Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jaroslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429750, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 563 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116647303
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Co su to gnostici, mikulasenci?
Vloženo Úterý, 22. srpen 2006 @ 07:54:12 CEST Vložil: Bolek

Dotazy čtenářů poslal Nepřihlášený

Chcela by som sa spytat, kto su to gnostici, ci existuju aj v dnesnej dobe a mikulasenci. Ci ma Jezabel z novej zmluvy s nimi nejaku suvislost, respektive, kto je to Jezabel? Je to duch, demon?

Ak niekto o tom vie nieco blizsie, nech napise. Citala som nejake clanky na to od nejakej asi katolickej prorokyne, alebo tak nejak. Kedze ale je jasne, ze tato prorokyna sama hlasa to, co je v rozpore s krestanstvom, a blizi sa k pohanstvu, tento zdroj informacii som odmietla.


"Co su to gnostici, mikulasenci?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 7 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co su to gnostici, mikulasenci? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 22. srpen 2006 @ 09:54:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle Eusebia byli Mikolášenci následníky diakona Mikuláše (Skutky 6 kap.), který se oddělil od apoštolské církve. Pravděpodobně šlo o gnostickou sektu popírající Kristovo plné lidství a jeho inkarnaci. Gnostici obecně věřili několika věcem:

o Hmotný svět je dílem nižšího boha, Demiurga (satana)
o Tento hmotný svět je zlý, satanský, a pádem člověk získal tělesnou, satanskou přirozenost.
o Lidé se dělí na duchovní, duševní a tělesné, stejně jako člověk je duch duše a tělo.
o Člověk je tedy pouhým duchem žijícím v těle a tento duch (jiskra Boha) má Boží přirozenost.
o Veškerý svět je ovládán zlými mocnostmi (aiony), které obklopují Zemi a vhodnou manipulací s nimi – různými duchovními technikami - je možné docílit osvobození člověka z jejich vlivu.
o Spasitelem je božský Logos (nejvyšší emanace boha), který sestoupil na Zem a v říši podsvětí svedl boj s Demiurgem, vládcem hmoty a ukázal tak cestu k vzestupu do říše ducha.
o Vedle Písma existuje ještě speciální zjevení, které pouhým čtením Písma nelze získat, a které je dostupné jen pokročilým, duchovním lidem.
o Spása souvisí s poznáním (gnosis) této skutečnosti, kterou je možné docílit jen skrze zjevení.
o Člověk si uvědomí svojí duchovní podstatu a jeho duch, přes odpor aionů, splývá s bohem a nachází tak spásu.

Jinak gnosis má mnoho druhů, odstínů a představitelů (Markion, Valentionos, Tatián). Někteří – pro odpor k hmotě – byli askety nebo hédonisty.

I dnes jsou v církvi i mimo církev gnostici. Např. následníci E. Swdenborga nebo R. Emersona. Jasné gnostické rysy má Křesťanská věda M. Eddy-Bakerové. Dokonce existují skupiny, které se ke gnosticismu přímo hlásí. Někteří přímo nenavazují na starověké gnostiky, jiní pouze hledají osobní zjevení a spirituální transcedenci.

Nepřímo na gnozi navazují učitelé hnutí Víry (Hagin, Ekman, Margies) nebo Kansaští proroci (Bickle, Joyner, Cain).




Re: Co su to gnostici, mikulasenci? ale satan je sotva demiurgem, asi ne (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 23. srpen 2006 @ 02:35:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zmatek , jestli je satan demiurgem pochází z daleké doby.
O demiurgovi Řekové hovořili, někteří ho předpokládali, také Aristoteles. To je ten, kdo pokračoval ve stvořování podrobných objektů, když už Stvořitel vytvořil větší věci a zásadní , Slunce, zemi, oddělil světlo od tmy atd. Žalm 74,16 : tvůj jest den, tvá jest také i noc, světlo i slunce ty jsi učinil.
Demiurg má na starosti ryby, ptáky atd, nemůže to být satan. Ten totiž byl nejdříve na nebesích a byl odtud svržen pro odboj proti Hospodinu, chtěl vládnout na nebi. Byl svržený na Zem, která už existovala. Tady se snaží uchytit a bojovat ještě proti Hospodinu, hřeší na ´vzdálenost´ pozemských věcí od nebe. Demiurg ale není v žádném rozporu se Stvořitelem, podle některých Řeků dotvořuje.
Pojem odpůrce byl u starých Peršanů, Ahriman byl ve vzpouře proti Bohu Světla (Ahura Mazda), odpadl a protože se vzepřel tomu, od kterého je všechno, oslábl a 6000 let nebyl schopen tvořit (zaniknout nemohl, je božská bytost, ale v nevýhodném postavení, popis je ´jako sedět na ostrém kamení´). Bůh Světla Ahura Mazda s ním soucítil a podal mu pomocnou ruku, ale Ahriman to pokládal za slabost a vzpříčil se ještě k boji, který chce dokonat na zemi. Každý , kdo podporuje Boha Světla podporuje tento boj. Bůh Světla (Stvořitel) ví, že Ahriman nemůže vyhrát, ale že na konec bude uzavřený do kovové schránky, aby nemohl škodit.
Pocit, že by byl svět stvořen satanem mají více židé (někteří, slyšel jsem to autenticky od jednoho), a tím to je popletené. Měli možnost seznámit se s naukou od Peršanů, když byli Persii blíže, v zajetí v Babylonu. Kdoví, jestli něco od toho nepochytili. Perské náboženství je velmi cudné, zavazuje věřícího působit dobro a tím podporovat boj Boha s Ahrimanem.

Jak to bylo. Satan byl svrhnutý na existující svět a nevytvořil jej. To by byl omyl. Viz
Zjevení 12,9 : I svržen jest drak ten veliký, had starý, kterýž slove ďábel a satanáš, svodící všecken okršlek světa; svržen jest na zem, i andělé jeho s ním svrženi jsou.
Zjevení 12,13 : A když uzřel drak, že jest svržen na zem, honil ženu tu, kteráž porodila toho pacholíka.
My si také mýlíme pojem světla. Víme, že Bůh je Otec Světel
Jakub 1,17 : Všeliké dání dobré a každý dar dokonalý shůry jest sestupující od Otce světel, u něhož není proměnění, ani [pro] obrácení se [jinam] zastínění.
A že Lucifer nosil světlo před ním (dříve, než se odštěpil), proto je nazývaný Luci-feros, nosič světla, také Jitřenka (ale to není ta krásná záře před východem Slunce a Večernice, která je oběžnicí, ne duchem).
Demiurg ale podle Řeků (viz také Aristoteles) přichází dotvořit podrobnosti. Svět je již stvořen od Boha, který je pro nás Dárce Světel (Bůh Světla, u starých Slovanů Bělhoh nebo Bog Dag = Bůh Dne) a Ahriman = Satan je u Slovanů Černoboh.

Nebojme se pojmu Světlo, jako někteří automaticky podezírají světelné bytosti, že jsou od ďábla. Ale vždyť i Pán Ježíš měl svoje světlo, na Hoře Proměnění to viděli tři:
Matouš 17,2 : A proměnil se před nimi. I zastkvěla se tvář jeho jako slunce, roucho pak jeho učiněno bílé jako světlo.
Praví andělé také září. Bát se každého světla je mrzuté a není pravdou. Bůh přece není tma, ale přebývá ve světle, které je dokonce nepřístupné. A žádné tmy v něm není. (1. Janova 1,5.)
1. Timoteovi 6,16 : Kterýž sám má nesmrtelnost, a přebývá v světle nepřistupitelném, jehož žádný z lidí neviděl, aniž viděti může, kterémužto čest a síla věčná. Amen.
Daniel 2,22 : On zjevuje věci hluboké a skryté; zná to, což jest v temnostech, a světlo s ním přebývá.
Genesis 1,3 : I řekl Bůh: Buď světlo! I bylo světlo.
Přitom Kazatel 2,13 : … jest užitečnější světlo nežli temnost. A
Přísloví 4,18 : Ale stezka spravedlivých jako světlo jasné,

Unikat před světlem znamená zmatení pojmů.
Izaiáš 9,2 : [Nebo] lid tento chodě v temnostech, uzří světlo veliké, [a] bydlícím v zemi stínu smrti světlo zastkví se.
Ale někdo se leká slova ´světlo´ , protože by se v něm mohl skrýval anděl světla, co je pro někoho jen satanáš a nikdo jiný (jakoby další správní andělé neměli své světlo)..
Ta obava vzniká ze slov: 2. Korintským 11,14 :
A není div. Nebo i sám satan proměňuje se v anděla světlosti.
Ale když se zamyslíme, vyplývá z toho, že on něco napodobňuje – proměňuje se, neříká se, že on je andělem světla, ale že se lstivě proměňuje. Proto se nemusíme bát těch pravých andělů, kteří nenapodobují, ani se lstivě nemění, ale jsou světlí sami od přirozenosti, kterou neporušili.
Skutky 12,7 : A aj, ANDĚL PÁNĚ postavil se, a světlo se zastkvělo v žaláři; a udeřiv Petra v bok, zbudil ho, řka: Vstaň rychle. I spadli jemu ti řetězové z rukou.
A nemusíme si myslet, že vše je od ďábla. Toto myšlení se dívá na tělo jako na příležitost ke sklouznutí a proto si dává pozor. Viz epištola Judova verš 23, kde uvádím tři znění podle vydání:
1,23 Jiné pak … k spasení přivozujte, … v nenávisti majíce i tu skrze tělo poškvrněnou sukni.(Kralická),
1,23 ….. Přistupujte k nim však s velkou opatrností, abyste sami zůstali čistí. (Ekumenický)
1,23 ….Iných zasa ujmite sa s bázňou, nenávidiac aj ich odev poškvrnený telom (Tranoscius). )
Ale tvrdit, že ´…člověk získal tělesnou, satanskou přirozenost…´ jak se píše, je zcestné, protože tělo získal Adam od Boha.
Do krajnosti ten rozpor dovedli manichejští, kteří si mysleli, že člověk je ze dvou částí: hmotné tělo od země a tudíž od ďábla, a duše od Boha. Připomíná to korek na vodě: zčásti ponořen, zčásti na vzduchu.
Kdyby ale byl svět od ďábla, jak by potom v ráji mluvil Bůh s Adamem? Vždyť ráj byl stvořen Bohem a Adam má dech od Boha ve hmotném těle, které prošlo rukou Boží.
Sečteno : satan není demiurg, je vyhnaný z nebeské říše do existujícího světa..


]


Re: Co su to gnostici, mikulasenci? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Úterý, 22. srpen 2006 @ 13:58:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Kniha Zjevení je prorocká kniha a zasahuje i budoucnost.

Co jsou to Mikulášenci dnes?

Neboli řecky Nikolaité? Rozbor tohoto jména
nám ukazuje, že je složené ze dvou slov
"Niko" a "laos", tedy "vítězství" a "lid".

Lze přeložit dvěma způsoby a oba pak zapadají i do sebe.

1. Vítěztví nad lidem - výraz by označoval vrstvu kněžských prostředníků, která stojí nad obyčejným Božím lidem - tedy kněžskou a duchovenskou profesionální vrstvu.

2. Vítěztví lidu - výraz by označoval, že v této místní církvi mají navrch lidské názory a lidská praxe na úkor panství Ducha svatého v Církvi.
Vše se dělá lidskými přirozenými prostředky.
Pán sám stojí za hranicemi sboru.



Re: Co su to gnostici, mikulasenci? ale rozbor jména nemusí být k věci (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 23. srpen 2006 @ 01:52:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je krásné rozebírat jméno, za předpokladu, že svůj význam znamená.
Kdysi se dávala lidem jména, která opravdu něco znamenala (jako Emmanu-el = s námi Bůh), a tak si musíme dát otázku, jak Nikolaos ke svému jménu přišel.
něco mohlo být při narození, To se ještě nevědělo, jaký se vyvine, jen se to přálo.
Svatý Václav dostal jméno Vencslav s nosovým ´e´, jaké je dodnes v polštině. Znamenalo to Větší Sláva. Tak si to rodiče přáli.
Syn Boleslavův dostal jméno Strachkvas, aby připomínal strašnou hostinu (hodokvas), po které následujícího dne byl zabit kníže Václav (Větší Sláva) v městě Boleslavi.
To dítě nosilo celý život to jméno a vstoupil do kláštera, bylo to určeno otcem, aby se tam za hřích otce modlil.
Co si mysleli rodiče Nikolaovi, když mu dali jméno Nikolaos?
Nebo ho dostal potom?
V Číně mají lidé dvě nebo i tři jména. Jedno je v dětství a má ho dokud nedozraje. Vyjadřuje jeho dojem. Četl jsem čínskou povídku, kde děvčátko mělo jméno ´dva chleby´, protože mělo vypouklá líčka jako dvě žemle. Nebo podle pořadí narození. A Quej znamená, že chlapec dostal běžné jméno A jako páté dítě (latinsky by byl Quintus).
Poetická jména dostávají děti v Indonézii, na příklad ´růžové tatínkovo poupě´. Potom dostane dospělé jméno.
Když je Číňan vzdělaný, dostává po skončení studia třetí jméno, nebo za zásluhy. Tak je běžné mít dvě i tři jména.
Jsou případy, kdy se jméno měnilo i u nás. Biskup Vojtěch znamená ´útěcha voje´, nebo řekněme ´ten, kdo těší vojsko´. Ale při studiích v Německu u opata Adalberta si dal také jméno Adalbert a tak máme doma Adalberta i Vojtěcha a je to jedna osoba.
Je tedy jméno Nikolaos od rodičů (že by měl být vládcem lidu?) , nebo si ho získal sám ?
Z toho ale nelze samotně odvozovat, že by byl hříšným, a že by se dalo z jeho jména odvodit některá z variant navržených Gregoriosem.
Myslet si, že Nikolaos znamená buď vyvyšování kleriků nad lidem, nebo naopak vítězství chaosu lidí nad Duchem, to je jako když numerolog sestavuje čísla z mého jména a potom mi oznamuje, jakou nesu povahu (i když mne zná den a já se znám odmalička a mou povahu znám lépe než on moji).
Myslím, že tady se bratr Gregorios dal na cestu po tenkém ledu.


]


Re: Co su to gnostici, mikulasenci? ale rozbor jména nemusí být k věci (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 23. srpen 2006 @ 09:04:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Milý mk,


všimni si, že mnohé postyvy v Bibli odpovídají svým jednáním také svým jménům.

A Zjevení je navíc prorocká kniha, takže význam
tam použitých jmen nám má co říci.



]


Re: Co su to gnostici, mikulasenci? ale rozbor jména nemusí být k věci (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Středa, 23. srpen 2006 @ 11:08:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale jáhen Nikolaus byl asi historická osoba. Takže jestli jeho jméno použil apošol Jan jako symbol, potom musíme chápat, co tím chce říci ve Zjevení.
Ale o Mikulášencích bychom se měli dát poučit od historiků, nevím ovšem u koho, protože křesťané o sobě moc nepsali, snad Josef Flavius (?).
Jinak můžeme spekulovat rozborem jmen a dojdeme k závěrům, jako když matematik rozebírá vzorce.
Nespoléhám se jen na jména.
Je sice pravda, že Ludmila je ta, která miluje lid a jmíéna kdysi odpovídala jednání, ale dělat z toho teologické závěry o celé skupině se mi zdá přitažené.
Potom by ve Zjevení ani nešlo o fyzického Mikuláše (Skutky 6,5 : ... a tak zvolili ... dále .... Mikuláše z Antiochie, původem pohana, který přistoupil k židovství) . ale právě o jméno jako symbol něčeho.
Jenže jestli měl Nikolaus skupinu, která ho následovala, je to zase fyzická skutečnost okolo určité osoby, která měla jméno odkud? od narození?
Jen dovedení rozboru jména do konce (povýšení autoritativního kněžstva nebo zvůle lid) vypadá, jako když chemik rozštěpí celulozu na dextrozu, tu na cukr, ten na líh, ocet a kyselinu mravenčí. To vše lze udělat, ale jestli lze štěpit názvy lidí do teologických důsledků, to nevím.




]


Re: Co su to gnostici, mikulasenci? ale rozbor jména nemusí být k věci (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 23. srpen 2006 @ 20:50:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Milý mk,

možná máš pravdu. Někteří vykladači, zejména z řad bratrského hnutí to tak ale vykládají.

Měj se dobře


]


Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy