hlubokého komunismu jsme se setkávali s podobnými tiskovinami a výčty, a automaticky jsme jim věřili.
Trvalo dost dlouho, než jsem zjistil, že křesťanské sebepropagaci se věřit nedá.
Křesťané ještě daleko víc, než je v průměru populace běžné, šíří nesmysly a ochotněji jim věří. Je to také asi proto, že průměrný křesťan nelže a tedy nepředpokládá, že lže ten druhý. Tak se křesťané stávaí snadnou obětí těch svých bratří, kteří se nerozpakují lhát, podvádět, anebo jen kecat o věcech, o nichž nic nevědí. Pak sami měkkosrdcatí křesťané šíří po "Sijónu" falešné informace o tom, kdo všechno je taky křesťan. ale taky o tom, jaké je kde mocné probuzení, kolik lidí bylo kde spaseno apod.

Lidé, kteří pak přinášejí cool informace, jak se věci skutečně mají, a nemají na nich zvláštní zájem, pak nejsou zrovna vítáni.

All in!


]


Stránka vygenerována za: 0.50 sekundy