Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Emanuel.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 10, článků celkem: 16375, komentáře < 7 dní: 372, komentářů celkem: 411648, adminů: 60, uživatelů: 5157  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 210 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
JirkaB
Myslivec

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
112129747
přístupů od 17. 10. 2001

Grano Salis: Zamyšlení

Search on This Topic:   
[ Go to Home | Select a New Topic ]

Teologie: O TROJICI
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Dogma o Trojici a Bible Boží Slovo je základem pro porozumění o tom, zda trojiční dogma má zásadní podporu v Písmu. Je také obecným jevem, že Písmu se vzala nejvyšší autorita.

2.Petr.1:21 Neboť proroctví nikdy nebylo proneseno z lidské vůle, nýbrž unášeni Duchem Svatým mluvili lidé poslaní od Boha.
2.Tim.3:16, Veškeré Písmo je vdechnuté Bohem a je užitečné k učeni, k usvědčovaní, k napravovaní, k výchově ve spravedlnosti,
Poznámka: Zdroj: https://antytrynitarianie.pl/dogma-o-trojici/
Vložil: Tomas v Úterý, 07. březen 2023 @ 19:40:05 CET (1140 čtenářů)
Více... | 15088 bytů | 266 komentáře | Teologie | Skóre: 0



Život víry: Duchovní jaro a pravda v menšině
Zamyšlení

poslal brusle7

Jaro kalendářní a duchovní

Březen - měsíc tání ledů, sněhu, rozpuku jara. Na zahrádce kvetou cibuloviny, začínají pučet dřeviny. Každoroční cyklická obnova. Čím více jsem starší, tím více to vnímám a obdivuji, těším se na nový přírodní rok a obnovu vegetace.

Přemýšlela jsem, do jaké míry je u člověka také nějaký duchovní kalendář, v němž my lidé dozráváme? Je to postní kalendář s postními předsevzetími s předsevzetími pokání a obrácení? Nebo jde o věkový kalendář? Funguje nějaké zrání ve víře i našimi "zásluhami", nebo zrání je plně v rukou Božích?

Pokud bych si troufla odpovědět, tak duchovní zrání je odpověď člověka na Boží volání, na Boží výzvy. Je to život ve spolupráci s Bohem, které láme naše  "já" ve smyslu "já odpovídám Bohu a chci jednat jak slyším od Boha". Může jít o postupné zrání a odpovídání Bohu, nebo o dozrání "mžikem" vlivem okolností, událostí, Božího volání...

Boží hlas je silný pro ty, kdo ho jej slyší. Silně ho slyšeli a odpovídali slovy i životem již lidé před námi. Dozvídáme se a čteme o jejich hrdinství v historii. Podobní  lidé jsou jistě i živí kolem nás. 

Jde neposlechnout Boží hlas a poslouchat lidi u těch, kdož Boha milují?

Já si myslím, že Boží hlas je stále velmi slyšet v našich srdcích, ale jeho "nezapření"  často vyžaduje mnoho statečnosti a nestandartní/odlišné role mezi druhými. Pravda často bývá podupávána a v menšině, nebývá zpravidla  v řevu davu či v lidských soudech a hodnoceních. 

(I Kristus, oslavován lidem a učedníky,  byl pak na Křížové cestě téměř sám, tváří v tvář lidské bezmocnosti a smrti z rukou zla, které nakonec porazil láskou.)
Vložil: Tomas v Úterý, 28. únor 2023 @ 07:39:07 CET (1948 čtenářů)
Více... | 335 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Kontrasty: Pojetí ženy podle Bible
Zamyšlení

poslal Frantisek100

Příčinou  pojetí ženy je Bible, nebo spíše její výklad. Už v tom co je napsáno jako prokletí nad Evou, která prý svedla Adama.   ·  


16Ženě řekl: „Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout.“   

 A jaký trest dostal Adam?   ·  

17Adamovi řekl: „Uposlechl jsi hlasu své ženy a jedl jsi ze stromu, z něhož jsem ti zakázal jíst. Kvůli tobě nechť je země prokleta; po celý svůj život z ní budeš jíst v trápení. ·  
18Vydá ti jenom trní a hloží a budeš jíst polní byliny. ·  
19V potu své tváře budeš jíst chléb, dokud se nenavrátíš do země, z níž jsi byl vzat. Prach jsi a v prach se navrátíš.“   

 Toto bylo židovské pojetí.   A jak na tom byly ženy?

   U Mojžíše je vidět mužská panovačnost.   · 

  Deuteronomium 24, 1Když si muž vezme ženu a ožení se s ní, ona však u něho nenalezne přízeň, neboť na ní shledal něco odporného, napíše jí rozlukový list, dá jí ho do rukou a vykáže ji ze svého domu.  

 A co měla dělat žena, když také nenalezla u muže přízeň?  

 Apoštol Pavel dal pak vytvořil další pojetí.

  A tak je žena ponižovaná po cele křestanské dějiny. Ještě dnes nesmí žena v mnohých církvích kázat. Volební právo dostaly dokonce v Evropě v některých zemích ženy až v druhé polovině 20. století.   
 My jsme si manželkou toho panovačného vztahu k ženám všimli v jedné malé církvi.     

 Když se podíváme do začátku lidského příběhu, tak sledujme.   ·  

6Žena viděla, že je to strom s plody dobrými k jídlu, lákavý pro oči, strom slibující vševědoucnost. Vzala tedy z jeho plodů a jedla, dala také svému muži, který byl s ní, a on též jedl.   

 Adam u toho byl. Nese stejnou odpovědnost. Nezakročil. A pak vše svede na ženu.   V jednom shromáždění, když jsme toto probírali, se jeden zbožný muž rozčilil a prohlásil, že Adam si měl Evu hlídat. Přehlédl, jak je to psáno v Bibli a opět mužská panovačnost.   Pán Ježíš byl jiný. Když umíral na kříži, byly s ním hlavně žen a mladičký Jan.  

 A Pán Ježíš? ·  
5Anděl řekl ženám: „Vy se nebojte. Vím, že hledáte Ježíše, který byl ukřižován. ·  
6Není zde; byl vzkříšen, jak řekl. Pojďte se podívat na místo, kde ležel. ·  
7Jděte rychle povědět jeho učedníkům, že byl vzkříšen z mrtvých; jde před nimi do Galileje, tam ho spatří. Hle, řekl jsem vám to.“ · 
8Tu rychle opustily hrob a se strachem i s velikou radostí běžely to oznámit jeho učedníkům. ·  
9A hle, Ježíš je potkal a řekl: „Buďte pozdraveny.“ Ženy přistoupily, objímaly jeho nohy a klaněly se mu. ·  
10Tu jim Ježíš řekl: „Nebojte se. Jděte a oznamte mým bratřím, aby šli do Galileje; tam mě uvidí.“  

 Ženám se zjevil prvně.   Jak si však muži vykládali Bibli?       

 
Vložil: Tomas v Neděle, 26. únor 2023 @ 13:26:34 CET (508 čtenářů)
Více... | 63 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Život víry: Měl Jidáš svobodu se zachránit??
Zamyšlení

poslal Frantisek100

14Tehdy šel jeden ze Dvanácti, jménem Jidáš Iškariotský, k velekněžím ·  

15a řekl: „Co mi dáte? Já vám ho zradím.“ Oni mu určili třicet stříbrných. ·  
16Od té chvíle hledal vhodnou příležitost, aby ho zradil.   

 Nikdo ho k takovému jednání nenutil. Co ho k tomu vedlo? Můžeme zvažovat motiv finanční, ale i politický či obyčejný strach o sebe, až by Pán Ježíš zemřel. Podobně by klidně mohli uvažovat i ostatní učedníci. Rozhodně si je neidealizujme! Brali Pána Ježíše vážně? Přece s ním zažili tolik zázraků. A mají schopnost empatie s Pánem Ježíšem?   ·  

7přišla za ním žena, která měla alabastrovou nádobku drahocenného oleje, a vylila ji na jeho hlavu, jak seděl u stolu. ·  
8Když to viděli učedníci, hněvali se: „Nač taková ztráta? ·  
9Mohlo se to prodat za mnoho peněz a ty dát chudým!“   

 Věděli, co Pána Ježíše čeká a že za krátkou dobu bude  trpět  a jim je líto, že jedna žena mu z drahé masti udělá příjemnou  masáž.    Vůbec nic nechápali. Přece Pán Ježíš bude jim dá věčný život. Vůbec si to neuvědomují. Nejsou na tom podobně jako Jidáš?   Proč ho tedy nezradil někdo jiný z učedníků?   ·  

3Tu vstoupil satan do Jidáše, nazývaného Iškariotský, který byl z počtu Dvanácti. ·  
4Odešel, aby se domluvil s velekněžími a veliteli stráže, že jim ho zradí. ·  
5Oni se zaradovali a dohodli se, že mu dají peníze.   

 Jidáše si vybral satan. Mohl si vybrat i jiného, ale vybral Jidáše. Jak to probíhalo dál, víme. Jidíš už zradil  a klidně se zúčastní poslední večeře s Ježíšem. A Pán Ježíš to dobře ví. Ostatně nikdo z učedníků si nebyl jistý, zda by Ježíše nezradil. Proto ta odpověděli.   ·  

20Navečer usedl s Dvanácti ke stolu, ·  
21a když jedli, řekl jim: „Amen, pravím vám, že jeden z vás mě zradí.“ ·  
22Velice je to zarmoutilo a začali se ho jeden po druhém ptát: „Snad to nejsem já, Pane?“   

 Zatím, co se Pán Ježíš celou moc modlí, všichni učedníci klidně spí. Spali bychom, kdybychom věděli, že někdo, koho milujeme, zítra zemře? Oni spí. Proč?   Pak k ránu přivádí Jidáš zbrojnoše. Klidně a bez výčitek svědomí.   ·  

48Jeho zrádce s nimi domluvil znamení: „Koho políbím, ten to je; toho zatkněte.“ ·  
49A hned přistoupil k Ježíšovi a řekl: „Buď zdráv, Mistře,“ a políbil ho.   Taková podlost!   ·  
50Ježíš mu odpověděl: „Příteli, konej svůj úkol! “ Tu přistoupili k Ježíšovi, vztáhli na něho ruce a zmocnili se ho.   

 Jedině Petr byl ochoten Pána Ježíše bránit. Pán Ježíš však toto bránění odmítnul

.3Když Jidáš, který ho zradil, viděl, že Ježíše odsoudili, pocítil výčitky, vrátil třicet stříbrných velekněžím a starším ·  
4a řekl: „Zhřešil jsem, zradil jsem nevinnou krev!“ Ale oni odpověděli: „Co je nám po tom? To je tvoje věc!“ ·  
5A on odhodil ty peníze v chrámě a utekl; šel a oběsil se.   

Mohl se Jidáš ještě zachránit? To, co se stalo s Pánem Ježíšem bylo předpovězeno, osud Jidáše nebyl. Tady měl Jidáš svobodu. Překonat sám sebe, jít za Ježíšem (ostatně mohl třeba jít i na Golgotu), tam padnout na kolena, vyznat svůj hřích, plakat  a prosit…  Pán Ježíš by mu odpustil jako jednomu  z lotrů na kříži. Neudělal a nezachránil se.              
Vložil: Tomas v Neděle, 26. únor 2023 @ 13:24:39 CET (400 čtenářů)
Více... | 44 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Kontrasty: Proč na Granosalis téměř nediskutují ženy?
Zamyšlení

poslal brusle7

K zamyšlení zejména pro muže: 

Proč na Granosalis téměř nediskutují ženy?

A to i přes to, že věřících žen je zpravidla procentuálně více než mužů?

Proč se (asi) ženy v diskusích na Granosalis necítí dobře, že sem téměř nechodí? 

Mohu se absolutně mýlit, a nevím, jak to mají ostatní ženy, ale je to přinejmenším "hodně podivné". I já sem chodím psát sice již  asi 14-15 let, ale vždy to vydržím jen pár týdnů nebo měsíců  nárazově a pak si musím dát pauzu... 

A tak se ptám - zejména Vás mužů - PROČ?

Co tu na Granosalis ženám vadí - víte to?   Přemýšleli jste o tom někdy? 

Budu se těšit na sdílení.


Vložil: Tomas v Sobota, 25. únor 2023 @ 13:27:52 CET (368 čtenářů)
Více... | 34 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Život víry: K zamyšlení: Lítost, vztek na sebe, obrácení?
Zamyšlení

poslal brusle7





"K lítosti - já znám spíše lítost z ŘKC prostředí tak, že člověk chodí s lítostí do zpovědnice, málem se ulituje k smrti, ale platné mu to moc není, protože změna života lítostí nepřijde a lítost k ní nijak nepomůže. A čím déle to trvá, tím horší je situace člověka. A i tady jsou ŘK, kteří hodně píší o lítosti, ale ještě v sedmdesáti bojují těžký a statečný boj sama se sebou - a nevypadá to, že by je lítost a psaní o lítosti a prolitovaný život vysvobodily z toho, co je trápí. A klidně napíší, že je z jejich situace vysvobodí až Smrt. A z reality znám dost lidí, co mají lítosti na rozdávání a změna žádná - třeba v Sherwoodu před Hlavním nádražím v Praze jsou lidi, co litují celý život, ale pořád jsou v tom Sherwoodu, už léta..."


Brusle:
Cituji z Wikipedie:
"Lítost je pocit (ve zvláštních případech afekt) nespokojenosti, hnusu, bolesti a politování nad vlastními nebo cizími špatnými činy nebo opominutími jednat, ve kterém se neprojevuje empatie (na rozdíl od soucitu). Rovněž lze lítost cítit ve vztahu k ostatním lidem a jejich situaci jako pozorovatelský subjekt. Je spojena s vědomím (nebo pocitem) nesprávnosti nebo nespravedlivosti vlastního jednání a s předsevzetím napravit škodu a polepšit se.  Pojem lítosti se uplatňuje a je specificky vykládán v mnoha oblastech, jako je psychologieprávofilozofie a teologie."



Cizinec: 
"Zažil jsem obrovský vztek na sebe, stud, spoustu a spoustu předsevzetí, padnutí na dno a litování, ale nic z toho nevedlo ke změně srdce. To udělal až Bůh a až tehdy, když se ke mně dostala jeho moc.



O tématu lítosti a obrácení nyní hodně přemýšlím a těším se na Vaše příspěvky, zkušenosti a svědectví Vás ostatních. Velmi zajímavé křesťanské téma. A máme vzory z Bible (apoštolové, Máří Magdalena, sv. Pavel) nebo od mnohých světců (Augustin, František s Assii apod.)...

Vložil: Tomas v Neděle, 19. únor 2023 @ 12:51:00 CET (352 čtenářů)
Více... | 33 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Proč? Proč? Proč?
Zamyšlení

poslal Frantisek100

Ještě nedávno jsme žili v krásné době. Byl tu celkem klid, docela  i slušná životní úroveň. Když to porovnávám se svým mládím, tak opravdu jsme se měli v naší zemi moc dobře, až si toho nevážíme. Ale nyní panuje nejistota, obavy a i strach. Pořád je ten náš život něčím ohrožen. Něčím, kde na konci je smrt. Je fakt, že se nemá a nesmíme pořád na to myslet, to bychom se z toho pomátli. Strach škodí našemu tělesnému i psychickému zdraví.  A proto Pán Ježíš právě učedníkům říká toto:   · 


 Matouš 6.34 

Nedělejte si tedy starost o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost vlastního trápení.  

 Lehce se to řekne. Nedělejte si starosti o zítřek! A která maminka či tatínek nemají starosti, co bude zítra. Vzpomínám si, jak za první republiky měl dělník práci na den a co bude zítra nevěděl. Neměl jistotu. Dnes jsou podpory v nezaměstnanosti, máme důchod, máme určité jistoty, ale přesto se lide strachují.   Ano, nic se nesmí přehánět a trápení nad tím, co ještě tu není, nám škodí a bere radost z přítomnosti. Dlouhotrvající takový stav se může stát spouštěčem i různých duševních poruch.  
Dnes ve světě je obrovská spotřeba antidepresiv, které užívají dokonce už i děti. Strach je u mnohých lidí jejich vlastnost. Ale nejde jen o živobytí.      
Víme, že se bohužel můžeme setkat: s nemocemi, úrazy, haváriemi, přírodní katastrofami, zločiny a další a další.  Tohle trápilo lidi ale vždycky.  Nikdy nebyla doba, aby byl světový i politický mír. Byly i horší doby. To nejcennější, co nyní máme a co nelze zaplatit ani zlatem, je náš život. Můžeme si ho pomocí léků  a správné životosprávy prodloužit a žít i třeba sto roků, ale každý jednou zemřeme. Ovšem něco jiného, když člověk zemře tak je například  napsáno na konci Jobovy knihy.  
  • 16Jób potom žil ještě sto čtyřicet let a viděl své syny i syny svých synů do čtvrtého pokolení.
  • 17I zemřel Jób stár a sytý dnů.
  Ale budiž to Jobovi přáno za to , co vytrpěl.   

 Takový skon života nás moc nepřekvapí. Je nám po zesnulém smutno, ale víme, že je to přirozený jev života.     Ale něco jiného je, když zemře mladý člověk a ještě k tomu bolestech, v utrpení, při mučení či jinak. Něco jiného je, když zahynou lidé v letadle, ve vlaku anebo při přírodní katastrově a stejně tak při třeba teroristickém útoku  a ve válkách.   Pak je tu velká otázka. Proč? A lidí, pokud vědí, že jste věřící, vás zastavují a ptají se stejně.  Proč? Proč, jsme ve válce? Proč není mír?  Umíte to vysvětlit? Proč to Bůh dopustil? A máme uspokojivou odpověď na takovou otázku a pro takové tázající. ??   

 Vraťme se dva tisíce roků napřed. Jsme v Jeruzalémě, kde se něco stane.  
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 02. únor 2023 @ 20:04:26 CET (210 čtenářů)
Více... | 23263 bytů | 5 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Svoboda podle Boha
Zamyšlení

poslal Willy

2K 3:17-18

Ten Pán je Duch. Kde je Duch Pánův, tam je svoboda. A my všichni, spatřujíce s odhalenou tváří Pánovu slávu jako v zrcadle, jsme proměňováni v týž obraz, od slávy k slávě, jako od Pána Ducha.

O jaké svobodě tu Pavel mluví? 
Vložil: Tomas v Úterý, 17. leden 2023 @ 11:15:33 CET (429 čtenářů)
Více... | 2504 bytů | 55 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Kontrasty: Oko napsal krutou pravdu!!!
Zamyšlení

poslal Frantisek100

Oko napsal krutou pravdu: ..."A proč je třeba, aby se radostnou zvěstí o Pánu Ježíši zabývali nějací náboženští teologové, když je důležité, aby ji pochopil každý obyčejný člověk. A stačí tak málo. Láska k bližnímu."...   Opravdu stačí? A tak František tu pak hlásá, že Církve k životu netřeba - že stačí žít dobře v rodině a s blízkými. Rosmano zase věří, že Kristus je pouze člověkem a nikoli Bohem. Willy a někteří další se zas domnívají, že po smrti budou "vládnout po tisíc let v jakémsi "Kristově království" které je určeno jenom pro ně, zatímco my ostatní budeme kdesi v nevědomosti v hrobech po tisíc let čekat na své vzkříšení a soud. Cizinec a někteří další zase věří, že nové narození z vody a z Ducha (J 3,5) se neodehrává ve křtu. Co křesťan - to tady ve skutečnosti  jiná víra!   A ty říkáš, že správného pravého učení netřeba! Co jiného je teologie, než vědeckými metodami správného poznávání hodnocená a důkazy podepřená správná podoba víry?    Jak chceš druhým kázat čistou víru, když sám máš o ní jen mlhavou představu?
--------------------------------------------------------------------------------------------------



       Popsal jsi krutou pravdu o křesťanském náboženství. Je to tak. Každý církev či sekta má svoje priority, svoje učení, svůj katechismus a přitom je snad jeden Bůh a stejný Kristus. Tato nejednota a různé priority snižují věrohodnost křesťanství. Čemu věřili první křestané? Ti z řad židů už měli nějaké znalosti z náboženství židů. A právě víra židů asi bránila, aby Ježíše přijali. Přece mají v Desateru, že mají věřit v jednoho Boha a najednou je tady pro ně druhý Bůh Ježíš a ještě k tomu v lidském těle. Aby to pochopili, potřebovali opravdové pokání, ke kterému je vedl Jan Křtitel. A zde je ten základ křestantsví. Uvědomění si, že Bůh poslal svého Syna, aby svoji obětí lidem ukázal, že Bůh se chce s lidmi smířit, odpouští jim tu hříšnost v jejich mozku a chce jim dát věčný život vzkříšením na nové Zemi a v novém těle. K pochopení toho nebyly potřebné znalosti ze SZ, snad akorát pro židy, protože náznak toho měli v proroctvích. 

První věřící z řad pohanů neměli k dispozici žádná písma, ale jen upřímné svědectví apoštolů a ostatních, kteří měli od Boha dar svědčit. 

 A dokázala se takto chovat i římská církev? Jakým způsobem šířili lásku Boží? Válkami, násilím.. ?? A to neplatí je na katolickou církev. 

  Proč se zabýváme nepodstatnými věcmi a pak nám uniká to nejdůležitější???
Vložil: Tomas v Středa, 04. leden 2023 @ 09:45:31 CET (1878 čtenářů)
Více... | 404 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Povzbuzení: Příprava Nevěsty, Vytržení, Milénium
Zamyšlení

poslal Willy

Poslední léta křesťanským světem rezonuje často zmiňované téma eschatologie - příchod Pána Ježíše Krista, vytržení, tisícileté království a různé související události, znamení apod. 


Někteří kazatelé a různí služebníci se k tématu vyjadřují pomocí tzv. systematické teologie a rozebírají dané téma na prvočinitele. 
Vložil: Tomas v Úterý, 03. leden 2023 @ 09:50:21 CET (683 čtenářů)
Více... | 2558 bytů | 100 komentáře | Povzbuzení | Skóre: 0



Z internetu: ŽIDOVSKÝ MESIÁŠ?
Zamyšlení

poslal redifon

https://youtu.be/UXXPN-lIRGM


Jan 5, 43 Přišel jsem ve jménu svého Otce, a nepřijímáte mne. Kdyby přišel někdo ve svém vlastním jménu, toho přijmete.

rdf
Vložil: Tomas v Úterý, 03. leden 2023 @ 09:49:21 CET (393 čtenářů)
Více... | 24 komentáře | Z internetu | Skóre: 0



Kontrasty: živatel rosmano píše, že Ježíš sám mluvil se setníkem a dalšími vojáky.
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Uživatel rosmano píše, že Ježíš sám mluvil se setníkem a dalšími vojáky. A že mu nevyčítal, že někoho zabíjí. Ježíš sám používal příměry, analogie z válek mezi zeměmi, králi. A že prý to znamená, že jeho požadavky na život křesťana - tedy neválčit, nevracet bojem a nastavit druhou tvář, případně odejít - že to vlastně neplatí a že Ježíš to tak ve skutečnosti nemyslel a schvaloval války i zabíjení. Takže křesťan může směle podporovat třeba i banderovce nebo Azov. Podle nicku rosmano to je v souladu s jeho verzí Ježíše. Křesťan může nasednout do tanku a jít kamkoli zabíjet podle svého politického přesvědčení. 

Ježíš se vybavoval i s nevěrnými ženami, snad dokonce i prostitutkou. Také s nevěrnými muži. Podle logiky nicku rosmano tím pádem Ježíš toto schvaluje a podporuje nevěru, možná i skupinové orgie. 

Vlastně neexistuje nic, co by Ježíš doporučoval nebo nedoporučoval, přikazoval, nepřikazoval. Dělej si co chceš. Nejdůležitější věc je, kterou politickou stranu preferuješ. Účel světí prostředky. Bible se musí brát politicky, s nadhledem a Ježíš ve skutečnosti zabíjení, ani smilstvo, ani lichvu, ani farizejství, ani cokoli dalšího nezakazoval. Bavil se s různými lidmi, to podle nicku Rosmano dokazuje, že křesťan taky může dělat, cokoli ho napadne. 

Halejuja. 

Křesťané to tak dlouho netušili a tolik staletí se v něčem omezovali nebo někteří dokonce úzkostlivě četli Bibli a snažili se žít striktně podle božích přikázání nebo doporučení. Všechno zbytečně. Rosmano vysvětluje, že Jošua byl ve skutečnosti přítel liberalistů, progresivistů, globalistů. 

Správný křesťan si večer v 19h pustí v televizi pionýrskou vlaštovku Marcelu Augustovou, ta mu řekne, co si má myslet, on to přijme za své a pokud Marcela zavelí do útoku proti Rusovi, tak křesťan ráno sedne do tanku a jde bojovat za rosmanova progresivního Ježíše.

Halejuja!
Vložil: Tomas v Sobota, 31. prosinec 2022 @ 11:39:47 CET (480 čtenářů)
Více... | 33 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Kontrasty: Sekularizace Polska nabírá obrátky
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Polská mládež se stále více odvrací od katolické církve. Její důvěru nahlodala nejen série případů sexuálního zneužívání dětí, ke které se představitelé instituce nedokázali postavit čelem, ale také její stále zřetelnější spojenectví s konzervativní vládou země.


Šestadvacetiletý Karol, který od dětství sloužil v kostele jako ministrant, snil o tom, že ve své rodné Bydhošti jednou vstoupí do semináře a stane se duchovním. „Měl jsem hlubokou víru,“ říká. To bylo ale předtím, než ho znásilnil kněz. „Celá církev je otrávená,“ myslí si nyní. Kněz Pawel Kania ho poprvé sexuálně napadl, když mu bylo čtrnáct let. Ačkoli Kania v roce 2005 čelil ve Vratislavi podezření ze zneužívání dětí, církev problém vyřešila tím, že ho odtamtud přesunula do Bydhošti. Tam ho pověřila vedením ministrantů, mezi kterými si vyhlédl Karola.

„Všichni věděli, že skrývají pedofila. Je to neuvěřitelné. Byl podezřelý ze zločinů na dětech a poslali ho, aby učil náboženství nezletilé,“ uvedl Karol, jenž zůstává v anonymitě. Spravedlnost si na Kaniu došlápla až v roce 2015, mezitím ho církev stihla ještě několikrát přemístit.
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 29. prosinec 2022 @ 11:52:33 CET (107 čtenářů)
Více... | 4234 bytů | komentáře? | Kontrasty | Skóre: 0



Život víry: Narození Pána Ježíše podle Lukáše
Zamyšlení

poslal Frantisek100

1Stalo se v oněch dnech, že vyšlo nařízení od císaře Augusta, aby byl po celém světě proveden soupis lidu. ·  

2Tento první majetkový soupis se konal, když Sýrii spravoval Quirinius. ·  
3Všichni se šli dát zapsat, každý do svého města. ·  
4Také Josef se vydal z Galileje, z města Nazareta, do Judska, do města Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu Davidova, ·  
5aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a čekala dítě.      

Údaj o správci Sýrie je velice důležitý. Datuje dobu narození Ježíše. Publius Sulpicius Quirinius ( asi 51 př. n. l.21) byl římský aristokrat , úředník a místodržitel Sýrie. Augustinovo nařízení přivedlo Josefa a Marii do Betléma ve správný čas, aby se tam narodil Mesiáš podle proroctví.  

 Micheáš 5.2   ·  
1A ty, Betléme efratský, ačkoli jsi nejmenší mezi judskými rody, z tebe mi vzejde ten, jenž bude vládcem v Izraeli, jehož původ je odpradávna, ode dnů věčných. ·  
2 I když je Hospodin vydá v plen do chvíle, než rodička porodí, zbytek jeho bratří se vrátí zpět k synům Izraele.       

Jak dlouhá byla cesta z Nazareta do Betléma? Betlem se nachází 8 km jižně od Jeruzaléma a údajně se v něm narodil také král David, asi roku 1039 před naším letopočtem.  Josef pocházel z rodu Davida a proto měl být zapsán v Davidově městě, jak také Betlem nazývali. Z Nazareta je to vzdálenost značná. Dnes bychom to autem jeli skoro 2 hodiny, asi 150 km, tehdy vedla cesta možná jinudy, ale i tak to bylo  hodně  přes 100 km. I když se to nikde neuvádí, možná putovali minimálně  dva dny a Marie musela být velice vyčerpána, i když celou cestu seděla na oslíku.   ·  

6Když tam byli, naplnily se dny a přišla její hodina. ·  
7I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej do plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod střechou.       

Dorazili po úmorné cestě asi večer a Marie začala mít porodní bolesti. A protož už Betlemě bylo vše pro přenocování obsazeno, našli střechu nad hlavou  aspoň ve chlévě. V místnosti, která je z části vytesána do skály, kde je chladno a nepříjemné, kde je dobytek a možná i zápach. Kam může položit narozené miminko? Kam? A tak asi vyčistili žlab, kam se dává krmivo pro zvířata, tam do plénkách položili malého Ježíše., Velmi nedůstojné prostředí pro narození Spasitele. Málokteré dítě se kdy narodilo v takovém prostředí.   ·  

8A v té krajině byli pastýři pod širým nebem a v noci se střídali v hlídkách u svého stáda. ·  
9Náhle při nich stál anděl Páně a sláva Páně se rozzářila kolem nich. Zmocnila se jich veliká bázeň. 10Anděl jim řekl: „Nebojte se, hle, zvěstuji vám velikou radost, která bude pro všechen lid. ·  11Dnes se vám narodil Spasitel, Kristus Pán, v městě Davidově. ·  
12Toto vám bude znamením: Naleznete děťátko v plenkách, položené do jeslí.“ ·  
13A hned tu bylo s andělem množství nebeských zástupů a takto chválili Boha: ·  
14„Sláva na výsostech Bohu a na zemi pokoj mezi lidmi; Bůh v nich má zalíbení.“ ·  
15Jakmile andělé od nich odešli do nebe, řekli si pastýři: „Pojďme až do Betléma a podívejme se na to, co se tam stalo, jak nám Pán oznámil.“ ·  
16Spěchali tam a nalezli Marii a Josefa i to děťátko položené do jeslí. ·  
17Když je spatřili, pověděli, co jim bylo řečeno o tom dítěti. ·  
18Všichni, kdo to uslyšeli, užasli nad tím, co jim pastýři vyprávěli. ·  
19Ale Maria to všechno v mysli zachovávala a rozvažovala o tom. ·  
20Pastýři se pak navrátili, oslavujíce a chválíce Boha za všechno, co slyšeli a viděli, jak jim to bylo řečeno.      

 Narození Ježíše mělo význam nejen pro Zemi, ale i pro nebesa. Proto nastal zvláštní jev, že se na chvíli rozzářila nebesa, V daleké Persii zaregistrovali novou  hvězdu na nebi novou. O tom nepíše Lukáš, ale ostatní evangelisté.  Venku v této noční době byli pastýři, kteří tam hlídali stáda. Lekli se, protože nic takového nikdy neviděli. A dokonce se před nimi objevil anděl a promluvil.  Vysvětlil, proč taková radost  u andělů andělů. Bůh miluje lidi, a proto se stal tento zázrak, děťátko v jeslích je Spasitel a to díky tomu, že Bůh lid miluje. Jak to krásně ladí s tím, co vyjádřil evangelista Jan.         
 
Jan 3,16   ·  

16Neboť Bůh tak miloval svět, že dal svého jediného Syna, aby žádný, kdo v něho věří, nezahynul, ale měl život věčný.        

Tento zvláštní nebeský úkaz skončil a pastýři byli jak omámeni. A řekli si, tak se podíváme, zda se to pravdu stalo a půjdeme do Betlema.      Čteme, že spěchali. Hnala je zvědavost a touha zjistit, zda je pravda to, co zažili s anděly. Našli, co hledali. Možná se Josef s Marií podivili, kde a jak se pastýři o narození dozvěděli  a proč sem přišli. Zpráva od nich byla překvapením. Maria se uvědomila, že tady něco velkého začíná a že se plní, co jí anděl Gabriel oznámil. Nevěděla, co bude dál, ale uvědomila se začátek děje, k němuž i na ona položila základ tím, že porodila syna.   ·  

21Když uplynulo osm dní a nastal čas k jeho obřízce, dali mu jméno Ježíš, které dostal od anděla dříve, než jej matka počala. ·  
22Když uplynuly dny jejich očišťování podle zákona Mojžíšova, přinesli Ježíše do Jeruzaléma, aby s ním předstoupili před Hospodina – ·  
23jak je psáno v zákoně Páně: ‚vše, co je mužského rodu a otvírá život matky, bude zasvěceno Hospodinu‘ – ·  
24a aby podle ustanovení Zákona obětovali dvě hrdličky nebo dvě holoubata.  

 Kdo prováděl obřízku nevíme. Dokonce ji mohl provádět i otec anebo někdo jiný, třeba i kněz a směli se používat je kamenné nože. Byl to rituál, u kterého nesměla být matka, protože byla v té době ještě nečistou. Obřízka se musela provést osmý den a to bez ohledu na to, zda byla sobota. Osmý den je v těle novorozeněte největší koncentrace látek, které mají vliv na srážlivost, takže dítě tolik nekrvácelo. Právě při obřízce, pokud se děla za přítomnosti kněze, se chlapci dalo jeho jméno. Stalo se tak podle pokynu Marie, jak si sdělil anděl, a dostal jméno Ježíš   Očisťování Marie jako rodičky trvalo 40 dní a pak měli rodiče přijít do chrámu  obětovat na zápalnou oběť. Bohatí přinášeli beránka a holoubě obětoval za hřích, chudí pak jen pár hrdliček či holoubat. Tak se stalo v případě rodičů Ježíše. To, že tímto způsobem obětovali, svědčí o tom, že byli chudí a pravděpodobně ještě neměli dary od poslů  z východu, o kterých se Lukáš nezmiňuje. Lukáš nepíše ani nic o exilu do Egypta a vraždění  dětí v Betlémě     ·  

25V Jeruzalémě žil muž jménem Simeon; byl to člověk spravedlivý a zbožný, očekával potěšení Izraele a Duch svatý byl s ním. ·  
26Jemu bylo Duchem svatým předpověděno, že neuzří smrti, dokud nespatří Hospodinova Mesiáše. 27A tehdy veden Duchem přišel do chrámu. Když pak rodiče přinášeli Ježíše, aby splnili, co o dítěti předpisoval Zákon, ·  
28vzal ho Simeon do náručí a takto chválil Boha: ·  
29„Nyní propouštíš v pokoji svého služebníka, Pane, podle svého slova, ·  
30neboť mé oči viděly tvé spasení, ·  
31které jsi připravil přede všemi národy – ·  
32světlo, jež bude zjevením pohanům, slávu pro tvůj lid Izrael.“ ·  
33Ježíšův otec a matka byli plni údivu nad slovy, která o něm slyšeli. ·  
34A Simeon jim požehnal a řekl jeho matce Marii: „Hle, on jest dán k pádu i k povstání mnohých v Izraeli a jako znamení, kterému se budou vzpírat ·  
35– i tvou vlastní duší pronikne meč – aby vyšlo najevo myšlení mnohých srdcí.“       

 Rodiče Ježíše byli chrámu a plnili povinnosti, které jim náležely podle Zákona. V té době  přišel zrovna do chrámu Simeon. Byl to zbožný Žid a čekal na příchod Mesiáše. Duch Boží mu zjevil, že neumře, dokud ho neuzří. Vstoupl do chrámu a rodiče zrovna představovali své dítě Bohu. Simeon dostal od Boha pokyn, že toto dítě je slíbený Mesiáš. Vzal ho do náruče. Jeho slova vyjadřují, že Mesiáš přinese spasení všem národům. A slávu Izraeli. V čem slávu? Žádný národ neměl takové dějiny, aby jejich obsah znal celý svět. S křesťanstvím se lidé seznamovali i  s dějinami Židů.  Předpověděl, že Izrael padne právě i vlivem Ježíše, kterého  oni ho budou stále odmítat. To vše se vyplnilo. Když se obrátil k matce, předpověděl i její trápení, až uvidí svého syna na kříži. A právě tady na tom, jak se lidé budou dívat na toto ukřižování, se zjeví myšlení lidí a jejich emoce.   ·  

36Žila tu i prorokyně Anna, dcera Fanuelova, z pokolení Ašerova. Byla již pokročilého věku; když se jako dívka provdala, žila se svým mužem sedm let ·  
37a pak byla vdovou až do svého osmdesátého čtvrtého roku. Nevycházela z chrámu, ale dnem i nocí sloužila Bohu posty i modlitbami. ·  
38A v tu chvíli k nim přistoupila, chválila Boha a mluvila o tom dítěti všem, kteří očekávali vykoupení Jeruzaléma.      

I tato žena jako Simeon očekávala Mesiáše, byla velice zbožná, po ovdovění žila desítky let v chrámu, kde neustále modlila a postila. I ona poznala v malém miminku Vykupitele. Oba Simeon i Anna  chválí Boha.   ·  

39Když Josef a Maria vše řádně vykonali podle zákona Páně, vrátili se do Galileje do svého města Nazareta. ·  
40Dítě rostlo v síle a moudrosti a milost Boží byla s ním. 

   Zdá se, že Lukáš asi nemá informace o pobytu v Egyptě. V Nazarete Ježíši nic nehrozilo a   události v chrámu byly známy jen rodičům.  

 
 
Vložil: Tomas v Sobota, 24. prosinec 2022 @ 11:21:46 CET (2271 čtenářů)
Více... | 17630 bytů | 395 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Aktuality: Deset doporučení křesťanům k volbě prezidenta
Zamyšlení

poslal Nepřihlášený

Velmi brzy se na křesťanských portálech budou objevovat zaručené rady na kvalitního prezidentského kandidáta. Se svojí trochou do mlýna přijde angažovaný představitel velké evangelikální denominace, překladatelé Bible, pastor velkého sboru a samozřejmě editoři nejčtenějšího naddenominačního časopisu. Jejich názory se budou shodovat s doporučeními hlavních médií a s kandidátem navrženým nestrannou a vyváženou veřejnoprávní televizí a rozhlasem. Jistě své nezávazné přání vyjádří i lídři velmocí, jako EU a USA. Nebudu sice podobně doporučovat konkrétního kandidáta, ale dám několik rad, které jistě povedou ke stejnému závěru. Koho by tedy měl volit křesťan? Nabízím základní desatero: 

Vložil: Tomas v Čtvrtek, 22. prosinec 2022 @ 23:39:42 CET (690 čtenářů)
Více... | 8221 bytů | 71 komentáře | Aktuality | Skóre: 0



Kontrasty: Ježíš a pacifismus
Zamyšlení

poslal LD

Nějak mi nefungují kdoví proč soukromé zprávy, tak jsem z plánované odpovědi jednomu nejemenovanému diskutérovi vyrobil článek, který bude pojednávat o vztahu biblického Ježíše k násilí a zbraním.

Vložil: Tomas v Úterý, 20. prosinec 2022 @ 16:12:35 CET (1032 čtenářů)
Více... | 9143 bytů | 115 komentáře | Kontrasty | Skóre: 0



Život víry: Petr nabídnul křest pohanům, kteří ještě dříve dostali dar Ducha.
Zamyšlení

poslal Frantisek100

 ·  1V Cesareji žil nějaký muž jménem Kornélius, důstojník pluku, zvaného Italský. · 

2Byl to člověk zbožný, s celou svou rodinou věřil v jediného Boha, byl velmi štědrý vůči židovskému lidu a pravidelně se modlil k Bohu. ·  
3Ten měl kolem třetí hodiny odpoledne vidění, v němž jasně spatřil Božího anděla, jak k němu vchází a volá na něj: „Kornélie!“ ·  
4Pohlédl na něj a pln bázně řekl: „Co si přeješ, Pane?“ Anděl odpověděl: „Bůh přijal tvé modlitby a almužny a pamatuje na tebe. ·  
5Vyprav hned posly do Joppe, ať sem přivedou Šimona, zvaného Petr. ·  
6Bydlí u Šimona koželuha, který má dům u moře.“         

 Tato kapitola začíná v Cesareji asi padesát kilometrů od Joppe. Kornelius byl Říman a  z hlediska židů tedy okupant, pohan a nepřítel. I když vojenský velitel  velel stovce vojáků a byl Říman, měl víru v Boha. Nevíme přesně jakou, ale věřil v jediného Boha on i celá jeho rodina.  Jeho zbožnost lze posoudit i podle toho, že to byl člověk, který se pěkně choval i k židovskému lidu. Nevíme, zda znal jejich náboženství, ale byl k nim štědrý. Asi dával zchudlému lidu almužny. Možná, že třeba částečně i uvěřil Bohu v judaismu, ale nepodnikl nic, aby se stal proselytou. Ostatně  by to pak ohrozilo i jeho vojenskou funkci. Má zvláštní vidění. Je ujištěn andělem, že ho Bůh má rád a dává mu příkaz, aby si nechal poslat pro Petra. Určitě to nebyla náhoda, ale Boží vedení,  které mělo význam i pro apoštola Petra. Bůh si své lidi najde všude a v tomto případě si našel římského velitele.   ·  

7Když odešel ten anděl, zavolal si Kornélius ze svých lidí dva sluhy a jednoho zbožného vojáka ze své stráže, ·  
8všechno jim vypravoval a pak je vyslal do Joppe.  

 Vidíme, že Kornelius působí svým životem i na některé svoje vojáky, kteří jsou zbožní jako jejich velitel. Právě jednoho  z nich a dva sluhy pošle do Joppe, aby vyhledali Petra.   · 

  9Druhého dne, právě když se blížili k městu, vyšel Petr za poledne na rovnou střechu domu, aby se modlil. ·  
10Pak dostal hlad a chtěl se najíst. Zatímco mu připravovali jídlo, upadl do vytržení mysli: ·  11Vidí, jak se z otevřeného nebe cosi snáší; podobalo se to veliké plachtě, kterou spouštějí za čtyři cípy k zemi. ·  
12Byly v ní všechny druhy živočichů: čtvernožci, plazi i ptáci. ·  
13Tu k němu zazněl hlas: „Vstaň, Petře, zabíjej a jez!“ ·  
14Petr odpověděl: „To ne, Pane! Ještě nikdy jsem nejedl nic, co poskvrňuje a znečišťuje.“ ·  
15Ale hlas se ozval znovu: „Co Bůh prohlásil za čisté, nepokládej za nečisté.“ ·  
16To se opakovalo třikrát a zase to všechno bylo vyneseno vzhůru do nebe. ·  
17Zatímco Petr úporně přemýšlel, co to jeho vidění může znamenat, podařilo se Kornéliovým poslům nalézt Šimonův dům. Zastavili se před vraty.     

 Petr okolo poledne vystoupil na rovnou střechu Šimonova domu v Joppe, aby se modlil. Měl právě hlad a chtěl se najíst. Dole  pod střechou možná připravovali jídlo  a jeho vůně doléhala až k němu.  On  však najednou upadl do vytržení, měl vidění. Viděl jak sestupuje z nebe jakési prostěradlo svázané za čtyři rohy a plné mnoha druhý zvířat včetně čistých i nečistých. A hlas z nebe ho pobouzí, aby zabil zvíře a jedl. Petr věděl, že podle Mojžíšova zákona se Židům zakazuje jídlo z nečistých stvoření. Petr se najednou přirozeně brání, že nikdy nejedl nic, co není košer. Jenže Bůh na jeho bránění odpoví větou, kterou třikrát opakuje. „Co Bůh prohlásil za čisté, nepokládej za nečisté.“  Jaký význam mělo toto vidění? Týkalo se jen pokrmů? Nemělo hlubší význam? Bůh chtěl víru v Krista dát i pohanům. Petr se jako Žid díval na pohany jako na nečisté, nepřátele  a cizince a tedy tím jako na bezbožné. Bůh však chtěl toto myšlení Petra změnit. I pohané měli obdržet Ducha  Svatého jako Židé. Měli padnout všechny rozdíly mezi lidmi podle původu a náboženství. Všichni v křesťanském společenství si jsou rovni. Petr přemýšlí o vidění a najednou k bráně domu dorazí Kornelovi služebníci  a hledají právě Petra.   ·  

18zavolali a ptali se, zda tu bydlí Šimon, kterému říkají Petr. ·  
19A Petr stále ještě přemýšlel o svém vidění, když mu Duch řekl: „Jsou tu tři muži a hledají tě; ·  20sejdi hned dolů a bez rozpaků s nimi jdi, neboť já jsem je poslal.“ ·  
21Petr tedy sešel dolů k těm mužům a řekl: „Já jsem ten, kterého hledáte. Proč jste za mnou přišli?“ ·  
22Oni odpověděli: „Posílá nás setník Kornélius, muž spravedlivý, který věří v jediného Boha a má dobrou pověst u všeho židovského lidu. Zjevil se mu anděl a rozkázal mu, aby tě pozval do svého domu a vyslechl, co mu máš říci.“   

 Ještě než je Petr přivítal, působení Ducha pokračovalo slovy, že ti tři lidé přišli na popud Ducha Božího a že se jich nemusí obávat. Petr  sešel dolů je přivítat a  dozvěděl se, že je posílá římsky velitel, proto také jeden z mužů měl asi na sobě vojenskou uniformu. Vyptával se jich  víc a víc a dozvěděl se mnoho i o jejich veliteli, kterého mu tihle tři muži vychválili. Dozvěděl se i o andělu, který se Korneliovi zjevil a vedl ho právě k tomuto vyslání mužů k němu.  Petr se také dozvěděl, že Kornelius  chce něco od Petra slyšet. To  něco nemohlo být nic jiného než Evangelium. Petr možná nikdy neslyšel tak pěkně hovořit o římských okupantech, o tom, že jak je tento římský velitel spravedlivý  a věří v jediného Boha.       ·  

23Petr je zavedl dovnitř a nechal je u sebe přes noc. Hned druhého dne se s nimi Petr vydal na cestu a ještě několik bratří z Joppe ho doprovázelo. ·  
24Nazítří přišli do Cesareje. Kornélius je očekával a spolu s ním jeho příbuzní a nejbližší přátelé. ·  25Když chtěl Petr vejít, vyšel mu Kornélius vstříc, padl na kolena a poklonil se mu. ·  
26Ale Petr jej přinutil vstát a řekl: „Vstaň, vždyť i já jsem jen člověk.“ ·  
27Za rozhovoru vešli dovnitř a Petr shledal, že je tam shromážděno mnoho lidí.  

 Do Casareje je to z Joppe den cesty, proto je nechal Petr u sebe přenocovat a druhý den vyrazili na cestu. Vzal si sebou jako doprovod i několik bratrů v Kristu. Když přijeli k velitelovu domu, musel být Petr nesmírně překvapen. Kornelius padl před ním na kolena a poklonil se mu. Stalo se tak veřejně bez ohledu na to, jaké to pro Kornélia bude mít následky. Petrovi to až bylo nepříjemné. Cítil, že si nezaslouží takovou poctu. Když vešli dovnitř domu, čekalo na Petra mnoho lidí. Musíme se uvědomit, že to byli lidé římského původu, a tedy pohané. V takové společnosti Pavel asi dosud nebyl.   ·  

28Promluvil k nim: „Dobře víte, že židům není dovoleno stýkat se s pohany a navštěvovat je. Mně však Bůh ukázal, abych si o žádném člověku nemyslel, že styk s ním poskvrňuje nebo znečišťuje. ·  29Proto jsem také bez váhání přišel, když jste pro mne poslali, a nyní se ptám, jaký jste k tomu měli důvod.“   

V úvodu svého proslovu Petr přítomné upozornil, že není dovoleno, aby se židé  a pohané takto vzájemně stýkali, ale hned na to sdělil to, co mu Bůh ukázal. Petr   totiž nyní  sdílí něco jiného, než se dříve učili. Tu změnu v něm způsobil Bůh, který mu ukázal, že stykem člověkem se nikdo neznečistí a neposkvrní. Proto jsme přišel a ptám se na důvod, proč jste pro mne poslali.   

 ·  30Kornélius odpověděl: „Jsou to právě tři dny, co jsem se v tuto chvíli modlil ve svém domě odpolední modlitbu, a náhle stál přede mnou muž v zářícím rouchu ·  
31a řekl: ‚Kornélie, Bůh vyslyšel tvou modlitbu a ví o tvých dobrých skutcích. ·  
32Vyprav posly do Joppe a povolej odtud Šimona, kterému říkají Petr. Bydlí v domě koželuha Šimona u moře. ‘ ·  
33Hned jsem tedy pro tebe poslal a ty jsi ochotně přišel. Nyní jsme tu všichni shromážděni před Bohem a chceme slyšet vše, co ti Pán uložil.“    

 Kornélius popsal svoje vidění. Vlastně se také přiznal, že se modlil k Bohu, takže to vidění nebylo náhodou, ale Boží odpovědí na Kornéliovu modlitbu. Za tím vším stojí tedy Bůh, ve kterého Kornélius věří a Bůh také se prostřednictvím Petra bude  k němu, k nim mluvit.   ·  

34A Petr se ujal slova: „Nyní skutečně vidím, že Bůh nikomu nestraní, ·  
35ale v každém národě je mu milý ten, kdo v něho věří a činí, co je spravedlivé. ·  
36To je ta zvěst, kterou Bůh poslal synům izraelským, když vyhlásil pokoj v Ježíši Kristu. On je Pánem všech. ·  
37Dobře víte, co se dálo po celém Judsku: Začalo to v Galileji po křtu, který kázal Jan. ·  
38Bůh obdařil Ježíše z Nazareta Duchem svatým a mocí, Ježíš procházel zemí, všem pomáhal a uzdravoval všechny, kteří byli v moci ďáblově, neboť Bůh byl s ním. ·  
39A my jsme svědky všeho, co činil v zemi judské i v Jeruzalémě. Ale oni ho pověsili na kříž a zabili. ·  
40Bůh jej však třetího dne vzkřísil a dal mu zjevit se – ·  
41nikoli všemu lidu, nýbrž jen svědkům, které k tomu napřed vyvolil, totiž nám; my jsme s ním jedli a pili po jeho zmrtvýchvstání. ·  
42A uložil nám, abychom kázali lidu a dosvědčovali, že je to on, koho Bůh ustanovil za soudce živých i mrtvých. ·  
43Jemu všichni proroci vydávají svědectví, že pro jeho jméno budou odpuštěny hříchy každému, kdo v něho věří.“                       ·  
44Ještě když Petr mluvil, sestoupil Duch svatý na všechny, kteří tu řeč slyšeli. ·  
45Bratří židovského původu, kteří přišli s Petrem, žasli, že i pohanům byl dán dar Ducha svatého. ·  
46Vždyť je slyšeli mluvit ve vytržení mysli a velebit Boha. Tu Petr prohlásil: ·  
47„Kdo může zabránit, aby byli vodou pokřtěni ti, kteří přijali Ducha svatého jako my?“   ·  
48A dal pokyn, aby byli pokřtěni ve jméno Ježíše Krista. Potom jej pozvali, aby u nich zůstal několik dní.  

 Petr uvedl své slovo poctivým doznáním, že dosud uvažoval jinak, ale nyní poznává, že Bůh nepřijímá člověka za základě  jeho národnosti, ale jde mu o upřímné a kající srdce. Nezáleží na tom, zda je to Žid či pohan.  Petr dále připomíná, že poselství evangelia bylo nejprve adresováno Židům, ale Kristus je Pánem všech, Židů i pohanů. Vše začalo v Galileji Janem Křtitelem  a pak přišel Ježíš pomazaný Duchem Božím, vedl život nesobecké služby, činil dobře, uzdravoval všechny, kteří trpěli i pod rukou ďábla.  Apoštolové s tímto Ježíšem byli svědky toho, co konal. Putovali  s nim po celém Judsku. I když žil Ježíš dokonalý život, byl pověšen na dřevo a zabit. Ale Bůh ho třetího dne vzkřísil z mrtvých a toho Ježíše pak vidělo mnoho svědků z řad věřících. A byli to i apoštolové, kteří s Ježíšem jedli  a pili, mohli se ho dotknout  a viděli, že má fyzické,  tedy materiální tělo. Pán Ježíš pak apoštoly pověřil , aby o Pánu Ježíši rozhlašovali, že je Soudce živých i mrtvých. Syn člověka bude soudit židy i pohany. A nejdůležitější nebyla poznámka o soudu, ale  o nejdůležitější pravdě evangelia, že soudu se lze vyhnout  vírou v Mesiáše. Ti, kteří uvěří v Mesiáše, přijmou odpuštění hříchů, se soudu vyhnou. A tato nabídka  platí i pro pohany.   Ještě během Petrova projevu se stalo něco, co Petr nečekal. Na přítomné sestoupila Boží moc , Duch svatý. Nastal zvláštní stav. Posluchači se začali se chovat jako ve vytržení. Jde o stav, v němž činnost smyslů je zastavena. Duchovní stav hluboké slasti, úžasu a obdivu. Výraz extáze pochází z řeckého ekstasis, které znamená „bytí vně individuality“ nebo „vytržení“. Extáze je mentálně vytříbený, nádherně intenzivní citový stav oceánské blaženosti a nepopsatelné nebeské radosti, v nichž se jedinec vnitřně rozpíná v závratném štěstí. Extáze provází spojení duše člověka s Bohem, nekonečnou existencí a božskou dokonalostí.   V tomto stavu je egoistická, podmíněná a omezená individualita vystřídána božským kosmickým vědomím. Každá autentická duchovní cesta umožňuje vytrvalému a zapálenému aspirantovi v náležitou chvíli (když je na to připravený) možnost vstoupit do stavu božské, blažené extáze. Všechna svědectví křesťanských světců a mystiků o vytržení Duchem svatým jsou popisy různých forem extáze. K fyzickým pocitům obecně spojeným s extází patří mimořádný pocit stoupání, dojem ztráty tělesné váhy (někdy v těchto případech dochází dokonce k levitaci) nebo vize výjimečně intenzivního světla. Stav osvícení je na úrovni mysli prožíván jako pocit bezčasovosti a intenzivní, hluboký a nepopsatelný prožitek klidu a blaženého míru.  Bytost v extázi se setkává s tajemnou božskou silou, která ji přesahuje a transpersonálně s ní splývá. Pro křesťanské mystiky byla extáze totéž jako přímé prožívání Boží přítomnosti, charakterizované „tajemnou duchovní jednotou“ s Bohem. A tomu odpovídají určité vnější hlasové  projevy. To se stalo zde.   Když to Petr spatřil, bylo mu jasné, že tohle, co následovalo po jeho projevu, nemohlo být způsobeno jinou silou než Duchem Božím. On i jeho bratři žasli na novým poznáním, že Duch svatý může být vylít i na pohany. Jak je to možné aniž by se napřed stali židovskými proselyty.  Petr okamžitě vycítil, že je to důkaz, že Bůh nedělá rozdílu mezi Židy a pohany,  a proto nabídnul křest. Všichni domácí a Kornelius byli pokřtěni. A nebylo k tomu třeba žádné dodržování Zákona a ani obřízka, žádný židovský rituál či obřad. My se již o tomto Římanovi dál nic více nedočteme. Určitě se jako jiní vojáci časem musel vrátit do Říma  a třeba působil v tamější křestanské komunitě. Jak dál žil se už nedozvíme. Petr zde  v Cesareji na  pozvání svých nových bratří v Kristu zůstal ještě několik dní a pak ho čekalo svědectví o této cenné zkušenosti mezi bratřími a apoštoly  v Jerusalemě.
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 01. prosinec 2022 @ 09:34:52 CET (362 čtenářů)
Více... | 22 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Co stačí, aby byl člověk zachráněn na věčnost
Zamyšlení

poslal Frantisek100

Většina křesťanů zná dobře tento popis události:   ·  


32Spolu s ním byli vedeni na smrt ještě dva zločinci. ·  
33Když přišli na místo, které se nazývá Lebka, ukřižovali jej i ty zločince, jednoho po jeho pravici a druhého po levici. ·  
34Ježíš řekl: „Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí.“ O jeho šaty se rozdělili losem. ·  
35Lid stál a díval se. Členové rady se mu vysmívali a říkali: „Jiné zachránil, ať zachrání sám sebe, je-li Mesiáš, ten vyvolený Boží.“ ·  
36Posmívali se mu i vojáci; chodili k němu, podávali mu ocet ·  
37a říkali: „Když jsi židovský král, zachraň sám sebe.“ ·  
38Nad ním byl nápis: „Toto je král Židů.“ ·  
39Jeden z těch zločinců, kteří viseli na kříži, se mu rouhal: „To jsi Mesiáš? Zachraň sebe i nás!“ ·  

40Tu ho ten druhý okřikl: „Ty se ani Boha nebojíš? Vždyť jsi sám odsouzen k stejnému trestu. ·  

41A my jsme odsouzeni spravedlivě, dostáváme zaslouženou odplatu, ale on nic zlého neudělal.“ ·  
42A řekl: „Ježíši, pamatuj na mne, až přijdeš do svého království.“ ·  

43Ježíš mu odpověděl: „Amen, pravím ti, dnes budeš se mnou v ráji.“     

     Snažím si představit, že jsem tam jako neviditelný pozorovatel, který dopředu nezná děj.  Přišel jsem zrovna, když už poprava začala. Pozoruji lidi kolem. Římské vojáky spíše zajímá Ježíšův oděv, z něhož byl vysvlečen. Ostatní  vojáci se posmívají a ještě ubožákům na kříži zvětšují utrpení tím, že místo vody podávají houbu napuštěnou octem.     

 Jak to, že Bůh nezasáhne, aby zachránil svého Syna a zabránil jeho strašnému ponižování. Visí nahý, vyčerpaný i krvácející po ranách. 

    Je asi  ticho. Všichni  pozorují, jak se budou ti tři na kříži chovat. Možná, že mezi těmi, co to pozorují , jsou prostí čumilové, kteří ani neví nic o Pánu Ježíši, ale jsou všude, kde se něco děje. Kde jsou však ti, kterým Pán Ježíš zachránil život a zdraví? Popravu přišli zkontrolovat i členové velerady, která vydala Ježíše na popravu. Mají libý pocit a důkaz, že tento slabý nahý muž nemůže být Synem Božím, za kterého se vydával. Vysmívají se.     

   V hloučku plačících žen je s matkou Marií mladičký učedník Jan. Kde vzal tu odvahu přijít  a kde  jsou ostatní učedníci? Jistě netuší, že on jediný přežije všechny své učedníky a  Bůh mu jeho statečnost ocení jeho dlouhým životem, kdy vydrží i všechna protivenství a dá mu nahlédnout do budoucnosti.  

    O čem si ti tři povídají ?    

    Je to zvláštní, protože oba dobře ví, kdo je Ježíš. Slyšeli, že je Mesiáš a Boží Syn.  Jak by se jim teď hodilo, kdyby to byla pravda. To by je určitě zachránil, ale každý věří jinak. Jeden  z nich však chce důkaz, kterým je jejich záchrana. Dokonce začne Ježíši vyčítat, co je to za Mesiáše, když neumí pomoc sobě a jim. Vůbec nemá svědomí, aby litoval toho, co napáchal a za co je odsouzen.    
   Ten druhý také věří v Mesiáše, ale jinak. Především ho trápí  vlastní svědomí a má úctu k Bohu. Napomene druhého a veřejně vyzná svoji vinu  a Ježíšovi nevinu.  A věří, že Bůh je spravedlivý a že tento Ježíš se dostane do nebe, bude vzkříšen, oni na to nárok nemají, oni si zaslouží smrt i peklo. Naposled , než mu dojdou síly mluvit, promluví k Ježíši. V jeho slovech je aspoň prosba, aby si na něj Pán Ježíš v nebi vzpomněl.   

    Co asi prožíval Pán Ježíš?   Zdá se, že všichni snad ztratili víru. Kdo z lidí pod křížem věří v Ježíšovo Božství?  Jan s ženami kolem sebe spíše prožívají žal a smutek a ani si neuvědomují, co Pán Ježíš řekl o své smrti i vzkříšení. Je to napjatá emoční chvíle.

    Jeden  z mužů na kříži učinil veřejné pokání uvěřil v Ježíše jako Mesiáše a Syna Božího.   Tady na kříži je základ křesťanství. Pokání, uvědomění si svého hříšného stavu a uvěřit v Krista. A to Bohu stačí, aby člověk byl pro věčnost zachráněn.          
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 24. listopad 2022 @ 09:35:23 CET (2091 čtenářů)
Více... | 430 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Ježíš a politika
Zamyšlení

poslal Willy

Z internetu:

Ježíš se o politiku nestaral?
Evangelia ve svém popisu Ježíše Krista stačí k tomu, abychom uvěřili, ale zdaleka nepopisují všechny jeho skutky. Na to by nestačily ani všechny knihy světa. A nestačí ani k tomu, abychom postihli veškerou délku a šířku, výšku i hloubku Jeho plnosti, z níž všichni přijímáme. Tu můžeme postihnout pouze spolu se všemi svatými napříč věky.
Vložil: Tomas v Neděle, 20. listopad 2022 @ 16:21:23 CET (251 čtenářů)
Více... | 2238 bytů | 6 komentáře | Život víry | Skóre: 0



Život víry: Může náboženství nabídnout i něco užitečného?
Zamyšlení

poslal Syntezator

Křesťanství obsahuje z mého pohledu dva přínosné body:


1. Výzva k odpouštění, smazání provinění
2. Výzva k neoplácení zlem, nestupňování agrese

A začnu zase u politiky. Nebudu volit v prezidentské volbě ani Petra Pavla, ani Andreje Babiše. Mimo jiné kvůli jejich komunistické minulosti. Ale na druhé straně jsem si uvědomil, že kdybych se narodil do komunistické rodiny, jako se to přihodilo jim, tak bych zákonitě byl tím také poznamenán. Vliv rodiny je zásadní. Proto křesťanství správně říká, že lidi nemají vynášet unáhlené soudy. Nesuďte, abyste nebyli souzeni. I když tam je to už myšleno jako výhrůžka ve smyslu, jakou měrou soudíš, takovou ti bude naměřeno. Ale když odmyslím tu esoterickou nadstavbu, tak  v podstatě to je pravda. Když zvyšuješ kritiku jiných, sám na sebe si chystáš bič. 

A neoplácení stejné stejným má také kus logiky. Někdy pomůže oplatit, jsou ale situace, kdy to nemá smysl a nevede to k sebereflexi agresora. Někdy je lepší ustoupit nebo odejít. Nebo se úplně vyhnout, aby žádný konflikt ani nemohl nastat. 

Je zajímavé, že samotní křesťané z tohoto webu málo nacházejí ve své knize dobrých veršů, užitečných pro život, ale hledají tam hodně vyšponovaných ideových pasáží, pomocí kterých se vzájemně mlátí po hlavě. Přitom kdyby měli dobrou vůli, tak najdou nespočet textů, kde se shodnou navzájem (třebas katolíci s protestanty) a kde se shodnou i s nevěřícími. Tak mě napadlo udělat téma, kde budou příklady toho, co může lidi spojit. Páč jinak se tu většina článků věnuje spíše rozdělování. :-)
Vložil: Tomas v Neděle, 20. listopad 2022 @ 16:20:47 CET (839 čtenářů)
Více... | 88 komentáře | Život víry | Skóre: 0




Stránka vygenerována za: 0.51 sekundy