Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Julius.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16649, komentáře < 7 dní: 269, komentářů celkem: 429334, adminů: 60, uživatelů: 5250  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 104 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

Willy
Dzehenuti
gregorios777
rosmano
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116416833
přístupů od 17. 10. 2001

Grano Salis: Zamyšlení

Search on This Topic:   
[ Go to Home | Select a New Topic ]

Život víry: Tři roviny hříchu.
Zamyšlení

poslal oko

Hřích má ve svojí podstatě zabudovánu jakousi vzdálenou karikaturou trojjediného Boha.

Podstatou úplně prvního hříchu lidí přece bylo: "Budete jako Bůh!" (Gn 3,5). A toto se táhne celými lidskými dějinami.

Hřích má tedy na člověka hned trojí rozličné působení ...



Vložil: Tomas v Pátek, 05. duben 2024 @ 08:50:18 CEST (148 čtenářů)
Více... | 5885 bytů | 10 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Bůh má Boha
Zamyšlení

poslal rosmano


Může mít Bůh nad sebou Boha ?

Anebo Bůh je pouze ta Nejvyšší bytost nade všemi, absolutně ? 
Bůh je proto Bůh, že jeho supremace je nade vším a všemi, bez výjimky .


Pokud má Bůh nad sebou Boha, jedná se v tom případě o pravého Boha ?
Anebo jde o Boha nižšího řádu..


    1K 11:3:   Chci, abyste věděli, že hlavou každého muže je Kristus, hlavou ženy její muž a hlavou Krista Bůh.

    1K 3:23:  vy pak jste Kristovi a Kristus Boží.
Vložil: Tomas v Pátek, 05. duben 2024 @ 08:49:54 CEST (545 čtenářů)
Více... | 1079 bytů | 114 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Sloužit Bohu živému a pravému
Zamyšlení

poslal rosmano



První list apoštola Pavla Tesalonickým :

Pavel, Silván a Timoteus píší církvi v Tesalonice a vyjadřují vděčnost Bohu za ně, za jejich víru, lásku, naději. Jsou velmi potěšeni tím, že je na nich poznat, že evangelium je došlo ne pouze ve slovech, ale i v mocí, v působení Ducha svatého, a tak jejich víra se šíří všude.
A píší o tom následovně:

1Te 1:8:     Od vás se totiž Slovo Páně rozeznělo nejen po Makedonii a po Achaji, ale vaše víra v Boha se rozšířila na všechny strany, takže my o tom už nemusíme nic říkat.  9 Vypráví se tam, jak jsme přišli k vám a jak jste se obrátili k Bohu a zřekli se model, abyste sloužili Bohu živému a pravému 10 a očekávali jeho Syna, jenž přijde z nebes, kterého on vzkřísil z mrtvých, Ježíše, jenž nás osvobozuje od přicházejícího hněvu.
Vložil: Tomas v Středa, 03. duben 2024 @ 10:29:01 CEST (373 čtenářů)
Více... | 1649 bytů | 54 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Co muze byt na krestanech a krestankach zavadneho?
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Ahoj, tak si rikam, kdyz nekam prijdu, ze vetsinou byvaji vsichni fajn lidi, chovaji se slusne, akorat casto vnimam marnomluvnost, uzvanenost dnesni doby. Taky ze nikomu nechybi Pan jako Zachrana, utociste, pevny hrad... vicemene si vsichni pomahaji sami a doufaji v lidi, at uz veri nebo neveri... 

ale pritom obcas lidi rikavaj, jak jsou spatni a jak se za neco stydi...
Znate takove priklady spatností nebo pychy? 
Co muze nekdo z muzu a zen myslet nebo delat spatneho? A vlastne, co se z toho muzeme naucit? 
Nadavani na GS je videt, to asi nemusime rozebirat...
Pan se diva na srdce, ne na lidske znalosti, tak dik a jsem zvedavej co napisete za zkusenosti...
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 28. březen 2024 @ 13:42:34 CET (105 čtenářů)
Více... | 3 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Kontrasty: New age desatero
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Tak aby rec nestala...

1. Uctivej si, cokoliv chces 
2. Vytvor si symboly a tradice a klan se jim, treba krizum, socham, kostem, politikum, osobam, co se namane...
3. Placej neco boziho jen tak, mas predce svou hubu, mozna i prazdne modlitby se hodi
4. 6 dnu se flakej a 7. dne pracuj, zapomen na to, kdo te udrzuje pri zivote
5. Rodicum nic dobreho nedelej
6. Nenavid a zabijej
7. Cizoloz a premyslej chlipne, jsme predce z opic
8. Krad
9. Pomlouvej, nadavej
10. Zavid a dychti po cemkoliv

...a pak zkus zit stastne... vycitky svedomi se nak prekonaji...
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 21. březen 2024 @ 22:35:09 CET (240 čtenářů)
Více... | 8 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Život víry: KRISTUS - ÚHELNÝ KÁMEN
Zamyšlení

poslal Willy

Tři svědkové pro dnešní učitele Zákona, kazatele, pastory a farizeje


Pán Ježíš Kristus:
„Copak jste nikdy nečetli v Písmech: ‚Kámen, který stavitelé po prozkoumání zavrhli, se stal hlavou úhlu. Od Pána se to stalo a je to podivuhodné v našich očích‘? Proto vám pravím, že vám bude Boží království odňato a bude dáno národu, který přináší jeho úrodu. KDO PADNE NA TEN KÁMEN, ROZTŘÍŠTÍ SE, A NA KOHO PADNE, TOHO ROZDRTÍ.“ (Matouš)
Vložil: Tomas v Středa, 21. únor 2024 @ 09:51:48 CET (174 čtenářů)
Více... | 1773 bytů | 1 komentář | Život víry | Skóre: 0



Život víry: DUŠE ČLOVĚKA - K ČEMU JE?
Zamyšlení

poslal Willy

Lidskou duši stvořil Bůh při stvoření Adama, když do těla z červené hlíny, do jeho chřípí vdechl dech života, což lidský duch a člověk se stal živou duší.
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 15. únor 2024 @ 07:53:55 CET (582 čtenářů)
Více... | 2040 bytů | 63 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: SVOBODA PODLE BOHA
Zamyšlení

poslal Willy

Pán Ježíš Kristus řekl, že poznáme pravdu a pravda nás vysvobodí a pokud nás Syn vysvobodí, budeme skutečně svobodní. K tomu nám Bůh v Kristu dal Ducha pravdy, který nás uvádí do veškeré pravdy, abychom uměli rozlišit pravdu od lži, což je pro tělesného/duševního člověka nemožné. Jako výsledek a důsledek je napsáno, že Bohem definovaná svoboda je tam, kde je Pánův Duch. (2K 3:17)

Vložil: Tomas v Neděle, 11. únor 2024 @ 13:53:14 CET (250 čtenářů)
Více... | 2003 bytů | 5 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Vlastní tvorba
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Nepotřebuji radit, sám studuji Bibli a vnímám to svým způsobem. Někdy to psaní jde samo, jakoby mi to někdo diktoval. Napsal jsem již knihu věnovanou Skutkům a  také oběma dopisům Korintským. Hledám v tom i logiku, a tak nejraději mám Lukášovo evangelium. Proč logiku? Dnešní člověk myslí spíše logicky.Lukáš, tento inteligentní Řek, se snaží chronologický popsat vše, co se dozvěděl, a pak na jeho evangelium navazují Skutky apoštolů. Tady je malá ukázka z mé vlastní knihy o Lukášově evangeliu. Začátek sedmé kapitoly:

Vložil: Tomas v Pondělí, 05. únor 2024 @ 12:41:07 CET (171 čtenářů)
Více... | 8280 bytů | 1 komentář | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Tak jsme nebo nejsme hříšníci?
Zamyšlení

poslal gregorios777

Často se zde dohadujeme, zda jsme hříšníci.

Vložil: Tomas v Sobota, 27. leden 2024 @ 09:27:41 CET (938 čtenářů)
Více... | 1407 bytů | 99 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: BOŽÍ STAVBA - dům a město
Zamyšlení

poslal Willy

Boží prioritou je budování Boží stavby.

Když Pavel mluví o církvi, píše o ní Timoteovi, že je to dům Boha živého. Když píše Efezským, říká, že roste ve svatou svatyni v Pánu a že v Kristu jsme všichni spolu budováni v Boží příbytek v Duchu. Vzhledem k tomu, že Bůh je Duch a Jeho příbytek je budován v Duchu, jedná se tedy o duchovní stavbu, nikoli o fyzickou.

Budování Jeruzaléma a chrámu v Jeruzalémě ve starozákonní době má svůj duchovní význam. Například kameny na stavbu chrámu byly na stavbu přiváženy opracované jinde tak, aby se jen umístily na určené místo a spojeny nebyly maltou, ale zlatem. To znamená, že tím, co je spojovalo a díky čemuž stavba držela pohromadě, byl Bůh. Dnes víme, že dnešní Boží chrám - církev drží pohromadě a je budován poutem lásky, jak je psáno: "Láska buduje."

Vložil: Tomas v Neděle, 21. leden 2024 @ 14:21:24 CET (189 čtenářů)
Více... | 4110 bytů | 2 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: VĚRNOST - Boží a lidská
Zamyšlení

poslal Willy

Boží věrnost je hojněji zmiňována ve Starém zákoně, kde se často pojí s Božím milosrdenstvím. V Novém zákoně je zmíněna jen jednou, ostatní zmínky se v NZ týkají lidské věrnosti ve vztahu k Bohu, zejména tedy coby ovoce Ducha v listu Galatským 5:22.

Je zvláštní, že ze 71 zmínek v celé Bibli se jen jediná týká Boží věrnosti v NZ. Možná je to proto, že o Boží věrnosti nelze pochybovat. Apoštol Pavel napsal Timoteovi: "Jsme-li nevěrní, On zůstává věrný, neboť nemůže zapřít sám sebe." Tento verš nás tedy ujišťuje o Boží věrnosti, která není závislá na věrnosti člověka.

Vložil: Tomas v Čtvrtek, 11. leden 2024 @ 12:06:53 CET (235 čtenářů)
Více... | 4024 bytů | 1 komentář | Život víry | Skóre: 0



Život víry: PLNÁ BOŽÍ SPÁSA
Zamyšlení

poslal Willy

Čeho Pán Ježíš Kristus dosáhl na kříži Golgoty skrze svou smrt a vzkříšení a co to přináší člověku, který uvěří evangeliu, Pánovu jménu a začne žít Božským věčným životem v Kristu a podle či skrze Ducha?

Vložil: Tomas v Pátek, 05. leden 2024 @ 09:51:36 CET (768 čtenářů)
Více... | 2335 bytů | 45 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Teologie: Moudří muži
Zamyšlení

poslal rosmano

Moudří muži, poraďte mi .


Obracím se na vás, moudré muže od katolíků, protestantů, kristovců, odpadlíků, apod.

V Písmu svatém máme mezi jinými zaznamenán tento příběh:

 
Sk 18:24:   Do Efesu přišel Žid jménem Apollos, původem z Alexandrie, muž výmluvný, zběhlý v Písmech. 25 Ten byl vyučen Pánově cestě, mluvil s vroucím duchem a učil přesně o Ježíšovi, ale znal jenom křest Janův. 26 Začal směle mluvit v synagoze. Uslyšeli jej Priscilla a Akvila, vzali ho k sobě a ještě přesněji mu vyložili Boží cestu. 27 A když chtěl projít do Achaje, bratři ho v tom povzbudili a napsali učedníkům, aby ho přijali. Když tam přišel, velmi prospěl těm, kteří uvěřili skrze milost Boží, 28 neboť rázně na veřejnosti vyvracel argumenty Židů a ukazoval z Písma, že Ježíš je Mesiáš.
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 04. leden 2024 @ 10:42:48 CET (1266 čtenářů)
Více... | 3394 bytů | 192 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Povzbuzení: JEDENÍ, PITÍ A DÝCHÁNÍ - JSME TO, CO JÍME
Zamyšlení

poslal Willy

Tento článek jsem napsal proto, že mi toto téma položil Pán Ježíš na srdce. Jde totiž o zanedbávané a přitom životně důležité téma, jemuž není ve sborech věnována patřičná pozornost, jakou si zaslouží a jak si v Písmu ukážeme.

Od počátku, od stvoření člověka byl jeho život otázkou jedení. Jak fyzicky tak duchovně.

Bůh řekl: Hle, dal jsem vám každou rostlinu mající semena na povrchu celé země a každý strom, na němž je ovoce mající semena. To budete mít za pokrm.
Hospodin Bůh dal ze země vyrůst veškerému stromoví žádoucímu na pohled a dobrému k jídlu, stromu života uprostřed zahrady...
 Gn 1:29, 2:9

Strom života nalezneme jak v první, tak v poslední kapitole Bible.

Uprostřed náměstí toho města, z obou stran řeky je strom života, nesoucí dvanáctero ovoce; každý měsíc vydává své ovoce a listí toho stromu slouží k léčení národů. Zj 22:2

Vložil: Tomas v Čtvrtek, 04. leden 2024 @ 10:39:44 CET (345 čtenářů)
Více... | 4386 bytů | 2 komentáře | Povzbuzení | Skóre: 0



Kontrasty: Vzácná stopa po Pánu Ježíši
Zamyšlení

poslal Frantisek100

Výraz přijdu brzo se vyskytuje jen u knihy Zjevení. Byl to Janův sen, přání… ? Jan byl ve velice těžké situaci. Je to již stařec na sklonku svého dlouhého života a zatím nepoznal mnoho radosti. Všichni apoštolové zemřeli mučednickou  smrtí a on sám zažil také násilí, mučení, vyhnanství. To vše by se dalo vydržet, kdyby člověk viděl, že vše spěje ke správnému konci. On se trápí i nad tím, jak dopadly sbory v jeho okolí. Jen dva mu vyhovují. Určitě slyšel i o masakrech křestanů v Římě. Co asi vše se honí v jeho hlavě. Není divu, že už si přeje jen jedno. Aby Pán Ježíš se vrátil a nastolil pořádek, spravedlnost  potrestal nepřítele. Proto také jeho představa navracejícího Pána Ježíše je zcela jiná od popisu ve Skutcích apoštolů.       

 Tam je návrat Pána Ježíš vylíčen jinak   ·  

9Po těch slovech byl před jejich zraky vzat vzhůru a oblak jim ho zastřel. ·  
10A když upřeně hleděli k nebi za ním, jak odchází, hle, stáli vedle nich dva muži v bílém rouchu ·  11a řekli: „Muži z Galileje, co tu stojíte a hledíte k nebi? Tento Ježíš, který byl od vás vzat do nebe, znovu přijde právě tak, jak jste ho viděli odcházet.“   


 Učedníci dostali tedy představu, že Pán Ježíš se vrátí v podobě, jako odešel. Jan ho vidí jinak se zbraní. Proč takový rozdíl. Milujte přece své nepřátele.   Když kamenují Štěpána tak  v agonii umírání vidí Ježíše.  
  • 54Když to členové rady slyšeli, začali na Štěpána v duchu zuřit a zlostí zatínali zuby.
  • 55Ale on, plný Ducha svatého, pohleděl k nebi a uzřel Boží slávu i Ježíše, jak stojí po pravici Boží,
  • 56a řekl: „Hle, vidím nebesa otevřená a Syna člověka, stojícího po pravici Boží.“
  • 57Tu začali hrozně křičet a zacpávat si uši; všichni se na něho vrhli
  • 58a hnali ho za město, aby ho kamenovali. Svědkové dali své pláště hlídat mládenci, který se jmenoval Saul.
  • 59Když Štěpána kamenovali, on se modlil: „Pane Ježíši, přijmi mého ducha!“
  • 60Pak klesl na kolena a zvolal mocným hlasem: „Pane, odpusť jim tento hřích!“ To řekl a zemřel.
  Kromě  Janova Zjevení není nikde údaj o tom, že se Pán Ježíš vrátí brzo. Neměli ho ani první křestané v Jeruzalémě. Bylo to však jejich přání, touha víra, že se vrátí. Odchodu Pána Ježíše do nebe byli svědci asi jen apoštolové. Ti muži, kteří jim podávají onu informaci, jsou asi andělé. Už jednou se objevili u prázdného hrobu Pána Ježíše.   Proč by sdělovali tohle apoštolům, kteří se příchodu Pána Ježíše nedožijí?   Možná ho apoštolové  a i jiní jako Štěpán a ti, co v Ježíše uvěřili, přece jen viděli. Kdy? Možná se tak děje v umírání, o kterém mnoho nevíme. Takže každý, kdo v Ježíše upřímně věří, uvidí ho přicházet.  

 A zamysleme nad tím, co by se změnilo, kdyby tehdy přišel Pán Ježíš brzo? Existovala by ještě víra? Vniklo by to, co duchovně ovlivnilo celou planetu? Pak by šlo spíše o lokání událost. A co dál ??   Křesťanství bylo od samého počátku ohrožováno a dnes je to spíše zevnitř než zvenčí. Křestané se mezi sebou vraždí a tím dokazují, jak jejich víra je jen pozlátko na povrchu “nádoby“ , která  je jen prach. A kdyby jen vraždili. Vymysleli věci, které do křesťanství ani nepatří. 

A láska? Krásný vzdálený cíl.     

Včera se mi stala v našem Penny taková zvláštní událost. Asi jsem se v duchu zlobil na Ukrajince. Najednou ke mně u regálu přistoupí pán, kterého jsem nikdy neviděl. Usmívá se na mne a já marně v paměti hledám, kam bych ho zařadil. Podává mi ruku a přeje mi zdraví, lásku a Boží požehnání do nového roku. Jeho řeč je směsicí ruštiny a ukrajinštiny. Přeji totéž a pevně tisknu ruku. To je ale krásný Silvestr. Kdyby si tak ruku podaly válčící strany všude na světě. To je právě semínko Boží lásky a tak vzácné. 

   Vzácná stopa po Pánu Ježíši.                            
Vložil: Tomas v Pondělí, 01. leden 2024 @ 15:40:13 CET (512 čtenářů)
Více... | 24 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Kontrasty: Kristovci ?
Zamyšlení

poslal rosmano

    Panuje zde jeden politováníhodný nešvar.

Vyskytuje se zde taková navzájem se poplácávající skupina, honosně se nazývající Kristovci.
Pojmenování odvozují od Krista.
Domnívají se, že tvoří vrchol křesťanství, duchov-nosti, poznání.
Spojuje je také pocit a přesvědčení o své věrnosti a oddanosti Kristu.

Ve skutečnosti však slova Ježíše Krista ani neznají, v lepším případě je ignorují , jako by neexistovaly.
Nebo je překrucují anebo je přímo negují nebo se jim vysmívají.

Svou víru stavějí nikoliv na Písmu, na slovech Ježíše a apoštolů, ale na tradici (ze 4. a 5. století),  která značně slova Ježíše a apoštolů překroutila.


 
Vložil: Tomas v Pondělí, 01. leden 2024 @ 15:38:51 CET (1647 čtenářů)
Více... | 2173 bytů | 196 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Život víry: KRISTOVA LÁSKA
Zamyšlení

poslal Willy

Tento článek je složený ze dvou komentářů, které si podle mého mínění samostatný článek zaslouží.

Neboť Kristova láska nás váže, když jsme usoudili toto: Protože jeden zemřel za všechny, tedy všichni zemřeli. A On zemřel za všechny, aby ti, kteří žijí, nežili už sami sobě, nýbrž Tomu, Kdo za ně zemřel a vstal z mrtvých. A tak od nynějška nikoho neznáme podle těla. Ačkoli jsme i znali Krista podle těla, nyní Ho již takto neznáme. (2K 5:14-16 ČSP)

Vložil: Tomas v Pátek, 29. prosinec 2023 @ 19:32:47 CET (316 čtenářů)
Více... | 2811 bytů | komentáře? | Život víry | Skóre: 0



Kontrasty: I věda může být modlářství
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Ondrej Kušnierik: I věda může být modlářství

Tímto svým příspěvkem bych chtěl také připomenout dva pány, kteří již zemřeli, ale jejich odkaz nosím stále v hlavě i v srdci. Prvním z nich je doc. Vladimír Betina, který mě, coby šestnáctiletého svou přednáškou o vědě a víře přesvědčil natolik, že dodnes nesu dopady tvrzení, které tehdy uvedl, a jsem nimi poznamenán. Druhým je profesor Hans Rohrbach, kterého Betina ve své přednášce citoval a stavěl argumentaci, kterou od něj převzal. Oba pány bychom teologicky zařadit někde do k pietistickým kroužkům bádajících nad Biblí (Bibelkreisen). Chci se i já přidat k nim a poukázat na to, že věda není nic, co by přesahovalo člověka, že není přírodním zákonem autoritativně stojící někde nad člověkem! Moje skepse vůči vědě je poněkud hlubší než u obou výše uvedených pánů.

Tento můj příspěvek nepracuje s vědeckým důkazem, ale opírá se o skutečnosti uznávané vědou. Snad se bude někomu zdát neohrabaným textem, někomu zase hutnějším. Vědu v něm neodsuzuji, naopak, je potřebná a pokud ji vezmeme rohrbachovsky komplementárně k Bibli, budeme ji považovat za skvělý produkt lidské kultury, něco, co bylo pěstováno dlouho, starostlivě i pečlivě, a co lidstvu přináší své plody.

Neboť vědu nelze oddělit od lidstva. Věda náleží k lidstva a lidskosti. Bez lidskosti věda nemůže být. Základním nositelem vědy je člověk. Mimo lidstvo není prostor pro vědu. Věda je jen tam, kde existuje lidská bytost, a nikde jinde. Nejen, že věda je ontologicky svázána s lidstvem, ona sama je jeden z jeho produktů. Věda je produkována člověkem a byla vytvořena člověkem.

Věda vychází z lidského myšlení, které je výsledkem fyziologických reakcí probíhajících v lidských mozcích, kde se tyto děje přeměňují a ukládají jako paměť a do paměti. Myšlení, jako jedna funkce lidského mozku, je založeno na fyziologických reakcích probíhajících v mozkových buňkách a buněčných membránách. Správný mechanismus myšlení z fyziologického hlediska není dosud zcela vysvětlen. Nicméně se věří, že lidské pocity, myšlenky a chování jsou propojeny s mozkem. Mozek je složitá síť buněk přijímajících informace z vnitřního i vnějšího prostředí. Smysly slouží jako detektory vysílající impulsy do mozku jako orgánu myšlení. Úlohou mozku je registrovat a vyhodnocovat jednotlivé podněty a následné vyhodnocení ukládat ve formě paměti. Informace uložené v paměti umožňují orientaci a řízení akcí celého organismu. To vše je realizováno pomocí fyzikálních akcí a chemických reakcí! Fyziologická paměť však není zcela spolehlivá. Jejím nositelem jsou opět chemické reakce probíhající v mozkových membránách, snad rovnovážné a velmi trvalé, avšak přece jen vymezené.  Člověk je zapomnětlivý a fyziologická paměť je svou podstatou subjektivní. Nemůže být oddělitelná od svého nositele, od svého subjektu, ke kterému je nerozlučně vázána. Přesto jeden zdroj fyziologické paměti je schopen komunikovat s jinými zdroji fyziologické paměti. Interakce mezi jednotlivými zdroji jsou možné: jeden zdroj může předávat část svého obsahu druhému, takže paměť je sdělitelná mezi různými zdroji. Komunikace mezi nimi je možná, protože u komunikujících subjektů probíhají vhodné fyziologické reakce.

Ještě jednou: komunikace paměťových dat není možná bez fyzikálních akcí a chemických reakcí probíhajících v mozku. Lidské bytosti si vždy uvědomovaly slabost svých mozkových pamětí  a tedy i nutnost překonat, alespoň částečně, jejich dočasnost. A tak vynalezli vnější paměť. Jde o periferní aparát, kde jsou schopny uchovat nějakou část fyziologické paměti a později její obsah obnovovat při opětovném uplatnění kognitivního fyziologického procesu založeného na interakcích mezi smysly a mozkovými interakcemi.

Toto ukládání periferní paměti umožňuje komunikaci mezi fyziologicky myslícími bytostmi a jejich vzájemné vztahy. Pokud se používá pro popis uplynulých opakovaných akcí, nebo činností, a následně pro jejich vysvětlení s cílem predikovat tyto jevy (velmi často pomocí matematických metod) a současně je predikce založena na systematickém studiu předchozích podobných jevů a událostí, pak paměťový aparát, a s ním spojený systém, může být označen jako věda.

Věda používá určitou specifickou metodologii založenou na abstrakci. Tato metodika není promítnuta do tohoto dokumentu. Pokud jde o vědeckou metodologii, je třeba pouze zdůraznit, že je nemožné, aby se jakékoli vědecké metodické myšlení odehrávalo někde mimo lidský mozek. Pro vědu platí, že je sama o sobě druhem myšlení, tedy fyziologickým procesem působícím v materiálu živého lidského mozku. Nutným závěrem je, že věda je podmíněna fyzikálními a chemickými reakcemi, které v člověku včetně jeho mozku probíhají. Avšak pro všechny fyzikální a chemické reakce platí, že jsou řízeny a určovány zákony termodynamiky, což platí i pro fyzikální a chemické reakce probíhající v mozkové hmotě.

První termodynamický zákon implikuje, že běžný biologický mozek nemůže obsáhnout celou vnímatelnou realitu působící na smysly živého organismu. Vnímání reality se řídí fyziologickou kapacitou, jak jednotlivých buněk fungujících jako senzory smyslů, tak lidského mozku, který zpracovává signály přijímané z buněk senzorů. Jako jeden vysvětlující příklad je možné uvést, že mozek nedokáže vyhodnotit více elektrické energie, než je smyslově generováno, nebo jinými slovy není schopen registrovat větší počet vzruchů, než je generováno smysly. Navíc je také nemožné, aby smysly zaregistrovaly celou realitu. Registrují jen část reality, na kterou jsou citlivé, nic jiného. Lidský mozek je sice schopen abstrakce, ale abstrakce je fenomenálně založena na zmenšení, nikoli na zvětšení. Můžeme abstrahovat pouhou představu reality, ale to není realita samotná, jen abstrakce reality vytvářená lidským mozkem, která může existovat pouze v lidském mozku a nikde jinde. Věda je druh abstraktního myšlení, může tedy aktivně existovat pouze v lidských mozcích nebo být pasivně uložena v registrech periferní pamětí využívaných  lidskými mozky.

Druhý termodynamický zákon ještě více omezuje možnost vytváření úplného a komplexního obrazu reality v podobě lidských myšlenek. Mechanismus vnímání a přechodu signálů do mozku a jeho zpracování probíhá s účinností nižší než 100 %. Ne vše, co člověk vnímá, je zakomponováno do obrazu reality, který představuje poznání reality, respektive poznání o realitě. Znalost reality umožňuje člověku orientaci v realitě a možnost ochrany před negativními dopady reality a kromě toho i možnost reagovat na dopady reality a rozvíjet schopnosti, jak dopady reality změnit nebo podmanit si na něj působící realitu a vzít si z ní zisk. Vědu lze považovat za podmnožinu znalostí o realitě. Je to spíše vysoce vyvinutý a sofistikovaný způsob, jak si podřídit realitu ve prospěch nositele znalostí.

Souhrnem všeho, co bylo řečeno výše, je, že věda má své omezení, a toto omezení je způsobeno limity myšlení jako fyziologického děje a procesu probíhajícího v lidském mozku. Věda nemůže překročit lidskou bytost a dehumanizovat se; je třeba zvážit, čím skutečně je: nástrojem praktického rozumu nebo zdravého rozumu.

Na tomto místě musíme zdůraznit skutečnost, že lidské bytosti nejsou podmnožinou vědy, ale opak je pravdou: věda je podmnožinou lidských bytostí. Je to proces probíhající pouze v lidském mozku. Jakákoli absolutizace vědy tedy není možná, a tedy ani přípustná! Brát vědu jako něco, co má platnost samo ze sebe, pro sebe či o sobě, je logický nesmysl. Opouští instrumentálnost vědy ve prospěch její absolutní platnosti. Ve skutečnosti je věda produktem lidské činnosti, lidského průmyslu a řemesel a dovedností; a abstrahovat ji od lidstva je vědecky zakázaná cesta. Přisoudit vědě vyšší postavení nebo moc nebo autoritu, znamená negovat termodynamiku a tím pádem i platnost vědy samotné. K této chybě dochází kvůli tendenci lidí odmítat své omezení a jejich touze získat neomezenou kontrolu nad realitou. Přejí si překonat a překročit své vlastní limity a vymezení. Abstrahují vědu, svoje vlastní myšlení, do rámce vševědoucího a všemocného bytí nebo alespoň vyšší autority. Věří, že tato abstrakce by jim mohla pomoci ovládat realitu, zejména ty síly, které jsou mimo jejich kontrolu.

Zkrátka, dělají z užitečného nástroje obyčejnou modlu. Je to něco, o čem se píše v Bibli: „oznamoval jsem ti všechno předem; dříve než co nastalo, jsem ti to ohlašoval, abys neříkal: ‚To udělala má modlářská stvůra, má tesaná a moje litá modla dala k tomu příkaz.‘ “ (Iz 48:5).
Pokládat vědu jako něco, co dokáže řídit a ovládat svět samo o sobě, je stejně pošetilá modloslužba, jak ji popisují bibličtí proroci: Polovinu spálí pod masem, které bude jíst, upeče pečeni a nasytí se. Přitom se ohřeje a zvolá: „To jsem se zahřál, je mi teplo!“ Z toho, co zůstalo, si udělá boha, modlu, před kterou se hrbí a jíž se klaní a k níž se modlí a žadoní: „Vysvoboď mě, jsi přece můj bůh!
 (Iz 44:16n).

Cílem této úvahy není popření platnosti vědy. Pravý opak je pravdou. Věda je velmi užitečný vynález lidstva a lze ji spolu s domestikací zvířat, zvládnutí ohně, vynálezem kola a peněz považovat za geniální produkty lidské kultury. A se všemi těmito, včetně vědy, je třeba zacházet velmi opatrně a s použitím zdravého rozumu. Na druhou stranu by se Bible měla používat s vírou.

Zatímco věda je zaměřena na opakované jednání člověka při konfrontaci s poměrně blízkým prostředím, Bible je sbírkou a antologií spisovatelů, kteří vydávají svědectví o mimořádných činech Boží milosti. Z našeho lidského hlediska jsou jedinečné; udály se individuálně  a nemají obdoby. Když jsou vzaty pro vědecký výzkum, musí být klasifikovány jako náhodné a nahodilé jevy s nevýznamnou a zanedbatelnou pravděpodobností výskytu, a jako takové nemohou být předmětem vědy. Pouze víra může rozpoznat jejich důležitost a význam. Pouhá víra jako Boží dar je může vidět a brát je jako pravdivá svědectví o možné vyšší autoritě, než je autorita přirozeného prostředí včetně člověka s jeho institucemi. A navzdory tomu, že k naplnění milosti došlo pouze jednou bez jakéhokoli opakování, je to nejdůležitější skutečný fakt ovlivňující celou realitu a dopadající na ni. A pro mě, jako věřícího, nezbývá nic jiného, než respektovat Dárce milosti a jeho suverénní autoritu a nepokoušet se nahrazovat tuto autoritu jakýmsi vědeckým poznáním, které oději do maskáče přirozeného zákona.

Vložil: Tomas v Pondělí, 25. prosinec 2023 @ 11:27:55 CET (582 čtenářů)
Více... | 18 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Život víry: Souhrnné slovo pro lidi věřící v konkrétního boha
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený



    Výraz pobožný - tady se asi ocitáme v regionálním nedorozumění. Někdo, kdo je z jižních Čech to chápe jinak než ze severní Moravy. To by vysvětlovalo ten sémantický rozdíl v chápání toho slova. Na Ostravsku se fakt mluví jinak než třeba v Praze nebo jižních Čechách. O tom vědí třeba herci, kteří vystupují v různých částech země. Lidi ze severní Moravy jsou o něco tvrdší. I v řeči. Řeč je kratší a údernější. A používají se ostřejší slova. Aniž by to znamenalo naštvání se. Všiml jsem si,  že spousta lidí z jiných částí republiky to má jinak a dochází tím pádem  k nedorozuměním.   Zřejmě u vás slovo pobožný má nějaký pejorativní nádech. V mém regionu se slovo pobožný používá běžně. I já sám o sobě říkám, že jsem byl pobožný. Bez jakékoli negativní konotace. Někdo byl pobožný, někdo byl vegetarián, někdo byl emo, někdo byl pankáč, někdo byl esoterik, někdo byl vyznavač něčeho dalšího. Nepřeberné množství různých vyznání. 

    Vím, že existuje synonymum, slovo "věřící". Jenže věřící je kdekdo. Věřící je třeba někdo, kdo věří v něco nad námi. To ale ještě není pobožný. Chápete to? Slovo pobožný je přesnější, protože je tam obsažena explicitně náboženská víra. Po-božný. Kdežto u slova věřící chybí objekt víry. Věřícím může být klidně esoterik, ale nemusí vyznávat kokrétní konfesi, ani konkrétního boha. Pak tu jsou podmnožiny jako muslim, křesťan, judaista, atd. Jenže tyto všechny lidičky je třeba někdy souhrnně nějak označit. A na to je nejlepší slovo pobožný. Sémanticky nejpřesnější. 

    Slovo zbožný už zase není přesné. Protože zbožný je jen někdo. Obvykle ten, kdo hodně chodí do kostela, hodně se modlí, atd. Ale to přece nedělá každý pobožný. Jsou i umírnění  nebo vlažní pobožní. Věří v boha, ale nejsou tak zapálení. Takže slovo zbožný se souhrnně nedá použít. Proto je skutečně sémanticky nepřesnější slovo pobožný. Já v tom nevidím nic špatného. Z mého pohledu není nic špatného na tom být pobožný. I když už pobožný nejsem. Ale pobožných lidiček je na světě daleko nejvíce. Pobožných je na této planetě více než nepobožných. Pak je tu ještě slovo kristovec, ale to je podle mě nejméně přesné. Protože znám spoustu vyznavačů bible, kteří citují mnohem více učení Pavla z Tarsu (tzv. apoštol Pavel) než učení Jošuy. Na ně by slovo kristovec určitě nepasovalo. Nebylo by ani souhrnné. Slovo biblista by taky nebylo přesné, protože kdo zkoumá nějakou knihu, nemusí v ni ještě věřit. 


    Závěr: Pobožný člověk je takový člověk, který věří v nějakého konkrétního boha vázaného obvykle na nějakou náboženskou knihu a nauku z ní vyplývající. Je to nejpřesnější výraz pro skupinu lidí vyznávající nějakou náboženskou nauku a boha. 

Vložil: Tomas v Pondělí, 25. prosinec 2023 @ 11:26:54 CET (370 čtenářů)
Více... | 10 komentáře | Život víry | Skóre: 0




Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy