Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Julie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 16275, komentáře < 7 dní: 468, komentářů celkem: 404603, adminů: 60, uživatelů: 5119  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 179 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
JirkaB

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
110289444
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval
Vloženo Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 09:25:43 CEST Vložil: Bolek

Z našich církví poslal bartonec

Ahoj, mezi různými duchaplnými protikatolickými letáky od lidí, kteří toho o katolické teologii asi moc neslyšeli (natož četli, neřku- li studovali) bych rád poslal takové malé pohlazení pro všechny ty , kteří touží po opravdovém vztahu k Pánu Bohu. Zdravím společenství kulhajících a vzájemně se podpírajících (tj. vítěznou církev Kristovu) a posílám notoricky známou pasáž z Augustinova Vyznání. Váš bratr protestant Bartonec Tomáš Dolní Lhota (Slezsko)

Pozdě jsem Tě miloval
svatý Augustin
Aurelius Augustinus: Vyznání (Confessiones),
Hlava XXVII.,
Kalich, Evangelické nakladatelství,
1992, str. 341.

Pozdě jsem Tě miloval, kráso tak stará a přece tak nová, pozdě jsem Tě miloval! Ty jsi byl uvnitř a já venku a tam jsem Tě hledal, a já šeredný vrhl jsem se na všechny Tvé krásné tvory, jež jsi stvořil. Ty jsi byl se mnou, ale já jsem nebyl s Tebou. Vzdalovalo mne od Tebe vše to, co by vůbec nebylo, kdyby nebylo v Tobě. Ty jsi volal, křičel a přehlušil jsi mou hluchotu. Ty jsi se skvěl, zářil a zahnal jsi mou slepotu. Tvá vůně mne zaujala, vdechl jsem ji a dychtil jsem po Tobě. Okusil jsem Tebe a lačním a žízním po Tobě. Dotekl jsi se mne a vzplanul jsem touhou po Tvém míru.

"sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 10:19:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily Tomasi,

To jsem rad, ze zde uvadis zrovna Augustina. Ovsem s obhajobou rimskeho katolicismu bych ho radeji nespojoval. Jakozto byvaly rimsky katolik mam totiz zkusenost, ze v RKC neveri doopravdy Augustinove teologii o spaseni z pouhe milosti snad nikdo. O mnoho lepsi to popravde receno neni ani mezi protestanty. Proc? Protoze Augustinovo uceni o predestinaci je prilis protestantske i pro dnesni protestanty.

Sv. Augustina je tedy mozne zvat spise teologem klasickeho protestantismu. K rimskemu katolicismu ma naopak mnohem blize jiny teolog, totiz Pelagius.

zdravi
reformovany



Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 12:04:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je zajímavé, že Pelagius byl mnohými odmítán a také později označen za neslučitelného (s tím, co učili jeho učitelé v biskupství Milánském, kteří i jeho vyučili za mlada).


]


Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 12:35:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kazdopadne to co ucil Pelagius odporuje Bibli.

zdravi
ref


]


Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 13:01:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý reformovaný,
já vím, já ho ani tak nespojuju s obhajobou katolicismu. Spíše mě štvou ti plakátotvůrci tak jsem tam chtěl dát něco povzbuzujícího. Jsem také bývalý katolík a vím jak to chodí. S tím Augustinem : vím, že katolíci si Augustina váží (titul - největší učitel církve) ale také že ho v mnohých otázkách berou s rezervou (např. v poslední knize prof. Halíka je zhruba tato myšlenka: "Augustin předimenzoval učení o vině z hlediska prvotního hříchu". Tyto názory nejsou v katolické církvi ojedinělé. Na jednu stranu si nelze nevšimnout, že i takový koncil jako byl Tridentský Pelagiovo učení jednoznačně odmítá. Ono to není jednobarevné. Každopádně na naše prvoplánové barevné latáčky normální, přemýšlející katolík neskočí.
Reformovaný, nejsi náhodou bratr Steiger ?

Díky Tomáš


]


Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 13:20:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravim Tomasi

a diky za odpoved. Bratr Steiger nejsem.

Co se tyce Tridentu, je fakt, ze je s Pelgiem v rozporu, ale s Augustinem uz uplne - a co hure - hlavne s Bibli. Verime-li v ospravedlneni pohou milosti skrze viru, tak nas Trident proklina. No nevadi. Bible zase proklina Trident, protoze je to evangelium naruby - jine evangelium. Mimochodem, rimskemu katolicismu jsem prestal verit prave proto, ze jsem ho dost poznal a zjistil, jak je v rozporu s Bibli. Musim vsak uznat, ze je to docela sloidni padelek krestanstvi, ktery se pri pouze zbeznem pohledu nemusi poznat. O to je nebezpecnejsi.

zdravi
reformovany


]


Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 13:44:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je právě ono, já ho taky poznal (katolicismus) a odešel z něj před 15 lety ale pořád znám řadu lidí - katolíků kteří mají k Bohu velmi blízko a jejich víru bych chtěl mít. S mou "jedinou správnou teologií" můžu jít tak akorát k šípku když vidím jakým způsobem oni žijí a jednají i se svými "bludy". Přijímám je jako bratry a v tom se možná lišíme.
Tak kdo jsi ?
Ahoj Tomáš


]


Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pondělí, 12. červen 2006 @ 03:01:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Slova, že rímský katolicismus ´....je to docela solidni padelek krestanstvi...´ mne přivedla k zamyšlení.
Byl jsem zvyklý odfiltrovávat, co mi zdravý rozum, nebo jiné prameny radily nebrat, proto na řkc nenadávám a odchylek si nevšímám.
Ale myslím si, že tam pronikly některé zvyky od národů, které přejaly křesťanství později.
Tak vznikl obraz pestrého středověku, který třeba fascinuje filmaře a čtenáře. Izolované enklávy, oddělené hlubokými lesy a tradice pilně zachovávaná ze skromných zbytků z doby před zhroucením antiky.
Zvyky, myšlení ze starých dob napojené novou zvěstí evangelia, která někdy byla pochopena svérázně.
Slitina starého a nového, někdy s pomalým prosakováním nového do starého.
Spojená síť vědomostí u národů Evropy, nového pohledu a víry současně vedle zachovaných zvyků regionální povahy. Trubadúři opěvající ušlechtilou lásku, v Evropě v různých zemích stejným způsobem, vedle krvavých bojů mečem pro pár vesnic hned za hranicemi.
(Umělecky ztvárnil Richard Wagner v dílech jako Tannhauser, Lohengrin a Mistři pěvci norimberští).
Teprve v čase renesance je rozšíření znalostí tak velké, že vzniká celkové porovnání místních pestrých samorostlých zvykových oblastí s celoevropskou civilizací - a právě tehdy vzniká humanismus i reformace.
Reformace důrazně odmítá ty prvky, které se přifařily ke zvěsti Slova, tím se obraz stává méně pestrý, a jednotnější.
Někdy se ale s vaničkou vylévá i dítě, mizí přijatelná část kultury jednotlivých míst, ve které se nejedná o náboženství, jen o pestrý folklor.
A jestli část Evropy s trvajícím vlivem řkc neodlišila přimíseniny od zvěsti od Ježíše, potom je napadána od reformované strany.
Naproti tomu uznávám, že učení ´z Jihu´ (Palestiny) bylo po převzetí u nás, severských národů (i u Slovanů) zasaženo zvyky a pohledy, které při tom nemusely být potřebné. Myslím ale, že očišťování zašlo daleko.
Něco se ztratilo zbytečně.
Zwingli například zredukoval počet ´svátostí´ na dvě a neuznával manželství za posvátný stav. Já to uznávám, bez ohledu na to, jestli to někdo bere na lehčí váhu.
Téma je tak rozsáhlé, že by si vyžádalo samostatnou studii - nebo znovu reformu.
Miro


]


Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 14:12:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Augustinově době nic takového jako římský "katolicismus" ani neexistovalo, stejně tak samozřejmě neexistovali ani protestanti. Naopak existovali křesťané a např. manichejci, od nichž Augustin odešel a jejichž učení pak vyvracel, třebaže jím byl sám ovlivněn zejména ve vztahu k lidské sexualitě (neblahé pojetí prvotního hříchu, které je ztotožněno s pohlavním aktem). Augustin je génius, jeho úvahy o času ze závěru "Vyznání" vlastně ustanovily lineární pojetí času typické pro evropskou civilizaci. Taktéž jeho učení o Trojici je významné tím, že namísto teologické spekulace volí cestu introspekce (vhledu) do lidkého nitra, kde ve struktuře lidské duše nalézá otisk Trojice (člověk je obrazem Božím, tj. obrazem trojjediného Boha), třem osobám Svaté Trojice podle Augustina odpovídají tři "mohutnosti" lidské duše - rozum, paměť, vůle. Naopak Augustinovo pojetí prvotního hříchu a predestinace je kontroverzní a už ve své době bylo podrobeno kritice (např. z pera Vincentia z Lérins). Augustin je složitá osobnost a žádná z církví by si z něj neměla dělat svou modlu. Jeho myšlenkové velikosti a originalitě se však (možná z výjimkou Órigena) již nikdo v celých dějinách církve nevyrovnal, reformátoři, kteří jeho učení ještě zradikalizovali, už teprve ne.
Bratrsky Presbyter



Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 14:32:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře máš velkou pravdu, tak, tak ...i když s jednou výhradou, mám za to, že křesťanství v době Augustina už bylo skutečně více blízké tomu co protestanté nazývají katolicismem. Augustin je skutečně natolik obsáhlý a složitý, že se v něm dá nalézt leccos, z mnohých věcí i našim bratřím protestantům by vlasy vstávaly hrůzou na hlavě. Augustin je pro mě ale jeden z největších borců ... :-)
protestant
Tomáš Bartonec
P:S: A díky za Tvoje krásné články !!!


]


Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: Presbyter v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 16:15:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Tomáši,
záleží na tom, jak vlastně "katolicismus" definovat. Pro mě se specifika katolicismu nalézají ve dvou ohniscích: 1) věrouka 2) moc papeže.
Ad 1) V Augustinově době nebyly dogmatizovány názory na očistec, večeři Páně (transsubstanciace), Marii (nanebevzetí a neposkvrněné početí) a kněžský celibát.
Ad 2) Mezi prvními papeži, který si činil nárok na primát, byl Damasus ve druhé polovině 4. stol. O jurisdikčním primátu papeže nad celou církví ale nemůže být až do 11. století ani řeči. Papežská dogmata o univerzálním episkopátu a neomylnosti jsou ještě velmi daleko.
Augustinova doba je érou přechodu od antiky ke středověku. Teprve vrcholný a pozdní středověk se nesl ve znamení absolutizace papežské moci a zároveň dogmatizace teologických názorů, které se staly pro římský katolicismus typickými. Proto o Augustinovi nemluvím jako o "římsko-katolickém" autorovi, třebaže on sám k specifikám římského katolicismu přispěl (např. formulací nauky o očistci). Abychom nezůstali jen u knih "Vyznání" - nedávno vyšel ve Vyšehradu Augustinův významný spis "De doctrina christiana", který stojí za přečtení.
Bratrsky Presbyter


]


Vyznání .... (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Čtvrtek, 08. červen 2006 @ 15:39:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Augustinovy Vyznání jsou celkem pěkné ... také se mi líbí, ale myslím, že sice většina katolíků Augustina zná podle jména a podle nauky o Trojici (tak bývá nejčastěji zobrazován), ale jinak jeho texty ani teologii nečte. Ještě tak katolíci co se modlí třikrát denně breviář na něj ve čteních někdy narazí.

Nemyslím, že by nějak patřil jen katolíkům, i když jen my jej malujeme na obrazy, vytváříme jeho sochy a bereme si jej jako patrona pro křest nebo biřmování.

Ale to kdo komu patří rozsuzují v současné době hlavně protestanté, není to záležitost katolická. Pro většinu současných českých katolíků je přijatelný i Hus, Komenský či Masaryk. Pro menšinu protestantů je naopak přijatelný papež Jan Pavel II, Matka Tereza či dalaljama.

Díky Bartonce za uvedení milých slov našeho předchůdce ve víře.

jarda




Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 09. červen 2006 @ 06:21:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ať chceme, nebo nechceme církev byla do reformace jedna. Tedy i církevní otcové jsou dědictvím protestantů, stejně jako katolíků.

Já taky svatého Augustina znám jenom podle jména, neznám jeho knihy a učení.

Karels



Re: sv. Augustin: Pozdě jsem Tě miloval (Skóre: 1)
Vložil: Speranza v Pátek, 09. červen 2006 @ 22:33:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je škoda.
Vůbec si myslím, že pokud chce mít člověk konkrétnější představu např. o tom, co považují ŘK či pravoslavní za církevní Tradici a její odkaz, kterého se nechtějí vzdát, je dobré číst slova mužů, jimž nechyběl dar Ducha Svatého a kteří se celý život probojovávali k co nejhlubšímu pochopení Pravdy. Někdy se i mýlili, ale častěji byli dovedeni k poznání, kterému jsme my dosud nedorostli a z něhož vycházela obrana proti heretikům a závěry koncilů, jejichž úkolem bylo teologické spory řešit. A to je jeden z důvodů, proč u ŘK a pravoslavných neplatí JEN Sola Scriptura.

Zdraví Speranza


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy