|
Právě je 552 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116733460 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Život církví: J. Pleva: Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské
Vloženo Pátek, 02. srpen 2002 @ 10:56:16 CEST Vložil: Stepan |
J.
Pleva: Jsem zděšen záplavou nepřátelských článků o Jednotě bratrské
Vážený
pane redaktore,
nejprve
citát - Vaše vlastní vyznání:
Mám
rád diskusi a rád slyším opačné názory. u literárních pokusů pak
kritiku jakéhokoliv kalibru. Nesnáším manipulaci obecně, alergický jsem
zejména, schovává-li se za nábožné řeči. Miluji svobodu slova a budu
se za ni bít i v křesťanských luzích a hájích
Když
jsem po hodně dlouhé době zase jednou zavítal na GranoSalis, byl jsem zděšen
záplavou nepřáelských článků o Jednotě bratrské. Píšete, že nesnášíte
manipulaci, přitom tyto články obsahují neskutečně mnoho polopravd
i prokazatelných manipulací se skutečností, ano lží. A vy to všechno sázíte
jeden za druhým, zdá se, že většinu doslova v posledních dnech, bez
ohledu na aktuálnost, aniž by vás zajímalo, co je na tom pravdy nebo jak
se věci skutečně odehrály.
Říkáte,
že milujete svobodu slova - to je krásné, ale cožpak svoboda slova ve vašem
pojetí znamená, že je možno libovolně kohokoli urážet a kydat na něj
špínu? V tom jste mě milí bratři, případně sestry hluboce
zklamali, takovýto přístup já osobně za křesťanský nepovažuji.
Naprosto
pak nechápu, proč publikujete dokumenty až 4 roky staré, bez ladu a
skladu, bez souvislostí, návaznosti...? Jde vám o senzace? To prostě zveřejníte,
jak vám kdo co pošle, ať je to jakýkoli blaf či blábol? Nezajímá vás,
že to někomu ubližuje, a nezeptáte se aspoň hypoteticky, pracovně, zda
to někomu neublíží neprávem? Měl jsem dojem, že jste informační
projekt, a pokud se nazýváte křesťanským, čekal bych větší odpovědnost,
než u světských médií - zejména v takto citlivých záležitostech.
Chcete být seriózní? Pak bych si představoval, že když vám dojdou
podobná obvinění a urážky o nějaké církvi nebo skupině křesťanů,
že kontaktujete onu skupinu, zjistíte, jak se věci mají z jejich strany
atd apod.
No,
nebudu vám radit, jen se modlím, aby nás Pán Bůh chránil před takovou
novinařinou. Je mi moc a moc smutno, protože od křesťanů bych takové
jednání skutečně nečekal.
Mám
jeden zásadní dotaz: Znamená to, že GranoSalis jsou stránky
proticharismatické? Kdosi na nějaký článek replikuje, že by ho zajímalo
vyjádření charismatiků - jak asi, když jsou tupeni a špiněni, aniž se
o tom vůbec dovědí??? A kdo jsou ti charismatici, kterým se nadává a
kterým jsou ve vámi zveřejněných článcích připisovány tak hrozné věci?
Mohu vás ujistit o tom, že v Jednotě bratrské jsou nejen tzv. charismatici,
ale i řada necharismatiků (předpokládám, že vaším kritériem bude
nejspíš mluvení jazyky?), a na druhé straně ve skupině, která se nazývá
Ochranovský seniorát, jsou lidé, kteří o sobě veřejně prohlašují, že
"cizími jazyky" aktivně mluví. Co je měřítkem, kdo je
charismatik? Jste ochotni se na stránkách GranoSalis omluvit a pravdivě
informovat čtenáře, že Jednota bratrská je církví otevřenou všem
lidem, kteří milují Pána Ježíše Krista, kde může každý najít
svobodu a prostor k osobnímu růstu i službě druhým a nikdo nikoho
nenutí "mluvit jazyky"? Po té sérii by to bylo spravedlivé a na
místě.
Konflikt
v Jednotě bratrské měl mnoho aspektů. Vedle teologických otázek (i ty
zde samozřejmě byly, ovšem zdaleka nehrály hlavní roli: jen posloužily jako
snadno srozumitelná, úderná hesla) hrály hlavní roli mocenské ambice těch,
kdo stáli ve vedení církve za minulého režimu a chtěli se tam udržet
navzdory vůli církve, dále odhalení manipulace, zneužití pravomoci a
strach z odkrytí finančních machinací s církevním majetkem. Jestli
toto chcete na vašich stránkách rozkrývat, tak do toho jděte, ale poctivě!
Nadávání na charismatiky je ubohé a nízké.
Je-li
něco jisté, pak to je skutečnost, že konflikt v JB nebyl sporem mezi
"charismatiky" a "necharismatiky". Jednota bratrská
to říká od samého počátku v roce 1998 - leč toto jsou hesla, kterým
církevní publikum rozumí a které spolehlivě nabudí spravedlivý hněv...
Co jiného je cílem těch článků, než rozpumpovat adrenalin proti Jednotě
bratrské? A jak je vidět z některých reakcí, daří se to. Koho
zajímají fakta, že představitelé Ochranovského seniorátu po čtyřech
letech přiznají, že neříkali pravdu... Tak to skutečně je: Nejzřetelněji
to přiznal B. Kejř v červnu na Evropské regionální konferenci, která se
konala v Benátkách n. Jizerou. Zde byli přítomni zástupci
Unitas fratrum - Jednoty bratrské z řady evropských zemí: Německa,
Holandska, Švýcarska, Anglie, Švédska a B. Kejř přiznal, že to není otázka
"charismatiků", že prý to "nyní poznali". Nu, stejně
je to málo platné, když GranoSalis v "aktuálním" zpravodajství
živí nelásku a zlobu vůči charimatikům materiály, které jsou čtyři
roky staré...
Abychom
si rozuměli, já se nezastávám těch "charismatiků", kterým se
na vašich stránkách spílá, protože nevím, koho tím myslíte. Možná vám
lidé, kteří se takto nazývají, ublížili a byli to opravdu nějací
fanatici, to nemohu vědět. Já jen myslím, že pokud opravdu - cituji: nesnášíte
manipulaci, a jste alergický zejména, schovává-li se za nábožné řeči...
zde máte příležitost dostát
svým zásadám.
Což
to ve skutečnosti není nádherná věc, být charismatikem v biblickém
smyslu - totiž člověkem, který od Boha přijal nebo přijímá dar nebo
dary milosti? Podle mého názoru každý křesťan (1) jednak JE charismatik,
protože každý má nějaké CHARISMA neboli dar milosti - přinejmenším
dar věčného života (Řím 6,23). A i když toto slovo budeme chápat v užším
smyslu vyplývajícím z 1 Kor 12, jsem přesvědčen, že (2) každý křesťan
by MĚL BÝT charismatik, totiž měl by usilovat o rozvíjení Božích darů
a charismat a stát o to, aby v jeho životě Boží Duch působil a
projevoval se. Co je na tom špatného? Proč je toto slovo nadávkou?
Nu
nějak jsem se rozepsal. Abych vás jen nekritizoval, když prosím, abyste se
nepřidával k pomlouvačům, jsem samozřejmě připraven k rozhovoru. Jenže
co by vás zajímalo? Mohu vám nabídnout desítky (možná stovky)
stránek usnesení, zpráv a dokumentů týkajících se odchodu skupiny
kolem Halamových z Jednoty bratrské. Mohu vám nabínout Závěrečnou zprávu
vyšetřovací komise, která byla ustavena pro zjištění obvinění proti
libereckému sboru. V naší zemi se vystřídala řada delegací ze světové
Unitas fratrum (v roce 1988, 1999 dvakrát, 2000, 2001), v níž byli bratři
z Anglie, Německa, USA, Surinamu, Jamajky... K otázce charismatického
"hnutí" v Jednotě bratrské se vyjádřili biskupové světové
Unitas fratrum, k situaci po odchodu této skupiny vydal řadu prohlášení
Unity Board (orgán předsedů 19 provincií svěrové Unitas fratrum), který
se jí zabýval na svých setkáních na Aljašce v červnu 1999 a Jamajce v
únoru 2000 a připravil několik návrhů na smírné řešení.
Abyste
mi rozuměl: mně nejde o to, tuto věc otvírat. Poté, co skupina kolem
Halamových deklarovala, že nechce zůstat v Jednotě bratrské, poté, co
odmítla návrh jedné z komisí Unitas fratrum na zřízení samostatného
distriktu, poté, co se připojila k českobratrské církvi a založila své
"ochranovské sbory", nevymáháme jejich dluhy a pohledávky, kterými
církev zatížili (cca 2,5 mil.)
a na jejich výpady se snažíme nereagovat. Máme za to, že jsou pozitivní
úkoly, které církev má, a těch se chceme držet. Není to vždycky snadné,
protože obsadili církevní budovy a brání našim členům, kteří se k
nim nepřipojili, ve vstupu i možnosti shromáždění. Přesto jsme
hledali domluvu, ale ochr. seniorát ČCE na Jednotu bratrskou podal mnoho
soudních žalob, takže nám nezbývá, než se bránit.
Pokud
jde o postoj světové Unitas fratrum, faktem je, že Unity Board - orgán předsedů
19 provincií svěrové Unitas fratrum - v posledním usnesení z Jamajky
rozhodl, že ochr. seniorát má (mj.) stáhnout soudní žaloby, omluvit se
za pomluvy a uzavřít nájemní smlouvy v budovách Jednoty bratrské, které
užívá. Ani jedinou věc tato skupina za rok a půl nesplnila, naopak podala
nové soudní žaloby a rozjeli další kampaně v jiných církvích, zejména
ČCE. Na internetu se tedy připojila i stránka GranoSalis. Líto mi to je,
ale stránky jsou vaše, odpovědnost nesete vy.
Přeji
vám pěkný den a zdravím.
J.
Pleva, Jednota bratrská
PS.
Abyste měli nějaký novější dokument, než jsou zprávy mnoho let staré,
posílám vám naši reakci na obvinění pražských farářů, které vyšlo
nedávno v časopise Evangelický týdeník - Kostnické jiskry.
|
GRANO SALIS není "proticharismatický" ani "protiochranovský" portál (Skóre: 1) Vložil: Stepan (redakce@granosalis.cz) v Pátek, 02. srpen 2002 @ 11:00:41 CEST (O uživateli | Poslat zprávu | Blog) | Protože
se Váš příspěvek dílem vyjadřuje i k našim stránkam jako takovým, připojuji
několik poznámek.
Portál GRANO SALIS je otevřen pro
celou protestantskou veřejnost, aby sloužil všem jako místo setkávání,
zveřejňování vlastní tvorby a výměny názorů a to všechno online.
Je místem setkávání i poznávání
lidiček kolem víry. Umožňuje návštěvníkům zaregistrovat se pod přezdívkou
a online vkládat vlastní články nebo reagovat na zveřejněné články
formou komentářů. Velmi rychle je možno ověřit reakci návštěvníků
na křesťanskou literární tvorbu, na názory a reakce čtenářů.
Většina křesťanských stránek přísně
kontroluje obsah zveřeňovaných příspěvků. My jsme se rozhodli jít
jinou cestou. Dáváme na GRANO SALIS plnou svobodu vyjádřit svůj
postoj víry pomocí komentářů k jakémukoli příspěvku. Vyváženost
pohledů zajišťuje právě možnost reagovat na cokoli bezprostředně
online formou komentáře. Každý může kdykoliv a svobodně reagovat na názor,
který nesdílí a tím poskytnout čtenářům pohled z jiného úhlu. Čtenáři
si pak sami mohou udělat vlastní úsudek o celé záležitosti.
GRANO SALIS není prezentační typ stránek,
které kompilují vlastní pohled teologický či společenský a sdělují
jej již zpracovaný, aby byl čtenáři přijat v nezměněné podobě.
Nejsou řízeny "pevnou rukou", která předkládá "neomylné
pravdy". Jsou svobodným prostorem pro sdílení jak radostných a
povzbuzujících zkušeností (a těch je drtivá většina) ale též i zkušeností
méně radostných, i těch, které některé křesťany trápí.
Skladba příspěvků na GRANO SALIS v
poslední době tedy není výsledkem záměrné manipulace ze strany redakce
podat zkreslený obraz těchto událostí. Potvrzuje, že nemalá skupina našich
duchovních sourozenců vnímá tyto události bolestně a má potřebu se s
nimi svěřit širšímu ekumenickému společenství. Tento problém nezpůsobil
GRANO SALIS tím, že se s ním zde někteří lidé svěřují, ale vznikl v
církvi. Je velmi znepokojující, pokud se mezi křesťany vyvinou vztahy
tak, že masívně zasáhnou velká společenství a postaví je tak
vyostřeně proti sobě.
Četl jsem pozorně Váš dopis do naší
redakce a i na Vaší straně lze nalézt velmi emotivní formulace typu nepřátelský,
protkazatelné manipulace, lži, urážení, kydání špíny, blaf, blábol,
tupení, špinění, atd. Nemluvě o výtkách typu obsazení majetků církve,
dluhy ap. To jen potvrzuje, že vztahy mezi křesťany ve Vaší církvi jsou
velmi napjaté a znepokojující. Je to velmi vážné téma, o kterém je třeba
vědět, za které je třeba se společně modlit a ze kterého je třeba vzít
si poučení a zkušenost do vlastních sborových či církevních společenství.
Je to bolestné téma pro celou ekuménu, která nad ním nechce a ani nezavírá
oči.
Vaše výtka, že nebylo dáno slovo
druhé straně je irrelevantní, neboť někdo z ochranovských zveřejnil na
GRANO SALIS Váš vlastní pohled v příspěvku Hlas
Velké stránky: Zprávy z Úzké rady JB, jak jste si mohl při psaní
tohoto příspěvku sám ověřit. Na investigativní žurnalistiku, jak nám
navrhujete, žel v současné době nemáme ani kapacitní ani časové možnosti,
ale dá-li Pán, snad se jí dočkáme. Rádi uveřejňujeme alespoň tento Váš
příspěvek i další články na jiném místě.
Na GRANU SALIS jsou publikovány dokumenty
staré třeba i 600 let (viz Mistr Jan Hus) a témata mnohem citlivější,
nad kterými se vážně diskutuje a nikdo necítí ublížen (ač třeba bratři
katolíci, nazíráno Vaší optikou, by mohli mít důvodů nepočítaně). Přesto
si váží této příležitosti hovořit spolu o věcech pro obě strany
dosud bolestných.
Redakce GRANO SALIS se nechce přidávat
ve Vašem sporu ani na jednu stranu. Toto je první vyjádření redakce a jen
v souvislosti s úlohou a posláním portálu GRANO SALIS. GRANO SALIS chce
sloužit oběma stranám k možnosti vést dialog a ekuméně k možnosti
modlitebního zápasu za tuto situaci a případným individuálním pastoračním
rozhovorům mezi uživateli portálu. Ujišťujeme Vás, že GRANO SALIS
není "proticharismatický" ani "protiochranovský" portál
(takto se mj. označují obě strany Vašeho sporu). Chce být v této
chvíli nápomocen všem, kteří pociťují bolest a zklamání, chce jim
posloužit, aby mohli komunikovat s duchovními sourozenci z ekumény a nalézat
tak pomoc v nelehké situaci. To je jediná ambice portálu GRANO SALIS v této
kauze.
|
|
|
Jsem zděšen záplavou nepřátelských invektiv vůči GRANU SALIS! (Skóre: 1) Vložil: krestan v Neděle, 04. srpen 2002 @ 14:33:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Možná podivný název komentáře. Ale tak by se dalo odpovědět autorovi tohoto příspěvku, pokud by čtenář použil jeho slovník a zejména myšlenkovou konstrukci: jiný pohled = nepřítel.
Po důkladné obsahové a psychologické analýze příspěvku a jejího autora nelze než konstatovat, že máme zde před sebou zřejmě dost nebezpečného člověka, který ovládá celý arzenál manipulativních technik. Nenechme se zmást rádoby dobráckými vsuvkami typu "nebudu vám radit" či "stránky jsou vaše". Autor je zřejmě zvyklý, že je vnímán jako autorita o jejichž názorech se nediskutuje. Velmi lehce využívá všechny dostupné informace o objektu své manipulace aby je využil taktovým způsobem, který vede co nejrychleji k cíli: vyvolat pocit viny v oponentovi (v našem případě zcela nemístně v šéfredaktorovi GRANO SALIS či v celé redaci), odsoudit stav, který je mimo jejich vliv jako nemravný a připočíst jim jej k jejich tíži. Následně dát imaginární šanci k omilostnění v případě, budou-li plnit jeho vůli. Toto schéma se žel opakuje v naprosto stejné podobě u všech manipulativních kultů a skupin sektářského typu. Opakuji, tento člověk (žel nevím co je zač, ale popravdě řečeno setkat bych se s ním ani nechtěl) může být nebezpečný pro osoby slabší povahy.
Téma sporu a jeho pozadí neznám, tak jen pár poznámek k tomu, do čeho vidím:
Autor zná princip GRANO SALIS i jeho naprostou otevřenost pro publikování různých názorů online a přece se tváří, že o obsahu těchto stránek rozhoduje redakce, aby vyvolal pocit viny.
Autor argumentuje svobodou slova, kterou nepovažuje za křesťanský přístup. V reformační církvi věru pozoruhodný názor!
Ve svém exkursu o "charismaticích" vkládá do obsahu článků na GRANU tezi, že kritériem nálepkování je "mluvení jazyky". Prošel jsem si fulltextem články, ale nic takového se zde neříká. Autorovi to však nevadí a ochotně odpovídá paranoidní představou o "proticharismatickém" postoji GRANO SALIS.
Pláče nad rozlitým mlékem, ale to mléko jsme nerozlili my, kteří jsme o tom neměli ani tušení, a možná ani ti, kdož sem články vložili. Pro nás to jsou zcela nové informace a jsme rádi, že se na GRANU objevily. Budeme rádi, pokud nás autor zavalí stovkami dokumentů a usnesení, čím víc informací budeme mít, tím si můžeme udělat objektivnější názor.
Vrcholem všeho je skrýtá hrozba v závěru příspěvku "Líto mi to je, ale stránky jsou vaše, odpovědnost nesete vy. " Hrozba trestem za provozování otevřeného webprostoru pro diskuse? Je to vůbec možné?
Jsem rád, že redakce GRANO SALIS a šéfredaktor Štěpán tomuto drtivému tlaku na suverenitu stránek nepodlehl a zachoval se velmi korektně. Držím vám palce. Vytrvejte v poskytování svobodného prostoru pro výměnu názorů. Nenechte se zastrašit. Bůh vám žehnej!
|
Re: Jsem zděšen záplavou nepřátelských invektiv vůči GRANU SALIS! (Skóre: 1) Vložil: Ferda v Neděle, 04. srpen 2002 @ 16:11:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Souhlasím s tím:"Nenechejme se zastrašit."
V každé době ať už v Izraeli nebo za časů apoštolů a i po nich až dodnes je církev bojující o své místo na slunci,kde dochází ke střetu názoru,ke formování článku víry,protože nejsme izolování od "světa".Pevně si však uvědomují,že církev není moje nebo toho či onoho bratra ale patři Ježíši Kristu a kde je Ježíš Kristus tam je svoboda.Protože chceme aby Granosalis vedl Ježíš Kristus je tam svoboda jak pro hlas Ježíše Krista tak pro náš hlas vůdči Ježíši Kristu a k bližnim.
Snašejme názor druhých i když to někdy bolí.Pán Ježíš to děla dodnes.
Ferda |
]
|
|
|
|