|
Zaznamenali jsme 124901060 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Poušť - Na cestě s Pánem
Vloženo Čtvrtek, 09. červenec 2009 @ 10:40:15 CEST Vložil: Stepan |
poslal papanicolau Na poušti a pustých místech se odehrává velká
část známých biblických příběhů a významných událostí.
Na co to ukazuje? Jaký význam má „pustina“ pro každodenní
život člověka s Bohem a proč do ní vstupovat.
Řada zásadních biblických událostí, se
odehrává na poušti nebo pustých místech, není to jenom proto,
že je to krajina typická pro Blízký Východ, křižovatku Asie,
Afriky a Evropy. Je to prostor vhodný k tomu, aby se člověk
oprostil od všech rušivých jevů a zaměřil svoji vnímavost
k duchovním věcem. Proto člověk má vstupovat do takovéto
„pustiny“ v modlitbě a postu. Proto někdy Bůh člověka
do „pouště“ vede a zde se mu přibližuje a rozmlouvá s ním.
Poušť jako cesta a putování
V biblickém významu nikdy není poušť
posledním cílem. Vždy je to oblast, kterou je třeba projít a
vyjít z ní. Na poušti je velice snadné zabloudit, proto je
třeba být cele zaměřeni k Bohu, který vede.
Poušť je jako labyrint, do kterého když
vstoupíme, musíme se vydat na cestu a putovat a nevšímat si
„zlatých telat“.
Mít v sobě něco jako kompas, který vždy
ukáže, jestli bloudíme, nebo si držíme směr.
Kdysi putoval přes poušť Abraham, když poslechl
Boží hlas a odešel z oblasti dnešního Iráku, chaldejského
Ur. Stal se z něho vlastně putující nomád. A s celou
rodinou a stády cestoval, se svou vírou tam, kam ho Bůh vedl. Je
napsáno, že si ho Bůh oblíbil a důvěrně spolu rozmlouvali jako
přátelé.
Také prorok Eliáš, odešel na poušť a putoval
40 dní a 40 nocí až k Boží hoře Oreb. Teprve zde nakonec
byl připravený, aby mohl vnímat Boží hlas a přítomnost
v tichém jemném vánku a porozumět Jeho odpovědi.
Putování přes poušť vyvolává představu putování Izraele
do zaslíbené země. Prvotním výchozím bodem bylo vyjití ze
zajetí, z otroctví. To znamená vymanění se ze svázanosti
– nemožnosti být sami sebou a pro svého Boha. Vyjít na očistnou
cestu pouští. Je to cesta, na které se odehrává exodus
z otroctví ke svobodě.
„Měj na paměti celou cestu, kterou tě vedl Hospodin, tvůj
Bůh, 40 let stepí, aby tě zkoušel a zvěděl, co je v tvém
srdci, zda budeš zachovávat jeho příkazy či nikoliv. Pokořil tě
a dal ti hladovět, potom tě nakrmil manou, kterous neznal, kterou
neznali tvoji otcové, aby ti ukázal, že nežije člověk jenom
chlebem, ale že žije vším, co vychází z úst Božích...
/Dt 8, 2-7/
Poušť nebo pustina také označuje místo, které
bychom na mapě světa nenašli. Je to označení pro určitý stav
duše. Lépe řečeno označuje proces, který probíhá v nitru
člověka a probouzí oblast, kterou můžeme označit jako duchovní.
Okamžik vstupu do takové „pouště“ mohou nastartovat různé
okolnosti nebo situace, které nás potkávají ať náhle a
nárazově, nebo postupně v „malých dávkách“.
Hlavní je to, že tento prostor v každém
člověku je, i když jsme ho ze své mysli vypustili a zapomněli,
nebo ho pořád míjíme. Je v nás prostě „naprogramovaný“.
Abychom mohli do této pouště vstoupit, musíme objevit skrytý
vstup. Je podobný nízké bráně v jeruzalemských hradbách
nazývané Ucho jehly, a tak pokud chceme vejít, musíme se
sklonit. Jen tak, na kolenou, můžeme na toto pusté místo
vstoupit. Jen tehdy, pokud se necháme vést Duchem, můžeme se
vydat na cestu do pouště, s nadějí, že nezabloudíme a
budeme se vracet s poznáním Boží bázně, pevní a připraveni
pro uskutečňování cesty Páně.
Poušť jako místo poznání, setkání a
modlitby
„Proto ji přemluvím, uvedu ji na poušť,budu
jí promlouvat k srdci.
Zas jí dám její vinice, dolinu Akór jako
bránu k naději. Tam mi opět odpoví jako za dnů mládí,
jako v den, kdy vystoupila z egyptské země.“
Ozeáš 2,16-17
Poušť je prostor, kde panují extrémní podmínky,
slunce ve dne vše spaluje, stejně jako mráz v noci. Otázky
života a smrti nabývají jednoznačnosti. Sluneční paprsky
nemilosrdně osvětlují propasti a vítr přesouvá tuny písku,
které vypadaly tak pevně a stabilně. Odkrývají se místa, která
tu vždy byly - jen neviděné. Člověk získává znovu povědomí
o tom, co to znamená být bez Boha. A co to znamená být s Bohem.
Kdo skutečně je v Božích očích a jak se může stát takovým,
jakým ho Pán chce. Je to místo setkání se sebou, jako
jednotlivcem v samotě a tichu. Znamená to návrat k sobě,
k tomu, co je v nás pravé, pravdivé, co má hodnotu a
duchovní rozměr. To vede
k proměně mysli, k rozpuštění a opuštění
sebe jako Já a vnímání sounáležitosti. Je to místo a čas pro
obrat a obnovu. Sjednocení roztříštěnosti, obnovu klidné síly
a získání pravé zaměřenosti. To umožňuje vnímat Boží
blízkost jako svatou a budící bázeň.
Jan Křtitel pobýval a vyučoval na poušti –
cestu pokání – vnitřní proměny – a ohlašoval příchod
Beránka a Božího království. Připomínal slova proroka Izaiáše
„Připravte na poušti cestu Hospodinu!“ ...Hlas
volajícího na poušti: Připravte cestu Páně, vyrovnejte
mu stezky!“
Právě na poušti v modlitbě, se můžeme
připravit na setkání s Pánem, být připravení na to, aby
nás vedl a proměňoval.
Poušť je v evangeliu obdobím přípravy
před nastávající činností. Ježíš před zahájením své
služby a veřejného působení pobýval na poušti.
„ A hned ho Duch vedl na poušť. Byl na poušti
40 dní a byl pokoušen od satana, žil tam mezi divokými zvířaty
a andělé mu sloužili.“ /Mk 1,12-13/
Poušť je také místem odpočinku a načerpání
síly.
„Řekl jim (Ježíš): „Pojďte sami někam
stranou na osamělé místo a trochu si odpočiňte.“ /Mk 6,31/
Je to prostředí jako stvořené pro modlitbu,
hledání Boží vůle a soustředění se na nutné kroky, které je
třeba udělat.
„Když zástupy rozpustil, vystoupil na horu
sám, aby se modlil.“ /Mt 14, 23/
„ V těchto dnech vyšel na horu, aby se
modlil a celou noc strávil v rozmluvě s Bohem. Když se
rozednilo, zavolal k sobě své učedníky a vyvolil z nich
dvanácte, které také nazval apoštoly.“ /Lk 6, 12-13/
Carlo Caretto, který před zahájením své služby
pobýval na poušti, ve své knize Skutečnosti z druhé strany
píše: „Jestliže odcházeli na poušť proroci a Ježíš, musíme
to občas činit i my.
Nejde o to, jít opravdu do skutečné pouště. Jde
o to, abychom si vytvořili kousek „pouště“ ve vlastním
životě. To znamená stáhnout se, osvobodit se od věcí a lidí.
Vytvořit si poušť znamená věnovat občas celý den modlitbě,
vystoupit na nějaký opuštěný kopec, vstát v noci
k modlitbě.
Nebojte se, že utrpí společenství vaší
dočasnou odloučeností. Nebojte se, že se umenší vaše láska
k bližnímu, když vzroste vaše osobní láska k Bohu.
Naopak prospěje jí to.
Naše blíženská láska /vztah k bližním/
někdy vysilující a vyčerpávající, zůstane vždy původní a
nová, pouze ve spojení se silnou a zcela osobní láskou k Pánu.
Odpovídá lidské přirozenosti nerozdělovat tyto
dva druhy lásky, ale naopak držet je v rozvinuté dialektice.
Rovněž intimní vztahy lásky, potřebují občasné odloučení a
vzdálení, aby se pak hlouběji a nověji procítily motivy spojení.
Samota je údělem člověka na zemi. Proto je
zapotřebí stále se v ní cvičit a k ní dozrávat.
Poušť je vhodná k tomuto dozrávání.
Realizace Boží lásky ve společenství a růst
v Bohu o samotě na cestě osobní modlitby, se musí doplňovat
a navzájem vyrovnávat.“ (Caretto,1994, s.11-12)
„Rozpoltil na poušti skály, dal jim pít hojně jak
z propastných tůní.“ Žalm 78,15
Literatura ke studiu:
Carlo Caretto,: Skutečnosti z druhé strany, Olomouc 1994,
Matice Cyrilometodějská,
Carlo Caretto,: Poušť uprostřed města, Brno 1996, nakl.Cesta,
Catherine Hueck de Doherty,: Pustina-Křesťanská spiritualita
Východu pro člověka západní kultury, Brno 1997, nakl.Cesta
|
Podobná témata
|
|
Re: Poušť - Na cestě s Pánem (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 09. červenec 2009 @ 20:51:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | K tomuto se mohu s klidem přihlásit. Doporučuji "Dopisy z pouště" od Carla Caretta.
Výhradu mám jen ke tvrzení, že "Samota je údělem člověka na zemi". Toto se dá vyložit různě, je třeba chápat hloubku takového tvrzení. Jedná se o vztah prvotní samoty člověka, kdy dal všemu jméno, ale nenalezl pomoc sobě rovnou. Pak ale následuje Boží zásah a cesta ze samoty do společenství. Křesťan jako součást těla Kristova je prvotní samoty zbaven, zůstává v samotě s Kristem.
|
Re: Re: Poušť - Na cestě s Pánem (Skóre: 1) Vložil: papanicolau v Pátek, 10. červenec 2009 @ 17:06:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Díky za doporučení Dopisů z pouště od Caretta, v době, kdy jsem to pročítala, mne to příliš neoslovilo.
Jaký máš náhled na kritiku kat.církve zevnitř - Čtyři slova z Ukrajiny http://www.community.org.ua/czbook.html D.
|
]
Re: Re: Re: Poušť - Na cestě s Pánem (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 10. červenec 2009 @ 18:05:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud máš na mysli historicko - kritickou teologii, odkaz se vůči ní zcela jasně distancuje. Tak, jak ji vykresluje, je snad pro každého křesťana stejně nepřijatelná. Osobně jsem se s ní v praxi v takové podobě nesetkal, i když sklony k liberalismu budou u některých jednotlivců asi vždycky.
Pokud máš na mysli postoj katolické církve k pohanským náboženstvím, autor vůbec nepochopil smysl vyjádření koncilu. "Katolická církev nezavrhuje nic z toho, co v těchto náboženstvích
(hinduismu, budhismu, lamaismu…) je pravého a svatého. Chová upřímnou úctu k
onomu způsobu života a jednání, k oněm přikázáním a naukám, které i když se v
mnohém liší od toho, co ona sama vĕří a hlásá, přece nezřídka obsahují onen
paprsek pravdy, která osvěcuje všechny lidi…". Tato "kritika " tedy střílí úplně vedle. Po vyhnání z ráje lidstvo postupně na Boha zapomnělo, mimo Séta a jeho potomstvo (Gen 4,26). Každé pohanství v sobě nese zárodek lidské touhy po společenství s Bohem. To je oním paprskem pravdy, ona touha po Bohu. I když jsou pohanské praktiky často odsouzeníhodné (je to přece jen dílo chybujícího a hříšného člověka), některé jsou i ušlechtilé, je zde lidské úsilí najít cestu k Bohu.
Zcela jinak je to u judaismu a křesťanství. Zde si Bůh vyvolil Abraháma (i každého z nás), to je cesta Boha ke člověku. Víru i spásu dostáváme jako dar - nezaslouženě. Stačí jen říci Bohu ANO, já tyto dary přijímám a v těchto darech prožít zbytek života.
Domnívám se, že je sice dobré se vzdělávat, ale těžiště života ve farnosti je ve společenství modlitby a dobrých skutků. Bez projevů lásky k bližnímu je křesťanství jen mrtvola. U nás ve farnosti funguje několik menších společenství, sdružených podle věku a zálib. Je důležité dělat věci společně a v křesťanském duchu. Jak říká sv. Pavel: Posilujte se mojí vírou a já se posílím vaší.
|
]
|
|
|
|