Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 201, komentářů celkem: 429742, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 574 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116635580
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II.
Vloženo Středa, 11. říjen 2006 @ 19:23:01 CEST Vložil: Olda

Kázání poslal Karels

Abych více vysvětlil rozdíl mezi Torou Mojžíšovou a Torou Ježíšovou, uvedu několik postřehů, které jsem objevil při čtení písma. V listě Galatským [1] je o zákonu správně řečeno, že byl nad námi dozorce. Řecký termín označující dozorce je paidagogos. Okamžitě se nám vybaví české slovo pedagog – učitel. Avšak úplně původní význam řeckého slova paidagogos znamenal – otroka, služebníka, který měl za úkol odvádět děti svého pána do školy k učiteli a zase je přivádět nazpět domů.

Vyložit, přeložit řecké slovo paidagogos českým slovem dozorce odpovídá daleko více významu, který zákon, Tora Mojžíšova měla a má pro všechny, kteří by se chtěli podřídit přikázáním Tory. Mojžíšova Tora neměla jiný smysl, než nás přivést k jedinému a pravému Učiteli, jímž je Ježíš Kristus. Paidagogos nejspíš mnohem později získal konotaci, význam – učitel. Je jedna situace, jedna událost ve Svatých textech Bible Nového zákona, která osvětlí ještě mnohem více to, co se vám tady snažím předat, vážení čtenáři Grano Salis. Jde o příběh, který je nadepsaný v ekumenickém překladu – „Proměnění na hoře“. Nadpis tohoto biblického oddílu (Mt 17:1-13) naprosto neodpovídá obsahu a ponaučení z tohoto příběhu. V tomto příběhu totiž v žádném případě nejde na prvním místě o nějakou metamorfózu Našeho Spasitele Ježíše Krista. Ano, na hoře se udála proměna Ježíše, ale to není hlavním tématem příběhu. Celý příběh, kdy Ježíš Kristus vystupuje na vysokou horu spolu s učedníky, totiž ukazuje k mnohem závažnějším skutečnostem, k mnohem závažnějším okolnostem. Celá terminologie, celý jazyk tohoto biblického oddílu ukazuje na jinou událost z konkrétního období Starého zákona. Tento oddíl (Mt 17:1-13) totiž ukazuje k přijetí desatera na hoře Sínaj. (Ex 19:17-20:22) Stejný jazyk obou biblických textů – vysoká hora, oblak, Mojžíši zářila tvář [2], Ježíši zářila tvář jako slunce – „…jeho tvář zářila jako slunce…“ (Mt 17:2) Ale zatímco na hoře Sínaj, přijímá Mojžíš pro Izrael desatero, dekalog, tzv. deset slov, v našem příběhu o proměnění Ježíše stejně tak učedníci a potažmo i my něco přijímáme. V příběhu nadepsaném „Proměnění na hoře“ také promluvil Bůh. A co nám Pán Bůh sdělil? Přečtěme si to společně: „Toto jest můj milovaný Syn, kterého jsem si vyvolil; toho poslouchejte.“ (Matouš 17:5) Zatímco na hoře Sínaji, bylo vydáno desatero, na této hoře, byl vydaný také zákon – což znamená naši poslušnost vůči Pánu Ježíši a vůči Jeho učení! Dá se tedy díky podobným souvislostem, podobným okolnostem při vydání desatera a tomuto příběhu o Ježíšově proměnění na hoře, hovořit o Toře Ježíšově. Ovšemže desatero není Tora, ale je jejím stručným vyjádřením. Na potvrzení mého uvažování, náš bratr apoštol Pavel konstatuje: „Těm, kteří jsou bez zákona, byl jsem bez zákona, abych získal ty, kteří jsou bez zákona - i když před Bohem nejsem bez zákona, neboť mým zákonem je Kristus.“ (1 Korintským 9:21) Jak je to se skutky ze zákona, které někteří naši sourozenci vykonávají? Pokud je vykonávají, protože jsou spasení, potom je to v pořádku. Pokud tyto skutky vykonávají, aby byli spasení, potom to v pořádku není. Já osobně chápu Svaté texty Bible Starého zákona jako pokladnici inspirace pro konání všelikého dobrého skutku. Přikázání ze Starého zákona, z Tory, ale pro nás křesťany nejsou žádným způsobem závazné. Karels
poznámky: 1. Bible, list Galatským 3:24-25 2. „Když pak Mojžíš sestupoval z hory Sínaje, měl při sestupu z hory desky svědectví v rukou. Mojžíš nevěděl, že mu od rozhovoru s Hospodinem září kůže na tváři.“ (Exodus 34:29)


"Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II." | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 13. říjen 2006 @ 10:28:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karlsi,

myslím, že přikázání SZ jsou i pro nás naprosto závazná.

(Pán Ježíš také řekl: "Nemyslete si, že jsem přišel zrušit zákon, ...ale dovršit a ...dokud nepomine nebe a země, nepřestane platit jediný puntík aneb jediná čárka zákona.")

Pán Ježíš tedy dovršil přikázání zákona a přinesl nám to hlavní, totiž zákon Lásky, zákon Ducha, skrze něhož můžeme podle těchto přikázání žít a naplňovat také i Jeho vůli.

Bůh Ti žehnej
jdu



Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 13. říjen 2006 @ 10:59:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je nekončící diskuze,

ano Ježíš přišel naplnit zákon, ale neočekává, abychom zákon naplňovali my. Pochopitelně, Pán Ježíš přinesl své učení a to máme uvádět do praxe.

v pokoji, Karels

pokud bychom měli naplňovat zákon, potom bychom se museli nechat i obřezat, neb to je také jedno z přikázání


]


Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Sobota, 14. říjen 2006 @ 06:57:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Desatero a prikazani o obrizce nelze davat dohromady. Ruzna narizeni, ktera dal Buh vyslovne zidum jako svemu vyvolenemu narodu, se nezahrnuji do desatera.


]


Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: mykl v Pátek, 13. říjen 2006 @ 11:43:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj jdu :)

potřebuji poradit ohledně několika speciálních zákonů a způsobů, jak je dodržovat.

Za prvé: Když u oltáře obětuji býka jako zápalnou oběť, vím, že je to libá vůně pro Hospodina (Leviticus 1,9).
Problémem jsou ale moji sousedé. Ti tvrdí, že je to nelibá vůně pro ně. Mám je jako své přátele zavrhnout?

Za druhé: Rád bych prodal svou dceru do otroctví, jak to dovoluje Druhá kniha Mojžíšova (Exodus 21,7).
Jakou přiměřenou cenu bych dnes podle Vašeho názoru měl za ni chtít?

Za třetí: Vím, že se nesmím dotknout žádné ženy, je-li ve stavu menstruační nečistoty (Leviticus 15,19-24).
Problém je v tom, jak se to o ní dovědět. Zkoušel jsem se ptát, ale většina žen reaguje na můj dotaz agresivně.

Za čtvrté: Leviticus 24,44 ustanovuje, že mohu vlastnit otroky, muže i ženy, získám-li si je ze sousedních národů.
Jeden přítel má za to, že se to vztahuje na Mexičany, ale nikoli na Kanaďany. Proč by se to nemělo týkat i Kanaďanů?

Za páté: Mám souseda, který je pracovitý a o sobotách většinou pracuje. Exodus 35,2 stanoví, že musí zemřít. Znamená to pro mě morální závazek, abych ho usmrtil?

Za šesté: Jeden můj přítel si myslí, že i když pojídání všeho, co nemá ploutve a šupiny, jako mušlí a humrů (Leviticus 11,10) je prezentováno jako hodné opovržení, je tato ohavnost menší než homosexualita?

Za sedmé: Leviticus 21,20 praví, že se nesmím přiblížit k Hospodinovu oltáři, jsou-li mé oči stiženy nějakou nemocí. Trpím oční chorobou zvanou krátkozrakost a na čtení nosím brýle. Je mých 4,5 dioptrií a astigmatismus překážkou návštěvy chrámu Páně?

Za osmé: Většina mých mužských přátel si dává stříhat vlasy i přistřihovat vousy, přestože to Leviticus 19,27 jednoznačně zakazuje. Jakou smrtí mají sejít?

Za deváté: Podle Leviticu 11,6-8 vím, že dotknu-li se kůže mrtvého vepře, budu nečistý. Vztahuje se to i na můj luxusní kufřík a synův kopací míč (je brankářem)?

Za desáté: Strýc má statek. Proviňuje se proti Leviticu 19,19, protože osívá totéž pole dvojím druhem semene. Jeho žena navíc nosí šaty utkané z dvojího druhu vláken (bavlna 70% + polyester 30%). Strýc nadto často zlořečí a rouhá se. Je opravdu zapotřebí té námahy se svoláním celé vesnice, abychom je mohli ukamenovat (viz Leviticus 24,10-16)?
Nestačí, když je formou drobného rodinného obřadu upálíme, jako se to dělá s těmi, kdo se vyspí s tchyní (Leviticus 20,14)?

prevzato z osel.cz




Ano, tam je to sice v trosku jine souvislosti, ale myslim, ze to pekne demonstruje danou situaci.

Nechci samozrejme zhazovat autoritu Boziho slova, ale Bible je (aspon pro me) "jen" tlusta knizka, ktera se stava Bozim slovem az pod vedenim Ducha.



A tak ja treba kdyz jdu na WC, tak tam kul do zeme nezarazim :-)


]


Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pátek, 13. říjen 2006 @ 16:18:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj jdu, MY SAMI O SOBĚ nejsme vázáni Zákonem a nejsme povoláni ani k tomu, abychom ho naplňovali, když jsme mu v Kristu zemřeli (Ř 7,4 ). Jediný, kdo byl schopen ho naplnit byl Pán Ježíš Kristus. Takže, když my chodíme v plnosti Ducha svatého, pak Duch svatý naplňuje Zákon za nás skrze své ovoce Ducha ( Ga 5,22-23 ). Namísto Zákona byla pro nás ve věku milosti ustanovena Boží vůle a její plnění pod vedením Ducha (Žd 10,5-10 ). A kdo je veden Duchem, není pod Zákonem ( Ga 5,18 ). Zákon je zajisté spravedlivý, svatý a dobrý a nikdy nepřestane platit ( Ř 7,12 ). Ale je dobrý jen tehdy, pokud ho náležitě užíváme ( 1Tim 1,8 ). Měj se dobře


]


Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 13. říjen 2006 @ 21:25:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, máš pravdu, měl jsem říci přesněji: zákon (desatero) platí.

Řídíme-li se Duchem, naplňujeme také i Boží zákon.

zdraví
jdu


]


Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Sobota, 14. říjen 2006 @ 07:02:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen dodavam, ze Svaty Duch nas nikdy nevede ke hrichu. Takze zadne vymluvy.


]


Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Sobota, 14. říjen 2006 @ 08:58:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře, Libby.


]


Pro Karlse a mykl (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 13. říjen 2006 @ 13:20:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajisté Pán Ježíš mluvil především o desateru,

víme přece trošku, co dělal, učil a jak žil Pán Ježíš, apoštolové i novozákonní církev.

Tak mi zde, prosím, bratři, nepřipisujte něco, co jsem neřekl.

S úctou
jdu



Re: Pro Karlse a mykl (Skóre: 1)
Vložil: mykl v Pátek, 13. říjen 2006 @ 13:35:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Omlouvam se, asi jsem tvuj prizpevek spatne pochopil, pak je to v poradku :-)

Na desateru se (snad) shodnem vsichni, ted jde jen o to, zda to brat jako "zakon" a "prikazani" nebo jako takovej "navod k pouziti", ja volim to druhy...

Taky jdu (na toust :-)


]


Re: Pro mykl (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 13. říjen 2006 @ 21:12:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím, dá se říci i takový "návod k použití"...

...nech si chutnat...

a já mizím...


]


Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 13. říjen 2006 @ 14:37:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Buď platí celá Tora, nebo neplatí pro křesťana vůbec. Skvělý argument, který jsem zaznamenal od Karla Orlíka. Tora, což je pět knih mojžíšových byla na jediném svitku, že? A těžko bys židovi vysvětloval, že neplatí desatero, které je 50 cm od okraje svitku a že svitek musíš rozbalit třikrát... Prostě je neplatný celý "svitek", celá Tora i se svými přikázáními pro novozákonního křesťana.

Takže se domnívám, že sice 5. knih mojžíšových má tento význam: "Veškeré Písmo pochází z Božího Ducha a je dobré k učení, k usvědčování, k nápravě, k výchově ve spravedlnosti." (1 Timoteovi 3:16) /shodou okolností 3:16 jako Jan 3:16/, ale už nemusíme naplňovat jediné přikázání z Tory...

Jinak by nemohlo platit: "Všecko (když je řečeno včecko, tak už není místo pro nějakou vyjímku), čeho je třeba k zbožnému životu, darovala nám jeho božská moc, (a teď se dozvídáme, co to je, je to Tora, ne! Je to Ježíš Kristus) když jsme poznali toho, který nás povolal vlastní slávou a mocnými činy. (2 Petrova 1:3)

Karels





Re: Co je pro křesťany závazné Tora Mojžíšova, nebo Tora Ježíšova? II. (Skóre: 1)
Vložil: jdu v Pátek, 13. říjen 2006 @ 21:51:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zákon (desatero, Boží přikázání) platí stále.

Kdo žije z Ducha a v Duchu, naplňuje také Boží zákon, Karlsi.

Bůh Ti žehnej

jdu


]


Stránka vygenerována za: 0.22 sekundy