poslal Cizinec
Slovo počátek je jedním z dalších slov, které
působí zmatek v křesťanských diskuzích. Často můžete v jednom příspěvku číst: To
a to bylo na počátku a je to až dodnes. A hned ve druhém: Nene, to na počátku
nebylo, to a to vzniklo mnohem později.
Slovo počátek či fráze "na počátku" je pro zmatek
pojmů mhohem vhodnější, než
slovo Modly, které jsem rozebíral minule, je to
totiž slovo relativní, nenese význam samo o sobě a potřebuje k sobě slova, která
doplní jeho význam.
Jestliže řeknete: "Na počátku byly krávy",
většina lidí se nejspíš bude bouřit - to přece není pravda, na počátku žádné
krávy nebyly! Musíte v takovém případě upřesnit, že mluvíte o Indii, nebo o
výrobním postupu McDonald, aby s vámi diskutující souhlasil, že "Na počátku byly
krávy".
1. Význam slova
počátek
Pokud se mluví o počátku nějakých věcí, myslí se
tím jak věci začínaly. V tomto smyslu není slovo počátek nijak
matoucí.
Z křesťankého pohledu je slovo "Počátek"
nebo fráze "Na počátku" docela důležitá. Valná většina křesťanů totiž věří, že
na počátku křesťanství a církví byly věci správně postavené a postupně se
ztrácely nebo dokonce měnily k horšímu. Proto se tímto slovem budu trochu
zabývat, bude důležité při vysvětlování dalších zmatků v pojmech.
2. Zmatek pojmů
Relativita slova "počátek" vzhledem k
tématu.
Hlavní zmatek při použití slova počátek je v tom,
že toto slovo není absolutní, nenese jednoznačný obsah samo o sobě. Je slovem
relativním, potřebuje k sobě vždy doplnění dalším slovem, aby bylo jasné, v
jakém významu je použito.
Když se například mluví o "počátcích Jednoty
Bratrské", mluví se o jiném období, jiných lidech a událostech, než když jde řeč
o "Počátcích církve bratrské" - a to časově až o několik set let. Nic na tom
nemění to, že jsou lidé, kteří neví, že tyto dvě církve jsou různé církve. Tuto
relativnost dokáže většina lidí rozeznat, pokud na ní příjde řeč.
Relativita slova "počátek" vzhledem k
času.
Tato relativita je nejvíce matoucí proto, že není
na první pohled zjevná a některé náboženské systémy jí tak dokonale využívají k
udržování v neinformovanosti svých věřících. Čím je počátek nějakého období
vzdálenější, tím se za "počátek" považuje období delší a delší. Je to dáno tím,
že většina lidí se příliš neorientuje na časové ose a nemá velkou znalost
dějin.
Pokud sledujete počátky některých církví, můžete
si to srovnat. Pokud se například mluví o "počátcích Křesťanských společenství",
myslí se tím obvykle doba probuzení v 80 letech, případně první polovina 90 let
minulého století. Těžko by někdo v souvislosti s touto církví mluvil o
"počátcích", kdyby komentoval její dnešní situaci. Za "počátky" se tak v blízké
minulosti považuje několik let, řekněme tak 10-20 prvních let dané organizace,
hnutí nebo jevu.
Pokud se mluví o "Počátcích Jednoty bratrské", je
to opět období několika let, maximálně několika desítek let poloviny 15.
století. Když bude někdo mluvit o těchto "počátcích", těžko bude citovat Evalda
Ruckého a jeho rozhodnutí. Přitom v některých
systémech je běžné odvolávat se na "počátek křesťanství" a mluvit o období
stovky let po tom, co počátek křesťanství dávno skončil.
3. Počátky křesťanství, Božích církví a
unikátnost bible.
Počátky křesťanství
Obvykle se datují počátky křesťanství do období
počátku našeho letopočtu. Že je počátek důležitý, je znát už z toho, že toto
slovo používají Marek, Lukáš i Jan v evengeliích na potvrzení autority svého
svědectví - "Počátek evangelia Ježíše Krista, Božího Syna.", "...
neboť nám je předali ti, kdo byli od počátku očitými svědky a služebníky Slova",
"Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha a to Slovo byl
Bůh."
Za počátek křesťanství se tak obvykle považuje
život a působení Ježíše Krista tady na Zemi, t.j. období několika let na počátku
letopočtu, případně několika desítek let jeho života do 30. let prvního století.
Unikátnost bible je právě v tom, že zaznamenává právě tyto počátky
křesťanství.
Počátky Božích církví
První Boží církev vznikla v Jeruzalémě a velmi
záhy vzniklaly další církve v celém východním středomoří. Počátky Boží církve v
Jeruzalémě se tak datují do období let 30-50 na začátku našeho letopočtu. Když
vznikaly některé jiné církve (například v Římě), měla Jeruzalémská církev svoje
počátky dávno za sebou.
V této věci je bible opět důležitá - dobře
zaznamenává, "jak to bylo na počátku" jak křesťanství, tak na počátku Božích
církví tehdejší doby. Počátky církví, které zakládali Apoštolové po východním
středomoří se datují do let 30-90. Běžně se za počátek křesťanství a církví tedy
považuje období prvního století našeho letopočtu a často spíše jeho první
polovina.
4. Počátky jiných
náboženství.
V průběhu dějin, před i po křesťanství, vznikaly
různá náboženství a dodnes jsou jich statisíce. Jejich moc a rozmach se liší
podle moci a důvtipu jednotlivých mocností v nebesích, které za nimi stojí. Když
satan pochopil, že prohrál svůj boj, okamžitě nastoupila protiakce, která už je
zjevná v počátcích křesťanství - do církví se snažily vloudit různé cizí
nauky.
Hlavní mocnosti středomoří a blízkého východu
velmi brzy počaly ztrácet svoji mocenskou pozici a snažily se tak obsadit pozici
novou. Běžně je známé působení Boha slunce, Královny nebes a Měsíčního boha,
kteří se museli přizpůsobit novým podmínkám. Bůh Slunce získal v průběhu prvních století velmi silnou pozici, v pátém
století ale musel vyklidit pozici Královně nebes a odejít škodit jinam. Nám
blízké území tak z velké části obsadila právě Královna nebes spolu
Alláhem.
Když pak slyšíte různá slova typu "Na počátku
bylo ..." a dotyčný hovoří o třetím, čtvrtém nebo dokonce pátém a dalším
století, přičemž v počátcích křesťanství nic takového není, nemusíte se nijak
zvlášť znepokojovat. Ve třetím, čtvrtém i pátém století vznikalo mnoho různých
náboženství, států a systémů, z nichž některé vytrvaly až dodnes a matou situaci
okolo pojmu "počátek křesťantví".
To matení je právě jejich úloha, je to jeden ze
způsobů, jak snadno oklamat lidi. Když lidi neznají pravdu, snadnou se nechají
oklamat věcmi, které jsou pravdě-podobné a často i věcmi, které vůbec pravdě
podobné nejsou.