Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 194, komentářů celkem: 429735, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 562 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116630795
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání
Vloženo Pondělí, 19. červen 2006 @ 15:39:27 CEST Vložil: Standa

Žhavá témata poslal cristiano

                            OBRAZY A IKONY JAKO PROSTŘEDEK K UCTÍVÁNÍ?   „Obraz nebo ikona“ je definována jako „něčí vizuální reprezentace.“ Obrazy, ke kterým se věřící modlí, jsou reprezentací idolů. Ať už je to ikona, nebo obraz idolu, vede toto k modlářství. Ti, kteří se modlí k obrazům a ikonám jsou v neposlušnosti k Božímu Slovu. Je smutné, že oddaní věřící se drží soustavného uctívání obrazů a ikon.

Následující sdělení je z http://www.oblates.net/Articles/icons.html : „Když se díváme na ikonu či obraz, vidíme v tom obraze některé vlastnosti Boha, buď jako Otce, Syna, nebo Ducha Svatého. Díváme se na obrazy jenž znázorňují svatost svatých. Díváme se na obrazy Kristovy lásky pro nás ve příbězích Jeho života. Díváme se na některé aspekty tajemství Boha.“ Takový nesmysl se neučí v Bibli. Bůh NIKDY nás nevedl k modlitbám s ikonami a obrazy. Bůh nám nikdy nepřikázal se modlit před sochami Marie. Bůh nikdy nepřikázal modlit se spolu s nějakými předměty. Je hříšné učit kohokoliv, že Bůh nám povoluje modlit se s ikonami a obrazy. Bible nemůže být více jasnější, než je toto… Exodus 20:4-6 Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit. Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, Bůh žárlivě milující. Stíhám vinu otců na synech do třetího i čtvrtého pokolení těch, kteří mě nenávidí, ale prokazuji milosrdenství tisícům pokolení těch, kteří mě milují a má přikázání zachovávají.
„Sloužili jejich modlářským stvůrám a ty se jim staly léčkou“ Žalmy 106:36 „Všechny je poleje stud a hanba, společně odtáhnou zahanbeni ti, kdo zhotovují modlářské výtvory.“ Izajáš 45:16 „Lidský synu, tito mužové nosí v srdci své hnusné modly a kladou před sebe svou nepravost, aby o ni klopýtli. Těm mám dávat odpověď na dotazy?..“ Ezechiel 14:3 Je upřímnou pravdou, že toto učení, které zastávají nejen římští katolíci, ale i řečtí katolíci, včetně pravoslavné církve.. rozšiřuje modlářství!!! Modlářství je nestydatý hřích!!! Prosím všimněte si, jak v Ezechieli 30:13 Bůh odsuzoval OBRAZY jako hříšné, „Toto praví Panovník Hospodin: ‚Zničím hnusné modly, odklidím z Memfidy bůžky, z egyptské země nevzejde už žádný kníže. Sešlu na egyptskou zemi bázeň..‘“ Myslíš si, že Bůh dělá jakýkoliv rozdíl mezi obrazy v současných náboženstvích od obrazů Egypta? Nikoliv! Bůh nenávidí modly, ikony, obrazy a veškeré ostatní formy modlářství. Peklo bude spalující pro všechny ty, kdož se rozhodnou odmítnout Ježíše Krista jako Pána a Spasitele výměnou za falešné náboženství s uctíváním obrazů a ikon. Prosím čtěte následující Písmo, zatímco se díváte znovu na výše uvedenou fotografii, „Co prospěje tesaná modla, jíž vytesal její tvůrce, modla litá, učitel lži? Ať si v ni doufá její tvůrce, zhotovuje pouze němé bůžky.“ (Abakuk 2:18) Důvěra k modlám, obrácení se k obrazům a ikonám je velmi rychlá cesta do pekla a zatracení. Nenechej se takovým učením svést, příteli… poklonění před sochou nebo obrazem je modlářství, ať se to snaží kdokoliv a jakkoliv ospravedlnit! Náboženství, které klanění se sochám a obrazům vyučuje, pochází od ďábla. Kdybych nebyl upřímný k lidem, netrávil bych čas tím, že jsem Tě VAROVAL. Každé takové náboženství je spletenicí satanových lží založených na pohanských tradicích a odvážné manipulaci Božího Slova. Úpěnlivě k Tobě přicházím, příteli, a přijď i Ty směle k Pánu Ježíši Kristu ve víře a důvěřuj Slovu, které zcela jistě má co k tomu říci. Opusťte dodržování tradic, které jsou ohavností v Božích očích a následujte jen Pána Ježíše, protože jen On je cestou k Bohu Otci! Náboženství vás zavede nejširší cestou do pekla. Je to léčka toho Zlého, který chce svést mnohé, aby si mysleli, že jdou do nebe, přitom mu jdou dálnicí do náruče! Představte si, že máte oprátku na krku a jste stále chválen, jak nejste zbožný, jak se dobře klaníte obrazům a stále máte představu, že jdete tou nejlepší cestou. A satan se jen usmívá a jemně vaši oprátku přitahuje. Najednou zjistíte, že jste zcela jinde, než jste chtěli být a už je pozdě. Lest satanova není zřejmá očividně, ale po maličkých kapkách přidává jedu do předtím zcela čisté vody. V našem životě to potom změní náš cíl i když byl původně vznešený a chtěl mířit k Bohu. Cesta k Bohu je cesta úzká!! Bůh se nemění a nemění se ani Jeho vlastnosti,… jeho žárlivost vůči modlám a modlářství!! Neberte toto jako legraci. Spasení není nalezeno v náboženství, nýbrž v osobě Pána Ježíše Krista!! V Lásce našeho Pána Ježíše Krista Cristiano


"Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Chybí Ti logika? (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Pondělí, 19. červen 2006 @ 16:00:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Horlivý bratře Cristiano, nechybí Ti trochu logického myšlení?

Cituješ:
„Když se díváme na ikonu či obraz, vidíme v tom obraze některé vlastnosti Boha, buď jako Otce, Syna, nebo Ducha Svatého. Díváme se na obrazy jenž znázorňují svatost svatých. Díváme se na obrazy Kristovy lásky pro nás ve příbězích Jeho života. Díváme se na některé aspekty tajemství Boha.“

a na to píšeš:

Takový nesmysl se neučí v Bibli. Bůh NIKDY nás nevedl k modlitbám s ikonami a obrazy. Bůh nám nikdy nepřikázal se modlit před sochami Marie. Bůh nikdy nepřikázal modlit se spolu s nějakými předměty. Je hříšné učit kohokoliv, že Bůh nám povoluje modlit se s ikonami a obrazy. Bible nemůže být více jasnější, než je toto…

Kdepak máš v tom citátu něco o modlitbě s ikonami nebo před sochami Marie? Kdepak máš v citátu nabádání, že se mají lidé modlit s nějakými předměty?

Chybí-li Ti pochopení, Bible Tě v tom nevytrhne, ať už z ní vytrháváš cokoli!

-------------------
K citátu:

Zcela souhlasím - při pohledu na obraz na kterém je zobrazen Ježíš jak uzdravuje malomocného nebo propouští cizoložnici, nebo na posledním soudu posílá jedny do pekla a druhé do ráje, tak vidím některé aspekty tajemství Boha. Totiž toho tajemství,které tady na zemi Ježíš a Bůh skutečně konal a lidé to viděli a hovořili o tom. Člověk asi musí mít oči k vidění a uši k slyšení - a někdy i rozum.

jarda






Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Pondělí, 19. červen 2006 @ 16:40:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Kánon 1188 - Má sa zachovať prax predkladať v kostoloch úcte veriacich posvätné obrazy...

Jako římskokatolík si tohoto kánonu jseš vědom. Co však hovoříš k tomu, že to, co se vyznává, je v rozporu se Svatým Písmem?? Neumím si představit, kdyby Izraelité v dobách Staré Smlouvy přišli se svým učením ospravedlnění Áronova zlatého telete... To také reprezentovalo Boha Izraele, který je vyvedl z Egypta.. Co se tam doopravdy stalo??

Exodus 32:1  Když lid viděl, že Mojžíš dlouho nesestupuje z hory, shromáždil se k Áronovi a naléhali na něho: "Vstaň a udělej nám boha, který by šel před námi. Vždyť nevíme, co se stalo s Mojžíšem, s tím člověkem, který nás vyvedl z egyptské země."
2  Áron jim řekl: "Strhněte zlaté náušnice z uší svých žen, synů a dcer a přineste je ke mně!"
3  I strhal si všechen lid z uší zlaté náušnice a přinesli je k Áronovi.
4  On je od nich vzal, připravil formu a odlil z toho sochu býčka. A oni řekli: "To je tvůj bůh, Izraeli, který tě vyvedl z egyptské země."
5  Když to Áron viděl, vybudoval před ním oltář. Potom Áron provolal: "Zítra bude Hospodinova slavnost."
6  Nazítří za časného jitra obětovali oběti zápalné a přinesli oběti pokojné. Pak se lid usadil k jídlu a pití. Nakonec se dali do nevázaných her.
7  I promluvil Hospodin k Mojžíšovi: "Sestup dolů. Tvůj lid, který jsi vyvedl z egyptské země, se vrhá do zkázy.
8  Brzy uhnuli z cesty, kterou jsem jim přikázal. Odlili si sochu býčka a klanějí se mu, obětují mu a říkají: »To je tvůj bůh, Izraeli, který tě vyvedl z egyptské země.«"





...věřím, že Pán Bůh dává milost. Když ji dal takovému člověku, jako mě... dává ji i mnohým dalším lidem, kteří nebyli třeba tak hluboko v problémech jako já... a přijme do své náruče každého, kdo touží s čistého srdce jít za Ním v pravdě..

Cristiano

http://prokrestany.sweb.cz




Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Pondělí, 19. červen 2006 @ 19:01:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Bratři, mezitím co se tady dohadujeme, tak se každý den v naší vlasti zabíjí 70 dětí. To je skutečná modloslužba a krvavé oběti ďáblu jehož obětním oltářem je gynekologické křeslo. Mámeli něco společné je možné se v tom spojit?


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 19. červen 2006 @ 19:44:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Idolatrie vede ke ztrátě věčného života stejně jako potrat ke ztrátě života časného. Obojí je ohavností.


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Serafim v Pondělí, 19. červen 2006 @ 21:03:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416
Umělý potrat, který provedl křesťanský lékař (a znám takové) a který na svém dítěti nechala provést křesťanská žena (a takové také znám) vede ke ztrátě časného života dítěte a současně ke ztrátě věčného života vrahů, pokud svého činu hořce nelitují. Znám i takové křesťany a křesťanky, kteří se nejenže za vraždu dítěte nestydí, ale dokonce se jí chlubí a litují toho, že nezabili dětí víc. Inu v křesťanské komunitě existují i Herodové.
Informoval Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: joker v Úterý, 20. červen 2006 @ 06:18:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zase vedle. Tady se neřeší zabíjení dětí, ale klanění obrazům ;-)

Mohl byste prodím buďto tady, nebo kdekoliv jinde napsat, o jakých "křesťanech" pořád píšete? To jsou pravoslavní? Katolíci?

Odpověděl: j*o*k*e*r


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Úterý, 20. červen 2006 @ 14:04:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Přísloví 24
11 Vysvoboď ty, kdo jsou vlečeni na smrt; což se neujmeš těch, kdo se potácejí na popravu?

Bratři, mezitím co se tady mnohdy dohadujeme, tak se každý den v naší vlasti v klidu zabíjí 70 dětí denně. To je skutečná modloslužba a krvavé oběti ďáblu jehož obětním oltářem je gynekologické křeslo. Máme-li něco společné je možné se v tom spojit?

P.S.Já osobně po zhlédnutí fotografií zde umístěných v tom nevidím žádné klanění obrazům apod. ti lidé se podle mně modlí a klaní jedinému Bohu Ježíši Kristu. S takovou bychom nemohli mít doma ani fotky. Doporučuji seznámit se s tím co na dané téma jasně hovoří katechismus katolické církve.


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Úterý, 20. červen 2006 @ 14:24:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Katechismus katolické církve:Číslo paragrafu: 2132
Část: ŽIVOT V KRISTU
Oddíl: DESATERO BOŽÍCH PŘIKÁZÁNÍ
Kapitola: "MILUJ PÁNA, SVÉHO BOHA, CELÝM SVÝM SRDCEM, CELOU SVOU DUŠÍ A CELOU SVOU MYSLÍ"
Článek: PRVNÍ PŘIKÁZÁNÍ
Podnadpis (římská čísla): "NEZOBRAZÍŠ SI BOHA"


Křesťanská úcta obrazů neodporuje prvnímu přikázání, které zakazuje modly. Vždyť „úcta prokazovaná obrazu patří tomu, koho obraz představuje“, a „kdo uctívá obraz, uctívá v něm osobu, která je na něm namalována“. Čest vzdávaná posvátným obrazům je „zbožná úcta“, a nikoliv klanění, které přísluší jen Bohu. „Kultovní úkony se neobracejí k obrazům jako takovým, nýbrž nakolik slouží ke zpodobení vtěleného Slova. A tak hnutí mysli, které se obrací k obrazu jako obrazu, se nezastaví u něho, nýbrž směřuje ke skutečnosti, kterou představuje.“


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Úterý, 20. červen 2006 @ 18:19:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Ahoj Miloslave,
víš, možná Ti to tak ani nepřijde, ale manipulace s Božím Slovem představuje i vypuštění 2.Božího přikázání... Defacto, když srovnáš své učení s Biblí, nalezneš 9 přikázání, z nichž jedno z posledních je rozděleno na dvě samostatná. Takto se zachová počet 10 přikázání, ale ta, která zakazují zobrazování jsou vynachána.... PROČ???

S těmi fotografiemi to, co jsi řekl, snad nemyslíš vážně? Ty klečíš před fotkama a vzdáváš jim úctu? Nebo se "skrze" ně modlíš k Bohu, nebo člověku, který je na fotce zobrazen?

Cristiano


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Úterý, 20. červen 2006 @ 19:04:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Prosím podívej se na katechismus katolické církve, je tam toho více. Stačí použít vyhledávač, nebo tento odkaz:

http://www.google.com/search?hl=cs&q=katechismus+katolick%C3%A9+c%C3%ADrkve&lr=

Samozřejmě, že to takto nedělám, nicméně nevidím nic špatného na tom když se např. někdo modlí za své rodiče a klečí před jejich fotkou. Podle mně to katechismus pěkně vysvětlujě.


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Úterý, 20. červen 2006 @ 19:07:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Toto je pro mně v tuto chvíli důležitější než žabo myší valky.

Přátelé, mezitím co se tady mnohdy dohadujeme, tak se v naší vlasti v klidu zabíjí 70 dětí každý den. To je skutečná modloslužba a krvavé oběti ďáblu jehož obětním oltářem je gynekologické křeslo. Máme-li něco společné je možné se v tom spojit?

Miloslav Pletánek


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: cristiano v Úterý, 20. červen 2006 @ 19:52:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://prokrestany.cz
Ahoj Miloslave, jsem proti vraždám a ďábelskému vyvražďování nenarozených dětí.. ale tento článek zmiňuje ne interupce, ale modlářství a další s tímto spojené ohavnosti! Nejsou to žabomyší války, nýbrž upozornění na skutečnosti, které nelze obhájit ani sebelepší filozofií, jako shledáváme v katechismu. !!!
Možná Ty miluješ filozofii, já nikoliv... protože filozofií Tě klidně učenec uargumentuje, že nakonec žádný Bůh není..
Je to jen o tom, čemu věříš... Je-li to o tom, zda-li věříš Bohu a Jeho Slovu, ve kterém jasně ustanovil, že žádné takové ohavnosti se činit nebudou, nebo budeš věřit autoritě nějakého člověka, který to tak hezky zabalí a nakonec Ti zbyde smyčka, kterou budeš mít okolo krku a bude tak malá, že Tě spolu se sebou začne stahovat pod vodu...

Cristiano


]


Nemáš odpověď - stačila by omluva .... (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Středa, 21. červen 2006 @ 12:42:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře Cristiano

- neodpověděl jsi, možná by ses tedy měl omluvit za to, že občas píšeš nesmyslné závěry, ale to od autora resp. překladatele stránek prokrestany ani nečekám.

Pro připomenutí citát a otázky byly tyto:
---------------------
„Když se díváme na ikonu či obraz, vidíme v tom obraze některé vlastnosti Boha, buď jako Otce, Syna, nebo Ducha Svatého. Díváme se na obrazy jenž znázorňují svatost svatých. Díváme se na obrazy Kristovy lásky pro nás ve příbězích Jeho života. Díváme se na některé aspekty tajemství Boha.“

Kdepak máš v tom citátu něco o modlitbě s ikonami nebo před sochami Marie? Kdepak máš v citátu nabádání, že se mají lidé modlit s nějakými předměty?
------------------------

Ve svém komentáři, kde měla zaznít odpověď nebo omluva. Cituješ kánon 1188, jak už je Tvým zvykem tak bez uvedení zdroje. Tedy jedná se o kodex kanonického práva (slovenská verze - proč?), který musí znát především kněží a jiné osoby, kteří zastupují církev a odpovídají za kostely a mají nařízeno jednat jménem církve (a mj. bránit různým druhům lidové zbožnosti) Samozřejmě jsem jej neznal, neboť prostému katolíkovi slouží orientaci ve víře jeho osobní vztah k Bohu, který si utužuje skrze svátosti a k běžné poradě Katechismus katolické církve, ale vyhledal jsem jej pro Tebe:

Kánon 1187: Veřejným kultem je možno uctívat jen ty Boží služebníky, kteří autoritou církve byli zaneseni do seznamu svatých nebo blahoslavených.
Kánon 1188: Náleží zachovat praxi umísťování svatých obrazů v kostele, aby byly uctívány od věřících. Jejich umístění má být však v přiměřeném počtu a na vhodném místě, aby nevyvolávaly údiv u věřících a nedávaly příležitost k nesprávným projevům zbožnosti.
--------------------------------------

Nikde se nepíše, že by obrazy byli božské a měli nějakou moc a bylo nutné se jim klanět nebo nosit oběti, jak se píše o zlatém teleti. Ani Pastýř Ti svým vyjádřením nepomohl.

Prostě - chcete-li nás podezírat z idolaterie, měly byste to dokázat. Z toho, že v kostelích máme obrazy svatých a kříže se zpodobněním ukřižovaného Krista, nic podobného pro logicky uvažující lidi neplyne. Neplynulo to ani Lutherovi ani Augustinovi a prvním koncilům.

Je jistě mnoho případů katolíků i nekatolíků i nekřesťanů, kteří mají svouji modlu, tak prostě to ale nepůjde.

Takovou Tvojí "modlou" je zase Bible, kterou máš nad Bohem - je-li nějaký Tvůj bratr v jiném chápání stejného textu, už je špatný a měl by si svůj názor a vztah k Bohu poopravit podle Tvé cesty .... Nechápeš, že Bůh může k jinému člověku skrze Písmo mluvit jinak - např. charizmatici se svými jazyky, katolíci se svátostmi, pravoslavní s ikonami atd.

Bible není nad křesťany, křesťané ji sepsali a sami rozhodli, co v ní bude a co už nebude závazné jako svědectví o Kristu.

jarda




]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek ke soustředění (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pondělí, 19. červen 2006 @ 20:27:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechci nechat bez odezvy, ale už mne to unavuje pořád psát dokola pravdy, které jsou samozřejmé.
Proto napíši spíše drobečky.
1) Výzdoba stánku na poušti měla cherubíny (Ex 36, 35). Svícen byl ozdobený : Exodus 25,33 Na jednom prutu budou tři kalichy podobné mandloňovému květu: číška a květ. A tři kalichy podobné mandloňovému květu na druhém prutu: číška a květ.
Nad truhlou byli dva cherubíni s rozprostřenými křídly (Exod 25, 18 –22) (Ex 37, 8 – 9). To nebylo modlářství, nikdo se zobrazeným andělům neklaněl, ale jen Hospodinu.
2) Po zajetí truhly se vrátila a uvnitř byly PONECHÁNY zlaté podoby myší a problematických částí těla (1 Samuel 6, verš 4, 5,17, 18).
3) V chrámu zbudovaném Šalamounem byly obrazy cherubů (1 Král 6, od verše 23 do 29) (2 Paralip 3) a zvířat (1 Král 7, 29 ) a zvlášť si povšimněme 2 Paralip 3, 13, že cherubové stáli na vlastních nohách, tedy to byly sochy (staročesky rytiny). To, co bylo na poušti uvedené jako ´umývadlo´ (Ex 30, 18), to pojal Šalamoun jako umývací ´moře měděné´ (nebo bronzové), 1. Královská 7,23 a podstavec byl podle 7,25 podepřen takto:
A stálo na dvanácti volích. Tři obráceni byli na půlnoci, a tři patřili k západu, tři zase postaveni byli ku poledni, a tři obráceni byli k východu, a moře svrchu na nich stálo, ale všech jich zadkové byli pod mořem.
4) Ve vidění Ezechiela 41,18 byli vyřezáni cherubové a palmy. Mezi dvěma cheruby byla vždy palma. Každý cherub měl dvě tváře:
41,19 Tvář lidská směřovala k palmě na jedné straně a tvář lví k palmě na druhé straně. Tak to bylo kolem celého domu.
41,20 Cherubové i palmy byli vyřezáni i na stěně chrámu od země až nad vchod
41,25 Na dveřích chrámu byla řezba cherubů
No a přece neřekneš, že to bylo modlářství ,
5) Přesto v době VII. až IX. století vzniklo hnutí odstraňování obrazů – obrazoborectví, hlavně na východní straně říše. Mnohá díla a mozaiky byly odstraněny, jakoby zobrazovaly modly.
Na naší západní části Evropy se klidně malovalo (viz genius Giotto a jiní) , a ty obrazy ´hovořily´ věřícím o zobrazované věci místo čtení, protože dnes čteme lehce, díky husitství, kdy se mnoho opisovalo, a množství tištěných knih hned po vynálezu knihtisku – dík Blahoslavovovi a Melantrichovi,
6) Tridentský koncil v XVI. století řešil otázku obrazů a došel k názoru, že obrazy nejsou předmětem úcty, ale zobrazují objekty úcty a přispívají k usměrnění mysli a soustředění.
Přesto se ustálila praxe, že ve východní části (tedy v pravoslavném kostele) jsou v bohoslužebných prostorech jen dvojrozměrná vyobrazení (malby, fresky, mozaiky), ale ne trojrozměrná, to je ne sochy (v Bibli Kralické se místo sochy říká ´rytina´, nebo rytiny a slitiny).
7) také v protestantských, anglikánských a denominačních místnostech jsou obrazy a titulní list Bible kralické byl podle zvyků doby plný kreseb, podobně na budovách husitské církve lze vidět podoby Jana Husa, atd.
8) V době, kdy málokdo uměl číst a lidé byli odkázáni na slova kázání, se dělávalo i to, že se na stěny kostela uvnitř namalovaly výjevy od stvoření světa a Adama přes Starý Zákon do řečí Ježíšových a vzkříšení. Tak se připamatovávala slova z kázání při pouhém vstoupení dovnitř. Tomu se říkalo ´biblia pauperum´ = bible chudých (ačkoliv i mnohý rytíř ještě ve 14. století se neuměl podepsat a na listiny měl svého kaplana na hradě). U nás je dochovaný jeden takový pás fresek přes všechny stěny kostela v chrámu v Levoči, kde mají ten pověstný vysoký oltář, řezbářské dílo umělce Pavla z Levoče z doby těsně po roce 1500 – a to už byl na světě knihtisk (ale ne každý ho uměl použít a cena knihy byla veliká).
Když bys tam byl, prosím, neseškrab to se stěny, je to národní památka, mohl bys být stíhaný, ale ne za obrazoborectvo, ale za kulturní památku.
9) V luterských a anglikánských kostelech bývá často nad oltářem Ježíš (třeba jak rozjímá v Getsemaně, nebo jako zahradník u hrobu, když odpovídá Marii, která ho hledá, Jan 20, 15). Nikomu to nevadí. A zkus si jednou v tichu sednout do lavice a hledět na vyobrazení Ježíše. V tichu se více chápe, i bez slov.
Miro



Re: Obrazy, ikony jako prostředek ke soustředění (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 19. červen 2006 @ 22:07:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V tom biblickém výčtu mi ovšem chybí, kde byly tyto ozdoby předmětem uctívání?


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek ke soustředění (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Úterý, 20. červen 2006 @ 11:45:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..... kde byly tyto ozdoby předmětem uctívání?
...
Právě, že nebyly předmětem uctívání (ani měděný had na poušti u Mojžíše), ale kdo se zdálky dívá na katolickou církev, myslí si, že věřící uctívají obrazy. Nepochopil smysl a vidí omyl, která má uvnitř své mysli.
Také ve vojsku se projevuje úcta praporu, ale ne tomu kusu látky, nýbrž pojmu vlasti a služby, který je vyjádřený tou látkou v podobě vlajky


]


Re: pro MK (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 20. červen 2006 @ 11:55:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nesouhlasím s Vaší odpovědí. Vaše odpověď je odpovědí, která je skrytou obhajobou modlářství. Podobným způsobem se snažili obhajovat svůj postoj v dobách Mojžíše modláři, kteří se klaněli zlatému teleti. I pro ně bylo zlaté tele jen symbolem. Kdo chce vidět a slyšet vidí a slyší. S pozdravem Standa.


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek ke soustředění (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 20. červen 2006 @ 14:58:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zde se jasně píše, že katolíci uctívají nejen obrazy, ale i chleba. Dokonce zde skládají "bohopoctu":

"Úcta k eucharistii. V mešní liturgii vyjadřujeme svou víru ve skutečnou přítomnost Krista pod způsobami chleba a vína mezi jiným pokleknutím nebo hlubokou úklonou na znamení klanění se Pánu. „Katolická církev vzdává tuto bohopoctu eucharistické svátosti nejen během mše svaté, nýbrž i mimo její slavení tím, že se svrchovanou pečlivostí uchovává proměněné hostie a vystavuje je k slavnostnímu uctívání křesťanských věřících a nosí je v průvodě s radostí křesťanského lidu.“


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek ke soustředění (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 20. červen 2006 @ 14:59:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zde se jasně píše, že katolíci uctívají nejen obrazy, ale i chleba. Dokonce zde skládají "bohopoctu":

"Úcta k eucharistii. V mešní liturgii vyjadřujeme svou víru ve skutečnou přítomnost Krista pod způsobami chleba a vína mezi jiným pokleknutím nebo hlubokou úklonou na znamení klanění se Pánu. „Katolická církev vzdává tuto bohopoctu eucharistické svátosti nejen během mše svaté, nýbrž i mimo její slavení tím, že se svrchovanou pečlivostí uchovává proměněné hostie a vystavuje je k slavnostnímu uctívání křesťanských věřících a nosí je v průvodě s radostí křesťanského lidu.“


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek ke soustředění (Skóre: 1)
Vložil: blackjuice v Úterý, 20. červen 2006 @ 09:09:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyborné!


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Miloslav v Pondělí, 19. červen 2006 @ 23:20:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://miloslav.pletanek@prolife.cz
Tento článek vysvětlujevelice zevrubně křesťanské uctívání ikon. Je z pravoslavné východní církve.
http://www.pravoslav.gts.cz/ikony/ikony_1.htm



Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 20. červen 2006 @ 08:39:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souboj mezi "ikonoduly" a "ikonoklasty" je pro nás dnes těžce pochopitelný. Bylo zde více vlivů - touha oslovit muslimy ze strany ikonoklastů a odpor proti doketismu ze strany ikonodulů.

Jedni tvrdili, že nelze zobrazovat Boha, druzí se odvolávali na epifanii. Nicméně, dnešní spor je postaven jinak. V řadě protestantských kostleů, např. lutheránských, jsou obrazy. Všechny denominace se podílely na promítání filmu Ježíš - to by bylo pro ikonoklasty nemyslitelné a zřejmě by vybílili kinosál. Problém je jinde. Nikoho ani nenapadne se před těmito obrazy, filmy atd. klanět a uctívat je. Nikdo z protestantů nepoklekne před filmovým plátnem s omluvou, že uctívá toho, koho film představuje a nikoliv herce. Stejně tak nikdo dnes neřekne, že uctívá Boha, kterého obraz představuje tím, že před obrazem klekne. I hinduisti neuctívají sochy a obrazy jako takové, ale uctívají bohy, které představují. Sedmý ekumenický koncil v Nikaji tedy mluvil o něčem jiném.


]


Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání, tentokrát bez Buddhy (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 05:31:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vyobrazování Buddhy
Zajímavé je vyobrazování Buddhy. Na počátku bylo běžné. Ale potom od prvých století, kdy v širé oblasti buddhismu byl zapomenut jeho obličej, převládl ostych a místo Buddhy se v sochařství ujalo nezobrazovat ho. Někde se proto ukazují dvě stopy na ozdobeném podstavci a ty dvě stopy označují Buddhu ( a jeho samého není nad ni vidět) – a na reliéfech z jeho života bývá kůň se sedlem a v něm nikdo – to znamená, že je to kůň s Buddhou bez vyobrazení Buddhy. Postavy okolo, známé lidem, vyprávějí o příběhu, jen kůň je prázdný.
Přešla staletí a Buddha se zase začal zobrazovat a to v různých zemích odlišně. Některé sochy jsou obří – vysoké i šest metrů, tedy jsou symbolické. Před tím je čisté místo a na něm se příjemně medituje.
A dodnes na více místech existují pamětní podstavce s vyobrazením stop. Také symbolické špičaté trojhrany vysoké i půl metru, dole široké 10 – 16 cm, zvané Buddhův zub. To je symbolická napodobenina skutečného zubu, který po Buddhovi zůstal a je pečlivě uložený.
Porovnání s námi: Nad Rio de Janeirem se na skále tyčí obrovská socha Krista s rozpřaženou náručí. Není tam (myslím si) nádvoří pro soustředění mysli, protože skála je strmá (viz foto na http://www.soleada.cz/fotogalerie/brazilie/index.htm ).
Miro



Re: Re: Obrazy, ikony jako prostředek k uctívání, tentokrát bez Buddhy (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 26. březen 2008 @ 20:07:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je sice pekne, Miro ale Boh modlosluzbu nenavidi. Bolo by poctive ak by sa nasiel aspon jeden katolik, ktory by povedal uz konecne cistu pravdu, nieco ako: Niesom Biblicky krestan. Som katolik a s uctievanim modiel nemam problem. Nemam problem s uctievanim Lasanky, Budhu, katolickej marie a inych demonickych sil ...Ares uz s tym v podstate zacal a sam prehlasil ze Pismo nieje jedina autorita ... a ja si ho za jeho uprimnost vazim. Kto sa k nemu ale z Vas katolikov prida?

Nebolo by to poctivejsie ako tieto lži?



Učení katolické církve ve světle Božího slova


Katolik Ares: Ano, čistě logicky Písmo není a nemůže být zárukou Pravdy..








]


Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy