Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Hana.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 15274, komentáře < 7 dní: 364, komentářů celkem: 330597, adminů: 60, uživatelů: 4852  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 135 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Willy
JirkaB

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Dva mýty o festivalu UNITED
·EXISTUJE SPASENÍ V JUDAISMU?
·Politicky nekorektně o Američanech, jejich víře a lžích
·Obnova ´´tradiční rodiny´´?
·Praha zažila další Den pro rodinu
·Pochod pro rodinu 2018
·Zpravodaj Bratrské jednoty baptistů - 03/2018
·Byl jsem uprchlík a neujali jste se mne…
·Posun křesťanských církví v nahlížení na islám během čtvrt století v ČR
·Pravé a Falešné Evangelium

více...

Počítadlo

Licence Creative Commons

GRANO SALIS
 podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported

Zaznamenali jsme
95 155 221
přístupů od 17. říjen 2001

Založeno L.P. 1997


ATELIÉR PROMĚN Jitka Černíková, kosmetika, vizáž, proměny, svatební líčení
BWF Protec
BWF Profiles
technické plsti
profily PMMA PC
plexi desky
aramid
kevlar Michaela Křivánková svatební fotografie, portréty, portrétní fotografie, fotografování novorozeňat a dětí, dětská fotografie, portrétní fotografie, svatba, svatební přípravy, fotograf

Teologie: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis
Vloženo Pondělí, 14. květen 2018 @ 09:20:45 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal karels

Příběh čtyř řek, o kterých se dočteme v biblické knize Genesis je plný nejasností. Postupně si je vyjmenujeme po jednotlivých verších textu. Ale nejprve uvedu samotný biblický text:

Z Edenu vychází řeka, aby napájela zahradu. Odtud dál se rozděluje ve čtyři hlavní toky.
Jméno prvního je Píšon; ten obtéká celou zemi Chavílu, v níž je zlato,
a zlato té země je skvělé; je tam také vonná pryskyřice a kámen karneol.
Jméno druhé řeky je Gíchón; ta obtéká celou zemi Kúš.
Jméno třetí řeky je Chidekel; ta teče východně od Asýrie. Čtvrtá řeka je Eufrat. (Gn 2,10-14)

v. 10: 
(a) „Z Edenu vychází řeka“ v textu v případě slova „vychází“ יצא je užito participia přítomného času namísto očekávaného imperfekta a navíc tahle pasáž začíná podstatným jménem ונהר namísto slovesem. Proč tomu tak je? 
(b) Může řeka vycházet z Edenu, aby napájela zahradu, když Eden je zahrada? 
(c) „A odtud dál se rozděluje“ odkazuje na rozdělení v Edenu (v zahradě) nebo až za Edenem?
(d) „Ve čtyři hlavní toky“ [heb. ראשׁים hlavy], ale my bychom čekali spíš 4 delty. Český překlad se vypořádal s překlad tak, že překládá „hlavní“. Jinak v hebrejském textu je jenom „ve čtyři toky“.

v. 11:
(e) „Jméno prvního je Píšon“ Název řeky není doložený jinde v Bibli, dokonce ani v mimobiblické literatuře. Kde to tedy bylo?
(f) Pokud zde Písmo jmenuje velké řeky světa, proč zde vynechává řeku Nil, která se jinde v Bibli objevuje 28krát?
(g) „Ten obtéká celou zemi“ hebrejské sloveso הסבב může znamenat „obtéká na okraji země“, nebo „vine se uvnitř země“. Jak to tedy je?
(h) „Země Chavíla“ O jakou zemi se jedná, tu, která je zmíněna v Gn 10,7 a později dána do souvislostí s Núbií, nebo podle Gn 10,29 v Arábii. Jak to tedy je?
(i) „V níž je zlato“ [הזהב v hebrejštině je určitý člen] Navíc, proč je zmíněno zlato ve vyprávění, pokud víme, že biblické hodnoty jsou odlišné.

v. 12:
(j) „Zlato té země je skvělé“ a jaké zlato by nebylo skvělé? Proč ten důraz? „skvělé zlato“ ... :-) Nebo vy snad znáte zlato, které by nebylo skvělé?
(k) „je tam také vonná pryskyřice a kámen karneol“ Ačkoliv není obsahem práce zkoumání těchto nerostů, opět pozastavení nad „hmotnými statky“ přes polovinu verše.

v. 13:
(l) „Jméno druhé řeky je Gíchón“ – ale tohle je známá řeka z Jeruzaléma, 1 Kr 1,33; 1,38 atd. Je to jméno pramene z úpatí Olivové hory, kde byl Šalamoun korunován za krále. Na každý pád není Gíchón blízko země Kúš, která je zmíněna v biblickém textu. 
(m) „ta obtéká celou zemi“ Opět sloveso obtékat הסובב, to samé řešení, jako v případě (g). 
(n) „Kúš“ O jaké místo se jedná, v biblickém textu to buď je Iz 11,11; Ez 30,4 Etiopie, což byl jihozápadní Kenaan. Nebo se jedná podle Est 1,1 o severovýchodní provincii v Babylóně. O jaké místo se tedy jedná? Které z těchto dvou to je?

v. 14:
(o) „Jméno třetí řeky je Chidekel“ Chidekel je nade vší pochybnost Tigris (překlad B21 to má dokonce takto přeložené). Rozdíl oproti jiným konstatováním řek je i v tom, že první dvě řeky „obtékají“, ale Chidekel-Tigris a ta pouze „teče“. Proč ten rozdíl? 
(p) „ta teče východně od Asýrie“ Prosím vás, Asýrie se sice objevuje už v 13. případně 10. století př. Kr., ale těžko by se objevila poznámka o tomto území dříve než 9. stol. př. Kr. od Izraelitů. „Po lopatě“ řečeno, v prehistorii, kterou čteme, není možné, aby ještě existovala Asýrie, ta se objeví až mnohem, mnohem později. (sic) 
(q) „Ta teče východně“ [heb. קדמת „východně“ znamená také „před“] Pokud je to takto pravda, potom ten, kdo je pisatelem, musí psát ze svého úhlu pohledu v Kenaánu a také by to mohlo být zohledněno v překladu. 
(r) „Čtvrtá řeka je Eufrat“ O Eufratu také není žádných pochyb, o jakou řeku se jedná. Všimněte si jedné významné věci, informace o jednotlivých řekách se postupně „zmenšují“. Zatímco o prvních dvou řekách toho víme hodně, redaktor o třetí řece řekne málo, aby o Eufratu nenapsal téměř vůbec nic.

Snad se tyto otázky týkají maličkostí, ale významných maličkostí.

(s) Bible není konec konců učebnicí geografie, v tom panuje shoda mezi akademiky. Nejsou pak tyto texty nadbytečné (Gn 2,10-14)? Vždyť některé informace jsou matoucí a jenom těžko bychom hledali nějaký konsenzus, či nějaké kloudné geografické vysvětlení. Nevodí nás náhodou Tora za nos? :-) Jak to tedy je?

Všechny tyto otázky nás směrují k uvažování nad smyslem biblického vyučování Tory. Jaké je datum poslední redakce knihy Genesis, jaká je celistvost textu, věrohodnost biblického vyprávění, vyprávěcí techniky Tory, přístup vykladače, cíl, pro který byla sepsána Tora.

Všechno tady to je pro horlivého čtenáře Bible „Skylla a Charybda“, totiž z jedné strany to, co se dovídá ve škole a z konkrétních vědeckých prací a z druhé strany, co skutečně čte v biblických textech, tedy co Bible opravdu říká. Jak je to tedy s postoji v nesouladu mezi biblickým popisem a zeměpisným atlasem? Velice rozšířeným názorem je, že nesoulad mezi biblickým popisem a současnou podobou světa je dán novým popotopním uspořádáním světa. (to býval také můj názor)

Pátrání po smyslu Tory je pak povinností pro všechny, kdo ve Starém zákoně nevidí jenom muzeální kousek. Ještě dříve, než se budeme snažit zodpovědět smysl textu o čtyřech řekách si musíme zodpovědět otázky po smyslu sepsání knihy Genesis nebo dokonce Tory. Kniha 613 přikázání, kterou Tora je, může nepoučeného čtenáře vést skrze složitosti života. Jednoduše řečeno žiješ podle toho, jak ti „diktuje“ tato kniha. A nad hlubším smyslem této knihy nehloubáš.

Avšak Tora potažmo celá Bible je mnohem více než tady to. Především Pět knih Mojžíšových se dotýká existencionálních otázek o životě, které si klademe a příběhy v biblických textech slouží jako ilustrační materiál. A právě proto, že existenciální otázky nejsou vždy pochopitelné průměrnému čtenáři, propedeuticky otevírá Bible svůj svět knihou Genesis.

Kniha Genesis je složená výhradě z celé řádky různých vyprávění. Charakter textů se od počátku knihy Genesis začíná poznenáhlu měnit v právní texty počínaje Ex 12,1. Výchova jedince podle textů Starého zákona je obohacující, plná života a štěstí. Bible tedy není koncipována logicky, ale spíše pedagogicky. Podobně jako každý dobrý učitel definuje cíl svého vyučování už dopředu, činí tak i Starý zákon v biblické knize Genesis.

První kapitoly knihy Genesis jsou tedy nikoliv lekce teoretické výchovy, ale definice ve své zdramatizované podobě. Jaká je tedy harmonie, štěstí, Ráj? Odpověď je uvedena v jeho popisu:

I) Je to dostatek vody, II) stín, III) vegetariánská strava, IV) lidská společnost, V) monogamní sex, VI) ústní komunikace, VII) život v souladu s prostředím, VIII) úkol (Gn 2,15) a IX) sebeovládání (Gn 2,16).

Tuhle dokonalou harmonii by však narušila přítomnost zlata. Zlato je pak nalezeno hodně daleko od Ráje. Obraz téměř nebeské blaženosti je natolik idylický, že čtenář neobeznámený s pozadím tohoto vyprávění, se může vyrazit hledat tuto bájnou zemi. Absurdita v popisu Ráje nás pak vede k odmítnutí hledání konkrétního místa.

Vždyť v popisu Ráje figurují dvě známé řeky, které však tečou naprosto jinde, než předkládáme. Třetí řeka je také známá a čtvrtá řeka je zcela neznámá. Absurdita v popisu Ráje nás pak vede k odmítnutí konkrétního místa. Chavíla a Kuš, jsou jako země záměrně nejednoznačné, přičemž každá z těchto zemí je stejně použitelná pro dvě země ležící na opačných koncích geografie starověku.

Naučili jsme se tedy hned na začátku Tóry, jak by měly být přečteny faktické informace obsažené v této biblické knize. Pokud se informace ve vyprávěních shodují s obecným cílem Písma, neexistuje žádný důvod, proč by neměly být přijímány jako daná fakta. Avšak pokud ne, musí být přijaty „cum grano salis“ a tedy s určitou mírou nadsázky, totiž jako realita upravená a „vymodelovaná“ dávnými hagiografy vedoucímu k jedinému cíli – totiž k pedagogickému záměru. (podobně jako je tomu v tomto „příběhu čtyř řek“; jak jsem článek nazval)

Zvláštní uspořádání jsem objevil už dříve v biblickém textu proroka Izaiáše. Prorok Izaiáš píše o padlém andělovi (Iz 14,12), když se v předchozím textu zmiňuje o babylónském králi (Iz 14,4) znamená to, že babylónský král je satan? Nikoliv, pouze téma je jim společné. Prorok Izaiáš přiřazuje babylonského krále a padlého anděla k sobě. Nejprve je řeč o babylónském králi, aby z ničeho nic přešla řeč na duchovní bytost. Kontext celé pasáže je určitě o babylonském králi, nikoliv o satanovi. Sice vidíme a pravděpodobně tomu tak i je, že babylonský král naplňuje některé vlastnosti padlého anděla.

Podobně i vyprávění o konci světa, konci chrámu, konci Jeruzaléma v Ježíšově vyučování, které je tak propletené, že je obtížné stanovit jakým způsobem a kdy přesně se Ježíšova slova naplní. (Lk 21,1-38) Opět je určujícím faktorem, tematickým faktorem konec, kterému se podřizuje i chronologie jednotlivých událostí.

Podobně jako v příběhu čtyř řek, kde je určujícím faktorem pedagogický záměr i bez toho, abychom se dozvěděli, kde se konkrétní místo Ráje nacházelo. Tenhle článek není vítězství evolucionistů nad kreacionisty 1:0, vždyť já se počítám mezi kreacionisty. Článek si však zval za jeden z cílů zodpovědět problém s hledáním konkrétního místa Ráje. Pokud někdo takové místo hledá, nejspíš ztracený Ráj nikdy nenajde, vyučování z biblické knihy Genesis totiž odpovídá na jiné otázky, než které si obyčejně pokládáme.

Zdroj: RADDAY, Yehuda T. The Four Rivers of Paradise. Hebrew Studies, 1982, 23-31.

 
Příbuzné odkazy
· Více Zamyšlení
· Novinky od Tomas


Nejčtenější článek Zamyšlení:
Soulož v rajské zahradě


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Průměrný
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis" | Přihlásit/Vytvořit účet | 34 komentáře | Prohledat diskusi

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 14. květen 2018 @ 14:02:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezké zamyšlení.

..."Bible tedy není koncipována logicky, ale spíše pedagogicky."...

Nikdy bych jedno od druhého neodděloval. Logika vyjadřuje skutečnost (tedy pravdu), pedagogika vede člověka ke správnému (pravdivému) poznání této skutečnosti.




Řeka "Pišon" by se dala situovat podle  ukazatelů, kteří ji charakterizují:

Bdelium (myrhovník) určitě neroste všude.

Karneol je pak starobylý drahokam a i ten se na světě vyskytuje na místech nám známých. Podle velké encyklopedie minerálů jsou mimo jiné uvedeny ložiska v Egyptě, Indii a na Arabském poloostrově (poslední bude asi horkým kandidátem).. 

Doplníme - li to ještě ložisky zlata z Ofíru (Jordánsko, pokud se nepletu) - nevychází to spolu s místním kadidlem z mirhovníku vůbec špatně.

Ona řeka může být dneska už jen vyschlým korytem v poušti.



Somálsko a Etiopii bych jako kandidáty odsunul do pozadí - pokud ovšem nebereme v potaz jednotný kontinent - Pangeu.





Každopádně Bible dává pravdivé informace i v oblasti zeměpisného popisu - jen jim ne vždycky porozumíme správně. Ale např. podle popisu z Bible o putování Izraelitů na poušti  byla objevena např. velká ložiska mědi.



Re: Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pondělí, 14. květen 2018 @ 14:58:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bible je koncipována pedagogicky? Takže je správné podle vzorů Izraelců zabírat cizí území, z lidí udělat otroky, vraždit i děti, rabovat atd?? To je to pedagogické, co si lidé  a národy berou za příklad po celé lidské dějiny?? Že vám všem není zle, když tohle považujete za Boží záměr a Boží vůli???


]


Re: Re: Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: oko v Úterý, 15. květen 2018 @ 07:37:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Františku.
Už ve své zaslepené nenávisti se začínáš dotahovat na Myslivce. Ten se také vyjadřuje ke kdečemu, aniž by chápal skutečný stav věcí. 

Bible opravdu je o Boží výchově, o výchově hříšných zločinných lidí. Nemá opravdu zatím cenu s tebou probírat jednotlivé místa Bible, protože tobě prozatím uniká z Bible to nejpodstatnější - záchrana člověka, Boží výchova.


]


Re: Re: Re: Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Frantisek100 v Úterý, 15. květen 2018 @ 08:21:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Záchrana člověka? Aby byl zachráněn jeden člověk, tak je jich tisíce zavražděno? To je vaše výchova? Proč jste nezachránili Mistra Jana Husa? Proč jste raději zachraňovali masové vrahy? To vám poradil Bůh? Pro mne jste jen důkazem, že jste byli  a jste  pod mocí Satana!!!


]


Re: Re: Re: Re: Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: martino v Úterý, 15. květen 2018 @ 21:46:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Franta


Záchrana člověka? Aby byl zachráněn jeden člověk, tak je jich tisíce zavražděno? To je vaše výchova? Proč jste nezachránili Mistra Jana Husa? Proč jste raději zachraňovali masové vrahy? To vám poradil Bůh? Pro mne jste jen důkazem, že jste byli  a jste  pod mocí Satana!!!



martino


0n si ten pomatenec asi ráno nevzal tabletky, Takto se přece nevyjadřuje ve společnosti člověk slušný, kultivovaný a vzdělaný.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 16. květen 2018 @ 08:00:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A jak se vyjadřuješ Ty?


]


Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Čtvrtek, 17. květen 2018 @ 15:25:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Otázky pro věřící1. Je správné, aby někdo dával do zahrady strom s otráveným ovocem, poslal tam lidi a šel se schovat, jak to dopadne? Udělali byste taky takový pokus s někým, koho máte údajně rádi? 

2. Je správné chtít po někom, aby zabil svoje dítě, nebo se pokusil zabít svoje dítě na důkaz své oddanosti náboženství a bohovi a hlasům v hlavě, které slyší? Chtěli byste po někom, aby na důkaz toho, že vám poslušný, zabije svoje dítě a zapálí ho? 

3. Je správné někoho, kdo nic špatného nedělá, připravit o majetek, zabít mu děti, ranit ho vředy a pozorovat jeho nervy, zda se nezhroutí? A když se nezhroutí, tak mu říct, že si může udělat nové děti?


]


Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 17. květen 2018 @ 16:16:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpovědi pro "nevěřícího":

1.)  Bůh umístil lidi do ráje, kde jim nic nescházelo. Stanovil pravidla života v ráji - lidem stačilo je respektovat a užívat si přitom šťastného života. To nebyl žádný pokus, ale podmínka pro takový život! Okusit ze stromu poznání dobrého a zlého člověka diskvalifikovalo pro další život v ráji - nemohli tam už žít, měli totiž pokřivená, hříchem zvrácená srdce. A takovéto srdce pak hledá vinu všude jinde, jen ne u sebe a obviňuje ze svého neštěstí Boha.


2.)  Když příběh dočteš do konce, Bůh nedovolil Abrahámovi vztáhnout ruku na chlapce. Bylo to výchovné pro Abraháma i pro všechna další pokolení v době, kdy přinášet bohům lidské oběti (děti) bylo u okolních pohanských národů docela běžným jevem. I z daleko pozdější doby u Féničanů v Korintu našli archeologové pozůstatky cca 10000 dětských obětí!



3.)  Bůh přece nebyl původcem Jobova utrpení!
Tím původcem  byl Boží nepřítel - satan, který je také jen tvorem. A tvorové mají docela často ve zvyku si navzájem ubližovat. Ale Bůh Joba nikdy neopustil. Dopustil zkoušku, ale jako svrchovaný Pán nad životem a smrtí nedovolil, aby se komukoli stala křivda.
Soudíme zde povrchně věci, o jejichž skutečném smyslu nemáme ani ponětí.


]


Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Čtvrtek, 17. květen 2018 @ 20:02:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1. Pokud má snědení nějakého ovoce za následek nemoc nebo smrt, je to ovoce otrávené. Kdyby v supermarketu dali doprostřed ovoce, které kdyby někdo užil, byl by následek onemocnění nebo smrt, bylo by to trestným činem. 

Proč se Hospodin/Jahve chová jako kriminálník? 

Ovoce bylo otrávené. I když nemá bezprostřední účinek nemoc a smrt, ale tento účinek je odložen. Odkladný účinek není podstatný. Podstatné je, že tento neblahý účinek má ( s časovým odstupem). A někdo toto otrávené ovoce do zahrady dal. Udělal to Hospodin, kdo jiný. A had tam byl rovněž s Hospodinovým vědomím. Takže Hospodin tam dal nejen strom s otráveným ovocem, ale i hada, který měl přemlouvat lidi, aby z otráveného stromu jedli. A ještě to Hospodin udělal tak, aby to ovoce na pohled vypadalo lákavé k jídlu, aby vzbuzovalo chuť ho jíst. 

Vaše literární postava je špatná. Veškerá odpovědnost je na tom, kdo stanovuje podmínky. Veškeré podmínky stanovil Hospodin. Na něj padá veškerá odpovědnost. Mohl jakýkoli parametr změnit. Ale toto neudělal. Dokonce věděl dopředu, jak to dopadne, že Adam s Evou otrávené ovoce snědí. Přesto tam ten strom nechal. Jestli měl někdo zvrácené srdce, tak biblická postava bůh. 

2. Naše zákony toto nedovolují. Kdyby to ty udělal svému synovi, že bys ho svázal a děsila ho tím, že ho budeš opékat na ohni, tak by tě soudili. Odebrali by ti syna. Byl by to pokus o zabití. Není výmluva, že jsi svůj čin nedokončil. To myslíš vážně jako obhajobu, že Abrahám to nedokončil? A co jako ten syn? Jak se díval na svého otce? Už by mu přece nikdy nevěřil. Zase jeho otci rupne v hlavě, uslyší hlasy a bude ho chtít podřezat. Jaký stres musel ten kluk prožívat? Jeho táta ho chce zabít? Kvůli nějakému židovskému bohovi? 

Nebylo to výchovné. Bylo to antivýchovné. Ukazuje to, že náboženství spouští nepředvídatelné chování u lidí. 

3. To se takhle domluvil Hospodin se svým kámošem na všechny levárny - hadem, alias Satanem, že vyzkoušejí, kolik Jób vydrží. Jób nedělal nic špatného, sekal latinu, dokonce bohovi podkuřoval, ale bohovi to bylo málo. Nudil se, tak se svým kumpánem Satanem nejdříve Jóbovi zabili děcka, připravili ho o dobytek, majetek a ještě mu způsobili nemoce. A pozorovali, zda Jóbovi stříknou nervy. Stříkly, ale jen málo. Tak Hospodin řekl, že vyhrál sázku se Satanem a Jób má nervy ze železa. Tak za to, že má Jób nervy ze železa a stěžoval si jen trochu, tak mu Hospodin řekl, že si za odměnu může udělat nové děti.

oko píše. Ale Bůh Joba nikdy neopustil. Dopustil zkoušku, ale jako svrchovaný Pán nad životem a smrtí nedovolil, aby se komukoli stala křivda.

Zabil mu děti. A ty napíšeš, že nedovolil, aby se mu stala křivda. Oko, jsi zrůda bez empatie, víš to?  Měli ti zabít tvoje děti a zkoušet, kolik vydržíš. A když přesto všechno zůstaneš pobožným, tak ti řeknou, ať si uděláš nová děcka. 


]


Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Pátek, 18. květen 2018 @ 06:44:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro nepříhlášeného: Kdo jsi, že určuješ Hospodinu Bohu, jak by měl jednat? 

Zabil mu děti.

Vždyť příběh znáš (byl jsi křesťan), tak víš, že mu je zabil satan ne Bůh. 


]


Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 08:45:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když vydá generál povolení, aby děti zabil štábní praporčík, je to stejné jako by je zabil generál sám. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Pátek, 18. květen 2018 @ 09:08:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ovšem, jenomže satan nebojuje za tu stejnou stranu jako Bůh; příklad pokulhává...

Abych byl poctivý, tak musím přiznat, že sám nevím, jak vyjádřit vztah satana a Boha - v tomto příběhu Joba, ale učtitě bych nedával tvůj příklad... je hodně zjednodušující. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 09:21:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
  • Nastal pak den, kdy přišli synové Boží, aby předstoupili před Hospodina; přišel mezi ně i satan.
  • 7Hospodin se satana zeptal: „Odkud přicházíš?“ Satan Hospodinu odpověděl: „Procházel jsem zemi křížem krážem.“
  • 8Hospodin se satana zeptal: „Zdalipak sis všiml mého služebníka Jóba? Nemá na zemi sobě rovného. Je to muž bezúhonný a přímý, bojí se Boha a vystříhá se zlého.“
  • 9Satan však Hospodinu odpověděl: „Cožpak se Jób bojí Boha bezdůvodně?
  • 10Vždyť jsi ho ze všech stran ohradil, rovněž jeho dům a všechno, co má. Dílu jeho rukou žehnáš a jeho stáda se na zemi rozmohla.
  • 11Ale jen vztáhni ruku a zasáhni všechno, co má, hned ti bude do očí zlořečit.“
  • 12Hospodin na to satanovi odvětil: „Nuže, měj si moc nade vším, co mu patří, pouze na něho ruku nevztahuj.“ A satan od Hospodina odešel.
  • 13Nastal pak den, kdy Jóbovi synové a dcery hodovali a pili víno v domě svého prvorozeného bratra.
  • 14Tu přišel k Jóbovi posel a řekl: „Právě orali s dobytkem a při něm se popásaly oslice.
  • 15Vtom přitrhli Šebovci, pobrali je a čeleď pobili ostřím meče. Unikl jsem jenom já a oznamuji ti to .“
  • 16Ještě nedomluvil, když přišel další a řekl: „Z nebe spadl Boží oheň, zachvátil ovce a čeleď pozřel. Unikl jsem jenom já a oznamuji ti to .“
  • 17Ještě nedomluvil, když přišel další a řekl: „Kaldejci rozdělení do tří houfů napadli velbloudy, pobrali je a čeleď pobili ostřím meče. Unikl jsem jenom já a oznamuji ti to .“
  • 18Ještě nedomluvil, když přišel další a řekl: „Tvoji synové a dcery hodovali a pili víno v domě svého prvorozeného bratra.
  • 19Vtom se zvedl od pouště silný vítr a opřel se ze všech čtyř stran do domu. Ten se na mladé lidi zřítil a oni zahynuli. Unikl jsem jenom já a oznamuji ti to .“
  • 1A nastal opět den, kdy synové Boží přišli, aby předstoupili před Hospodina; přišel mezi ně i satan, aby i on předstoupil před Hospodina.
  • 2Hospodin se satana zeptal: „Odkud přicházíš?“ Satan Hospodinu odpověděl: „Procházel jsem zemi křížem krážem.“
  • 3Hospodin se satana zeptal: „Zdalipak sis všiml mého služebníka Jóba? Nemá na zemi sobě rovného. Je to muž bezúhonný a přímý, bojí se Boha a vystříhá se zlého. Ve své bezúhonnosti setrvává dosud, ačkoli jsi mě proti němu podnítil, abych ho bezdůvodně mořil.“
  • 4Satan však Hospodinu odpověděl: „Kůži za kůži! Za sebe samého dá člověk všechno, co má.
  • 5Ale jen vztáhni ruku a dotkni se jeho kostí a jeho masa, hned ti bude do očí zlořečit.“
  • 6Hospodin na to satanovi odvětil: „Nuže, měj si ho v moci, avšak ušetři jeho život.“
  • 7A satan od Hospodina odešel a ranil Jóba od hlavy k patě ošklivými vředy.
  • 8Jób vzal střep, aby se mohl škrábat, a posadil se do popela.



Sloužíš zlé zrůdě a amorálnímu náboženství. Pravá příčina vaší víry je strach před zrůdou a aby vám Hospodin neudělal, co Jobovi. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 09:24:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sloužíš zrůdě. Zrůdě, co dělá pokusy s lidmi jako by byly krysy. A to jen proto, že se vsadil se satanem, tedy údajným nepřítelem, ve skutečnosti společníkem, jak vidno z toho, jak si notují. Jsou to dvě zrůdy. Přičemž jedna stvořila druhou a pak s ní uzavírala sázky a mučila lidi. Jahve = Mengele. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: zeryk v Pátek, 18. květen 2018 @ 18:03:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
za jakou stranu tedy bojuje satan ?, vždyť dle písma je satan služebníkem Božím....


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Sobota, 19. květen 2018 @ 18:56:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, pokud by to bylo, jak říkáš, tak proč by vyháněl Ježíš ďábly z posledlých, vždyť to jsou jenom služebníci Boží. (podle tvé logiky) 

Ano, jsou do jisté míry v Božích službách, ale jenom natolik, nakolik jim to Bůh dovolí...
Podle mne jsou to určitě odpůrci Boha a určitě je rozdíl mezi padlým andělem a například Michaelem, Gabrielem. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: zeryk v Sobota, 19. květen 2018 @ 19:17:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom Karels,

v terminologii náboženství, tedy nejasných a protichůdných zpráv o andělech (těch či oněch) zastávám názor ,že na zemi existuje jen člověk
(viz Gen.1:25-27) a zvěř (proto i had je zvíře Gen.3:1).

Anděl je tedy člověk s nějakým posláním /posel/ a to může být zlé (tedy anděl satan) nebo dobré (tedy anděl gabriel.michael atd.), proto píšu o tom,že všichni andělé  jsou Božími služebníky (posly).

Vyhánění zlých démonů (nikdy těch dobrých) (nebo vhánění těch dobrých...) není o "exorcismu", nýbrž o zlé a dobré stránce člověka....


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Sobota, 19. květen 2018 @ 19:21:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ok, rozumím ti



]


Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: oko v Pátek, 18. květen 2018 @ 08:46:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Pokud má snědení nějakého ovoce za následek nemoc nebo smrt,...."...


Já tomuto rozumím naprosto odlišně.
Aby byl ráj skutečně rájem, všechny bytosti v něm nutně musí mít určitou kvalitu chování - teprve jejich chování dovytváří onen život v ráji - podmínky ráje. Když umístíš zloděje, vraha, násilníka do ráje, tak ráj zničíš!





"Zakázané ovoce" je obrazem, metaforou pro hřích.
V principu se stalo to, že člověk ignoroval Boží řád lásky (bezpodmínečně nutný pro zachování ráje) a sám sobě svévolně určil, co je pro něho dobré a co špatné;
zloděj si tedy zvolil krádež jako prostředek k získání štěstí, násilník hledal štěstí v násilí atd.

Bůh tuhle možnost svobodné volby člověku nemohl odebrat - tím by z něj učinil nesvéprávnou loutku. Člověk si taky mohl svobodně zvolit opačnou variantu - žít podle Boha - nekrást, nehřešit.
A Bůh taky ničím nepřispěl k tomu, že člověk si nakonec zvolil špatně!  Vždyť člověka už dopředu varoval, že špatná volba bude mít své následky!
Zde selhal opravdu člověk - nikoli Bůh.




..."Naše zákony toto nedovolují...."...
Naše zákony jsou už chtěj či nechtěj ovlivněny křesťanskými hodnotami - po více než tisíc let trvání křesťanství v našich zemích. Tehdy, v době Abraháma, lidé mysleli o hodně jinak. Dětské oběti byly docela běžné. Boží výchova Abraháma touto zkouškou byla tedy tvrdá, ale účinná.
Jak víme, Izák na otce nezanevřel, byl mu dobrým synem až do jeho smrti. A jako jeden z praotců židovského národa předal toto základní dědictví zákazu lidských obětí dalším generacím židů, zatímco okolní pohanské národy zabíjely dětské oběti dalších tisíc let..




..."Zabil mu děti. A ty napíšeš, že nedovolil, aby se mu stala křivda. Oko, jsi zrůda bez empatie, víš to?"...

Všichni se rodíme jako nutní kandidáti smrti - smrt k našemu životu patří od narození. Kdyby jsi mi ty zabil děti, byl by jsi zrůda a mně by se stala křivda. Protože ty nejsi dárcem života, ty nejsi svrchovaným Pánem nad životem i smrtí - ty nemáš možnosti to mým zabitým dětem nijak vynahradit.  Bůh ovšem tyto možnosti má měrou svrchovanou.


]


Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 09:15:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, tvoje snaha o relativizování zla, když se děje pod praporem nějaké ideologie, ukazuje jen na to, že věřící lidé mají pokřivenou morálku. Z mého pohledu je to obludné a je to jeden z důvodů, proč se stavět i veřejně proti všem ideologiím typu bible, korán, Main Kampf, atd. Všechny tyto ideologie obhajují násilí ve jménu nějaké své ideologie. 

A z bible jsem mohl vytáhnout další chuťovky jako vybití Amaléků na doporučení Hospodina, atd. Ale já dopředu vím, co zde budete psát, když zkritizuji bibli. :-) V podstatě vy si upevníte svoji zabetonovanou pozici ve svém pobožném bunkru a já si jen zopakuji důvody, proč v tom vaše bunkru už s vámi nesedím. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 18. květen 2018 @ 09:25:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z pohledu Tvého ateismu žádné zlo neexistuje - a tak je z Tvého pohledu zcestné o něm vůbec diskutovat - zejména s věřícími, když jediné, o co se objektivně můžeš opřít, jsou Tvé vlastní domněnky či představy o neexistujícím zlu.

Kdyby zítra na Zemi vletěla kometa, která by zničila veškerý život - bylo by to z hlediska Tvého ateismu, vesmírná událost jako jakákoliv jiná - žádné zlo nebo dobro by v tom nebylo. Ani by to neměl kdo řešit... Uvědom si to příště, než budeš blábolit.

Uvažuj aspoň konzistentně, když už ses dal na cestu ateisty.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 09:36:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z pohledu ateismu zlo existuje. A společnost, převážně ateistická se na tom dokonce dohodla a jsou z toho výstupy - zákony. Moje domněnky jsou irelevantní. Podstatné jsou zákony ČR. 

Když svážeš svého syna provazy, zapálíš oheň a budeš si brousit na něj nůž, ačkoli čin nedokonáš, budeš souzen, pravděpodobně půjdeš hned do vazby. Syna ti odeberou. Bude to klasifikováno jako pokus o zabití. 

Právě že morálka existuje, zákony platí. Jen je tu taková drobnost - vaše bible je v rozporu se zákony civilizované země. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 18. květen 2018 @ 11:48:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
//Právě že morálka existuje, zákony platí.

O tom jsem ale vůbec nepolemizoval. To přece ví každý člověk, že si lidé vytváří zákony, morálky a dokonce své představy, co je pro ně dobré nebo zlé. Ani jsem nezpochybňoval, že když je porušíš, tak budeš souzen. Jan Hus taky byl souzen a dokonce upálen - bylo to tehdy dobré a dneska by to bylo zlé??

Je to komedie argumentovat tímto. Stačí se trochu zamyslet nad regionálními, časovými a společenskými vlivy, a můžeš se dostat do naprostých protikladů. Ale toto vůbec nezpochybňuji. Nemluvil jsem o relativním zlu, protože pokud zabiješ kuře, abys měl oběd, je to zlo zcela jiné z pohledu slepice, co jej porodila, i samotného kuřete, a zcela jiné by bylo z pohledu rodiny, která dobře poobědvá nebo bude hlady. Protože Ty uvažuješ jenom antropocentricky, a chceš to pasovat na všechny, včetně bytostí, na jejichž existenci ani nevěříš, pak můžeš dopadnout jako ta slepice, kterou budou soudit podle lidských zákonů... a stejně může dopadnout člověk, když souzen podle Božích zákonů...

Prostě takové uvažování ateisty považuji za nerozumné, neopodstatněné, neobjektivní a v podstatě zcestné. A to je asi tak vše, co k tomu lze napsat. Buď se vyjadřuj ke slepici a kometě, tedy k tomu, co píšu já - nebo s Tebou nejspíše budu souhlasit, protože píšeš ryze z pohledu člověka 21. století žijící v centru Evropy, převážně ateistickém, kde platí určité zákony, zvyklosti a představy - v tom se v mnohém shodneme a je zbytečné, abych se v tomto opakoval.



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 17:20:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sice jsi nahodil jiné téma, ale nevadí. 

 wolek píše:
Jan Hus taky byl souzen a dokonce upálen - bylo to tehdy dobré a dneska by to bylo zlé??

To je dobrý příklad. Ukazuje na absurditu celého příběhu. Hus nebyl zabit pro nějaký kriminální delikt, ale kvůli sporům ve svém klubu. 
 To je stejné jako by filatelistu zabili ve sdružení filatelistů, protože dával přednost jiným známkám než většina z nich. Nebo jako by zahrádkáři zabili jednoho svého člena, protože se rozhodl pěstovat květiny, které se jim nelíbily. Opravdu je to absurdní. Kvůli nějakým interním teologickým rozmíškách si to mezi sebou vyřídili členové klubu. Už z toho je vidět, jak se nemá plést náboženství do světské moci. Páč pak dochází k obludnostem. 

Sekulární společnosti jsou morálnější i humánnější než náboženské. V sekulární společnosti musí být pro trest smrti nebo trest doživotí pádný důvod a jedinec se musí dopustit závažného násilného kriminálního jednání. V náboženské společnosti stačí, aby něco vyznával jinak, a už hoří nebo je sťat katem. Náboženství vede k poblázněnému chování lidí. 

Můj kamarád měl pravdu, když prohlásil, že náboženství je zlo. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 17:22:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A aby to nevypadalo jen jako moje kritika křesťanství a judaismu, pro islám platí totéž !


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 18. květen 2018 @ 19:31:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A hádej, proč jsem Ti nadhodil příklad, kde můžeš psát o náboženství?

Máš pravdu, že byl zabit kvůli nesmyslu, nespravedlivě. Je to absurdní.

Nicméně byl zabit podle zákona té doby, tedy přesně podle měřítek, kterým jsi reagoval na mou námitku na (ne)smysluplnost hovořit o zlu z hlediska ateismu. O zlu, které by mělo z podstaty být natolik objektivní a absolutní, abys jej mohl aplikovat i na bytosti, s jejichž existencí máš sám problém a jejichž potřeby ani nestavení neznáš - je Ti evidentně vzdálenější než potřeby těch slepic. A dalo by se jmenovat další ovčince.

//Sekulární společnosti jsou morálnější i humánnější než náboženské. V sekulární společnosti musí být pro trest smrti nebo trest doživotí pádný důvod a jedinec se musí dopustit závažného násilného kriminálního jednání.

Nebudu polemizovat a mnohdy budeš mít pravdu v tom, že v některých náboženských společnostech existují 'stupidní' tresty - z našeho pohledu. Z obecného ateistického pohledu to nijak objektivně posoudit nelze.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Sobota, 19. květen 2018 @ 00:47:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nicméně byl zabit podle zákona té doby, tedy přesně podle měřítek, kterým jsi reagoval na mou námitku na (ne)smysluplnost hovořit o zlu z hlediska ateismu.

Z hlediska ateismu mě ovšem zajímají sekulární zákony, nikoliv náboženské zákony. Takže já netvrdím, že měřítkem mají být všechny zákony jakékoliv doby. Vidím jako rozumné zákony té společnosti, která dojde ke kodifikaci zákonů dohodou, demokraticky. Hlasováním zastupitelů v parlamentu nebo v referendu. A nikoli přebíráním zákonů z nějaké náboženské knihy, která vznikla v úplně jiné době, v jiném etniku, na jiném geografickém místě. A ani tam se na tom nedohodli, ale někdo to nařídil a zdůvodnil to tím, že měl zjevení od Boha. Umíš si představit, že by u nás v ČR zákony vznikaly tak, že by je vydával Zeman? Zeman by vydal dekret a zdůvodnil tak, že měl sen v noci a v tom snu mu říkal bůh, že má platit tohle a tohle. :-)

Dobrá prča.

Jenže kdysi to tak bylo. Mohamed, korán, předtím bible, předtím kdovíco. 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Neprihlaseny v Pátek, 18. květen 2018 @ 09:31:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázky pro věřící (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 18. květen 2018 @ 11:35:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nezabýval jsem se kontextem diskuze - vím, že to tu padlo dávno. Zabýval jsem se tím, co píšeš Ty, a jaký to má z pohledu Tvého předsvědčení, tedy z pohledu ateismu a představy, že za vším stojí jen a pouze hmota a její zákony, smysl. Vím, že to budeš popírat, taky jsem byl dlouho ateista.


]


Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Studentbible v Pondělí, 14. květen 2018 @ 18:29:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale vždyť místo Edenu se dá vyvodit z Božího konání s Abra(ha)mém, potažmo národem Izrael!
Ta země byla Keanán, země odkud mělo být hlásáno Boží království do celého světa...



Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Myslivec v Pondělí, 14. květen 2018 @ 18:32:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karels. Když čtu..

Z Edenu vychází řeka, aby napájela zahradu. Odtud dál se rozděluje ve čtyři hlavní toky.
Jméno prvního je Píšon; ten obtéká celou zemi Chavílu, v níž je zlato,
a zlato té země je skvělé; je tam také vonná pryskyřice a kámen karneol.
Jméno druhé řeky je Gíchón; ta obtéká celou zemi Kúš.
Jméno třetí řeky je Chidekel; ta teče východně od Asýrie. Čtvrtá řeka je Eufrat.

..tak mám vždy dojem, že to píše lodní obchodník, kupec námořník, někdo kdo věděl kde je Eden. K územní lokalizaci jednotlivých řek, jsou připojené významné obchodní informace ohledně komodit. O obyvatelích v těch zemích ani slovo. Jako by to napsal kupec, jenž splavil a dobře znal všechny ty řeky, geograficky znalý kupec v jehož zájmu je pouze obchodní komodita. 
Ty řeky asi vyplavily bohatství Edenu do okolních zemí, člověku nepřístupného Edenu. V kontextu je dobře popsané okolí, ne samotný Eden. 




Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Vota v Úterý, 15. květen 2018 @ 20:14:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Někde musí být ráj, lidí, zvířat a snů.
Jen ho vytvořit. Ráj snů na zemi pro lidi a pro zvěř.
Adam byl z Edenu vyhnán, aby obdělával zemi a v potu své tváře dobýval z ní chléb. Jak se mu to daří?
Pro Izraelce zaslíbená země jejich otců. Ráj jejich srdcí, ale bez potu?

U známého komentátora Tory rabi Rašiho naleznete možnosti zemí a řek.





Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 15. květen 2018 @ 21:29:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Že by pedagogický záměr? Spíš se dá usoudit, že neměli mapu, ani GPSku. Ale věděli, že odkudsi k nim přichází  bohatí kupci prodávat zlato z dobře zavlažované země.



Re: Příběh čtyř řek aneb pedagogický záměr biblické knihy Genesis (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Karels v Sobota, 19. květen 2018 @ 19:00:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podívejte, ať tak či onak, ať je to konkrétní místo nebo ne, ten pedagogický záměr mně naprosto unikal, s článkem jsem ho objevil – a opravdu bez ohledu, zda to biblické místo je skutečné, nebo je to jenom představa svatopisce. 

A aby nedošlo k omylu, pedagogický záměr autora je tady ten výčet:

I) Je to dostatek vody, II) stín, III) vegetariánská strava, IV) lidská společnost, V) monogamní sex, VI) ústní komunikace, VII) život v souladu s prostředím, VIII) úkol (Gn 2,15) a IX) sebeovládání (Gn 2,16).



Stránka vygenerována za: 0.84 sekundy