Dedicated to our future son Jiříček. 

ČERNĚ – řeč autora spisu, děkana starobylé kapituly SS. Petra a Pavla na Vyšehradě, 1862, P. Vojtěcha Ruffera

Sv. Bernard dí: „Uznej, o - takto uvedeni Svatí Otcové

od ustanovení světa.“ (Mat. 25.34.) – takto uvedeny citáty z Písma Svatého

Pán Kristus praví: „Pojďte ke mně všickni“ – takto uvedena přímá řeč Pána Boha

Maria sama zvěstovala: „Veselí se duch můj v Bohu Spasiteli mém.“ (Luk. 1, 47.) – takto uvedena přímá řeč Bohorodičky

Devátý stupeň k nebi.

 

 

Stálá modlitba čili s Bohem ustavičné zabývání.

 

 

Sv. Augustin praví: „Modlitba jest povznesení duše od věcí zemských k nebeským, k Bohu, vyhledávání věcí vyšších, žádost neviditelných. Modlitba jest rozmlouvání s Bohem: když čteš (sv. písma), mluví Bůh k tobě; když se modlíš, mluvíš ty k Bohu.“

 

Sv. Jarolím vece: „Modlitbou čistíme duši, čtením se učíme. Obé jest dobré, možná-li je při sobě míti; pakli nemůžeme, lépe se k Bohu modliti.“ 

 

O potřebě modlitebních knih k modlení mluví sv. Terezie takto: „Knihu nemíti a něco delší modlitbu konati, toho se velmi lekala duše má. Avšak knihou potěšila jsem sebe samu, neboť kniha stala se jako mou společnicí, sloužila mi jako za štít, abych zbožné myšlénky udržela. Kdykoli jsem neměla knihy při ruce, upadla duše má pomalu v zmatek, a myšlénky se rozlezly. Knihou pak jsem je opět shromáždila a se potěšila. Někdy čtla jsem málo jindy mnoho, podlé toho, jak Pán milostí svou mi přispěl.“

 

Ke komu Bůh mluví, svaté myšlénky mu vnuká, takový ovšem i bez knihy umí se modliti.

 

Modlitba zevnitřní či ústní. Sv. Augustin praví: „Křesťané modlíce se, činí, co prosícím přísluší, shýbají kolena, ruce spínají, neb se i na zem vrhají, ačkoli jejich neviditelná vůle a úmysl srdce Bohu známy jsou, aniž On těchto znamení potřebuje. Ale však tím člověk sebe spíše samého povzbuzuje, aby se modlil a lkál tím pokorněji, tím horlivěji.“

 

Sv. Ambrož dokládá: „Ohybné jest koleno, čímž se přede vším urážka Páně mírní, hněv smiřuje, milost vydobývá.“

Obsah ↑

 

 

Modlitba zevnitřní buď vždy spojena s vnitřní či rozjímavou.

 

Sv. Terezie svým duchovním (řeholním) sestrám říkávala: „V pravdě vám říci musím, že nevím, kterak by tu modlitba zevnitřní od vnitřní oddělena býti mohla, chceme-li totiž ústní modlitbu dobře konati, abychom alespoň věděli, s kým rozprávíme. Vždyť jsme i svědomím zavázáni přičiniti se, abychom se modlili s pozorností.“

 

Sv. Jan Zlatoústý dí: „Neschvaluji modlitbu, kteráž se marně ústy koná, nýbrž schvaluji jen tu, která z vnitřnosti ducha pochází. Neb dokládá sv. David: „Z hlubokosti volal jsem k Tobě, Pane!“(Žalm 129, 1.)

 

Sv. Stibor učí: „Modlitba náleží více srdci než ústům. Jestliže se v tichosti srdce modlí a hlas mlčí, byť to i lidem skryté bylo, Bohu to nemůže býti tajno, jelikož ve svědomí jest přítomen. Lépeť jest po tichmo se modliti srdcem, bez zvuku hlasitého, než pouhými slovy bez ducha pozorného.“

Obsah ↑

 

 

Připraven, modli se počestně a nábožně.

 

Sv. Terezie (Via perfectionis c. 2.) praví: „Prv než kdo začne svou modlitbu konati, má prvé uvážiti, s kým chce rozmlouvati, a kdo on sám – mluvící jest, aby tudíž i nahlédl, jakou úctu míti a jeviti má k Bohu. Jest tedy třeba, prvé připraviti se vnitřní modlitbou, rozjímáním, než oustní modlitbu začneme.“

 

Sv. Cyprian píše: „Když se modlíme hlasitě, držme řeč svou v kázni. Mysleme sobě, že před Bohem stojíme. Máme se líbit Božským očím i způsobem těla, i měrou hlasu. Neb jakož jest způsob nestydatého, křikem vřeštěti, tak zase sluší stydlivému mírnými prosbami se modliti.“

 

Sv. Jarolím radí: „Kolikráte nás všeliký hřích trápí, tolikrát se Bohu pomodleme; neb modlitba žádost hříchů halí. Ale jakož Kristus chtě se Bohu modliti, na horu vyšel, tak i ty svou myslí nahoru nebeskou vstup; sic jinak zlých žádostí v sobě neuhalíš neb rozpačnou modlitbou nevyprosíš, zač prosíš.“

Obsah ↑

 

 

Nenábožná, roztržitá modlitba Bohu se nelíbí.

 

Sv. Cyprian praví: „Jaká to lenost a ošklivost, býti pojatu hanebným myšlením, když se modlíš! Jak můžeš žádati, abys od Boha byl uslyšen, když sám sebe neslyšíš! Chceš, aby na tě Bůh pomněl, když prosíš, a ty sám na sebe nepomníš? To jest, očima nedřímati a srdcem spáti.“

 

Sv. Augustin píše: „Ne málo hřeší ten, kdo na modlitbě s Bohem rozmlouvá a náhle se odtrhuje od obličeje Jeho, když myšlení svých zlých následuje, a více sobě některé bídné stvoření, aneb nějakou stvořenou věc více v mysli a paměti své nosí, než Boha.“

 

Sv. Jan Zlatoústý vece: „Když s přítelem mluvíš, pozorně to činíš, a když s Bohem mluvíš, za odpuštění hříchů ho prosíš neb o jiné milosti žádáš, tedy, se po světě svými myšlénkami touláš. Jakou moc může taková modlitba míti? Ba, jakého trestu Božího ona zasluhuje“? – Sv. Jarolím dokládá: „Jak se Bohu ukážeš na modlitbách, tak se ukáže Bůh v tvém srdci svým utěšením.“

Obsah ↑

 

 

Modli se horlivě, vytrvale, neustále.

 

Sv. Alfons Liguori praví: „Po křtu má člověk ustavičné modlitby potřebí, aby vešel do království nebeského. Neb tomu nás učí Spasitel sám, řka: „Potřebí jest vždy modliti, a neustávati.“ (Luk. 18, 1.)Podobně nabízí k modlitbě sv. Pavel: „Bez přestání se modlete!“ (I. Thes. 5, 17.)

 

Sv. Basil napomíná: „Prose Boha nevstávej prvé, až obdržíš oč žádáš. Byť i minul měsíc, rok, byť i mnoho roků uplynulo, přece horlivě vytrvej, dokavádž neobdržíš; ale žádej s důvěrností, aniž přestávej mezi tím cnostně živ býti.“

 

Sv. Cyprian ve výkladu na modlitbu Páně dí: „Aniž slovy toliko ale i skutky, abychom se modlili, učil nás Pán, sám často se modle a prose, a co my činiti máme, příkladem svým osvědčil. A poněvadž se modlíval Kristus, kterýž bez hříchu byl: mnohem více my hříšní se modliti musíme; a poněvadž On přes celou noc bez přítrže bdě ustavičnými prosbami se modlil: jakž mnohem více my máme v noci při časté modlitbě bdíti.“

 

Sv. Řehoř dokládá: „Buď tedy pilen modlitby, neustávej Boha prositi, hleď stálou a vytrvalou modlitbou uchvátiti království nebeské. Čiň nebi násilí, tluč prosbami tak dlouho na dveře milosrdenství Božího, až obdržíš, co tobě spasné jest.“

Obsah ↑

 

 

Kterak to možné, ustavičně se modliti, a jak tomu rozuměti se má.

 

Sv. Augustin praví: „Cožkoli činíš, jestliže žádost k Bohu obrácenou máš, nepřestáváš se  modliti. Chceš-li se bez přestání modliti, bez přestání žádej. Ustavičná žádost jest ustavičný hlas tvůj.“

 

Kristus Pán učí: „Potřebí jest vždy se modliti, a neustávati.“ (Luk. 18, 1.)Podobně radí sv. Apoštol: „Bez přestání se modlete.“Načež dí ctihodný Beda: „Ale kdo se tak může vždycky modliti, a bez přestání na prosbách trvati, aby ani k práci ani k jídlu ani ku spaní času neměl? Jistě všecko, co spravedlivý dle vůle Boží koná a mluví, za modlitbu se také považuje.“

 

Sv. Fulgenc píše: „Pilně se modli slovy; ale ustavičně se modli svatým myšlením, svatým obcováním. Takovou měrou naplníš, co velí apoštol, když přikazuje modliti se ustavičně: před Bohem zajisté jest každý dobrý skutek modlitbou.“

 

Bl. Tomáš Kemp. praví: „Kdo ke cti a chvále Boží stále jen dobré mysli, mluví a činí, ten se stále modlí.“

 

A sv. Terezie dokládá: „Mám za to, že kdo trpí, a svou strasť Pánu obětuje, i ten se modlí.“

Obsah ↑

 

 

Modli se důvěrně.

 

„Žádný nebyl zahanben, kdo v Pána Boha doufal.“ (Ekl. 2, 11.) Tou příčinou praví také Spasitel náš: „Všecky věci, za kteréž modlíce se prosíte, věřte, že vezmete; a stanouť se, vám.“ (Mar. 11, 24.)

 

Otázaly se svatého Makara učenice jeho, řkouce: „„Otče, kterak se máme k Bohu modliti?“ I dí jim stařeček: „Není třeba při modlitbě mnoho mluviti, ale třeba často spínaje ruce důvěrně říci: „Pane, jak chceš, smiluj se nade mnou!“

 

Hermas (Pat. Lib. 2.) píše: „Žádej od Boha bez pochybování a poznáš slitovnost Boží, že tě neopustí, ale uslyší prosbu duše tvé. Nebo není Bůh jako lidi urážek pamětlivý, nýbrž zapomíná na urážky a smilovává se nad tvorem svým. Když prosíš něco od Pána, neříkej u sebe, kterak mohu od Boha něčeho žádati a dosáhnouti; an jsem se proti Němu velmi prohřešil? Nemysli tak, nýbrž z celého srdce obrať se ku Pánu Bohu.“

 

Pročež radí sv. Alfons Liguori: „Vždy se tedy s úplnou důvěrou modleme, na Božské zaslíbení se podpírajíce, bez pochybování: „neb kdo se nedůvěrně modlí,“ dí sv. Jakub, „takový se nedomnívej, že něco obdrží.“

 

Sv. Augustin dokládá: „Abychom, začkoli prosíme, prosil vždy ve jmenu Pána Ježíše, pro zásluhy Pána Krista, aby nám darováno bylo. K tomu nás napomíná Kristus sám, řka: „Budete-li zač prositi Otce mého ve jmenu mém, dáť vám.“(Jan 16, 23.)

Obsah ↑

 

 

Modli se pokorně a možná-li o samotě.

 

Sv. Basil Veliký nabádá k modlitbě takto: „S pokorou počna, rci: „Ovšem pane nejsem hoden, abych před Tebou mluvil, poněvadž jsem velký hříšník.“ A takto, byť bys sobě žádné viny vědom nebyl, sluší tobě mluviti. Neboť v mnohých věcech klesáme všickni, a větší částí poklesků ani nepoznáváme.“

 

Sv. Stibor praví: „Kdo se chlubně modlí, dychtě po chvále lidské, téhož modlitba netoliko že hříchu neshlazuje, nýbrž i sama v hřích se obracuje.“

 

Sv. Alfons Liguori vece: „Modlitba musí býti pokorná.“ Neboť píše sv. Jakub: „Bůh se pyšným protiví, ale pokorným dává milost.“ (Jak. 4, 6.) „Modlitba kořícího-se proniká oblaky, aniž odstoupí, dokudž nepopatří Nejvyšší.“ (Ekl. 35, 21.)

 

Při modlitbě rci: „O Pane Bože! Já uznávám, že nejsem hoden, abys mne vyslyšel; ale učiniž to sám pro sebe, pro své nestíhlé milosrdenství, pro Ježíše Krista Pána našeho, vyslyš mou prosbu.“

 

Když prosíš Boha za nějakou cnost, tedy pros nejen proto, že ji potřebuješ, ale proto zvlášť, že Božská velebnost chce, abys byl cnostmi ozdoben, ke cti slávě Boží. Říkej často: „O Bože! Daruj mi tuto cnost… která se mně nedostává, a jenž Ty chceš, abych ní ozdoben byl.“

 

Vždy po skončení modlitby neb zpěvu rci: „O Pane Ježíši Kriste, račiž Ty sám svými zásluhami, svou láskou a dobrotou doplniti, co se v mé modlitbě neb ve zpěvu vroucnosti a horlivosti nedostávalo“

 

„Pán vstoupil na horu sám, aby se modlil a setrval na modlitbě až do čtvrtého bdění.“ (Mar. 14, 23-25.)

 

Načež dí sv. Bonaventura: „Z toho poznáváme, že Pán Ježíš noci na modlitbách ztrávil, na místech osamotnělých. T9m nám dal naučení a příklad, abychom, když to možné, konali svou modlitbu o samotě. Z toho zřejmě vysvítá, že nemůžeme najednou s Bohem a se světem mluviti.“

Obsah ↑

 

 

V nevyslyšení modlitby též uznej důkaz lásky Boží.

 

Sv. Bernard píše: „Bratří, nikdo z vás modlitbou svou neměj za chatrnou; sám Ten, k Němuž se modlíme, za chatrnou ji nepokládá. Neboť ji káže zapsati v knize Jeho. A jedno ze dvou bez pochybování doufati můžeme, buď že udělí to, zač prosíme, aneb to, co sezná býti nám prospěšnější. Neboť, jak dí sv. apoštol, my častokráte ani nevíme, zač bychom se jak sluší modlili (Řím. 8, 26.): ale On se nad naší nevědomostí smilovává, a milostivě přijímaje modlitbu, neuděluje toho, co nám neprospívá, aneb čeho nám hned uděliti není třeba,ale modlitba nezůstane neprospěšnou.“

 

Sv. Alfons Liguori (v rozjímání o modlitbě kap. 3.) praví: „Lékař, který nemocného miluje, nedovolí mu, o čem ví, že by mu škodilo. O jak mnozí, kdyby chudi aneb nemocni byli, neklesali by v hříchy, jichž se dopuštějí, proto že jsou bohati aneb zdrávi. Tudiž odepírá Pán některým tělesného zdraví aneb časných statků, o něž Ho prosí, poněvadž je miluje a nahlíží, že by jim ty věci byly příčinou k potracení Jeho milosti.“ - Sv. Augustin dokládá: „Kdo prosí ve jmenu Ježíše Krista, dosáhne také zač prosí, ničeho-li nežádá, co by proti věčnému spasení směřovalo.“

Obsah ↑

 

 

Proč nebývá modlitba vyslyšena?

 

Sv. Basil Veliký (Const. Monast. C. 2.) píše: „Pravíš, často jsem již prosil, přec ale neobdržel. Ovšemť, poněvadž jsi snad nesprávně prosil, buď žes pochyboval, aneb neprosil o to, co by tobě budoucně prospívalo, aneb jsi v prosbách vytrvalým nebyl, aneb nepřestáváš hřešiti, a tudy se od Boha vzdaluješ, aneb svému vinníku viny neodpouštíš. Toto jsou překážky, proč není modlitba tvá vyslyšena.“

 

Sv. Jakub dokládá: „Prosíte a nebéřete, proto že zlé prosíte, abyste na své žádosti vynakládali. (Jak. 4, 3.)

Obsah ↑

 

 

Velká potřeba modlitby.

 

Sv. Jan Zlatoústý učí: „Jako jest voda rybě životem, tak jest modlitba životem tobě, jejíž pomocí lze tobě se vznésti a k nebi blížiti. Pročež jest nám toho velice potřeba, abychom celý běh života ztrávili s modlitbou. Jako dům tím, co podloženo jest, se upevňuje a pohromadě drží, také život náš horlivostí v modlitbě udržován i upevňován bývá, tak že bez modlitby nic dobrého, ani co by k spasení prospělo, dosáhnouti nelze.“

 

Sv. Bonaventura praví: „Každý milovník cností, nechať se více spoléhá na svou modlitbu, než na svou pilnost a snažnost.“

Obsah ↑ 

 

 

Vznešenost a chvála modlitby.

 

Sv. Řehoř Nysenský (Lib. de orat. circa prin.) píše: „Modlitba jest ochrana stydlivosti, umírnění hněvu, pýchy potlačení. Modlitba jest pečeť paniců, věrnost manželů, podpora cestovníků, strážce spících, bdících důvěra, rolníkům úrodou, plavícím se štítem. Modlitba jest umdlených odpočinkem, zarmouceným útěchou, korunou vstupujících v sňatek manželský, narozenin oslavením, umírajících slavným pohřbem.“

 

Sv. Jan Zlatoústý učí: „Modlitba jest zbraň nejpříhodnější, velký poklad, velká bezpečnost, a pramen všeho dobra.“

 

Sv. Augustin praví: „Modlitba jest svatých cnosti utvrzení, žebřík k Bohu, manžel vdov, příbuzná andělů, koruna mnichů, úleva v manželství žijících. Blažený, kdo tě modlitbo miluje; blaženějším kdo tě koná. Blažený, kdo se tebe chápá, blaženějším kdo v tobě setrvá.“

 

Sv. František Salezský učí: „Modlitba naši mysl Božskou jasností osvěcuje, srdce ohněm nebeské lásky zahřívá, a od zlých náklonností očišťuje.“ – Sv. Jan Zlatoústý dokládá: „Kdykoli se obíráme modlitbou, k andělům se připojujeme a skutečně s Bohem rozmlouváme. Může-li pak co vznešenějšího býti?“

Obsah ↑ 

 

 

Síla a moc modlitby.

 

Sv. Augustin o síle a moci modlitby (Serm. 22. ad Fratres en eromo) píše takto: „Mojžíš se modlil na hoře a Josue vítězil nad Amalechem. Modlitbou se pozdravil Ezechiáš, spásy došev těla i duše. Modlitbou Šavel učiněn jest Pavlem, učitelem národů. Modlitbou Jeremiáš jest v žaláři posilněn, David uprostřed lvů zachráněn, tři mládenci v ohnivé peci neporušeni. Modlitbou se těší Job na smetišti nahý, modlitbou nalezá lotr na kříži ráj. Modlitbou se Zuzana proti starcům ochraňuje, modlitbou jest Petr ze žaláře vyveden a Štěpán se z přívalu kamení přijímá v nebi i přichází mu v vyslyšení (modle se za Šavla).“ A na jiném místě dí týž sv. Otec takto: „Modlitba jest klíč k nebi. Prosba se vznáší vzhůru, a dolů se spouští milosrdnost Boží. Ač jest vzdálena země, ač vzdáleno nebe, přece slyší Bůh řeč člověka, má-li čisté svědomí. Spravedliví skrze modlitbu nabývají sílu k setrvání v dobrém, a hříšníci nabývají pomoc k povstání svému.“

 

Svatý Stibor dí: „Modlitba hněv Boží ukrocuje a ďábla přemáhá.“

 

Sv. Bonaventura moc a sílu modlitby popisuje takto: „Moc a síla modlitby jest nevyměřitelná; vše prospěšné může nám zaopatřiti a vše škodlivé může od nás odvrátiti. Modlitba jest pochodně neb svíce rozžatá k nalezení ztracené milosti Boží.

· Chceš-li nepravosti s sebe vymýtiti a cnostmi se obohatiti:

buď modlitbě oddán!

· Chceš-li pokušení přemoci, nad zlými náklonnostmi

svými zvítěziti:

oddán buď modlitbě!

· Chceš-li úskoky satanovy poznati a jeho osidlům ujíti:

buď modlitbě oddán!

· Chceš-li spokojeně v službě Boží živ býti a s veselím

kráčeti cestou nesnáze a soužení:

buď oddán modlitbě!

· Žádáš se v duchovním životě sesíliti, a nebýti podroben  tělesným žádostem, ani přílišným péčím a starostem:

buď  oddán modlitbě!

· Chceš se marných myšlének zhostiti a duši svou naplniti svatýmia dobrými myšlénkami, žádostmi, horlivostí a nábožností:

buď oddán modlitbě!

 

Sv. Ambrož dokládá: „Modlitba, již podporují skutky dobročinnosti, almužny a půst, čistota a spravedlnost, tyto skutky sílu a moc modlitby zvětšují, tak že ona přesáhá svět, proniká nebe, vznáší se až k samému Bohu.“

Obsah ↑

 

 

Modliti se za jiné jest záslužné, a kdy prospívá.

 

Sv. Apoštol Pavel napomíná, abychom se za všecky lidi modlili, aby všickni k spasení přišli.

 

Sv. Ambrož praví: „Budeš-li jedině za sebe se modliti, jedině svou zásluhu míti budeš; jestli že však za všecky prosíš, všickni za tebe prositi budou.“

 

Sv. Jan Zlatoústý učí: „Za sebe se modliti nutí potřeba, za jiné pak se modliti nabízí bratrská láska: příjemnější ale jest Bohu modlitba, kterou schvaluje bratrská láska.“

 

Sv. Nilus dí: „Spravedlivo jest, netoliko za vlastní očištění se modliti, ale i za očištění všechněch.“

 

Sv. Kliment Římský nabádá: „Modleme se za ty, jenž do hříchu padli, aby se obrátili a jednali dle vůle Boží.“

 

Sv. Cyprian píše: „Jest to vůle Boží, abychom se vespolek za sebe modlili; neboť Pán Ježíš učí nás ve své modlitbě Otče náš, abychom nejen za sebe, nýbrž společně za všecky se modlili o všeliké potřeby naše. Pročež mějme v paměti jeden druhého, buďme všickni jednoho srdce a smyslu. A kterého z nás milost Boží tam dříve povolá, ten setrvejž u Pána v lásce naší, a nepřestávej i tam u Otce milosrdného orodovati za nás.“

 

Sv. Ignác (ve svém psaní v Magn. křesťanů) prosil: „Pamatujte na mne v modlitbách svých, abych Boha dosáhl. Nebo potřeba mi vašich společných modliteb. Modlete se  též za ostatní lidi (pohany i hříšníky) bez přestání; nebo doufati lze, že na pokání se davše, Boha dostihnou.“

 

Sv. Jan Zlatoústý (V Homilii 79. k Antich.) učí: „Dobréť to přímluvy svatých užívati, ale jedině, když i my spolu působíme, tomu-li tak není, nic nám neprospívá cizí pomoc. Nebo co medle prospěl židům Jeremiáš? Třikráte se modlitbou přiblížil k Bohu, a zaslechl hlas: „Nemodli se za lid tento, aniž se přimlouvej, neb tě nevyslyším.“ (Jer. 7, 16.ú Neb se rozmnožila bezbožnost jejich. – Než hrdý člověk praví: „Co mi třeba cizích modliteb?“ O člověče, co mluvíš? Není ti třeba přímluvy? Právě proto ji potřebuješ, poněvadž mníš, že ji tobě třeba není. Svatí prosili jiných, aby se za ně modlili.“

 

Konečně mnozí svatí Otcové učí: Že modlitba společná jest mocnější než jednotlivá. Modlitbami mnohých není možno aby bylo pohrdnuto.

Obsah ↑

 

 

Jest třeba modliti se v potřebách časných – tím více ale v důležitostech věčných.

 

Sv. Řehoř (v Hom. 27.) píše: „V domě Ježíšově nehledáte Ježíše, jestliže o věci časné nemírně prosíte. Některý prosí v modlitbě o ženu, jiný žádá o statek, jiný prosí o zdraví. A ovšem mají se tyto věci od Boha žádati, když se jich nedostává, toliko když se příliš nežádají. Máme na to pamatovat, co radí Kristus Pán: „Hledejte nejprv království Božího a spravedlnosti jeho, a toto vše bude vám přidáno.“

 

Sv. Bernard vece: „My, zač bychom prosili, ani nevíme, protož máme to spíše Bohu zůstaviti, nežli se na něčem bezdůvodně ustanoviti.“

 

Sv. Alfons Liguori praví: „Prosíme-li o nějaké věci časné, tedy prosme vždy s tou výminkou, jestliže jsou naší duši k spasení.“ – Sv. Terezie dokládá: „V pravdě-li a upřimně-li se Bohu odevzdáte, a jemu sloužiti budete, budeť i On pečovati o vás.“

 

V záležitostech věčných. Sv. Bernard napomíná: „O to ať každý se vší touhou a v každém čase prosí Boha, aby jeho milost obdržel, a líbiti se mohl před očima milosrdenství jeho, v Něm samém abys i zemřel, abys slávu jeho spatřiti a v něm ji věčně mohl požívati.“ – Neboť o tom řekl Pán: „Potřebí jest vždycky se  modliti a neulevovati.“ (Luk. 18, 1.)O to sv. David toužebně prosí: „Jedné věci žádal jsem od Hospodina, abych přebýval v domě jeho po všecky dny života svého.“

 

Sv. Jan Zlatoústý učí: „Že není možno, aby, kdož od Boha žádají stydlivost, spravedlnost, mírnost a laskavost, neobdrželi, čeho žádají. Neboť slíbil Pán Kristus: „Kdo bude prositi, bude mu dáno.“

 

Sv. Alfons Liguori dokládá: „Duchovní milosti máme s úplnou důvěrou na Bohu žádati, řkouce: „O můj Bože, ve jmenu Pána Ježíše Krista prosím Tebe, vysvoboď mne z tohoto pokušení; daruj mi potřebných cností, uděl mi v dobrém setrvání, dej mi svou lásku, daruj mi nebe!“

Obsah ↑

 

 

Zpěv nábožný, blahé jeho působení.

 

Sv. Basil praví: „Nábožný chvalozpěv zapuzuje ďábly, anděle vybízí ku spasné pomoci: onť v hrůzách nočních štítem, v denních pracích odpočinkem, dětem jest ochranou, mladíkům ozdobou, starcům potěchou, ženám nejvhodnější okrasou.“

 

Sv. Ambrož píše: „K prozpěvování žalmů a chvalozpěvů schopen jest každý věk, každé pohlaví. Starcové zpívajíce se, skládají přísnost a nevrlost, mládenci a panny svými jemnými hlasy bez nebezpečenství prozpěvují. Zpěv i v mír uvodí nepřátely rozdvojené.“

 

Sv. Stibor praví: „Modlitba se toliko v životě tomto co prostředek proti hříchům koná, pění žalmů ale ustavičnou Boha chválu v slávě věčné ukazuje, jakož psáno jest: „Blahoslavení, kteří přebývají v domě tvém; tiť Tebe na věky chváliti budou.“ (Žalm 83, 5.) Kdokoliv toto věrně a s myslí pozornou koná, jistým způsobem se k andělům připojuje. Nábožný zpěv srdce zarmoucená těší, vlažných probouzí, hříšníků ku vzdychání vyzývá, tak že příjemností zpěvu pohnuti, svých nepravostí oplakávají.“

 

Sv. Augustin (ve svém vyznání) se projadřuje: „Vzpomínám na slze své, které jsem proléval při zpěvích církve Tvé, o Pane, na počátku obdržené víry své: a bývám i nyní pohnut ne pěním, nýbrž věcmi zpívanými, když bývají přízvukem dobře přiměřeným pronášeny.“

 

Tertulian píše: „Křesťanští manželové spolu chválu Bohu prozpěvují, a jako o závod se snaží, kdo by z nich nejlépe velebil Boha. Takové an Kristus vidí a slyší, těší ho, těmto uděluje své požehnání.“

Obsah ↑

 

 

Zpěv nábožný, jaký býti má.

 

Sv. Jarolím napomíná: „Šetřte toho všickni, jenž rádi v chrámu Páně nebo doma zpíváte, co sv. Pavel Kolosenským dí: „S milostí zpívajíce v srdcích svých Bohu.“: že totižto ne hlasem, ale i srdcem Bohu zpívati máte, a sice: vážně v svaté počestnosti, v bázni Boží, a rozumějíce tomu, co zpíváno bývá, Pánu prozpěvovati máte. Každý věrný sluha Kristův zpívej tou měrou, abys ne tak v hlaholu libém písně samé, jako ve smyslu slov, jimiž zpívá, sobě zaliboval. Tenť pak bude před Bohem nejlépe zpívati, kdož se svatých myšlenek souzvukem slabého nápěvu jakož i se ctným životem svým v bohumilou souhlasnost vpadati bude.“

 

Bl. Tomáš Kemp. praví: „Ve společné pobožnosti s jinými zpívej, jako anděl před Bohem. Se zpěvem zevnitřním spoj vnitřní skroušenost. Neb víc na skroušené srdce, nežli na hlas zvučný hledí Hospodin. Pokorou, modlitbou a zpěvem smířen, marnivostí ale rozhněván bývá. Slza kající nám milost Jeho dobude a cnost naši utuží.“

Obsah ↑

 

 

O čtení nábožných kněh.

 

Sv. Jarolím (ve psaní k sv. Paule) píše takto: „Ráda čti v svatém písmě a v nábožných knihách; v nich nalezne rozum tvůj hojnost vědomosti Boží. Kdo v knihách rád čte, o Bohu často mluví a myslí, i hlouposti pozbude, učeným bude, Boží přikázání pozná, tajemství Boží zví, všech cností i dobrých skutků vědomost nabude. Naučí se v štěstí i nepejchati, a v neštěstí pro chudobu nezoufati. Kdo v nábožných knihách rád čte, zví, jakou slávu, jaké blahoslavenství Bůh dává Svatým. Tu pozná, jaký smutek, jaká muka zlým i hříšným v pekle připravena jsou.“

 

Sv. František Salezský praví: „Krátký příklad zůstavil nám císař Karel Veliký, který vždy klečmo, s odkrytou hlavou a s hlubokou uctivostí ve svatých písmech čítával, říkávaje při tom: „Teď mluví Bůh se mnou!“ A rovněž tak musíme i my slovo Boží přijímati s hlubokou pokorou a s velkou úctou, buď že je slyšíme aneb čteme, má-li nám býti ku prospěchu.“

 

Sv. Řehoř píše: „Nábožné knihy jsou zrakům ducha našeho co nějaké zrcadlo. V něm poznáváme, co na nás jest ošklivého i co sličného: tu spatřujeme, jak mnoho jsme prospěli aneb jak daleko od pokroku jsme vzdáleni.“

 

Sv. Bernard radí:„Abychom mezi čtením modlitbu připojili.“ Nábožná duše v čtení pohnuta bývá; tu čísti přestane a modlitbou mysl i srdce své k nebi pozdvihne, a tak dlouho v té modlitbě setrvá, jak dlouho to srdečné pohnutí trvá.“

Obsah ↑

 

 

Rádi čítejme v zbožných knihách, i dle něho jednejme.

 

Sv. Ambrož napomíná: „Co čteš aneb jaké poznání od Boha svého dosahuješ, též i skutky plň, a udělenou sobě milost svým jednáním ukazuj.“

 

Sv. Jarolím píše: „Čím kdo více v zbožných a vzdělávacích knihách čte, tím jemu více rozumu přibývá; tak jako země, čím se více vzdělává, tím více ze sebe užitek vydává. Avšak nepostačuje v knihách toliko čítati, přikázání Boží v paměti míti, a v jednání na ně zapomínati! Alebrž proto se s nimi seznamuj, abys konal, čemus se naučil. Neboť ne poslouchač,ale činitelé zákona ospravedlněni budou.“ (Jak. 1, 22.)

 

Bl. Tomáš Kemp. říkával: „Kdo mnoho čte a ví, ale toho nečiní, prázdný a hladový od plného stolu se vracuje.“

 

Když knihu odložíme, máme z toho, co jsme čtli, nějakou průpověď v paměť a v srdce své vštípit a v mysl zachovat, jako když procházejíce zahradou, kvítek sobě trháme a domů beřeme.

Obsah ↑

 

 

Čtení nábožného potřeba a prospěch.

 

Sv. Efrém (Opp. Graec. Tom. 3.) píše takto: „Povstanou-li v tobě zlá myšlení, neváhaje uchop meče, to jest obnov v sobě bázeň Boží, a zvítězíš nad všelikou mocí nepřítele. Místo trouby vezmi k ruce písma svatá; neboť jako zvuk trouby vojíny vybízí k boji, rovněž povzbuzují nábožné knihy všecky naše myšlénky k bázni Boží, čímž zvítězíme nad nepřátely duše naší.“

 

Sv. Stibor praví: „Dvojí prospěch poskytuje čtení nábožných kněh: jednou, že mysl vzdělává, a pak, že člověka od světských marností odvrací a k milování Boha přivádí.“

 

Sv. Řehoř učí: „Veliká jest písma Božího vznešenost, ať se tam nacházejí slova samého Pána aneb jeho Svatých.“

 

Sv. Vavřinec Justinian píše: „Nad časté s rozvahou spojené čtení slova Božího není na této pouti nic potěšenějšího, nic tak nechrání člověka, aby se světu neoddal, ničím se tak srdce nestřeží proti pokušení a rozum proti bludům, nic tak nepovzbuzuje člověka k dobrým skutkům, jako čtení nábožných knih.“

 

Papež Inocenc III. radí takto: „K písmům svatým brávejme útočiště, kolikrátekoli nám jest s těžkými pokušeními zápasiti: v nich nalezneme příklady k následování.“

 

A sv. Fulgenc dokládá: „Budeš-li s pokorou čítati v nábožných knihách nalezneš v nich zajisté milost, kteráž pozdvihuje padlého, kteráž pak provází ho na cestách dobrých a přivodí jej k blahoslavenství nebeského království.“

Obsah ↑

 

 

Působení dobrého i zlého čtení.

 

Sv. Alfons Liguori praví: „Jakož se svatým čtením cnosti pěstují, rovněž naopak čtení zlých kněh dohání k nepravostem, a dohání tím úsilovněji, ješto jsou lidé náchylnější k nepravostem nežli k cnostem. Dobře sv. Basil nazývá knihy potravou duší; neboť jako pokrm příjemně v člověka vchází, a napotom se vlastní jeho krmí stává; nejinak když se kniha čte, s libostí se čte, – snadno stává se vlastnictvím čtenářovým.“

 

Sv. Terezie již ve svém outlém věku dle navedení svých zbožných rodičů počala nábožné knihy čísti, z čehož nabyla ducha pravé pobožnosti, a poznala pravdu, že zde na světě jest vše marné, ničemné a pomíjející. Po čase ale, když nábožné knihy opustila, a na místě těch čtla knihy světské, tu se horlivý duch v ní tratil – a zvlažněla v službě Boží. A když skrz dohlídku a napomenutí svého zbožného otce povrhla zlými knihami, a opět čítala nábožné knihy, zvláště životy Svatých – tu se opět její první horlivý duch v ní objevil a na vždy v dobrém stálá zůstala. – Tak patrný důkaz, jaký užitek z dobrých knih – a jaká škoda a zkáza ze zlých knih čítání pochází.

 

O kéž by to všickni lidé uznali! O kéž by všickni křesťanští rodičové své dítky ku čtení dobrých a nábožných kněh vedli!

 

Sv. Alfons Liguori napomíná: „O rodičové, přísně zakažte dětem svým čtení zlých – světských kněh, ale nabádejte je ku čtení svatých kněh.“

 

Z té příčiny sv. Bonaventura schvaluje čítati život Pána Ježíše Krista a Marie Panny a Svatých.

 

Čtení nábožných kněh učinilo mnoho lidí svatými. Svatý Augustin čta psaní sv. Pavla osvícen a povzbuzen byl, že on z temností kacířství Manichejského a z okovů svých náruživostí vyvázl a svatým učiněn jest. A vypravuje sv. Augustin, že on sám dva dvořeníny obrátil k životu pořádnému pouhým čtením životopisu sv. Antoníny. Sv. Ignác z Loyoly čtením životů svatých tak byl proniknut, že opustil stav vojenský a založil řád Jesuitský, kterýžto řád velmi dobře účinkoval na spasení mnohých národů. A tisíce svatých duší děkují obrácení své knihám nábožným. Knihy nábožné jsou nástroje Boží k obrácení duší a k utvrzení v dobrém. – Sv. Jarolím píše: „Když se modlíme, rozmlouváme my s Bohem, a když čteme, mluví Bůh k nám.“ Sv. Augustin porovnává nábožné knihy psaním, které nám Bůh posílá, jimiž nám výstrahu dává, cestu k svatosti ukazuje, a vede nás k své Božské lásce. Kdo spasen býti chce, musí často taková psaní nebeská čísti, Otce duchovního nemůžeme vždy při ruce míti, abychom se s ním poradili; ale nábožnou knihu vždy při ruce míti můžeme.

Obsah ↑

 

 

Které knihy jsou škodné, a které spasné ku čtení?

 

Čtení škodlivých kněh se na nejvýš varuj, jakož jsou: světské písně, kroniky zamilované, romány, divadelní hry, knihy kacířské, a všecky jiné, jenž od víry a od křesťanských mravů svozují, neb k nestydatosti a k marnosti vzbuzují. Kdo takové knihy čte, jak nemá být při modlitbě a při přijímání sv. svátosti roztržitý? Jakého ducha kdo knihy čte, takového ducha nabývá; škodné knihy jsou jed, jenž tělo i duši, rozum i vůli člověka žžírá.

 

Chceš-li pravého prospěchu z čítání kněh nabýti, jak ho svatí nabyli, tedy čítej knihy nábožné, jako jsou: Život Pána Krista a Marie Panny, životy svatých, spisy sv. Jana Zlatoústého, svatého Jarolíma, sv. Augustina, sv. Stibora biskupa Hispanského, sv. Bernarda, sv. Bonaventury, sv. Františka Selesia, sv. Alfonsa Liguori, blahosl. Tomáš Kemp., a jiné. Krom těchto výtečných spisů čítej a použi též tyto rozjímající a modlitební knihy:

Vůdce duše do nebeské vlasti.

Duchovní boj od bl. Vavřince Skupuli.

Útěcha kající duše.

Trh ďáblův a Kristův.

Spasitel světa P. Ježíš.“, atd.

 

A nemáš-li před rukama svrchu uvedených spisů svatých Otců, tedy čítej často a pozorně tuto knihu přítomnou: onať jest vytažena ze spisů sv. Otců. Zde nalezneš, kterak věrní služebníci svůj život řídili – a neunavně po cestě k nebi co po stupních k spasení vždy kráčeli, i jiné svatým učením svým ku spasení přivésti usilovali – Čítej tedy pilně knihu tuto, a nejen čítej, nýbrž i svůj život dle ní spravuj. A tak se stane, že kniha tato bude tobě stupněmi k spasení a cestou k nebi – kamž všickni za Pánem Kristem, jeho milou Matkou, a za milými Svatými přijíti sobě žádáme.“

Obsah ↑

 

 

Samotu miluj, ona poskytuje mnohých prospěchů.

 

Sv. František Salezský píše: „Možná-li tobě soukromně se skryj, abys tam tím lépe své srdce a svůj úmysl svatých věcí rozjímáním neb pobožné knížky čtením dle žádosti občerstvil. Sám Spasitel náš učeníkům svým, když po veliké práci k Němu se vrátili, a co byli dobrého svedli, Mu vypravovali, řekl: „Pojďte v soukromí na pusté místo a odpočiňte maličko.“

 

A Tertulian píše: „Pán Ježíš obcoval častěji od lidí vzdálen, aby světu se vyhnuv, svobodněji se modlil. A slávu svou učeníkům o samotě zjeviti ráčil.“

 

Sv. Bonaventura napomíná: „Následuj tedy příklad Páně, měj touhu po samotě, a odebéř se na samotu, to jest odděl se jak můžeš od společnosti jiných a zůstaň sám, žádáš-li s Bohem spojen býti a Naň v čistotě srdce svého patřiti. Miluj samotu a mlčenlivost, a velikého najdeš upokojení i dobrého svědomí: nebo kde mnoho lidí, tam mnoho hluku a veliká srdce roztržitost.“

 

Petr Ravenat dí: „Osamotnělý život jest zajisté nebeské vědy školou, a Božských umění vyučováním.“

 

„O drahocená samoto!“ volá sv. Jarolím, „v níž Bůh se svými důvěrně mluvívá a obcuje.“

 

Sv. Alfons Liguori vece: „Sám Bůh nás o tom poučil, že v samotě mluvívá k našim srdcím: „Uvedu je na poušť (v samotu) a mluviti budu k jejich srdci.“ (Osea. 5, 14.) Tou příčinou vyhledávati vždy samotu duše, láskou k Bohu roznícené. Ukrývaly se v hlubokých lesích a strašných jeskyních, aby světským hlukem nejsouce vytrhovány, jedině s Bohem se tam baviti mohly.“

 

Sv. Bernard se projádřil: „Mlčení a samota přinucují takřka duši, aby toliko o Bohu a věcech Božských přemýšlela.“

 

Bl. Tomáš Kemp. radí: „Chceš-li pokoj vnitřní a dar pobožnosti obdržeti, skrytě žij a mlč, toť spasitelné. Jako ryba bez vody brzo lekne, tak člověk bohabojný, vyjda z příbytku svého, lehounce se roztrží a poskvrní.“

 

Sv. Terezie napomíná: „Zaměstnání a nemoci mohou nám sice překážko býti, tak že nám nelze mnoho času ztráviti o samotě; avšak k vnitřnímu obcování před Bohem postačuje každý čas, zdraví i nemoc. Nebo náš duch se má při práci i v nemoci i v obcování s lidmi s Bohem zanášeti.“

Obsah ↑

 

 

Způsob ustavičného s Bohem se obírání.

Ze spisů sv. Alfonsa Liguori.

 

1.    Svatý Job se tomu velice divil, rozjímaje, jak svrchovaný Bůh se snaží lidem dobré prokazovati, tak sice jako by mu nic více na srdci leželo, nežli lidi milovati a od nich opět milovánu býti; pročež s Bohem rozmlouvaje, takto zvolal: „Co jest člověk, že zvelebuješ ho? Aneb co přikládáš k němu srdce své?“ (Job 7, 17.) Z toho patrný jest onen klam, myslíme-li sobě, že chybujeme, proti uctivosti neskončené Velebnosti Božské, když se s ním s velikou důvěrností a přátelsky obíráme. Ovšem musíš, duše nábožná! Bohu nejhlubší pokoru prokazovati a v přítomnosti Jeho se ponížiti, zvlášť u rozvažování oněch nevděčností a uražení,kterýchž jsi se prv dopustila, však to i přece nemá na překážku býti. Onť jest neskončená Velebnost, ale i též neskončená dobrota a láska. Nižádnou nelibost, nýbrž zalíbení má nad tím, jenž tak důvěrně i laskavě s ním zachází, jako nějaké děťátko s matkou. „Při prsech chování budete a na klín položeným vám chlácholiti budou; tak jako matka dítěti svému lahodí, takť já potěším vás.“ (Isai. 66, 12.) Jakož matka s radostí své dítě na klín klade, kojí, líbá a k srdci vine, tak i náš dobrotivý Bůh má radost v prokazování své tak outlé lásky oněm milým duším, které se Jemu docela odevzdaly.

2.    Rci tedy často k Němu: „Ach Pane můj! proč mne tak velice miluješ? Což nalezáš na mně dobrého? Zdaž jsi již zapomněl na ona bezpráví, která jsem Tobě učinil? Poněvadž mne tak velice miluješ, a tak mnoho milostí mi uděluješ, koho bych měl budoucně milovati než Tebe, mé nejvyšší dobré? Ach můj nejlaskavější Bože! Poněvadž jsem Tebe až dosud hněvával, proto mne nyní nade všecko bolí, ne toliko trest, jenž jsem zasloužil, jako ta nelibost, kterou jsem Tobě milování nejhodnějšímu dobrému způsobil. Však srdcem zkroušeným a pokorným nepohrdáš. O kéž nápotom nic jiného nežádám ani na nebi ani na zemi, než Tebe samého. Ty jsi a budeš vždy jediným Pánem srdce mého, má láska, mé všecko.

3.    K většímu upevnění tvé důvěrnosti k Bohu, zpomeň si často na to, jak on laskavě s tebou vždy zacházel, a na ony milostivé prostředky, jimiž tě od tvého nepořádného života a náchylnosti k světu odvrátil a k své svaté lásce přivedl. Milosrdenství, které ti prokázati ráčil, jest ti velmi jistým závdavkem Jeho lásky k Tobě. „Na rukou svých vypsal jsem tě; zdi tvé před očima mýma jsou vždycky.“ (Isai. 49, 16.) „Milá duše,“ praví Bůh, „proč se bojíš a nedůvěřuješ? Na rukou mých vypsal jsem tě, abych nikdy nezapomenul, dobře činiti tobě a před nepřátely tebe chrániti.“

4.    „Rozkoše mé jsou býti s syny lidskými.“ (Přísl. 8, 31.) Bůh takřka nalézá raj svůj v srdci člověka. Miluje-li tě Bůh, i ty miluj Jeho. Jeho radost jest býti s námi; budiž i tvá radost býti s Ním, a obchod míti s Ním skrze celé živobytí své, a mile se s Ním obírati, jenž doufáš v Jeho přelíbezné společnosti věčné blaženosti užíti. Nemysli sobě že s Bohem obchod vésti, jest věc mrzutá a obtížná. Ne, není tomu tak. „Nemá hořkosti obcování s Bohem.“ (Kn. Moudr. 8, 16.) Taž se oněch duší, jenž Boha s pravou láskou milují, a přiznajíť se tobě, že v nesnázích tohoto života nikde většího a líbeznějšího potěšení nenalezají než v laskavém s Bohem obcování.

5.    Tvůj Bůh jest vždy u tebe, ano vnitř v tobě: „Neb v Něm živi jsme, v Něm se pohybujeme a trváme.“ (Skut. Apošt. 17, 28.) Není žádné mříže pro toho, který žádá s Ním mluviti. Pročež mluv s Ním o svých potřebách, ouzkostech, a o všem, co ti na srdci leží. Čiň ale to vše s důvěrností a s upřímným srdcem, poněvadž Bůh se zasmušilou duší nemluvívá, onať by také ani hlasu Jeho neporozuměla, neboť ztěžuje si Bůh, řka: „Sestra naše (duchovní choť) ještě jest nedospělá (v lásce mé), kterak a co mám mluviti s ní, když ona mně nerozumí?“ (Pis. Žal. 8, 8.) Bůh chce, abychom se Ho jako nejmocnějšího Pána báli, a strachovali se, pohrdáme-li Jeho milostí; naproti tomu ale chce zase, když Jej milujeme, za přítele držán býti.

6.    Bůh náš jest skrze svou neobmezenost na všech místech přítomen; zvláště pak dvě místa jsou, kde svůj vlastní příbytek má; jedno jest v nebi, kde se svou slávou přítomen jest, kterou i svým vyvoleným uděluje; druhé jest na zemi v každé ponížené duši, kterou On miluje: „Přebývaje v zkroušeném duchu.“ (Isai. 47, 15.) Ačkoli náš Bůh na výsosti nebes přebývá, přec nicméně ráčí dnem i nocí svými věrnými služebníky v jich samotě a příbytcích rozmlouvati, a zde je oučastné činí svých božských potěšení, z nichto jedno všecky radosti světské daleko převažuje; kdo jich neokusil, ten po nich netouží.

7.    Dobří přátelé na tomto světě mají jisté hodinky, v nichž se mezi sebou obveselují, a potom zase od sebe odcházejí. Mezi Bohem a tebou ale, chceš-li tomu tak, nebude žádné hodinky k rozloučení se. „Odpočineš, a libý bude sen tvůj (spaní tvé): Hospodin bude u boku tvého.“ (Přísl. 3, 24-26.) Odpočívej, a Bůh k tobě přijde, a vždy při tobě bdíti bude. Odpočíváš-li, nevzdálí se on od lůžka tvého, nýbrž vždy tu zůstane, pozor daje, aby s tebou, procitneš-li nočního času, skrze svá vnuknutí rozprávěl, a od tebe nějakého vzbuzení lásky, obětování neb díkůčinění přijmul; tedy i v tento čas obcujeť On s tebou líbezně a laskavě. Někdy bude i ve snách s tebou mluviti a nechá tě poznati hlasu svého, abys procitna vůli Jeho vyplnil. „Ve snách mluviti budu k němu.“ (IV. Knih. Mojž. 12, 16.)

8.    Když ráno procitneš, obětuj Jemu své první myšlénky a všecky skutky, které vykonáš, obtížnosti a utrpení, které snášeti budeš, z lásky k Bohu a k Jeho slávě je obětuj. Jsi-li v nějaké nemoci, pokušení, pronásledování, a v zármutku, nemeškej k Bohu volati. A On neopomene tebe potěšiti, aneb alespoň síly ti dodati k snášení zármutku tvého s trpělivostí, což ti prospěšnější bude, než aby tě byl toho docela zprostil. On všecko činí anebo dopouští k tvému dobrému. „Všecky věci napomáhají k dobrému.“ (Řím. 8, 28.) Cítíš-li se zcela pomateným a nedůvěrnosti plným, volej s srdnatou myslí: „Hospodin osvícení mé a spasení mé, kohož se budu báti?“ (Žalm 26, 1.)Pane, Ty mne osvítíš, Ty mne spasíš, v Tebe vždycky budu doufati. „V Tebe Hospodine jsem doufal, nebudu na věky zahanben.“ (Žalm 30, 1.) A s tím se upokoj věda, že žádný ještě nezahynul, jenž na Boha svou naději skládal.

9.    „Smejšlejte o Pánu v dobrotě.“ (Knih. Moudr. 1, 1.) To jest, abychom měli více důvěrnosti v Božské milosrdenství, nežli strachu před Božskou spravedlností, poněvadž On mnohem více nakloněn jest, nám dobře činiti, nežli nás trestati, jakž praví sv. Jakub (Jak. 2, 13.): „Milosrdenství vyvyšuje se nad soud.“ Sv. David o Pánu dí: „Bůh náš jest Bůh, jenž spasené činí.“ (Žalm 67, 21.) Což dle výkladu Kardinala Belarmina vyznamenává, že vlastní úřad Boha jest, ne zatratiti, nýbrž všecky spasiti; neb když těm, kteří s Ním pohrdají, trestem věčného zahynutí hrozí, tak i naproti se vší jistotou přislibuje své milosrdenství těm, kteří se Ho bojí, jak zní v chvalozpěvu Matky Boží: „Milosrdenství Jeho všem bojícím se Ho.“ (Luk. 1, 50.) Tyto propovědi sv. písma mají tobě nábožná duše k tomu sloužit, abys, jsi-li tou myšlénkou zatracena: zdaliž spasena budeš čili ne, jsi-li vyvolena čili ne, – potěšila se v srdci rozjímajíc tu žádost, kterou Bůh má spasiti tě, dle svého tobě daného zaslíbení, pevně-li jsi uzavřena u sebe, sloužiti Jemu, a Jej tak milovati, jak to od tebe žádá.

10.       Pán Bůh jest velice nakloněn hříšníkům odpustiti, On slibuje onu duši, která Jej opustila, hned zase přijmouti, navrátí-li se do náručí Jeho. „Obraťte se ke mně, i já obrátím se k vám.“ (Zachar. 1, 3.) O kéžby všickni hříšníci poznali, jak přelaskavě Pán je očekává, chtě jim odpustiti! „Čeká Hospodin, aby se smiloval nad vámi.“ (Isai. 3, 18.) On ujišťuje (u Ezech. K. 33, 11.): „Živ jsem, praví Pán, nechci smrt bezbožného, ale aby se obrátil bezbožný od cesty své a živ byl.“ A (u Izaiáše 1, 18.) praví dále: „Pojďte a trescete mne dí Hospodin, kdyby byly hříchy vaše jako šarlat, jako sníh zbíleny budou.“ Jakoby řekl: „Hříšníci, želte toho, že jste mne urazili, a pak přijďte ke mně, a neodpustil-li bych vám, trescete mne z nemilosrdenství, a držte mne za nevěrného; ale ne, já nezruším slova má; obrátíte-li se ke mně, vězte, že, byťby vaše svědomí sebe černější bylo, já je přece svou milostí učiním bílé nad sníh.“

11.       Posléz slibuje Bůh, že na všecky hříchy zapomene, lituje-li duše, že Ho jimi urazila: „Na všecky jeho nepravosti si nezpomenu.“ (Ezech. 18, 22.) Hned tedy, jak do nějakého hříchu padneš, pozdvihni oči své k Bohu, vzbuď cvičení lásky a lítosti, a v skroušeném vyznání svého provinění doufej odpuštění, řka: k Němu: „Pane! Nemocen jest, kteréhož miluješ;“ (to srdce, které miluješ, jest slabé a hříchem zcela zranění) „uzdrav duši mou, nebo jsem zhřešil Tobě.“ (Žalm 40.) Ty vyhledáváš kající hříšníky, rychle k nohám Tvým padám, jsa milostí Tvou pohnut milosrdenství Tvého dojíti chci; hřích jest zpáchán, co mám činiti? Ty nechceš, abych zoufal; a ačkoli jsem zhřešil, přece nepřestáváš milovati mne, chci tedy i já milovati Tebe; ano Bože můj! Miluji Tě z celého srdce; lituji, že jsem Tě rozhněval, silné předsevzetí činím, více nehřešiti, více se toho nedopustiti. Ty, jenž jsi Bůh sladký, tichý, dobrotivý, a velmi milosrdný, odpusť mi, nech i mne slyšeti, co jsi k Magdaleně pravil: „Odpouštějí se ti hříchy tvé.“ „A dejž mi síly, abych budoucně věrným Tobě zůstal.“

12.       Abys větší smělosti mysli nabyl, obrať oči své zvlášť na ukřižovaného Ježíše, a dle příkladu sv. Magdaleny z Pazzis, obětuj zásluhy Jeho věčnému Otci, pro Něho aby tobě odpustil a na milost přijal, a tak jistě doufati můžeš, že tobě odpustí. Mnozí duchovní učitelové to schvalují, že po zpáchané chybě, byť by se to i stokrát za den státi mělo, bez meškání k Bohu se máme obrátiti,a tím se upokojiti; sice málo budeš moci milá duše, s Bohem se obírati, kdybys pro svou zpáchanou chybu v zkormoucení a nespokojení se zdržovala; tvá důvěrnost oslábne, žádost Jej milovati ustydne, a tak málo budeš moci na cestě Páně pokračovati. Naproti tomu ale, vezmeš-li hned své útočiště k Bohu, a budeš-li Ho prositi za odpuštění a přislíbíš-li Mu polepšiti se, tu ty chyby tvé dopomohou ti ještě k většímu prospívání v lásce Boží.

13.       Neopomeň též v důvěrnosti ne jenom své, nýbrž i bližního svého potřeby Jemu poroučeti. Jak velice se to Bohu tvému líbiti bude, když s Ním rozmlouvati budeš o rozmnožení Jeho slávy, o bídě jiných, nouzí sevřených lidí; o hrozných mukách věrných duší v očistci; o zahynutí mnoha bídných hříšníků. Kteří jsouce zbaveni milosti Jeho, bez strachu žijí, řka: „Ach můj nejlaskavější Bože! Uděl jim tu milost, aby Tebe poznali „Posvěť se Jméno Tvé, přijď království Tvé.“

14.       Má se za to, že ony duše, které v tomto životě málo po nebi toužily, v očistci obzvláštný trest (nazvaný trest toužebnosti) snášeti musejí; a to sice ne bez příčiny, poněvadž si onoho dobrého věčné blaženosti, které nám Spasitel náš svou smrtí vydobyti ráčil, málo všímaly, a málo po něm toužily. Protož nábožná duše! Touži po tomto nebeském ráji často. Volej k Bohu, aby tě z té bídy, z tohoto hříšného místa, z tohoto nebezpečenství vyvedl, a do vlasti své věčné lásky přivedl, kde Jej ze vší síly milovati budeš.

15.       Slovem, vyhledáváš-li zalíbení laskavého Boha svého, tedy co nejčastěji rozmlouvej s Ním s důvěrností, a obírej se s Ním, možná-li, bez přestání; potom i On mile s tebou vždy mluviti a tobě odpovídati bude. Neuslyšíš sice hlas Jeho v uších svých, ale dosti zřetelně v srdci svém, neodtrhneš-li je od tvorů a budeš-li se jen s Ním obírati a s Ním mluviti. Napotom On mluviti bude k tobě skrze svá vnuknutí a vnitřní osvícení, skrze každé sladké hnutí srdcem tvým, skrze oznámení odpuštění tvých hříchů, skrze každé udělení pravého pokoje,a ujištění budoucí blaženosti, skrze každou vnitřní radost, potěšení a sladkost své milosti, skrze každé vnitřní úzké a laskavé spojení se s tebou. Slovem, On s tebou laskavou řeč povede, kterou příliš dobře rozumí ony duše, které On miluje, a které krom Boha ničeho nehledají.

16.       Abys v mysli roztržit nebyl, a abys s Bohem v tomto životě spojen byl, tedy při všech věcech, které vidíš aneb slyšíš, navykni mysl svou k Bohu pozdvihovati a na věčnost pamatovati. Ku příkladu,vidíš-li vodu téci, pomysli sobě, že rovněž tak život tvůj ubíhá. Vidíš-li světlo zhasnouti, zpomeň si, že jednoho dne rovněž tak život skončí. Vidíš-li mrtvé tělo, pomni, že i ty někdy a snad brzy rovněž tím budeš. Vidíš-li skvostné hroby zemřelých pánů, rci: „Nejsou-li titi spaseni,co jim pomohla jejich oslava?“ Nastane-li po příjemném čase bouřka, považ si, jaký jest to rozdíl mezi duší, která jest v milosti Boží, a mezi onou, která ji ztratila. Vidíš-li uschlý strom, představ si duši, která jest prázdná milosti Boží a dobrých skutků. Spatříš-li zločince, který, jsa zcela zahanben a plný strachu před svým soudcem se staví, považ si, jaký strach bude míti hříšník, až bude státi před soudcem Kristem. Strachuješ-li se před hromobitím, vezmi si k srdci, v jakém strachu postaveni jsou zatracenci, třesouce se v pekle před hrozným a ustavičným hřměním hněvu Božího.

17.       Vidíš-li zelenající se pole, překrásné květiny, vonné ovoce a jiné skvostné věci, které tě obveselují, mluv sám k sobě rychle: „Jak krásné věci stvořil Bůh kvůli mně na této zemi, abych Ho miloval a jak mi ještě mnoho větších radostí v krásném nebi připravil!“ Vejdeš-li do květnice, zpomeň si u fialky na pokoru, u lilie na čistotu, u růže na lásku k Bohu. Chutnáš-li krmi sladkou, rci: „Jestli toto tak sladké, jak chutný a libý musí být Bůh, neskončené moře vší sladkosti.“ Posloucháš-li libou hudbu, pomni: Jest tu tak libo v slasti; i jak teprv bude v nebeské vlasti! Slyšíš-li ptáky líbezně zpívati, mluv k sobě: „Duše má! Slyš, jak tato nevinná zvířátka Stvořiteli svému prozpěvují a Jej velebí? A co ty činíš? Chval Ho s povzbuzením lásky.“ Slyšíš-li kůropění kohouta, zpomeň sobě, žes jako sv. Petr někdy Boha svého zapřel,vzbuď lítost a oplakávej toho. Tak též,spatříš-li dům neb místo, kdes zhřešil, obrať se k Bohu řka: „Hříchů mladosti mé a nevědomostí mých (přestoupení mých) nezpomínej.“ (Žalm 24, 7.) Vidíš-li skvostně ozdobený chrám, pomni, že tvá duše a srdce má býti pravý ozdobený chrám Ducha sv. Stojíš-li při ohni, řekni k sobě: jak mnoho let jsem již měl v pekle hořeti? Však, poněvadž jsi mne o Bože tam neuvrhl, učiň,aby nyní toto mé srdce hořelo láskou k Tobě. Díváš-li se na večer na hvězdnaté nebe, rci se sv. Ignácem: „Jak se mi zošklivuje zem, popatřím-li na nebe;“ aneb jako sv. Ondřej Avelinský: „Radujte se nohy mé, přijde jednou čas, v němž kráčeti budeme v nebi.“

Obsah ↑

 

 

Ve skladě Bedřicha Stýbla, knihtiskaře a knihaře na sv. Václavském náměstí číslo 786 a 787 naproti „Charousům“ dostati lze mimo mnohé jiné i následující schválené modlicí knihy:

 

Ceny v rakouském čísle – za knihy nevázané.

 

Trh ďáblův a Kristův; a zač své zboží v obchodů života vezdejšího prodávají. Ve 4 obrazích představeno. Vzdělal Vojtěch Ruffer, probošt kapituly Vyšehradské. Obsahuje: Poučení od sv. Otců o přípravě do nebe mimo všech obyčejné pobožnosti. – Na poštovském papíře s rytým titulem, 4 větší obrazy a 14 Führichovými vyobrazeními křížové cesty, stran 330 ve velké 24° za 7 kr.

 

Maria, matka dobré rady. Modlitební knížka věnovaná ctitelům neposkvrněné Rodičky Boží. Od Josefa Němečka, kněze církevního. – Obsahuje: Vypsání zbožné pověsti o milostném obrazu „Marie dobré rady“ v Genazzanu, devítidenní pobožnost k uctění nejblahosl. Marie Panny, obvyklé pobožnosti, pobožnost svatého růžence a mnoho písní. 2. vydání. – Stran 396 ve velké 32°, s pěkným obrázkovým titulem, 14 vyobrazeními křížové cesty a mnohými jinými rytinami. Na pěkném poštovském papíře za 42 kr. Na obyčejném papíře kancelářském za 36 kr.

 

Horlivý ctitel sv. Josefa, Pěstouna Pána našeho Ježíše Krista. Vzdělal Josef Mir. Pohořelý, kníž. Arcibisk. Notář a farář v Nové Vsi. Obsahuje: Slovo o pobožnosti k témuž svatému, pojednání o důstojnoti a o prospěšnosti přímluvy jeho, modlitby ranní i večerní, ke mši sv., k svátosti pokání a oltářní,litanie,písně a konečně křížovou cestu s rytinami. – Stran 186 ve velké 32° na tuhém papíře za 24 kr.

 

Rukověť k uctění blahosl. Panny Marie při sedmi kaplích. Od Josefa Kršky, faráře v Heřmanově Městci. – Na kancelářském papíře s obrázkem, stran 144 ve velké 32° za 24 kr.

 

Kůr andělský ku zvelebení nejsv. Trojice Boží. Podle staršího vydání, jenž v roce 1768 pro veleslavné bratrstvo pod názvem nejsv. Trojice v městě České Třebové s povolením duchovní vrchnosti opatřeno bylo. Od Vojtěcha Ruffera,probošta kapituly Vyšehradské. Obsahuje: Pravidla pobožného spolku k uctění nejsvětější Trojice Boží,andělský růženec a jeho význam; písně, hodinky a litanie k nejsvětější Trojici Boží; modlitby ranní a večerní,dvojí pobožnost ke mši svaté, pobožnost sv. zpovědi a sv. přijímání,křížovou cestu s starobylými obrazy, mnoho jiných modliteb atd. – Na návrh Jeho Eminencí kardinála a arcibiskupa Pražského, Bedřicha knížete ze Schwarcenbergu vydána. – Na poštovském papíře v prostř. 32°, stran 224 za 24 kr. Na kancelářském papíře za 20 kr.

Obsah ↑