 |
Zaznamenali jsme 112231261 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Tvorba: Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy
Vloženo Pátek, 13. leden 2012 @ 18:46:59 CET Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Návrh stanoviska vypracoval poradní odbor synodní rady ČCE pro
společenské a mezinárodní záležitosti (POSM) v průběhu roku 2011, na
přípravě se podíleli Miloš Calda, Jan Čapek, Miloš Hübner, Ladislav
Pokorný, Gerhard Reininghaus, Tomáš Růžička, Zdeněk Susa, Hana Volná,
Daniel Ženatý. Tento text schválila synodní rada ČCE a měl by být
podkladem pro širší diskuzi v církvi a prohlášení synodu ČCE. Sjednocování
Evropy v podobu Unie je bezesporu jedním z nejvýznamnějších procesů
celosvětového významu od poloviny 20. století. Srovnávat s tím lze snad
jenom vlnu osamostatňování kolonií v Africe a Asii, mocenský vzestup a
pád někdejšího Sovětského svazu, ke konci století pak rostoucí význam
Číny a zásahy do světových událostí vycházející z islámského světa.
Byla to Francie, stojící na straně vítězů, která po dosud
nejstrašnější válce nahlédla jedinečnou příležitost prolomit letité
nepřátelství. Úmysl skoncovat s rivalitou vůči Německu, konkrétní
spoluprací položit základ ekonomického rozvoje, přizvat ostatní evropské
země, vytvořit skutečnou solidaritu v rámci společenství a směřovat k
federativní Evropě, přednesla francouzská vláda ústy svého ministra
zahraničí Roberta Schumana při pátém výročí ukončení války 9. května
1950. Tento den je považován za zrod Evropské unie.
K procesu sjednocování se postupně připojily další evropské státy,
včetně těch, které se teprve probouzely z nedemokratických režimů, další
o připojení usilují.
S odstupem šedesáti let není již Unie vnímána jako projekt v prvé
řadě mírový, směřující k vytvoření hlubšího solidárního společenství.
Stále větší význam na sebe strhává ekonomická prosperita; přitom právě
ta je oslabována finanční krizí, která nejenom narušila stabilitu
společné měny, ale také vyostřila pochyby o udržitelnosti sociálního
státu – výsledku dlouhodobého evropského vývoje – v jeho dosavadní
podobě. To vše rozkolísalo u členských států a jejich občanů vůli po
dalším prohlubování integrace. V různých zemích včetně naší sílí
euroskeptické názory.
Považujeme proto za potřebné vyslovit z hlediska českých
evangelických křesťanů zásadní ocenění a podporu sjednocování Evropy,
opírající se zejména o ideje, jež stály u jeho zrodu a jež jsou nám
blízké ve světle české humanitní tradice.
Humanita zdrojem EU
Jsme přesvědčeni, že Schumanův projev byl vzácným okamžikem ve
světových dějinách, kdy rozhodující státníci usoudili, že i krok
považovaný v politice za absurdní, motivovaný v prvé řadě eticky, má
šanci na úspěch.
Vítězný stát se obrátil na poraženého nepřítele,
dopustivšího se navíc nejohavnějších zločinů, s velkorysou nabídkou
rovnocenné spolupráce. Vyžadovalo to politickou moudrost, prozíravost a
odvahu předních státníků, kterou lze ocenit zejména v kontrastu s
versailleským systémem po první světové válce, kdy tvrdé sankce uložené
poraženému nepřinesly trvalý mír; posloužily naopak posílení
nacionalismu a demagogické argumentaci při přípravě ještě hroznější
války.
Oceňujeme jako křesťané důvěru, že žádný člověk ani národ není jednou
provždy determinován ke zlu, stejně jako žádný národ není od
přirozenosti dobrý, a že je možné i věky trvající nepřátelství překonat.
A to nikoliv probíráním historie, na čí straně byla kdy větší vina, ani
pouhými deklaracemi, ale reálnou politickou úvahou, konkrétní
hospodářskou spoluprací, počínaje oblastí, kterou dosud každý stát hájil
jako strategickou základnu pro své vyzbrojování.
První architekti spojené Evropy věřili také v pragmatický užitek,
hospodářskou prosperitu. Přesto zdůrazňujeme, že vlastním motivem pro
počátek sjednocovacího procesu nebyla sama hospodářská spolupráce, ale
zajištění trvalého míru a důvěry v Evropě. Hospodářskou a společenskou
integrací se má dospět k jednotě v rozdílnosti, k občanskému povědomí
evropské sounáležitosti.
Pokrok, kterého společenství dosáhlo, by bez Unie nebyl možný. Svědčí
o tom situace na jiných kontinentech, kde jsme svědky četných
nepřátelství, vedoucích někdy až k válečným konfliktům.
Od nejstarších motivů
Nechceme přehlížet všechny stíny středověké Evropy – války,
náboženské spory, pogromy a vyhánění Židů, boje proti muslimům jako
vnějšímu nepříteli. Navzdory tomu všemu byla Evropa již od středověku
provázána. Kombinace antické a židovsko-křesťanské tradice založila
společný duchovně-kulturní evropský prostor. Kláštery, církevní komunity
a univerzity pomáhaly vytvářet obecně sdílený duchovní etos, latina
sloužila jako univerzální dorozumívací jazyk. To vše vytvářelo půdu pro
integraci Evropy.
Touha po světě bez nenávisti, bez válek, po životě beze strachu, je
nedostižně vyjádřena ve starozákonní vizi Izajášově. Ti, kteří si jsou
jako by již „sudbou“ předurčeni ke strachu a nenávisti – vlk s beránkem,
levhart s kůzletem, tele a lvíče – budou společně odpočívat a malé dítě
je povede. Tento fascinující obraz zaujal četné evropské umělce,
filosofy a někdy i politiky.
Úvahy o mírové spolupracující Evropě se objevovaly vícekrát v průběhu staletí. Utopické projekty překonává odvážná diplomatická aktivita
českého krále Jiřího z Poděbrad z let 1462-1464. Některé prvky „Smlouvy o
nastolení míru v celém křesťanstvu“, předložené evropským panovníkům,
nápadně připomínají dnešní cíle Evropské unie. Smlouva obsahovala
detailně vypracovaný návrh zřízení evropské nadstátní organizace (unio),
jež měla vydávat obecně závazné právní normy. Jiříkův návrh předběhl
svou dobu o půl tisíciletí.
Zmiňme v této souvislosti také úvahy Jana Amosa Komenského, svědka
třicetileté války, o mírovém soužití. V 19. století snil o mírumilovných
evropských státech Victor Hugo. Albert Einstein vystupoval proti válce
od roku 1915, kdy navrhl vznik společného evropského státu. Po hrůzách
první světové války psal o nové Evropě T. G. Masaryk. V této souvislosti
nelze přehlédnout osobnost Richarda Mikuláše Coudenhove-Kalergiho,
zakladatele Panevropského hnutí.
Robert Schuman a další jeho současníci, uvažující ještě v troskách
druhé světové války o tom, že je třeba vytvořit v Evropě nový řád a
vstoupit do nové éry, navázali tak na řadu mimořádných osobností Evropy a
odvážili se učinit první krok k uskutečnění jejich snu.
Směřování a současné problémy Unie
Za šedesát let míru se Evropa změnila víc, než si uvědomujeme. Od
strategicky vymezené spolupráce a vzájemné kontroly v oblasti uhlí a
oceli dospěla k jednotnému trhu, společné měně a volnému pohybu osob,
zboží, kapitálu i služeb. Od integrace ekonomické přistoupily členské
země na těsnou součinnost v oblasti zahraniční politiky, bezpečnosti a
ochrany hranic. Přijetím tradičních demokracií i zemí se zkušeností
diktátorských a totalitních režimů se EU rozrostla z šesti zakládajících
členů na současné společenství 27 zemí s 500 miliony obyvatel.
Jednou ze základních hodnot EU je solidarita, jak uvnitř Unie, tak i
navenek. Ve světě je EU známa jako štědrý dárce humanitární i rozvojové
pomoci. Právě solidarita však již několik let prochází zkouškou v
souvislosti s ekonomickou krizí a se současnými finančními problémy celé
řady unijních států.
Evropská spolupráce vyrostla ze vzájemné důvěry mezi Francií a
Německem. Na důvěře je založeno zejména fungování Schengenského
prostoru. V současnosti jsme však svědky „kolísání důvěry“ zejména z
obav před zvýšeným náporem migrantů. Konec studené války a zvýšená
migrace vyvolaly v řadě evropských států návrat k nacionalismu. V
některých zemích jsme svědky dokonce oživení antisemitismu, rasismu a
neofašismu, které jsou jak projevem absence smyslu života a základních
hodnot, tak strachu z prohlubujících se problémů s integrací cizinců.
K základním problémům EU dnes patří rozdělení kompetencí mezi
členskými státy a unijními institucemi a způsob rozhodování.
Neinformovanost v této věci vede nezřídka k výtkám o "diktátu z
Bruselu". Lisabonská smlouva přiznala EU právní subjektivitu, dodala jí
nové tváře – stálého předsedu Evropské rady a vysokého představitele
Unie pro zahraniční a bezpečnostní politiku neboli "prezidenta" a
"ministra zahraničí" – a posílila pravomoci Evropského parlamentu.
Tvůrci Lisabonské smlouvy si od těchto kroků slibovali povzbuzení zájmu
evropské veřejnosti o dění v EU i zvýšení legitimity unijního
rozhodování. U veřejnosti však nadále převládá představa, že Unie je
záležitostí "těch nahoře"; je to jistě i vlivem médií, která věnují
pozornost pouze jednáním vrcholných představitelů členských zemí.
Připojení států ze střední a východní Evropy bylo významným předělem v
historii EU a současně impulzem k dalšímu rozšiřování a prohlubování
integrace. Vize evropské stability a prosperity je lákavá pro další
země, především na Balkáně a ve východní Evropě, v případě Turecka i s
přesahem do Asie. Jakkoliv zásadně vítáme, že ČR vystupuje vstřícně vůči
dalším státům usilujícím o členství, problémy, jež každé rozšíření
přináší, vnímáme jako závažné, stejně jako otázku, kde vlastně "Evropa
končí".
Také nalézání společného postoje k otázkám zahraničně politickým a
bezpečnostním zůstává nesnadným úkolem. Jde například o trvalý problém
blízkovýchodní, o vztah EU k islámským zemím a k současným změnám v
nich, o postoj k totalitním režimům a k terorismu (včetně otázky přímé
vojenské angažovanosti EU), k problémům rozvojových zemí i ke
klimatickým změnám. Jedině pohotovou společnou politikou stane se EU
významným globálním aktérem.
Evropská Unie a křesťané
V samotné ideji Evropské unie spatřujeme naplňování duchovních
hodnot, které historicky spojují národy Evropy a které jsou nám blízké.
Je to myšlenka mírové spolupráce navzájem sobě rovných evropských
národů, svoboda, úcta k lidské důstojnosti, demokracie, právní stát,
lidská práva a tolerance, sociální spravedlnost, solidarita bohatších s
chudšími, vůle k otevřenosti i vůči těm zemím, které mohou znamenat
ekonomickou zátěž pro celé společenství. Právě křesťané jsou Pánem
voláni k tomu, aby překonávali neporozumění, až i nepřátelství mezi
národy, přijímali jako své bližní přátele stejně jako nepřátele a se
všemi žili v míru. Za svůj úkol považujeme jednak podporovat tyto motivy
na všech místech, jež jsou nám přístupná, jednak upozorňovat, kde se od
nich odkláníme.
Nejde nám o Evropu deklarativně křesťanskou; chápeme ty, kdo odmítli
začlenit „křesťanskost“ Evropy do preambule reformní smlouvy. Původní
motivy integrace Evropy vnímáme jako ovoce „lepších tradic“ evropské
křesťanské civilizace a na tom máme dost.
Jsme pro Evropskou Unii
Jistě nikdo neočekává, že Evropská unie odstraní jednou provždy
všecky problémy a nastane dokonalý čas. Vytvořit ze stále ještě
rozdrobené Evropy, zatížené vzájemně protichůdnými výklady dějin,
rozdílnou ekonomickou výkonností a různým stupněm demokratického vývoje,
civilizovanou, mírovou, sociálně spravedlivou, konkurenceschopnou a
politicky významnou občanskou komunitu, to je cíl, který bude ještě
dlouho před námi. Nicméně chceme jako občané Unie napomáhat tomu, aby EU
svými demokraticky volenými institucemi prováděla poctivou, racionální
politiku, byla pro svět věrohodná a ekonomicky prosperující.
Integrace Evropy je unikátní proces v historii lidstva, kdy nadstátní
útvar vznikl a rozšiřuje se vlastní přitažlivostí na základě svobodného
rozhodnutí jednotlivých států a nikoliv násilnou anexí či rozhodnutím
panovníků. Spojující se Evropa se přitom vyznačuje velkou rozmanitostí,
danou růzností jazyků, historie jednotlivých národů, jejich kultury
včetně náboženství, a z toho plynoucím jistým mentálním napětím. Vědomí
občanské sounáležitosti se musí teprve zrodit. Integrovaná Evropa se
může stát příkladem toho, jak překonávat předsudky a žít s rozdílnostmi v
jednotě. Původní motivy integračního procesu, smíření a mír, nejsou
dnes o nic méně aktuální než při prvních krocích a neměly by být
odsouvány do pozadí vlivem aktuálních, zejména ekonomických problémů.
Přáli bychom si, aby Česká republika ve všech oblastech aktivně
podporovala užší spolupráci všech států v rámci Unie, byla s Unií
solidární a základní myšlenky evropské integrace propagovala s
porozuměním a sympatií.
Na projektu Evropské Unie bychom se měli podílet všichni, nejen
politici, ale všichni občané ve svých rodinách i obcích, učitelé a
vychovatelé ve školách, členové spolků i církví. Robert Schuman si byl
vědom, že sjednocená Evropa je úkolem pro generace. To, co jeho generace
připravila, bude smysluplné jen tehdy, když to bude naplněno a
rozvíjeno další generací. K tomu je potřebí našeho rozumu, našeho úsilí,
našich peněz, ale především našich srdcí.
http://www.e-cirkev.cz
|
ČCE mi připadá, jako ukázková církev typu "Sardy" (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Sobota, 14. leden 2012 @ 17:37:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Andělu církve v Sardách piš: Toto praví
ten, který má sedmero duchů Božích a sedmero hvězd: „Vím o tvých
skutcích – podle jména jsi živ, ale jsi mrtev. Sice se může "pyšnit" bramborovou medailí za pozici jedné z nejpočetnějších církví v Česku, ale uvozovky jsou zde víc než namístě. Velká část členů se ke křesťanství hlásí jen ze zvyku, stará garda ubývá a mladá krev nepřibývá. Není, co by ji tam táhlo.
Probuď se a posilni to, co ještě zůstává a je už na vymření! Propad lidí, hlásících se ke klasické lutersko-kalvínské církvi je jedním z největších. V poměru dokonce větší než u katolíků!
Neboť shledávám, že tvým skutkům mnoho chybí před Bohem; rozpomeň
se tedy, jak jsi mé slovo přijal a slyšel, zachovávej je a čiň pokání. Historie ČCE se dá instituciálně vysledovat do doby Josefa II. do vydání Tolerančního patentu. Ideové kořeny sahají hluboko do doby Temna, do pozůstatků tajných potomků původní Jednoty bratrské (kalvínská větev) a misií z německy mluvícícho světa (Slezsko, Valašsko - lutherská větev). A jak se tato církev, ke které se přihlásilo v 18.století několik % veškerého obyvatelstva, hledajícího skutečnějšího křesťanství než toho v římskokatolické podobě, profiluje dnes? V čem se liší od katolíků? Co nabízí dnešnímu člověku prahnoucímu po pravém křesťanství? Podobně zkostnatělé struktury jako katolíci. Akorát, že začínali z mnohem lepší pozice :-(
Nebudeš-li bdít, přijdu tak, jako přichází zloděj, a nebudeš vědět, v
kterou hodinu na tebe přijdu. Evropský superstát a všeobjímající ekuména jako návrat většího počtu církví pod římskou kurii představuje velmi pohodlně dlážděnou cestu pro příchod Antikrista a šelmy ze Zjevení. A ČCE tomu ještě tleská!
Přece
však máš v Sardách několik osob, které svůj šat nepotřísnily; Pánbůh s nimi. Chudáčci, vypadá to, že to budou mít sakra těžké.
|
Re: ČCE mi připadá, jako ukázková církev typu "Sardy" (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 16. leden 2012 @ 08:01:03 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ještě že se alespoň politujete, když už patříte k posledním spravedlivým a čistým. Myslím si že ČCE Bohu a Ekumeně netleská. Ona se společně modlí a žije. Možná na tom máte svůj podíl i Vy, bez ohledu na úmysl. |
]
|
|
Re: Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 16. leden 2012 @ 08:02:09 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | O EU smýšlím velice podobně. Bůh žehnej ČCE a společné evropské vlasti.
|
Re: Re: Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Středa, 18. leden 2012 @ 17:46:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Ani dobrý voják by to neřekl jinak. |
]
Re: Re: Re: Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 10:20:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nechám Haška,Haškem,a jen se zeptám, kde je naše vlast? |
]
|
|
Re: Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy (Skóre: 1) Vložil: Alan v Středa, 18. leden 2012 @ 17:08:17 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | "Na projektu Evropské Unie bychom se měli podílet všichni, nejen
politici, ale všichni občané ve svých rodinách i obcích, učitelé a
vychovatelé ve školách, členové spolků i církví…je zapotřebí našeho
rozumu, našeho úsilí, našich peněz, ale především našich srdcí."
no to je síla - budovatelská výzva ve stylu "buduj socialismus, posílíš mír"
|
Re: Re: Stanovisko ČCE ke sjednocování Evropy (Skóre: 1) Vložil: vlastik v Středa, 18. leden 2012 @ 17:38:14 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | také jsem si vzpomněl na jednoho,který dával bolševikovi rok,maximálně dva , jak něco řve z okna.
|
]
|
|
|
|