Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 181, komentářů celkem: 429722, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 555 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
magdalena07
oko
Frantisek100

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116617566
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU
Vloženo Pátek, 26. září 2003 @ 19:20:36 CEST Vložil: Bolek

Studijní materiály poslal Nepřihlášený

Někteří katoličtí přátelé často upřímně protestují, když konzervativní evangelikálové zveřejňují reformační učení o pohanském původu katolického náboženství. V tomto příspěvku se jim proto nabízí vysvětlení od renomovaného katolického teologa, kardinála Newmana, který hrdě přiznává, že katolická dogmatika "sála mléko z pohanských a královských prsů".

KATOLICKÁ PLNOST Kardinál John Henry Newmann Na všech stranách je slyšet toto: V pohanských filozofiích a náboženstvích se nalézá velká část toho, co obyčejně pokládáme za křesťanskou pravdu, ať už jde o její základy, nebo o některé její aspekty. Tak nauka o Nejsvětější Trojici se vyskytuje na Východě i na Západě. Stejně tak obřady umývání a oběti. Nauka o Logu je platónská; nauka o vtělení je hinduistická, o nebeském království židovská. Učení o andělích a démonech pochází od mágů, spojování hříchu s tělem je gnostické, celibát znali bonzové i buddhističtí mniši v Thajsku, myšlenka kněžského svěcení je egyptská, představa nového zrození se vyskytuje v Číně a v Eleusině, víra v sílu svátosti je pythagorovská, uctívání zemřelých je polyteistické. Toto se nám zhruba předhazuje. M. Milman z toho vyvozuje tento argument: “Toto všechno se nalézá u pohanů a tedy nic z toho není křesťanské.” My naopak raději řekneme: “Toto všechno je křesťanské a tedy nic z toho není pohanské.” Raději řekneme a myslíme, že máme v tomto oporu v Písmě svatém: Už na začátku rozhodil Pán morálního světa semena pravdy po celém povrchu země. Zapustila kořeny rozmanitým způsobem. Jak se stává, dala v poušti zrod rostlinám, snad divokým, ale živým. Stejně tak nižší živočichové, třebaže nemají duši, nesou na sobě známku nehmotného principu, jako i filozofie a náboženství lidí čerpají svůj život z pravých idejí, ačkoli nejsou přímo božské. Čím je člověk mezi zvířaty, tím je církev mezi školami světa. A tak jako Adam dával jména zvířatům kolem sebe, tak se církev rozhlížela od začátku po celém světě, všímala si nauk, které v něm nalézala, a zkoumala je. Začala Chaldejskem, potom byla u Kananejců, sestoupila do Egypta, odtud přešla do Arábie, až se usadila na své vlastní půdě. Potom potkávala kupce z Týru, moudrost Orientu a přepych Sáby. Nato byla odvedena do zajetí do Babylóna a prošla pak řeckými školami. Všude, kam přišla, byla pronásledována nebo vítězila, vždycky byla živým duchem, duchem a slovem Nejvyššího. Seděla mezi učiteli, naslouchala jim a dávala jim otázky (srov. Lk 2, 46). Co říkali správně, to si přisvojovala, omyly opravovala, jejich nedostatky doplňovala, dokončovala to, co začali, rozvíjela jejich myšlenky. Tímto způsobem rozšiřovala dosah svého učení a objasňovala jeho smysl. Ani zdaleka se nezdráháme důvěřovat svému krédu proto, že se v něčem podobá cizím teologiím. Dokonce tvrdíme, že to byl zvláštní prostředek, kterým nám Prozřetelnost dala poznání o Bohu, když umožnila církvi, aby je načerpala, shromáždila z celého světa, a v tomto smyslu “sála mléko z pohanských a královských prsů”. Do kdy byla používána tato metoda, to je historická otázka. Myslíme, že ji velmi přehnali a znetvořili ti, kdo jako pan Milman pokládali její existenci za argument proti katolické nauce. Ale nám dělá tato věc a priori tak málo potíží, že můžeme ochotně připustit (alespoň pokud jde o fakta a ne o teorii), že Balaam byl východní mudrc nebo že Sibyla byla inspirována nebo že Šalamounovi se dostalo vzdělání od syna Mahalova nebo také že Mojžíš byl žákem egyptských hierofantů. Nevadí nám, když slyšíme, že učení o nebeských zástupech pochází z Babylóna, protože víme, že tyto zástupy zpívaly ve vánoční noci. Ať se tvrdí, že pojem Prostředníka se vyskytuje u Filona, jestliže Ježíš opravdu za nás zamřel na Kalvárii. Ani se nebojíme připustit, že i po jeho příchodu byla církev jakousi pokladnicí, kde se rozdávaly věci staré i nové, kde se ukládalo zlato nových poplatníků, aby se očistilo, a kde se na její mince hluboko razil obraz jejího Pána podle potřeb doby. Mezi těmito dvěma teoriemi je značný rozdíl. Přímo bije do očí. Obhájci jedné teorie považují Zjevení za jediný, hotový a ojedinělý čin, který vrhl do světa jisté poselství. My naopak věříme, že božské učení bylo dáno fakticky tak, jak jsme to mohli očekávat podle analogií v přírodě - “v různých dobách a různým způsobem”. Že je mnohotvárné, složité, postupné a že samo sebe doplňuje. Věříme, že při rozboru se nám ukáže, jak je osnova křesťanské nauky “hrozná a podivuhodná”, podobně jako složení lidského těla. Naši protivníci se domnívají, že naše učení záleží v jistém počtu pravd a zásad, vydaných v jisté chvíli v úplně hotovém stavu, které nebyly před Kristovým příchodem postupně rozšiřovány a po jeho příchodu nebyly postupně objasňovány. Odmítají všechno, co nalézají také u farizeů a u pohanů. My naopak připouštíme, že církev, tak jako Árónova hůl, pohlcuje řady kouzelníků. Oni se stále pachtí za původní a mýtickou jednoduchostí, my spočíváme v katolické plnosti.


"POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU" | Přihlásit/Vytvořit účet | 13 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: Johny v Pondělí, 29. září 2003 @ 09:20:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud něco tak základního vytýkají katolické církvi lidé nevěřící, dobře vědí, že křesťanství má počátek v této církvi. Útočí-li tedy na ni, snaží se tím zpochybnit celé křesťanství. Strom se přece spolehlivě zničí, když se podetnou kořeny. Pokud se k těmto hlasům přidávají v některých jednotlivostech i někteří nekatoličtí křesťané, jednak řežou větev, na které sami sedí, protože v podstatě nahrávají těm prvním. Ale ať už jsou výtky z kterékoli strany, může jít o zlý úmysl nebo o stokrát mechanicky opakované nepochopení. Zdá se, že nás rozsoudí v mnoha věcech až sám Bůh, protože je zřejmé, že katolíci tvrdí s neochvějnou jistotou něco, co nekatolíci se stejným pocitem jistoty popírají.
Ten Zlý ví totiž jedno docela dobře: daleko hůře může obstaát něco, co je vnitřně rozděleno než to, co je samo v sobě pevné. O tom se konečně v Písmu můžeme dočíst bez jakéhokoli rozporu.



Re: křesťanství má počátek v katolické církvi (Skóre: 1)
Vložil: moshe v Úterý, 30. září 2003 @ 01:42:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý článek rozvíjející klasické Augustiniánské dogma.
Proč bylo Augustinovi líto vzdát se svého pohanského vzdělání, filosofie? Proč se do teologie vmísilo Aristotelovo pojetí světa? Galileo by mohl spát klidněji. ;-)

Křesťanství má počátek v katolické církvi:
Spíše bych si dovolil tvrdit, že katolictví má počátek v křesťanské církvi. Co bylo dříve? Křesťané (Kristovci) nebo "Katolická církev"(po celém světě rozšířená)?

Bylo by dobré uvést příklady, co katolíci tvrdí a křesťané - nekatolíci popírají, jak o tom mluví Boží slovo, jak o tom mluvili křesťané v 2,3,5,9,12,14,15,16,17,18,19,20,21 století. Zjistíme možná (určitě :-), že jediný nepohnutelný základ je skutečně Ježíš Kristus - Boží Slovo.


]


Re: křesťanství má počátek v katolické církvi (Skóre: 1)
Vložil: Johny v Úterý, 30. září 2003 @ 11:47:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když tak pročítám řádky tvého komentáře, mám z toho dojem, že snad katolíci už nějak přestali být křesťany. A co bylo dřív? Myslím, že odpověď není obtížná. Dokud byla církev nerozdělená, nebylo nutné zdůrazňovat, že je pro všechny. To bylo samozřejmé. S vyhraněnější dikcí nauky se vlastně začínalo díky těm, kdo chtěli tvrdit něco jiného, než čemu celá církev věřila. Ariáni a další přinutili křesťany k intenzivnější teologické reflexi víry. První dogmata a jiné definice mají původ v apologetických spisech.
Uvádět příklady rozdílných tvrzení dnešních rozdělených křesťanů myslím není třeba. Stačí pozorně číst Grano a najde se jich celá řada. Jiný fakt je ten, že se obě strany odvolávají primárně na Písmo, ale tam, kde se musí brát v potaz kontext s jinými místy, se začínáme rozcházet. No a kolik církví vzniklo a za jakých okolností, není divu, že stávající církev začala zdůrazňovat, že ona je ta původní, ta pro všechny - tedy katolická (to je jen přeložené do češtiny, nic víc.)
No a pokud se nějaká menší skupina oddělí od větší, tak je zřejmé, kdo odchází a kdo zůstává. V praxi to znamená, že před rozdělením byli katolíci všichni, ale neříkali si tak. Nebyl důvod deklarovat do té doby až na malé výjimky samozřejmou věc.


]


Re: křesťanství má počátek v katolické církvi (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Úterý, 30. září 2003 @ 16:13:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
no, ja myslim, ze kdyz si prectes naky cirkevni dokumenty z doby pred rozdelenim (ktere mas vlastne na mysli?), ze se tam slovo 'obecna' neboli katolicka vyskytuje hodne casto!


]


Re: křesťanství má počátek v katolické církvi (Skóre: 1)
Vložil: moshe v Sobota, 04. říjen 2003 @ 01:41:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hi Johny:)
Proč katolíci už nějak přestali být křesťany?

Rozdělení křesťanů: Když si "křesťané" parcelovali statky ve východním a západním Římě, Martin Luther mělo ještě stovky let do narození.

Ta větší je původní. 95% katolíků volilo komunisty. Všichni pováleční prezdenti byli katolíci. V roce 48 bylo slyšet Te Deum u Svatého Víta (Svantovíta?). Krásná katolická země.

Čeští křesťané věku patnáctého neodešli z katolické církve. Byli odejiti. (Interdikty, upalování, křížové výpravy)
Vážím si toho, že Jan Pavel II. uznal apoň některé chyby vládců Říma v těchto záležitostech.

Proč Jan Valdenský nezůstal v katolické církvi?
Protože nesměl. Viz kniha "Valdenští"
Proč Jan Hus nezůstal katolickým farářem? Protože byl upálen "nejvěrnějšími křesťany"
Proč když se někdo nechal jako dospělý pokřtít na vyznání své víry, byl za trest "pokřtěn potřetí" - utopen?


]


Re: POHANSKE KORENY KATOLICKEHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: irwing v Středa, 01. říjen 2003 @ 15:29:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zpet k vlastnimu obsahu clanku.


Zda se, ze "Anonymous" zamyslel prispevek ve smyslu "Katolici sami priznavaji vlastni pohanske koreny". Nicmene autor nezminuje vylucne katolickou teologii, ale obecne krestanskou. On preci neodpovida na protestantskou kritiku katoliku, nybrz na ateistickou kritiku krestanstvi.

Takze bez ohledu na diskuzi o (ne)puvodnosti katolicke cirkve by me zajimal nazor protestatntu na puvodni clanek. Ozvlaste tech, co zastavaji tzv. "reformacni uceni o puvodu katolickeho nabozenstvi". Jak se vyrovnavate s "pohanskym puvodem" zakladnich bodu krestanske teologie?

V clanku jsou zmineny (vybiram jen ty nekonfliktni): Trojice, Logos, vteleni, nebeske kralovstvi, "nove zrozeni".



Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: palobreno v Čtvrtek, 02. říjen 2003 @ 13:58:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, osbne to vidim asi takto.Da se rict, ze na usvitu lidskych dejin (po vyhnani z raje) meli lide velice cisty a nezkresleny obraz o svem Stvoriteli. Jak se lidstvo rozrustalo, pribyvalo lidi, kteri podlehali hrisnym sklonum a moci Boziho nepritele - Satana. Satanovym mistrovskym umenim, je prekrucovat pravdu v polopravdu, cimz vznikne "nova pravda", ktera je mnohem nebezpecnejsi, nez jasny a na prvni pohled patrny blud.Toto sve mistrovstvi dokazal napr. pri svadeni Evy v podobe hada v raji. A tak postupem casu doslo ke znacnemu prekrouceni te jedine prave pravdy. Tech par lidi, kteri prezili potopu, tim samozrejme bylo ovlivneno, a tak po potope proces pokracoval. Nicmene soucasti techto bludu stale zustava jakysi prvotni plaminek pravdy.Nekdy neni ani trosku jednoduche rozeznat, co je puvodni pravda a co sikovne pridana lez. Chci tim rict, ze je celkem logicke, ze se urcite prvky pravdy objevuji po celem svete, v ruznych kulturach a ruznych nabozenstvich.
Jinak co se tyce katolicke cirkve, tam si myslim, ze neni az tak slozite vystopovat dobu, kdy do ryzi verouky, kterou zde zanechal Kristus svym ucenim a zivotem, zacaly pronikat prvky, ktere byly naprosto jasne bludne.Kdyz se podivame na historii prvotni cirkve, tak vidime, ze dokud byla cirkev pronasledovana, tak neustale rostla a silila.Nikdo by se prece nenechal jen tak ukrizovat, ci roztrhat lvy v arene, ze...A tak Satan vymyslel mnohem genialnejsi plan.Ti planem bylo zastaveni pronasledovani a naopak spojeni cirkve se svetskou moci. Myslim, ze ze je vcelku jasne, jaky typ lidi se dral na vysoke posty...Odtud byl uz jen krucek k tomu, aby se zacala zavadet uceni, ktera odporovala Pismu, ale byla vyhodna z "politickeho hlediska" - rozsireni clenske zakladny (z pohanu samozrejme) a z toho vyplyvajiciho rustu moci...Myslim, ze ukazkovy priklad je klaneni se modlam...
No, doufam, ze i pres delku prispevku se mi podarilo jakztakz udrzet souvislou nit... :-)



Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: Johny v Pátek, 03. říjen 2003 @ 11:51:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je nesporně pravda, že je dobrý satanský tah spojit církev se světskou mocí. Nejdřív to postihlo církev nerozdělenou a pak i další církve, které se oddělily. Když se v jistou dobu dohodlo, že bude v zemi takové náboženství, jaké vyznává jeho pán, není to ukázkové propojení církve se světskou mocí? Takové "spojenectví" napáchalo vždycky mnoho škody, jak mezi katolíky, tak i mezi protestanty. Na to katolíci nevlastní žádný patent. Ale ještě chytřejší satanský tah je uplatnění rčení "rozděl a panuj". Proč by se měla církev vždycky dohodnout na společném učení, když těch verzí může platit pro různá uskupení hned větší počet? A je po jednotě a spíš se slyší KDO hovoří než O ČEM a JAK hovoří.
No a směšné proklamace o klanění se modlám je rzšířeno už dost dlouho, aby se považovalo za pravdu. Ale ač jsem katolík, nic o tom nevím, ač bych to měl mít z první ruky, ne? Dobře vím, co je to modla a žádné bych se při zrdavém rozumu neklaněl. Něco jiného je, že ten, kdo se dívá zvenčí a nemá zasvěcené a hodnověrné informace, může podléhat nejrůznějším dojmům. A to se bohužel stává ještě i dnes. Snad se to časem změní, když se spolu snažíme mluvit o všem, co nás pálí a zajímá. A každý ví, že nevhodná forma může zhatit i ten nejlépe míněný dialog. A kdo z toho má škodolibou radost? No zase ten, co vždycky. Ten, který nás potřebuje mít hezky od sebe. Co kdybychom se nakonec domluvili a pak byli pro svět hodnověrnější a začali ho více ovlivňovat?


]


Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: irwing v Pondělí, 06. říjen 2003 @ 19:02:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jasne, v nazoru na "prvotni plaminky pravdy" i mimo krestanstvi se snad shodneme. Jen me prekvapuje, ze pokud neco najdeme neco takoveho krestansky nekonfliktniho i v jinych kulturach ci nabozenstvich, tak se to da timto zpusobem vysvetlit. Kdyz ovsem nekteri protestante ukazuji na katolickou cirkev a na jakesi podobnosti s necim mimo-krestanskym, uz pro ne takovy argument neplati a je to pro ne naopak dukazem o "pohanskych korenech katolickeho dogmatu".

Kde je tedy ten rozdil? Proc "pohanske prvky" (mam na mysli podobnosti s nejakou ne-krestanskou filosofii) v katolictvi vadi, kdezto v krestanstvi obecne nikoliv?

A k tvemu ukazkovemu prikladu - klaneni se modlam by bylo urcite nekrestanske. Ovsem o zadnem nevim... ;-)

Jirka


]


Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: palobreno v Středa, 08. říjen 2003 @ 13:02:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se tyce rozdeleni cirkvi a ruznych uceni v krestanstvi, myslim, ze je nutne se podivat, proc a jak k tomu vlastne doslo. Pokud vim, tak k odstepovani od prvotni církve zacalo dochazet ve chvili, kdy nekteri lide zacali do hloubky studovat bibli a najednou zjistili, ze predstaveni jejich církve uci něco, co není v souladu s tim, co je napsano v pismu. Co s timto zjistenim udelali? Nejdriv se to snazili ukazat prave temto duchovnim vudcum a snazili se o nejakou napravu v ramci stavajici církve.Teprve pote, co se jim dostalo odmitnuti a byli oznaceni za heretiky, kacire, odpadliky atd., museli tito lide pristoupit k tomu, ze se odstepili od puvodni církve. Proc? Protože nemohli jinak! Protože kdyby zustali, jednali by proti svemu svedomi. Jiz nemohli vyznavat něco, o cem nabyli presvedceni, ze není spravne. Problem ovšem nastal ve chvili, kdy se z odstepeneho hnuti zacala stavat stejne “bytelna instituce”, jakou byla puvodni denominace, ze které vysli. Problemem vždy bylo a je, ze nasledujici generace zustava stat na poznani svých zakladatelu, místo toho, aby sama pilne, poctive, do hloubky a pod vedenim Ducha Svateho studovala Pismo a objevovala nove castecky toho velkeho puzzle, ketre predstavuje PRAVDA. To je zkratka problem snad všech církvi…Myslim, ze prave toto je duvodem, proc je dneska tolik církvi. Samozrejme to zrejme nebyl puvodni Bozi plan pro cirkev. Buh ma vždy dokonale plany, které ovšem my lide tak radi kazime…
Co se tyce zde proklamovaneho sblizovani církvi, tak to je opravdu fajn a velky krok kupredu. Ovšem ve chvili, kdy se zacne mluvit o sjednoceni v jedinou cirkev na zaklade vytvoreni spolecneho uceni, měli bychom si uvedomit nerealnost této myslenky. Ta vyplyva prave z vyse popsaneho zpusobu, kterým vzniklo tolik církvi. Každý prece opravdove verime verouce te “svoji” církve. A da se rict, ze je dost pripadu, kdy verouka jedne církve je v primem rozporu s veroukou církve druhé. Jak chcete takova uceni spojit? Jedna strana by zkratka musela zaprit sve svedomi a to je velice osidna věc…Je zde jedina cesta – presvedcit toho druheho na zaklade pisma, ze ma pravdu. Jenze asi vsichni citime, ze tudy cesta nevede – alespon ne oficialni cestou. Která cirkev bude ochotna uznat, ze nemela pravdu a prijmout jiné uceni? Jednotlivec ještě mozna, ale cela cirkev?…Neprijde vam to tak trosku utopie? Zijeme prece porad ještě v hrisnem svete. Cirkev stále ještě tvori hrisni lide…A tak tomu bude az do druhého prichodu Jezise Krista…

Co se tyce tech takzvanych “model”. Mame jedno prikazani – volne citovano – neudelas si obraz cehokoliv (tzn. vcetne obrazu svého Boha) a nebudes se mu klanet, popr. se k nemu modlit… A co jineho je modleni se ke krucifixu, madonne, svatym? Nebo uz katolicka cirkev toto Bozi prikazani davno vypustila jako nepodstatne? To je to, o cem jsem se jen tak mimochodem zminil…

Co se tyce toho, zda něco v katolicke církvi vadi a v jiné něco podobneho nikoliv…Nevim, co konkretne mas na mysli…Mohl bys uvest nejaky priklad? Osobne si tady tak trosku “beru do ust” uceni katolicke církve z jedineho duvodu – mam o ni asi nejvice informaci…Samozrejme je mozne, ze jsou ty moje informace ponekud zkreslene a tak budu velice rad, když me někdo vyvedete z omylu ? Jedinym meritkem pro posuzovani takovych věci by pro nas vždy mela byt Bible, jedno o kterou cirkev se jedna… Osobne povazuju vsechny krestany za sve bratry a setry a mam je uprimne rad. Na této urovni by nas zkratka rozdilna verouka nemela rozdelovat…A jsem rad, ze je na granu videt, ze nerozdeluje :-)


]


Re: Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Středa, 05. březen 2008 @ 18:18:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobry clanok.

Krestania urcite nemaju na to aby si platili medialne vyplachy mozgov a siet infiltratorov ... :-))) maju ale na to jasne oddelit pohansku modlosluzbu od krestanstva. Osobne by som sa ani tak nezameriaval na presvedcovanie katolikov o biblickej pravde, nakolko vacsina z nich bibliu vazne 
neberie a tym padom Bozie slovo vedome odmieta. 

Problem ale vznika u mnozstva hladajucich ludi ktori nevedia rozlisit katolicizmus od krestanstva a tym padom nemaju sancu spoznat Boha...A to je obrovska prekazka. 

Preto si myslim ze je to zodpovednost krestanov, po vzore biblickych prorokov ktori pred modlosluzbou vazne varovali, hovorit ludom pravdu ...

Aj ked to urcite nebude pohodlne a snad aj nebespecne ....
 


]


Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Středa, 08. říjen 2003 @ 14:12:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Me se ten Newmannuv clanek velice libi. Pripominam, ze nez se Newmann stal katolikem, byl evangelikal a pozdeji anglikan.
Existuje zajimava knizka od Iris Murdochove, myslim, ze se to jmenuje 'zeleny muz' a ta dokumentuje vliv predkrestanskych symbolu na krestanskou architekturu. Napr. listy a zeleni muzici - kdysi symboly zne a hojne urody - se objevuji v kostelech na hlavicich sloupu a pod. Je zajimave, ze se to nevyhnulo ani evangelickym kostelum - listy a hlavicky jsou napr. v Cervenem kostele v Brne, ale i v jinych modlitebnach.
samozrejme, mnohe cirkve tyto vlivy prisne vymitily a predstavily naprostou cistotu svych modliteben s jedinym biblickym versem v popredi... a pak jejich mladez zacalo infiltrovat charismaticke hnuti, cokdyz taky tak trochu proto ze prilis mnoho strohosti cloveku proste neprospiva????



Re: POHANSKÉ KOŘENY KATOLICKÉHO DOGMATU (Skóre: 1)
Vložil: Johny v Pátek, 10. říjen 2003 @ 17:04:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
S prolínáním pohanských, řekněmě předkřesťanských prvků nic nenaděláme. Pokud jsou v souladu s učením, nic proti tomu nemá smysl namítat.
Pokud upřímně věříme a přesto rozdílně a všichni ukazujeme na Bibli, je možné, že se dá opravdu těžko očekávat sjednocení nauky.
Při oddělování názorových skupin nedošlo vždycky ke vzniku nové církve. Většinou však ano. Vlastně se neoddělily všechny od původní církve, ale štěpení pkračovalo i v již oddělených. Když tedy budu říkat, že ten či onen něco hlásá v rozporu s Písmem, ale on tak přitom upřímně věří, dívá se stejně asi zase na mě. Jisté je jen to, že nemůžeme mít pravdu oba, ale u vědomí situace bychom se neměli navzájem napadat, ale zkusit diskutovat, třeba společně rozebírat Písmo a modlit se za správné poznání. Když bude jedna strana předpokládat, že má nutně pravdu jen ona, celá rozprava se už přesouvá do roviny, kde je pravda přece jen hůře poznatelná. Máme se tedy ještě hodně co učit.
Teoreticky vzato je tedy možné, že některé církve se odštěpily kvůli správně poznané pravdě o nějaké věci, ale jiné musely nutně vzniknout na základě omylu. (Nemohou mít pravdu všichni, když mnozí říkají něco jiného o téže věci.)Toto vědomí by nás mělo utvrzovat v pokoře a šetrnosti vůči sobě navzájem a v reálnějším pohledu na sebe sama. Když nám tato dobrá vůle vydrží, Pán nám jistě požehná a pomůže, i když třeba ne všechno, ale mnohé překonat.
A ještě ke zmiňovanému přikázání a o modlách.
Když dostal vyvolený národ Desatero, byl obklopen pohanskými kulty, bohů a bůžků bylo všude plno. Zákaz měl a má docela srozumitelný důvod: protože pravého Boha nikdo neviděl, mohou se různé sochy a vyobrazení stát modlou. Jakýmsi dalším domácím či jiným bůžkem, který má od Hospodina daleko. A Izrael několikrát dokázal, jak je to přikázání pro něj potřebné. Zlaté tele a jiné nepotřebují další komentář.
Dnešní doba má jiné bůžky. Dobré jídlo, televizi, všechna pokušení nadosah. Kolik lidí se takovým věcem "klaní"! Ano, to jsou věci, které můžeme užívat k hýčkání svého nezávislého JÁ.
Osobně vnímám obrazy spíše jako pomoc k soustředění, jako takové přiblížení Toho, který je jinak neuchopitelný. Sám se nám přiblížil v Ježíši Kristu. Není nic špatného na zobrazování, když v obrazu samotném nehledáme nového boha. Když je to pro nás stále týž Bůh, se kterým se setkáváme v modlitbě, při bohoslužbě, kdekoli v přírodě či doma.
Pokud jde o svaté, nejsou to žádní bohové. Je to zase připomínka působení Boží milosti v souvislosti s nějakým člověkem a obraz tedy připomíná nejen onu osobu, která dostala tolik milosti, ale i situaci, vyzdvižení vlastností, které je třeba podporovat a cvičit se tak v jednání, které se líbí Bohu. Pokud se tedy někdo modlí před obrazem, nemodlí se k obrazu, ale k originálu. Když tedy Bůh zůstane na prvním místě a na dalších stupních teprve budou figurovat lidé, které sám Bůh nějak obdaroval, nemůže být ani řeči o nějakých modlách a porušování přikázání.


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy