Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Romana.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 8, článků celkem: 15081, komentáře < 7 dní: 518, komentářů celkem: 314130, adminů: 60, uživatelů: 4810  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 122 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

JirkaB
Willy
wollek
rosmano
timg

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Babiš chce, aby církve spadaly pod ministerstvo financí
·Výsledek voleb jako ovoce Církevních restitucí
·Novodobá kalvinistická liturgie
·27 lidí zastřeleno v baptistickém kostele v Texasu
·Baptisté v Evropě o homosexualitě
·Exekutiva Evropské baptistické federace o manželství
·Stručný přehled názorů na milénium
·Co je to hermeneutika Ducha?
·500 let cesty od reformace k náboženskému smíru
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 18. října 2017

více...

Počítadlo

Licence Creative Commons

GRANO SALIS
 podléhá licenci
Creative Commons
Uveďte autora-
Neužívejte komerčně
3.0 Unported

Zaznamenali jsme
90 714 722
přístupů od 17. říjen 2001

Založeno L.P. 1997


ATELIÉR PROMĚN Jitka Černíková, kosmetika, vizáž, proměny, svatební líčení
BWF Protec
BWF Profiles
technické plsti
profily PMMA PC
plexi desky
aramid
kevlar Michaela Křivánková svatební fotografie, portréty, portrétní fotografie, fotografování novorozeňat a dětí, dětská fotografie, portrétní fotografie, svatba, svatební přípravy, fotograf

Teologie: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně
Vloženo Pátek, 09. květen 2014 @ 15:40:52 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Svědectví o starověké křesťanské víře stran Večeře Páně.

„A tento pokrm je u nás nazýván díkůvzdáním (řec. eucharistia), jehož není dovoleno se zúčastnit nikomu, kromě toho, kdo uvěřil v pravdu toho, čemu se naučil od nás, a vykonal koupel na odpuštění hříchů a pro znovuzrození a žije tak, jak učil Kristus. Nepřijímáme to totiž jako obyčejný chléb a obyčejný nápoj, nýbrž jako se Ježíš Kristus, náš Spasitel, vtělil skrze slovo Boží a přijal tělo a krev pro naši spásu, tak víme, že i pokrm, za který bylo modlitbou jeho slova učiněno díkůvzdání (řec. eucharistia) a jenž živí v proměnění naše tělo a krev, je tělem a krví vtěleného Ježíše.“ Justin Mučedník (+ 165)


„Potom tomu, jenž předsedá bratřím, je přinesen chléb a pohár vína s trochou vody. On je přijme, vzdává chválu a slávu Otci vesmíru skrze jméno Syna a Ducha svatého ... Jako slovem Božím náš Spasitel, Ježíš Kristus, dostal tělo a krev pro naše spasení, stejně tak i eucharistický pokrm se skrze řeč, která pochází od něho, stal tělem a krví Ježíše Krista vtěleného. Tak jsme byli vyučeni...“Justin Mučedník (+ 165) „Protože nevyznávají, že Eucharistie je tělem našeho Spasitele Ježíše Krista, které trpělo za naše hříchy a které Otec ve své dobrotivosti vzkřísil, proto se vzdalují Eucharistii a modlitbě. Kdo tedy mluví proti tomuto Božímu daru a vedou o něm vážné spory, ti umírají. Lépe by bylo, kdyby jej milovali a mohli vstát z mrtvých.“ Ignác Antiochijský (+ 2. stol.)

 „Netoužím po pokrmu záhuby ani po rozkoších tohoto pozemského života. Chci Boží chléb, tělo Ježíše Krista, toho z rodu Davidova. Za nápoj chci jeho krev, jeho nepomíjející lásku.“Ignác Antiochijský (+ 2. stol.) „Jako chléb, vzatý ze země, stává se po svolání Boha Eucharistií, která má v sobě to, co je pozemské, i to, co je nebeské, tak i naše tělo, když přijme Eucharistii, stává se neporušitelným a má naději vzkříšení pro věčnost.“ Irenej Lyonský (+ 203)

 „Prosíme Boha, aby seslal Svatého Ducha na předložené dary, aby se chléb stal Tělem a víno Krví Kristovou.“Klement Alexandrijský (+ 216) „Prosíme Pána, aby nám dával každodenně chléb, abychom my, kteří jsme v Kristu a kteří každého dne přijímáme Eucharistii jako pokrm své spásy, nebyli odloučeni od těla Kristova, jako padlí, od nichž se Kristus vzdálil; abychom se nedopustili těžkého hříchu, který by nám bránil účastnit se přijímání nebeského chleba. Neboť Kristus řekl, že kdo bude požívat jeho chléb, bude žít věčně. Z toho je jasné, že bude žít ten, kdo přijímá Eucharistii, aby byl s ním spojen... Proto tedy prosíme o každodenní chléb (v Otčenáši), abychom měli záruku své vytrvalosti v životě s Kristem.“ Cyprián Kartagijský (+ 258)

„Ve tvém chlebu je ukrytý Duch, který nemůže být sněden; ve tvém vínu plane Oheň, který nemůže být vypit. Duch ve tvém chlebu a Oheň ve tvém vínu jsou velikými divy, jaké přijímají naše rty. ... Tvůj chléb zabíjí lačného žrouta (tj. smrt), který nás učinil svým chlebem; tvůj kalich ničí smrt, která nás požírá. Požíváme tě, Pane, a pijeme, ne abychom tě snědli, ale abychom skrze tebe žili.“Efrém Syrský (+ 378) „Každodenní přistupování k přijímání, přijímání svatého Těla a svaté Krve Krista je věc pěkná a spasitelná, neboť sám Kristus jednoznačně říká: ‚Kdo jí moje Tělo a pije moji Krev, má život věčný.‘ Kdo by tedy mohl pochybovat, že stálá účast na životě je něčím jiným než životem v plnosti?“ Basil Veliký (+ 379)

 „Chléb a víno určené k eucharistii před svatým vzýváním uctívané Trojice bylo prostým chlebem a obyčejným vínem. Po vzývání se však chléb stává Kristovým tělem a víno Kristovou Krví.“ sv. Cyril Jeruzalémský (+ 386)

„Snad řekneš: Můj chléb je obyčejný. Avšak to je chléb před svátostnými slovy. Jakmile dojde k posvěcení, stává se z chleba tělo Kristovo. Toto tedy připojme. Jak se může stát tělem Kristovým to, co je chlebem? Posvěcením. Posvěcení – jakými slovy a slovy koho? Pána Ježíše. Neboť všechno ostatní, co se říká předtím, říká kněz: jsou vzdávány chvály Bohu, modlitba za lid, za krále a ostatní. Jakmile však dojde k uskutečnění velebné svátosti, kněz již neužívá svých slov, ale slov Kristových. Tedy tuto svátost uskutečňuje řeč Kristova. Která řeč je Kristova? Ta, kterou bylo všechno učiněno. ... Vidíš tedy, že z chleba se stává tělo Kristovo a že víno a voda se lije do kalicha, ale stává se krví skrze posvěcení nebeského slova. Snad ale řekneš: Podobu krve nevidím. Ale má podobnost: jako jsi totiž přijal podobnost smrti, tak také piješ podobnost předrahé krve, takže nepůsobí hrůzou krve a přece působí cenu spásy. Vidíš tedy, že to, co přijímáš, je tělo Kristovo.“ Ambrož Milánský (+ 397)

„Chléb před posvěcením je chlebem, po Kristových slovech je to Kristovo tělo. Slyš konečně, co říká Kristus! ‚Vezměte a jezte z toho všichni: toto je mé tělo‘ (Lk 22,19). Před Kristovými slovy je v kalichu víno a voda. Když však jsou pronesena Kristova slova, stává se víno Kristovou krví, která vykoupila lid. Vidíte tedy, co všechno mohou změnit Kristova slova.“ Ambrož Milánský (+ 397)

„Ve svátosti Eucharistie je Kristus, poněvadž je to Kristovo tělo. Není to tedy obyčejný pokrm, ale pokrm duchovní.“ Ambrož Milánský (+ 397)

„Není to člověk, kdo živly na oltáři činí tělem a krví Kristovou, nýbrž sám za nás ukřižovaný Kristus. V jeho zastoupení tu stojí kněz v okamžiku, kdy pronáší ona slova; moc a milost je pak od Boha. ‚Toto je mé tělo‘, praví; slovo i to proměňuje věci nalézající se na oltáři. A jako ono všemocné slovo, které zní: ‚Rosťte a množte se a naplňte zemi‘, bylo vyřčeno jenom jednou, ale uskutečňuje se po všechny časy, dávajíc naší přirozenosti moc plodit potomstvo, tak i toto slovo jednou vyřčené na každém oltáři v církvích, od poslední večeře až podnes a až do jeho příchodu, uskutečňuje pravou oběť.“ Jan Zlatoústý (+ 407)

„Tento chléb, který vidíte na oltáři, posvěcený skrze slovo Boží, je Tělem Krista. Tento kalich, a spíše obsah kalicha, posvěcený skrze slovo Boží, je Krví Krista. Skrze chléb a víno nám Kristus Pán chtěl odevzdat své Tělo a Krev, kterou prolil za nás na odpuštění hříchů.“ Augustin z Hippa (+ 430)

„Skrze svolávání a sestoupení Ducha Svatého se dary stávají Tělem a Krví Krista.“ Jan Damašský (+ 754)


 
Příbuzné odkazy
· Více Studijní materiály
· Novinky od Olda


Nejčtenější článek Studijní materiály:
Plzeňská náboženská scéna III.


Hodnocení článku
Průměrné skóre: 0
Hlasů: 0

Prosím, ohodnoť tento článek:

Vynikající
Velmi dobrý
Dobrý
Průměrný
Špatný


Možnosti

 Vytisknout stránku Vytisknout stránku


Podělte se o tento článek s přáteli! Doporučte jej stisknutím tlačítka:

"Jak věřili první křesťané o Večeři Páně" | Přihlásit/Vytvořit účet | 31 komentáře | Prohledat diskusi

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: ivanp v Pátek, 09. květen 2014 @ 16:24:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
...omnoho lepšie je pýtať sa na to čomu verili apoštoli o večeri Pánovej...cirkev je totiž omylná inštitúcia...(Skutky 20:29  Viem, že po mojom odchode pažraví vlci vtrhnú medzi vás a nebudú šetriť stádo. Aj spomedzi vás samých povstanú mužovia, ktorí budú prevrátene hovoriť, aby si priťahovali učeníkov.)
cirkev je zbudovaná na základe apoštolov a prorokov...
ivanp



Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 09. květen 2014 @ 17:01:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
  Díky za článek. 

  Jen je na tom, kdo vymýšlel nadpis, znát, že o křesťanství zřejmě 
neví ty nejzákladnější věci. Člověk, který se narodil na přelomu 
prvního a druhého století, není zdaleka "první křesťan", ale je vzdálen 
tři generace od prvních křesťanů. Ani nemluvě o citacích těch, kteří 
jsou od prvních křesťanů vzdáleni deset a více generací.


  Pokud by tedy někdo chtěl opravdu vědět, jak smýšleli a věřili 
o večeři Páně první křesťané (a ne lidé vzdálení od prvních křesťanů 
několik set let) je lepší, když si přečte křesťanské učení.

  Toník





Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 09. květen 2014 @ 22:03:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toníku, Ignác, kterého autor zmiňuje, se nenarodil na přelomu 1. a 2. století, ale zemřel ve věku cca 60 let v roce 107. Jeho list do Smyrny, který nepřihlášený cituje, byl sepsán kolem roku 85, tj. podle standardního datování NZ spisů byl sepsán dříve než Evangelium podle Jana, 3 dopisy Jana, Zjevení, a možná zhruba ve stejné době jako Matouš (na toho dáváš odkaz) a Skutky, pár let po Lukášovi. Krátké epištoly byly napsány zhruba ve stejné době či o dost později. Takže bych netvrdil, že nepřihlášený nezná základní věci, i když také nechápu, proč cituje třeba Jana Damšského. Měl-li bych tě parafrázovat, pak Pokud by tedy někdo chtěl opravdu vědět, jak smýšleli a věřili  o večeři Páně první křesťané (a ne lidé vzdálení od prvních křesťanů několik set let), měl by uvést toho Ignáce a pak třeba Didaché a Klementa Římského. 


]


Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Neděle, 11. květen 2014 @ 19:19:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
  Asi záleží na tom, čemu říkáš "první křesťané" a jak se definuje to slovo "první".


  Pro mne je třeba "první počítač" Atari 800XL. Ale vím, že to nebyl první počítač. První počítač byl 50 let před ním. A to byl první elektronický počítač, ještě před tím byly mechanické. Když budu psát o "prvních počítačích", nebudu tedy psát o sedmdesátých letech minulého století, protože bych vytvářel zmatek.

  Když se třeba řekne "první automobilisté" nebo "průkopníci automobilismu" tak si představím jména jako je Otto nebo Benz, ale Henry Ford už pro mne mezi "první automobilisty" nepatří, protože se zabýval automobilismem několik desítek let po těch prvních. Pro tebe patří Henry Ford mezi první automobilisty?



  Stejně tak jsou pro mne "první křesťané" například Marie Magdalena, Jan, Kleofáš, Petr, Jakub, Tomáš a další. Ti, co se stali křesťany třeba 40 let po prvních křes´tanech a jsou to například "pětadvacetitisící křesťané", už pro mne nejsou "první křesťané". Když tedy budu chtít vědět, "Jak věřili první křesťané o Večeři Páně", podívám se na názor Petra, Jana nebo Kleofáše. Pojem "první křesťané" mám tedy ve své představě omezen tak na prvních pár desítek či stovek lidí na začátku křes´tanství v prvních pár měsících či letech křesťanství.

  Ono teda už jen to "první křes´tané" je trochu nelogické, protože první je jen jeden. Ti ostatní jsou pak druhý křesťan, třetí křes´tan a tak dále. Když vynechám Ježíše, tak první křesťan, o kterém je v bibli zmíňka, je nejšpí Marie Magdalská.


  Ale to je opravdové chytání za slovíčka, mne šlo spíše o to klasické zmatení, kdy autor článku napíše "Jak věřili první křesťané o Večeři Páně" což jako nadpis navozuje nějakou představu a přitom pohled prvních křesťanů na večeři Páně vůbec neuvede, ale uvede pohled nějakých lidí, kteří byli jednu až deset generací vzdáleni od prvních křesťanů. 

  Ale tohle zmatení a proč ho tak lidé mají už jsem popisoval v článku.







]


Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Neděle, 11. květen 2014 @ 20:52:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) Všechny počítače používají jedničky a nuly. Informaci ano- ne. 
2) Člověk užívá pravdy Ducha, duchovní informaci ano- ne.
3) Atari 800XL používalo ke zhuštění dat turbovací (komprimační) programy, třeba Turbo 2000. Komprimace data nepoškozuje!
4) Člověk používá ke zhuštění poznaných pravd inteligenci. Inteligence pravdu Ducha nepopírá!


]


Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: ssns v Úterý, 13. květen 2014 @ 20:49:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ty sám jsi mezi první křesťany zařadil ty, kteří sepsali knihy NZ - aspoň tak jsem pochopil ten odkaz na Matouše. Autor Matouše (nevíme kdo) byl současníkem toho Ignáce. A tak jsem jen uvedl toho Ignáce do časové souvislosti s knihami NZ. Janův názor (tj. názor pisatele evangelia) není v rozporu s názorem Ignáce.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 13. květen 2014 @ 23:24:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
  Ten odkaz byl na nový zákon, Matouš je na začátku.

  Názor protestantů na večeři Páne také není v rozporu s pisatelem evangelia a názor mnoha jiných také ne. Ono hodně záleží na tom, co takové se představuješ pod pojmem "v rozporu". Tvůj výrok v této souvislosti nechápu.

  Zpět k tématu: Názor prvních křesťanů na večeři páně by mne zajímal. Kdyby ho někdo uvedl, určitě bych si ho přečetl.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: ssns v Sobota, 17. květen 2014 @ 21:21:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Názor prvních křesťanů na večeři páně by mne zajímal. Kdyby ho někdo uvedl, určitě bych si ho přečetl.

Jenže ten jaksi nemáme k dispozici. Písmo je tu nejasné o ambivalentní. Buď můžeme vzít jako bernou minci nejstarší křesťanské spisy, kde se jasně vysvětluje, jak a čemu věřili, nebo se přidržíme NZ, jehož některé knihy jsou mladší než ten Ignác, a budeme si to vykládat tak, jak se nám to líbí a jak nám to přijde lepší.

Ono hodně záleží na tom, co takové se představuješ pod pojmem "v rozporu". Tvůj výrok v této souvislosti nechápu.


Myslím tím to, že pravoslavné a katolické pochopení eucharistie je v souladu s tím, co se k tématu píše v Bibli. Takové to pojetí popírající reálnou přítomnost má tu slabinu, že jaksi neumí objasnit, co vlastně těmi slovy o těle a krvi Ježíš myslel. Zběsilý úprk k duc*****sti, který lze pozorovat vždy, když se někomu něco v Písmu nelíbí, jen maskuje skutečnost, že eucharistie (večeře Páně jako památka) má prostě v kontextu evangelií jednoznačný smysl - zpřítomnění. Ono se stačí seznámit s tím, co znamenal a znamená Pesach pro Židy.


]


Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Pátek, 09. květen 2014 @ 23:09:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Večeře je nepodstatná, důležitá je Nová smlouva, kterou Bůh s lidmi při večeři uzavřel. Nová smlouva nestojí na chlebu ani vínu. Ani na obřadu večeře Páně. Stojí na nepomíjitelném božím slově a božím rozhodnutím. Večeře Páně je pouze upomínka za jakých okolností byla smlouva ustanovena. Kristus se nepřijímá ústy, Kristus se přijímá v pravdě Ducha. 
Vezměte a jezte......má slova jsou duch, (duchovní).



Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bylina v Sobota, 10. květen 2014 @ 11:55:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V zásadě máš pravdu, ale mám za to, že má i širší význam. Viz 1.Kor.11,17-34. Zvláště bych upozornil na verš 30.


]


Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Sobota, 10. květen 2014 @ 18:05:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Na každé zásadní pravdě, zcela samozřejmě stojí další pravdy a rozšiřují se v poznání. Zcela samozřejmě, a to bez "ale mám zato".
Nová smlouva je zásadní pravda, ostatní pravdy na této zásadní pravdě stojí. Proto musíme do Nové smlouvy napřed vstoupit. Je třeba napřed přijmout pravdu zásadní, a pak na tomto fundamentu pravdy přijímat pravdy další. V obráceném systému je to dost "krkolomné", jelikož pravdu neumíme stavět na fundamentu od Boha, tak ji musíme stavět na náboženském fundamentu od lidí. Což je typický případ většiny dnešních věřících, a základ jejich problému jako věčně hledajících. Jdou na to zcela obráceně. K čemu se bavit o božím slově, když člověk nemá ujasněný zásadní směr přijímání božích pravd? Zásadní směr od Nové smlouvy do šířky poznání?


]


Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Neděle, 11. květen 2014 @ 11:16:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Život není o tom, abys ty "milostivě" přijal Krista, ale aby Kristus přijal Tebe. Na Tobě je, aby ses podřídil Kristově autoritě jako autoritě Svého Panovníka, Spasitele, Boha, Vlastníka Tvého života. Jestliže toto Kristu nedáváš, pak jej okrádáš o to, co Mu právem patří.

Večeře Páně není památkou. Neklademe věnce u hrobu mrtvého, neznámého vojína. Večeře Páně je z Boží Milosti zpřítomění Golgotského dramatu, skrze Večeři Páně Ti Bůh z Milosti dává účast na Kristově Věčném Životě a na Jeho oběti. Kristova Slova jsou Duch a jsou život, když je nepříjímás, pak nepřijímáš ani Ducha Savtého, ani Jeho život. A jestliže jíš a piješ a nerozpoznáváš, že jde o Tělo Páně a Krev Páně, jíš a piješ sám sobě k odsouzení.

Není kalich požehnání, za nějž děkujeme, účastí na krvi Kristově? A není chléb, který lámeme, účastí na těle Kristově?
17Protože je jeden chléb, jsme my mnozí jedno tělo, neboť všichni máme podíl na jednom chlebu. - z Prvního listu do Korintu, 10. kapitola

Podrobněji v MP3 záznamu zamyšlení na téma Večeře  Páně určené netoliko Svědkům Jehovovým (39min,18MB): https://www.dropbox.com/s/a9e0crp2jm0wcl0/Slovo_o_VecerI_Pane_nejenom_pro_Svedky_Jehovovi.mp3

A ještě zde: http://www.ulozto.cz/8765980/muller-skupinka-24-4-2011-o-veceri-pane-mp3
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/hledej.html

Ve stručnosti zde: Stručné učení o Večeři Páně - http://bohu-a.svetu.cz/34283-strucne-uceni-o-veceri-pane.html
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/hledej.html


]


Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Neděle, 11. květen 2014 @ 17:10:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1)Kristus přijal všechny, ne jenom mne. Učinil to před 2000 lety. A přijímá do učení každého, kdo Mu v pravdě věří.
2)Poslední večeře je památkou, která se stala a minula.
3)Nová smlouva ustanovená Kristem při poslední večeři trvá neustále. Nelze ji nijak opakovat. Je Bohem jednou provždy ustanovená!
4)Kristus seslal Ducha jednou provždy, Kristus je neustále přítomný až do skonání tohoto světa. Přítomný duchovně. Slíbil to. Jeho slova jsou nepomíjitelná.
5)Kristova slova jsou duch, duchovního významu, slova jako: Já jsem dveře, já jsem chléb, já jsem cesta, já jsem pravda, já jsem život.
6)Bod 5 lze chápat pouze v pravdě Ducha svatého a proto v kontextu CELÉHO Písma. Pravda Ducha božího, má vždy duchovní podstatu.
7)Pravdu Ducha na duchovní úrovni přijmeme, nebo obráceně odmítneme a následně přijímáme výklady lidské. Podle lidských výkladů je chléb tělem Krista, proč tedy není podle stejných lidských kriterií Kristus třeba dveřmi, cestou? Protože to už se nehodí do krámu, nábožensky uctívat třeba cestu nebo dveře. Sám Kristus říká po poslední večeři ke všemu co při večeři řekl, že Jeho slova jsou duch- duchovní. A tak je musíme nejenom chápat, tak je musíme hlavně v pravdě Ducha přijímat. Jenže tyto Kristova slova lidé s mrtvým duchem neslyší. 
8)Mrtvého ducha má každý, kdo nežije v Kristu. Ne v chlebu- v Kristu! V srdci nelze mít chleba, ale duchovního Krista ano! Krista do srdce nepřijímáme v chlebu, přijímáme Ho v pravdě Ducha! A teprve až Krista v pravdě Ducha přijmeme, teprve pak se nám stane duchovním chlebem který sytí duši, duchovní cestou která nás vede do nebe, duchovními dveřmi kterými vcházíme, pravdou Ducha kterou žijeme a životem věčným.
9)Každý zákoník a modlář si hledá v Písmu jen to, co se mu hodí. Duc***** však nenalézá. A čeká a čeká, kdy že na něj "ten Duch" sestoupí. Nesestoupí! Duch boží, utěšitel, pravdy již sestoupil a je zde s námi neustále duchovně přítomný a dává poznat pravdu každému, kdo miluje pravdu a vydává o pravdě svědectví. A v takovém člověku pravdu dosvědčuje sám Bůh.

10)Slova v listu Korintským o nerozpoznání těla Páně se vztahují na všechny, co chtějí přijímat Krista ve hmotné a ne duchovní podobě. Vztahují se na všechny co se snaží přijímat Krista ve všem možném, než v pravdě Ducha svatého.


]


Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Neděle, 11. květen 2014 @ 18:16:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ad 1) Kristus přijal všechny - až na ty, které "nepoznal" a tudíž ani nepřijal.
Ad 2) Biblické slovo Památka je v přesném opaku slovům "stát se a minout." Naopak, jedná se o "stát se součástí děje.
Ad 3) Nic se neopakuje, naopak, křesťané všeho věku, mající účast na jednom těle, mají účast na jednom Golgotském dramatu
Ad 4) Když člověk odmítá slova, která jsou "Duch a jsou život," odmítá i Ducha i život.
Ad 5) Kristus JE dveře, je cesta, je život, je pravda.  Kristus není  symbolickymi dveřmi, naopak, dveře jsou symbolickými Kristem v domě.
Ad 8) Být v Kristu znamená podřizovat se Kristu jako Vlasnítkovi svého života, jako Panovníkovi, jedná se o hebrejismus, podrobněji zde: http://zaklady.krestanske.viry.sweb.cz/Byt_v_Kristu.mp3
Ad 10) To říkáš ty, ale neříká to Pavel :-)



]


Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Neděle, 11. květen 2014 @ 18:19:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ad 3) *...mající účast na Jednom Těle a na Jedno chlebu... - omlouvám se, vypadlo mi tam několik slov, které jsme chtěl napsat...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Neděle, 11. květen 2014 @ 20:21:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ad 1) Kristus přijal všechny - až na ty, které "nepoznal" a tudíž ani nepřijal. Ne! Bůh zná všechny!
Ad 2) Biblické slovo Památka je v přesném opaku slovům "stát se a minout." Naopak, jedná se o "stát se součástí děje. Večeře byla a je to památka, Nová smlouva přetrvává a má věčný status.
Ad 3) Nic se neopakuje, naopak, křesťané všeho věku, mající účast na jednom těle, mají účast na jednom Golgotském dramatu. To je katolický výplod ve stylu opakuje se- neopakuje se, věčné kompromisní ale, a směsice ano i ne v jedné odpovědi. Nová smlouva je uzavřená, dramat ukřižování ukončený, Kristus vzkříšený. Účast v Nové smlouvě je v pravdě Ducha, ne v golgotském dramatu!
Ad 4) Když člověk odmítá slova, která jsou "Duch a jsou život," odmítá i Ducha i život. Logicky. Musí to být však slovo Boží a ne slovo lidské, které dáváš do úvozovek. Proto musíš přijímat VŠECHNA slova Krista v Duchu pravdy a ne v duchu chleba!
Ad 5) Kristus JE dveře, je cesta, je život, je pravda.  Kristus není  symbolickymi dveřmi, naopak, dveře jsou symbolickými Kristem v domě. Opět typicky mlžící výplod. Znovu ti opakuji. Nejde o symboliku dveří, nejde o symboliku vůbec! Jde o to, že Kristus je jedinými  duchovními dveřmi, duchovním vstupem, kudy můžeme pouze v pravdě Ducha vstoupit. Kristus je duchovní vstup, duchovní cesta, duchovní chléb, duchovní pravda= pravda Ducha, věčný život.
Ad 8) Být v Kristu znamená podřizovat se Kristu jako Vlasnítkovi svého života, jako Panovníkovi, jedná se o hebrejismus. Další výplod ovlivněný katolicismem, hlásající chlebomodlu a tedy nepravého panovníka krista, pro mocenský učel papežského antikrista. Být v Kristu neznamená žádné podřízení!! Je to úkon naší svobodné vůle a lásky, kterou Kristu opětujeme. Proto nás Kristus nenazývá služebníky, ale přáteli.
Ad 10) To říkáš ty, ale neříká to Pavel- Co neříká Pavel, říká Kristus přímo sám, a po večeři svá slova vysvětluje. Říká- Má slova jsou duch, a pokračuje.. Ber tyto slova smrtelně vážně. Jinak másledně slova apoštola Pavla správně nepochopíš a budeš si je vykládat zákonicky, ve stejném omylu jako tvrdíš, že člověk má v srdci zákon.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 12. květen 2014 @ 12:28:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ad 1) Ono je znát a "znát," ale to ti přece, jako biblickému křesťanovi, nemusím říkat, ne? (Nikdy jsem Vás neznal, běžte ode mě, pachatelé ničemnosti... Mt 7,23)
Ad 2) :-) Víš, ono je třeba se snažit vnímat text tak, jak jej vnímali ti, kterým prvotněš bylo určeno. Za Poslední večeří je pesach a pro židy té doby nebyl pesach pouze připomínkou něčeho, co se dálo kdysi v minulosti, za jejich otců. Ne. To oni se v pesachu stávali součástí děje, to oni, spolu se svými otci, vycházeli při pesachu z Egypta...
Ad 3) Nikoliv, to není výplod katolicismu, aly citát z apoštola Pavla, prvního listu do Korintu, desáté kapitoly

Není kalich požehnání, za nějž děkujeme, účastí na krvi Kristově? A není chléb, který lámeme, účastí na těle Kristově?
17Protože je jeden chléb, jsme my mnozí jedno tělo, neboť všichni máme podíl na jednom chlebu.

A aby to bylo zřejmější, přidám ještě dva biblické výroky, které musíme mít na paměti, když budeme číst tato Pavlova slova:

  • Ježíš jim řekl: „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.
  • 54Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den.
  • 55Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj.

Jeříš říká, kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a Pavel vysvětluje, co to znamená, mít účast na Kristově Krvi a na Jeho Těle.A ještě jeden citát: V krvi je život těla (Lev 7,11)Proč je tedy důležité přijímat Kristovu krev? Protože v ní nje Kristův život, ten Večný život, který Kristus přinesl, abychom jej měli a měli jej v hojnosti...Ad 4) Jistě, všechna slova. Tak proč to nečiníš, když odmítáš Kristova vlastní slova o Poslední večeři? Když odmítáš Pavlovo vysvětlení? Když odmítáš i jasný Boží výrok, že v krvi je život Těla a že Kristův život je v jeho krvi?
Ad 5) Ježíš jsou realnými dveřmi, kterými reálně vstupuješ od smrti do života. Reálně. Na tom není ani zrnko nějaké symboliky. Nepřecházíš symbolicky, ale reálně. Stejně tak Kristus nezemřel nějak symbolicky, ale zemřel reálně, nebyl vzkříšen "symbolicky" jako nějaký "vesmírný otisk" - slovy jednoho protestanstkého kněze - ale byl vzkříšen reálně. Fotka za tebe umřít nemůže. Ani obraz namalovaného Krista za Tebe neumíral. To vše jsou reálné děje v reálném čase, byť nadčasové...Ad 8) Poslechni si prosím tu nahrávku, kde to, co znamená "být v Kristu" vysvětluji v plné celistvosti, a ne ve zkratce jednoho příspěvku na Granu. A až pak suď... http://zaklady.krestanske.viry.sweb.cz/Byt_v_Kristu.mp3Nový Zákon byl napsán před dvěma tisíci lety v kulturním kontextu doby před dvěma tisíci lety. My se musíme ptát jich, co znamená to či ono sousloví, ne našeho rozumu či našeho srdce. Protože pak nám hrozí, že zaměníme hlas Ducha Svatého za hlas našeho vlastního Já a že místo, abychom přijali Kristova slova, která jsou Duch a jsou život, přijmeme hlas naše chtění a hlas našeho tělesného sobectví...




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 12. květen 2014 @ 12:30:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hm, trošku se mi porušily odstavce, je to méně přehledné. Snad to nebude vadit...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 12. květen 2014 @ 22:16:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
OK příklad: Řekněme, že za dva tisíce let bude nějaký nadšenec zkoumat text nějakého českého klasika. Dostane se k větě, kde najde napsáno: Venku se ženili všichni čerti, až trakaře z nebe padaly... Taky tento čtenář si musí zjistit, co my, čechové dnešní doby, chceme vyjádřit souslovím, že se "žení všichni čerti" a co v dnešní české kultuře znamená, jdyž se řekne, že padají trakaře. Jestli tento český kulturní kontext bude ingorovat, tak může daný text špatně pochopit a pak i implikovat...

Také my musíme zkoumat, co židé prvního století chtěli vyjádřit, když použili sousloví "být v Kristu..."


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Úterý, 13. květen 2014 @ 08:52:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

  • Jan 6, 51-56 
  • Já jsem ten chléb živý, který sestoupil z nebe; kdo jí z tohoto chleba, živ bude navěky. A chléb, který já dám, je mé tělo, dané za život světa.

  • Židé se mezi sebou přeli: „Jak nám ten člověk může dát k jídlu své tělo?

  • Ježíš jim řekl: „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.

  • Kdo jí mé tělo a pije mou krev, má život věčný a já ho vzkřísím v poslední den.

  • Neboť mé tělo je pravý pokrm a má krev pravý nápoj.

  • Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm.


  • Jan 6, 60-63
    Když to jeho učedníci slyšeli, mnozí z nich řekli: „To je hrozná řeč! Kdo to může poslouchat?“

  • Ježíš poznal, že učedníci na to reptají, a řekl jim: „Nad tím se urážíte?

  • Co až uvidíte Syna člověka vystupovat tam, kde byl dříve?

  • Co dává život, je Duch, tělo samo nic neznamená. Slova, která jsem k vám mluvil, jsou Duch a jsou život.




]


Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 12. květen 2014 @ 01:27:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pěkný článek - myslím ten na tvém blogu. Ve vztahu k tomu pesachu je to ale pravda, že asi nejlepší české slovo pro anamnésis je zpřítomnění, jak píšeš. Jsem rád, že se nepouštíš do těch transsubstanciačních výkladů, které nic neosvětlují. :-)


]


Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bylina v Sobota, 10. květen 2014 @ 11:58:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Důkaz toho, že určitá část církve byla v 8. století už v některých věcech mimo.



Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: unshaken v Sobota, 10. květen 2014 @ 22:24:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Opravdu je z citací vidět, k jakým odchylkám docházelo s postupem času.

K tomu lze připomenout Pavla

[1 Korintským 11:29] Kdo jí a pije(k) a nerozpoznává, že jde o tělo Páně(l), jí a pije sám sobě odsouzení.

a zapřemýšlet, proč transubstanciaci, resp. podle tohoto citátu uvědomění si těla a krve Páně, někde musí provádět kněz, když uvědomění si symbolického významu leží podle tohoto citátu na samotném účastníku Večeře.



Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Neděle, 11. květen 2014 @ 11:18:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Osobně v tom citátu, který cituješ, slovo "symbolický" nevidím, at se koukám, jak chci...


]


Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: unshaken v Neděle, 11. květen 2014 @ 19:07:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To slovo "symbolický" jsem musel použít, jinak bych přiznal, že se zde jasně hovoří o transsubstanciaci, jak ji používají katolíci. Nejsem si však úplně jist, zda by to Pavel s transsubstanciací takto myslel.


]


Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Neděle, 11. květen 2014 @ 21:08:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) Transsubstanciace je antikristova náhražka za duchovní přítomnost Krista v srdci!
2) Nemáš Krista v srdci, nevadí! My katoličtí antikristi, ti ho zpřítomníme transsubstanciačně. Zabalíme ti to do zlata, a ty se tomu    pak budeš klanět. 
3) Budeš se klanět i tomu kdo ti chlebovou modlu z "nebe" podává. Budeš mu líbat jeho "svaté" ruce.
4) A když nás budeš ve všem poslouchat, když budeš věřit jen tomu co ti dovolíme, pak můžeš chlebovou modlu i jíst!
5) Transsubstanciace= chlebová modla= modla parodující duchovního Krista v srdci= před Bohem největší ohavnost!


]


Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pondělí, 12. květen 2014 @ 12:07:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vtipné :-) Tak abys nemusel uznat bibličnost tvého případného oponenta, přidáš si slůvko, které v bibli není, a začneš jím máchat jako Bivoj kyjem :-) Ale hlavně, že jsme ti bibličtí křesťané a ne jako ti heretičtí katolíci...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: unshaken v Čtvrtek, 15. květen 2014 @ 22:23:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tomu vtipu se nesměji. Přidané slůvko bylo moje a ne biblické, neboť jsem zřejmě neměl ten správný den a nevyjádřil jsem se tak, abych protestanty plně uspokojil. Pokud by se k tomu vyjádřil katolík, musel by každý uznat, že od ustavení Večeře Páně až po zmíněný Pavlův výrok se může něco jako transsubstanciace připouštět. V téhle diskuzi však nejsme první a doufejme, že se z hrůz, které tyto verše vyvolaly, poučíme a nebudeme kvůli tomu upalovat nebo válčit.


]


Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 11. květen 2014 @ 14:03:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Jak, Komu a čemu ohledně Večeře Páně věřili první křesťané se můžeme dočíst v 10. (Pánův stůl) a 11. kapitole (Večeře Páně) 1. listu Korintským, kde apoštol Pavel píše z první ruky o tom, co mu zjevil, ukázal či řekl sám Pán Ježíš Kristus.

Chceme-li tedy vědět, co Pán Ježíš učil ohledně (nikoli "o") Večeře Páně, najdeme to v Písmu NZ. Hledat to někde jinde může být zavádějící nebo dokonce svádějící k něčemu, co Pán Ježíš ustanovením Pánova stolu s Večeří Páně nezamýšlel!

Chceme-li mít stejnou víru ohledně Večeře Páně, musíme mít stejné zjevení, přijmout stejné slovo jako apoštol Pavel a od stejného Pána Ježíše jako apoštol Pavel. Jedině tak porozumíme tomu, co Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazován, vůči svým učedníkům vlastně udělal a co chtěl, aby dělali a učili další učedníky ze všech národů, aby dělali a učili i oni.

Tož tak.



Re: Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: Bumerang v Neděle, 11. květen 2014 @ 20:56:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chceme-li mít stejnou víru ohledně Večeře Páně, musíme mít stejné zjevení, přijmout stejné slovo jako apoštol Pavel a od stejného Pána Ježíše jako apoštol Pavel. Jedině tak porozumíme tomu, co Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazován, vůči svým učedníkům vlastně udělal a co chtěl, aby dělali a učili další učedníky ze všech národů, aby dělali a učili i oni.

Svědectví pravdy!


]


Re: Jak věřili první křesťané o Večeři Páně (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 15. květen 2014 @ 17:24:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
378) „Každodenní přistupování k přijímání, přijímání svatého Těla a svaté Krve Krista je věc pěkná a spasitelná, neboť sám Kristus jednoznačně říká: ‚Kdo jí moje Tělo a pije moji Krev, má život věčný.‘ Kdo by tedy mohl pochybovat, že stálá účast na životě je něčím jiným než životem v plnosti?“ Basil Veliký (+ 379)

Vždycky jsem si myslel že časté svaté přijímání zavedl až svatý Pius X. Kterého mají ve zvláštní úctě tradiční katolíci Tridentského ritu a kterého považuji za jejich patrona. Tady vidím že se svatý Pius vrátil ke stavu prvotní církve a napravil co bylo pokaženo.

1 Korintským 11:29] Kdo jí a pije(k) a nerozpoznává, že jde o tělo Páně(l), jí a pije sám sobě odsouzení.

Tenhleten citát nám poněkolikáté potvrzuje že Euchartie je opravdu pravý a živý Ježíš Kristus  a varuje před tím abychom nechodili k přijímání aniž bychom tomu věřili.



Stránka vygenerována za: 0.69 sekundy