poslal Frantisek100 Kdy jsem byl šťastný čili kdy jste byli velice šťastní? Když jsem se zamiloval. Každý určitě
rád vzpomíná na období zamilovanosti. A krásné na tom byly často ty chvíle
čekání jeden na druhého.
Zamilovaný člověk je nejen šťastný, ale i
silný. Dokáže se vyrovnat s různými překážkami a je hlavně optimista. Pán Ježíš
právě tyto lidské city a vztahy používá k tomu, abychom pochopili vztah Boha k nám a náš vztah k němu. Je proto
velice užitečné zamyslet se nad některými slovy z NZ a to hlavně pojem ženich,
nevěsta, svatba a láska.
Apoštol Pavel zapsal zajímavou myšlenku a pravdu.
Efez 6
·
31‚Proto opustí
muž otce i matku a připojí se k své manželce, a budou ti dva jedno tělo.‘
·
32Je to velké
tajemství, které vztahuji na Krista a na církev.
·
33A tak i každý
z vás bez výjimky ať miluje svou ženu jako sebe sama a žena ať má před mužem
úctu.
Čili Kristus a církev mají
vztah stejný jako manželé. Takže ty zkušenosti a city, které prožívám v
zamilovanosti a v manželství jsou základem pro nás vztah k Pánu Ježíši a k
Bohu. A víme, že zde důležitou roli hraje láska. Kristus si zamiloval církev,
nás lidi a z lásky k nám se za nás obětoval.
Když se vžiji do svých vzpomínek, tak
všechny vzpomínky jsou pozitivní a i po mnoha letech oživují a člověka posilují
v citu lásky.
Pán Ježíš ve své době věděl, že lidem pojmy
ženich, nevěsta a svatba jsou velice blízké, a proto na nich často stavěl svá
podobenství, aby nám mohl přiblížit Boha.
S oběma pojmy se setkáváme v
Evan. Jana a to už ve 3. kapitole
· 26Přišli k
Janovi a řekli mu: „Mistře, ten, který byl s tebou na druhém břehu Jordánu, o
němž jsi vydal dobré svědectví, nyní sám křtí a všichni chodí k němu.“
·
27Jan
odpověděl: „Člověk si nemůže nic přisvojit, není-li mu to dáno z nebe.
·
28Vy sami jste
svědkové, že jsem řekl: Já nejsem Mesiáš, ale jsem vyslán jako jeho předchůdce.
·
29Ženich je
ten, kdo má nevěstu. Ženichův přítel, který u něho stojí a čeká na jeho rozkaz,
upřímně se raduje, když uslyší ženichův hlas. A tak je má radost dovršena.
·
30On musí
růst, já však se menšit.
Je to rozhovor s Janem Křtitelem. Janovi se stala
taková zvláštní věc.
Jiný na jeho místě by byl naštvaný, protože lidé už
přestávají chodit k němu, aby se nechali pokřtít a vyhledávají Pána Ježíše, který
také křtí. Jako by mu říkali: Ten Tvůj křest asi není takový dobrý, a proto
jdeme raději za Ježíšem. Ten je lepší. Většina lidí by se naštvala, protože to
je naše ješitnost.
Jan
ale není ješitným, neurazí se, ale upozorní, že on není přece Mesiáš, ale jeho předchůdce
.
A právě ted následuje to
úžasné přirovnání.
Pána Ježíše přirovnává k ženichovi a já jsem jeho přítel. Ženich je ten, kdo má
nevěstu a já jsem rád, že jsem jeho přítel
a raduji se s ním. Já tu nevěstu vlastně mu připravil. Tou nevěstou
jsou myšleni všichni, kteří se stanou učedníky a následovníky a budou součástí Kristovy
církve. Janovi tudíž nevadí, že ho následovníci opouštějí On naopak má radost,
že jeho přítel ženich získal veškerou pozornost
a je lidmi chválen a uctíván.
A všimněme, že řekne, že on musí růst já tenčit.V
tom je úžasná pokora. Jiný by žárlil,on
je se svojí úlohou a nynějším stavem
smířen. On svůj úkol od Boha zde na zemi dokončil.
A Jan na adresu těch, co mu vyčítají,
pokračuje dál:
- 31Kdo přichází
shůry, je nade všecky. Kdo pochází ze země, náleží zemi a mluví o
pozemských věcech. Kdo přichází z nebe, je nade všecky;
- 32svědčí o
tom, co viděl a slyšel, ale jeho svědectví nikdo nepřijímá.
- 33Kdo však
jeho svědectví přijal, potvrdil tím, že Bůh je pravdivý.
- 34Ten, koho
poslal Bůh, mluví slova Boží, neboť Bůh udílí svého Ducha v plnosti.
- 35Otec miluje
Syna a všecku moc dal do jeho rukou.
- 36Kdo věří v
Syna, má život věčný. Kdo Syna odmítá, neuzří život, ale hněv Boží na něm
zůstává.“
Jan uznává, že
Pán Ježíš má Boží původ a tedy nejvyšší postavení. A já Jan jsem jen na zemi mu
podřízený. On je nejvyšší vládce vesmíru, a proto mu patří, aby ho lidé
následovali Někteří jeho svědectví nepřijímají, ale existují i ti, kteří ho
přijímají. Vždyť kdo v něho věří, má život věčný.
Ale vraťme se od těchto veršů zpět k našim pojmům.
Nevěstu jako církev vidí i Jan ve Zjevení.
Cituji:
22. kap.
·
7A Duch i
nevěsta praví: „Přijď!“ A kdokoli to slyší, ať řekne: „Přijď!“ Kdo žízní, ať
přistoupí; kdo touží, ať zadarmo nabere vody života.
Pěkně to zní v parafrázovaném překladu:
Duch i církev
volají: přijď A všichni, kdo slyší, ať se připojí? Přijď. Kdo žízníš, pojd sem
a čerpej zdarma vodu života.
J
sou to jedny z posledních veršů asi devadesátiletého
apoštola Jana. Nevěsta je tedy církev. A ona zve ty, kteří dosud nevěří .k
prameni vody života. Je to podobné tomu, co říkal Pán Ježíš samařské žene, když
s ní byl sám u studny. Pokud duchovně žízníš, tady najdeš uspokojení své žízně. A to je i úkol nevěsty, církve.
Pozvat je k prameni vody života. Ale je tu jeden háček. Ti lidé potřebují
duchovně žíznit. A v tomto světě takových lidí
existuje stále méně.
Nevěsta, ženich a svatba hrají důležitou roli v závěru lidských dějin. Příchod Pána
Ježíše a poslední události vyjádřil Pán Ježíš ve dvou podobenstvích .
Začněme tím prvním:
·
1Tehdy bude
království nebeské, jako když deset družiček vzalo lampy a vyšlo naproti
ženichovi.
·
2Pět z nich
bylo pošetilých a pět rozumných.
·
3Pošetilé vzaly
lampy, ale nevzaly si s sebou olej.
·
4Rozumné si
vzaly s lampami i olej v nádobkách.
·
5Když ženich
nepřicházel, na všechny přišla ospalost a usnuly.
·
6Uprostřed noci
se rozlehl křik: ‚Ženich je tu, jděte mu naproti!‘
·
7Všechny
družičky procitly a dávaly do pořádku své lampy.
·
8Tu řekly ty
pošetilé rozumným: ‚Dejte nám trochu oleje, naše lampy dohasínají!‘
·
9Ale rozumné
odpověděly: ‚Nemůžeme, nedostávalo by se nám ani vám. Jděte raději ke kupcům a
kupte si!‘
·
10Ale zatímco
šly kupovat, přišel ženich, a které byly připraveny, vešly s ním na svatbu; a
dveře byly zavřeny.
·
11Potom
přišly i ty ostatní družičky a prosily: ‚Pane, pane, otevři nám!‘
·
12Ale on
odpověděl: ‚Amen, pravím vám, neznám vás.‘
·
13Bděte tedy,
protože neznáte den ani hodinu.
Tady je popsána situace, když už Pán Ježíš kraluje a na zemi si přišel pro
svoji nevěstu jako ženich i jako král. Tou nevěstou je církev a ti , kteří už
zemřeli a nemají svoji pozemské tělo. Jsou to ti, kteří žili pro Ježíše, žili
vírou, pracovali i obětovávali se pro Ježíše… a ve víře i opustili tento hmotný
svět.
A kdo jsou ty družičky. To jsou současní žijící
věřící. Věřící v tomto světě, kde vedle nich žijí miliony či miliardy
nevěřících.
A ti věřící jsou rozděleny na dvě skupiny. Moudré a pošetilé. V tom podobenství všichni mají
lampy s olejem. bez oleje je ta lampa k
ničemu. Olej je zdroj světla. A světlo má velký význam v praktickém i duchovním
smyslu. O světle krásně psal Komenský ve svém díle Via lucis Cesta světla.
Světlo to je poznání. A toto poznání se týká tří oblastí. Našeho objektivního
světa, např. příroda, dále nás samotných, to je naše psychika a Bible, kde
poznáváme Boha.
Olej je často přirovnávám k Duchu Božímu. A o něm říká
Slovo Boží toto:
·
8ale dostanete
sílu Ducha svatého, který na vás sestoupí, a budete mi svědky v Jeruzalémě a v
celém Judsku, Samařsku a až na sám konec země.“
U Jana14
·
25Toto vám
pravím, dokud jsem s vámi.
·
26Ale
Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a
připomene vám všecko, co jsem vám řekl.
Takže Duch svatý přináší poznání, vysvětlení a
připomenutí toho, Co Bůh lidem slíbil.
A to je zadarmo nám dáno, to se neprodává se a je to v
nás. My k tomu napomáháme modlitbami a studiem Božího slova, tou žízní po
pravdě…
Druhá skupina
pošetilých jsou také věřící,ale nevěnují takovou péči svému duchovnímu
životu, nestudují tolik Boží slovo, nemeditují nad ním a asi se i tolik
nemodlí. Zapadli to toho životního shonu, že duchovním věcem se téměř nevěnují.
Našli si plno jiných radostí a málem na Boha zapomněli. Obrazně řečeno ve svoji
lampě nemají olej. A až bude třeba, nemají si čím posvítit, tedy porozumět
tomu, co se stane.
A jaká je ta současnost, kdy dochází k příchodu Pána
Ježíše na zemi, aby si ve svatebním průvodu vyzvedl svoji nevěstu? Lidé spí.
Spánek je symbolem toho nevědomí o Bohu. A ten průvod přijde zrovna v době toho
spánku. I ty moudré družičky spí.
Překvapilo mně, že u židů se svatební smlouva
uzavírala až rok před skutečnou svatbou. Tehdy ženich odepsal slib, že bude pak
nevěstu chránit a pečovat o ni. A Pán Ježíš tu smlouvu potvrdil na kříži, kde
za tu nevěstu zaplatil. A byla to vysoká cena. A my žijeme a lidé žili v té
prodlevě čekání, kdy se ženich vrátí pro tu nevěstu, za kterou tolik zaplatil.
·
6Uprostřed noci
se rozlehl křik: ‚Ženich je tu, jděte mu naproti!‘
·
Všechny
družičky procitly a dávaly do pořádku své lampy.
Kdo to asi křičel? To nebyli
lidé, ale asi andělé. A věřící se probudí a slyší. Je tma a to ne jen ta
fyzická, ale duchovní. Ostatní svět nevěřících toto vůbec nechápe. Ale ty modré
družičky díku Duchu, oleji, chápou a
běží naproti svatebnímu průvodu, aby
sním odešli do nebe, kde má ženich svůj domov. Pro ně není problém tuto
situaci pochopit. Hůře na tom jsou ty pošetilé. Ty mají zmatek a nerozumí tomu,
co se děje.
8Tu řekly ty
pošetilé rozumným: ‚Dejte nám trochu oleje, naše lampy dohasínají!‘
Ale už není čas na to, aby ty moudré jim podaly nějaké
vysvětlení, protože by promeškaly svatební průvod.
A v závěru podobenství je důležité toto:
·
13Bděte tedy,
protože neznáte den ani hodinu.
Můžeme říci, že toto podobenství Pán Ježíš použil, aby
ukázal na závěr dějin. Asi těžko mu mohli lidé tehdy rozumět.