Nepotřebuji radit, sám studuji Bibli a vnímám to svým způsobem.
Někdy to psaní jde samo, jakoby mi to někdo diktoval. Napsal jsem již knihu věnovanou
Skutkům a také oběma dopisům Korintským.
Hledám v tom i logiku, a tak nejraději mám Lukášovo evangelium. Proč logiku?
Dnešní člověk myslí spíše logicky.Lukáš, tento inteligentní Řek, se snaží chronologický
popsat vše, co se dozvěděl, a pak na jeho evangelium navazují Skutky apoštolů.
Tady je malá ukázka z mé vlastní knihy o Lukášově evangeliu.
Začátek sedmé kapitoly:
2a některé ženy uzdravené od zlých duchů a nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z níž vyhnal sedm démonů, ·
3Jana, žena Herodova správce Chuzy, Zuzana a mnohé jiné, které se o ně ze svých prostředků staraly. ·
4Lidé se k němu scházeli ve velkých zástupech a přicházeli z mnoha měst. Mluvil k nim v podobenství:
Pán Ježíš přináší zvěst o Božím království. Co to ovšem bylo koncertně, o čem to hovořil? Rozuměli mu lidé? Když se ho později Pilát ptal, jak je to s jeho království, prohlásil přece:
- Jan 18, 36Ježíš řekl: „Moje království není z tohoto světa. Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali, abych nebyl vydán Židům; mé království však není odtud.“
Pán Ježíš tak vyvrátil podezření z toho, že chce být či je králem teď v této době tady na zemi. Pilát usoudil, že jeho řeči neohrožují římskou vládu. Asi se nad tím usmíval a považoval to za neškodné řeči. Co se tedy lidé v té době od Pána Ježíše dovídali? Pojem království se v Bibli nachází ve 395 verších. V lidském pojetí je království fyzický prostor, v němž žijí lidé a mají svého jednoho vůdce, kterému věří a kterého ve všem poslouchají. V přeneseném slova smyslu je to pak i nefyzický prostor, kde vládne Bůh. Když umíral Štěpán tak volá: ·
55Ale on, plný Ducha svatého, pohleděl k nebi a uzřel Boží slávu i Ježíše, jak stojí po pravici Boží,
56a řekl: „Hle, vidím nebesa otevřená a Syna člověka, stojícího po pravici Boží.“
Štěpán už viděl do Božího království. A v čem je to Boží království lepší než jiná lidská království na zemi? Neexistuje v něm nic, co člověku způsobuje bolest a trápení. Těžko si to dovedeme jen představit. Prostě jiný svět. Takový, jaký zamýšlel stvořit pro člověka Bůh před pádem do hříchu. A o takovém království Pán Ježíš mluvil a k vyjádření používal podobenství. Lidé se vrátí tam, kde byli před pádem do hříchu, ale to musí změnit vztah k Bohu.
Jaký byl ten první hřích? ·
1Nejzchytralejší ze vší polní zvěře, kterou Hospodin Bůh učinil, byl had. Řekl ženě: „Jakže, Bůh vám zakázal jíst ze všech stromů v zahradě?“ ·
2Žena hadovi odvětila: „Plody ze stromů v zahradě jíst smíme. ·
3Jen o plodech ze stromu, který je uprostřed zahrady, Bůh řekl: ‚Nejezte z něho, ani se ho nedotkněte, abyste nezemřeli.‘“ ·
4Had ženu ujišťoval: „Nikoli, nepropadnete smrti.
5Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé.“
Rozuměla tomu Eva a jak to vnímal Adam, který u toho také byl? Nepřítel Boha popírá to, čím pohrozil Bůh. Věděli, co znamená smrt, když nikde kolem nebyla? A co znamená ten slib, že budou zná to, co zná Bůh. Dobré i zlé. Možná Eva tomu nerozuměla, protože nemá další otázky. ·
6Žena viděla, že je to strom s plody dobrými k jídlu, lákavý pro oči, strom slibující vševědoucnost. Vzala tedy z jeho plodů a jedla, dala také svému muži, který byl s ní, a on též jedl.
Evu lákají spíše ty smyslové požitky, možná vůně, barva a chuť… Tohle jí zláká, ale co Adam? Proč neřekne, aby Eva ten plod nejedla ? Čeká a vidí, že nic z toho, čím Bůh hrozil, se nestalo. Proč by si také nevzal? Možná ho láká to druhé: znát to, co zná Bůh, dobré i zlé.
Tady vidíme ten rozdíl mezi ženou a mužem. Muž touží spíše po vládnutí a moci a žena si libuje v požitích. Nemůže být taková bytost jako člověk nyní nebezpečná? Nebude respektovat Boha a ani nebude umět s poznáním zla a dobra dobře zacházet. A to je právě ten hřích. Člověk se postavil proti Bohu, nemiluje Boha, nevěří mu a touží po stejném postavení jako Bůh. Pán Ježíš asi nepodával výklad toho, co se dělo v ráji, ale působil na to, co je v člověku ukryto hluboko v mysli. Touha po věčném životě v prostředí, kde nebudou zemské bolesti. Jaký smysl by měl život jen v bolesti a trápení? Pán Ježíš lidem vypraví a zvěstuje právě tento svět v Božím království. Má to jeden háček. V Božím království je králem Bůh a dokáže ho člověk respektovat, milovat, chválit a nenechá se zase napálit nějakým nepřítelem proti Bohu? Aby se tam člověk dostal, musí mít jiné já, které je zbavené toho, co do lidského srdce proniklo prvním hříchem v ráji. Zatím ještě lidé nechápali, jak se hříchu zbavit a změnit se, ale to vše pochopí po Ježíšově oběti na kříži. Pán Ježíš svoji autoritu posiluje nejen tím, co k lidem hovoří, ale i svými zázraky. K učedníkům se přidalo i několik žen. Marie je symbolem napravené nevěstky a Pán Ježíš z ní vyhnal sedm démonů. Co si před tím můžeme představit ? Není to nic fyzického, ale duchovní síla, která působí negativně na lidskou psychiku. Marie tím byla asi hluboce ovlivňována a byla šťastná, když toto trápení působením Ježíše z ní zmizelo. O Janě víme, že byla ženou správce Chuzy. Chuza byl úředník Herodesa Antipy. Jana byla tedy i majetná a asi i svými prostředky a majetkem podporovala učedníky, dokonce byla i pod křížem se ženami a byla svědkem i Ježíšova vzkříšení. ·
10Byla to Marie z Magdaly, Jana a Marie Jakubova a s nimi ještě jiné, které to pověděly apoštolům.
11Těm však ta slova připadala jako blouznění a nevěřili jim.
Zuzana také asi byla majetná žena, která přispívala svými penězi učedníkům. A s Pánem Ježíšem a jeho družinou bylo i více žen. Bylo hlavně z toho důvodu, aby těmto mužům někdo připravoval jídlo, pral oblečení a jiné služby. Ženy se tak velice zasloužily za to, že Pán Ježíš se svými dvanácti mohli konat své dílo.
Dále čteme, že Pán Ježíš hovoří k lidem v podobenství. Proč? Chce jím tímto způsobem přiblížit vztahové záležitosti a přiblížit tajemství Boží záchrany i Božího království.