Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jaroslav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 187, komentářů celkem: 429750, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 555 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116653453
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Ježíšův zákon
Vloženo Úterý, 02. září 2014 @ 16:38:35 CEST Vložil: Olda

Zamyšlení poslal unshaken

"Nedomnívejte se, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky; nepřišel jsem zrušit, nýbrž naplnit." (Matouš 5:17) Tento Ježíšův výrok vede mnohé k chybnému pojetí víry, neboť si pod ním představují, že Starý zákon je pro ně plnohodnotným vzorem určeným k následování. Takže se setkáváme i na tomto serveru s odsouzením těch, kteří opravdu pochopili, že zde již nemáme jako vzor Zákon známý v Ježíšově době jako zákon Mojžíšův. Ale úplně něco nového, co naplnil Ježíš nejen svým učením, ale posvětil i jako Kristus, zachránce všech.

Já osobně žasnu z odsuzování Františka100 pro jeho odmítavé pohledy na násilí uvedené v knihách Starého zákona. Protože odsuzování bratra, když pomineme že je nekřesťanské, skrývá naprosté nepochopení Ježíšova poselství. Ano, Ježíš z Nazareta odmítl jakékoliv změny v Mojžíšově zákoně a v Prorockých knihách. Ostatně, co lze změnit na historii, která se stala? Pokud se ptáme „proč se tak stala“, lze u Ježíše najít adekvátní odpovědi. Jedna z nich omlouvá Mojžíše jako autora rozlukového zákona: Ježíš jim řekl: „Pro tvrdost vašeho srdce vám (Mojžíš) napsal toto ustanovení.“ ( Marek 10:5).


Starý zákon je celý pro nás? Zákon s velkým „Z“ určitě ne.

A hned u předešlého citátu si všimněme podstatné skutečnosti: Autorem Zákona (toho Starého“) není uveden Bůh, ale Mojžíš. Božská ustanovení najdeme jen v části nazývané Dekalog (desatero přikázání) (Deuteronomium 10:1-4). U ostatních se k autorství přiznává Mojžíš (přesněji: Připisují mu to autoři Deuteronomia):

Nyní tedy, Izraeli, co od tebe požaduje Hospodin, tvůj Bůh? Jen aby ses bál Hospodina, svého Boha, chodil po všech jeho cestách, miloval ho a sloužil Hospodinu, svému Bohu, celým svým srdcem a celou svou duší,
abys dbal na Hospodinova přikázání a nařízení, která ti dnes udílím, aby s tebou bylo dobře. (Deuteronomium 10:12,13)

Přikázání a nařízení udílí člověk Mojžíš. To však neznamená, že ustanovení Mojžíšova zákona nebyla předána Hospodinem. V Exodu počínaje veršem 19:3 vyhlašuje Bůh na Sinaji od verše 20:1 svá přikázání, počínaje Desaterem. Do verše 23:13 jsou to pravidla k fungování společenství, následují do verše 23:19 slavnosti, následující verše až do 31:18 jsou to pravidla kultická, začínající příslibem děsů, kteří zapudí původní obyvatele Kenaanu (23:27-30).

Zde trochu odbočme a soustřeďme svou pozornost: Hospodin slibuje poslat před Izraelity svého posla (Ex 23:23), který původní obyvatele zničí tím, že rukou Izraelců rozmetá všechny jejich modly a svou vlastní rukou je vypudí (Ex 23:27-31). Nenajdeme zmínku, že je vyvraždí. Těchto pár veršů je tedy určeno ke zničení náboženského zlořádu, nikoliv k vraždění lidí. (Vsuvka: Tak má František100 pravdu nebo ne?) Na potvrzení platnosti smlouvy se syny Izraele s Hospodinem obsahují v Ex 31:16,17 znamení Hospodinovy smlouvy, jímž je sabat. Kdo znamení znesvětí nebo bude konat nějakou práci, zemře (Ex 31:14,15).

Nemusíme však mít obavy, tedy pokud nejsme syny Izraele, ale synové Boží. Nicméně musíme to vzít do všech důsledků: Na nás se nevztahuje nejen ustanovení o sobotě, ale všechny ty předpisy počínaje verši z Exodu 20:1. Tedy ani ono Desatero. Od počátku do konce jsou to předpisy a smlouva, které se týkají jen synů Izraele. Jejich předkové to na Sinaji slíbili (Exodus 19:8, 24:3), naši předkové tam nebyli.

Naši pozornosti by nemělo uniknout ani toto: Hospodin vyhlásil pravidla pro fungování společenství synů Izraele (verše Exodu 20:1 až 23:13). Ty Mojžíš lidu ihned předal (Exodus 24:3). Zajímavé je, že lid Izraele se k jejich plnění zavázal bianco již před seznámením se s nimi, neboť podrobnosti smlouvy nechal na Mojžíšovi (Exodus 19:8). Avšak ještě než následně Mojžíš další, tedy kultické podrobnosti lidu předal, lid se začal klanět zlatému býčku (Exodus 32:1 a násl.). Já to vidím tak, že Hospodin dobře znal padlý lid neschopný věřit bez zlatých telat tohoto světa, a tak jim podobná telata raději dal jako nástroj bohoslužby. Aby se snad nenavrátili k těm zakázaným telatům pohanů. Aby měli před sebou alespoň něco hmatatelného. Když nejsou schopní svým srdcem vnímat neviditelného pravého Boha a konat oběť a bohoslužbu celým odevzdáním sama sebe Bohu, tak ať se alespoň správně klaní, správně dělají oběti a bohoslužba ať má své prostory, výzdobu a alespoň nějaký předepsaný rituál.


Ježíšovo radikální odřezání starého

Shrnutí, co Ježíš z Nazareta učil a považoval ze Zákona za důležité a nezpochybnitelné (řeč je o zákonu mojžíšovském) a za důležité a nezpochybnitelné v prorockých spisech, nalezneme v evangeliích:

On mu řekl: „‚Miluj Hospodina, Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ To je největší a první přikázání. Druhé je mu podobné: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe.‘ Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci.“ (Matouš 22:37-40)

Když se chceme vrátit zpě k Mojžíšovi, co nám v rozporu s Ježíšem píše? Dokonce to ani není shrnuto v Deuteronomiu, Exodu, ale nacházíme zápis v Leviticu:

Nebudeš se mstít synům svého lidu a nezanevřeš na ně, ale budeš milovat svého bližního jako sebe samého. Já jsem Hospodin. (Leviticus 19:18)

Byl snad Mojžíš popleta, když napsal, že budeš milovat svého bližního, a přitom se můžeš mstít všem, mimo synům svého lidu? Byl snad Mojžíš popleta, když hned jako další zákonné ustanovení uvedl bez jakékoliv zmínky o důležitosti toho předchozího ustanovení, čímž to následující staví mu na roveň?

Dbejte na má nařízení. Když budeš připouštět dobytek, nesmíš křížit dvojí druh. Své pole nebudeš osívat dvojím druhem semene. Nebudeš nosit šaty utkané z dvojího druhu vláken. (Leviticus 19:19)

Takže zákonický důsledek takových Mojžíšových zákonů zní, stručně řečeno: „Milovat svého bližního“ má stejnou důležitost, jako „nekřížit dvojí druh dobytka“ či „nenosit ošacení z různých druhů vláken“. Mstít se můžeme všem, vyjma svému lidu. A z dalšího logicky vyplývá, že bližní je tedy jen člověk z mého lidu. Protože nejsem Žid, tak se mi Izraelci mohou klidně ve jménu Boha Mojžíšova mstít. Tak to zapsal Mojžíš.

Nebudu to dál rozepisovat, byl tu přece někdo povolanější se svým ostrým mečem. Ten, kdo „nepřišívá záplatu z neseprané látky na starý šat, jinak se ten přišitý kus vytrhne, nové od starého, a díra bude ještě větší.“ ( Marek 2:21) A kdo ani „nedává mladé víno do starých měchů, jinak víno roztrhne měchy, a víno i měchy přijdou nazmar. Nové víno do nových měchů!“ (Marek 2:22). Ten, který význam Mojžíšova zákona i Proroků shrnul do jediné věty:

Jak byste chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte s nimi; v tom je celý Zákon i Proroci. (Matouš 7:12)

Nelze tedy vytáhnout třeba Desatero, obětní řády, kultické předpisy, nebo zákaz splétat nitě různých druhů či jiné detaily z oněch 613 starozákonních ustanovení. Ale podmínkou je jednat podle citovaného Ježíšova výroku. (Teď si vzpomenu na nenávistné komentáře k Františku100 – kdo by chtěl, aby mu to František100 vrátil stejnou měrou?)

Kdo chce a nevěří dalšímu co Ježíš učil nebo nechce Boha ani Ježíše znát, má zde možnost pro dokonalé mezilidské vztahy. Jsou v jiných podobách známy již snad od Konfucia. Ale vždy tam byly pasivní postoje: „Jak nechcete, aby lidé jednali s vámi, tak ani vy s nimi nejednejte.“ Ježíš tuto pasivitu ruší a nabádá k aktivitě slovem „jednejte!“ Je to velký průlom, neboť vytváří přechod k něčemu ještě vznešenějšímu, než je pouhé stranění se zla. Vyzývá ke konání dobra, zamítá pouhé nekonání zla.



Definitivní konec Starého zákona a proroků

Nicméně k učení o aktivním dobrém jednání lidí s jinými lidmi Ježíš na zem nepřišel. K takové poučce by časem nejspíš dospěl každý humanisticky laděný filosof. Já si dokonce nejsem jist, zdali to neřekl některý z nich již před Kristem.

Neboť Ježíš nastavil ještě zřetelnější hráz mezi starým a novým když určil, že starý zákon a prorocké knihy již pozbyly svou platnost:

Neboť všichni proroci i Zákon prorokovali až po Jana. (Matouš 11:13)

Copak zde čtenář nevidí, co viděla odjakživa Kristova církev a dala dokonce pojmenování svým spisům „Nový zákon?“ Jak je možné, že tuto konečnou hranici pro platnost mojžíšovských a prorockých spisů nevidí někteří křesťané na Grano Salis?

Ale vraťme se ještě k tomu, co Ježíš z Nazareta učil. Jak dokázal shrnout poslání Starého zákona do dvou vět, které dokázaly nejen zjednodušit staré učení, ale vytvořit základnu pro pochopení všeho nového, co vyrostlo ze starého semene. Již to zde bylo citováno, ale zopakujme si to:

On mu řekl: „‚Miluj Hospodina(l), Boha svého, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ To je největší a první přikázání. Druhé je mu podobné: ‚Miluj svého bližního jako sám sebe.‘ Na těch dvou přikázáních spočívá celý Zákon i Proroci.“ (Matouš 22:37-40)

Mám snad v pokračování vypálit salvy Ježíšových výroků z kázání na hoře? Mám rádoby křesťanům připomenout ty vzácné věty, které teprve doplňují zákon do Boží podoby a které začínají zpravidla „ale já vám pravím“ aby naplnily Boží zákonodárství?

A ještě jedno připomenutí: To výše zmíněné není všechno. Ježíš přinesl nejen nové učení o Božím zákonodárství, ale spasitelnou víru založenou na Kristově lásce k Bohu. A kdo chce, může přijmout Jeho pomocníka, neboť Ježíšovo učení nelze bez Něj uskutečnit. Naplněním zákona, o kterém Ježíš hovořil, se stal Božím duchem naplněný Kristus, jakož i naplněním všech proroctví:

Přišel do Nazareta, kde vyrostl. Podle svého obyčeje vešel v sobotní den do synagógy a povstal, aby četl z Písma. Podali mu knihu proroka Izaiáše; otevřel ji a nalezl místo, kde je psáno:
Duch Hospodinův jest nade mnou; proto mne pomazal, abych přinesl chudým radostnou zvěst; poslal mne, abych vyhlásil zajatcům propuštění a slepým navrácení zraku, abych propustil zdeptané na svobodu, zvěstoval evangelium, tak i abych uzdravil ty, kdo mají zraněné srdce, abych vyhlásil léto milosti Hospodinovy.‘
Pak zavřel knihu, dal ji sluhovi a posadil se; a oči všech v synagóze byly na něj upřeny.
Promluvil k nim: „Dnes se splnilo toto Písmo, které jste právě slyšeli.“ (Lukáš 4:16-21)

Všimněme si křesťané: Písmo se splnilo, vracet se k němu znamená zabývat se historií. Nebo jak řekl slavný kazatel J.V.McGee, „Starý zákon je jen obrázková knížka pro děti“. Nové vyrostlo z pařezu Jišajova (Izajáš 11:1) – copak křesťane nechápeš, že pařez zbývá, když se strom ořeže od všech uschlých, nemocných, trouchnivých, neplodných, zaplísněných částí a různě zdegenerovaného kmenu? Nyní jsme prosti od Zákona, nyní je čas milosti Hospodinovy, naším zákonem je Kristus. Jozuovy války skončily, jsou minulostí předků, znalých pravého Boha jen trošinku. Nyní je čas léta milosti našeho Pána, pro mne i pro vás. Neboť všechna milost se naplní jen tehdy, když je v nás odpuštění. Je to těžké, ale jak chceme být následníky Božího obrazu, když On odpouští a my ne?

"Ježíšův zákon" | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Úterý, 02. září 2014 @ 21:25:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Háčku, ouha, ouha.
Uniká ti, že Nový zákon není zákon,
je to věčná Krista Smlouva!

Stále jako zákoník ty předeš,
a zákonické řeči vedeš.




Re: Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Úterý, 02. září 2014 @ 21:35:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpověděl jsi zákonicky. Nicméně seznam se s historií vzniku názvu "Nový zákon", aby jsi si nepletl, že tento název je tradičně shodný s názvem "Nová smlouva".


]


Re: Re: Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: kurtm104 v Sobota, 27. září 2014 @ 19:38:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bratři, mýlíte se neznáte Písma. Kde stojí psáno, že Desatero bylo přibito na kříž. Nepomine ani titlík ze zákona, dokud Syn člověka nepřijde. Mnoho evangelistů
káže to, co lidé chtějí slyšet, ale mnozí ani nečetli Bibli. Tak si dejte alespoň tu práci a přečtěte si Bibli pořádně a pokud chcete tvrdit, že Desatero vymyslel Mojžíš
pak to dokažte verši Písma. A otázka, kdo od koho opisoval? To bych nechal stranou, protože pro to nemáte ani jeden důkaz. To jsou jen něčí bláboly rádoby vědců, kteří by  rádi chtěli dokázat, že to všechno jsou lidské výmysly. Pokud bychom se dostali tak daleko, tak zanechte svou víru v Krista, věřte výmyslům o vývoji, o schopnosti hmoty se sama organizovat a buďte šťastni. 


]


Re: Re: Re: Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: Myslivec v Sobota, 27. září 2014 @ 20:10:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže adventista..


]


Re: Re: Re: Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Sobota, 27. září 2014 @ 22:25:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dej si pro své poučení do vyhledávače slovo "zákon*" nebo si alespoň někdy Nový zákon pozorně přečti. Dále ti vybírám několik citátů ( je jich bezpočet), ale tvoje vlastní čtení Písma ti to nemůže nahradit:

Římanům 3:21 Nyní však je zjevena Boží spravedlnost bez zákona, dosvědčovaná zákonem i proroky,
Římanům 10:4 Vždyť Kristus je konec zákona(u), aby spravedlnosti došel každý, kdo věří.  (=> zákon byl ukřižován s Kristem)
Galatským 2:21 Nepohrdám Boží milostí: Kdybychom mohli dosáhnout spravedlnosti skrze zákon, byla by Kristova smrt zbytečná.

Vypadá to, že tady někde ustrnulo tvé myšlení:

2 Korintským 3:14 Avšak jejich myšlení na tom ustrnulo. Až do dnešního dne zůstává onen závoj při čtení staré smlouvy a zůstává skryto, že je zrušen v Kristu.


]


Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: Studentbible v Čtvrtek, 04. září 2014 @ 21:13:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
unzhakene, miluji tě, i když ne jako bratra, to že jsi liberál a to nepřítel, na tom nic nemění;-).



Re: Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Neděle, 07. září 2014 @ 21:51:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za označkování. Naši kocouři si na pozemku, který považují za své výsostné teritorium, také dělají označkování. Pokud jsem označen za liberála, tak jsem v mysli mnohých "pravověrných" určen k zatracení. Takže jsem rád, že jsi mne s láskou přijal jako Ježíš celníky či prostitutky a dal nám navíc naději, že právě my předejdeme ty "pravověrné" do Božího království.


]


Re: Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: kurtm104 v Sobota, 20. září 2014 @ 08:44:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Studente, mnozí čtenář čtou jen to, co se jim hodí. Skutečnost, že Desatero je na kamenných deskách a ostatní nařízení na papyrech vložené vedle truhly, ukazuje, že nelze smíchat všechno a označit jako Mojžíšův zákon. Jan 15,7  Zůstanete-li ve mně, a slova má zůstanou-liť v vás, což byste koli chtěli, proste, a stane se vám.
8  V tom bývá oslaven Otec můj, když ovoce nesete hojné, a tak budete moji učedníci. 9  Jakož miloval mne Otec, tak i já miloval jsem vás. Zůstaňte v milování mém.
10  Budete-li zachovávati přikázaní má, zůstanete v mém milování, jakož i já přikázání Otce svého zachoval jsem, i zůstávám v jeho milování.
Ježíš tady rozděluje Starý zákon Nový zákon, Starou smlouvu a Novou smlouvu? Já to tam nečtu.  Je tam psáno, co platí a neplatí? Ostatně v době Pána Ježíše
ještě Nový zákon neexistoval, ale vznikla Nová smlouva při poslední večeři. Je tam napsáno, že tím byla odstraněna jakákoliv zmínka o Staré smlouvě nebo starém 
zákonu?  Lidé žel opravdu čtou a vykládají Písmo, jak se jim to hodí.  Syn člověka je Pánem soboty, proto oslavujme neděli, protože Kristus vstal v neděli. 
Přitom žádný verš netvrdí, že Ježíš vstal v neděli. Jediný verš, který by tomu odpovídal má chybnou interpunkci, která v řečtině nebyla, podobně jako Ježíšova
slova - dnes budeš se mnou v ráji.  To se pochopitelně podle přijatého textu  - dnes budeš se mnou v ráji - splnit nemohl, protože následně "dnes" Ježíš odpočíval v lůnu země. 
Chybí tam čárka   - dnes, budeš se mnou v ráji. Tedy nikoliv dnes, ale jednou budeš se mnou v ráji. Podobně je to s textem  Když Ježíš vstal v první den týdne
setkal se s Marii, Chybí tam opět mezi vstal a v první den týdne čárka. Ta věta nám říká pouze, že se první den týdne setkal s Marii, ale nikoliv, že vstal první
den týdne, ale po svém vzkříšení se setkal s Marií.  
Než začnete diskutovat, pokuste se číst Bibli důkladně a přemýšlet nad obsahem textu a nikoliv vyvozovat závěry, které nikde v Bibli nejsou dány. 
Čteme-li pozorně - zůstaňte v mém milování, budete-li zachovávat má přikázání, jako i já přikázání svého Otce jsem zachoval.  Je zde rozdíl mezi tím, co přikázal
Ježíš a co přikázal Otec nebeský?  Vezmeme-li v úvahu preexistenci Ježíše - která Jeho přikázání máme dodržovat a která nemusíme dodržovat? Nic takového tam 
napsáno není, tak proč nad tím meditovat. 


]


Re: Re: Re: Ježíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: unshaken (unshaken@outlook.cz) v Sobota, 20. září 2014 @ 21:49:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechci ti napadnout tvou teologii, kterou považuji za dost ujetou. Neboť si sám můžeš poslechnout četná kázání evangelistů, kteří ti to vysvětlí lépe než já. Ale vyjádřil ses konkrétně tak, že Ježíš měl na mysli plnění  starozákonní přikázání? A když hovoříš o preexistenci Ježíše, tak jaká zákonná přikázání měli dodržovat lidé před předáním Zákona Mojžíšovi na Sinaji? To se mohlo klidně vraždit, neboť nebyl zákon?

Abych ti zkrátil cestu k poznání, tak věz, že zákon Kristův je Kristus sám. Tedy nikoliv kamenné desky a vůbec Mojžíšův zákon. Ten již dávno skončil přibit na kříži. Zkus si v tom smyslu přečíst evangelia a Pavlovy epištoly znovu.

P.S. Jestli tam někde v textu byla či nebyla čárka je úplně lhostejné. Nic nás neoddělí od lásky Kristovy. To nám přikázal, abychom se milovali, jako On miloval nás. Zaslíbení je až druhotné, neboť skutečná láska nezná, aby člověk něco dělal pro zaslíbenou odměnu. To by byl pouze kšeft něco za něco.

Také se seznam se zákony v Mezopotámii a Egyptě dávno před Abrahámem. Potom si polož otázku, zdali Pánbůh v Desateru si snad od nich něco neopsal.


]


Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy