Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 518 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489976
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Bůh nebo člověk?
Vloženo Pondělí, 26. říjen 2009 @ 22:01:48 CET Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal sola-scriptura

Něco k biblickým textům, jenž údajně ruší 4. přikázání o sobotě.  Desatero, je jasně daná Boží vůle vytesaná do kamene. Čtvrtým přikázáním se řídili Adam s Evou, Mojžíš, všichni patriarchové a proroci i všichni apoštolové. Proč my ne? Posílám verše, které prý ruší 4. přikázání. Ježíš zákon naplnil, on jej svým životem potvrdil. A tyto texty zde mluví zcela o něčem jiném.


8. Zcela určitě není pravdou, že těmito verši Ko 2,16, Ga 4,9-11, Ř 14,5, Žd 4,3, Ga 1,6, Ga
3,21 nebo 3,25 Pavel ruší přikázání o sobotě.


1. Není pravda, že zákon Mojžíšův byl přidán pouze do (prvního) příchodu
Krista. Sám Pán Ježíš Kristus, který je vtělením Boha a svrchovanou spásnou
Pravdou, prohlásil: "Nemyslete si, že jsem přišel zrušit Zákon nebo Proroky.
Nepřišel jsem je zrušit, ale naplnit. Amen, říkám vám: Dokud nepomine nebe a
země, nepomine ani nejmenší písmenko, ani jediná čárka ze Zákona, než se to
všechno naplní. Kdokoli by zrušil jedno z těchto nejmenších přikázání a tak
by učil lidi, bude v nebeském království považován za nejmenšího. Ale
kdokoli by je plnil a učil, ten bude v nebeském království považován za
velikého." (Mat 5,17-19)

2. V Ko 2,16 varuje Pavel před zákonickým zachováváním
"svátků, novoluní a sobot". Slovo "sobota" je tu v množném čísle, což by
mohlo odkazovat na Leviticus 23,11.32, kde jsou vzpomínány ceremoniální
soboty, narozdíl od soboty týdenní. Z kontextu je jasné, že apoštol nemá na
mysli sobotu v její rajské podobě, ale v překrouceném židovském smyslu a s
lidskými ustanoveními, které jsou vázané na astrologii a uctívání andělů.
Tento verš je proti určitému, ne každému zachovávání soboty. Text neříká, že
sobota byla zrušená, a už vůbec nezakazuje její zachovávání, právě tak, jako
Pavel nezakazuje ani neruší všechno jedení a pití. Pavel varuje před těmi,
kteří "soudí" (posuzují, kritizují, odsuzují) věřící kvůli jednání, jedení a
dotýkání se věcí, což jsou všechno jen "lidské předpisy a nauky" a
"sebeponižování nebo tělesné umrtvování" (v. 20.21.23). Pavel v Kol 2,16
říká, že věřící by neměl dopustit, aby mu jiní diktovali malicherná pravidla
v souvislosti s bohoslužbou a stravováním.

Tento text není možné vztáhnout na čtvrté přikázání
Desatera, protože:

a) slovo "zákon" (nomos) se v listu Koloským vůbec nenachází
(v listu Římanům je více než 70-krát, v listu Galatským více než 30-krát);
Pavel tedy v listu Koloským nehovoří o Božím zákoně - Desateru;

b) slovo "přikázání" (entolés) se v listu Koloským nenachází
v souvislosti se žádným starozákonním přikázáním; list tedy nehovoří o
čtvrtém přikázání;

c) hlavní výpad Pavlovy polemiky je proti "filozofii" a
"prázdnému mudrování" spojenému s "uctíváním andělů", se spoutaností "živly
světa" a s asketizmem v jedení a pití; nehovoří tedy o ničem, co má Božský
původ v ráji.

Text tedy odsuzuje "koloskou herezi", ne každé jedení, pití
a zachovávání soboty, ale jen to, které je spojené s nebiblickými
asketickými předpisy, uctívání andělů a překonaným zákonictvím.

Text Gal 4,10 rovněž není v kontextu diskuse o Desateru.
Nejmenuje sobotu, ale dny, ke kterým se bývalí pohané opět vrací - třeba
právě k prvnímu dnu týdne - dni boha Slunce (dodnes v němčině Sonntag, v
angličtině Sunday...) Zachovávali snad tito pohané před svým obrácením ke
křesťanství sobotu? Pokud měl Pavel na mysli konkrétní den, proč nepoužil
jednoznačné slovo, ale všeobecné označení "dny"?

Ani text Řím 14,5 není v kontextu diskuse o Desateru. Celá
tato kapitola hovoří o asketických skupinách, které spojují jedení a dni.
Zřejmě odmítaly určitá masitá jídla a víno v souvislosti s konkrétními
postními dny (v. 21). Mojžišovský zákon nikde nezakazoval jedení masa
čistých zvířat a nepředpisoval jedení zeleniny.

Text Židům 4,3 neruší přikázání o sobotě z Desatera. Sobotu
používá jako ilustraci Božího království.

Texty Ga 1,6 Ga 3,21 3,25 a další jsou v kontextu Ježíšových
výroků o zákonu (viz 1.) a sobotě (viz níže) vysvětlením osobního
ospravedlnění z víry (v.24), nikoli rušením byť "jediné čárky ze zákona"
(viz 1.)

Ježíšovi učedníci také respektovali sobotu. Lukáš hovoří o
ženách, že po Ježíšově smrti "v sobotu odpočívaly podle přikázání" (Luk
23,56). A největším důkazem stálé platnosti 4. přikázání je naprosté mlčení Nového zákona o změně Bohoslužebného dne. Velká část prvních křesťanů byla ze židovstva. Tito
židokřesťané celý svůj život světili sobotu. Pokud by nastala změna, byl by
to drastický rozchod s tím, na co byli zvyklí. Určitě by to vyvolalo nemalé
polemiky a spory jako obřízka. Té jsou věnované mnohé kapitoly apoštolských
spisů. To, že o sobotě se takto nehovoří, ukazuje, že nebyla předmětem
diskuse.

Pokud nás Bible ani náznakem k něčemu nevede, pak je to k
tomu, abychom zachovávali jakýkoli jiný den než sobotu. Žádný jiný den není
vyhlášen za svatý či oddělený. Podle Písma svatého Ježíš Kristus ani jeho
apoštolové nezměnili den odpočinku. Pokud dnes většina křesťanů považuje za
bohoslužebný den neděli, je přirozené se ptát, kdy a kde nastala tato změna. Naznačuje-li někdo, že je jedno, zda zachovává sobotu, nebo neděli, měl by
připustit, že rozhodně není jedno, co určil Bůh a co člověk.


Podobná témata

Zamyšlení

"Bůh nebo člověk?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 105 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bůh nebo člověk? (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 26. říjen 2009 @ 23:21:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ad bod 1) Nejsem si úplně jistý, ale ty to vztahuješ na Desatero nebo na celý mojžíšský zákon? To druhé přece platit nemůže - snad se shodneme aspoň na tom, že třeba taková obřízka (stejně jako sobota byla dána před Mojžíšem), která je součástí zákona, už jaksi neplatí. A těch věcí, které jsou v NZ explicitně zrušeny je mnohem víc (třeba jídelní předpisy).

Pokud nás Bible ani náznakem k něčemu nevede, pak je to k tomu, abychom zachovávali jakýkoli jiný den než sobotu.

No to je přece zjevné, že Bible o neděli jako náhradě za sobotu nemluví. A jako bohoslužebný den je to taky nebiblické. Vycházím ze zaznamenané praxe apoštolské církve, kdy se lidé scházeli každý den (Sk 2,46). Je tedy jedno, jestli jsou bohoslužby v pondělí, v sobotu nebo v neděli. Ale prohlašovat neděli za křesťanskou sobotu (náhodou je o tom něco i v mém článku o La Salette) je podle mě nesmysl. Pokud někdo chce zachovávat nějaký den, pak by to měla být sobota. Já nezachovávám žádný.



Re: Bůh nebo člověk? (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Úterý, 27. říjen 2009 @ 06:51:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj sola-scripturo, jakpak si vysvětluješ třeba tento verš: 2. Korintským 3,14 Avšak jejich myšlení na tom ustrnulo. Až do dnešního dne zůstává onen závoj při čtení staré smlouvy a zůstává skryto, že je zrušen v Kristu.

nebo: Marek 2,27 A řekl jim: "Sobota je učiněna pro člověka, a ne člověk pro sobotu."  ? :)

Nemyslím, že lze donekonečna obhajovat sobotu v podstatě jen tím, že Ellen Gould Whiteové, při nějakém zjevení zářilo příslušné příkázání ze všech nejvíc. ;)




2 Kor 3:6-8 (Skóre: 1)
Vložil: lydia7 v Úterý, 27. říjen 2009 @ 07:06:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Čtvrtým přikázáním se řídili Adam s Evou, Mojžíš, všichni patriarchové a proroci i všichni apoštolové. Proč my ne?

2 Kor 3:6-8 On (Kristus) nás uspôsobil, aby sme boli služobníkmi NOVEJ zmluvy, nie litery, ale Ducha. Lebo litera zabíja, ale Duch oživuje. Keď už služba smrti, literami do kameňa vyrytá, bola taká slávna, že synovia izraelskí nemohli hľadieť do tváre Mojžišovej pre jas jeho tváre, ktorý bol pominuteľný, akože by služba ducha nebola omnoho slávnejšia?...
 
Je možné slúžiť dvom pánom? Je možné slúžiť v službe smrti dodržiavajúc prikázania dané Mojžišovi a súčasne odpočívať v Kristovi, ktorý je naplnením každého jedného prikázania? Je možné z pozície Božieho dieťaťa žiť v snahe zaľúbiť sa Bohu naplnením Božích prikázaní daných pre hriešnikov, aby spoznali svoj stav? Je možné, aby Telo Kristovo bolo poddané Zákonu hriechu a smrti? 

Načo potom zomrel Boží Syn? 



Re: Bůh nebo člověk? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 27. říjen 2009 @ 07:34:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vždycky je zvláštní naslouchat tomu jak se někdo odvolává na přesnou literu Písma, přidá pár cizích slov v některém z biblických jazyků a souvislostí a vzápětí začne vykládat co vyplývá z kontextu, postbiblického proroctví nebo tradice jeho vlastní denominace…… Podle mého názoru Ježíš naplnil celý Starý zákon aniž zrušil jedinou čárku včetně svátečního dne a ke změně došlo v době mezi ukřižováním a zmrtvýchvstáním. Křesťani ze židovstva jetě nějaký čas světili oba dny souběžně. Stejně zvláštní je když se někdo snaží zamluvit jasné pasáže řečené po lopatě které se mu nehodí do krámu s tím že jde o pouhá podobenství, v rozporu se základním smyslem a pravdami Bible !!!!! (Narážím tím na čarodějnici z Endoru a vyvolání Samuelova ducha, Lazara který koukal z Očistce přes propast do Pekla a slyšel co říká bohatec u jehož dveří sedával a také na to že nás neposkvrňuje to co jíme a co jde do hnoje ale zlo které vyslovujeme ven. Ne vepřové.) Možná se mýlím ale na jedné věci se jak se zdá shodneme a můžeme jí naplnit. Společně nebo každý zvlášť. Poslouchejme víc Boha než jeden druhého. Všichni jsme jen lidé.




Re: Bůh nebo člověk? (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Úterý, 27. říjen 2009 @ 17:19:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...takže naspäť k tématu...

ap. Pavel píše:
...Niekto súdi, že jeden deň je viac ako druhý; iný zas súdi, že všetky dni (sú rovnaké). Len nech je každý úplne presvedèený o svojom.Rim 14...

...toto je môj prípad...pre mňa sú všetky dni rovnaké, ak chcete ja mám každý deň ,,sobotu,,...

ap Pavel píše:
,,Nech vás teda nikto neposudzuje ani pre jedenie a pitie, ani pre sviatky, novomesiace alebo pre soboty,

...,,adventisti boli už aj za čias apoštola Pavla...jeho odpoveď je jasná...buď si zákoník a v ,,sobotu,, viac slúžiš Bohu ako v ,,bežný deň,,...alebo si kresťan a pre teba sú všetky dni,, sobota,, to znamená vo všetky dni rovnako slúžiš a oslavuješ Boha.

ivanp




Re: Bůh nebo člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Úterý, 27. říjen 2009 @ 17:45:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Bůh nebo člověk? A co třeba: Duch nebo slovo?



Re: Bůh nebo člověk? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Úterý, 27. říjen 2009 @ 22:02:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Milý Sola Scriptura,

sobota byla dána pouze Izraeli, nikomu jinému. A jinak - pod milostí je sobotním odpočinkem sám Kristus. V Něm je to pravé odpočinutí. Sobota je pouze stínem - obrazem skutečné soboty. Slavíš-li nyní fyzickou sobotu, dokazuješ tím jen to, že jsi doposud nepochopil, že slavíš pouze STÍNY, což znamená, že nechápeš, že již máš skutečnost - realitu - a nejen stín skutečnosti.

Ve Sk 15 není nikde v apoštolských instrukcích zopakován příkaz ke slavení soboty pro věřící z pohanů. Je tam příkaz k vyvarování se smilstva, model, udáveného a krve (20 v.). O sobotě samozřejmě nic.



Re: Bůh nebo člověk? (Skóre: 1)
Vložil: prozaik v Středa, 28. říjen 2009 @ 20:10:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak znovu... Vždycky to dávám k lepšímu a zatím mi na to žádný adventista nedokázal odpovědět :

Jak je možné, že novozákonní církev, která se dopouštěla snad všech možných hříchů jaké si lze ( či raději ani nelze ) představit, není nikde napomínána za to, že někdo "porušil sobotu" ?

Já tvrdím, že buď  :
( 1 )
je to tím, že ji prvotní církev tak perfektně dodržovala ( i když zároveň hřešila v jiných věcech, což je jí v NZ hojně vytýkáno ).
Nebo :
( 2 )
je to tím, že si křesťané té doby takové otázky vůbec nekladli, protože všichni jasně věděli, že "dodržování soboty" v tom původním smyslu, patří JEDNOZNAČNĚ do éry před Kristem, do éry hrdliček, telat a chrámových kadidel.

Napadá někoho ještě jiné vysvětlení? A zdá se vám ta první verze pravděpodobná?





Stránka vygenerována za: 1.68 sekundy