Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Libuše / Amálie.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 5, článků celkem: 17088, komentáře < 7 dní: 26, komentářů celkem: 451220, adminů: 60, uživatelů: 5313  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 259 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

martino

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
129764458
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Boháč a Lazar
Vloženo Čtvrtek, 17. duben 2025 @ 10:30:18 CEST Vložil: Tomas

Kázání poslal demagog

Podobenství o Boháčovi a Lazarovi používají křesťanští dualisté jako důkaz, že duše jsou v posmrtné Říši mrtvých ve vědomém stavu. Osobně věřím v opak. Pojďme si tedy příběh rozebrat. 

Na počátku jej ocitujme - Lukáš 16.kapitola:
14Toto všechno slyšeli i farizeové, kteří byli lakomí, a vysmívali se mu. 15Řekl jim: „Vy jste ti, kteří se před lidmi dělají spravedlivými, Bůh však zná vaše srdce; neboť co je u lidí vznešené, je před Bohem ohavnost. 16Zákon a Proroci až do Jana; od té chvíle se zvěstuje Boží království a každý je do něho naléhavě zván. 17Je však snadnější, aby pominuly nebe a země, než aby padla jedna čárka Zákona...

19„Byl jeden bohatý člověk, a oblékal se do purpuru a kmentu a den co den skvěle hodoval.  20U jeho vrat lehával nějaký chudák, jménem Lazar, plný vředů,  21a toužil se nasytit aspoň tím, co padalo ze stolu toho boháče; dokonce i psi přicházeli a lízali jeho vředy. 22Stalo se, že ten chudák zemřel a byl anděly odnesen do klína Abrahamova; zemřel pak i boháč a byl pohřben. 23A když v podsvětí v mukách pozdvihl oči, uviděl v dáli Abrahama a Lazara v jeho klíně. 24I zvolal: ‚Otče Abrahame, smiluj se nade mnou a pošli Lazara, aby namočil špičku svého prstu vodou a ochladil můj jazyk, neboť trpím bolestí v tomto plameni.‘ 25Abraham řekl: ‚Synu, vzpomeň si, že sis už vybral své dobré ve svém životě, a Lazar podobně zlé. Nyní je zde potěšován, ty však jsi sužován. 26A k tomu všemu je mezi námi a vámi upevněna veliká propast, aby ti, kdo chtějí, nemohli přejít odtud k vám, ani se přepravit odtamtud k nám.‘ 27Řekl: ‚Prosím tě tedy, otče, abys ho poslal do domu mého otce, 28neboť mám pět bratrů, ať jim svědčí, aby také oni nepřišli do tohoto místa muk.‘ 29Abraham řekl: ‚Mají Mojžíše a Proroky, ať je poslechnou!‘ 30On řekl: ‚Ne, otče Abrahame, ale kdyby k nim přišel někdo z mrtvých, budou činit pokání.‘ 31Řekl mu: ‚Neposlouchají-li Mojžíše a Proroky, nedají se přesvědčit, ani kdyby někdo vstal z mrtvých.‘“

Nejdůležitější krok ve výkladu spočívá ve stanovením správného žánru: Ano, jedná se o podobenství. Naučný příběh s pointou, čimž se podobá vtipu. Výklad podobenství má svá pravidla. Nejdůležitější je právě správně rozeznat pointu příběhu. I to je stejné jako u vtipu, když u vtipu mineme pointu, tak se prostě nezasmějem, když mineme pointu u podobenství, tak se nepoučíme. Co je pointa příběhu?

Osobně ji vidím v následujících větách: Abraham řekl: ‚Mají Mojžíše a Proroky, ať je poslechnou!‘ 30On řekl: ‚Ne, otče Abrahame, ale kdyby k nim přišel někdo z mrtvých, budou činit pokání.‘ 31Řekl mu: ‚Neposlouchají-li Mojžíše a Proroky, nedají se přesvědčit, ani kdyby někdo vstal z mrtvých.‘“

Dále se musíme podívat po kontextu. Komu je tato pointa určena? Na co Kristus odpovídá?

Kristus tímto příběhem reaguje na výsměch farizeů, kteří byli "lakomí." Úvodem jim Kristus říká několik tvrdých vět, mezi nimi i:  Je však snadnější, aby pominuly nebe a země, než aby padla jedna čárka Zákona...

Hm, proč jim říká zrovna tuhle větu?

Než se na toto zaměříme, pojďme si povědět ještě jeden příběh. Zažil jej Apoštol Pavel - vlastně největší teologická kapacita prvotní křesťanské církve. Ten jednou navštívil Atény, díval se kolem, spatřil mnoho model, šel do synagogy a podiskutoval si s židy. O tom, že se ve městě ukázal nějakej hasitej něčeho, co ještě neslyšeli, se dozvěděli atenští filozofově. Jo, ti rádi diskutovali. Kázali smělce předvést do Areopagu, aby si s nim mohli promluvit.

No, a Pavel začal. Jak? Čekali byste, že odsoudí modlářství, kterého byl svědkem a které ho vnitřně rozrušilo. Ne. On je naopak pochválil za horlivost slovy: Muži athénští, pozoruji, že jste v každém ohledu velicí ctitelé božstev. Když jsem totiž procházel a pozorně prohlížel vaše posvátná místa, nalezl jsem i oltář, na kterém je napsáno: ‚Neznámému bohu.‘ Co tedy ctíte, a ještě neznáte, to já vám zvěstuji.

Bumbác. Pavel chválí modlářství! Proč? Protože hovořil jejich jazykem (Atéňanům se stal Atéňanem), aby jim mohl zvěstovat Krista.

Do podobného Areopagu vchází svým příběhem Kristus. Ne Athénského, ale farizejského. Svým příběhem dokonale popíše jejich duchovní stav. A to ne pouze v přezíravém vztahu bezejmenného boháče k Lazarovi, ale i v detajlním popisu posmrtného života. Ten totiž, do čárečky, plně odpovídá představám farizeů té doby.  Dokonce ani Kristův příběh jim nebyl neznámý, sami tradovali podobný. To se jim muselo sladce poslouchat (stejně jako Pavlova pochvala řecké horlivosti).

Kde k těmto představám přišli? V jejich soudobé Bibli? Bohužel, kdepak, vůbec ne. V židoských dějinách je období cca 430 let, mezi sepsáním poslední knihy Starého zákona a vystoupením Jana Křtitele, o kterém my, protestanté, povětšinou nic nevíme. Toto období se nazývá INtermezzo, období ticha, nebo Božího mlčení, neboť v té době nebyla sepsána žádná kanonická kniha.

To však neznamená, že by se v tomto obdobínestalo nic duchovně důležitého a klíčověho. Naopak. Kupř byl pořízen překlad židovské bible do řečtiny, tzv Septuaginta, která se posléze stala Písmem křesťanů. Proč? Neboť mnoho židů v té době nerozumělo aramejsky (o hebrejštině si můžeme leda tak zdát), ale řecky. A to hlavně diaspora. Ale taktéž židé pobyvající ve Svaté zemi byli bylingvní. Kupř jméno apoštola Ondřeje bylo - původně řecké!

Co se stalo? Alexandr Makedonský dobyl Persii. Tím se do řeckého podrůčí dostal i Juda. A nastaly tvrdé časy. Židé čelili tvrdé helenizaci - podobně, jako my, češi, jsme v minulosti prožili germanizaci a rekatolizaci. Vrchol helenizačních snad příšel za vlády Antiocha IV Epifana, který vládl 11 let,  z toho 3,5 roku se rovnalo duchovnímu peklu. Židé zažili další se svých historických traumat. Doba 3,5 roku se stala symbolická, něco, jako u nás číslo 13. Když se řeklo 3.5, každého žida napadla tyranská vláda Epifana. Tato vláda se stala pro knihu Zjevení předobrazem Antikrista, jeho vlády a působení.

Ač v hlavních rysech helenizace selhala, částečně však úspěšná byla.Řecké mýty se otiskly do (farizejského) judaismu - právě pokroucením učení o Šeolu. Židovské písmo popisuje Šeol totiž jako místo ticha, spánku, čekání. Toto učení Zákona a proroků bylo přepsaáno - působením Antikrista. Ano, farizejské učení má své kořeny v působení Antikrista. 

Farizeové si však zde mohli začít myslet, že Kristus jejich představám dává za pravdu. Jenže v tomto příběhu je jejich vlastní teologie odsuzuje, což se jim jistě neposlouchalo lehce. Ale nakonec přišla sprcha přímo ledová. Věta, která je musela zmrazit. Kristus totiž obsahově doslova, jen jinými slovy, zopakoval své úvodní varování: Mají Zákon a proroky, ty ať poslouchají!

Pic ho. Zákon a proroci. Jenom? A kde je tradice otců? Kde řecká filozofie? Jaká je reakce farizeů? Takže neplatí řecká filozofie, antické myšlení, platí Kazatel a jeho věta: Není myšlenky ani díla v říši mrtvých, kam odejdeš?   Jejich reakce srdce, kterou Kristus příběhem obnažuje, zní: Ne. 

Oni říkají Ne "pouze Bibli", na "pouze" Zákonu a prorokům. Nechť přijde nějakej duch a dokáže jim, že pouze Písmo stačí, že má svým učením o Šeolu pravdu. Pak budeme činit pokání. A co odpoví Kristus? I kdyby někdo vstal z mrtvých (tedy ne jako duch, ale tělesné vzkříšení z mrtvých), neuvěřili byste. To říká ten, který - zanedlouho zemře a vstane z mrtvých. Farizeové, až na jednotlivé čestné vyjímky, stejně neuvěří. 

Je snadnější, aby pominuly nebe a země, než čárečka ze Zákona (a proroků). Problémem farizeů není nedostatek důkazů, znamení, ale pocit, že Písmo samo o sobě už je překonané. Proto nepotřebují znamení, že je Písmo pravdivé, potřebují znamení, že je moderní, že se za ně nemusí stydět. Že se nemusí vracet, když už popošli dále. Mají skvělou tradici otců, která to, co je zastaralé, nahrazuje modernou a vznešeností.  Pouhé Písmo je bláznovstvím. Pravá moudrost - je tradice otců. Mrtých v šeolu, kteří přes tradicí stále promlouvají. Ale jejich hlas ze záhrobí není usvědčující, ale uspávající. Jako ostatně Šeol sám.

 


"Boháč a Lazar" | Přihlásit/Vytvořit účet | 50 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Boháč a Lazar (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 17. duben 2025 @ 11:36:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byl jeden bohatý člověk,... tak byl nebo nebyl?

všetky podobenstvá začínajú slovami: ,,kráľovstvo nebeské je podobné...,,
všetky historické udalosti hovoria o tom že ,,Byl jeden bohatý člověk,...



Re: Boháč a Lazar (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 17. duben 2025 @ 12:14:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když si člověk sám v sobě umíní si něco konkrétního dokázat, tak vždycky najde nějaké texty na podporu svých názorů.
úplně stačí je vytrhnout z jejich původního kontextu a ocitovat samostatně.

My ale nejsme žádná "dualisté" - jsme křesťané, kteří věří v jednoho Boha (který je paradoxně a nepochopitelně pro nás ve třech různých "osobách". Věříme v nebeského Otce, jeho Syna Ježíše Krista, který se stal člověkem a věříme také v osobu Ducha svatého - Učitele a Utěšitele v církvi.

Ohledně toho, zda duše zemřelých po smrti vnímají reálnou přítomnost či jsou v nevědomí:

Pán Ježíš vypráví příběh o boháči a Lazarovi; on i jeho posluchači nemají žádné pochyby, že po smrti člověk ve svojí duchové duši dále existuje, že dál žije a všechno vnímá - jak také plyne z toho příběhu.

Apoštol Petr zase hovoří o duších zemřelých lidí při potopě - těm Kristus po své smrti přišel do jejich "vězení" kázat jejich vysvobození. Spasitel totiž už svoje dílo dokonal a vyvedl vězně z jejich "vězení".....


(1 Pt 3,18 ...)
Vždyť i Kristus jednou provždy trpěl za hříchy, spravedlivý za nespravedlivé, aby vás přivedl k Bohu. V těle byl sice usmrcen, ale v Duchu obživen. V něm také přišel a vyhlásil zvěst duchům ve vězení, kteří kdysi neuposlechli, když Boží trpělivost ve dnech Noemových vyčkávala, zatímco byl stavěn koráb, v němž jen několik, to jest osm duší, bylo zachráněno skrze vodu

Asi těžko by se Ježíš namáhal kázat duším, které nic z toho nevnímají - že ano? Nehledě na to, že také Ježíšova duše by po jeho smrti musela být také v nevědomí!


"vězení" - (šeol, hádes, peklo), - je místo mrtvých Starého zákona. Ani Adam a Evou, ani jejich potomci, nikdo se nemohl dostat do nebe. Protože celé lidstvo bylo ve svých prarodičích "vyhnáno z ráje" (ráj je místo, kde je Bůh - tedy nebe). Až do Spasitelovy oběti bylo nebe od lidí úplně prázdné - všichni potřebovali Vykupitele na usmíření svých vin. Duše zemřelých byly na "místě mrtvých" a tam čekaly na Mesiáše. Když Mesiáš přišel, vyvedl všechny, kteří byli určeni k věčnému životu - vyvedl je do nebe.
Takže dneska už duše zemřelých neodchází na "místo mrtvých", ale pokud zemřela smířena s Bohem a není u ní žádná vnitřní překážka, tak pro zásluhy Krista odchází přímo do nebe.


Proto apoštol Pavel píše:
(Fp 1,23 ...)
Přitahuje mě obojí: Mám touhu odejít a být s Kristem, což je mnohem, mnohem lepší;  ale zůstat v těle je nutnější pro vás

Kazatel sice píše, že "mrtví nic necítí" - ale to popisuje správně z pohledu člověka žijícího dosud svůj pozemský život.   Protože smrtí náš pozemský život končí  a pak už v něm nemůžeme nic napravit .




Re: Boháč a Lazar (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 17. duben 2025 @ 12:34:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/

  Dobrá úvaha pro její základ - tedy že podobenství má nějaký smysl, má vyjádřit určitou myšlenku a obvykle nemusí být založené na realitě. Je to příběh, který něco konkrétního ilustruje. V tomto případě skutečně to, že když lidi neberou - a nechtějí brát - Zákon a proroky, tak je nepřesvědčí ani někdo, kdo vstane z mrtvých. 

  Vymýšlet na tom podobenství zda mrtví spí nebo nespí - a ještě to vztahovat na dobu po vzkříšení - není ani rozumné, ani to nemá smysl. Stejně jako by nemělo smysl vymýšlet na tom podobenství zda je či není dobře, aby pes lízal rány člověka.

  Toník



Re: Boháč a Lazar (Skóre: 1)
Vložil: monsek v Pátek, 18. duben 2025 @ 00:22:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek velice výstižně vysvětluje, že se skutečně jedná o podobenství a upozorňuje na heretický nános, který mnozí přijímají jako Biblický.
Je škoda. že se křesťan tak hodně podobá farizeovi.  Uvozovky si doplňter sami.
Déíky za tento článek.
 



Re: Boháč a Lazar (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Pátek, 18. duben 2025 @ 09:29:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bůh je Bohem živých



Re: Boháč a Lazar (Skóre: 1)
Vložil: kolisko v Úterý, 22. duben 2025 @ 11:11:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Áno, je to podobenstvo, ktoré ale vyjadruje židovskú vieru v osud zomretých po smrti, ktorú Ježiš a následne aj apoštolovia potvrdzujú, teda, že nespravedliví po smrti zostupujú nenávratne do podsvetia a spravodliví do blaženosti spravodlivých, ktorú nazývajú "lono Abrahamovo". To všetko jasne vyjadruje, že duše zomretých sú bdelé a čakajú na posledný súd a vzrkiesenie mŕtvych.

A že človek je duša a telo, je jasne napísané, napríklad vo Skutkoch:

"To předzvěděv, mluvil o vzkříšení Kristovu, že není opuštěna duše (psyché) jeho v pekle (hádés), ani tělo (sarx) jeho vidělo porušení."

- v tom úryvku je jasne povedané o podsvetiu (hádu), duši aj tele, a Ježiš to všetko potvrdil svojou smrťou, zostúpením svojej duše do hádu a vzkriesením tela.



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy