|
Právě je 207 návštěvník(ů) a 4 uživatel(ů) online: rosmano Kristus Tomas JirkaB
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 124654525 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Umělé oplodnění. Ano či ne?
Vloženo Čtvrtek, 23. listopad 2006 @ 10:52:57 CET Vložil: Standa |
Umělé oplodnění
Petr Vaďura
Otázka: Jak se církev dívá na umělé oplodnění, tzv. asistovanou reprodukci?
Chtěl bych začít citátem z knihy Richarda Wurmbranda Vítězná víra: "Církev má soustavu pravidel, ale ta nejsou určující ve všech případech. Mnohokrát v historii byla pozměněna. Kromě hlavních zásad chování ponechává církev rozhodování v tvém křesťanském životě tvému, slovewm Božím osvícenému svědomí. Duchovní vůdcové, kteří prohlašují, že znají odpověď na každý individuální případ, ve skutečnosti dokazují, že jsou učitelé falešní. Pravý učitel říká o mnoha věcech: Nevím." (Op.cit. strana 96).
Chceme-li pochopit problematiku umělého oplodnění, musíme zabrousit do odborných pojmů. Při umělém oplodnění přicházejí v úvahu tyto úkony:
1. inseminace, tedy oplodnění vaječné buňky v těle matky, a to
a) buď manželovou spermií, nebo
b) cizí, darovanou spermií.
2. Dnes běžně rozšířené je i umělé oplodnění vajíčka spermií ve zkumavce (in vitro) a vložení embrya do matčiny dělohy. Zde rozlišujeme opět:
a) oplodnění homologické, kdy spermie i vajíčko patří manželům, a
b) oplodnění heterologické, kdy je buď spermie, vaječná buňka nebo obojí od anonymních dárců.
První dítě oplodněné touto metodou se narodilo v roce 1978 ve Velké Británii a od té doby bylo takto počato a narodilo se asi 400 000 dětí.
3. metoda je nejproblematičtější. Je jí propůjčení dělohy k donošení dítěte. Oplodněné vajíčko je vloženo do dělohy jiné ženy, která dítě donosí k porodu. U nás je tato metoda nedovolená.
Pokud naše otázka zní, jaké je stanovisko církve k problému umělého oplodnění, lze mluvit pouze o stanovisku katolické církve, protože ostatní církve se touto problematikou (alespoň u nás) nezabývaly. Kongregace pro nauku víry ve své Instrukci o úctě k počínajícímu lidskému životu a důstojnosti rozmnožování z 10.března 1987 odsoudila všechny techniky umělého oplodnění, které nahrazují manželské spojení, zvláště oplodnění ve zkumavce. Naproti tomu věrna své tradiční nauce o manželství zdůraznila, že pro zplození nového lidského života je manželský akt nezbytný a zůstane nenahraditelný. Jsou však morální teologové, kteří umělé oplodnění u manželů schvalují.
Někdo namítne, že to je učení církve, avšak pro křesťana je přeci závazné to, co uči Bible. Jak už ale bylo řečeno, Bible k problematice umělého oplodnění neříká ani čárku. Lze tedy jen dedukovat.
Bible jasně učí jedno - základní: že děti dává Bůh. V Žalmu 127. čteme: "Hle, synové jsou dědictví od Hospodina, mzdou od něho plod lůna." (Ž 127,3). Také v příbězích o bezdětných matkách vidíme jasně, že když se jim později dítě narodilo, dal jim je Bůh, ať už se jedná o Sáru či o Chanu. Více však říkat nelze.
Už to, co jsme řekli, vyvolává některé otázky: Může si tedy křesťan dovolit používat antikoncepci, když dává dítě Bůh? Nezasahuje tak do Božího jednání? Může v případě neplodnosti zasahovat do Božího jednání lidskými pomůckami, např. oplodněním ve zkumavce? Když jsem v cyklu Otazníky mluvil o antikoncepci, řekl jsem, že Bůh nám umožňuje do určité míry rozhodovat o tom, kdy a kolik dětí budeme mít. Proto nám odhalil mechanismus početí a dovoluje do něj zasahovat. Samozřejmě, že to má své hranice.
Něco podobného bychom mohli říci o umělém oplodnění. I zde Bůh člověku leccos dovolil odhalit a do lecčeho zasahovat. Přesto považuji tuto problematiku za závažnější, neboť neplodnost hraje v mnoha biblických příbězích důležitou roli. V již zmíněných případech to byl způsob, kterým Bůh chtěl svým lidem něco říci. Sára dostala dítě ve chvíli, kdy bylo jasné, že se jedná o zázrak, a to proto, aby toto početí bylo bráno jako znamení a jako projev Boží milosti. Stejně Chana dostala dítě ve chvíli, kdy bylo jasné, že se nejedná o normální početí, ale o zázrak. Bůh tak připravil Samuelovy rodiče na to, že dítě bude od mladosti jeho vyvolenou nádobou. Představme si, že by v době Abrahamově či Samuelově znali lékaři metody umělého oplodnění a že by se neplodné ženy místo k Hospodinu obrátily o pomoc k lékařům. Jak by to vše asi probíhalo?
Dovolím si tedy udělat (velmi opatrně a s bázní) jeden dílčí závěr: pokud v manželství nepřichází dítě, nelze to brát tak, že se prostě pouze něco porouchalo a je třeba to nějak spravit. Bezdětnost může být totiž způsob, jakým Bůh se svými dětmi jedná. Chtějme tento Boží hlas vnímat, slyšet a pokusme se mu rozumět. Vždyť se může jednat o něco velmi důležitého, co nutně potřebujeme ve svém životě poznat. Pokud tento Boží hlas přeslechneme, můžeme se dostat i do vážných problémů. Někdy se stane, a znám takové případy, že si bezdětní manželé adoptují dítě a rodina se rozpadne. Ti lidé nebyli pro rodičovství vhodní. Jindy Bůh nedá dítě manželům proto, aby je oddělil pro úkoly v církvi. Proto si myslím, že by křesťan neplodnost neměl nikdy brát jako otázku čistě medicinskou, která se dá nějak obejít.
Je velmi zajímavé zjistit, proč katoličtí církevní představitelé tak jednoznačně umělé oplodnění odmítají. Celkem souhlasím s tím, že oplodnění cizím spermatem či umístění oplodněného vajíčka do dělohy jiné ženy, která je donosí a porodí dítě pro někoho jiného, je nemorální. Jde zde hlavně o dítě, o jeho právo narodit se z otce a matky, které zná a kteří jsou spojeni manželstvím.
Co ale oplodnění buňkami manželského partnera? Jasně nemorální jsou případy, kdy se "ve zkumavce" oplodní více vajíček, implantuje se jen jedno a ty zbylé, přebytečné, se zničí. Zde se zabíjí lidský jedinec. Pochybuji o tom, že by se čeští ateističtí lékaři nechali přemluvit k tomu, aby se pokusili oplodnit vždy pouze jedno vajíčko.
Pojďme ale dále. Nemyslím si, že by byl nějaký problém s tím, že dítě není počato přirozeně, pohlavním stykem. Nesouhlasím ani s argumentem, že zásahem třetí osoby do aktu plození se zavádí vláda techniky nad původem a určením lidské osoby, jak praví katechismus. Co mě ale zaujalo, je argument, který katolický katechismus uvádí v článku 2378: "Dítě není něco, co se rodičům dluží, ale je to dar. Největším darem manželství je lidská osoba. Dítě nemůže být považováno za předmět vlastnictví; za něco, k čemu by vedlo uznání domnělého ,práva na dítě'. V této oblasti má pouze dítě opravdová práva: ,právo být plodem zvláštního úkonu manželské lásky svých rodičů a také právo být respektováno jako osoba od chvíle svého početí.'"
Zdá se mi, že zde katolický Katechismus uhodil hřebíček o hlavičku. Dítě skutečně je dar. Dárcem je Bůh. Jsou určité hranice, které bychom měli respektovat. Kudy ty hranice vedou, by měl pečlivě zkoumat každý sám, ale i ve společenství s ostatními věřícími.
Mám přátele, manžele, kteří jsou neplodní. Muž má poškozená varlata, takže ve spermatu je jen velice málo živých spermií. Když jsem s ním mluvil, řekl mi, že podle lékařů je teoreticky možné, aby právě ta živá spermie doputovala k vajíčku a oplodnila ho. Ovšem to by se prý musel stát zázrak. A za ten se moji přátelé modlí. Pokud Bůh bude chtít, dítě se narodí. Pokud ne, jsou připraveni nést břímě neplodnosti a hledat jeho smysl ve svém manželství. Znám však i jinou křesťanskou rodinu, která měla být podle lékařů bezdětná. Dnes mají pět dětí.
Nicméně bych asi nezatěžoval svědomí těch, kteří by se pro umělé oplodnění rozhodli, nějakými jednoznačnými soudy v tom smyslu, že se jedná o hřích. Doporučil bych jim však celou věc si dobře rozmyslet. A k tomu, aby o otázce umělého oplodnění měl člověk dost informací, slouží i dvě knížky, které byly vydány křesťanskými vydavatelstvími. První se jmenuje Když dítě nepřichází, napsala ji Jana Fenclová a vydalo ji Pastorační středisko při Arcibiskupství pražském, Kolejní 4, Praha 6. Druhá se jmenuje Na hranicích etické únosnosti, s podtitulem Etické úvahy o problematice reprodukční medicíny a genové technologie, jejím autorem je Karl-Heinz Kleber a v roce 1994 ji vydalo vydavatelství SÍŤ, Hládkov 3, Praha 6.
|
Re: Umělé oplodnění. Ano či ne? (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 23. listopad 2006 @ 13:17:23 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Musím uznat, supertěžké téma, které Petr Vaďura zpracoval s odvahou. Taky je dobře, že se křesťané zamýšlejí nad podobnými otázkami.
Karels
|
Re: Umělé oplodnění. Ano či ne? (Skóre: 1) Vložil: Standa v Čtvrtek, 23. listopad 2006 @ 13:59:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Souhlasím. Myslím si, že tento článek napsal Petr Vaďura opravdu velmi dobře. Jeho názory mi jsou blízké. Nenacházím zde žádné rozpory, emotivní a účelové manipulace jako v článcích, které zveřejňuje a propaguje Hnutí pro život ČR .
Články uveřejněné na web. stránkách Hnutí pro život ČR, mi silně připomínají dobu temna a jsou varováním pro všechny slušné a poctivé křesťany. Pravda, mají své zastánce a sympatizanty, ale jen v omezeném množství. A to je chvála Bohu dobře. Standa.
např.:
http://prolife.cz/genetika/?id=1093
http://prolife.cz/genetika/?kn=7&clanek=161&search=UM%CCL%C9%20OPLODN%CCN%CD
http://prolife.cz/genetika/?kn=7&clanek=165&search=UM%CCL%C9%20OPLODN%CCN%CD
http://prolife.cz/genetika/?kn=7&clanek=167&search=UM%CCL%C9%20OPLODN%CCN%CD
|
]
|
|
Psát všechno ... (Skóre: 1) Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Pátek, 24. listopad 2006 @ 12:33:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | V článku mi nějak chybí to co vadí katolickým věřícím asi nejvíce - a to je zabíjení zahnízděných embryí v děloze ženy.
Neví snad autor, že při umělém oplodnění in-vitro se vytvoří několik embryí - z těch se výběrem vezmou ty "lepší" a vloží do dělohy? Pokud se jich uchytí více - tj. více nežli 2 - jsou ostatní ukončeny. To je první zabíjení.
Druhé zabíjení je když už je těhotenství v pokročilejším stádiu a nabízí se selekce i toho druhého plodu - hodně rodičů, se ale naštěstí rozhodne pro obě děti.
Jinak - svědomí lékařů se už zatěžovat nedá, tak se to klade na jednotlivé věřící. Kdyby byla možnost lékaře odmítnout dělat např. potraty nebo zabíjení embryí v děloze, pak bych článek chápal, ale tato svoboda u lékařů není, proto se k většině metod apriory staví církev více či méně negatiivně.
To je můj názor z pročtení článku a odkazů na prolife.cz, jak je uvedl Standa.
jarda
|
Re: Jardovi (Skóre: 1) Vložil: Standa v Pátek, 24. listopad 2006 @ 14:43:51 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tvrzení, že při umělém oplodnění in-vitro se vytvoří několik embryí je založené na dezinformaci a je předkládano jako podmíněný fakt, který má vyvolat odpor a později nenávist k umělému oplodnění. Je pravdou, že někdy dochází v vytvoření několika embryí, ale neplatí to vždy. Je dobré, že máme svobodnou vůli a možnost získat informace nezávisle na církvi. Získáváme tím světlo pro objasnění mnoha bludů a tmářství s tím, že vše máme zkoumat a dobrého se držet. Umělé oplodnění mnoha lidem pomohlo a má své místo v civilizované společnosti. I když tím nevylučuji možnosti zneužití a zhřešení. Je dokázáno, že zakazování a trestání obyčejně nepřináší kýžené ovoce. Tudy cesta nevede. Odpůrci umělého oplodnění by se měli proto zamyslet a své postoje a názory rázně přehodnotit. Je zde cesta osvěty, lásky a pravdy. Cesta jež vede ke Kristu. Máme zde 21. století a je nejvyšší čas. S pozdravem Standa. |
]
Re: Standovi (Skóre: 1) Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 24. listopad 2006 @ 15:34:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Stando,
když si přečteš na http://www.neplodnost.cz/:.....Před odběrem oocytu a jeho smícháním se spermiemi v laboratoři se obvykle opět provádí farmakologická stimulace vaječníků. Tímto způsobem je šance získat větší množství vajíček a tedy i větší množství embryí a zvýšit tak šanci na současné případně budoucí otěhotnění. Následuje již zmíněné oplodnění in vitro (ve zkumavce), kultivace embryí a jejich následný přenos do dělohy. Doporučeno je přenášet současně maximálně 3 embrya a zbytek zamrazit (kryokonzervovat) pro případné použití v budoucnosti či za účelem dárcovství....Je jasné, že po umělém oplodnění zůstanou zmražené emrya lidských bytostí.Pokud vím, tato embrya se někdy darují, někdy použijí k výzkumu a někdy ničí. Má na to člověk právo? |
]
Re: Standovi (Skóre: 1) Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 24. listopad 2006 @ 16:35:24 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Já bych to viděl na striktně křesťanské hledisko - člověk na to nemá právo. Druhé hledisko je hlediskem světským - převážně atheističtí vědci a lékaři nebudou brát nějaké ohledy z perspektivy Bible.
Karels
|
]
Re: Karlovi (Skóre: 1) Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 24. listopad 2006 @ 16:50:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Plně s Tebou souhlasím. A to při vší úctě k párům, u kterých Bůh dopustil bezdětnost.
Ucednik Petr
|
]
Re: Standovi (Skóre: 1) Vložil: Standa v Pátek, 24. listopad 2006 @ 16:51:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A položil sis otázku, jak se to co se zmrazuje vypadá? Zkus si to někde najít. Nebo se někoho zeptej. Budeš překvapený. Většina lidí si přestavuje embryo již plně vyvinuté. A na tom odpůrci umělého oplodnění staví. Velkým odpůrcem je právě římskokatolická církev. Ta mistrně využívá svého vlivu a učení na své i ostatní věřící. Ptáš se mě jestli má člověk právo darovat tato embrya, někdy použit k výzkumu a někdy ničit. Má na to člověk právo?
Na to Ti teď nemohu odpovědět, protože bych musel znát názory odborníků, znát zkušenosti a názory druhých. Po té bych musel tuto záležitost řešit na a po modlidbách. Až potom bych Ti řekl definitivně svůj názor. Jedno však vím jistě. Darovat embryo, placentu, orgány, krev atp. lze. Pouze pro dobrou a správnou věc. Je komické, když ještě dnes se někteří lidé řídí radami o zákazu používání kondomů a provozování pohlavního styku jen za účelem plození dětí. Když jsem to slyšel, nechtěl jsem tomu věřit. Ověřil jsem si to a zjistil jsem, že to je pravda. A právě takové lidi lze najít v Hnutí pro život ČR. Srdečně zdraví a hodně Božího požehnání Ti přeje Standa.
|
]
Re: Standovi (Skóre: 1) Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Pátek, 24. listopad 2006 @ 17:05:38 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milý Stando,
já nejsem proti darování orgánů i embrya, ale výzkum na lidském embryu nebo jeho likvidace mi nepřipadají z Křesťanského pohledu správné.Já vím, že po vizuální stránce je to jen shluk buněk, ale obsahuje stavební plán kompletního jedince.Podle mne už to je celý člověk a snaha o deklaraci do kterého okamžiku embryo není od kterého je člověk mi přijde zcestná.
Také Tobě hodně Božího požehnání Petr
|
]
Re: Učedníkovi a Karlovi (Skóre: 1) Vložil: Standa v Pátek, 24. listopad 2006 @ 17:16:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | zdroj:
http://www.img.cas.cz/media/Fulltexty/HorejsiLidoveNoviny.pdf
Lidové noviny 27.7.2006
Autor: Václav Horejší Strana: 09 Rubrika:
Názory
„Shluk bunek“ není clovekem
POLEMIKA
Marek Vácha, vysokoškolský ucitel etiky, chválí prezidenta Bushe za to, že vetoval
zákon, který by i v USA umožnil výzkum lidských embryonálních kmenových bunek
(Sympatické veto George Bushe, LN 25. 7.). Marek Vácha je také katolický duchovní,
jehož jiné texty o vztahu moderní biologie a náboženství je opravdu radost císt. V
tomto prípade však jen neverícne kroutím hlavou.
Samozrejme se všichni shodneme na tom, že lidský život zasluhuje náležitou právní
ochranu. Je však projevem jakéhosi fundamentalismu, když nekdo tvrdí, že lidské
embryo je clovekem se vším všudy už od samého pocátku. Vetšina rozumných lidí se
kloní naopak k názoru, že „lidství“ zárodku se objevuje a prohlubuje behem jeho
vývoje a že je spíše vecí všeobecné dohody, odkdy je jeho úmyslné usmrcení morálne a
právne neprípustné. Osobne se domnívám (a myslím, že je to vetšinový rozumný,
strízlivý názor), že v nejcasnejších stadiích vývoje (nekolika prvních dnech až týdnech)
není zárodek ekvivalentem malého dítete, ale jen jakýmsi jeho „príslibem“. Je myslím
obzvlášte zcela proti „zdravému rozumu“ tvrdit, že lidskou bytostí je embryo v tzv.
preimplantacním stadiu, tedy predtím, než se pevne usadí v deloze. V tomto období
skutecne ani v nejmenším nepripomíná ani vzdálene nejakou bytost a je opravdu jen
„shlukem bunek“. Embrya, která vznikají na klinikách asistované reprodukce s cílem
pomoci neplodným párum k potomkum, jsou práve taková. Pripravuje se jich pritom
„pro jistotu“ obvykle více, než je možno skutecne využít. Nechápu, jak muže nekdo s
elementárním etickým cítením ríkat, že je mravnejší tato „nadbytecná“ a samostatne
samozrejme života neschopná embrya zlikvidovat (nebo alibisticky dlouhodobe
udržovat zmrazená), než je využít pro výzkum, který muže odstranit utrpení
obrovského množství težce nemocných, o jejichž „plném lidství“ nemuže být žádných
pochyb.
Z genetického hlediska jsou v zásade ekvivalentní témer všechny bunky našeho tela,
vcetne oplodneného vajícka. Umelými manipulacemi je dokonce možno prinutit
nekteré telní bunky, aby se zacaly vyvíjet stejne jako oplodnené vajícko. Jiste z toho
nemužeme vyvozovat, že každá bunka našeho organismu si zaslouží stejné ochrany
jako „celý clovek“. To, že se na casné zárodky vždy pohlíželo jinak než napríklad na
novorozence, je zrejmé i z toho, že spontánní potrat není považován za totéž co úmrtí
dítete (nekoná se pohreb). A to se vetšinou jedná již o zárodky, které skutecne již více
ci méne vypadají jako malý clovícek... Tvrzení, že „znicit“, resp. „rozebrat“ (jak ríká
Marek Vácha) nekolikabunecné embryo, je prakticky totéž jako zabít cloveka, je stejne
absurdní jako ríkat, že sníst jádro z jablka je totéž jako zlikvidovat krásný vzrostlý
strom.
Fundamentalistickými zastánci teze, že oplodnené vajícko je totéž co dospelý
clovek, jsou predevším nekterí verící a predstavitelé nekterých církví. Chtel bych proto
pripomenout, že ani v Písmu nenajdeme nikde názor, že vyvíjející se zárodek je od
samého pocátku totéž co lidská bytost. Naopak - nekterí církevní Otcové (Augustin,
Tomáš Akvinský) ríkají, že clovekem se zárodek stává nekdy mezi tretím a šestým
mesícem tehotenství. Podobného názoru, shodného ostatne s obecným mínením laiku,
jsou i nekrestanská náboženství.
Za obzvlášt nemístné považuji pasáže Váchova clánku, ve kterých srovnává využití
nadbytecných casných embryí (urcených tak jako tak k likvidaci) s bestiálními pokusy
na vezních koncentracních táboru. To je myslím již urážkou nejen dnešních badatelu,
ale hlavne obetí tech zvrácených nacistických pokusu.
Pokud bych tedy já mel vyslovit svuj názor na veto prezidenta Bushe, rekl bych, že
je to proste jeden z mnoha špatných a zhoubných kroku tohoto špatného prezidenta.
***
Chtel bych pripomenout, že ani v Písmu nenajdeme nikde názor, že vyvíjející se
zárodek je od samého pocátku totéž co lidská bytost „
|
]
Re: Standovi (Skóre: 1) Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Sobota, 25. listopad 2006 @ 12:35:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Stando,
musím přiznat, že se kloním na stranu pana Marka Váchy.To, že je katolický duchovní je pro mě irelevatní. Pan profesor Hořejší je jistě skvělý odborník, ale jeho etika je etika ze světa a ne od Boha.
s úctou Ucednik Petr |
]
Re: Učedníkovi a Karlovi (Skóre: 1) Vložil: Standa v Pátek, 24. listopad 2006 @ 17:32:16 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pro doplnění a upřesnění Vašich případných dotazů k důvěryhodnosti a odbornosti osoby Václava Hořejšího:
Prof. RNDr. Václav Hořejší, CSc. (Ústav molekulární genetiky AV ČR)
|
]
Re: Standovi (Skóre: 1) Vložil: Ucednik (ucednik@seznam.cz) v Sobota, 25. listopad 2006 @ 11:22:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Stando,
myslím, v Bibli je přece několik veršů (viz níže), které podle mne světčí o tom, že sexualitu nemáme jen za účelem plození dětí, v tom se s Tebou shodnu. Co se týká kondomů, to je otázka.Nelíbí se mi ale kampaň ve stylu buďte klidně promiskuitní, jen dodržujte zásadu bezpečného sexu a používejte kondom.
Proto opustí muž svého otce i matku a přilne ke své ženě a stanou se jedním tělem. (Genesis 2:24)
A řekl: `Proto opustí muž otce i matku a připojí se ke své manželce, a budou ti dva jedno tělo´;(Matouš 19:5)
Proto opustí muž svého otce i matku a připojí se ke své manželce, (Marek 10:7)
`Proto opustí muž otce i matku a připojí se k své manželce, a budou ti dva jedno tělo´.( Efezským 5:31)
Muž ať prokazuje ženě, čím je jí povinen, a podobně i žena muži.
Žena nemá své tělo pro sebe, ale pro svého muže. Podobně však ani muž nemá své tělo pro sebe, ale pro svou ženu. (1 Korintským 7:3-4)
s přáním Božího požehnání Ucednik Petr |
]
|
|
Re: Umělé oplodnění. Ano či ne? (Skóre: 1) Vložil: Seraphim v Neděle, 26. listopad 2006 @ 20:11:26 CET (O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.gloria.tv/?user=416 | V Standou vloženém komentáři byla věta:
"Chtel bych proto pripomenout, že ani v Písmu nenajdeme nikde názor, že vyvíjející se zárodek je od samého pocátku totéž co lidská bytost."
Odpovídám:
Zkopírovaný autor Václav Hořejší a jak je zde vidět ani Standa nezná základy křesťanské víry, vyplývající z textu jak Starého zákona: "Hle panna počne a porodí Syna....", tak z textů Nového zákona o početí Syna Božího, našeho Spasitele.
U Standy, který nepokládá registrované partnerství homosexuálů za sodomský hřích, mě už nic nepřekvapuje.
Kdy se stal Syn Boží zároveň i synem člověka, čili člověkem, co myslíš, Stando?
Přece při početí. ČTI:
Evangelium sv. Lukáše, kapitola 1., následující verše:
26 Když byla Alžběta v šestém měsíci, byl anděl Gabriel poslán od Boha do Galilejského města, které se jmenuje Nazaret,
27 k panně zasnoubené muži jménem Josef, z rodu Davidova; jméno té panny bylo Maria.
28 Přistoupil k ní a řekl: "Buď zdráva, milostí zahrnutá, Pán s tebou."
29 Ona se nad těmi slovy velmi zarazila a uvažovala, co ten pozdrav znamená.
30 Anděl jí řekl: "Neboj se, Maria, vždyť jsi nalezla milost u Boha.
31 Hle, POČNEŠ A PORODÍŠ SYNA A DÁŠ MU JMÉNO JEŽÍŠ.
32 Ten bude veliký a bude nazván synem Nejvyššího a Pán Bůh mu dá trůn jeho otce Davida.
33 Na věky bude kralovat na rodem Jákobovým a jeho království nebude konce."
34 Maria řekla andělovi: "Jak se to může stát, vždyť nežiji s mužem?"
35 Anděl jí odpověděl: "Sestoupí na tebe Duch svatý a moc Nejvyššího tě zastíní; proto i tvé dítě bude svaté a bude nazváno Syn Boží.
36 Hle, i tvá příbuzná Alžběta počala ve svém stáří syna a již je v šestém měsíci, ač se o ní říkalo, že je neplodná.
37 Neboť `u Boha není nic nemožného´."
38 Maria řekla: "Hle, jsem služebnice Páně; staň se mi podle tvého slova." Anděl pak od ní odešel.
39 V TĚCH DNECH SE MARIA vydala na cestu a spěchala do hor do města Judova.
40 Vešla do domu Zachariášova a pozdravila Alžbětu.
41 Když ALŽBĚTA uslyšela Mariin pozdrav, pohnulo se dítě v jejím těle; BYLA NAPLNĚNA DUCHEM SVATÝM
42 A ZVOLALA VELIKÝM HLASEM: "POŽEHNANÁ JSI NADE VŠECHNY ŽENY A POŽEHNANÝ PLOD tvého těla.
43 Jak to, že ke mně přichází matka mého Pána?
44 Hle, jakmile se zvuk tvého hlasu dotkl mých uší, pohnulo se radostí dítě v mém těle.
45 A blahoslavená, která uvěřila, že se splní to, co jí bylo řečeno od Pána."
46 Maria řekla: "Duše má velebí Pána
47 a můj duch jásá v Bohu, mém spasiteli,
48 že se sklonil ke své služebnici v jejím ponížení. Hle, od této chvíle budou mne blahoslavit všechna pokolení,
49 že se mnou učinil veliké věci ten, který je mocný. Svaté jest jeho jméno
50 a milosrdenství jeho od pokolení do pokolení k těm, kdo se ho bojí.
51 Prokázal sílu svým ramenem, rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně;
52 vladaře svrhl s trůnu a ponížené povýšil,
53 hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté poslal pryč s prázdnou.
54 Ujal se svého služebníka Izraele, pamětliv svého milosrdenství,
55 jež slíbil našim otcům, Abrahamovi a jeho potomkům na věky."
56 Maria zůstala s Alžbětou asi tři měsíce a pak se vrátila domů.
57 Alžbětě se naplnil čas a přišla její hodina: narodil se jí syn.
Takže z Bible vyplývá, že Ježíš byl teprve plodem, embryem, shlukem buněk - a přesto už byl člověkem. Sláva Bohu za Jeho ohromný dar, že Jeho Syn se tak ponížil, že riskoval to, že se stane na čas pouhým embryem, u kterého existuje riziko spontánního nebo umělého potratu. K potratu, Bohu díky, nedošlo.
Bůh je velmi dobrý, ale Ty jsi Stando, Bohu žel, hlupák.
Konstatuje:
Mgr. Libor Halík PhD., duchovní Pravoslavné církve
|
]
Re: Seraphimovi (alias Serafimovi) a Miloslavovi (Skóre: 1) Vložil: Standa v Pondělí, 27. listopad 2006 @ 06:47:57 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | K velkému nestěští v životě lidském je srážka s blbcem. Tragédií ovšem také je, když je tento kolosální blb ještě placen z našich daní. |
]
|
|
Kniha o Petru Vaďurovi (Skóre: 1) Vložil: houslicky1 (houslicky1@seznam.cz) v Úterý, 05. květen 2009 @ 18:00:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Petr Vaďura je člověk, jehož dílo před určitými roky sebou přineslo žalostné rozštěpení původního křesťanského sboru v Praze. Od té doby až dodnes na tomto poli vzniklo mnoho ještě smutnějších osobních tragédií těch jednotlivců, kteří Petra Vaďuru následovali. Odštěpenci skončili jeden po druhém postupně ve světě a ti dva z původního sboru, co vytrvali s Petrem Vaďurou dodnes, vedou nově získané ovečky v duchu duchovního liberalismu.
Bratr Luboš Pavel Křesina, bývalý Vaďurův spolupracovník, napsal knihu "K obraně evangelia", ve které shromažďuje Vaďurovy spisy a výroky, podrobuje je fundované kritice a činí z toho závěry.
Knihu v pevné vazbě si můžete objednat na adrese http://www.kresina.org |
|
|
|
|