poslal lutrik První
čtení:
Genesis 2,15: „Hospodin Bůh postavil člověka do zahrady v Edenu,
aby ji obdělával a střežil.“
Druhé
čtení:
Židům 11,6: „Bez víry však není možné zalíbit se Bohu. Kdo
k němu přistupuje, musí věřit, že Bůh jest a že se odměňuje
těm, kdo ho hledají.“
Čtení
ke kázání:
Zjevení Janovo 11,16 - 18: „Čtyřiadvacet starců, sedících na
svých trůnech před Bohem, padlo na kolena, klaněli se Bohu a
volali: „Dobrořečíme tobě, Pane Bože všemohoucí, který jsi
a kterýs byl, že ses chopil veliké moci, která ti náleží, a
ujal ses vlády. Rozzuřily se národy, ale přišel hněv tvůj,
čas, abys soudil mrtvé, odměnil své služebníky proroky a
všechny, kdo jsou svatí a mají úctu ke tvému jménu, malé i
velké; abys zahubil ty, kdo hubili zemi.“
Kázání:
Milé sestry a drazí bratři,
ve svém minulém kázání jsem naznačil
možnost, že apokalypsa ve smyslu ve smyslu pohromy, světové
katastrofy a zkázy může nastal již v tomto století. Vzniká zde
pak zajímavá otázka, zda lidstvo samotné způsobí záhubu země
nebo Bůh do toho nějak zasáhne. Naše dnešní čtení ke kázání
z biblické Apokalypsy čili z knihy Zjevení Janova přináší
překvapivou odpověď. Bůh nedovolí, aby lidé zahubili zemi,
nýbrž sám zahubí ty, kdo hubili zemi. Podle Nové Bible kralické
budou Bohem zkaženi ti, kteří kazí zemi a podle Českého
studijního překladu budou Bohem zničeni ti, kteří ničí zemi.
Dnešní čtení ke kázání nás zavádí do
nebe do blízkosti Božího trůnu, kde mimo se nachází
čtyřiadvacet starců. Jak se píše ve čtvrté kapitole knihy
Zjevení, tito starci sedící na svých trůnech před Bohem jsou
oděni v bělostná roucha - symbol čistoty a na hlavách mají
zlaté koruny - symbol vlády a vítězství (Zj 4,4). Těch dvacet
čtyři starců bývá nejčastěji ztotožňováno s
anděly,
kteří mají za úkol se klanět Bohu dnem i nocí. Jejich počet
zřejmě souvisí s počtem hodin jednoho dne. Jiný výklad je
považuje za reprezentanty
všech vykoupených
(Židů i pohanů) z celé historie lidstva. Mají symbolizovat
vykoupený lid Staré i Nové smlouvy. Proto Jakoubek ze Stříbra
považoval čtyřiadvacet starců za
symbol společenství svědků Starého a Nového zákona,
ztělesněného
dvanácti patriarchy a dvanácti apoštoly. Zde si připomeňme, že
číslo
12 symbolizuje
uzavřenost a plnost Církve a je také základem Božího
organizačního uspořádání. Číslo
24 (tj.
12 x 2) pak značí dvojnásobné Boží organizační uspořádání.
V tom ohledu je zajímavé, že ve starém Izraeli bylo 24 kněžských
tříd.
Čtyřiadvacet starců ve svém chvalozpěvu
předně děkují Bohu za to, že se chopil své velké moci a začal
přímo vládnout nad světem. Následně starci hovoří o hněvu či
odporu národů vůči Boží vládě, o soudu nad mrtvými, o odměně
věrných a o zničení zlých. Setkáváme se zde vlastně se dvěma
soudy. Jednak se soudem nad mrtvými, který znamená zničení
zlých, rozzuřených národů. A jednak se soudem nad svatými,
který však ústí v jejich odměnu. Jsou uvedeny tři skupiny
odměněných: proroci, svatí a ti, kdo mají úctu k Božímu
jménu. Proroky nejsou jen ti, kteří předpovídají budoucnost,
ale vůbec ti, kteří mluví k lidu Božím jménem. Svatými jsou v
Novém zákoně nazýváni věřící. A ti třetí jsou podle
židovského názvosloví proselyté, to jest pohané, kteří
přijali židovskou víru a mravnost. Tak označovali první křesťané
i ty, kteří se k církvi přidali s rozličných národů. Můžeme
zde vidět také všechny ty, kteří dojdou spásy ne pro víru v
Krista a příslušnost k Jeho církvi, ale budou spaseni pro své
přesvědčení a víru, pokud žili podle svého svědomí.
Ovšem oba soudy - tedy soud nad zlými a soud nad
svatými - závisí jeden na druhém. Neboť zničením těch, kdo
hubili zemi, Bůh zemi zachrání. Bůh zajisté nemá zálibu v
ničení, on je přece hlavně Tvůrce. Zde se však jedná o ničení
kladné a tvůrčí. V řeči moderní ekonomie jde o pozitivní
destrukci, neboť zničením zlých zabrání Bůh dalšímu ničení,
které prováděli. Tvrdé Boží soudy a tresty nad zpronevěřilým
a hříšným lidstvem jsou totiž nezbytným předpokladem konečného
Božího vítězství nad hříchem, smrtí, nespravedlností, lží
a nenávistí. Satan a jeho služebníci jsou zde po úporném boji
definitivně poraženi a proto může v plnosti přijít Boží
království lásky a spravedlnosti. V tom smyslu je Apokalypsa
paradoxně především „zpěvem
o naději“(slovy Luďka Rejchrta).
A to je
hlavní poselství Zjevení Janova čili biblické Apokalypsy. Kniha
Zjevení ujišťuje věřící, že Bůh se časem ujme vlády nad
světem, porazí všechny své nepřátele a odmění spravedlivé.
Naplní se zde mimo jiné morální imperativ, že každé zlo bude
potrestáno a každé dobro odměněno. A to buď již v tomto věku
anebo až po něm. Ukáže se, že skutečně platí to, že Bůh se
odměňuje těm, kdo ho hledají, jak jsme slyšeli v našem dnešním
druhém čtení. Klíčové je pak to, že podle Zjevení Janova
garantem splnění všech těchto nadějí a všech Božích
zaslíbení není nikdo jiný než sám Boží Syn, Ježíš Kristus
a jeho očekávaný druhý příchod na zemi. Křesťané tak smí
doufat v přímý Boží zásah do lidských dějin, ve kterém
podstatnou roli hraje druhý příchod Ježíše Krista na zem. Proto
o tomto druhém Kristově příchodu slyšíme jak již v první
kapitole Zjevení Janova (Zj 1,7), tak i v poslední kapitole
Zjevení Janova (Zj 22,20). Právě naděje na Kristův návrat má
nám dávat sílu vytrvat a zachovat svou víru i v utrpení,
provázející skon tohoto starého věku tmy, ve kterém stále
ještě žijeme (Ef 6,12).
Nastolení Božího
království ovšem předchází den Božího soudu neboli den Božího
hněvu, označovaný rovněž jako „ten den“ či „onen den“
(latinsky Dies
irae, dies illa),
o kterém věděl již Starý zákon (viz např. Iz 61, 2, Jl 1, 15,
Jl 2, 1 - 2, Am 2,16, Mi 5, 9, Sf 1,8 či Za 14,1). První příchod
Ježíše Krista za zem a posléze vznik církve zahájil Dobu
milosti, Dobu víry či Dobu církve, kdy lidé vírou v Ježíše
Krista mohou uniknout Božímu hněvu a soudu. Boží soudy nyní
jistě probíhají, nejsou však definitivní. Doba milosti ovšem
rychle spěje ke svému konci a blíží se
Doba
soužení (půjde o dobu sedmi let od velkého odstoupení od víry
až do druhého příchodu Ježíše Krista v moci a slávě). Den
Božího soudu či Doba soužení přinese, jak jsme již dnes
slyšeli, konečnou zkázu těm, kteří ničí zemi. Proto je pro
nás důležité, abychom nepatřili mezi ty, kteří ničí zemi a
tak byli posléze Bohem zničeni.
Jak lidé mohou
konkrétně ničit, hubit či kazit zemi? Podle mne to mohou činit
různým způsobem. Například mravně, tedy hlásáním falešné
morálky, kde není místo pro plnění Desatera přikázání. Lidé
mohou ničit zemi i ekonomicky, sociálně či politicky. Samozřejmě
nejnebezpečnější je ničení země nábožensky či duchovně.
Jde o hlásání falešného náboženství a praktikování falešné
spirituality. Základem zde je odmítnutí absolutního a
transcendentálního Boha. Lidé po odmítnutí Boha se pak sami
staví na Jeho místo, což vede ke komplexnímu zpustošení vší
země. Dnes bych se však soustředit na jeden specificky druh ničení
země, a to na ekologii čili na ničení životního prostředí
člověkem.
Jak
jsme slyšeli v našem dnešním prvním čtení, člověk měl zemi
obdělávat a střežit. Ne drancovat a ničit. Po pádu člověka do
hříchu však došlo k narušení vztahu mezi Bohem a lidmi,
vzájemných vztahů mezi lidmi i vztahu člověka k přírodě.
Ještě podle Mojžíšova zákona měli Izraelci šest let osívat
svá pole a prořezávat své vinice, avšak sedmého roku měla mít
země rok odpočinutí (Lv 25,3 -7). Žel toto
ustanovení se ne vždy dodržovalo. Někteří vykladači dokonce
soudí, že Židé byli v babylonském zajetí 70 let, protože po
dobu 490 let nedodržovali nařízení o sedmém roce odpočinutí
(čili 70 krát nerespektovali rok odpočinutí). Židé
nedodržovali také tzv. milostivé léto, tedy rok odpuštění
všech dluhů a navrácení veškerého zabaveného majetku (Lv 25,8
- 18). Tento rok by stanoven na každý padesátých rok čili po
uplynutí 49 let (7 x 7).
Dnes je
ekologická situace již alarmující. Dnešní lidstvo například
používá ekvivalent 1,6 planety Země na to, poskytlo zdroje,
které používá a mohlo absorbovat odpad lidské společnosti, To
znamená, že nyní ekologickému systému země trvá jeden rok a
šest měsíců, aby obnovilo to, co lidstvo použije pro svůj
způsob života a pokrytí svým potřeb za jeden rok. Lidstvo tak
doslova „vyjídá“ Zemi stále rostoucím využíváním
ekologických zdrojů a služeb, od nadměrného rybolovu, nadměrné
těžby lesů až po emisi většího množství oxidu uhličitého
do atmosféry, než je schopna příroda regenerovat tím, že ho
lesy absorbují. Proto stále narůstá ekologicky deficit, to jest
rozdíl mezi ekologickou stopou a dostupnou biokapacitou. Ekologická
plocha je celková plocha ekologicky produktivní země a vodní
plochy, využívána příslušnou populací výhradně k zajištění
zdrojů a asimilaci odpadů produkovaných danou populací, při
používání běžných technologií. Biokapacita neboli dostupná
biologická kapacita vyjadřuje biologickou produktivitu biologicky
produktivního prostoru v rámci určitého celku. Biokapacita a
ekologická stopa se měří ve stejných jednotkách (globálních
hektarech), což umožňuje vypočítat již zmíněný ekologický
dluh.
Není
proto divu, že některé tzv. planetární meze (ekologické meze
planety) byly již překročeny. Týká se to klimatického systému
(tedy emisí skleníkových plynů), ztráty biodiverzity (vymírání
biologických druhů) a bio-geochemických cyklů (vstup dusíku a
fosforu do biosféry a oceánů). Mezi kriticky ohrožené planetární
systémy či procesy pak patří okyselování oceánů, užívání
sladké vody, změny ve využití půdy a stratosférická ozónová
vrstva. Pro oblast chemické kontaminace a zatížení atmosféry
aerosoly se příslušné výpočty zatím ještě dělají.
Na tom se
podílí každý z nás, byť různou měrou. Má se za to, že jsme
poslední generací, která může v té oblasti ještě jednat a tak
zabránit nejhoršímu. Každý zde může nějak přispět. Jak?
Například budováním komunitních zahrad, prosazování vody jako
veřejného blaha, kontrolou spotřeby energie, omezením odpadu
(kupř. nepít denně z plastových láhví či plechovek, vyhnout se
výrobkům na jedno použití), recyklací, používáním veřejné
dopravy a kol, omezením zbytečné mobility, ekologickým, férovým
a lokálním nakupováním, etickým investováním, bezpeněžními
interakcemi či úsilím o ekonomickou a ekologickou spravedlnost
(blíže viz Český zápas č. 28/2019, s. 9 - 10). Změna životního
stylu každého člověka spolu se změnou jeho postoje v sociální,
politické a ekonomické oblasti totiž mohou významně napomoci
řešit současnou ekologickou krizi.
Jako křesťané
bychom měli být solí země a světlem světa (Mt 5,13 -14) ve
všech oblastech: duchovní, mravní, společenské, ale i v oblasti
ekologické čili co se týče ochrany životního prostředí. Díky
tomu nebudeme těmi, kteří ničí, hubí či kazí zemi a tím na
sebe přivolávají Boží zkázu. Naopak budeme se moci těšit na
vstup do Božího království lásky, míru a spravedlnosti, o němž
se píše: „Co oko nevidělo a ucho neslyšelo, co ani člověku na
mysl nepřišlo, připravil Bůh těm, kdo ho milují.“ (1 K 2,9)
Amen.
Modlitba po
kázání:
Nebeský Otče,
děkujeme
Ti za všechno, co jsi nám daroval skrze svého Syna, našeho Pána
a Spasitele, Ježíše Krista. V Něm máme odpuštění hříchů a
přístup k trůnu Tvé milosti. Jeho ranami jsme uzdraveni. V
Něm jsme zbohaceni vším duchovním požehnáním. V Něm máme
naději na život věčný i časný. On je mírou všech věcí. V
Něm jsou nám také darovány všechny poklady moudrosti a poznání.
Díky tomu můžeme být solí země a světlem světa ve všech
oblastech. Duchovní, mravní, společenské, ale i ekologické
oblasti. Žel mnohdy není tomu tak.
Odpusť
nám to, Nebeský Otče a daruj nám dostatek milosti, lásky,
moudrosti a odvahy, abychom se polepšili. Abychom skutečně žili
mravně podle Tvých přikázání.
Abychom v pokoře sloužili Tobě i našim bližním. A
abychom nezapomínali také chránit životní prostředí. Abychom
tak nebyli těmi, kdo ničí, hubí či kazí zemi a tak na sebe
nepřivolávali Tvůj svatý hněv a soud. Ale naopak abychom mohli
mít neochvějnou naději na věčný život ve Tvém království
lásky, míru a spravedlnosti. Za toto všechno Ti, nebeský Otče
děkujeme a za toto všechno Tě prosíme před trůnem Tvé milosti
ve jménu Pána Ježíše Krista. Amen.
Stanislav
Heczko
LECAV Praha