Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 177, komentářů celkem: 429718, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 582 návštěvník(ů)
a 6 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Mikim
cernof
oko
Syntezator

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116614654
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible?
Vloženo Středa, 23. říjen 2019 @ 11:47:52 CEST Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Ezdráš byl židovský kněz a písař, vysoký úředník na perském dvoře, pověřený organizovat návrat Židů do Jeruzaléma kolem roku 458 př. Kr. S jeho jménem je spojena biblická Kniha Ezdráš.

V době patristiky bylo Mojžíšovo autorství všech prvních pěti knih Bible Starého zákona, tj. Pentateuchu, přijímáno. Důraz se však kladl daleko více na teologický a apologetický charakter spisu, nikoli na jeho historickou hodnotu. Kromě toho k připsání autorství Mojžíšovi přispělo patrně i helénské myšlení, které každé velké literární dílo připisovalo nějaké velké postavě z dějin.

Podobně ve středověku byl kladen důraz na alegorický a duchovní význam textu Pentateuchu, byly v něm hledány předobrazy Krista a novozákonní ekonomie, historický aspekt zůstával obvykle stranou. Proto nebyly s historičností a autorstvím Pentateuchu žádné vážné problémy.

Prvním mužem, který racionálně zpochybnil Mojžíšovo autorství Pentateuchu, byl židovský učenec Abrahám Ibn Ezra (1092-1167), dalšími byli až v době humanismu na přelomu 17. a 18. století Baruch Spinoza či Thomas Hobbes. Richard Simon připouštěl ještě Mojžíšovo autorství, ale dodával, že text prošel několika změnami, z nichž poslední nastala za doby Ezdrášovy.

V Bibli je jeden text, který by se snad dal chápat jako důkaz redakce, redakčního úsilí Ezdráše, viz:

Ezdráš bádal s upřímným srdcem v Hospodinově zákoně, jednal podle něho a vyučoval v Izraeli nařízením a právům. (Ezd 7,10)

כִּי עֶזְרָא הֵכִין לְבָבוֹ לִדְרוֹשׁ אֶת־תּוֹרַת יְהוָה וְלַעֲשֹׂת וּלְלַמֵּד בְּיִשְׂרָאֵל חֹק  וּמִשְׁפָּט׃

Hebrejské sloveso וְלַעֲשֹׂת v tradičním překladu znamená „jednal podle něho“ (ĆEP), „plnil jej“ (BK) tj. Hospodinův zákon. Jenomže hebrejské sloveso וְלַעֲשֹׂת je ve tvaru infinitivu, a tak dost dobře nevíme čeho se konání přesně týká. Výše zmíněné překlady už jsou spíše výklady. Nadto hebrejský slovní kořen עשׂה, z kterého je toto sloveso odvozené, má celou řadu následujících konotací: „dělat, udělat, dodělat, konat, vykonat, vykonávat, připravit, přichystat, pracovat, aj.“

K čemu směřuje má argumentace? Je docela možné pochopit hebrejský text ולעשת nikoliv jako máme v našich Biblích přeloženo plnil Zákon Hospodinův, ale vytvořil (připravil, přichystal) Zákon Hospodinův – tj. ve smyslu  Ezdrášovy redakční práce na Pentateuchu. 



Zdroje: 

1. Myšlenku, s kterou se sdílím v článku, jsem zaslechl na pobytu adventistů.
2. Čerpám také z Úvodu do studia Pentateuchu od Adama Mackerleho.

"Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 47 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible? (Skóre: 1)
Vložil: Vota v Středa, 23. říjen 2019 @ 20:09:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šalom Karels.

Nezlob se, ale budu velmi velmi kritický.
Jednak nevím, proč zrovna zde na GS, kde si vlastně nikdo z křesťanů není schopen ověřit to, co píšeš a dostatečně to posoudit, jestli je pravdou, co píšeš.
A za druhé, nejedná se o Tvou argumentaci, ale spíše domněnku, a to založenou na omylu, to buď nebo na překroucení toho, co je skutečností.
Beru, že čerpáš, asi zaujat výkladem, od adventistů z cizího zdroje, ale můžeš prokázat, že Abraham ibn Ezra, psal, co tvrdíš Ty (nebo Tvůj Tebou převzatý zdroj)?
Už jsem zde nedávno poukázal na lživé pomluvy Jana21 a předtím BA, a oba nejenže neuvedli opisem to, co tvrdili, ale ještě k tomu v té výhybce mi odpovědět, na mne útočili a potažmo na Židy. Co k tomu dodal zdejší pletichář dodávat nebudu. Píšu tu předchozí větu proto, že u Tebe očekávám jiný přístup.
Takže, Abraham ibn Ezra ve svém výkladu Tóry potvrdil Mošeho autorství celé Tóry, krom tedy toho, že napsal, že věří, že posledních dvanáct veršů napsal Jehošua - u výkladu verše Devarim 34:1, ovšem ve výkladu verše Devarim 34:5 se už odkazuje na Talmud, Bava batra 15a, kde je uvedeno, že Jehošua napsal pravděpodobně posledních osum veršů Tory, ale jinak celou Toru Moše. A k tomu přidávám, že tento spor také uzavírá tvrzení s vysvětlením, že Moše napsal celou Toru, tedy i posledních osum, respektive dvanáct veršů Tóry a to s odkazem na to, jak B-h dával zapsat svá slova všem prorokům - viz. Jirmejahu 36:18.
A nakonec k tomu, že slovo "velaasot" je v infinitivu. Tak stejně i "ulelamed" je v infinitivu a chyba překladatelů je v tom, že překládají větu v minulém čase. Tohle jsi měl nejprve posoudit a nepsat domněnky o tom, že Ezdra mohl kodifikovat Toru, což samozřejmě není a nemůže být pravda, protože by takto Tora pozbyla platnost Mošeho božské inspirace. A jen s Mošem mluvil H-spodin tváří v tvář a v Izraeli už nepovstal prorok jako byl Moše. Takže nějaké úpravy, dokončení Tory Ezdrou nepřipadají v úvahu. A navíc je z kontextu verše Ezd 7:10 naprosto zřejmé, že záměrem srdce Ezdry bylo zkoumat a konat H-spodinovu Toru a učit Jisrael jejím ustanovením a nařízením. 

Mé poznámky ber, prosím, jako příspěvek k tomu, aby se naprosto mylným výkladem zde nerozšiřovalo zpochybnění autorství inspirace Mošeho a také nedocházelo k naprostému zpřevrácení výkladu Abrahama ibn Ezry.

A jen ještě dodám, že v takovém prostředí, jako je zde GS, nemíním o tom diskutovat. Ověř si zdroje, prosím a nebuď jako jiní zde, aby ses nestal šiřitelem mylných a lživých a nepodloženě spekulativních výkladů.

Díky předem.



Re: Byl Ezdráš jedním z redaktorů při utváření Bible? (Skóre: 1)
Vložil: Melissokomos (Melissokomos@volny.cz) v Čtvrtek, 24. říjen 2019 @ 05:57:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
https://books.google.cz/books?id=w4NIsg8KtM0C&pg=PA66&dq=The+there&redir_esc=y&hl=en#v=onepage&q=The%20there&f=false





Stránka vygenerována za: 1.25 sekundy