Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Zbyněk.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 11, článků celkem: 17072, komentáře < 7 dní: 179, komentářů celkem: 450957, adminů: 60, uživatelů: 5309  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 240 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
Syntezator

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
129237178
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: 6. teze: spasení je uzdravený vztah Boha k člověku a člověka k Bohu
Vloženo Pondělí, 12. květen 2025 @ 10:13:15 CEST Vložil: Tomas

Zamyšlení poslal demagog

Mnozí křesťané říkají: Jednou spasen, navždy spasen. Vyučují o tzv modlitbě spasení: Kdo se ji pomodlí, je spasen a o spásu nemůže přjít. Stačí říct Ježíš je Pán a je to. Není. Vyznání totiž není záležitost slov, které se vysloví. Ne všichni, kdo mi říkají Pane pane, říká Kristus, ale ti, kdo činí Boží vůli. Vyznání není o slovech řečených ústy, ale o slovech řečených činy. Neexistuje vakuovaná víra, která se vznáši kdesi na obláčku. Existuje pouze víra, která se žije, která se nějak projevuje a nějak koná. 

Osobně se domnívám, že neexistuje vakuovaná víra, víra, která se vznáší někde na obláčku, čímž  je izolovaná od našeho denodenního světa. Naopak, naše víra se v denodenním světě nějak projevuje, projevuje se skutkami. Každý náš skutek, vše co kdy vykonáme, totiž pramení v tom, komu či čemu v té dané chvíli věříme. Zhřešíme - li, pak zhřešíme proto, že něčemu či někomu důvěřujeme více, než Ježíši Kristu, protože kdybychom věřili a důvěřovali Kristu více než tomu něčemu či někomu, pak bychom nezhřešili. V okamžiku hříchu tedy není naším pánem, králem, vlastníkem a panovníkem Ježíš Kristus, ale někdo zcela jiný. Pak ovšem Kristus není naším spasitelem, protože mzdou hříchu je smrt - a když jsme ve smrti, pak nemůžeme říkat, že jsme v Kristu, neboť Kristus je Život a Život je protiklad smrti. Pak se musíme ke Kristu vrátit  - a proces návratu nazýváme pokání. Čímž se vracíme opět k postoji celníka - Pane, slituj se nade mnou, hříšným.

Neboť pokání, to není jenom jakási změna smýšlení. To učí učitelé pozitivního myšlení - negativní myšlení ti komplikuje život, mijíš se  se svým cílem, a tak své negativní smýšlení změň na pozitivní a od té chvíli bude všechno OK. Nikoliv. 

Metanoia (tj pokání řecky) doslova neznamená totiž, jak se traduje, změna smýšlení, ale Meta (=po)  a (g)noia (poznání, "knowledge"). Tedy doslova pokání je "to", co následuje "po poznání" - Po poznání Boha, po poznání Božího názoru na mne, na člověka, na hřích. Po poznání pravého právního postavení před Bohem. V této souvislosti si vždycky připomenu své pocity - po rozchodu s dívkou. A to, co následovalo "po poznání" konce vztahu. Jak jsem cítíval prázdno, jak jsem nemíval chuť jíst, pít, spát.

Pokání sice je také změnou smýšlení, změnou postoje k hříchu, ale né pouze to. Změna postoje znamená, že zvracíme z hříchu, který nám před obrácením chutnal. Je nám odporný, nepříjemný, s*****í nám jako pozvracené a pokaděné šaty, které toužíme ze sebe svléci. Když už si nelibujeme ve všelikém smilstvu sexu, alkoholu, okultismu, adrenalinu, násilí, peněz, sobectví, ale naopak, je nám toto vše odporné. Jsme jako neplavci ve vodě - voda (hřích)je pro nás nepřátelský živel a my toužímě dostat se na břeh.  Tento postoj Bible podle mého názoru nazývá: vyznáním hříchu. 

Vyznávat hřích znamená pojmenovávat tento hřích stejně jako Bůh. Mít k němu stejný postoj, jako má Bůh, být stejně zhnusený, šokovaný, znechucený, jako je Bůh. Vidět hřích stejně jako jej vidí Bůh. Vyznávat hřích, to neznamená zajistit si alibi, jak si to představují ateisté, nebo třeba i onen "dobrý křesťan" mudr Barták, že si budu žít jak chci a jednou za určitou dobu se z toho vyzpovídám knězi a všechno bude OK.  Ale vyznávat hříchy v pokání znamená změnit postoj k tomu, to, v čem jsme si před obrácením libovali, dnes abychom z toho zvraceli.

Jenomže my nejsme schopni vyznat všechny naše hříchy. Jednoduše proto, že je  ani neznáme. Třeba proto, že ze špatného pochopení bible činíme něco, co Bůh odsuzuje. Nejsme - li schopni vyznávat hříchy, pak máme velký problém. Ono je sice pravda, že nám Bůh odpouští všechny hříchy, ale Bible sama toto podmiňuje právě vyznáním hříchů. Jestliže nejsme schopni vyznat všechny hříchy, pak nevyznané hříchy by zůstali na nás a my bychom byli stále pod smrti. 

Říká se, že když osvěcuje Duch Svatý, že ukazuje jednotlivé hříchy, když však nás obviňuje satan, že prý nám říká obecné věci: jsi hříšník, nic nedokážeš, nestojiš za nic. Já osobně nevím, kde to ten dotyčný vzal, osobně jsem to v Bibli nenašel. Naopak, celník v podobenství o farizeovi a celníkovi mluví obecně. Tvoří kontrast k farizeovi, který hovoří konkrétně - udělal jsem to, to, to, to a nejsem  takový a onaký. Celník mluví obecně: Odpusť mi pane, slituj se nade mnou, hříšným. Přesto, nebo právě proto, je celník přijímán, je celník veden Duchem Svatým. Ano, ono je důležité vyznávat své hříchy konkrétně, ale je smrtelně, smrtelně důležité vyznávat i svou obecnou hříšnost.

Pokání znamená plný prožitek hrůzy smrti a ztracení i zatracení - když si člověk uvědomí hloubku svého pádu, lituje svých hříchů, přijímá za nich plnou zodpovědnost (t.j. nevymlouvá se na osud, nebo na druhého, který za to či ono podle nás může). Pokání znamená poznání, že v okamžiku hříchu nejsme spasení, že v okamžiku hříchu Kristus není náš Pán, Vlastník a Spasitel a uvědmnění si celé strašlivé závažnosti této skutečnosti. Pane, slituj se nade mnou, hříšným, a to né proto, že mám na to nějaký smluvní nárok, ale pouze pro Své Milosrdenství. A máme zaslíbení, že přes takovýto postoj se navracíme zpět k Bohu. Pokání znamená lítost nad svými hříchy,   ale také odhodlání se svou hříšnosti bojovat, nespokojovat se svou situací, byť tento boj může připomínat útok dona Quichota proti větrným mlýnům.

Takové pokání uzdravuje vztah. Vztah mezi člověkem a Bohem.


Když píšu či mluvím o pokání, nemohu nezmínit slavnou hru od Shakespeara - Hamlet. Připomínám scénu, kde se král marně snaží činit pokání. Říká tam: Copak mohu říkat - pane odpusť mi mou sprostou vraždu, když si držím stále to, pro co jsem vraždil? Svou korunu, svou ženu? Tady na světě snad mohu lidi oklamat, ale toho nahoře, toho nahoře neoklamu...

   Apoštol Jan dále píše: Jestliže však chodíme v světle, jako on je v světle, máme společenství mezi sebou a krev Ježíše, jeho Syna, nás očišťuje od každého hříchu.
            
             Ježíš není automatická pračka. Apoštol Jan očištění od každého hříchu jasně podmiňuje konání Boží vůle, t.j. chozením ve světle. Jestliže chodíme ve tmě, t.j. jestli konáme skutky tmy, pak lžeme, když tvrdíme, ze mame s Kristem spolecenstvi, byť si myslíme, že mluvíme "upřímnou pravdu ze srdce". Apoštolu Janovi jde o konání TEĎ, v TÉTO chvíli.  V osmé kapitole svého evangelia Jan přímo popisuje, že můžeš věřit v Krista a přesto být Ďáblovým dítětem. Jan opět píše v přítomném čase. Neříká: Jestliže však jednou budeme chodit ve světle, ani nenapsal: Jestliže jsme kdysi chodili ve světle. Jan píše v přítomném čase. Jestliže teď CHODÍME (chodit neznamená sedět) ve světle (t.j. v poslušnosti Kristu, v jeho vůli), tehdy nás Kristus očišťuje od každého hříchu.

            Naše dokonalost je tedy ve vědomí  naši nedokonalosti, naše smělá důvěra pak je v našich pochybnostech o sobě samých, naše odvaha je v Bázni před Bohem a naše odpuštění je ve vědomí vlastní hříšnosti: Toho, že teď, nyni, nemáme Bohu co dát. Až si budeme myslet, ze máme Bohu co dát ( naši skvělou, krásnou víru, skutky, chvály, sebe samého), pak budeme mít problém. My totiž Bohu můžeme dát jenom to, co On dává nám, co On dává nám do správy, ne (zatím) do vlastnictví. Tehdy, když jsem si vědom vlastní hříšnosti, vlastní nedokonalosti, pln pochybností o sobě samém, jenom tehdy mohu mít smělou důvěru pro den soudu.

            Řekneme–li, že s ním (t.j. s Kristem) máme společenství, a přitom chodíme v temnotě, lžeme a nečiníme pravdu.


Honění za vlastními skutky, abych si dokazal svoji spasenost, je cesta do pekel, je cesta k hledání "bohatství v duchu." To jsou dvě různé věci: Honění se za skutky, abychim si něco dokazali, je něco zcela jineho než ptát se, v  čem pramení mé skutky a mé snažení se (případně snažení se o skutky...) Krásně to vysvětluje pohádka Mrazík na postavě Ivánka. Když se Ivánek honil za skutky, zůstával medvědem, když však učinil skutek z proměněného srdce, nalezl spasení.

Protože následovat  Ježíše můžeme jenom tehdy, když mu nemáme co dát... Když se před ním pokoříme a prosíme o Milost. Ne o naše nějaké právo, ne o nějakou Kristovu povinnost (ty mne přece musíš spasit, protože já ti říkám Pane Pane), ale když prosíme o Milost a slitovani…

 Exodus popisuje, jak se Bůh staral o Svůj lid na poušti: Každý den poskytoval lidem pokrm, manu. Mana se však nedala křečkovat, skladovat do zítřka, neboť pak zesmrádla a zčervivěla. Bůh chtěl, aby lid sbíral jeho požehnání každý den. Ne aby si nabral na rok dopředu, ale aby věrně a s důvěrou chodil na poušť každý den. Taktéž my bychom měli žít z Milosti, která je denodenní. To, že ses o odpuštění vin a o spasení modlil před pěti, deseti, dvaceti lety, je sice pěkné, ale dnes už pěkně pročervivělé a zasmrádlé. Bůh touží po naší přítomnosti každý den. Denodenně v prosbách s vírou Boží přijímejme Boha za našeho krále, Panovníka, Vlastníka, Spasitele, denodenně s vírou Boží prosme o spásu a o odpuštění vin, s jistotou, že to, oč prosíme, je nám dáno a my to vírou Boží  přijímáme a budeme to mít.



"6. teze: spasení je uzdravený vztah Boha k člověku a člověka k Bohu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 4 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: 6. teze: spasení je uzdravený vztah Boha k člověku a člověka k Bohu (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pondělí, 12. květen 2025 @ 11:35:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Článek má hlavu a patu - líbí se mě.



Re: 6. teze: spasení je uzdravený vztah Boha k člověku a člověka k Bohu (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 15. květen 2025 @ 08:53:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

Mnozí křesťané říkají: Jednou spasen, navždy spasen. Vyučují o tzv modlitbě spasení: Kdo se ji pomodlí, je spasen a o spásu nemůže přjít. 

  Ahoj Demagogu.

  Mezi jakými "křesťany" tohle žiješ? 

  Znám celkem hodně křesťanů a nevzpomínám si, že bych v životě tyhle nesmyslné formulace od některého z nich slyšel. Na druhou stranu právě tyhle formulace používají lidé z různých náboženství, když projektují svoje potoje do křesťanství nebo na křesťanství útočí, nebo se snaží karikovat to, čemu nerozumí a co nežijí.


Stačí říct Ježíš je Pán a je to. Není. Vyznání totiž není záležitost slov, které se vysloví.


  Tak k tomu slova Písma. Nejdříve Pavel z listu Římanům:


  Pán Ježíš Kristus je konec Zákona k spravedlnosti pro každého, kdo věří. 

  Mojžíš píše o spravedlnosti, která je založena na Zákonu: ‚Člověk, který je bude činit, bude v nich živ.‘ Avšak spravedlnost založená na víře mluví takto: ‚Neříkej si ve svém srdci: kdo vystoupí do nebe?‘ — to je jako přivést Krista dolů — nebo: ‚kdo sestoupí do propasti?‘ — to je jako vyvést Krista z mrtvých. 

  Ale co praví? ‚Blízko tebe je to slovo, ve tvých ústech a ve tvém srdci;‘ je to slovo víry, které hlásáme:  Vyznáš-li svými ústy Pána Ježíše a uvěříš-li ve svém srdci, že ho Bůh vzkřísil z mrtvých, budeš zachráněn.  Srdcem se věří k spravedlnosti a ústy se vyznává k záchraně, neboť Písmo praví: ‚Každý, kdo v něho věří, nebude zahanben.‘ 

  Není rozdílu mezi Židem a Řekem: Vždyť nade všemi je týž Pán, štědrý ke všem, kdo ho vzývají, neboť ‚každý, kdo by vzýval Pánovo jméno, bude zachráněn.‘ 

  A to je slovo věné, pravé. Svědčím o tom, že to slovo apoštola Pavla je pravdivé a slyšel jsem od mnoha lidí svědectví, že je pravdivé. Jak můžeš u Pavla číst - není to jen o slovech, je to i o víře. Ta víra je důležitá, víra Bohu.


  V mém případě ještě jeden prvek. Sova Ježíše, Matouš 10,32, Lukáš 12, 18:

Ke každému, kdo se ke mně přizná před lidmi, se i já přiznám před svým Otcem, který je v nebesích.  Kdo mě však před lidmi zapře, toho i já zapřu před svým Otcem, který je v nebesích.“ 

"Ke každému, kdo by se ke mně přiznal před lidmi, se i Syn člověka přizná před Božími anděly.  Kdo mne však před lidmi zapře, ten bude zapřen před Božími anděly."


  A k tomu zkušenost


  Vyrůstali jsme v náboženství, v sektě, která byla silně zaměřená proti křesťanství. Jak to píše věrně Pavel: Protože jsme neznali Boží spravedlnost, místo toho jsme se usilovali postavit svou vlastní spravedlnost a nepodřídili se spravedlnosti Boží. 



  Když jsem se tedy setkal s evangeliem, první co bylo, co jsem udělal, že jsem tomu nevěřil. Odmítl jsem evangelium. Bylo příliš přímočaré, příliš jednoduché, příliš jasné na to, abych ho přijal. My jsme měli složité "evangelium", tak šložité, nejasné, že ani ti nejchytřejší z nás pořádně nerozuměli všem těm trojicím a dřív, a pochopili by to celé složité až tehdy, když by moře přelili sítkem.

  Jenže evangelium pracovalo. Měnilo něco uvnitř mně. Pracovalo tak, že jsem uvěřil. Když jsem četl tu zprávu o Ježíši, Izaijáše 53, Jeremijáše, Ezechiela, Marka, Matouše, Pavla, Petra, ... tak to slovo o Ježíši pracovalo a uvěřil jsem. Ono na tom nebylo moc mojí zásluhy, někdy jsem tu psal, že jsem "byl uvěřen", z mé strany člověka vyrůstajícího v sektě, jehož život byl zasvěcen démonům, to bylo spíše trpné. Jedinou mou "zásluhou" bylo to, že jsem to slovo slyšel, zajímal se o něj - a i to byl Boží podnět. Zásah evangelia.


  No a jak píšeš ty - jsem si omylem myslel, že stačí říci nějakou formulku a že budu zachráněný, jak jsem to měl uprostřed toho náboženství pomotané. Tak jsem tu formulku řekl. S nadějí, že se něco v životě stane, změní, že se mně Bůh nějak dotkne. 

  Hezky ve skrytu jsem to řekl. DOma. Aby mě křesťani neviděli. Protože jsem se trošku styděl za to, že jsem jim před tím hodně oponoval, posmíval jsem se jim a tak. Takže bych se styděl tu formulku říci před nimi.

  No ale když jsem tu formulku řekl, přesně, jak byla napsaná, poctivě, slovo od slova, hezky doma v skrytu v pokojíčku, nestalo se ale vůbec, ale vůbec nic. Po formulce vůbec žádné spasení. Před formulkou i po formulce jsem byl stejný.

  Zkusil jsem to pak ještě několikrát, víc snaživěji a upřímněji, a ono nic. Což mně tak přesvěčilo o tom, že si křesťani vymýšlejí a že jejich svědectví je habaďůra.

  Ale nebylo to tak napořád. Jednou, jednou už jsem neříkal naučenou formulku, ale přiznal jsem se k Pánu Ježíši věřejně. Uprostřed více lidí. Nahlas. A Ježíš se přiznal ke mně. Potvrdil svoje slovo, i to slovo Pavla.

  A znám dost lidí, kterým se totéž v životě stalo také.

  Toník






Re: 6. teze: spasení je uzdravený vztah Boha k člověku a člověka k Bohu (Skóre: 1)
Vložil: Akuzativ v Čtvrtek, 15. květen 2025 @ 22:48:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jéje.
Cizinec, ty se nudiš
Takový dlouhý komentář


]


Re: 6. teze: spasení je uzdravený vztah Boha k člověku a člověka k Bohu (Skóre: 1)
Vložil: Syntezator v Pátek, 23. květen 2025 @ 01:16:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale od toho je internet a sociální sítě jako tato. Aby zde lidi sdíleli své příběhy. Ty nemáš žádný příběh, akuzative? 


]


Stránka vygenerována za: 0.32 sekundy