|
Právě je 560 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116487594 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Vyznání Augustina Aurelia
Vloženo Sobota, 04. červenec 2009 @ 16:28:43 CEST Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený "Věřím, tedy jsem" Jak kdysi dávno Augustin vstoupil na rozhraní rozumu a víry.
A obrátil jsem pozornost k sobě samému a
řekl sám sobě:“Kdo jsi?“1
Následující myšlenky a hlediska jsou
vedeny snahou poukázat na Augustinovu jedinečnou a v takové
šířce a hloubce otevřené a ostré sebereflexe ojediněle zaznamenanou cestu, která vede k bytostnímu uvědomění.
Augustin na počátku Vyznání vzdává chválu
Bohu a považuje ho za jistotu, nabízí závěry svého poznání o
neklidu lidské duše, jejíž cílem je spočinout v Něm.
Nenechme se zmýlit euforickým stavem a přemírou citů
v jeho slovech. Jeho poznání zpočátku nebylo jisté, ale
otevřené, plné rozporů. Dospěl však do okamžiku, kdy si
uvědomil, že nemá jinou možnost, než tuto nejistotu energicky
uchopit vírou. Protože to je ten okamžik, kdy vykročí ze smrti do
života, kdy bude moci poznat a porozumět, nyní částečně, ale
jednou dokonale.2
Lehkost a samozřejmá jistota jeho sdělení musela mít svůj
protipól v hluboké skepsi, v krizi sebepoznání, v kruté
žízni, v hledání toho, čím tuto žízeň uhasit. Bez toho,
aniž by prošel touto cestou, neodvážil by se vstoupit na tak
zdánlivě tenký led, a jedině tehdy, až na něj vstoupil, mohl
poznat, že to je ledovec, jehož tajemství jsou skrytá pod
hladinou, pro něž je potřeba se znovu potápět do sebe sama a
znovu probouzet ze zapomnění.
Co je počátkem každého hledání? Skepse –
jako černý tmavý tunel, kterým je nutné projít, který tvoří
podzemní labyrint, a není vůbec jisté že najdete východisko.
Východisko nejen jako odpověď na otázku, jak to
s tím světem vlastně je, ale které dá pocítit bytostní
existenci a smysl a sílu jej naplnit a uskutečnit.
Na jakou otázku na počátku svého hledání
hledal odpověď Augustin?
Hledá příčinu pohybu, již nelze ztotožnit
s vnitřními lidskými silami, hlas který není ozvěnou
našeho hlasu: pravdu…
Augustin tedy hledal pravdu a věděl, chtěl a
cítil, že ji má hledat v Bohu. A odtud plyne jeho otázka:
"Kde mohu nalézt pravdu, kde mohu nalézt Boha?"
Kde tedy hledat? Ve smyslovém světě ji
nenachází. Věčnou a neměnnou pravdu nemůžeme najít
v proměnlivém vnějším světě. Kde je její původ, kde je
její základ, srozumitelný pro člověka? Augustin se obrací
k sobě, ne ke své přirozenosti "já“, ale k duchu,
jež je zdrojem všeho myšlení. A tehdy může zvolat: „Proč
chceš bloudit venku? Vrať se do sebe sama, neboť v nitru dlí
pravda!“
„Veliká jest, ó můj Bože, moc paměti,
nesmírně veliká, jest to prostorná, téměř bezměrná svatyně.
Kdo dostoupí až na její dno? Jest to síla mého ducha náležející
mé přirozenosti, a přece ani já sám nechápu, co vlastně jsem.
Duch tedy jest příliš omezený, aby pochopil sám
sebe! A kde jest asi to, čeho sám o sobě nechápe? Snad mimo něj
a ne v něm? Jistě ne mimo, proč tedy toho nechápe? –
Z toho všeho mne uchvacuje veliký údiv a jímá mne hrůza. A
lidé podnikají cesty, aby se mohli divit horským velikánům,
obrovským vlnám mořským, mohutnému toku řek, širému oceánu a
pohybům hvězd – sebe však zanedbávají…“3
Augustin zmítaný pochybnostmi, rozhodnutý vyřešit
jednou pro vždy svou otázku, klade si další, noří se do své
paměti a do své mysli, v odhodlání, že se může povznést
nad svou paměť a dospět ke světlu pravdy, které hledá.
„A jak budu vzývati svého Pána a Boha? Neboť
k sobě ho budu zváti, když ho budu vzývat. A které jest
místo v mně, na něž přijde Bůh můj? Kam přijde ke mně
Bůh, který stvořil nebe a zemi? Jest snad ve mně, Pane nějaké
místo, jež by Tebe obsáhlo? Nebo mohou Tě opravdu obsáhnouti
nebe a země, jež jsi stvořil a v nichž jsi mně stvořil?
Anebo obsahuje Tě vše, co jest, proto, že by bez Tebe nebylo tím,
čím jest? A poněvadž i já jsem, proč Tebe prosím, abys ke mně
přišel, jenž bych nebyl, kdybys Ty nebyl ve mně? Nebyl bych
tedy Bože můj, vůbec bych nebyl, kdybys Ty nebyl ve mně! Anebo
nemám-li spíše říci:“Nebyl bych vůbec, kdybych nebyl v Tobě,
z něhož a skrze něhož a k němuž jsou všechny věci“?4
„Miluje Boha svého, co vlastně miluji? Kdo jest
ten, jenž z také výše ovládá mou duši?
Pomocí své vlastní duše chci dostoupiti až
k Němu. Postoupím dále nad svou sílu, která mne váže
k tělu a mění v organismus, v život. Touto silou svého
Boha nenaleznu, neb tak nalézá jej kůň a mezek, kteří rozumu
postrádají a tatáž síla oživuje jejich těla.“5
K čemu Augustin dospěl při svém prvním
pohledu do sebe samého? A je vůbec možné dospět k reálnému
stavu své mysli, existuje nějaký pravdivý stav, nebo pouze
relativní pohled z hlediska svých současně nasazených
„brýlí“? Je vůbec možné dospět k reálnému poznání
sebe sama? Augustin zjistil to, co se ho bytostně dotýkalo,
když se podíval na svou minulost a přítomnost, dospěl k tomu,
že spoutal sám sebe.
„Vzdychal jsem spoutaný ne cizími okovy, nýbrž
svou železnou vůlí. Mou vůli měl ve své moci nepřítel a
ukoval z ní řetěz, kterým mne spoutal. Z převrácené
vůle totiž povstává náruživost, slouží-li se náruživosti,
povstává zvyk, neodporuje-li se zvyku, stává se nutností. Těmito
spojenými články mne poutalo tvrdé otroctví.“6
„Co by Ti mohlo býti skryto ve mně, před jehož
očima leží otevřena propast lidského svědomí? Tebe zajisté
bych ukrýval před sebou nikoliv sebe před Tebou.
Nyní však, jak mé lkaní dosvědčuje, že sám
sobě se nelíbím, Ty se mně líbíš a záříš, jsi mou láskou
a touhou, takže se sám nad sebou rdím, zavrhuji sebe a vyvoluji
Tebe a nelíbím se ani Tobě ani sobě, leč skrze Tebe.“7
„Nezbyla mně žádná pochybnost, že Tvá
nezničitelná podstata jest původem všech podstat, netoužil jsem
býti více přesvědčen o Tobě, nýbrž býti stálejším v Tobě.
V mém pozemském životě však dosud vše kolísalo a mé
srdce musilo býti vyčištěno od starého kvasu…“8
„Nikdy se od nás nevzdaluješ a my se těžko
k Tobě vracíme!“9
1
Augustinus Aurelius, Vyznání, Kalich Praha 1992, 10.kniha, hl.6.
s 308 2
srv.I.Kor.13,12 3 10.kniha, hl.8.
s 314 4 1.kniha, hl.2.
s 11 5 10.kniha, hl.7. s 310 6 8.kniha,
hl.5. s 237 710.kniha, hl. 2. s 301 88.kniha, hl.1. s 226 9 8.kniha, hl.3. s 234
|
Podobná témata
|
|
Re: Vyznání Augustina Aurelia (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Úterý, 14. červenec 2009 @ 16:25:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | A
lidé podnikají cesty, aby se mohli divit horským velikánům,
obrovským vlnám mořským, mohutnému toku řek, širému oceánu a
pohybům hvězd – sebe však zanedbávají…“3
Augustin zmítaný pochybnostmi, rozhodnutý vyřešit
jednou pro vždy svou otázku, klade si další, noří se do své
paměti a do své mysli, v odhodlání, že se může povznést
nad svou paměť a dospět ke světlu pravdy, které hledá.
„A jak budu vzývati svého Pána a Boha? Neboť
k sobě ho budu zváti, když ho budu vzývat. A které jest
místo v mně, na něž přijde Bůh můj? Kam přijde ke mně
Bůh, který stvořil nebe a zemi? Jest snad ve mně, Pane nějaké
místo, jež by Tebe obsáhlo? Nebo mohou Tě opravdu obsáhnouti
nebe a země, jež jsi stvořil a v nichž jsi mně stvořil?
Anebo obsahuje Tě vše, co jest, proto, že by bez Tebe nebylo tím,
čím jest? A poněvadž i já jsem, proč Tebe prosím, abys ke mně
přišel, jenž bych nebyl, kdybys Ty nebyl ve mně? Nebyl bych
tedy Bože můj, vůbec bych nebyl, kdybys Ty nebyl ve mně! Anebo
nemám-li spíše říci:“Nebyl bych vůbec, kdybych nebyl v Tobě,
z něhož a skrze něhož a k němuž jsou všechny věci“?4
„Miluje Boha svého, co vlastně miluji? Kdo jest
ten, jenž z také výše ovládá mou duši?
Pomocí své vlastní duše chci dostoupiti až
k Němu. Postoupím dále nad svou sílu, která mne váže
k tělu a mění v organismus, v život. Touto silou svého
Boha nenaleznu, neb tak nalézá jej kůň a mezek, kteří rozumu
postrádají a tatáž síla oživuje jejich těla.“5 Nikdy se od nás nevzdaluješ a my se těžko
k Tobě vracíme!“9
Každý máme v sobě prostor, kde se můžeme setkávat s Hospodinem. Do tohoto prostoru nemá nikdo jiný přístup a nic jiného tam nemá přístup. Jsem tam já a Hospodin. On se ode mně nikdy nevzdaluje. Já si jen musím uvědomit, že takový prostor v sobě mám a znovu se do něj mohu vrátit a mohu předstoupit před Hospodina a zůstat v Jeho blízkosti.
To místo existuje, jenom ho někdy mohu těžce hledat, protože moje mysl je jinde. Podnikám cesty, obdivuji horské velikány, moře, řeky, oceán, hvězdy a je to krásné a určitě mne to i naplňuje, ale Bůh to není. Pokud toužím po setkání s Bohem, ten prostor pro setkání mám uvnitř sebe. Tam se setkám já a Bůh. Tam je místo pro mou radost pře Hospodinem, pro můj pláč před Hospodinem, pro mé díky, chválu, klanění se. Tam je moje srdce.
|
Re: Re: Vyznání Augustina Aurelia (Skóre: 1) Vložil: Willy v Středa, 15. červenec 2009 @ 09:37:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tím "místem" je lidský duch, v němž žije Boží Duch, neboť lidského ducha stvořil Bůh právě k tomu, aby mohl mít s člověkem vzájemné obousměrné společenství, aby v duchu k člověku mluvil skrze svědomí a aby mu mohl přímo zjevovat skrze intuici různé věci, které člověk potřebuje ve vztahu k Bohu vědět a důvěrně znát. Tož tak.
willy |
]
Re: Re: Re: Vyznání Augustina Aurelia (Skóre: 1) Vložil: Jaela v Středa, 15. červenec 2009 @ 13:00:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Willy Izaiáš 26, 9 Má duše v noci po tobě touží, můj duch ve mne za úsvitu tebe hledá.
|
]
|
|
|
|