Život víry: ...nezabiješ?...
Vloženo Středa, 06. únor 2002 @ 12:51:59 CET Vložil: Stepan |
Pavel napsal:
Člověk
člověku,
lidé lidem
9.
Časopis
Hnutí za spravedlivou společnost a lásku k bližním
Milí přátelé,
berete do rukou 9. číslo časopisu Člověk člověku, lidé lidem.
Obsah tohoto čísla je poznamenán tím, co se událo 11. září 2001-
teroristickým útokem na 3 budovy v USA, a událostmi následujícími- zejména
útokem USA na Afganistan- válkou, která dosud trvá. Nepřeji Vám dnes tedy
příjemné počtení, ale moudrost k orientaci v této těžké době.
Útok
USA na Afganistan byl započat v neděli 7. 10. 2001 kolem poledne amerického
času. President Bush je považován (alespoň evangelikálními kruhy) za
"znovuzrozeného křesťana". Často opakuje: "Bůh žehnej
Americe!" Ve svém projevu v Kongresu dne 20.9. 2001 jmenoval několik
skupin lidí, za něž je třeba se v dané situaci modlit (jen na teroristy
"poněkud" pozapomněl)… A pro mne je děsivá představa, že šel
v neděli 7. října 2001 dopoledne do kostela, tam se modlil, snad i přijímal
Tělo a Krev Kristovu, a pak vydal příkaz k bombardování Afganistanu...
Pavel
:
... je to možná děsivá
představa, ale takový je už svět, ve kterém žijeme. Je-li někdo už
presidentem, tak musí počítat s tím, že dopoledne bude na bohoslužbě a
odpoledne bude velet armádě .
Je
to děsivá představa, ale je to i realita našeho světa. Nelíbí se nám to,
ale bylo snad někdy líp, před 100 nebo 1000 lety ? I tam bylo mnoho děsivých
představ. Musíme si zvyknout na smutnou pravdu - tento náš svět není jen
světem růžových snů, ale stejně tak je i světem děsivých představ. Má
náš svět nějakou lepší šanci ? Věřím, že má, a to nejen šanci z příchodu
Mesiáše - Boha .
Ráda bych zde připomněla k zamyšlení několik biblických veršů,
na něž asi president Bush a mnozí další křesťané v dnešní situaci poněkud
pozapomínají:
*
Nezabiješ. (Ex 20,13)
*
Slyšeli jste, že bylo řečeno otcům: Nezabiješ! Kdo by zabil, bude
vydán soudu. Já však pravím, že již ten, kdo se hněvá na svého bratra,
bude vydán soudu; kdo snižuje svého bratra, bude vydán radě; kdo svého
bratra zatracuje, propadne ohnivému peklu. Přinášíš-li tedy svůj dar na
oltář a tam se rozpomeneš, že tvůj bratr má něco proti tobě, nech svůj
dar před oltářem a jdi se nejprve smířit se svým bratrem; potom teprve přijď
a přines svůj dar. Dohodni se svým protivníkem včas, dokud jsi na cestě k
soudu, aby tě neodevzdal soudci a soudce žalářníkovi a byl bys uvržen do vězení.
Amen, pravím ti, že odtud nevyjdeš, dokud nezaplatíš do posledního haléře.
(Mt 5, 21-26)
... to
je krásný starověký zákoník. Je ale pro dobu míru, ne pro dobu války.
Války mají jiné zákony a ten první zní : zneškodni, nebo budeš zneškodněn
( a spíše zabij, nebo budeš zabit ) . Začne-li válka, je už pozdě na
moralizování. Největším uměním je válkám předcházet, to se nepovedlo
a tady je jistě i velký dluh nás všech .
*
Nikomu neodplácejte zlým za zlé. Vůči všem mějte na mysli jen dobré.
Je-li možno, pokud to záleží na vás, žijte se všemi v pokoji. Nechtějte
sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud, neboť je psáno:
`Mně patří pomsta, já odplatím, praví Pán.´
... je-li možno, pokud to záleží na vás, žijte
se všemi v pokoji . Je - li možno, tedy někdy to také zřejmě
možno není ....
Ale
také: `Jestliže má tvůj nepřítel hlad, nasyť ho, a má-li žízeň, dej
mu pít; tím ho zahanbíš a přivedeš k lítosti.´
- to je krásně řečeno, ale historie nás učí o opaku . Nasycený,
ale zahanbený nepřítel se většinou vrátí a poučen, snadno zvítězí .
Našlo by se mnoho příkladů ....
Nedej
se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem. (Ř 12, 17-21)
přemáhej zlo dobrem, jaký krásný morální
imperativ , ale jak málo bývá účinný, lepší cesty však jistě není .
*
Ale vám, kteří mě slyšíte, pravím: Milujte své nepřátele. Dobře
čiňte těm, kteří vás nenávidí. Žehnejte těm, kteří vás proklínají,
modlete se za ty, kteří vám ubližují. Tomu, kdo tě udeří do tváře,
nastav i druhou, a bude-li ti brát plášť, nech mu i košili!
tak je
psáno, tak by mělo být i činěno, ale výsledky nejsou. Když tě někdo
udeří do tváře, ty mu nastavíš druhou, on tě klidně udeří s větší
silou i do druhé a sebere ti bez výčitek kabát i s košilí a ještě se ti
vysměje ... tedy veškeré výchovné působení žádné .
Každému,
kdo tě prosí, dávej, a co ti někdo vezme, nepožaduj zpět. Jak chcete, aby
lidé jednali s vámi, jednejte i vy
s nimi.
-
tady to až vypadá, že bych si měl brát, co mne kde napadne . ale ruku na
srdce - je taková anarchie možná ?
Jestliže
milujete jen ty, kdo vás milují, můžete za to očekávat Boží uznání? Vždyť
i hříšníci milují ty, kdo je milují. Činíte-li dobře těm, kdo vám dobře
činí, můžete za to očekávat Boží uznání? Vždyť totéž činí i hříšníci.
Půjčujete-li těm, u nichž je naděje, že vám to vrátí, můžete za to očekávat
Boží uznání? Vždyť i hříšníci půjčují hříšníkům, aby to zase
dostali nazpátek. Ale milujte své nepřátele; čiňte dobře, půjčujte a
nic nečekejte zpět.
- když to čtu, tak přemýšlím, zda vůbec mám dál zůstávat křesťanem,
či zda si mám přestat nalhávat, že jím jsem . Nikdo ať se pak nediví, že
křesťanů je málo a čím dál tím méně. Požadavky na ně jsou až
neskutečně tvrdé. Zločinci si mohou dovolit všechno a křesťan se od nich
má nechat ještě pohlavkovat či dokonce zabít.
A
kdo z nás si může dovolit půjčovat a nic nečekat zpátky. Jistě, občas
se někdo takový najde a občas někdo něco vrátí.
Mám-li se dál pokládat za křesťana, pak musím toto vše spíše brát
jen za doporučené postupy, které je možno někdy vyzkoušet ještě předtím,
než bude nutné použít proti agresorovi represi .
A
vaše odměna bude hojná: budete syny Nejvyššího, neboť on je dobrý k nevděčným
i zlým. Buďte milosrdní, jako je milosrdný váš Otec. (L 6, 27-36)
A
mnoho dalších veršů…
- ale on na jiném místě dobrý k nevděčným a zlým zase není . Z
toho plyne, že je potřeba si vždy vybrat to, co je nejvíce únosné, je-li
to, jak bylo výše správně řečeno, možné
... .
Dále bych zde ráda uvedla zajímavou statistiku- náboženské složení
současného Kongresu (přejato z časopisu BJB Rozsévač č. 4/01). Z 535 členů
Kongresu jsou:
římští
katolíci
150
baptisti
72
metodisti
65
ref.
Presbyteriáni
49
anglikáni
41
židé
37
nezávislí
protestanti 29
luteráni
20
mormoni
15
spojená
církev Kristova 8
bez
vyznání
7
bez
udání příslušnosti 42
Tento
Kongres 15. září 2001 jednomyslně odhlasoval 40 miliard dolarů na financování
vojenské intervence. Zároveň odhlasoval i to, že tato částka má být
financována převážně
z rezerv fondu sociálního pojištění… Známe-li tedy náboženské
složení Kongresu, jistě budeme se zájmem pod tímto úhlem sledovat jeho další
rozhodování…
...
musíme se smířit s tím, že nejsme absolutně dokonalí křesťané, jsme
takoví skorokřesťané. Absolutně dokonalých křesťanů je prostě málo. A
možná jen několik z nich má pocit své momentální absolutní dokonalosti.
Závěrem: Co můžeme v dané situaci dělat, toužíce po míru?
Sledovat situaci, mluvit o ní (spolu navzájem i s druhými), reagovat,
protestovat, zvěstovat Boží slovo do této situace, modlit se, postit se (Ef
6,12 ; Mk 9,29)… Každý, co cítí jako svoji cestu…
Eduarda Heczková,
šéfredaktorka
... ano, a při tom se již absolutní dokonalost tak nevyžaduje.
Možná to modře vyznívá až trochu ironicky, a přiznávám, že i já
takový pocit mám. Je to v podstatě takový ironický pocit bezmoci, který
pramení z požadavku absolutní dokonalosti u naprosto nedokonalého tvora.
Omlouvám se, pokud jsem zůstal nepochopen, či pokud jsem i sám sobě občas
nepochopitelný. Já se ve své nedokonalosti mohu i snažit občas udělat něco
téměř dokonalého, je ovšem smutné, že většinou je to spíše jenom směšné.
Asi
to už vypadá jako úplné odpadnutí od tématu. Pociťuji vlastně něco jako
trauma, že proti těm všem děsivým představám jsem téměř bezmocný a až
z toho nemocný. Poprosím tedy závěrem o shovívavost archandělovu. Jsem
samozřejmě taky proti všem válkám, ale proti
agresorovi bych se asi bránil.
Muslimové
to věru mají mnohem jednodušší. Obranná válka je u nich stejně svatá
jako u nás naprostá zbabělost. Ale vím, že tak jednoduché to není. Nechat
se jen tak zabít od nepřítele, k tomu je také třeba být statečným. Zůstane
ovšem otázka, jaký to mělo smysl.
Modře psané texty doplnil Pavel .
Jiná
velká tragedie z 11. září 2001
Dne
11. září 2001 také kromě obětí jistého teroristického útoku zemřelo
35 615 dětí hlady. Zde je statistika:
Oběti:
35 615 (podle FAO)
Místo:
NEJCHUDŠÍ ZEMĚ
SVĚTA
Speciální
televizní reportáže o tragédii: ŽÁDNÉ
Novinové
články: ŽÁDNÉ
Vzkazy
od hlav států: ŽÁDNÉ
Výzvy
organizací proti krizi: ŽÁDNÉ
Vyjádření
solidarity: ŽÁDNÉ
Minuty
ticha: ŽÁDNÉ
Vzdání
pocty obětem: ŽÁDNÉ
Zorganizovaná
speciální fóra: ŽÁDNÁ
Papežovy
výzvy: ŽÁDNÉ
Burzy:
SITUACE NORMÁLNÍ
Úroveň
znepokojení: NULOVÁ
Mobilizace
ozbrojených složek: ŽÁDNÁ
Spekulace
médií o identitě pachatelů tohoto zločinu:
ŽÁDNÉ
Pravděpodobní
pachatelé zločinu: GLOBÁLNÍ KAPITALISTICKÁ
TŘÍDA
to je moc dobře napsáno , jenom není úplně pravda, že by se o tom
alespoň nemluvilo, že to snad je všem jedno a že by nikdo nepomáhal. Vím,
že je to jen obraz.
- slovo globální a globalizace nemám moc rád, je to takové moderní
zaklínadlo na veškeré problémy naší civilizace.
Vydavatel:
HSSLB
Jméno
šéfredaktora: Eduarda Heczková
Adresa
redakce: Poste restante, Jindřišská 14, 110 00
Praha 1
Tel:
0603 72 43 67
E-mail:
eduarda@seznam.cz
Vychází:
dle možností
Číslo
povolení: MK ČR 6858
|