 |
Právě je 260 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 112096261 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Teologie: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského
Vloženo Středa, 29. květen 2019 @ 19:19:04 CEST Vložil: Tomas |
poslal Nepřihlášený Poslední
příspěvek uživatele Leonet mi připomněl učení Izáka Syrského, jednoho z největších
světců raně křesťanského Blízkého východu. Žil v 7. století, narodil se v Kataru,
ale většinu života prožil v Iráku, kde byl krátce biskupem v Ninive, a
pak v západním Íránu (podle jiného pramene v Egyptě). Náležel k Církvi
Východu, která vyznává diofyzitismus (nestorianismus), ovšem Izák tuto nauku
vyznával v její umírněné podobě, takže byl přijatelný i pro ortodoxii a je
uctíván a respektován i v pravoslaví.
Posílám sem
část svých výpisků o Izákově teologii, jejich zdrojem je Ilarion Alfejev: IZÁK
SYRSKÝ A JEHO DUCHOVNÍ ODKAZ. Духовный
мир преподобного Исаака Сирина, The
Spiritual World of Isaac the Syrian, (1. vyd. 2000, český překlad podle 2.
vyd. Sankt-Peterburg 2002), Červený Kostelec 2010.
BŮH JE LÁSKA
„Myšlenka o
Bohu-Lásce dominuje Izákovu myšlení, je základním pramenem všech jeho
teologických názorů, asketických rad a mystických vidění.“ Bez ní nelze Izákovu
teologii pochopit. Téma Boží lásky se pro syrskou teologii stalo ústředním od
sv. Efréma Syrského.
Boží láska je
hlavní příčinou existence světa. „Světy, stvořená jsoucna a přirozenosti
z něho plynou jakoby z pramene, bez počtu nebo mezí.“ Z lásky Bůh
svět stvořil, s láskou ho řídí a „nese, laskavě snáší jeho tvrdošíjnost,
rozličné hříchy a zlovolnosti a hrozná rouhání démonů a zlých lidí“, a na konci
svět pohltí.
Jen ze své
lásky nám Bůh umožňuje, abychom ho poznali prostřednictvím jeho jmen. Některá
jména jako Bůh Všemohoucí (’él šaddaj
’aláhá) poukazují na jeho působení ve vztahu ke stvoření, jiná jako Jsoucí
(’ehjeh ’ašer ’ehjeh) mluví o Bohu o
sobě. Oba druhy jmen jsou jen jakýmisi náznaky skutečnosti, která přesahuje
lidské chápání a slova. Všechna jména si Bůh přivlastnil pouze z lásky
k nám, abychom jej skrze ně mohli poznávat a přibližovat se mu. Žádné
z nich není jeho jméno osobní, podstatné, a byla a znovu bude doba, kdy
Bůh nebude mít žádné jméno, protože o sám o sobě je „nad všechna jména, která
jsou vzývána, jak v tomto věku, tak i v budoucím.“ (Ef 1,21)
Bůh není pouze
Stvořitelem a prvním Hybatelem světa, ale protože své stvoření miluje, je jeho
Otcem. O vše, co žije, lidi a zvířata, anděly i démony, pečuje jako milující
Otec, miluje je ve stejné míře a nic není vyjmuto z jeho všeobjímající
lásky. Už před stvořením ve své mysli udělil Bůh všemu místo
v hierarchickém uspořádání univerza a toto místo mu nevezme ani když ono
stvořené Boha odpadne. Boží láska k padlým andělům a hříšníkům se nezmenšila
a zůstává stejná jako k andělům, kteří nepadli, a spravedlivým a světcům. Bůh
věděl, že lidstvo zhřeší, a přesto je stvořil, svou lásku k němu nezměnil
jen proto, že ono se změnilo, „jsme-li nevěrní, on zůstává věrný, neboť nemůže
zapřít sám sebe.“ (2Tm 2,13) Říci, že Boží láska k padlému stvoření se
zmenšila nebo zmizela, znamená považovat Boha za neschopného a vrtkavého,
protože v jeho postoji došlo ke změně.
Nelze mluvit o
Boží spravedlnosti, jen o jeho milosrdenství. „Milosrdenství je
v protikladu k spravedlnosti. Spravedlnost je rovnováha na obou miskách
vah, protože dává každému, co zasluhuje“, zatímco milosrdenství „neodplácí
člověku, který si zasluhuje zlo, a tomu, kdo si zasluhuje dobro, dává dvojitou
dávku.“ Proto „spravedlnost a milosrdenství nemůže přebývat v jedné duši.“
Protože Bohu není vlastní soudit, odpouští nám mnohé slabosti a hříchy vykonané
z nutnosti. Pokud člověka trestá, činí to z lásky, nikoli z hněvu,
pro naši nápravu a spásu, nikoli ze msty a pro odplatu.
Protože Bůh je
láska, není v něm místo pro nenávist, zlo, mstu, hněv, prchlivost a soud. „Bylo
by úplně odporné a nejvýš rouhavé myslet si, že v Bohu je nenávist nebo
zášť, a to ani vůči démonským bytostem.“ „Ať nikoho ani nenapadne, že by kdy
mohla v Prameni lásky a v Oceánu přetékajícím dobrotou být nalezena
pomstychtivost!“
„A stejně jako
silně vytékající pramen není zakalen hrstí prachu, tak Stvořitelovo
milosrdenství nezastaví neřesti jeho tvorů.“
Starozákonní
pojetí Boha jako hněvivého, prchlivého, žárlivého a mstivého neodpovídá jeho
zjevení, které jsou skrze Ježíše Krista v Novém zákoně. Po pádu se Bůh lidem
zjevoval jako Soudce a pak jako Pán (Hospodin), ale z důvodů pedagogických
a ve skutečnosti jim chtěl byl vždy Otcem. Starozákonní texty, kde se o Bohu
takto mluví, nesmí být chápány doslovně, ale jen přeneseně, jde o
neodpovídající a slabá pojmenování, která neodrážejí skutečnou Boží přirozenost,
neboť on nikdy nic nečiní z hněvu, nenávisti aj.
Boží otcovství
se s maximální úplností uskutečnilo ve Vtělení. „Od Kristova příchodu a dále
začala zjevení, která představovala otcovský stav – je vskutku Otcem a nechce
se ve vztahu k nám chovat jako Hospodin nebo Soudce.“ „V Kristově učení se
nikde nemluví o soudu.“ Ježíš dosvědčil Boží milosrdenství a nesouzení
v podobenstvích o pracovnících na vinici a o marnotratném synu, a hlavně
svým vykupitelským činem. Novozákonní chápání nás přiblížilo ke správnému
chápání Boha.
Člověk, který
dosáhl dokonalé lásky a milosrdenství ke všemu stvoření, je podoben Bohu. Jeho
„srdce slitovné“ je obrazem Božího milosrdenství. „A co je srdce slitovné? Je
to srdce hořící pro celé stvoření, pro lidi, ptáky, živočichy, démony a pro
každou stvořenou věc; a při vzpomínce na ně oči milosrdného člověka prolévají
mnoho slz. Silným a mocným milosrdenstvím, které svírá jeho srdce, a svým
velikým soucitem je jeho srdce pokořeno a on nemůže snést, když slyší nebo vidí
nějakou křivdu nebo přehlížené trápení stvoření. Z toho důvodu vysílá
ustavičně vzhůru lkavou modlitbu i za nerozumná zvířata, za nepřátele pravdy
... dokonce za různé druhy plazů z velkého soucitu, který bez míry hoří
v jeho srdci k Boží podobě.“
JEŽÍŠ KRISTUS
Ve Vtělení se
Boží láska k člověku a celému stvoření projevuje v nejvyšší míře a
přímo člověka vyzývá, aby na ni odpověděl horoucí láskou k Bohu.
V Ježíši Kristu nás Bůh učinil sobě blízkými, dal nám vše, co nám mohl
dát, „kdyby měl něco vzácnějšího, dal by nám to“. Díky Vtělení může člověk
dosáhnout dokonalosti v lásce do té míry, že se stane podobným Bohu. Vtělení
mělo velký význam i pro anděly, protože stejně jako lidé i oni mají díly zbožštěnému
Kristovu lidství účast na zbožštění a díky němu se mohli ponořit do tajemství
božské kontemplace, které jim dosud bylo nedostupné.
Ve
starozákonní době byl Hospodin od stvoření vzdálený, Izraelci ho nemohli nejen
spatřit, ale ani uslyšet jeho hlas. Ve Vtělení „sestoupil nikoli
v zemětřesení, ani v ohni, ani v hrozném a mocném zvuku, ale
,jako déšť na rouno a jako dešťové kapky, které padají na zemi‘, jemně, a bylo
ho vidět, jak rozmlouvá s námi jiným způsobem.“
Svou obětí na
kříži Kristus sjednotil svět s Otcem a osvobodil nás z nadvlády
démonů. Lidé před Kristovým příchodem se třásli před démony, křesťané už se
nemusí ničeho bát.
Kristovo utrpení
na kříži nebylo nutné pro vykoupení našich hříchů, ale proto, aby Bůh projevil
člověku svou lásku. „A proč byl pověšen na kříži za hříšníky a vydal své svaté
tělo za svět? Říkám, že Bůh tak neučinil z jiné příčiny než pouze proto,
aby světu zjevil lásku, kterou má v sobě. Kladl si za cíl, aby, až si to
uvědomíme, naše láska vzrostla a my abychom byli uchváceni jeho láskou... smrt našeho Pána se nestala pro naše
vykoupení z hříchů nebo cokoliv jiného, nýbrž jedině proto, aby svět
poznal lásku, kterou Bůh chová ke stvoření. Pokud by se toto velkolepé dílo
událo pouze kvůli odpuštění hříchů, stačilo by vykoupit nás jiným způsobem. Co
by bylo možné namítnout, kdyby to vše uskutečnil prostřednictvím obyčejné smrti?
On však zemřel neobvykle – a to proto, abys pochopil smysl tajemství: zakusil smrt
ve strašném utrpení na kříži. Bylo-li nutné toto pohanění a poplivání? Pro naše
vykoupení by stačila smrt – jeho smrt! – bez všeho ostatního, co se událo.“
Izák neodmítá
dogma o vykoupení, jen je chápe jinak než Západ (pro který jde o zadostiučinění
Boží spravedlnosti), jako „obnovu onoho prvenství lásky ve vztazích mezi Bohem
a stvořeným světem, které bylo přerušeno prvotním hříchem“. Vzpourou se lidé
odmítli chovat k Bohu jako děti, on však stále zůstal jejich Otcem a člověkem
se stal proto, aby se jim ukázal jako Otec, odpustil jim a volal je zpět
k sobě.
Vykoupení,
Vzkříšení a Nanebevstoupení otevřely možnost vzestupu lidské přirozenosti
k Bohu. Lidství Kristovo se sjednotilo s Božstvím a v jediné
osobě Ježíše Krista a díky tomu je celá lidská přirozenost zbožštěna. „Cesta,
kterou Ježíš Kristus prošel – od země k nebi, od lidství k Božství –,
je po jeho Nanebevstoupení otevřena každému člověku.“ S Bohem není skrze
Krista sjednocen jen člověk, ale celý svět. Sjednocení světa s Bohem
nazývá Izák smíšení (hultáná): „Ty
jsi dal celý svůj poklad světu: jestliže jsi dal Jednorozeného ze svého náručí
a z trůnu svého Bytí pro dobro všech, co máš ještě, co bys svému stvoření
nedal? Svět se s Bohem smísil a stvoření a Stvořitel se stali jedno!“
V této nauce stírající hranici mezi Božstvím a světem možná u Izáka jde o
ne zcela vědomé překonání krajností diofyzitismu. „Izák neučí o sjednocení ani
o ,smíšení‘ dvou přirozeností v Kristu, nenalezneme však u něj ani onu
přesnou hranici mezi Božstvím a lidstvím, jež bylo typické pro školu Theodórovu.“
Izák trvá na
nutnosti rozlišovat mezi Kristovou lidskou a božskou přirozeností, i když tak
Písmo nečiní. „Pán Kristus je Prvorozený i Jednorozený ... ,Prvorozený‘
předpokládá mnoho bratří, zatímco ,Jednorozený‘ nepřipouští jiné bytí zrozené
před ním a po něm.“ Prvorozený náleží ke Kristově lidské přirozenosti,
Jednorozený k božské. „... Prvorozený ze všeho stvoření – tj. ze všech
myslících bytostí, a to jak viditelných, tak neviditelných – neboť se narodil
jako první do života jiného světa po svém vzkříšení z mrtvých. Je
Prvorozený ve vztahu k nám, protože před ním nebylo nikoho, kdo by byl
zrozen do jiného světa. Po právu je nazýván Prvorozeným nejen ve vztahu
k nám, ale i k netělesným bytostem (tj. andělům), protože ony rovněž očekávají zrození.“
Izák má před
očima jednoho Krista, jednu osobu vtěleného Boha ve dvou přirozenostech a proto
člověku Ježíši adresuje stejná jména jako Bohu-Slovu. Proto neváhá připisovat
vlastnosti jedné přirozenosti Krista druhé (communicatio
idomatum), což radikální diofyzité odmítali. Neváháme „na něj (člověka Ježíše) v božském smyslu
vztahovat výrok, že ,jeho rukama byly ustaveny věky a všechno bylo stvořeno‘.
Neboť ten (Bůh), na něhož se všechna
ta slova vztahují, rád v něm (člověku
Ježíši) přebýval a udělil mu důstojnost svého božství a moc nade vším kvůli
dobrodiní, která stvoření mělo skrze něj přijmout a která mají svůj počátek
v kříži. On také přikázal andělům, aby se mu klaněli, podle slov blaženého
Pavla: ,když uvádí Prvorozeného do světa, říká: Budou se mu klanět všichni Boží
andělé‘. On (Bůh) mu udělil, že se mu
má dostávat stejného klanění jako jemu, bez rozdílu; jediný úkon klanění patří
Člověku, který se stal Pánem, a současně Božství, přičemž obě přirozenosti se
svými vlastnostmi jsou zachovány, aniž by se činil rozdíl v poctě. Věříme
totiž, že všechno, co se na něho (člověka
Ježíše) vztahuje, je povýšeno k tomu (Bohu), který to přijímá na sebe se záměrem dát mu (člověku Ježíši) účast na té důstojnosti.“
GEHENNA A JEJÍ KONEČNOST
Peklo je
nemožnost účasti na Boží lásce, ale ona je i tam, dává se zavrženým stejně jako
spaseným, ale v jiné podobě: spaseným jako blaženost, zavrženým jako
utrpení. „Také tvrdím, že ti, kdo jsou potrestáni gehennou, jsou bičováni bičem
lásky. Vždy co je tak hořké a prudké jako trýzeň lásky? Myslím tím, že vědomí
těch, kdo zhřešili proti lásce, jim přináší větší trýzeň než jakýkoli strach nebo
trest. Neboť zármutek způsobený v srdci hříchem proti lásce je palčivější
než jakákoli trápení. Bylo by nesprávné si myslit, že hříšníci v gehenně jsou
zbaveni Boží lásky. Láska ... je dána všem. Ale moc lásky působí dvěma způsoby:
trýzní hříšníky, jako je tomu v případě, kdy přítel trpí od přítele. Ale stává
se zdrojem radosti těm, kdo zachovávali její povinnosti.“
Ze svého
stěžejního názoru, že Bůh je Láska a jeho milosrdenství překonává spravedlnost,
Izák vyvozuje, že gehenna nemůže být věčná. Rozhodně odmítá jakýkoli dualismus
stavící zlo ontologicky na roveň dobru. Ve shodě s obecnou křesťanskou
vírou učí, že Bůh nestvořil zlo a i ďáblové a démoni byli stvořeni jako dobří,
ale ze své svobodné vůle odpadli, a z toho Izák vyvozuje, že není důvod
předpokládat, že se s tím Bůh smíří. Hřích, gehenna a smrt nepocházejí od
Boha a tudíž nemohou být věčné. „Hřích, gehenna a smrt u Boha vůbec nejsou,
protože to jsou účinky a ne podstaty. Hřích je plod svobodné vůle. Byla doba,
kdy hřích nebyl, a bude doba, kdy nebude. Gehenna je plod hříchu.
V určitém okamžiku v čase začal, ale není známo, kdy skončí. Ale smrt
tu je z ustanovení Stvořitelovy moudrosti. Ona bude vládnout nad
přirozeností jen na krátkou dobu a potom bude úplně zničena.“
A dále:
kdybychom připustili, že část lidstva a démoni budou navždy zatraceni, znamenalo
by to, že stvoření bylo neúspěšné a Bohu se vymklo, že se zlem nepočítal a
nebyl schopen mu zabránit, aby způsobilo takovou zkázu. Znamenalo by to, že
když se stvoření vzbouřilo, musel Bůh opustit svůj původní plán a vytvořit
jiný, a to by zase znamenalo, že je slabý.
Jak už bylo
výše napsáno, za vším co se nám zdá být Božím trestem, je skrytý, výchovný
účel, jehož smyslem není člověka poškodit, ale napravit. A podobně je tomu
s gehennou. „Domnívám se, že (Bůh)
hodlá zjevit nějaké úžasné východisko, kdy se projeví nesmírné a nevýslovné milosrdenství
slavného Stvořitele... Slitovný Tvůrce nestvořil rozumné bytosti k tomu,
aby je nemilosrdně vydal nekonečnému soužení kvůli věcem, o kterých věděl ještě
dřív, než je stvořil, jak se převrátí, až je stvoří – a přesto je stvořil.
Navíc plánovat předem zlo a mstít se jsou charakteristické rysy vášnivých
stvořených bytostí, ale Stvořiteli nepřísluší.“ Tresty gehenny přinášejí
zavrženým skrytý užitek; „v něm je poučení, které činí člověka moudrým, a
nepopsatelný prospěch, který je skrytý andělům i lidem a rovněž těm, kdo byli
potrestáni, ať už jsou to démoni nebo lidé, a bude tak dlouho skrytý, dokud
neuplyne stanovený čas.“
Svatosti může
dosáhnout jen jeden z deseti tisíc, ale protože Bůh chce, aby byli všichni
spaseni, dal ostatním možnost pokání, aby se očistili od hříchu. Nezapomene ani
na jediné své rozumové stvoření a nakonec je přivede k sobě. „On
v dobrotě své přirozenosti, kterou všechno stvořil, a kterou ve svém
nesmírném slitování dál nese, vede a stará se o světy a všechny stvořené věci,
stanovil, že založí nebeské Království pro celé společenství rozumových bytostí.“
Nadějeplné
jsou i další Izákovy výroky: „Jaká je to nesmírná laskavost k naší
přirozenosti, že přivádí znovu k bytí i hříšníky! ... Kde je gehenna,
která by nás mohla sužovat? ... A co je gehenna ve srovnání s milostí jeho
vzkříšení, až nás vzkřísí ze šeólu a obleče naši porušitelnou přirozenost do
neporušenosti a vyzdvihne do slávy to, co padlo do šeólu? ... Pojďte a užasněte
nad štědrostí našeho Stvořitele! Místo spravedlnosti odplácí hříšníkům odměnou
vzkříšení, a těla, kterými pošlapávali jeho zákon, obleče slávou dokonalosti.
Milost, kterou budeme vzkříšeni poté, co jsme hřešili, je větší než milost,
kterou nás uvedl v bytí, když jsme nebyli.“
Většina lidí
se dostane do Království nebeského a jen malá číst jich se bude očišťovat
v gehenně. „Skrze tento plán milosti vejde většina lidstva do nebeského
Království bez zkušenosti gehenny. Ne však ti, kdo pro tvrdost svého srdce a proto,
že se zcela oddali zlu a chtíči, neprojevili v utrpení lítost nad svými
selháními a hříchy; a také proto, že jim naprosto chyběla kázeň. Ale Boží
přirozenost je v tom tak dobrá a slitovná, že se stále snaží nalézat
nějaké drobné prostředky, jak nás napravit a jak lidem odpustit jejich hříchy –
jako celníkovi, který byl ospravedlněn pro sílu své modlitby, nebo ženě
s dvěma drobnými mincemi, nebo muži, kterému se dostalo odpuštění na
kříži. Vždyť Bůh chce, abychom žili, a nemyslí na to, jak nás týrat.“ Stačí
jen, když se člověk v modlitbě obrátí k Bohu s prosbou o
slitování, a v tu chvíli je mu odpuštěno. Zárukou odpuštění je Vtělení
Slova, které sestoupilo na zem, aby vykoupilo veškerenství.
Gehenna sice
není věčná, ale její utrpení je veliké. „Dávejme si pozor, milovaní, a uvědomme
si, že i když má gehenna své meze, je velmi hrozné okusit ji, a rozsah jejích
mezí uniká našemu chápání.“ Izák gehennu nijak nepodceňuje, samotná možnost přijít
do ní ho nutí modlit se za sebe i za všechny ostatní.
Své učení o
tom, že gehenna není věčná, Izák více nerozvíjí, jen konstatuje, že byla ustavena
proto, aby napomohla mravní dokonalosti těch, kteří jí nedosáhli
v pozemském životě, a hříšníci i démoni z ní budou mít prospěch,
v tomto čase je to však pro nás i pro ty, kteří v ní trpí, zakryto
tajemstvím. Nepopisuje ani, jaký bude její konec. I to je tajemství, které
překračuje hranice lidského rozumu i církevní nauky, a Izák o něm nechce
spekulovat. Jeho eschatologické představy jsou plné optimismu a blíží se
Pavlovým slovům: „A když pomíjitelné obleče nepomíjitelnost a smrtelné
nesmrtelnost, pak se naplní, co je psáno: ‚Smrt je pohlcena, Bůh zvítězil!“ (1K
15,54) a nakonec „bude Bůh všecko ve všem.“ (1K 15,28)
Učení o
konečnosti gehenny neoslabuje bázeň Boží, ba naopak podněcuje v člověku synovskou
lásku k Bohu, v němž poznává svého milujícího Otce, zatímco představa
o krutém a mstivém Bohu plodí jen otrocký strach a hrůzu. Ani to, že Bůh spasí
všechny, neznamená, že jim spásu vnutí, démoni i hříšníci zavržení
v gehenně duchovně dospějí a nakonec se k němu obrátí z vlastní
vůle a budou spaseni, „démoni nezůstanou ve svém démonském stavu a hříšníci ve
svých hříších; on je hotov dovést je do jedinečného rovného stavu dokonalosti
ve vztahu k jeho vlastnímu Bytí – do stavu, v kterém jsou nyní svatí
andělé, v dokonalosti lásky a mysli, která je prostá vášní.“ A nejen to:
protože je Boží milost nekonečná, „možná budou povzneseni k dokonalosti
ještě větší, než jakou mají nyní andělé.“
V odvážném
názoru na univerzální spásu není Izák osamocen, ale jen navazuje na tradici
Církve Východu. Theodóros z Mopsuestie se domníval, že pekelná muka nejsou
nekonečná, a Diodóros z Tarsu je dokonce považoval za krátkodobá. Ve
všeobecnou spásu lidí i démonů věřil i sv. Řehoř z Nyssy a možnost spásy
všech lidí připouštěli i sv. Řehoř z Nazianzu a sv. Jan Klimak.
Pro Órigena
apokatastáze neznamená úplný konec dějin, ale přechodné období před objevením
se nového světa, po němž bude následovat další atd. do nekonečna, stejně jako
před tímto světem existoval jiný a před ním také až do nekonečna. Odpadnutí
lidstva a jeho návrat k Bohu se budou stále opakovat a také Bůh se vtělí
mnohokrát, aby na sebe vzal lidské hříchy a lidstvo spasil. Tento a další
názory origenistů, např. o převtělování, byly v VI. stol. církví odsouzeny
(na sněmu v Konstantinopoli r. 543 a V. ekumenickém koncilu také v
Konstantinopoli r. 553). Žádné takové myšlenky u Izáka nenajdeme a vůbec není
nutné se domnívat, že se inspiroval u něj (není pravděpodobné, že se mohl
dostat k jeho spisům). Kvůli origenistickým sporům byl odsouzen i názor o
všeobecné spáse, individuální názory obou Řehořů a Jana Klimaka však nebyly nikdy
výslovně zavrženy. V VI. stol. byla Církev Východu už více než dvě století
od byzantské církve oddělena a její vývoj ji nezasáhl.
P. S.: Na
Grano salis nepřispívám, takže nemám nic společného s jinými Nepřihlášenými,
kteří sem píší.
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: leonet v Středa, 29. květen 2019 @ 20:08:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Díky neznamý nepřihlášený, o Izáku Syrském slyším poprvé v životě a poprvé jsem četl to, co jsi tady dal.
"Učení o
konečnosti gehenny neoslabuje bázeň Boží, ba naopak podněcuje v člověku synovskou
lásku k Bohu, v němž poznává svého milujícího Otce, zatímco představa
o krutém a mstivém Bohu plodí jen otrocký strach a hrůzu."
Mne tato věta zaujala, tím, jak jednoduše a prostě vypovídá o Boží lásce, a jak jednoduše a srozumitelně odhaluje všechny ty, kdo místo svědectví o milujícím Bohu a jeho milosti v Ježíši Kristu spíše straší všechny lidi.
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: timg v Středa, 29. květen 2019 @ 22:46:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
----- a jak jednoduše a srozumitelně odhaluje všechny ty, kdo místo svědectví o milujícím Bohu a jeho milosti v Ježíši Kristu spíše straší všechny lidi. ----
Ahoj leonete, jistě že Bůh je milující a milostivý , vždyť to zde nikdo nepopírá. Tohle slovo je také svědectví pravdivé , vážné , užitečné , řečené v Lásce:
Mt 8,12 ale synové království budou vyvrženi do té venkovní tmy. Tam bude pláč a skřípění zubů.“ Mt 13,42 a uvrhnou je do ohnivé pece. Tam bude pláč a skřípění zubů. Mt 13,50 a vhodí je do ohnivé pece. Tam bude pláč a skřípění zubů. Mt 22,13 Král pak řekl služebníkům: ‚Svažte mu nohy a ruce a vyhoďte do té venkovní tmy! Tam bude pláč a skřípění zubů.‘ Mt 24,51 odhalí ho a vykáže ven mezi pokrytce. Tam bude pláč a skřípění zubů.“ Mt 25,30 A toho neužitečného služebníka vyhoďte do té venkovní tmy. Tam bude pláč a skřípění zubů.‘“ L 13,28 Bude tam pláč a skřípění zubů, až uvidíte Abrahama, Izáka a Jákoba se všemi proroky v Božím království, ale sami budete vyhnáni ven.
A tohle je k článku, kde Izák zcela zapírá Bohu hněv i soud:
Ř 12,19 Ne sami sebe mstíce, nejmilejší, ale dejte místo hněvu; nebo psáno jest: Mně pomsta, já odplatím, praví Pán. Žd 10,30 Známeť zajisté toho, jenž řekl: Mně pomsta, já odplatím, praví Pán. A opět: Pán souditi bude lid svůj. Zj 2,23 A syny její zmorduji smrtí; i zvědíť všecky církve, žeť jsem já ten, kterýž zpytuji ledví a srdce, a odplatím jednomu každému z vás podle skutků vašich.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: leonet v Středa, 29. květen 2019 @ 22:57:14 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Zamysli se nad těmi posledními 3 větami.
Ne sami sebe mstíce, nejmilejší, ale dejte místo hněvu; nebo psáno jest: Mně pomsta, já odplatím, praví Pán.
Já mu rozumím tak, abychom my, věřící se nemstili domnělým nepřátelům. Máme to ponechat spravedlnosti Boží. Protože jen on zná všechny souvislosti.
Známeť zajisté toho, jenž řekl: Mně pomsta, já odplatím, praví Pán. A opět: Pán souditi bude lid svůj.
Pokud známe Boha, jako milujicího Božskou láskou, tak si na základě znalosti toho, co nám odpustil, nedokážeme představit, že by Boží pomsta spočívala v nekonečném ztrpení v ohni.
A syny její zmorduji smrtí; i zvědíť všecky církve, žeť jsem já ten, kterýž zpytuji ledví a srdce, a odplatím jednomu každému z vás podle skutků vašich. Co člověk zaseje, to i sklidí. To je spravedlivé. to je jeden ze základních duchovních principů. Trestem za hřích je smrt těla. Kdo hřešil, musí jednou zemřít.
Co na tom vidíš v rozporu s textem Izáka Syrského?
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: timg v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 00:27:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jsem rád za ten článek i za to , že se ptáš konstruktivně. Dle mého poznání Lásky s některými myšlenkami Izáka Syrského souhlasím, s mnohými ne. Reagoval jsem zatím jen na to, níže podtržené a zvýrazněné co napsal:
--- Protože Bůh je láska, není v něm místo pro nenávist, zlo, mstu, hněv, prchlivost a soud. -----
A proč by se Bůh nemohl spravedlivě hněvat ? A spravedlivě soudit?
Dále Izák Syrský píše :
------„Bylo by úplně odporné a nejvýš rouhavé myslet si, že v Bohu je nenávist nebo zášť, a to ani vůči démonským bytostem.“----
A proč by Bůh nemohl nenávidět? A třeba zrovna tu zášť, klam, zlo, povýšenost, pýchu a etc.?
----Starozákonní pojetí Boha jako hněvivého, prchlivého, žárlivého a mstivého neodpovídá jeho zjevení, které jsou skrze Ježíše Krista v Novém zákoně.----
Jediný Bůh , Svatý Izraele, je stále stejný! Viz. mé pojetí "Milosrdenství chci ! " |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 09:44:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bůh miluje i padlé anděly - ale nenávidí dílo, které oni konají, nenávidí zlo.
Třeba rozlišovat samotné osoby (tvory) od jejich hříšného chování.
Pravdou tedy je, že Bůh miluje každého člověka - i toho největšího hříšníka.
Bůh však nenávidí zlo, nenávidí hřích - protože sám je svou podstatou nejvyšší Dobro.
A protože je Bůh nejenom milující, ale také nejvýš spravedlivý, bude soudit osoby (tvory) na základě toho, co oni vykonali - ať už dobro, nebo zlo.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 09:52:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jsi na omylu Oko. Padlý anděl, je zatracený anděl. Zatracení je absolutním koncem všeho. Je to konec lásky, konec života, konec bytí a večné zapomenutí i na to, že zde zatracenec vůbec někdy byl. I láska má své meze Oko. Kde nic není, není co milovat! Kdyby Bůh padlé anděly stále miloval, měla by jeho láska formu milosrdenství. A to nemá. Bůh je zatratil. Uvědom si prostou souvislost. Abys byl někoho schopný navěky zatratit, musíš ho napřed přestat milovat! |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: martino v Pátek, 31. květen 2019 @ 21:11:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslivče souhlasím, že padlý anděl není Bohem milován.
- 11 [biblenet.cz]Do podsvětí byla svržena tvá pýcha, hlučný zvuk tvých harf. Máš ustláno na hnilobě, přikrývku máš z červů.“
- 12 [biblenet.cz]Jak jsi spadl z nebe, třpytivá hvězdo, jitřenky synu! Jak jsi sražen k zemi, zotročovateli pronárodů!
- 13 [biblenet.cz]A v srdci sis říkal: „Vystoupím na nebesa, vyvýším svůj trůn nad Boží hvězdy, zasednu na Hoře setkávání na nejzazším Severu.
- 14 [biblenet.cz]Vystoupím na posvátná návrší oblaků, s Nejvyšším se budu měřit.“
- 15 [biblenet.cz]Teď jsi svržen do podsvětí, do nejhlubší jámy!
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pátek, 31. květen 2019 @ 22:14:37 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Buch miluje i padlé anděly. Ale Buch nenávidí hřích. Vem si člověka má svobodu volby hřešit nebo se snažit od hříchu oddělit. Buch chce zničit hřích ne stvořené bytosti. Pokud stvořená bytost ale miluje hřích tak je součástí hříchu a v takovém případě Buch zničí hřích ale i tu bytost. Je na každém z nás jestli chceme nebo nechceme být s hříchem spojení. Samozřejmě že Buch to musí vyhodnotit nebavím se tady o žádné teologii. Pokud je upřímný věřící katolík a žije podle světla které má tak ho Buch nezatrati. A to papež je antikrist asi mi rozumíš. |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: timg v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 17:15:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Staňo, reagoval jsem na Izáka Syrského.
Kde tvrdí: --- Protože Bůh je láska, není v něm místo pro nenávist,----
A další místo, kde (mě , čtenáři) určuje to, co je /podle něj /, rouhavé a odporné si i myslet :
----„Bylo by úplně odporné a nejvýš rouhavé myslet si, že v Bohu je nenávist ----
No a to je přesně ten důvod proč učení takových učitelů přímo nenávidím i s jejich skutky! |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: leonet v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 19:57:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj, napsal jsi: A proč by Bůh nemohl nenávidět? A třeba zrovna tu zášť, klam, zlo, povýšenost, pýchu a etc.?
Zrovna jsem se díval do Písma a nenašel jsem, že by Bůh nenáviděl své stvoření, najdeš třeba napsáno, že nenávidí modly, skutky, zlo a tak podobně, ale nikde, že by nenáviděl ty, co zlo páchají.
Je sice možné, že jsem nějaký verš přehlédl, ale jakoby zlo odděloval od jeho pachatelů.
Hněvá se na pachatele zla, ale nemůžeme říct, že je nenávidí.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: timg v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 23:44:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Ahoj Richarde, pochop ale že se zde nebavím o stvoření.
Samozřejmě , vždyť i to , co mi sám píšeš znamená, že v Bohu /přesto že je láska/ je místo i pro nenávist , hněv a soud.
A tak co píše Izák Syrský, není pravda.
A jsme zase u chatrče...Kde "mamka /taťka/" a právě při tomto tématu, na "Boží hněv" Mackovi odpovídá a předstírá že neví co to je... A Mackovi říká: "Můj co?"...(- 1:08:16) ..." teď jsem se ztratila.." |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: leonet v Pátek, 31. květen 2019 @ 00:20:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Na to je odpověď, ale nebude se ti líbit. Je někde psáno, že Zákon působí hněv? Jo, už jsem to našel, Ř 4,15 Zákon s sebou nese Boží hněv: kde není zákon, není ani přestoupení zákona.
Doplním co to znamená, kde není zákon, není hněv.
A teď si to dej dohromady s Desaterem a jak ho přijali Izraelci. Mluvil k ním Hospodin z hory Sinaj a Izraelci řekli, ať k ním Hospodín nemluví, aby nezemřeli. Ať mluví s Mojžíšem a Mojžíš jím bude tlumočit Boží slova a oni budou plnit to, co jím Mojžíš řekne.
Jinými slovy odmítli poslouchat Boží hlas a slíbili, že sami budou plnit vše, co jím bude Mojžíš tlumočit. Mohli žít podle stromu života a neřídit se poznáváním dobrého a zlého podle stromu poznání. Jakoby zapoměli, kdo je had a co provedl Adamovi a Evě.
Už jsem ti to dnes psal jinde.
Desatero nebylo myšleno jako Zákon, ale jako zaslíbení. Kdyby se nebáli smrti a poslouchali hlas Hospodina Boha, on by jím pomáhal, stejně jako Ježíši, plnit jednotlivé body zaslíbení - desatera. Jenže sami Izraelci odmítli zaslíbení a zvolili si Desatero jako zákon, co to znamenalo, si lze dočíst. Během 40 let zemřelo na poušti 599998 mužů starších 20 let. Zvolili si místo Boží milosti, hněv zákona.
Žalm 81, 11 Já jsem Hospodin, tvůj Bůh, já jsem tě přivedl z egyptské země. Otevři svá ústa, naplním je. 12 Neuposlechl mě lid můj, Izrael mi povolný být nechtěl. 13 Nechal jsem je tedy být s tím zarputilým srdcem, ať si jdou za svými plány. 14 Kdyby mě však můj lid uposlechl, kdyby Izrael mými cestami chodil, 15 brzy bych pokořil jeho nepřátele, obrátil bych ruku proti jeho protivníkům.
Tady žalmista říká, neuposlech mne (Hospodina) můj lid, A protož pustil jsem je v žádost srdce jejich, i chodili po radách svých.
Tak to funguje i dnes. Někdo je spasen milostí Boží a následně si zvolí za svou cestu poslušnosti křesťanských pravidel. Pak se nediv, že nemá pokoj, ale pouze strach, aby nepřišel o své spasení.
Když Pavel psal Galatským, tak tam měli problém s tím, že věřící ze židů, chtěli křesťany z pohanů nutit k obřízce a plnění Desatera. Za to je Pavel proklínal.
Opakem byla situace v Korintu. Tam někdo páchal smistvo se svou matkou. Co následovalo znáš. Jak to je s křesťany si můžeš přečíst ve Skutcích 15 kap.
Kdo ze zdejších je v jaké situaci a čím se řídí, lze vysledovat z jejich textů.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: timg v Pondělí, 03. červen 2019 @ 18:31:08 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | :-) ---a plnění Desatera. Za to je Pavel proklínal. ---
Nebavím se o zákonu ani o stromu poznání. Doufám že jsem se velmi jasně vyjádřil, k tomu, že nesdílím lživé myšlení Izáka Syrského ani myšlení Tvé mamky z chatrče. Stačí ? |
]
|
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: rosmano v Středa, 29. květen 2019 @ 20:26:05 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ne nadarmo ap. Pavel varoval např starší v Efezu:
- 28 [biblenet.cz]Dávejte pozor na sebe i na celé stádo, ve kterém si vás Duch svatý ustanovil za strážce, abyste byli pastýři Boží církve, kterou si Bůh získal krví vlastního Syna.
- 29 [biblenet.cz]Vím, že po mém odchodu přijdou mezi vás draví vlci, kteří nebudou šetřit stádo.
- 30 [biblenet.cz]I mezi vámi samými povstanou lidé, kteří povedou scestné řeči, aby strhli učedníky na svou stranu.
- 31 [biblenet.cz]Buďte proto bdělí a pamatujte, že jsem se slzami v očích po tři roky ve dne v noci každému z vás neustále ukazoval cestu.
- 32 [biblenet.cz]Nyní vás svěřuji Bohu a slovu jeho milosti, které má moc vás proměnit a dát vám podíl mezi všemi, kdo jsou posvěceni.
|
|
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 00:47:43 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V článku jsou zajímavé filosofické myšlenky. Žel celým článkem se line fatální omyl. Bůh je láska. Správně je i láska. U Boha je vše v harmonii. A proto je láska spravedlivá. Boží spravedlnost i boží láska jsou ve vzájemné harmonii, tak jako všechny ostatní projevy Boha. Nelze proto stavět lásku nad spravedlnost, ani spravedlnost nad lásku. Pro zradu lásky uděluje spravedlnost trest. Pro páchání nespravedlnosti se z lásky stane milosrdenství. Bůh je Stvořitelem a je i tvořitelem zla. SZ "drsný" Bůh není jiný jako nyní, je obětí Krista usmířený, a to boží trest odkládá, ale neruší. A všichni kdo Kristu neuvěří, kdo pohrdnou boží milostí božímu trestu neujdou! Strach z božího trestu je božím nepřátelům Bohem implantováný do svědomí, a to k jejich záchraně!
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: LD (lubd@post.cz) v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 07:45:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | //A všichni kdo Kristu neuvěří, kdo pohrdnou boží milostí božímu trestu neujdou!
JJ, víme o tom - nejpozději v roce 2050 si pro nás přijede Ješu v zakrváceném plášti a bude kroutit volantem lisu Božího hněvu. Krve bude po uzdy koní, což bude příkladným projevem spravedlivé Boží lásky. A Myslivec s Wollekem na to budou koukat z obláčku. Bůh jim pro jistotu odejme svobodnou vůli a udělá z nich bilogicko-duchovní roboty, protože jinak by reálně hrozilo, že by mohli na Nové Zemi verbálně šikanovat ostatní spasené, kteří Boha vnímají poněkud jinak než oni a takovou věc by Bůh přirozeně nedopustil.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: martino v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 11:59:29 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslivec
Bůh je Stvořitelem a je i tvořitelem zla.
martino
Myslím, že toto tvé tvrzení je potvrzením, že jsi náboženský magor a že je dobře, že jsi u nicotných Kristovců, neboť u křesťanů není pro tvé zhovadilé názory prostor. Napsat, že Bůh je tvořitele ZLA, to vážně může jen nekřesťanský magor.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: timg v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 12:29:51 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | martino raději se uklidni . Myslivec má pravdu.
Iz 45,7 Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“ |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: martino v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 19:34:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | timg
martino raději se uklidni . Myslivec má pravdu.
Iz 45,7 Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“
martino
Už na počátku Písma Bůh říká, že vše, co stvořil, je velmi dobré (Gn1,10). Zpráva o stvoření je zprávou o dobrotě Boha. Bůh je nejenom dobrý, ale i milosrdný a milostivý, rachum ve chanun . Povšimněme si následujícího výroku, adresovaného Mojžíšovi :"Všechna má dobrota přejde před tebou a vyslovím před tebou jméno Hospodin. Smiluji se však, nad kým se smiluji, a slituji se, nad kým se slituji."(Ex33,19). Jakoby si Písmo protiřečilo, když můžeme číst jiný Hospodinuv výrok: "Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci." (Iz 45,7) Ale rozpor je opravdu pouze zdánlivý. Protože se jedná o Deuteroizajáše, tedy silně ovlivněného perským zoroastrismem, který tvrdil, že existuje bůh dobra a bůh zla, a jelikož Židé věřili v jedinost a jedinečnost Hospodina, ukazují, že ne dva bohové Persie, ale jeden Bůh Izraele a celého vesmíru, jeden Stvořitel úplně všeho, a bez něj není ani dobro - tov - ani zlo - ra. Židovská liturgie pouze mluví o "Bohu, který v milosti dává světlo Zemi a tím, kdo na ní dlí a ve své dobrotě obnovuje stvoření každý den a nepřetržitě, a chválí jej za to, jak úžasná jsou Boží díla, protože je Hospodin učinil všechny s moudrostí."(2) Také Nový Zákon, povšimneme si synoptických evangelií, hovoří o dobrotě Boží, Bůh je nekonečně dobrý, agathos, a jedině tento Bůh je nekonečně dobrý ve smyslu "nejvýše dobrý, vynikající" Ježíš sám říká - "Jenom jeden je dobrý, Bůh" (Mt 19.17, Mk 10,18). Nový zákon zná i další výrazy pro dobro, ale tento je nejvýznamnější a nejvznešenější. Naopak zlo - ponéros - je eschatologickými událostmi přemoženo nebo bude definitivně přemoženo při parusii.
/ tolik - Josef Blaha SJ na stránkách České provincie Tovaryšstva Ježíšova /
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 21:46:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Iz 45,7 Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci.“
Tolik Hospodinův prorok..
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 31. květen 2019 @ 09:23:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Písmu třeba rozumět v jeho kontextu, nevytrhávat!
To, co bylo zlem pro Egypťany (deset ran), bylo naopak dobrem pro Izraelce. Bůh zlo sice někdy dopouští, ale buď jako následek špatných lidských skutků, nebo jako zkoušku (Jób) - samotný Bůh však není zdrojem zla - tímto zdrojem jsou zlí lidé, nebo satan.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Sobota, 01. červen 2019 @ 00:21:27 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslivec: Ale jistěže Oko je třeba Písmu rozumět v kontextu. A když na začátku Písma Bůh říká, že VŠECHNO je stvořené skrze SLOVO, tak do toho všechno je zahrnuto i zlo.
Oko: ..samotný Bůh však není zdrojem zla..
Myslivec: Být tvořitelem zla a zdrojem není to samé. Tvořitel zdroje je tvořitelem zdroje, ale on sám zdrojem není. Edison vytvořil světelný zdroj, ale Edison žárovkou není. A to jestli si s tímto světelným zdrojem někdo svítí na pornografický časopis anebo na svatostánek, to už záleží na uživateli. Já vím, každé přirovnání pokulhává, ale chtěl jsem Ti poukázat na rozdíl mezi tvořitelem zdroje, zdrojem a uživatelem zdroje. To, že Bůh je tvořitelem zla, není to samé jako pachatelství zla. Bůh není pachatelem užívající zlo ke zlu, Bůh je tvořitelem zla a užívá zlo k dobru. Bůh tvoří zlo, ale zlo nikdo používat nemusí. Každý okusí zlo, ale zrovna tak každý se může užívání zla vzdát. Je to takové to vrácení jablka poznání zpět na rajský strom. Děkuji nechci, jednou mi stačilo..
Vezmi to jinak, pokud by Bůh nebyl tvořitelem zla, tak by měl nad zlem kontrolu omezenou, možná i žádnou. Je to to samé jako by Bůh nebyl tvořitelem života, jakou kontrolu by pak měl nad životem, když by na tento úchvatný "vynález" neměl patent? |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: martino v Pátek, 31. květen 2019 @ 10:44:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslivec
Poučím tě martino.! Tvořit božsky zlo a páchat zlo lidsky není to samé! Bůh Stvořitel tvořením vytváří existenci všeho. Skrze Slovo VŠECHNO jest stvořeno, i tvoje hloupost Martino. Zlu je Bohem dovolené existovat, prozatím. A od Adama je na každém co si kdo vybere. Zapamatuj si!
martino
Myslivče, rád se nechám poučit. Nikdo z nás není dokonalý a všeho znalý. Takže poučit ano, ale od autority, osobnosti znalé, duchovně a nábožensky vzdělané. Již apoštol sv. Petr varuje vykládat si obsah Písma sv. soukromě nebo dokonce své potrhlé nápady šířit dál. On říká doslova blouznivé výklady a upozorňuje, že je třeba Písmo sv. znát s výkladem a to od mužů v tom vyučených. Já nikdy zde nešířím své osobní výklady, pocity nebo nějaké duchovní a náboženské nápady, ale vždy se mohu odvolat na autoritu Církve, nebo osobnosti odborně vzdělané a uznávané, jehož myšlenky a učenost nebyla zavrhnuta Církví. Já jsem nikde nenapsal, že Bůh připouští ZLO v dějinách Stvoření, ale není původcem ZLA.
http://www.katolik.cz/otazky/ot.asp?ot=2886 |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Sobota, 01. červen 2019 @ 00:04:07 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Pátek, 31. květen 2019 @ 21:54:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Buch není stvořitelem zla!!! Ani Adventisté poslední církev Boží nedokázali pochopit Boží zákon a v podstatě se chovají jako zákoníci i když si to nepřipouštějí. Pokud bys pochopil zákon Boží nemohl bys napsat že Buch stvořil zklo. Bohužel lidí kteří pochopili zákon Boží je minimum možná se dají počítat v tisících víc jich není. |
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Vota v Neděle, 02. červen 2019 @ 11:44:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | hirali,
příliš zjednodušuješ. Ješajahu hanavi/Izaiáš napsal, že B-h je tvůrcem (stejný základ slova pro stvořil) jak šalomu, tak i ra(h), tedy zla.
B-h je však (absolutně) dobrý, v tzv. nové smlouvě se píše, že je světlo a není v Něm nižádné tmy. Tyto věci je třeba skloubit a ne popírat. B-h rozhodně není autorem zlých lidských konání.
Slovo 'ra', překládané jako zlo, však ve významu označuje cokoliv negativního a také se jím nazývá lidský pud sebezáchovy, náchylný ke zlému. Ačkoliv je tedy B-h zodpovědný za stvoření 'ra', není zodpovědný za negativní lidská jednání. Rabi Akiva to vyjádřil slovy: Všechno je předvídáno a (k tomu ještě) byla dána (člověku) svobodná vůle.
Jak tedy pochopit, že B-h tvoří i zlo, že je to On, kdo učinil a činí všechny věci, i šalom i 'ra'? Židovský učitel Rambam to vyjádřil tak, že slovo 'zlo' ve spojení se slovem 'tvořit' nemá pozitivní bytí (existenci), ale obsahuje absenci (asi tvůrčí) vlastnosti, a proto jako takové může být vytvořeno jen nepřímo. Příklady: tma je absence světla, nemoc je absence zdraví, zima je absence tepla, apod. Lampa svítí a produkuje světlo, když ji zhasneme, nepřímo 'produkuje' tmu. Prostě když zmizí vlastnosti pozitiva, zůstane prázdnota po něm, tedy 'ra'.
HaŠem, B-h, v Toře 'skrývá svou tvář', odjímá svou šechinu; to je vyjádřením, že odnímá svou přítomnost, dobrotu, a výsledným efektem je ono 'ra', které si člověk volí. 'Tov', tedy dobro, v Ješajahu 45:7 vyjádřené 'šalom', je emanace, vyzařování B-ží tvorby, kdežto 'ra', tedy zlo, je odepřením nebo zrušením Jeho emanace.
Snad se mi to tedy podařilo srozumitelně popsat ;)
|
]
|
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 13:04:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | OK čistě hypoteticky. Co udělá milující Otec když jeho děti začne někdo zabíjet a usilovat jim o život ? Myslím, že je to easy....odebere jim ducha. Protože bůh je duch a bůh je láska. Kde není láska, není ani boha a nebude ani duch. |
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Dzehenuti v Čtvrtek, 30. květen 2019 @ 13:05:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | a bez ducha není živá duše a to je věčné zatracení tedy vymazání z knihy života. |
]
|
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 31. květen 2019 @ 11:53:19 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Když jsem na to před lety narazil, překvapilo mne, jak mnoho církevních autorit zastávalo podobné názory a spekulace.
Z časových důvodů nebudu hodnotit celý článek, jen něco málo.
Nelze mluvit o Boží spravedlnosti, jen o jeho milosrdenství. „Milosrdenství je v protikladu k spravedlnosti. Spravedlnost je rovnováha na obou miskách vah, protože dává každému, co zasluhuje“, zatímco milosrdenství „neodplácí člověku, který si zasluhuje zlo, a tomu, kdo si zasluhuje dobro, dává dvojitou dávku.“
To jsou dost podivné spekulace.
Milosrdenství nemusí být nutně v protikladu ke spravedlnosti - a v případě Božím ani v protikladu není.
Spravedlnost není nutně v tom, že každému je dáno to, co zasluhuje. Takové chování je spíše tvrdost, kamennost, nemilosrdnost, bezcitnost.
Spravedlnost je v rovném zacházení s lidmi, zacházení za stejných podmínek: Pokud se všem lidem dává stejné milosrdenství za stejných podmínek, je to spravedlivé, je to spravedlnost. Pokud se milosrdenství za stejných podmínek jednomu poskytne a jinému ne, je to nespravedlivé.
Samozřejmě lze vymyslet bezpočet způsobů nespravedlivých a nesmyslných milosrdenství, na kterých se dají dále argumentovat další nesmyslné úvahy, ale je otázka, k čemu takové chování je.
Lepší je zabývat se Božím milosrdenstvím, které je ke všem spravedlivé - Bůh chce, aby všichni lidé byli spaseni, došli poznání pravdy. Všem dává štědře a nevyčítá. Boží milost přináší záchranu všem lidem. Zalíbilo se mu, aby všechny smířil se sebou. Za všechny přinesl stejnou oběť. Na všechny přešlo ospravedlnění k životu. Všem lidem Bůh nařizuje, aby činili pokání.
To je spravedlivá milost, spravedlivé milosrdenství, protože je ke všem stejné. Lze tedy snadno mluvit jak o Boží spravedlnosti, tak o Božím milosrdenství - protože Boží milosrdenství je k lidem spravedlivé.
Proto „spravedlnost a milosrdenství nemůže přebývat v jedné duši.“
Tato myšlenka pochází od někoho konkrétního, nebo je to jen chybná dedukce ze špatných předpokladů?
Spravedlnost a nespravedlivé milosrdenství nemůže přebývat v jedné duši - to se vylučuje.
Není ale důvod, aby v jedné duši nepřebývala najednou spravedlnost a spravedlivé milosrdenství.
Toník
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: Myslivec v Pátek, 31. květen 2019 @ 21:26:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Cizinec:Pokud se milosrdenství za stejných podmínek jednomu poskytne a jinému ne, je to nespravedlivé.
Myslivec: To je nespravedlivé pouze ze subjektivního pohledu! Na milosrdenství nevzniká žádný nárok, a to ani za stejných podmínek. Udělení milosti je pouze a výhradně na vůli omilostňujícího, a na jeho rozhodnutí.
Hypoteticky. Dvě dvojčata vrazi co společně zabili své rodiče. Stejná vina, stejné okolnosti. Omilostňující král jednoho omilostní a druhého popraví. Má k tomu důvod, který vůbec nemusí zločincům sdělovat. Jednoho král zachrání, jednoho ne. Mohli být ztracení oba. Tomu popravenému se žádná nespravedlnost nestala, byl spravedlivě odsouzený. Jeho bratr byl od spravedlivého trestu omilostněný.
Pokud by bylo uzákoněné, že popravenému zločinnému dvojčeti se stala nespravedlnost, protože jeho druhé zločinné dvojče bylo omilostněné, vznikl by velmi nebezpečný precedens, ve kterém by nakonec byla milost automatická pro všechny zločince. K tomu by stačila jedna milost vydaná za těžký zločin, a ihned by se přihlásilo x zločinců, že je to vůči nim nespravedlivé, neb že oni spáchali zločin méně závažný.
|
]
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: JirkaB v Pátek, 31. květen 2019 @ 21:57:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ahoj Myslivče, jak to vidíš, když bychom omezili poskytovatele milosti na Boha? Je psáno, smiluji se nad kým se smiluji .... ...dá se tedy říci, že Bůh by to s těmi dvojčaty tak provedl?
Kdyby to udělal třeba prezident, mně by to přišlo jako nespravedlivé milosrdenství a taková milosrdenství lidé dělají. Viz některé milosti/amnestie. Ale milosrdenství Boží vnímám jinak, to vnímám jako spravedlivé a proto s těmi dvojčaty by to Bůh tak neudělal, myslím, že by to nebyla spravedlnost.
Jak to vidíš u Boha ty? Stejně jako u lidských králů? Myslíš, že mám lidský pohled na Boha? jirka |
]
|
|
Re: O univerzální spáse podle sv. Izáka Syrského (Skóre: 1) Vložil: leonet v Pátek, 31. květen 2019 @ 23:27:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Sleduji vaše diskuse a mám takový dojem, že dělate účet bez hostinského, což znamená rozhodovat o něčem, když chybí dotyčná či zodpovědná osoba. |
|
|
|
|