Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 525 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116489281
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Ekumena jako výraz náboženské globalizace
Vloženo Středa, 05. srpen 2009 @ 18:04:43 CEST Vložil: Stepan

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

    Menší celky se odjakživa spojují ve větší. S určitou nadsázkou lze říci, že první globalizační akt se odehrál už v ráji, když v něm Hospodin připojil k Adamovi Evu. Měla mu být pomocí! Globalizace – ani ta biblická – není procesem posvátným, ale praktickým. Má člověku přinést společenskou i hospodářskou prosperitu. Přeneseme-li se z biblického ráje do naši současnosti, můžeme si ji představit třeba jako zlepšení své pozice v podmínkách panující konkurence. Globalizace není ze své podstaty mravná ani nemravná. Je prostě účelová. To je dobré vědět. Veřejnosti je totiž stále podsouváno, že příznivci globalizace jsou moudří a dobří, zatímco ti, vůči ní rezervovaní, jsou omezení a zlí. Zájem vytvářet větší a silnější celky ovšem nemají jen ti dobří, ale i ti zlí.
  


    Být silnější a bohatší, mít pro své zboží větší trh, je lákavé. Právě na tuto strunu brnkala propaganda  před naším vstupem do Evropské unie. Líčila výhody, které se jím před námi otevřou. Nebyla to lež. Nebyla to však celá pravda. Zamlčeno bylo, že globalizovaný trh znamená dosud nepoznanou konkurenci, ve které nevítězí ti nejlepší, ale ti nejsilnější. Ti s kapitálem, který jim dovolí prodávat pod cenou, dokud nezlikvidují konkurenci. V globálním světě už nesoupeříme jen s Tondou a s Frantou. Tam proti nám stojí obři. Čím je globalizovaný trh větší – tedy monopolnější, tím je přitom sebevědomější. O tom, co se bude prodávat, už nerozhoduje zákazník. Role se obracejí. Monopol určuje, co bude zákazník kupovat. Bude prostě jeden recept na buřty a basta!
  
    Globalizaci iniciují ti silní. Vědí totiž, že nově vzniklý celek bude mít v posledu takovou podobu, jakou mu chtějí vtisknout. Slabší ovšem na jejich námluvy rádi slyší. Líbí se jim představa, že je bude někdo silný chránit. Ta ochrana může být skutečná. Ale ochranu slibují i vymahači výpalného. To první se přitom snadno změní v druhé. Pro slabšího znamená globalizace v každém případě obrovský tlak ke ztrátě identity. Počáteční nádherná rozmanitost stvoření se ztrácí a svět tíhne k totalitě. Proti čemu se při pohledu do minulosti tak rozhodně vymezujeme, to v novém převleku a s velkou slávou, podbarvenou tóny „Ódy na  radost“, na zem znovu přivádíme. Nebo snad provázely spojování proletářů méně vzletné projevy než ty, které dnes globalizují Evropu?
   
    Co platí o globalizaci v rovině společenské, platí o ní i v rovině náboženské: Ekumena není procesem posvátným, ale praktickým! Má zajistit stávajícím institučním církvím větší vliv a trosky některých možná sebrat hrobníkovi z lopaty. Ekumeně se daří zejména tehdy, když se „silní“ upevňují ve své identitě a „slabí“ ji ztrácejí. My, evangelíci, děláme pro ekumenu opravdu hodně. Až s jakousi zvrácenou radostí zesměšňujeme svou minulost a zápasy předků. Vůči těm, u nichž cítíme moc a vliv, jsme naopak trapně servilní. Evangeličtí teologové už neargumentují Biblí či reformátory, ale papežem a Halíkem. Skoro se zdá, jako by „vůdcové“ už svou evangelickou identitu ztratili a teď se o ni snaží připravit ostatní. Bude prostě jeden recept na zbožnost a basta!
      
    Připojení Evy k Adamovi komentuje Hospodin slovy: „Učiním mu pomoc, jemu rovnou.“ Eva nepřichází k Adamovi jako nějaká nula. Je člověkem jako on. Je mu rovna a je si toho vědoma. Kdo si sám sebe neváží anebo si dá vnutit představu své méněcennosti, ten pro ekumenu nedozrál. V každém globalizačním pohybu je zakódována totalita. I žena ji - jako slabší z těch dvou sobě rovných – na sobě po vyhnání z ráje od muže zakusila. Někdy je určitě praktické, spojí-li křesťané své síly. Ale jen jako rovný s rovným! Jakýkoli jiný model nastoluje monopol. Jedním tělem se Adam s Evou stali jen proto, že Adam zůstal mužem a Eva zůstala ženou. Pokud se lidé nedokáží přijmout ve své rozmanitosti, bude jejich spojení ve společnosti i v církvi vždycky umělé a proto nestabilní.
       
                                   Emanuel Vejnar, evangelický farář


Podobná témata

Ekumenismus

"Ekumena jako výraz náboženské globalizace" | Přihlásit/Vytvořit účet | 17 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ekumena jako výraz náboženské globalizace (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 05. srpen 2009 @ 21:26:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli hledáte u nás u katolíků světskou moc a oporu tak jste zjevně na špatné adrese. Proti nám stojí síla a nenávist všeho zla které existuje. Z tohoto světa i mimo něj. Můžete se o tom kdykoliv snadno přesvědčit a vyzkoušet si to v praxi. Stačí když nás kdekoliv na internetu nebo v reálu budete chvíli proklínat nebo naopak chválit jako bratry v Kristu. Odezvu uvidíte brzy sám. Ekumenismus je věc která zlé síly všeho druhu nesmírně dráždí a dovádí k zuřivosti. Zápasy našich předků, jejich víru, dobro  i hřích přenechme Kristu. Je psáno že pomsta patří Bohu. Jestli Vám to Vaše víra dovolí tak se za ně modlete. Za všechny zúčastněné strany. Zkuste vzývat Kristovo milosrdenství. Ať nám všem naměří podle něho a ne podle spravedlnosti. Na Kristově milosrdenství a odpuštění skrzeva víru stavěli i mnozí reformátoři. Příklad s našimi prarodiči je docela zajímavý. I když mne udivuje to jak si ho vykládáte. Teoreticky bych měl cítit pocit pýchy a zadostiučinění že se cítíte slabší a nerovní. Ve skutečnosti mne to spíš zaskočilo. Síla a slabost je před Hospodinem velice relativní. Poslední bývají často prvními a naopak. Pojďme k němu společně, bok vedle boku, v úctě a lásce. Ať v nás svět podle toho pozná křesťany. Buďme jedno v Duchu Svatém. Detaily přenechme Jemu, spolu s naší malicherností.



Re: Ekumena jako výraz náboženské globalizace (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 07. srpen 2009 @ 12:02:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Každý kdo sleduje ekumenu  nemůže přehlédnout vyjádření Jana Pavla II., že Církev musí opět dýchat pravou a levou plící. Tedy tou západní latinskou částí a východní tedy pravoslavím. Zde je téměř naprostá jednota a jediný rozpor, který se dolaďuje je primát Petra.   Pokud jde o protestanty a evangelíky, tak zde je propast velmi hluboká a dle mého osobního, nikoliv církevního názoru, téměř neuskutečnitelná bez mimořádného Božího zásahu. Protestanti si vykopali tak hluboké příkopy a postavili tak vysoké bariéry , že mají problém je sami překonat mezi sebou navzájem. Co jeden hlásá druhý popírá atd.  Ekumenismus je pro mne osobně,něco jako návrat marnotratného syna. Vyžaduje to lásku otce a pokoru marnotratného syna a již Palacký psal, že pokora je křesťanská ctnost, která protestantům schází. Takže problém tu je a veliký. Bez lásky to nepůjde ani o kousek. Martino 



Re: Ekumena jako výraz náboženské globalizace (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Pátek, 07. srpen 2009 @ 21:09:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ekumenické hnutie vzniklo začiatkom 20-tého storočia v USA a západnej Európe v radoch protestantských cirkvi.Jeho cieľom je zjednotenie všetkých kresťanských cirkvi.
Aj  keď ekumenické hnutie vyšlo z radov protestantov nie je ich dielom.Je to dielo Jezuitov.
Dr.Alberto Rivera bývalý jezuita vo svojich spisoch opisuje  akým spôsobom bol vycvičený na rozloženie prípadne likvidáciu protestantských zborov a seminárov.Cieľom 102 000 jezuitov /diablovej elitnej armády/ je: dostať pod moc Vatikánu pomocou ekumenicko-charizmatického hnutia všetky náboženské denominácie,aby mohli vytvoriť jednu svetovú supercírkev.
 
Som prekvapený že sú do tohto diania zaťahovaní i Muslimovia.Je však pre mňa šokujúce zistenie,že „kresťanskí“ ekumenisti nepoznajú tu skutočnosť,že keď v muslimskej rodine niekto uverí v P.J.Krista je povinnosťou každého člena rodiny zabiť takého kresťana.
Písmo nás učí,že my kresťania sme údy tela Kristovho.Ak trpí jeden úd, trpia aj ostatné údy.
Ekumenistom vôbec nevadí,že sú vraždení naši bratia a sestry v Kristu.?Ak im to nevadí potom nemôžu byť údmi tela Kristovho.
V Jakobovej ep. 4,4 sa hovorí,že sa nemáme spolčovať s týmto svetom.A kto by sa chcel spolčovať s týmto svetom stáva sa nepriateľ Boží.O koľko viac sa nemôžeme spolčovať s vrahmi kresťanov.
 



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy